BVNL is zeer kritisch over migratie en pleit voor een directe asielstop, het opzeggen van internationale verdragen en het beperken van zowel asiel- als arbeidsmigratie. De partij ziet immigratie als een bedreiging voor de Nederlandse leefbaarheid, cultuur en voorzieningen, en stelt harde maatregelen voor zoals het sluiten van AZC’s, het ontmoedigen van gezinshereniging, en het actief stimuleren van remigratie.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en zegt internationale verdragen op die asiel mogelijk maken. De partij vindt dat opvang in de regio moet plaatsvinden en dat Nederland niet langer verantwoordelijk moet zijn voor grote migratiestromen.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
BVNL wil alle aanmeldcentra en AZC’s sluiten, de grenzen intensiever bewaken en samenwerken met buurlanden om migratie te beperken. Nieuwe opvanglocaties worden niet meer gerealiseerd.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“We intensiveren grenstoezicht en werken samen met omliggende landen zoals Duitsland, België en Luxemburg om gezamenlijk de grenzen te bewaken.”
BVNL wil dat immigranten alleen een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen en gezinshereniging beperken. Alleen wie zich volledig aanpast en bijdraagt, mag blijven; anders volgt uitzetting.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“Mannen die vrouw en kinderen achterlaten in onveilig gebied en via betaalde mensenhandelaren naar Nederland zijn gereisd hebben geen recht op gezinshereniging. Verdragen daartoe zeggen we op.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL wil remigratie financieel stimuleren en illegaliteit strafbaar maken. Gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen worden beboet, en landen die niet meewerken aan terugkeer worden gesanctioneerd.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL stelt harde eisen aan integratie: taalbeheersing, werkplicht en beperking van sociale voorzieningen voor nieuwkomers. Wie niet voldoet, verliest verblijfsrecht of uitkering.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Geen Nederlands willen leren spreken betekent geen bijstandsuitkering. Voor sociale voorzieningen wordt een minimaal niveau van beheersing van de Nederlandse taal vereist.”
BVNL ziet migratie als hoofdreden voor de woningnood en druk op zorg en onderwijs, en wil migratie beperken om deze problemen op te lossen.
“Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan. De huidige bevolking krimpt en veel van de problemen in de zorg, het onderwijs en op de woningmarkt kunnen worden opgelost door de grenzen te sluiten.”
“De vraag naar woningen is geëxplodeerd door een netto migratiesaldo van meer dan 100.000 mensen gemiddeld per jaar.”
“Voer een asielstop in. De Nederlandse bevolking krimpt, dus zonder immigratie zou er een overschot zijn aan woningen en zouden de huur- en koopprijzen kelderen.”
NSC kiest voor een streng, realistisch en selectief migratiebeleid dat álle vormen van migratie (arbeid, kennis, studie, asiel, gezin) wil beperken en reguleren, met als doel de draagkracht van de samenleving te bewaken. De partij stelt concrete maxima aan het migratiesaldo, wil voordelen voor migranten versoberen, en pleit voor opvang van asielzoekers in de regio en strengere eisen aan gezinshereniging. NSC ziet migratie als een belangrijke factor voor demografie, woningmarkt en sociale samenhang, en wil daarom structureel minder instroom en meer grip op migratie.
NSC wil een streng en realistisch migratiebeleid met een jaarlijks maximum migratiesaldo, gericht op het beperken van álle migratievormen. Dit is ingegeven door zorgen over bevolkingsgroei, druk op voorzieningen en sociale samenhang.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Dat betekent dat we ons niet alleen focussen op asielmigratie maar alle vormen van migratie aanpakken: arbeidsmigratie, kennismigratie, studiemigratie en asielmigratie.”
“We staan voor een streng en realistisch migratiebeleid. Niet gebaseerd op loze kreten die praktisch niet uitvoerbaar zijn, maar op werkbare en effectieve maatregelen.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als het echt noodzakelijk is voor de Nederlandse economie; misstanden en uitbuiting worden streng aangepakt. NSC wil het verdienmodel van goedkope arbeid beëindigen en werkgevers financieel laten bijdragen.
“Arbeidsmigratie moet passen bij wat Nederland op de lange termijn nodig heeft. Dat betekent: eerlijk durven zijn over welke sectoren toekomstbestendig zijn. Een sector die alleen overeind blijft dankzij lage lonen en slechte werkomstandigheden – zoals delen van de vleessector – is dat niet. We gaan ook naar het Engels voorbeeld een werkgeversheffing invoeren.”
“We pakken misstanden en uitbuiting streng aan. Onderbetaalde arbeidsmigranten (zoals in delen van de vleessector) mogen geen verdienmodel zijn.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
De voordelen voor kennismigranten (expats) worden versoberd en toelatingseisen worden aangescherpt. NSC vindt dat bedrijven zelf buitenlandse medewerkers eerlijk moeten belonen en dat alleen specialisten die echt nodig zijn, mogen komen.
“Voor kennismigranten zijn de voordelen in het verleden doorgeschoten. We willen die gouden belastingregels versoberen en de toelatingseisen aanscherpen.”
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
NSC wil het aantal buitenlandse studenten beperken, Engelstalige opleidingen terugdringen en Nederlandse studenten voorrang geven. Buitenlandse studenten moeten de Nederlandse taal leren en van toegevoegde waarde zijn.
“We beperken studiemigratie. Nederlandse studenten hebben voorrang en er komen flink minder Engelstalige opleidingen.”
“De doorgeschoten internationalisering van het hoger onderwijs is mede dankzij onze inzet eindelijk gekeerd. Maar we zijn er nog niet. We moeten kritisch blijven op het hoge aantal internationale studenten. Buitenlandse studenten moeten de Nederlandse taal leren, binding hebben met Nederland en van toegevoegde waarde zijn op de arbeidsmarkt.”
