BIJ1 pleit voor radicale herverdeling van welvaart en macht, met als doel een eerlijkere samenleving waarin basisvoorzieningen gegarandeerd zijn en ongelijkheid wordt bestreden. De partij stelt voor om hoge vermogens zwaarder te belasten, publieke voorzieningen gratis te maken, en tarieven en boetes inkomensafhankelijk te maken. BIJ1 wil zo structurele ongelijkheid aanpakken door herverdeling van geld, bezit en kansen.
BIJ1 wil de vermogensverdeling drastisch veranderen door hoge vermogens zwaarder te belasten en een limiet op vermogen in te voeren, waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Dit moet extreme rijkdom tegengaan en middelen herverdelen naar de samenleving.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden. Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
Om de lasten eerlijker te verdelen, wil BIJ1 tarieven voor autogebruik, parkeervergunningen, verkeersboetes en andere kosten afhankelijk maken van inkomen en vermogen. Zo dragen hogere inkomens meer bij en worden lagere inkomens ontzien.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
“Boetes worden afgestemd op iemands inkomen en vermogen.”
BIJ1 wil basisvoorzieningen zoals openbaar vervoer en kinderopvang gratis maken, zodat iedereen toegang heeft tot essentiële diensten en financiële drempels verdwijnen. Dit is een directe vorm van herverdeling van collectieve middelen.
De partij stelt voor om grote private bezittingen zoals woningen, grond en bedrijven te nationaliseren of over te dragen aan werknemers, zodat eigendom en zeggenschap eerlijker verdeeld worden.
“We beginnen met grond en gebouwen terugpakken van de grootste private beleggers en particuliere huisjesmelkers.”
“Multinationale bedrijven met dependances (vestigingen) in Nederland zijn verplicht een plan te maken waarin staat hoe zij binnen korte tijd minimaal 51% van de aandelen aan de werknemers van die dependance verkopen.”
BIJ1 wil extra bescherming en lagere lasten voor mensen met lage inkomens, bijvoorbeeld door sociale huurprijzen te verlagen en inkomensafhankelijke bijdragen af te schaffen. Dit zorgt voor herverdeling richting de meest kwetsbaren.
D66 kiest expliciet voor herverdeling van welvaart en kansen, met als doel meer gelijkheid en bestaanszekerheid. Ze willen grote vermogens zwaarder belasten, fiscale voordelen eerlijker maken, en het toeslagenstelsel vervangen door een individueel basisbedrag. De partij zet in op progressieve belastingen, het verkleinen van verschillen tussen werkenden en vermogenden, en het toegankelijker maken van sociale voorzieningen.
D66 wil dat grote vermogens en erfenissen zwaarder worden belast om financiële ongelijkheid te verkleinen. Ze zien financiële zekerheid als een recht, niet als een privilege, en willen zo erfelijke rijkdom minder bepalend maken voor kansen.
“Financiële zekerheid mag geen erfelijke luxe zijn, maar is een algemeen recht. Daarom maken we de erf- en schenkbelasting moderner en progressiever. We belasten grote vermogens meer, onder meer met een miljonairsbelasting.”
D66 vindt dat werken meer moet lonen dan vermogen bezitten. Ze willen de belasting op werk verlagen, het minimumloon verhogen, en fiscale verschillen tussen werkenden en ondernemers verkleinen.
“Daarnaast zijn belasting op werk en belasting op vermogen oneerlijk verdeeld. Vermogen wordt te veel beloond, terwijl juist werken meer zou moeten lonen.”
“Als je werkt, heb je recht op een fatsoenlijk salaris. Daarom verlagen we het tarief in de eerste en tweede schijf van de inkomstenbelasting en verhogen we het minimumloon.”
D66 wil het huidige toeslagenstelsel afschaffen en vervangen door een eenvoudig, individueel basisbedrag. Dit moet bestaanszekerheid vergroten en het systeem eerlijker en begrijpelijker maken.
D66 wil gemeenten meer ruimte geven om via lokale belastingen eigen keuzes te maken, met als doel regionale ongelijkheid te verkleinen. Dit moet samengaan met lagere landelijke belastingen.
“Daarnaast krijgen gemeenten meer mogelijkheden voor lokale belastingen en heffingen. Zo hebben ze meer zeggenschap over hun inkomsten en kunnen ze beter zelf keuzes maken én verantwoorden aan inwoners. Dit hoeft niet te betekenen dat inwoners meer belasting gaan betalen: hogere lokale belastingen gaan samen met lagere inkomstenbelastingen.”
D66 wil fiscale regelingen die vooral vermogenden bevoordelen afbouwen of afschaffen, zoals de hypotheekrenteaftrek en landbouwvrijstelling, om herverdeling te bevorderen.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af. De landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling zijn hier voorbeelden van.”
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen.”
GroenLinks-PvdA pleit voor een actieve herverdeling van inkomen, vermogen en kansen om economische ongelijkheid te verkleinen en brede welvaart te bevorderen. Ze willen dit bereiken door hogere belastingen voor vermogenden en bedrijven, het verhogen van het aandeel van werkenden in de economie, en het afschaffen van belastingvoordelen voor de rijksten. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het verhogen van de arbeidsinkomensquote, het vereenvoudigen van het belastingstelsel, en het eerlijker verdelen van speculatiewinsten en sociale voorzieningen.
