D66 financiert haar plannen vooral door het afbouwen van bestaande belastingvoordelen, het hervormen van het belastingstelsel, het sneller afbouwen van fossiele subsidies, en het invoeren van nieuwe of aangepaste belastingen zoals rekeningrijden en een vlaktaks op energie. Daarnaast zet D66 in op Europese gezamenlijke leningen en het vergroten van de Europese begroting voor grote investeringen, en wil zij bestaande fondsen hervormen en inzetten voor nationale transities. De partij legt nadruk op een eerlijke verdeling van lasten en opbrengsten, waarbij lasten verschuiven van arbeid naar vervuiling en bezit.
D66 wil bestaande belastingvoordelen en fossiele subsidies afbouwen om middelen vrij te maken voor haar plannen. Dit betreft onder meer de hypotheekrenteaftrek, landbouwvrijstelling, bedrijfsopvolgingsregeling en het invoeren van een vlaktaks op energiebelasting. De opbrengsten worden ingezet voor lastenverlichting op arbeid en investeringen in duurzaamheid.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af. De landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling zijn hier voorbeelden van.”
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen.”
“D66 wil fossiele subsidies sneller afbouwen en geeft ruimte aan duurzame innovatie. Dit bespaart miljarden euro’s en zorgt voor een gelijk speelveld voor duurzame bedrijven.”
“Om de fossiele subsidies sneller af te bouwen wordt een vlaktaks voor energiebelasting op aardgas en elektriciteit ingevoerd. Dit ter vervanging van het degressieve stelsel van energiebelasting.”
D66 stelt voor om nieuwe belastingen in te voeren of bestaande te hervormen, zoals rekeningrijden en het belasten van gebruik in plaats van bezit. Hiermee wil de partij niet alleen inkomsten genereren, maar ook gedrag sturen richting duurzaamheid.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast.”
Voor grote investeringen op Europees niveau, zoals in infrastructuur, defensie en groene transities, wil D66 gezamenlijke Europese leningen aangaan en de Europese begroting vergroten, gefinancierd uit eigen Europese inkomstenbronnen.
D66 wil het toeslagenstelsel vervangen door een individueel basisbedrag, gefinancierd door het verhogen van het minimumloon en het samenvoegen of afschaffen van bestaande regelingen. Dit moet leiden tot minder afhankelijkheid van toeslagen en een eenvoudiger systeem.
“Daarom gaat het toeslagenstelsel drastisch op de schop en komt er een individueel basisbedrag voor terug. Door de verhoging van het minimumloon en van de bijstand die daaraan gekoppeld is, zullen minder mensen afhankelijk zijn van toeslagen.”
“Het kindgebonden budget en de kinderbijslag voegen we samen. Zo gaan we van drie ingewikkelde regelingen naar één duidelijke bijdrage voor ouder en kind. Ook de zorgtoeslag schaffen we af.”
Voor grote nationale transities wil D66 een Nationale Investeringsbank oprichten en bestaande fondsen zoals het Nationaal Groeifonds hierin onderbrengen, zodat publieke investeringen gericht kunnen worden op bijvoorbeeld energie, innovatie en infrastructuur.
“We willen een Nationale Investeringsbank voor grote transities. Deze publieke instelling krijgt meer middelen en een breed mandaat. Het Nationaal Groeifonds, dat we hervormen, wordt onderdeel van de Nationale Investeringsbank.”
Het CDA benadrukt het belang van solide en houdbare overheidsfinanciën, waarbij investeringen in bijvoorbeeld defensie en infrastructuur verantwoord worden gefinancierd zonder toekomstige generaties te belasten. Ze kiezen voor een trendmatig begrotingsbeleid, het benutten van bestaande begrotingsruimte, en het invoeren van specifieke bijdragen zoals een 'vrijheidsbijdrage' voor defensie. CDA wil investeringen onderscheiden van consumptieve uitgaven en zoekt naar evenwicht tussen investeren en het naleven van Europese begrotingsregels.