Asielmigratie moet fors worden beperkt door strenge, uitvoerbare maatregelen, opvang in de regio en snelle procedures. NSC wil het asielstelsel fundamenteel herzien en onderscheid maken tussen vluchtelingen en tijdelijke beschermden.
“Beperken asielmigratie door strenge, uitvoerbare asielmaatregelen, met nadruk op opvang in de regio.”
“Het asielsysteem is overbelast. Daarvoor hebben we drie oplossingen. Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en er komen strengere voorwaarden voor bepaalde groepen. Alleenstaande minderjarigen kunnen niet langer zelfstandig gezinshereniging aanvragen vanuit Nederland.
“Voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
“Een alleenstaande minderjarige die in Nederland een verblijfstitel heeft gekregen en om nareis verzoekt, kan deze aanvraag voortaan niet meer zelf vanuit Nederland indienen.”
NSC steunt Europese samenwerking om migratie te reguleren, wil asielprocedures buiten de EU mogelijk maken en is bereid tot nationale maatregelen als Europese afspraken tekortschieten.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”
De SGP wil migratie in alle vormen fors beperken en stelt duidelijke bovengrenzen aan het migratiesaldo, met als doel de draagkracht en samenhang van de samenleving te beschermen. Ze pleiten voor strengere selectie, snellere procedures, tijdelijke asielopvang, en meer eisen aan integratie, waarbij christelijke waarden en nationale identiteit centraal staan. Arbeids- en studiemigratie worden aan strikte voorwaarden en quota gebonden, en terugkeer van afgewezen asielzoekers wordt actief afgedwongen.
De SGP vindt dat de migratiestroom op humane wijze moet worden ingeperkt en wil een sturend richtgetal met een duidelijke bovengrens voor het migratiesaldo, inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten. Dit moet de overheid dwingen tot keuzes en grip op migratie geven, waarbij draagkracht en draagvlak in de samenleving leidend zijn.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“De migratiestroom in al haar verschijningsvormen op humane wijze moet worden ingeperkt.”
“Draagkracht en draagvlak in de samenleving worden voortaan uitdrukkelijk meegewogen bij de vaststelling van de nieuwe migratiekoers.”
Asielopvang moet in principe tijdelijk zijn, met snelle procedures en strenge selectie, waarbij opvang bij voorkeur buiten Nederland plaatsvindt. De SGP wil asielaanvragen afhandelen in partnerlanden buiten de EU, inzet op hervestiging in plaats van illegale migratie, en terugkeer van afgewezen asielzoekers actief afdwingen.
“Het huidige asielsysteem pakt onmenselijk uit en moet daarom op de schop. ... De meest kwetsbaren blijven vaak achter. Om dit te doorbreken wil de SGP menswaardige asielaanvraag en -opvang in de buurt van het land van herkomst het uitgangspunt laten zijn.”
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
De SGP stelt stevige eisen aan integratie, waarbij nieuwkomers de Nederlandse taal moeten spreken, nationale waarden onderschrijven en kennis van de Nederlandse geschiedenis tonen. Bij toelating mogen cultuur en religie een grotere rol spelen om integratieproblemen te voorkomen.
“Aan nieuwkomers mogen stevige eisen worden gesteld, zoals het onderschrijven van onze breed gedeelde, nationale ‘spelregels’ en het spreken van de Nederlandse taal.”
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
Arbeids- en studiemigratie worden fors beperkt door strikte voorwaarden, quota en een voorkeur voor Nederlandse of Nederlandstalige werknemers. Alleen voor cruciale vakkrachten die niet in Nederland te vinden zijn, wordt een uitzondering gemaakt.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Er worden gerichte keuzes gemaakt ten aanzien van specifieke vakkrachten die in Nederland niet te vinden en op te leiden zijn, maar wel cruciaal zijn voor onze toekomstige economie.”
De SGP wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers snel terugkeren, met inzet van terugkeerhubs, verkorte verblijfsvergunningen en het onmogelijk maken van herhaalde kansloze aanvragen. Pardonregelingen worden uitgesloten.
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
De SGP wijst erop dat migratie de druk op de woningmarkt vergroot en wil voorkomen dat statushouders voorrang krijgen op woningen. Ze pleiten voor alternatieve huisvesting voor vergunninghouders om de druk op sociale huurwoningen te verminderen.
“Veel jonge stellen ... stellen het stichten van een gezin uit omdat zij geen passende woning kunnen vinden, mede doordat statushouders voorrang krijgen.”
“Om te voorkomen dat de beschikbaarheid van sociale huurwoningen verder onder druk komt te staan, moet het mogelijk zijn om houders van een verblijfsvergunning – voor zover passend bij hun situatie – te huisvesten in niet-zelfstandige woonruimten.”
BIJ1 kiest radicaal voor open grenzen, universele mensenrechten en het afschaffen van restrictief migratiebeleid. De partij wil dat iedereen vrij is om te migreren, pleit voor gelijke rechten voor alle migranten en vluchtelingen, en streeft naar universeel verblijfsrecht. Concreet betekent dit het openen van grenzen, het afschaffen van uitzettingen en detentie, en het bieden van volledige toegang tot voorzieningen en arbeidsrechten voor iedereen, ongeacht verblijfsstatus.
BIJ1 verwerpt het huidige restrictieve migratiebeleid en wil grenzen openen voor iedereen, met als einddoel universeel verblijfsrecht. De partij ziet migratie als een mensenrecht en benadrukt het belang van gelijke behandeling, ongeacht nationaliteit of verblijfsstatus.