GroenLinks-PvdA wil dat een groter deel van de economische opbrengst bij werkenden terechtkomt in plaats van bij aandeelhouders en vermogenden. Dit moet zorgen voor een eerlijkere economie en meer vertrouwen in de staat.
“We streven op korte termijn naar een verdeling waarbij de opbrengst voor werkenden minimaal tachtig procent is, zoals vroeger normaal was. Zo komt de winst niet alleen terecht bij de aandeelhouders, maar ook bij werknemers.”
“Wij geloven dat een eerlijke verdeling zorgt voor gelijkmatige groei, sterke instituties en hoger vertrouwen van burgers in de staat. Daarom is het onze leidraad bij economisch beleid.”
De partij wil het belastingstelsel vereenvoudigen en eerlijker maken door belastingkortingen voor vermogenden en grootverdieners af te schaffen, en de belasting op arbeid te verlagen ten gunste van hogere belastingen op vermogen en winst.
“We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen. Met de opbrengsten kunnen we de belasting voor mensen verlagen en noodzakelijke investeringen doen.”
“Over inkomen waarvoor je hebt gewerkt, zou je niet meer belasting moeten betalen dan over inkomen dat is aan komen waaien. We maken werken lonend, door de belasting op inkomen uit arbeid te verlagen. Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.”
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
De partij ziet de concentratie van vermogen als een probleem en wil een eerlijkere spreiding van vermogen, kennis en macht als uitgangspunt nemen voor beleid.
“Eerlijke spreiding van kennis, macht en vermogen. Dat moet altijd het uitgangspunt zijn.”
GroenLinks-PvdA wil dat winsten uit grondspeculatie niet bij individuen blijven, maar terugvloeien naar de samenleving om bijvoorbeeld woningbouw te financieren.
“We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving. Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
De partij wil dat uitkeringen gekoppeld blijven aan het minimumloon en dat lastenverlichting vooral ten goede komt aan mensen met lage inkomens en ouderen met een klein pensioen.
“We behouden de koppeling van alle uitkeringen aan het minimumloon, zodat we allemaal vooruit kunnen. Met een eerlijk belastingstelsel zorgen we ervoor dat mensen met lage inkomens of ouderen met een klein pensioen hier het meest van profiteren.”
De SGP pleit voor een evenredige verdeling van middelen, voorzieningen en lasten tussen regio’s, gemeenten en burgers, met bijzondere aandacht voor plattelandsgebieden en regio’s buiten de Randstad. Ze willen herverdeling realiseren via eerlijke financiering van gemeenten, het vergroten van het gemeentelijk belastinggebied, en het aanpassen van belastingdruk op arbeid, consumptie en vermogen. De partij benadrukt dat herverdeling recht moet doen aan regionale verschillen en draagkracht, zonder te vervallen in nivellering of dwang.
De SGP vindt dat elke regio eerlijke kansen en voldoende middelen moet krijgen, met extra aandacht voor gebieden buiten de Randstad en krimpregio’s. Dit moet voorkomen dat voorzieningen verdwijnen en regionale ongelijkheid toeneemt.
“Elke regio telt. Dit betekent dat elke regio eerlijke kansen verdient om samen met het Rijk te werken aan taken zoals veiligheid, openbaar vervoer en economische ontwikkeling. Voorzieningen staan nu steeds vaker onder druk. Voor elke burger zijn basale voorzieningen zoals zorg en onderwijs echter van even groot belang, of je nu in Amsterdam, Arnemuiden of Alteveer woont. Gebieden buiten de Randstad moeten meer aandacht en middelen krijgen om problemen aan te pakken. Dat geldt zeker voor gebieden die te maken hebben met krimp en grensoverschrijdende vraagstukken, zoals Zeeland en Limburg.”
“De werkgelegenheid van de Rijksoverheid wordt evenrediger verdeeld over de provincies, met name om Zeeland, Flevoland, Limburg, Friesland en Drenthe meer recht te doen.”
“De financiering van gemeenten moet structureel toereikend zijn om de taken te kunnen vervullen en een sluitende begroting te kunnen opstellen. De financiering van gemeenten moet voldoende recht doen aan het behoud van voorzieningen op het platteland. Ook wordt recht gedaan aan de aanwezigheid van zorginstellingen en aan gemeenten aan de rand van stedelijke gebieden die met extra problematiek te maken hebben.”
De SGP wil het belastinggebied van gemeenten vergroten, zodat zij meer eigen inkomsten kunnen genereren. Tegelijkertijd moet de Rijksoverheid de belasting op arbeid en de lasten voor bedrijven verlagen, zodat de totale belastingdruk niet stijgt maar eerlijker wordt verdeeld.
“Het belastinggebied van gemeenten wordt vergroot, waarbij de Rijksoverheid gelijktijdig en evenredig de belasting op arbeid en de lasten voor bedrijven verlaagt.”