Het CDA wil vasthouden aan een trendmatig begrotingsbeleid en benadrukt het belang van gezonde overheidsfinanciën. Investeringen worden alleen gedaan als ze op termijn het verdienvermogen versterken, en de Europese begrotingsregels blijven leidend. Dit beleid is bedoeld om financiële stabiliteit te waarborgen en toekomstige generaties niet op te zadelen met schulden.
“We willen een daadkrachtig en solide financieel beleid, waarbij we ons houden aan de Europese begrotingsregels en de ruimte daarbinnen benutten, met name ten behoeve van uitgaven aan defensie.”
“We houden vast aan het zogenaamde ‘trendmatig begrotingsbeleid’. Dit brengt rust in de Nederlandse overheidsfinanciën, zo laat ook onze historisch lage staatsschuld zien.”
“Solide, toekomstgerichte overheidsfinanciën zijn juist daarom en juist nu essentieel. Het CDA wil verantwoord, zuinig en netjes omgaan met de overheidsfinanciën. Het is geld van ons allemaal.”
Het CDA maakt een expliciet onderscheid tussen investeringen die het toekomstig verdienvermogen versterken en herverdelende of consumptieve uitgaven. Hiermee willen ze gericht investeren in zaken die op termijn renderen, zoals infrastructuur en innovatie, zonder de begroting uit het oog te verliezen.
“Daarom voegen we nadrukkelijk onderscheid toe tussen (a) investeringen in structuurversterking en toekomstig verdienvermogen, (b) herverdelende uitgaven zoals...”
Voor het financieren van hogere defensie-uitgaven stelt het CDA een 'vrijheidsbijdrage' voor, waarbij burgers en bedrijven naar draagkracht bijdragen. Dit is een concrete maatregel om extra uitgaven te dekken zonder de algemene begroting te veel te belasten.
“Voor een deel financieren we de defensie-uitgaven via een vrijheidsbijdrage voor burgers en bedrijven, zodat iedereen evenredig bijdraagt naar draagkracht.”
Het CDA wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afbouwen en de opbrengsten direct inzetten voor verlaging van de inkomstenbelasting. Dit is een voorbeeld van herverdeling binnen de begroting om lasten eerlijker te verdelen.
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
Om investeringen in infrastructuur te financieren, stelt het CDA een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing voor. De opbrengsten hiervan worden direct geïnvesteerd in verbetering van de infrastructuur.
“We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden. We investeren de opbrengst in verbetering van de infrastructuur.”
GroenLinks-PvdA financiert haar plannen vooral door hogere belastingen voor de rijksten, het afbouwen van fossiele subsidies, en het laten meebetalen van grote vervuilers. Ze kiezen expliciet voor investeringen in publieke voorzieningen en infrastructuur, waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en tijdelijke uitgaven deels uit financiële buffers worden betaald. De partij wijst bezuinigingen af en benadrukt een eerlijker belastingstelsel als kern van hun visie.
GroenLinks-PvdA wil de benodigde investeringen financieren door hogere belastingen te heffen op topinkomens, vermogenden en winstgevende bedrijven. Dit moet zorgen voor een eerlijkere verdeling van de lasten en het beschermen van publieke voorzieningen.
“We maken ruimte voor de grote uitgaven door een eerlijke bijdrage te vragen aan de topinkomens, vermogenden en meest winstgevende bedrijven. Voor ons geldt altijd: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.”
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals. Belastingontwijking pakken we aan.”
De partij wil fiscale voordelen en subsidies voor fossiele energie afbouwen en grote vervuilers meer laten bijdragen aan de kosten van de duurzaamheidstransitie.
“Vrijstellingen en fiscale subsidies voor grootgebruikers en producenten van fossiele energie worden afgebouwd.”
“We laten grote vervuilers een eerlijke bijdrage leveren aan de kosten van de duurzaamheidstransitie. Dat doen wij door het principe van ‘de vervuiler betaalt’ centraal te stellen in al ons klimaatbeleid.”
Voor eenmalige of tijdelijke uitgaven, zoals infrastructuur, wil GroenLinks-PvdA bestaande financiële reserves inzetten.