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
“Geen mens is illegaal en iedereen verdient wat zij nodig hebben.”
“Een radicale omslag in ons asiel- en migratiebeleid is nodig. We moeten afrekenen met het gewelddadige grensbeleid en zorgen voor rechtvaardige opvang, veilige migratie en een wereld zonder grenzen.”
BIJ1 wil dat alle migranten, inclusief ongedocumenteerden, volledige toegang krijgen tot basisvoorzieningen, werk en sociale rechten. Dit moet uitbuiting tegengaan en sociale uitsluiting voorkomen.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Arbeidsmigranten en ongedocumenteerde mensen verdienen dezelfde rechten als elke andere werknemer.”
“Voedselbanken worden toegankelijk voor ongedocumenteerde mensen, ongeacht nationaliteit en verblijfsstatus.”
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan.”
BIJ1 wil een einde maken aan het opsluiten en uitzetten van migranten en vluchtelingen. Detentiecentra worden gesloten en afgewezen asielzoekers krijgen alsnog bescherming.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Migranten en mensen op de vlucht opsluiten en gedwongen deporteren, stopt.”
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
BIJ1 wil een snelle, zorgzame en toegankelijke asielprocedure, met directe toegang tot werk, studie en juridische hulp voor alle vluchtelingen.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
BIJ1 verzet zich tegen Europese migratiedeals, grensbewaking en Frontex, en wil een humanitair asielbeleid op Europees niveau.
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
“Nederland draagt niet langer bij aan Europees grensgeweld. Het betaalt niet mee aan grenspolitie, wapens of hekken, detentie of quasi-detentie faciliteiten: binnen de EU en wereldwijd.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex.”
JA21 wil migratie naar Nederland fors beperken en stelt het Nederlandse belang en draagkracht centraal. De partij pleit voor een asielstop, strenge selectie van arbeids- en gezinsmigranten, en het moderniseren van internationale verdragen om nationale controle te herwinnen. Alleen hoogopgeleide kennismigranten en strikt geselecteerde vluchtelingen zijn welkom; laaggeschoolde arbeidsmigratie en gezinshereniging worden sterk ingeperkt.
JA21 ziet asielmigratie als een groot probleem voor de samenleving en wil de instroom maximaal beperken, met als doel een asielstop. De partij vindt dat opvang in Nederland niet langer nodig is en wil opvang in de regio en het moderniseren van internationale verdragen.
“Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“De migratiecrisis blijft immers een van de grootste problemen waar Nederland momenteel mee kampt.”
“JA21 gaat het Nederlandse migratiebeleid volledig herzien en migratiestromen inperken en reguleren. Alles met de draagkracht van onze samenleving en het Nederlandse belang als leidraad.”
“Het huidige migratiebeleid faalt aan alle kanten. Europese samenlevingen raken overbelast: integratie stagneert, de druk op de verzorgingsstaat en de woningmarkt blijft toenemen...”
JA21 wil arbeidsmigratie beperken tot hoogopgeleide kennismigranten met meerwaarde voor Nederland. Laaggeschoolde arbeidsmigratie, vooral van buiten de EU, wordt afgewezen en bestaande misstanden worden hard aangepakt.
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
“JA21 wil arbeidsmigratie daarom beperken en reguleren en inzetten op het beter benutten van het Nederlandse arbeidspotentieel.”
“Het aantal arbeidsmigranten in Nederland nadert een miljoen. Gereguleerde arbeidsmigratie is in het belang van Nederland, maar de niet-gereguleerde vorm waarin deze migratie nu massaal plaatsvindt, leidt tot grote problemen.”
Gezinsmigratie wordt door JA21 gezien als een belangrijke bron van migratie die moet worden ingeperkt door strengere eisen en beperkingen op het aantal toegestane partners en inkomenseisen.
“Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
JA21 wil nationale soevereiniteit over migratiebeleid herstellen door het moderniseren van internationale verdragen zoals het EVRM en het VN Vluchtelingenverdrag, zodat opvang in de regio mogelijk wordt en Nederland zelf kan bepalen wie wordt toegelaten.
“JA21 herziet de knellende internationale verdragen en legt de soevereiniteit over onze grenzen weer waar hij hoort: bij ons Nederlandse parlement.”
“Met een coalitie van Europese landen het EVRM moderniseren.”
“Het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951 moderniseren door toespitsing op opvang in de eigen regio.”
JA21 wil dat migranten zich volledig aanpassen aan de Nederlandse cultuur en stelt strengere eisen aan integratie en naturalisatie, waaronder een langere verblijfsduur en de mogelijkheid om naturalisatie te weigeren bij twijfel over loyaliteit.
“De eisen voor naturalisatie aanscherpen: pas na minstens tien jaar rechtmatig verblijf.”
“Meer juridische ruimte creëren om naturalisatie af te wijzen bij een gegrond vermoeden van een ideologie die haaks staat op onze manier van leven of het streven naar een parallelle samenleving...”
“Wie van buiten komt, dient zich aan te passen en in onze samenleving te integreren. Een glashelder uitgangspunt, dat echter decennialang verwaarloosd is.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, rechtvaardig en solidair migratiebeleid, waarbij mensenrechten centraal staan. Ze willen de grondoorzaken van migratie aanpakken, veilige en legale vluchtwegen creëren, en vluchtelingen eerlijk verdelen over Europa. PvdD verzet zich tegen het criminaliseren van migranten en pleit voor gelijke behandeling, goede opvang en integratie, en bescherming tegen uitbuiting van arbeidsmigranten.
PvdD vindt dat migratie vooral wordt veroorzaakt door conflicten, klimaatverandering en armoede, en wil deze oorzaken aanpakken zodat mensen niet hoeven te vluchten. Ze benadrukken dat de meeste vluchtelingen niet in Nederland of Europa terechtkomen en pleiten voor meer solidariteit.