De SGP streeft naar een belastingstelsel dat meer rekening houdt met draagkracht en daadwerkelijk gebruik, in plaats van nivellering. Ze willen werken lonender maken, consumptie zwaarder belasten, en vermogen belasten op basis van werkelijk rendement.
“Belastingheffing moet eerlijk en rechtvaardig zijn. Rekening houdend met de draagkracht van belastingplichtigen.”
“De SGP wil dat werken lonender wordt en dat er meer belast wordt naar gebruik. Daarom verlagen we de lasten op arbeid en verhogen we de belastingen op consumptie.”
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement.”
“Inkomens van mensen zijn niet gelijk, vermogens zijn dat ook niet. De SGP wil daar een eerlijk debat over. Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar ook geen taboe op herverdeling.”
BVNL is uitgesproken tegen herverdeling via belastingen en toeslagen en pleit voor het minimaliseren van inkomensherverdeling door de overheid. Hun belangrijkste voorstellen zijn het afschaffen van het toeslagenstelsel, het invoeren van een vlaktaks en het fors verlagen van belastingen, zodat burgers en bedrijven meer zelf kunnen beschikken over hun inkomen. De partij ziet herverdeling als inefficiënt en onrechtvaardig en wil dat werken altijd meer loont dan niet werken.
BVNL wil inkomensherverdeling door de overheid sterk beperken door het toeslagenstelsel en progressieve belastingen af te schaffen. Zij stellen dat het huidige systeem leidt tot onnodig rondpompen van geld, bureaucratie en een armoedeval. Door een vlaktaks en het schrappen van toeslagen en erf- en schenkbelasting, willen ze dat burgers zelf bepalen waar hun geld naartoe gaat.
“Het toeslagenstelsel leidt tot grote problemen en hier moet snel een oplossing voor worden gevonden. Het zinloos en nodeloos ingewikkeld rondpompen van geld moet stoppen.”
“Het toeslagenstelsel afschaffen waardoor de Belastingdienst weer gewoon een organisatie wordt die belastingen int en geen uitkeringsorganisatie meer is.”
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
“De erf- en schenkbelasting afschaffen zodat onder andere familiebedrijven zonder problemen aan de volgende generatie kunnen worden overgedragen.”
BVNL verzet zich tegen herverdeling van werkenden naar niet-werkenden en wil dat werken financieel altijd aantrekkelijker is dan een uitkering. Zij willen de armoedeval oplossen en het verschil tussen uitkering en werk vergroten, onder meer door het verlagen van belastingen op arbeid en het korten op uitkeringen bij werkweigering.
“Mensen die werken moeten substantieel meer geld verdienen dan mensen die niets doen.”
“Het verschil tussen een uitkering en een baan moet fors worden vergroot. Werken moet weer lonen.”
“Mensen die wél kunnen, maar niet willen werken worden gekort op hun bijstandsuitkering en op toeslagen (zoals huur- en zorgtoeslag).”
FVD verwerpt herverdeling als centraal principe van overheidsbeleid en kiest expliciet voor het beperken van inkomens- en vermogensherverdeling via belastingen en sociale voorzieningen. De partij wil erf- en schenkbelasting afschaffen, sociale huur beperken, en lokale belastingvrijheid vergroten, zodat mensen en families meer van hun eigen inkomen en vermogen behouden. FVD ziet herverdeling vooral als een onrechtvaardige en inefficiënte inmenging van de overheid.
FVD beschouwt erf- en schenkbelasting als onrechtvaardige vormen van herverdeling, omdat er volgens hen al belasting is betaald over dit vermogen. Door deze belastingen af te schaffen, wil FVD het behoud van familievermogen stimuleren en overheidsherverdeling minimaliseren.
FVD wil het aandeel sociale huurwoningen verkleinen en de verplichting voor private projecten om sociale woningen te bouwen afschaffen. Hiermee wordt de herverdeling via de woningmarkt teruggedrongen en wordt de marktwerking versterkt.
FVD wil gemeenten meer vrijheid geven om eigen belastingbeleid te voeren, waardoor herverdeling op nationaal niveau wordt beperkt en lokaal maatwerk mogelijk wordt.
“We geven gemeenten de vrijheid om eigen beleid te voeren, inclusief op gebied van belastingen, zodat lokaal maatwerk mogelijk wordt en gemeenten kunnen concurreren.”
FVD verzet zich tegen schaalvergroting en centralisatie, omdat dit volgens hen leidt tot bureaucratie en verlies van lokale grip. Dit impliceert ook kritiek op centrale herverdelingsmechanismen.
“We hanteren een gezonde scepsis ten aanzien van schaalvergrotingen en fusies bij scholen, zorginstellingen, ziekenhuizen en politiebureaus en sturen waar mogelijk aan op schaalverkleining.”
FVD wil een belastingvrije voet invoeren voor alle werkenden en gepensioneerden, zodat werken altijd loont en inkomensherverdeling via belastingen wordt beperkt.
“We vervangen de loonheffingskorting door een belastingvrije voet die geldt voor alle werkenden en gepensioneerden, zodat werken altijd loont.”