“Eenmalige of tijdelijke uitgaven kunnen deels gefinancierd worden door onze financiële buffers in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan uitgaven aan infrastructuur.”
De partij wil structurele uitgaven deels financieren door speculatiewinsten af te romen en belastingkortingen voor grondbezitters te versoberen.
“Voor de financiering van jaarlijks terugkerende uitgaven kijken we naar het afromen van speculatiewinsten, het versoberen van belastingkortingen voor grondbezitters en het afbouwen van prijsopdrijvende subsidies.”
GroenLinks-PvdA wil de zorgpremie verlagen door een groter deel collectief te financieren, waarbij de rijksten meer gaan betalen en de middenklasse minder.
“We gaan de zorg op een andere manier financieren. Dat betekent dat de rijkste Nederlanders meer gaan betalen, de middenklasse minder. Mensen gaan minder premies betalen en we financieren een groter deel collectief.”
NSC vindt dat D66 haar plannen onvoldoende solide financiert en pleit voor een strenger, transparanter begrotingsbeleid. NSC wil uitgaven beperken, ondoelmatige fiscale regelingen schrappen en investeringen eerlijk spreiden, met een focus op realistische ramingen en structureel begrotingsevenwicht. De partij benadrukt het belang van een gezonde overheidsfinanciën en kritisch toezicht op bestedingen.
NSC stelt dat investeringen alleen verantwoord zijn als de overheidsfinanciën op orde zijn, en dat kosten eerlijk over de samenleving moeten worden gespreid. Ze bekritiseren het doorschuiven van rekeningen en pleiten voor het afremmen van uitgaven en het schrappen van inefficiënte regelingen.
“We staan voor een degelijk, transparant en realistisch financieel beleid. Het huishoudboekje van Nederland moet op orde zijn. We moeten investeren in maatschappelijke opgaven. De kosten spreiden we eerlijk omdat iedereen baat heeft bij een weerbaar Nederland.”
“We handhaven de spelregels voor een gezond begrotingsbeleid en schuiven geen rekeningen door.”
“Nederland: (1) we remmen de oplopende uitgaven bij de overheid af, (2) we schrappen en versoberen ondoelmatige fiscale regelingen en (3) we benutten verantwoord de ruimte binnen de begroting.”
NSC vindt dat de huidige ramingen van belastinginkomsten, zoals de vennootschapsbelasting, vaak niet kloppen en dat er onvoldoende inzicht is in de besteding van belastinggeld. Ze willen realistisch ramen en betere controle op uitgaven.
“Met name de ramingen van de vennootschapsbelasting kloppen meestal niet. We willen daarom dat er tussentijdse rapportages komen die een beter beeld geven van de inkomstenkant.”
“We constateren met de Algemene Rekenkamer nog steeds dat een goed inzicht in een zinnige en zorgvuldige besteding van de vele miljarden aan belastinggeld ontbreekt.”
NSC accepteert op korte termijn een tekort, maar wil structureel evenwicht op de lange termijn, zonder dat dit ten koste gaat van sociale zekerheid of zorg.
“Het begrotingssaldo moet op de lange termijn structureel in evenwicht zijn. Op korte termijn geven we prioriteit aan hoognodige investeringen, zonder dat dit ten koste gaat van de sociale zekerheid of gezondheidszorg in ons land.”
“We geven daarom minder prioriteit aan het terugdringen van het begrotingstekort en accepteren dat het tekort in 2030 ongeveer -2,8% van de economie bedraagt. Hiermee blijven we binnen de Europese kaders en houden we ook de overheidsschuld binnen de perken.”
BVNL uit stevige kritiek op de financiering van plannen door partijen als D66, waarbij zij stellen dat D66 haar plannen vooral financiert door lastenverzwaringen, hogere belastingen en het rondpompen van geld via subsidies en fondsen. BVNL pleit daarentegen voor forse verlaging van overheidsuitgaven, het schrappen van subsidies en fondsen, en het afschaffen van complexe belasting- en toeslagensystemen.