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
De partij wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van vluchtelingen opvangen, met goede begeleiding, snelle procedures en volledige integratie. Ze verzetten zich tegen pushbacks, gesloten kampen en het criminaliseren van ongedocumenteerden.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
PvdD wil het faciliteren van veilige en legale routes voor vluchtelingen, en is tegen deals met derde landen die mensenrechten schenden. Ze willen Frontex vervangen door humanitaire missies.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
“Frontex moet worden vervangen door humanitaire missies die mensen in nood daadwerkelijk helpen.”
De partij wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan door gelijke behandeling, betere huisvesting en strengere regulering van uitzendbureaus. Ze willen fiscale voordelen voor bedrijven die buitenlandse werknemers aantrekken afschaffen en onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor EU-arbeidsmigranten.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
PvdD wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status en na toekenning van een verblijfsvergunning volledig kunnen meedoen in de maatschappij. Ze willen uitzichtloosheid in opvanglocaties beëindigen.
“De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
Volt staat zeer positief tegenover migratie en ziet het als een kans voor zowel migranten als de samenleving. De partij pleit voor een humaan, solidair en Europees georganiseerd migratie- en asielbeleid, met nadruk op mensenrechten, legale migratiekanalen, snelle integratie en bescherming tegen uitbuiting. Volt wil arbeidsmigratie eerlijker en beter reguleren, en zet zich af tegen deals met dictatoriale regimes en onmenselijke opvang.
Volt wil een gezamenlijk, humaan en solidair migratiebeleid in de EU, waarbij de nadruk ligt op mensenrechten, eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid en het potentieel van migranten voor de samenleving. Migranten moeten snel kunnen integreren en bijdragen.
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Wij geloven dat alle nieuwkomers het recht toekomt om op een zinvolle manier deel te nemen aan de samenleving. Nederland kan hun vaardigheden, talenten, ervaringen en ideeën inzetten en hen zo in staat stellen een onafhankelijk leven op te bouwen en een bijdrage te leveren aan onze samenleving.”
Volt stelt mensenrechten centraal en verzet zich tegen deals met dictatoriale regimes of opvang in derde landen. Migratiebeleid moet altijd voldoen aan internationale wetgeving en mensenrechten.
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten.”
Volt wil legale migratiekanalen bevorderen (zoals werk, onderwijs, gezinshereniging) en snelle toegang tot werk en integratie voor asielzoekers en migranten. Ook ongedocumenteerden moeten kunnen werken.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft. Ook ongedocumenteerden en derdelanders met een visum kunnen een BSN krijgen, werken en belasting betalen.”
Volt erkent het belang van arbeidsmigratie, maar wil misstanden bestrijden en arbeidsmigranten beter beschermen. Er komen strengere regels voor werkgevers, betere huisvesting en meer inspraak voor arbeidsmigranten.
“Arbeidsmigratie blijft belangrijk, maar moeten we eerlijker en beter regelen, met goede huisvesting en gelijke behandeling.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld. Dit zorgt voor structurele controle in plaats van eenmalig bij de start.”
“We geven arbeidsmigranten een plek aan tafel bij beleidsmakers. De belangen van arbeidsmigranten moeten worden vertegenwoordigd door de arbeidsmigranten zelf.”
“Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
Volt wil dat hulp aan migranten nooit strafbaar is en dat landen die hulpverleners vervolgen worden gesanctioneerd.
“Mensen of organisaties die mensen helpen en bescherming bieden mogen nooit gecriminaliseerd worden. Volt pleit daarom voor betere bescherming voor hulpverleners en ngo’s. Landen die hulpverleners vervolgen wanneer zij bijvoorbeeld mensen redden op zee of juridische bijstand verlenen, worden gesanctioneerd.”
Volt wil migratieoorzaken aanpakken door te investeren in werk, onderwijs en stabiliteit in herkomstlanden.
“Mensen vluchten vaak uit gebrek aan perspectief. Door te investeren in werk, onderwijs en stabiliteit in landen van herkomst helpen we mensen lokaal vooruit. Op die manier kan internationale samenwerking gedwongen migratie voorkomen.”
BBB wil migratie sterk beperken en stelt harde grenzen aan de instroom, met nadruk op nationale zeggenschap en opvang in de regio. Ze pleiten voor strengere toelatingseisen, het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen, en een selectief beleid waarbij alleen noodzakelijke arbeidsmigratie wordt toegestaan. De partij wil asielprocedures buiten de EU afhandelen, snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, en strengere eisen aan integratie en participatie.
BBB ziet grootschalige migratie als een bedreiging voor de draagkracht van de samenleving en wil de instroom fors beperken. Ze stellen een maximum aan het aantal asielzoekers, willen opvang vooral in de regio en pleiten voor nationale controle over toelating. Internationale verdragen moeten worden aangepast of opgezegd als ze streng beleid in de weg staan.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
BBB wil de toelatingseisen voor asiel en migratie aanscherpen, met een focus op het beperken van kansarme aanvragen en het minimaliseren van misbruik. Ze willen asielaanvragen buiten de EU afhandelen en alleen mensen toelaten die aan strenge criteria voldoen.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
BBB wil dat afgewezen asielzoekers zo snel mogelijk vertrekken, met een voorkeur voor vrijwillige terugkeer maar gedwongen uitzetting als dat nodig is. Overlastgevers en criminelen worden versneld uitgezet.