JA21 verwerpt herverdeling als doel op zich en kiest voor een belasting- en toeslagenstelsel dat eenvoudiger, transparanter en minder afhankelijk maakt. De partij wil lagere lasten op arbeid, het afschaffen van het huidige toeslagenstelsel en een hervorming van de vermogensbelasting, zodat mensen meer vrijheid houden over hun eigen geld en de overheid minder sturend is in inkomens- en vermogensherverdeling.
JA21 wil het huidige systeem van toeslagen en heffingskortingen afschaffen en vervangen door een eenvoudiger systeem van toelagen, met als doel mensen minder afhankelijk te maken van herverdeling via de overheid. De partij kiest voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen, zodat werken en ondernemen meer loont en mensen meer keuzevrijheid houden over hun eigen geld.
“Wij schaffen het circus aan toeslagen en heffingskortingen af, en vervangen het door een simpel en transparant systeem van toelagen.”
“Werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
“De overheid is veel te sturend in onze economie. Voor ieder probleem worden nieuwe regelingen en subsidies bedacht. Dit maakt mensen afhankelijk en belemmert hun keuzevrijheid.”
JA21 wil het vermogensbelastingstelsel vereenvoudigen en alleen werkelijk rendement belasten, waarbij sparen en investeren aantrekkelijker wordt gemaakt. De erf- en schenkbelasting wordt afgeschaft, zodat vermogen niet meer via de overheid wordt herverdeeld, maar mensen zelf kunnen beschikken over hun opgebouwde vermogen.
“We schaffen onnodige constructies af, schrappen fictieve berekeningen en belasten voortaan alleen werkelijk rendement in box 3.”
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
JA21 gelooft dat de overheid te veel stuurt en herverdeelt via subsidies en regelingen, en wil deze drastisch afbouwen. De partij stelt dat mensen in staat zijn voor zichzelf te zorgen en pleit voor meer eigen verantwoordelijkheid en minder afhankelijkheid van overheidsherverdeling.
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest expliciet voor herverdeling van welvaart en kansen, met als doel het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk en het eerlijker verdelen van lasten en lusten in de samenleving. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals het invoeren van een vermogensplafond, het progressiever belasten van grote vermogens en winsten, en verplichte winstdeling voor werknemers. De partij wil zo structurele ongelijkheid aanpakken en bestaanszekerheid voor iedereen bevorderen.
PvdD wil de vermogensongelijkheid actief verkleinen door een vermogensplafond, een nationaal vermogensregister en strengere belasting op grote vermogens. Dit moet de kloof tussen arm en rijk dichten en de kansen eerlijker verdelen.
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs. Zo verkleinen we de kloof tussen arm en rijk en herverdelen we de kansen.”
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register. Zo wordt het belasten van vermogen makkelijker.”
De partij wil dat grote bedrijven hun winsten eerlijker verdelen door progressieve winstbelasting en verplichte winstdeling met werknemers. Dit moet de scheve verhouding tussen aandeelhouders en werknemers rechttrekken.
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids. Zo worden buitensporige winsten afgeroomd,...”
“Bij winstuitkering deelt het personeel. We voeren verplichte, voor alle werknemers gelijke winstdeling in voor bedrijven vanaf 50 werknemers.”
PvdD wil fiscale regelingen die ongelijkheid vergroten of niet effectief zijn, afschaffen of versneld afbouwen. Dit betreft onder andere de hypotheekrenteaftrek en vrijstellingen voor bepaalde sectoren.
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn.”
“De hypotheekrenteaftrek zorgt voor groeiende ongelijkheid en wordt daarom versneld afgebouwd voor bedragen boven de nationale hypotheek garantie (NHG).”
De partij streeft ernaar toeslagen overbodig te maken door inkomenszekerheid te garanderen, zodat iedereen in de basisbehoeften kan voorzien zonder afhankelijk te zijn van complexe toeslagensystemen.
“We maken uiteindelijk alle toeslagen overbodig. Ieder mens moet een voldoende hoog inkomen hebben om in de basisbehoeften te voorzien.”
De SP pleit voor een fundamentele herverdeling van welvaart en lasten, waarbij de rijkste individuen en bedrijven meer bijdragen zodat de lasten voor gewone mensen omlaag kunnen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het zwaarder belasten van grote vermogens en erfenissen, het aanpakken van belastingontwijking, en het eerlijker verdelen van publieke middelen over regio’s en sectoren. De kern van hun visie is dat herverdeling noodzakelijk is om ongelijkheid te verminderen en publieke voorzieningen voor iedereen te waarborgen.
De SP wil grote vermogens en erfenissen zwaarder belasten om de ongelijkheid te verkleinen en publieke voorzieningen te financieren. Ze stellen een hogere erfbelasting voor op grote erfenissen en een vermogensbelasting voor de rijkste 0,3%, met als doel de lasten eerlijker te verdelen en de werkende klasse te ontlasten.
“Deze herverdeling van arm naar rijk is onacceptabel. Daarom gaan we de sterkste schouders de zwaarste lasten laten dragen en pakken we geldverspilling bij de overheid aan.”