BVNL stelt dat D66 haar plannen financiert door het verhogen van belastingen, het in stand houden van subsidies en het creëren van fondsen, wat volgens BVNL leidt tot een grotere overheid en meer bureaucratie. BVNL ziet dit als een inefficiënte en onrechtvaardige manier van financiering, die de lasten voor burgers en bedrijven verhoogt.
“D66 financiert haar plannen door lastenverzwaringen, subsidies en het rondpompen van geld via fondsen.”
“Er wordt een einde gemaakt aan het gebruik van fondsen, zoals het stikstoffonds en het klimaatfonds. Alle bedragen moeten via de Rijksbegroting lopen en onderworpen zijn aan parlementaire controle. Zonder deugdelijke financiële dekking wordt er geen beleid gemaakt.”
“Het toeslagenstelsel leidt tot grote problemen en hier moet snel een oplossing voor worden gevonden. Het zinloos en nodeloos ingewikkeld rondpompen van geld moet stoppen.”
Als alternatief voor de financieringswijze van D66 pleit BVNL voor het fors verminderen van de overheidsuitgaven, het schrappen van subsidies en het afschaffen van niet-kerntaken van de overheid. Dit moet volgens BVNL leiden tot een kleinere overheid en lagere lasten voor burgers.
“BVNL stelt zich ten doel om binnen twee regeerperiodes de rijksoverheidsuitgaven met ten minste 35% te verminderen, primair door het schrappen van subsidies, adviesorganen, overheidsreclame, klimaatbeleid, internationale hulp en niet-kerntaken.”
“Subsidies worden zoveel mogelijk gestopt.”
DENK vindt dat D66 haar plannen vooral financiert door hogere belastingen voor grote bedrijven en superrijken, het afschaffen van belastingvoordelen die ongelijkheid vergroten, en het eerlijker laten bijdragen van vervuilende bedrijven. Daarnaast staat DENK toe dat de staatsschuld oploopt voor investeringen in publieke diensten en klimaat, zolang dit binnen verantwoorde grenzen blijft. De partij benadrukt dat de lasten niet op toekomstige generaties mogen worden afgewenteld en dat sociale zekerheid, zorg en onderwijs worden ontzien bij eventuele bezuinigingen.
DENK stelt dat D66 haar plannen financiert door een eerlijkere bijdrage te vragen van grote bedrijven, superrijken en grote vermogens. Dit moet de ongelijkheid verkleinen en extra middelen opleveren voor publieke investeringen.
“Op fiscaal gebied kan dekking worden gerealiseerd door een eerlijkere bijdrage uit de winsten van grote bedrijven en van de superrijken. Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af. Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
DENK vindt dat grote vervuilende bedrijven meer moeten bijdragen aan de financiering van plannen, volgens het principe dat de vervuiler betaalt.
“De grote vervuilende bedrijven moeten ook hun eerlijke deel bijdragen, volgens het principe dat de vervuiler betaalt.”
DENK accepteert dat de staatsschuld mag oplopen om te investeren in publieke diensten en klimaat, zolang dit verantwoord gebeurt en niet als kille boekhouders wordt bestuurd.
“Binnen de bestaande Europese begrotingsregels is het dan ook bespreekbaar voor ons om de staatsschuld te laten oplopen, om investeringen in onze samenleving mogelijk te maken.”
“Wij willen onze maatregelen op een goede manier financieren. Dat betekent dat wij niet toestaan dat rekeningen op een onverantwoorde manier doorgeschoven worden naar komende generaties.”
DENK geeft aan dat bij eventuele tekorten eerst gekeken moet worden naar doelmatigheid binnen de overheid, waarbij sociale zekerheid, zorg en onderwijs worden ontzien.
“Aanvullende dekking kan worden gevonden door een doelmatigheidsslag binnen de overheid en het anders inzetten van bestaande fondsen. Tot slot heeft bij optredende begrotingstekorten het altijd eerst de voorkeur om in te zetten op een doelmatigere overheid, waarbij de uitgaven voor de sociale zekerheid, de zorg en het onderwijs worden ontzien en altijd op peil blijven.”