“Snelle terugkeer als norm. Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
BBB erkent dat arbeidsmigratie soms nodig is, maar wil deze beperken tot sectoren met structurele tekorten en alleen vakmensen toelaten die aantoonbare meerwaarde bieden. Circulaire migratie, waarbij migranten tijdelijk werken en daarna terugkeren, wordt als kans gezien.
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk. Binnenlandse arbeid en migratie binnen de EU volstaan daarvoor niet altijd. BBB wil daarom een zorgvuldig, selectief en circulair arbeidsmigratiebeleid van buiten de EU, gericht op vakmensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde.”
“Circulaire arbeidsmigratie, waarbij vakmensen tijdelijk legaal in Nederland werken en daarna terugkeren, biedt kansen voor wederzijdse ontwikkeling.”
BBB stelt hoge eisen aan integratie: migranten moeten snel de taal leren, actief deelnemen aan de samenleving en de Nederlandse normen en waarden respecteren. Niet voldoen aan deze eisen leidt tot sancties.
“We gaan veel strenger toezien op het beheersen van de Nederlandse taal. Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1-niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
“Samenleven in Nederland begint bij het respecteren van onze waarden, normen, wetten en omgangsvormen. Dat veronderstelt erkenning van de Nederlandse cultuur en identiteit, die in elke regio een eigen invulling kent.”
Het CDA wil migratie fors beperken en stelt strenge eisen aan zowel asiel- als arbeidsmigratie. Ze pleiten voor een nieuw internationaal asielsysteem waarbij asielaanvragen buiten Europa plaatsvinden, strengere selectie en terugkeer van afgewezen asielzoekers, en meer regie op arbeidsmigratie met nadruk op integratie en fatsoenlijke behandeling. De partij koppelt migratiebeperking aan draagkracht van de samenleving en benadrukt verplichte inburgering, taal en werk voor nieuwkomers.
Het CDA ziet migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil deze fors beperken via strenge sturing op alle vormen van migratie. Ze koppelen dit aan de draagkracht van de samenleving en willen duidelijke keuzes maken, vooral op Europees niveau.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
“Onze bevolking zal de komende jaren hard groeien. Dat kan onze samenleving niet dragen. Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt.”
Het CDA wil een nieuw asielsysteem waarbij aanvragen buiten Europa plaatsvinden, selectie op uitnodiging, en directe terugkeer bij afwijzing. Ze steunen tijdelijke asielvergunningen, beperken gezinshereniging, en maken het strafbaar om niet mee te werken aan terugkeer.
“Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA wil de instroom van arbeidsmigranten, vooral voor laagbetaald werk, sterk verminderen en stelt bindende eisen aan werkgevers voor huisvesting, taal en terugkeer. Alleen voor essentiële beroepen komt er een gereguleerde vakkrachtenregeling.
“De vraag naar arbeidsmigranten die laagbetaald werk doen willen we sterk verminderen. De overheid maakt bindende afspraken met sectoren om te werken aan arbeidsbesparende innovaties en verbetering van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.”
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“Werkgevers worden verplicht Nederlandse les te verzorgen voor hun arbeidsmigranten.”
“Er komt een vakkrachtenregeling, die voor bepaalde essentiële beroepen de instroom van vakkrachten reguleert op onder andere aantallen, huisvesting, toegang tot zorg en onderwijs voor de kinderen, met circulariteit voor geselecteerde sectoren als bindende voorwaarde.”
Het CDA stelt verplichte inburgering, taalverwerving en snelle toegang tot werk centraal voor statushouders en langdurige arbeidsmigranten. Niet voldoen aan integratieverplichtingen leidt tot verlies van status.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Inburgeringsplichtigen spreken en schrijven binnen maximaal drie jaar de Nederlandse taal.”
“Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status.”
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen.”
De PVV is uitgesproken tegen migratie en pleit voor een totale asielstop, het sluiten van de grenzen en het beëindigen van immigratie uit islamitische landen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het direct weigeren van alle asielzoekers aan de grens, het sluiten van azc’s, het stopzetten van gezinshereniging en het opzeggen van internationale verdragen die migratie mogelijk maken. De partij koppelt migratie aan problemen als overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat, en stelt harde maatregelen voor om deze volgens hen te bestrijden.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, azc’s sluiten en een volledige asielstop invoeren. Ze zien migratie als een existentiële bedreiging voor Nederland en willen het land “terugwinnen” door de instroom van (niet-westerse) vreemdelingen volledig te stoppen.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
De PVV wil gezinshereniging volledig stoppen en internationale verdragen die asiel en immigratie mogelijk maken opzeggen. Ze zien deze verdragen als obstakels voor nationale soevereiniteit en effectieve migratiebeheersing.
“Stop op gezinshereniging (artikel 72 VWEU)”
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
De PVV wil dat vreemdelingen en statushouders bij één misdrijf direct worden uitgezet en illegaliteit, inclusief hulp aan illegalen, strafbaar stellen. Ze koppelen migratie aan criminaliteit en willen streng optreden tegen overtreders.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar conform aangenomen PVV-amendement”
“500 extra agenten voor de Vreemdelingenpolitie, alle illegalen eruit”
De PVV wil dat statushouders nooit meer voorrang krijgen op sociale huurwoningen en stelt strengere eisen aan hun verblijf. Ze zien de huidige situatie als oneerlijk voor Nederlanders en willen misbruik en fraude hard aanpakken.
De PVV wil immigratie uit islamitische landen volledig stoppen, omdat zij de islam als een bedreiging voor de Nederlandse samenleving zien.
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie sterk te beperken, terwijl zij vluchtelingen die bescherming nodig hebben humaan wil blijven opvangen. De partij ziet arbeidsmigratie als een verdienmodel dat leidt tot uitbuiting en druk op voorzieningen, en pleit voor strengere regulering en betere integratie. De kern van hun visie is: migratie moet beheersbaar, humaan en sociaal zijn, met nadruk op solidariteit en het aanpakken van de oorzaken van migratie.