“Voor erfenissen tussen de honderd en vijfhonderdduizend stellen we het tarief gelijk met de inkomstenbelasting (37,5%),. Met de opbrengst kunnen we de loonbelasting verlagen, zodat werken meer gaat lonen. Boven de half miljoen is er een kleine groep die vele miljoenen erft, dat gaan we zwaarder belasten zodat enorme ongelijkheid niet meer van generatie op generatie wordt overgedragen.”
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt.”
De SP wil belastingontwijking door miljonairs, miljardairs en grote bedrijven stoppen, zodat de lasten eerlijker verdeeld worden en publieke middelen niet weglekken naar de rijksten. Dit moet voorkomen dat gewone mensen relatief meer belasting betalen.
“Belastingontwijking aanpakken. Gewone mensen betalen netjes belasting, maar miljonairs en miljardairs gebruiken fiscale trucs en constructies om belasting te ontwijken. Daardoor wordt de rekening voor werkende mensen elk jaar hoger. We gaan die gaten in de belastingwetgeving dichten en de weggesluisde miljarden opsporen.”
De SP streeft naar een eerlijke verdeling van publieke middelen, zoals cultuursubsidies en zorg, over alle regio’s en bevolkingsgroepen. Dit moet regionale ongelijkheid tegengaan en gelijke kansen bevorderen.
“Zo kan iedereen genieten van kunst en geschiedenis, waar je ook woont, en zorgen we voor een eerlijke verdeling van cultuursubsidies in heel Nederland.”
“De rijksoverheid krijgt de wettelijke plicht om te zorgen voor een evenwichtige spreiding van toegankelijke zorgvoorzieningen in alle regio’s.”
De SP wil het belastingstelsel zo hervormen dat de hoogste inkomens en grootste vermogens relatief meer bijdragen, zodat de lasten voor lage en middeninkomens omlaag kunnen.
“Op dit moment betalen de lage en middeninkomens meer belasting dan de hoogste inkomens. Deze omgekeerde Robin Hoodpraktijken gaan we keren, zodat de allerrijkste miljardairs en allergrootste bedrijven hun eerlijke deel bijdragen. Daardoor kunnen de lasten voor gewone mensen omlaag.”
De VVD is kritisch over herverdeling door de overheid en wil de zogenaamde "Haagse herverdelingsmachine" inperken. Hun focus ligt op het verminderen van nivellering, het verlagen van lasten voor werkenden en middeninkomens, en het beperken van uitkeringen en toeslagen zodat werken meer loont. De partij kiest voor minder herverdeling via belastingen en uitkeringen, en meer stimulering van werk, eigen woningbezit en lagere vaste lasten.
De VVD vindt dat de overheid te veel geld herverdeelt van werkenden naar niet-werkenden, waardoor de middenklasse te weinig profiteert. Ze willen deze herverdeling beperken, minder nivelleren en lasten verlagen voor werkenden, zodat werken meer loont en het draagvlak voor de verzorgingsstaat behouden blijft.
“De VVD perkt de Haagse herverdelingsmachine in. We stoppen met steeds maar weer verder nivelleren, verlagen de lasten voor middeninkomens en zetten de werkende Nederlander weer op één.”
“Dit noemen wij de Haagse herverdelingsmachine. De VVD staat voor sterke publieke voorzieningen: onze wegen, onderwijs en defensie moeten van wereldklasse zijn. Maar van elke belastingcent gaat steeds meer naar de zorg, uitkeringen en regelingen voor mensen die niet of weinig werken. Dit terwijl werkenden er te weinig op vooruitgaan. De middenklasse betaalt de rekening zodat de rest erop vooruitgaat, maar gaat er zelf veel minder op vooruit. Dat is niet alleen oneerlijk, het ondermijnt ook het draagvlak voor onze verzorgingsstaat.”
“Niet door een grote, dure overheid op te tuigen en te laten herverdelen, maar door de vaste lasten omlaag te brengen.”
De VVD wil dat werken financieel aantrekkelijker wordt dan het ontvangen van uitkeringen. Ze willen lokale regelingen die nivelleren beperken, een uitkeringsplafond invoeren en de marginale belastingdruk verlagen, zodat herverdeling via uitkeringen en toeslagen wordt teruggedrongen.
“We hervormen deze lokale nivelleringsmachine door meer landelijke voorwaarden te stellen en regelingen waar nodig in te perken of landelijk te organiseren, zodat we ook bureaucratie verminderen.”
“Het mag niet meer gebeuren dat iemand door een stapeling van uitkeringen en toeslagen meer te besteden heeft dan iemand die hard werkt om rond te komen. We voeren een plafond in op de totale steun die één huishouden kan ontvangen.”
“We willen dat de maximale marginale belastingdruk in een nieuw stelsel fors naar beneden gaat. Dit is een fundamentele keuze zodat werken meer gaat lonen.”
De VVD wil het huidige toeslagenstelsel hervormen en op termijn afschaffen, omdat het volgens hen leidt tot onwenselijke herverdeling en bureaucratie. Ze stellen voor om toeslagen direct te verrekenen en de uitvoering bij de overheid te houden.