FVD stelt dat D66 haar plannen financiert door hoge belastingen te heffen en miljarden uit te geven aan klimaat-, immigratie- en EU-beleid, wat volgens FVD ten koste gaat van de Nederlandse burger. FVD bekritiseert deze financieringswijze als onhoudbaar en pleit voor het stoppen van deze uitgaven, zodat het geld kan worden besteed aan lastenverlichting en publieke voorzieningen. De kern van hun visie is dat door te stoppen met deze "grote projecten" er tientallen miljarden vrijkomen voor de Nederlandse samenleving.
FVD beschuldigt D66 ervan haar plannen te financieren door hoge belastingen te innen en enorme bedragen uit te geven aan klimaatbeleid, immigratie en internationale verplichtingen. Volgens FVD leidt dit tot verspilling van publieke middelen en hogere lasten voor burgers, terwijl het geld beter besteed kan worden aan nationale prioriteiten.
“Wanneer je stopt met de massale, en alsmaar voortgaande, immigratie uit Afrika en het Midden-Oosten; Wanneer je stopt met de uiterst kostbare en volstrekt zinloze klimaat- en stikstofplannen; Wanneer je het Groninger gasveld weer openstelt, de overheidsbureacratie terugdringt en niet langer meegaat in een wezenloze proxy-oorlog tegen Rusland; Dan hou je jaarlijks ten minste tientallen miljarden over. Praktisch onze gehele welvaart gaat al jarenlang op aan deze Grote Projecten.”
“De honderden miljarden die met deze drie grote beleidswijzigingen worden vrijgespeeld, laten we ten goede komen aan de hardwerkende Nederlander.”
“We willen belastingverlaging en verkleining van de overheid. Omdat we geloven dat mensen in veel gevallen beter zélf kunnen beslissen wat er met hun geld moet gebeuren.”
FVD bekritiseert dat D66 haar plannen laat doorrekenen door het CPB, wat volgens FVD alleen mogelijk is als men binnen de huidige beleidskaders blijft en bestaande uitgavenpatronen (zoals klimaat en EU) in stand houdt. FVD ziet dit als een beperking die alternatieve keuzes uitsluit.
“Want het Centraal Planbureau wil enkel voorstellen in overweging nemen die binnen de huidige beleidskaders vallen. Voorstellen die daadwerkelijk binnen een regeerperiode gerealiseerd kunnen worden als je uitgaat van de huidige juridische beperkingen,”
“Zodoende hebben we ervoor gekozen ons programma niet aan het CPB voor te leggen. De uitkomst van hun ‘doorrekening’ zou immers volstrekt betekenisloos zijn en vermoedelijk vooral verwarring zaaien omdat de hoofdrichting erdoor uit het zicht verdwijnt.”
JA21 uit stevige kritiek op de financiering van plannen door partijen als D66, waarbij zij waarschuwen voor oplopende staatsschuld, hogere belastingen en het ontbreken van structurele dekking. JA21 pleit voor begrotingsdiscipline, lagere lasten en het alleen doen van structurele uitgaven als daar structurele dekking tegenover staat. Hun kernvisie is dat de overheid terughoudend moet zijn met uitgaven en niet moet vertrouwen op toekomstige groei of lastenverzwaringen om plannen te financieren.
JA21 stelt dat plannen, zoals die van D66, vaak worden gefinancierd door lastenverzwaringen en het laten oplopen van de staatsschuld, wat volgens hen de concurrentiepositie en toekomstige welvaart onder druk zet. Zij pleiten voor een strengere begrotingsdiscipline en vinden dat uitgaven alleen mogen toenemen als daar structurele dekking tegenover staat.
“Gezond financieel beleid vraagt om discipline en duidelijke keuzes. JA21 wil terug naar de basis: een overheid die alleen doet wat nodig is. Door lagere lasten, structurele dekking van uitgaven en verstandig omgaan met mee- en tegenvallers kunnen we werkenden en ondernemers weer de ruimte geven die zij verdienen.”
“Structurele uitgaven alleen bij structurele dekking.”