De SP wil het totale migratiesaldo terugbrengen naar circa 40.000 per jaar, vooral door het aantal arbeids-, kennis- en studiemigranten fors te verminderen. Dit moet de druk op huisvesting, zorg en onderwijs verlichten en de sociale samenhang behouden. Vluchtelingenopvang blijft mogelijk binnen dit lagere saldo.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Nu ligt dat saldo op meer dan 100 duizend migranten per jaar. Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
De SP beschouwt arbeidsmigratie als een verdienmodel dat leidt tot uitbuiting, sociale problemen en druk op voorzieningen. Ze willen het aantal arbeidsmigranten fors terugschroeven, werkvergunningen invoeren, en werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en zorg.
“Arbeidsmigratie is moderne slavernij. De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij. Er zijn 800 duizend tot 1,2 miljoen arbeidsmigranten in Nederland. Het exacte aantal weet niemand. Ze worden hierheen gehaald door bedrijven en uitgebuit en afgedankt als ze niet meer nodig zijn.”
“Daarom worden de voorstellen van de commissie Roemer per direct doorgevoerd en ook de aantallen arbeidsmigranten fors teruggeschroefd.”
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers of bemiddelaars die arbeidsmigranten naar Nederland halen zijn verantwoordelijk voor de kosten van huisvesting en zorgverzekering zolang de arbeidsmigrant in Nederland verblijft, dus ook na afloop van het werk.”
De SP wil vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld humaan opvangen, maar het aantal andere migranten beperken om dit mogelijk te houden. Mensen zonder beschermingsgrond moeten snel terugkeren.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor.”
“Mensen die geen bescherming nodig hebben moeten zo snel mogelijk terug. Daarmee kunnen we wél mensen helpen die écht bescherming nodig hebben, maar brengen we het aantal arbeids, kennis en studie migranten dat jaarlijks naar Nederland komt flink omlaag.”
De SP wil migratie verminderen door de oorzaken zoals oorlog, ongelijkheid en klimaatproblemen in de herkomstlanden aan te pakken. Dit moet het aantal mensen dat moet vluchten structureel terugdringen.
“Nederland moet dus in de eerste plaats inzetten op het voorkomen van de oorzaken van vertrek, zoals oorlog, klimaatrampen, ongelijkheid en dictatoriale regimes, waar ook ter wereld. Zo verminderen we het aantal mensen dat moet vluchten.”
“Er moet daarom veel meer aandacht zijn voor de grondoorzaken voor vluchten. Door deze aan te pakken, verbeteren we levens en verminderen we de hoeveelheid mensen die moet vluchten.”
De SP vindt dat migranten die mogen blijven, vanaf dag één Nederlands moeten leren en actief moeten integreren. De overheid, bedrijven en kennisinstellingen zijn verantwoordelijk voor goede taallessen en begeleiding.
“Wanneer migranten in Nederland mogen (ver)blijven is het van het grootste belang dat zij integreren. Dat is zowel een recht als een plicht.”
“De overheid, bedrijven en onderwijsinstellingen moeten ervoor zorgen dat mensen die hier komen wonen vanaf dag één Nederlands leren.”
“Iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel-, arbeids- en studiemigratie. De partij wil de instroom beperken via strengere toelatingseisen, verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen leggen, en opvang in de regio als uitgangspunt nemen. Uitzonderingen op het strenge beleid zijn alleen mogelijk voor gerichte arbeidsmigratie in de zorg vanwege personeelstekorten.
50PLUS wil migratie beperken door strengere regels voor asiel, arbeids- en studiemigratie, en door verantwoordelijkheid te leggen bij werkgevers en onderwijsinstellingen. Het doel is overbelasting van systemen te voorkomen en de instroom tot een maximum te beperken, met duidelijke plichten voor nieuwkomers.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Hoger en universitair onderwijs wordt in beginsel in het Nederlands aangeboden. Er kunnen bijzondere redenen zijn voor uitzonderingen.”
50PLUS wil het asielbeleid aanscherpen door opvang in de regio als norm te stellen, het Vluchtelingenverdrag aan te passen, en geen asiel te verlenen aan economische vluchtelingen of mensen uit veilige landen. Overlastgevende asielzoekers verliezen hun recht op asiel en opvang na afwijzing wordt beëindigd.
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op het strenge migratiebeleid en staat gerichte arbeidsmigratie voor de zorg toe.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
50PLUS stelt duidelijke eisen aan integratie en naturalisatie, zoals het beheersen van de Nederlandse taal en het afkopen van opgebouwde AOW-rechten bij vertrek.
Forum voor Democratie (FVD) wil migratie naar Nederland radicaal beperken door een volledige asielstop, het beëindigen van opvang in Nederland, en het actief stimuleren van remigratie. De partij pleit voor het opzeggen van internationale verdragen, een tienjarige naturalisatiestop, en een streng GreenCard-systeem waarbij alleen tijdelijk economisch waardevolle, cultureel compatibele migranten worden toegelaten. FVD ziet migratie, met name uit niet-westerse landen, als een bedreiging voor de Nederlandse cultuur, welvaart en veiligheid.
FVD wil per direct stoppen met het opnemen van asielzoekers en opvang uitsluitend in de regio organiseren. Dit wordt gemotiveerd door de ervaren druk op de verzorgingsstaat, woningmarkt en sociale cohesie, en de wens om de controle over de grenzen terug te nemen.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve aan huwelijkspartners en kinderen van Nederlanders) en introduceert een streng gereguleerd GreenCard-systeem voor tijdelijke arbeidsmigranten. Alleen economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten mogen tijdelijk verblijven, zonder uitzicht op naturalisatie.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil niet alleen de instroom stoppen, maar ook inzetten op het actief laten terugkeren van migranten en hun nakomelingen die niet integreren. Dit gebeurt via remigratiebeurzen, coaches en het streven naar een negatief migratiesaldo.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil internationale verdragen die migratie reguleren opzeggen (zoals het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, Marrakechpact en EVRM) en streeft naar een NEXIT om volledige zeggenschap over het migratiebeleid te herwinnen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We zeggen internationale verdragen op die onze beleidsvrijheid inperken, zoals het VN-vluchtelingenverdrag dat ons dwingt tot het opnemen van migranten.”
FVD wil opvanglocaties sluiten, sociale voorzieningen voor migranten beperken, en illegaal verblijf strafbaar stellen. Ook wordt het overmaken van geld naar herkomstlanden zwaar belast.
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit.”
De ChristenUnie kiest voor een menswaardig en gecontroleerd migratiebeleid, waarbij migratie wordt erkend als een realiteit maar duidelijke grenzen en voorwaarden worden gesteld. De partij wil migratie beperken tot een gematigd niveau, inzet op snelle en rechtvaardige procedures, en stelt strenge eisen aan integratie, taalbeheersing en participatie. Tegelijkertijd wijst de ChristenUnie uitbuiting en slechte leefomstandigheden van migranten af en pleit voor een rechtvaardige behandeling van asielzoekers en gezinshereniging.
De ChristenUnie wil migratie beperken tot een beheersbaar niveau, met duidelijke keuzes voor economie en ruimtelijke ordening. Ze volgen het advies van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen en willen het migratiesaldo binnen een vastgestelde bandbreedte houden.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
“De ChristenUnie streeft naar een menswaardig en toekomstbestendig migratiebeleid, zoals uitgewerkt in haar migratievisie.”
Integratie is volgens de ChristenUnie alleen succesvol als nieuwkomers, overheid en samenleving samen verantwoordelijkheid nemen. Taalbeheersing en het onderschrijven van Nederlandse waarden zijn essentieel, ook voor arbeidsmigranten.
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land. Het beheersen van de Nederlandse taal, ook door arbeidsmigranten, is daarbij essentieel.”
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
De ChristenUnie wil minder afhankelijk zijn van goedkope arbeidsmigranten en het aantal studiemigranten beperken. Er komen strengere voorwaarden en sectorale vergunningen, en werkgevers moeten bijdragen aan integratie.
“In die sectoren is Nederland verslaafd aan goedkope arbeidsmigranten. Dit is niet houdbaar.”
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“We zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
De partij wil snelle en eerlijke asielprocedures, opvang die meebeweegt met de instroom, en duidelijke afspraken over terugkeer van afgewezen asielzoekers. Kinderen die in Nederland geworteld zijn, worden niet uitgezet.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
Gezinshereniging wordt toegestaan, maar komt met duidelijke integratieplichten voor gezinsleden, ongeacht het type migrant.
“Gezinshereniging komt niet zonder plichten. De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen. Dit geldt voor zowel vluchtelingen en arbeidsmigranten als expats.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een realistisch en humaan migratiebeleid met actieve sturing op het aantal migranten, minder laagbetaalde arbeidsmigratie en betere bescherming tegen uitbuiting. Ze willen een efficiënt, rechtvaardig asielstelsel met snelle integratie van nieuwkomers, veilige routes voor vluchtelingen en effectieve terugkeer van wie geen recht heeft op verblijf. De partij legt nadruk op het behoud van draagvlak in de samenleving en het aanpakken van misstanden rond arbeidsmigratie.
GroenLinks-PvdA wil het migratiesaldo beperken tot 40.000-60.000 per jaar en stuurt op minder arbeidsmigratie, vooral in laagbetaalde sectoren. Ze vinden dat bedrijven die afhankelijk zijn van uitbuiting geen plek hebben in Nederland en willen de economie zo inrichten dat de vraag naar laagbetaalde arbeidsmigranten afneemt.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving. Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
De partij wil uitbuiting tegengaan door strengere regels voor werkgevers, betere registratie, hogere lonen en het afschaffen van fiscale voordelen voor sectoren met veel arbeidsmigranten. Uitzendbureaus worden aan strengere eisen onderworpen en werkgevers moeten bijdragen aan huisvesting en onderwijs.
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“We verhogen het wettelijk minimumloon en beperken we de flexibiliteit van uitzendcontracten. Ook verbieden we het ‘doorlenen’ van uitzendkrachten, verplichten we 85% van de mensen in vaste dienst te nemen, hanteren we strengere eisen rondom nachtwerk en schaffen we de economische prikkels voor werkgevers af, zoals de ETK-regeling.”
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Dit gaat verder dan alleen de omstandigheden op de werkvloer. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
GroenLinks-PvdA wil een menswaardig asielbeleid met snelle procedures, kleinschalige opvang, snelle integratie en eerlijke verdeling over gemeenten. Ze voeren het EU Migratie- en Asielpact uit, waarborgen mensenrechten en zetten in op veilige routes voor vluchtelingen.
“Wij kiezen voor effectief en menswaardig asielbeleid.”
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
De partij wil gevaarlijke migratieroutes tegengaan door veilige, reguliere routes en een hoger hervestigingsquotum. Mensen zonder recht op asiel moeten snel en zorgvuldig terugkeren, met waarborging van mensenrechten.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
De VVD kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, gericht op het beperken van zowel asiel- als arbeidsmigratie en het stellen van hogere eisen aan integratie en naturalisatie. De partij wil asiel alleen nog via hervestiging toestaan, arbeidsmigratie beperken tot wat economisch noodzakelijk is, en streng optreden tegen misbruik, fraude en overlast. Migratie wordt gezien als een risico voor draagkracht, veiligheid en samenhang, en mag volgens de VVD nooit ten koste gaan van Nederlandse inwoners.
De VVD wil het huidige asielstelsel fundamenteel veranderen: asielzoekers kunnen niet langer in Nederland asiel aanvragen, maar alleen via een gecontroleerd hervestigingssysteem komen. Dit moet de instroom beperken en het draagvlak vergroten.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als deze aantoonbaar bijdraagt aan de Nederlandse economie; bedrijven moeten eerst het binnenlands arbeidspotentieel benutten en zijn verantwoordelijk voor het welzijn van arbeidsmigranten. Overlastgevende of ongewenste arbeidsmigranten worden teruggestuurd.
“Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft. Dit betekent ook dat sommige arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.”
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
De VVD ziet snelle bevolkingsgroei door migratie als een bedreiging voor welvaart en publieke voorzieningen, en wil daarom op alle vormen van migratie maatregelen nemen om de groei te beperken.
“Daarom wil de VVD dat er, in lijn met de aanbevelingen van de Staatscommissie demografische ontwikkelingen, op alle vormen van migratie maatregelen worden genomen, zodat de bevolkingsgroei als gevolg van migratie beperkt blijft.”
De VVD wil criminele, overlastgevende en kansarme asielzoekers en arbeidsmigranten zonder pardon uitzetten, en landen die hun onderdanen niet terugnemen sancties opleggen.
De VVD stelt hogere eisen aan taal, werk en gedrag voor nieuwkomers en naturalisatie, en wil naturalisatie pas na tien jaar mogelijk maken, met aanvullende eisen aan inkomen, opleiding en gedrag.
“Wij willen in ieder geval de standaardtermijn verdubbelen naar tien jaar, de taaleis verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer, voor volwassenen een inkomens- of opleidingseis introduceren, de eis stellen dat een aanvrager niet overmatig aanspraak heeft gemaakt op sociale voorzieningen en de eis stellen dat een aanvrager niet in aanraking met justitie mag zijn geweest.”
“Het is onacceptabel dat migranten die onvoldoende Nederlands spreken Nederlander mogen worden. Daarom willen wij de taaleis voor naturalisatie verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer.”
Statushouders krijgen geen voorrang meer op sociale huurwoningen; opvang en huisvesting worden versoberd en gescheiden van reguliere woningzoekenden.
“Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
De VVD wil Europese samenwerking voor streng migratiebeleid, maar behoudt zich het recht voor om bij onvoldoende Europese steun een opt-out te eisen.
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
D66 staat positief tegenover migratie, mits deze gericht, humaan en goed gereguleerd is. Ze willen arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar het echt nodig is, uitbuiting tegengaan en inzetten op snelle, eerlijke asielprocedures met goede integratie. D66 steunt Europese samenwerking en hervestiging van vluchtelingen, met nadruk op solidariteit, mensenrechten en een menselijke maat.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot vakkrachten en kenniswerkers in sectoren waar tekorten zijn, en de instroom van laagbetaalde arbeidsmigranten verminderen. Ze stellen strenge eisen aan werkgevers en willen uitbuiting tegengaan.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben. We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten.”
“Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
“Arbeidsmigratie zonder uitbuiting. Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
D66 wil een humaan asielbeleid met snelle en zorgvuldige procedures, eerlijke verdeling van opvang, en directe integratie van nieuwkomers. Ze steunen het Europese migratiepact en investeren in opvang met een menselijke maat.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk.”
D66 wil het hervestigingsquotum voor erkende vluchtelingen verhogen en vluchtelingen buiten Europa veilig asiel laten aanvragen. Ze pleiten voor modernisering van het Vluchtelingenverdrag, zolang rechten niet worden ingeperkt.
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
D66 wil snellere terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus, maar is tegen strafbaarstelling van illegaliteit. Ze willen afspraken met herkomstlanden en realistisch perspectief bieden.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
DENK kiest voor een ruimhartig, humaan en inclusief migratiebeleid, met nadruk op mensenrechten, legale migratieroutes en snelle integratie. De partij verzet zich tegen restrictieve asielwetten en wil investeren in kleinschalige opvang, eerlijke verdeling en het tegengaan van uitbuiting van arbeidsmigranten. DENK pleit voor internationale samenwerking om migratie menswaardig te organiseren en de grondoorzaken van migratie aan te pakken.
DENK verwerpt strenge asielwetten en wil vluchtelingen menswaardig opvangen, met snelle procedures en eerlijke verdeling over het land. De partij benadrukt het belang van begeleiding, snelle toegang tot werk en het behoud van gezinshereniging.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
DENK ziet het afsluiten van Europa als onwenselijk en wil legale migratieroutes creëren, mensenhandel tegengaan en de grondoorzaken van migratie aanpakken via internationale samenwerking en klimaatrechtvaardigheid.
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
DENK wil misstanden rond arbeidsmigratie bestrijden, zoals uitbuiting en discriminatie, door strengere regels voor werkgevers en makelaars en het aanpakken van woningmarktdiscriminatie.
“De negatieve effecten van de uitbuiting van arbeidsmigranten op kwetsbare wijken te kenteren. Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
“Uitwassen in uitzendbranche gaan wij tegen met een vergunningsysteem. Zo pakken wij uitbuiting van arbeidsmigranten en discriminatie aan.”
DENK wil migratie vergemakkelijken voor mensen uit landen waarmee Nederland historische banden heeft, door visumregels te versoepelen en werken en wonen makkelijker te maken.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”