“We hervormen de huurtoeslag om te komen tot een toeslag die moderner is. In de sociale huursector wordt de huurtoeslag rechtstreeks aan woningcorporaties uitgekeerd en verrekend in een lagere huurprijs... Uiteindelijk willen we af van het toeslagenstelsel.”
DENK kiest duidelijk voor herverdeling van welvaart door hogere belastingen voor de hoogste inkomens en vermogens, en lagere belastingen voor lage- en middeninkomens. De partij wil zo de kloof tussen arm en rijk verkleinen, bestaanszekerheid vergroten en publieke voorzieningen versterken. Concrete voorstellen zijn onder meer het verhogen van belastingen voor superrijken en grote bedrijven, het afschaffen van ondoelmatige belastingvoordelen, en het investeren in sociale zekerheid, zorg en onderwijs.
DENK wil dat mensen met hoge inkomens en grote vermogens een grotere bijdrage leveren aan het sociale stelsel, om zo de inkomensverdeling rechtvaardiger te maken en armoede te bestrijden. Dit is een directe herverdelingsmaatregel die de lasten verschuift van lage naar hoge inkomens.
“We verlagen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren. Grote bedrijven die flinke winsten maken, gaan een eerlijker deel bijdragen.”
“Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
DENK wil ondoelmatige belastingvoordelen die ongelijkheid vergroten afschaffen en belastingontwijking tegengaan. Dit zorgt ervoor dat de sterkste schouders daadwerkelijk de zwaarste lasten dragen en voorkomt dat grote bedrijven en vermogenden zich aan hun bijdrage onttrekken.
“We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
“Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af.”
DENK wil dat uitgaven aan sociale zekerheid, zorg en onderwijs niet worden aangetast bij begrotingstekorten, maar juist op peil blijven. Dit waarborgt herverdeling via sterke publieke voorzieningen, gefinancierd door hogere bijdragen van de hoogste inkomens en bedrijven.
“waarbij de uitgaven voor de sociale zekerheid, de zorg en het onderwijs worden ontzien en altijd op peil blijven.”
“Wij zetten in op een overheid die de maatschappelijke ongelijkheid de komende periode fors verkleint. Wij staan daarom voor meer geld voor het onderwijs, voor betaalbare woningen, voor het openbaar vervoer, voor de zorg en voor andere publieke voorzieningen.”
Volt kiest voor herverdeling door vermogen zwaarder te belasten dan arbeid, met als doel vermogensongelijkheid te verkleinen en kansen eerlijker te verdelen. Ze stellen een progressieve vermogensbelasting, aanpassing van erf- en schenkbelasting, en het afbouwen van fiscale voordelen voor eigen woningbezit voor. Hun visie is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat welvaart weer iets moet worden dat je zelf opbouwt.
Volt wil vermogensongelijkheid aanpakken door hogere vermogens zwaarder te belasten en erf- en schenkbelasting eerlijker te maken. Dit moet leiden tot een eerlijkere verdeling van welvaart en het tegengaan van structurele ongelijkheid tussen generaties.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
“De erf- en schenkbelasting heet voortaan de ‘ontvangstbelasting’ en wordt aangepast. Deze wordt relatie-onafhankelijk gemaakt. De partnervrijstelling blijft wel bestaan in de huidige vorm.”
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Met een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid willen we ervoor zorgen dat welvaart weer iets wordt dat je zelf kan opbouwen.”
Volt wil fiscale voordelen voor huiseigenaren afbouwen en de eigen woning als vermogen belasten, om zo de huizenmarkt eerlijker te maken en vermogen eerlijker te verdelen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Volt stelt een basisinkomen voor dat alle toeslagen vervangt, zodat het sociale stelsel eenvoudiger en eerlijker wordt en herverdeling via inkomensondersteuning plaatsvindt.
“Er komt een maandelijks basisinkomen dat alle toeslagen vervangt. Dit bestaat uit een vaste basisuitkering per huishouden. Boven op die basis wordt er per volwassene en per kind extra geld uitgekeerd.”
Volt hanteert het principe dat hogere inkomens en vermogens meer bijdragen aan de samenleving, als rechtvaardigingsgrond voor hun herverdelingsbeleid.
“We gaan uit van het basisprincipe ‘de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten’.”
De ChristenUnie kiest voor een gerichte herverdeling van lasten en middelen om ongelijkheid te verkleinen en kwetsbare groepen te ondersteunen. Ze willen het belastingstelsel hervormen zodat arbeid minder zwaar wordt belast en grote vermogens juist meer bijdragen, en vervangen het toeslagenstelsel door een eenvoudiger systeem van belastingkortingen. Ook pleiten ze voor het afschaffen van de kostendelersnorm en het eerlijker verdelen van culturele en publieke voorzieningen over het land.
De ChristenUnie wil de belastingdruk op arbeid fors verlagen en vermogen eerlijker belasten, met name door een extra vermogensbelasting voor de hoogste vermogens. Dit moet leiden tot een eerlijkere verdeling van de lasten en meer solidariteit tussen rijk en arm.
“De hoge lastendruk op arbeid verlagen we flink. Daartegenover staat dat we verschillende vormen van vermogen die nu niet of nauwelijks belast worden, beter in de heffingen betrekken. De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af. In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
Het huidige toeslagenstelsel wordt vervangen door een eenvoudiger systeem van belastingkortingen, zodat herverdeling transparanter en minder foutgevoelig wordt. Dit voorkomt onzekerheid en terugvorderingen, en zorgt dat vooral lagere inkomens profiteren.
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
“In plaats van toeslagen krijgt iedere Nederlander maandelijks een korting op de te betalen inkomstenbelasting. Als de korting hoger is dan de te betalen belasting, wordt het restant uitbetaald.”
De ChristenUnie wil de kostendelersnorm afschaffen voor mensen die hun woning delen met iemand in nood, zodat solidariteit niet langer financieel wordt afgestraft. Dit vergemakkelijkt het bieden van onderdak en versterkt de sociale basis.
“We schaffen de kostendelersnorm in de Participatiewet af voor mensen die tijdelijk of structureel onderdak bieden aan iemand in nood of bereid zijn om hun woning te delen met iemand anders.”
De partij streeft naar een eerlijkere spreiding van culturele instellingen en publieke voorzieningen, zodat ook regio’s buiten de Randstad profiteren van investeringen en kansen.
“Voor culturele instellingen willen we een eerlijker verdeling over het land.”
De PVV is kritisch op traditionele vormen van herverdeling en wil vooral dat middelen en voorzieningen ten goede komen aan Nederlanders, niet aan nieuwkomers of het buitenland. Ze pleiten voor het stoppen van financiële overdrachten naar andere landen en groepen, het beperken van sociale voorzieningen voor niet-Nederlanders, en het inzetten van opbrengsten uit planbaten voor betaalbare woningen. De partij richt zich op het terugdraaien van herverdeling richting migranten en het behouden van bestaande voordelen voor Nederlanders.
De PVV wil financiële middelen niet langer herverdelen naar het buitenland of naar migranten, maar deze inzetten voor Nederlanders. Ze zien uitgaven aan asielopvang, ontwikkelingshulp en EU-bijdragen als verspilling en willen deze stoppen om zo meer geld beschikbaar te maken voor de eigen bevolking.
“We dekken onze voorstellen door elders de uitgaven te beperken. We sluiten onze grenzen voor alle asielzoekers en sturen Oekraïense mannen terug naar Oekraïne. Alleen al dit jaar besteden we € 6 miljard aan de asielopvang en € 3 miljard aan de opvang van Oekraïners. De PVV stopt ook met ontwikkelingshulp. Elk jaar maken we vele miljarden over naar Afrika. Ook willen we miljarden minder afdragen aan de Europese Unie.”
“Stop met de verspilling van onze zuurverdiende belastingcenten. Stop met de export van onze miljarden. Besteed het geld in Nederland, aan de Nederlanders. Het is tenslotte úw geld!”
De PVV wil dat waardestijging van grond door bestemmingswijziging (planbaten) niet bij grondspeculanten terechtkomt, maar wordt ingezet voor de bouw van betaalbare woningen. Dit is een vorm van interne herverdeling binnen Nederland, gericht op het vergroten van de woningvoorraad voor Nederlanders.
“Door wijziging van de bestemming (woningbouw) wordt grond meer waard. Met de invoering van een planbatenheffing zetten we een deel daarvan in om méér betaalbare woningen te bouwen en gaan we grondspeculatie tegen.”
De PVV verzet zich tegen het toewijzen van sociale huurwoningen aan statushouders met voorrang, omdat zij dit zien als een ongewenste herverdeling ten koste van Nederlanders. Ze willen deze praktijk stoppen en sociale huurwoningen uitsluitend voor Nederlanders beschikbaar maken.
“Nooit meer voorrang op sociale huurwoningen voor statushouders – ook niet met urgentie”
“Sinds 2010 zijn er al zo’n 190.000 sociale huurwoningen mét voorrang aan statushouders weggegeven – zonder dat zij iets aan dit land hebben bijgedragen. Ondertussen staan de Nederlanders steeds langer op de wachtlijst staan: tien, vijftien, soms wel twintig jaar. Dit is pure discriminatie en onacceptabel.”
50PLUS richt zich op herverdeling vooral via het belasting- en pensioenstelsel, met nadruk op eerlijkheid voor ouderen en het tegengaan van leeftijdsdiscriminatie. Ze willen dat gepensioneerden evenredig delen in financiële meevallers en tegenvallers, en pleiten voor afschaffing van erf- en schenkbelasting en een belastingstelsel zonder leeftijdsdiscriminatie. Concrete voorstellen zijn gericht op het eerlijker verdelen van lasten en baten, vooral ten gunste van ouderen.
50PLUS vindt dat gepensioneerden niet onevenredig moeten bijdragen aan lasten, maar juist evenredig moeten delen in financiële meevallers en tegenvallers van de overheid. Dit standpunt adresseert het probleem dat ouderen volgens de partij nu te vaak als "melkkoe" worden behandeld en pleit voor een rechtvaardiger verdeling van financiële voordelen en nadelen.
“Gepensioneerden delen evenredig mee als er grote meevallers zijn voor de schatkist. In het geval van tegenvallers slaat een evenredig deel van het zuur neer bij gepensioneerden.”
50PLUS wil herverdeling via het belastingstelsel eerlijker maken door erf- en schenkbelasting af te schaffen en leeftijdsdiscriminatie in de belastingen te beëindigen. Dit moet zorgen voor een gelijk speelveld en het stimuleren van vermogensoverdracht tussen generaties, wat volgens de partij nu wordt belemmerd.
Bij de overgang naar een nieuw pensioenstelsel wil 50PLUS dat de compensatie voor het afschaffen van de doorsneesystematiek op een redelijke manier wordt verdeeld over premies en pensioenvermogen. Dit is een technische vorm van herverdeling binnen het pensioenstelsel, bedoeld om oneerlijke uitkomsten te voorkomen.
“Compensatie voor de doorsneesystematiek wordt in een redelijke verhouding ten laste gebracht van de premies en het pensioenvermogen.”
BBB verwerpt grootschalige herverdeling van middelen, zowel binnen Nederland als op Europees niveau, en pleit voor een eenvoudiger en rechtvaardiger belastingstelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen. De partij wil gelijke kansen en toegang tot voorzieningen voor alle regio’s, maar zonder expliciete herverdelingsmechanismen; de nadruk ligt op eenvoud, regionale spreiding en het tegengaan van complexe geldstromen.
BBB is expliciet tegen het overdragen van geld en middelen tussen EU-lidstaten, omdat zij vinden dat dit niet eerlijk of rechtvaardig is voor Nederlandse burgers. Ze willen geen Europese herverdelingsmechanismen die Nederlandse middelen naar andere landen sturen.
“We verwerpen het idee van een transferunie, waarmee geldstromen en andere middelen worden overgedragen van de ene naar de andere lidstaat.”
BBB wil het Nederlandse belasting- en toeslagenstelsel hervormen zodat het niet langer afhankelijk is van inkomensafhankelijke toeslagen, die nu als herverdelingsinstrument werken. In plaats daarvan pleiten ze voor vaste bedragen en een hoge belastingvrije voet, om zo eenvoud en zekerheid te bieden en herverdeling via complexe toeslagen af te bouwen.
“Wij streven naar een stelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen. In plaats daarvan willen we werken met vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije...”
BBB benadrukt het belang van gelijke kansen en toegang tot onderwijs, zorg, vervoer en veiligheid voor iedereen, ongeacht regio of postcode. Dit is echter geen pleidooi voor herverdeling via financiële mechanismen, maar voor het wegnemen van regionale ongelijkheid in toegang.
“Gelijke toegang tot onderwijs, gezondheidszorg, vervoer en veiligheid mag geen kwestie van postcode zijn.”
NSC pleit voor een eerlijkere verdeling van middelen en kansen, vooral tussen regio’s en voor kwetsbare groepen. Hun voorstellen richten zich op het eerlijker verdelen van cultuurgelden, structurele investeringen in achtergestelde regio’s, en het hanteren van het solidariteitsprincipe in het onderwijs. De partij benadrukt dat herverdeling nodig is om regionale ongelijkheid en kansenongelijkheid te verkleinen.
NSC vindt dat middelen en investeringen eerlijker over het land moeten worden verdeeld, met speciale aandacht voor regio’s die sociaal en economisch achterblijven. Dit moet regionale ongelijkheid tegengaan en de basis versterken in gebieden buiten de Randstad.
De partij wil dat scholen met de meeste kwetsbare leerlingen de meeste middelen krijgen, om zo beperkingen in het onderwijsaanbod te voorkomen. Dit is een expliciete vorm van herverdeling gericht op kansengelijkheid.
“Bij de omgang met schaarste wordt het solidariteitsprincipe gehanteerd: scholen met het grootste aandeel kwetsbare kinderen krijgen de meeste middelen om beperkingen in onderwijsaanbod en -tijd te vermijden.”
Het CDA ziet herverdeling vooral als een instrument om de kwaliteit en robuustheid van natuurgebieden te verbeteren, niet als een sociaal-economisch herverdelingsmechanisme. In het verkiezingsprogramma wordt slechts één concrete beleidsmaatregel genoemd: het herverdelen van natuurgebieden om biodiversiteit en ecosystemen te versterken. Over inkomens- of vermogensherverdeling doet het CDA geen expliciete voorstellen.
Het CDA pleit voor het herverdelen van de oppervlakte van natuurgebieden om deze beter te verbinden en minder kwetsbaar te maken voor verstoring. Dit is bedoeld om de biodiversiteit te vergroten en ecosystemen te versterken, niet om sociale of economische ongelijkheid te verminderen.
“We willen een herverdeling van de oppervlakte van natuurgebieden. Het verruilen van natuur om robuustere natuurgebieden mogelijk te maken moet standaardpraktijk worden. We streven naar beter verbonden gebieden, waarbij de bestaande oppervlakte natuur wordt gewaarborgd, de leefruimte voor flora en fauna wordt vergroot en de biodiversiteit en ecosystemen minder kwetsbaar worden voor verstoring.”