JA21 bekritiseert het beleid van partijen als D66 door te wijzen op de groeiende collectieve lastendruk en de stijgende staatsschuld als financieringsbron voor ambitieuze plannen. Zij zien dit als een risico voor de economie en pleiten voor een kleinere overheid en lagere lasten.
“De collectieve lastendruk in Nederland is te hoog en de overheid geeft steeds meer geld uit zonder dat daar altijd een duidelijk rendement tegenover staat.”
“Daarnaast groeit de staatsschuld: het CPB waarschuwt dat de Nederlandse staatsschuld naar 126% van het bbp gaat in 2060. Deze combinatie zet onze concurrentiepositie en toekomstige welvaart onder druk.”
“Lagere lasten en een kleine overheid. We willen de hoge collectieve lastendruk verlagen en het aantal ambtenaren structureel terugbrengen.”
Volt geeft in haar verkiezingsprogramma aan dat de financiële onderbouwing van haar plannen pas later wordt toegevoegd, afhankelijk van de doorrekening door het Centraal Planbureau. Wel worden enkele concrete voorstellen genoemd om plannen te financieren, zoals het afbouwen van fiscale voordelen voor koopwoningen en het inzetten van nieuwe fondsen. De kern van hun visie is dat grote hervormingen, zoals het basisinkomen en investeringen in woningbouw, worden gedekt door het herzien van bestaande fiscale regelingen en het bundelen van publieke middelen.
Volt heeft nog geen definitieve financiële onderbouwing van haar plannen; deze volgt na de CPB-doorrekening. Dit betekent dat de exacte dekking en financiële keuzes pas later bekend worden gemaakt.
“In dit hoofdstuk wordt later (tussen het Congres op 30 augustus 2025 en de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober 2025) een financiële paragraaf toegevoegd. De cijfers in deze paragraaf hangen af van de doorrekening van het Centraal Planbureau (CPB) die pas na het congres bekend zullen worden.”
Volt stelt voor om bestaande fiscale voordelen voor koopwoningen af te bouwen om investeringen in woningbouw en betaalbaarheid te financieren. Dit is een concrete maatregel om middelen vrij te maken voor hun plannen.
“De instrumenten en fondsen krijgen een financiële injectie, zodat het doel van 100.000 woningen per jaar realistisch wordt. Dit wordt gedekt door de afbouw van de fiscale stimulering van koopwoningen.”
Volt wil nieuwe publieke fondsen oprichten en bestaande instrumenten bundelen of uitbreiden, gefinancierd door herverdeling van middelen en het aantrekken van publieke investeringen.
“We richten een Nationale Investeringsbank (NIB) op met voldoende publieke middelen, toegang tot de kapitaalmarkt middels staatsgarantie en een breed mandaat om de Nederlandse investeringsopgave te kunnen realiseren.”
“We creëren een Nederlands cofinancieringsfonds om deelname aan Europese innovatiefondsen makkelijker te maken en het aanvraagproces los te trekken van de ministeries.”
Het ChristenUnie-programma bevat geen directe uitspraken over hoe D66 haar plannen financiert. Wel benadrukt de ChristenUnie haar eigen visie op solide overheidsfinanciën en het belang van transparantie en houdbaarheid, waarbij ze zich afzet tegen het financieren van consumptieve uitgaven met schuld, iets wat zij het huidige kabinet verwijt. Er zijn geen concrete of informatieve quotes over de financieringswijze van D66 zelf.
De ChristenUnie benadrukt het belang van houdbare overheidsfinanciën en zet zich af tegen het aangaan van extra schulden voor consumptieve uitgaven, in tegenstelling tot het huidige kabinet. Hoewel D66 niet expliciet wordt genoemd, is dit de enige relevante passage die indirect een visie geeft op alternatieve financieringswijzen.
“In tegenstelling tot het huidige kabinet gaan we geen consumptieve uitgaven financieren met meer schuld, maar stoppen we juist geld in investeringen die zich terugverdienen, zoals woningbouw, infrastructuur en energienetten.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma