DENK vindt dat landelijke regie en investeringen nodig zijn om de leefbaarheid, betaalbaarheid en veiligheid in alle Nederlandse steden en wijken – dus ook in Hengelo – te verbeteren. De partij pleit voor meer betaalbare woningen, versterking van wijken, en betere ondersteuning voor huurders en bewoners. Concrete voorstellen zijn onder meer het versnellen van woningbouw, investeren in leefbaarheid, en het aanpakken van misstanden in kwetsbare wijken.
DENK wil het woningtekort snel oplossen door fors meer betaalbare woningen te bouwen, procedures te versnellen en landelijke regie te voeren. Dit moet ook in steden als Hengelo zorgen voor meer en snellere woningbouw, met nadruk op sociale huur en betaalbare koop.
“Wij willen sneller en meer bouwen. Het doel is om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen.”
“Er komt een Rijkswoningbouwfonds waarin we meer geld reserveren om de bouw van betaalbare woningen te stimuleren.”
“We richten een Rijksbouwbedrijf op dat de verantwoordelijkheid krijgt om woningbouwprojecten te ontwikkelen.”
“Er komt een fulltime Minister van Volkshuisvesting. Deze Minister krijgt verregaande bevoegdheden, zoals het bindend kunnen aanwijzen van locaties waar woningbouw gerealiseerd moet worden.”
“We gaan drastisch procedures versnellen. Dat betekent dat overbodige en belemmerende regelgeving verdwijnt. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden om bezwaarmogelijkheden tegen woningbouwprojecten te verminderen, de termijnen te versnellen...”
DENK wil dat de overheid meer investeert in de leefbaarheid en veiligheid van wijken, met speciale aandacht voor kwetsbare gebieden. Dit betekent meer geld voor landelijke programma’s, bestrijding van misstanden zoals overbewoning, en vergroening van de leefomgeving – maatregelen die ook relevant zijn voor Hengelo.
“Meer geld te reserveren voor het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid. Meer wijken in Nederland krijgen een aanpak onder regie van het Rijk.”
“De negatieve effecten van de uitbuiting van arbeidsmigranten op kwetsbare wijken te kenteren. Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
“Onder regie van het Rijk wordt er meer ingezet op vergroening, het tegengaan van hittestress en voldoende speelruimten in wijken. Dit kan bijvoorbeeld door het vaststellen van landelijke normen.”
DENK wil huurders beter beschermen en discriminatie op de woningmarkt hard aanpakken. Dit moet zorgen voor eerlijkere toegang tot woningen en meer ondersteuning voor huurders, ook in Hengelo.
“Wij investeren meer in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen.”
“Voor woningmarktdiscriminatie komen zwaardere straffen en boetes.”
“Met jaarlijks en grootschalig mysteryguest onderzoek worden discriminerende makelaars opgespoord en aangepakt.”
“Makelaars die discrimineren en geen beterschap vertonen worden uit het beroep gezet.”
De Partij voor de Dieren noemt Hengelo niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar haar standpunten over wonen, openbaar vervoer en lokale voorzieningen zijn relevant voor middelgrote steden als Hengelo. De partij pleit voor meer betaalbare en groene woningen, betere bereikbaarheid via openbaar vervoer, en het versterken van lokale voorzieningen en natuur. Deze voorstellen zijn bedoeld om de leefbaarheid en duurzaamheid in steden als Hengelo te vergroten.
De PvdD wil woningen betaalbaar maken, speculatie tegengaan en bouwen op klimaatbestendige locaties, wat direct relevant is voor Hengelo als stad met woningdruk en uitbreidingsvraagstukken. Ze willen bestaande bebouwing beter benutten en binnenstedelijk natuurinclusief bouwen.
“Huizen zijn om in te wonen, niet om een slaatje uit te slaan. Steeds meer mensen komen in de knel door hun hoge huur, of kunnen geen aanspraak maken op een huurwoning. Huisjesmelken en speculeren maken we onaantrekkelijk door maatregelen in te voeren waarmee (lokaal) gestuurd kan worden op de verdeling van woningen.”
“Er is in Nederland voldoende ruimte om te zorgen voor comfortabele en betaalbare woningen in een prettige, groene leefomgeving. Door een krimp van het aantal dieren in de veehouderij komt er landbouwgrond vrij voor natuur en woningbouw.”
“Woningen bouwen we alleen op klimaatbestendige locaties. Laaggelegen polders onder zeeniveau zijn dat niet, zoals Rijnenburg nabij Utrecht.”
De partij wil het openbaar vervoer fors verbeteren en goedkoper maken, met specifieke aandacht voor betere verbindingen tussen de Randstad en Oost-Nederland, waar Hengelo van profiteert als regionaal knooppunt.
“De treinreistijd tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland wordt verkort. De Lelylijn en Nedersaksenlijn komen er zo snel mogelijk.”
“Het openbaar vervoer wordt minimaal 50% goedkoper, zodat het ov financieel aantrekkelijker wordt dan de auto. Voor mensen met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum wordt het openbaar vervoer gratis.”
“Ook buiten de steden zorgen we ervoor dat het ov altijd een goed beschikbare vervoersoptie is.”
De PvdD wil investeren in lokale voorzieningen, vergroening van wijken en het stimuleren van sociale interactie, wat de leefbaarheid in Hengelo direct kan verbeteren.
“In elke wijk van steden en dorpen wordt minimaal één behoorlijke hondenlosloopplek, al dan niet omheind, gerealiseerd. Dit is voor hond en mens een mooie kans voor sociale interactie en zal positief bijdragen aan het tegengaan van eenzaamheid.”
“Braakliggende terreinen worden, als de kwaliteit van de bodem dat toelaat, actief ter beschikking gesteld aan stadslandbouw, natuurontwikkeling, tiny forests, voedselbossen en collectief beheerde parken en natuurspeelplaatsen.”
“Met groen om ons heen zijn we gezonder en gelukkiger. Maar er is niet genoeg groen in en om onze steden. En het groen dat er is, is vaak ongelijk verdeeld. Daarom gaan we meer toegankelijke natuur om steden heen aanleggen en dorpen en steden zelf radicaal vergroenen.”
Het CDA ziet Hengelo als onderdeel van een bredere regionale aanpak waarin elke regio telt en bijdraagt aan nationale opgaven zoals woningbouw, bereikbaarheid en innovatie. Concrete voorstellen richten zich op het versterken van regionale samenwerking, investeren in infrastructuur en het benutten van de unieke kwaliteiten van regio’s als Hengelo. De kern van hun visie is dat regio’s als Hengelo niet alleen profiteren, maar ook actief bijdragen aan een sterker Nederland.
Het CDA wil dat regio’s als Hengelo actief meedoen in landelijke ontwikkelagenda’s en dat hun unieke kwaliteiten worden benut. Dit moet leiden tot wederkerigheid: niet alleen ontvangen, maar ook bijdragen aan nationale doelen.
“Elke regio draagt met eigen kracht bij aan de grote opgaven van Nederland: van energietransitie tot woningbouw en van natuur tot economie. Wij kiezen ervoor om die unieke kwaliteiten te versterken en verschillen te benutten, zodat regio’s niet alleen ontvangen maar ook geven.”
“We willen een integrale en structurele aanpak door Rijk-regio-programma’s, waarin we ook lopende programma’s samenbrengen. Wat telt is de wederkerigheid. Dat vraagt om een stevige gezamenlijke inzet van Rijk en regio op ontwikkelagenda’s, waarin provincie, gemeenten, onderwijs en bedrijfsleven samen optrekken.”
Het CDA benadrukt het belang van goede verbindingen tussen regio’s als Hengelo en de Randstad, en investeert in infrastructuur om economische groei en woningbouw mogelijk te maken.
“We verbeteren de verbinding tussen de regio’s onderling en tussen de Randstad en de regio.”
“We investeren in de basis op orde. Veel bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en spoorwegen naderen het einde van hun technische levensduur. Onderhoud, vervanging en renovatie daarvan is van groot belang om Nederland in beweging te houden.”
“We investeren in nieuwe infrastructuur. Niet alles kan tegelijk, qua menskracht en stikstofruimte. We beginnen met projecten die zowel militair als maatschappelijk en economisch van belang zijn (dual use) en die het bouwen van nieuwe wijken mogelijk maken.”
Het CDA wil economische clusters in regio’s als Hengelo versterken door samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid, zodat deze regio’s economisch bloeien en bijdragen aan het nationale verdienvermogen.
“Samen met grote bedrijven, MKB en start ups en met onderwijsinstellingen laten we economische clusters groeien die de regio sterker maken.”
“We stimuleren regionale ecosystemen, samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen, grote bedrijven, beginnende start-ups, lokale overheden en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen.”
FVD noemt Hengelo nergens expliciet, maar hun programma bevat enkele relevante standpunten voor middelgrote steden als Hengelo, vooral op het gebied van openbaar vervoer, woningbouw en regionale bereikbaarheid. De partij wil investeren in landelijke infrastructuur, betaalbaar wonen en betere verbindingen buiten de Randstad, wat indirect van invloed kan zijn op Hengelo. Concrete voorstellen zijn onder meer investeringen in OV, afschaffing van beperkende regels voor woningbouw, en landelijke dekking van glasvezel en innovatieve vervoersoplossingen.
FVD wil dat openbaar vervoer niet alleen de Randstad, maar het hele land – dus ook steden als Hengelo – beter verbindt. Ze pleiten voor investeringen in alle vervoersmodaliteiten, betere nachtverbindingen en landelijke dekking van glasvezel, zodat ook regio’s buiten de grote steden profiteren van mobiliteit en digitale infrastructuur.
“OV moet niet alleen dienen voor forenzen in de Randstad, maar het hele land verbinden – van stad tot dorp, van ochtend tot nacht.”
“We investeren in trein, bus, tram en metro, zodat de bewegingsvrijheid in heel Nederland wordt bevorderd.”
“We zorgen voor supersnel glasvezelinternet in het hele land, zodat de digitale economie en communicatie optimaal functioneren.”
FVD wil de woningmarkt vitaliseren door het schrappen van belemmerende regels en het bouwen van meer woningen, met expliciete voorrang voor Nederlanders. Dit kan relevant zijn voor Hengelo, waar woningdruk en betaalbaarheid ook spelen.
FVD wil investeren in innovatieve vervoersoplossingen zoals hyperloop-verbindingen tussen steden en een nieuwe luchthaven in de Noordzee. Hoewel niet specifiek genoemd, kunnen zulke projecten de bereikbaarheid van steden als Hengelo beïnvloeden.
“We investeren in de ontwikkeling van hyperloop-technologie, zodat Nederland vooroploopt in de ontwikkeling van supersnel en innovatief vervoer.”
“We bouwen een nieuwe luchthaven in de Noordzee en laten Schiphol tot die tijd verantwoord doorgroeien, zodat Nederland internationaal bereikbaar blijft.”
De ChristenUnie vindt dat regio’s als Hengelo en Twente te lang zijn achtergesteld door het Rijk en wil investeren in leefbaarheid, bereikbaarheid en voorzieningen in deze gebieden. Ze pleiten voor meer landelijke aandacht en middelen voor middelgrote steden en regio’s, onder andere via infrastructuur, woningbouw en het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid. Concrete voorstellen zijn onder meer betere OV-verbindingen, extra investeringen in leefbaarheid en het stimuleren van regionale identiteit.
De ChristenUnie erkent dat regio’s als Twente (waar Hengelo onder valt) structureel te weinig aandacht en middelen hebben gekregen. Ze willen dit herstellen door gericht te investeren in leefbaarheid, werkgelegenheid, huisvesting en het behoud van voorzieningen, zodat ook steden als Hengelo aantrekkelijk en leefbaar blijven.
“De Rijksoverheid heeft de verschillende regio’s te lang aan hun lot overgelaten en soms zelfs bewust achterstanden gecreëerd. Door te weinig te investeren in werkgelegenheid, huisvesting, bereikbaarheid of het in stand houden van het voorzieningenniveau. ... De Rijksoverheid staat letterlijk en figuurlijk op grote afstand van de inwoners van de Veenkoloniën, Zeeuws-Vlaanderen of Twente. En dit geldt voor veel meer regio’s. Elke regio telt”
“We breiden dit programma uit naar regio’s die nu nog buiten de boot vallen, zoals Zeeuws-Vlaanderen, de Veenkoloniën, Twente en zogenaamde New Towns (voormalige groeikernen zoals Zoetermeer). We zetten in op een integrale versterking van de leefbaarheid door verouderde wijken te vernieuwen, sociale samenhang te bevorderen en kansen voor jongeren te vergroten.”
De ChristenUnie wil de bereikbaarheid van middelgrote steden als Hengelo verbeteren door te investeren in openbaar vervoer, waaronder snelle busverbindingen en het terugdraaien van bezuinigingen op het OV. Dit moet ervoor zorgen dat inwoners van Hengelo en omliggende regio’s beter verbonden zijn met de rest van Nederland.
“Er komt een landelijk netwerk van frequente snelle busverbindingen tussen middelgrote steden.”
“We draaien de bezuiniging op het openbaar vervoer terug en stellen in navolging van de Bikker-gelden 300 miljoen euro per jaar beschikbaar voor versterking van het aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes.”
De ChristenUnie vindt het belangrijk dat regio’s als Twente hun eigen identiteit, cultuur en taal kunnen behouden. Ze willen gemeenten meer ruimte en middelen geven om lokaal beleid te voeren dat aansluit bij de behoeften van hun inwoners.
De SGP vindt dat regio’s buiten de Randstad, zoals Hengelo, meer aandacht en middelen moeten krijgen voor het aanpakken van lokale problemen. Ze pleiten voor investeringen in bereikbaarheid, woningbouw en economische ontwikkeling in de regio, zodat ook steden als Hengelo profiteren van landelijke plannen. Concrete voorstellen zijn gericht op infrastructuur, woningbouw en het stimuleren van regionale bedrijvigheid.
De SGP ziet dat gebieden buiten de Randstad, waaronder Hengelo, vaak achterblijven qua aandacht en middelen. Ze willen dat deze regio’s meer worden betrokken bij landelijke investeringen, met name op het gebied van infrastructuur, bereikbaarheid en economische ontwikkeling. Dit moet de leefbaarheid en kansen in steden als Hengelo vergroten.
“Gebieden buiten de Randstad moeten meer aandacht en middelen krijgen om problemen aan te pakken.”
“Voor spreiding van economische ontwikkeling en bedrijvigheid en de leefbaarheid van het landelijk gebied zijn naast infra-investeringen in de Randstad ook investeringen in de regio nodig.”
De SGP benadrukt het belang van het versnellen van woningbouw, ook buiten de grote steden. Ze willen dat gemeenten, zoals Hengelo, meer ruimte krijgen om binnen- en buitenstedelijk te bouwen en bestaande gebouwen beter te benutten. Dit moet bijdragen aan het oplossen van de woningnood in regionale steden.
De SGP vindt dat goede bereikbaarheid essentieel is voor regionale steden als Hengelo. Ze pleiten voor investeringen in wegen, spoor en openbaar vervoer buiten de Randstad, zodat ook deze regio’s aantrekkelijk blijven voor wonen, werken en ondernemen.
BBB vindt dat Hengelo – als onderdeel van de regio Twente – ertoe doet en pleit voor meer investeringen in regionale bereikbaarheid, economie en voorzieningen. De partij wil onder andere de Nedersaksenlijn realiseren, inzet op hightech in Twente stimuleren en benadrukt het belang van maatwerkbeleid voor regio’s buiten de Randstad. BBB ziet Hengelo als een plek die baat heeft bij hun focus op regionale kracht, infrastructuur en economische kansen.
BBB wil de bereikbaarheid van Hengelo en de regio Twente versterken door te investeren in infrastructuur, met name via de Nedersaksenlijn. Dit moet economische kansen vergroten en de regio minder afhankelijk maken van de Randstad.
“De Nedersaksenlijn is een belangrijke spoorverbinding tussen Groningen, Emmen en Enschede. Deze lijn versterkt de bereikbaarheid van het oosten en noorden van Nederland, bevordert grensoverschrijdende samenwerking met Duitsland en vergroot de leefbaarheid en economische kansen in regio’s die nu te vaak worden vergeten.”
“De Nedersaksenlijn versterkt niet alleen de bereikbaarheid van de regio en de woningbouwcapaciteit, maar vergroot ook de militaire inzetbaarheid van Nederland.”
BBB erkent de potentie van Twente als hightech regio en wil gericht investeren in deze economische cluster, waar Hengelo een belangrijk onderdeel van is. Dit moet zorgen voor meer banen, innovatie en regionale slagkracht.
“De rijksoverheid onderzoekt de mogelijkheden om gericht te investeren in kansrijke regionale economische clusters, zoals agrofood in Noordoost Nederland, hightech in Twente en zorginnovatie in Limburg.”
BBB pleit voor beleid dat rekening houdt met de eigenheid en behoeften van regio’s als Twente, in plaats van een eenvormige aanpak vanuit Den Haag. Dit betekent meer aandacht voor lokale kracht, voorzieningen en leefbaarheid in steden als Hengelo.
“BBB wil een Nederland waarin alle regio’s ertoe doen. Waar voorzieningen niet verdwijnen, maar terugkeren. Waar jong en oud kunnen blijven wonen, werken en leven in hun eigen streek.”
“Dat vraagt om een overheid die weet waar Loppersum ligt en begrijpt wat er speelt in de Achterhoek, ZuidwestFriesland of NoordLimburg. Als alle regio’s tot hun recht komen, versterken ze samen het hele land.”
D66 noemt Hengelo niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar hun visie op regionale ontwikkeling en woningbouw is relevant voor middelgrote steden als Hengelo. D66 wil investeren in regio’s buiten de Randstad, de bouw van nieuwe steden nabij bestaande kernen, en betere bereikbaarheid en leefbaarheid in heel Nederland. Hun voorstellen richten zich op het versterken van bestaande gemeenschappen, investeren in openbaar vervoer en het eerlijk verdelen van kansen en voorzieningen over het hele land.
D66 vindt dat welvaart, bereikbaarheid en leefbaarheid niet alleen in de grote steden, maar ook in regio’s als Twente (waar Hengelo ligt) moeten groeien. Ze willen dat de rijksoverheid samen met regio’s investeert in werkgelegenheid, cultuur en infrastructuur, zodat ook steden als Hengelo profiteren van landelijke groei.
“Welvaart in de breedste zin – van inkomen tot gezondheid en leefomgeving – hoort overal te groeien, in de grote steden en in de regio. Of je nu in Zeeland, Limburg, de Achterhoek, Groningen, Haarlem of Breda woont: dat moet geen verschil maken voor je kansen. D66 wil dat de rijksoverheid samen met de regio’s de regie neemt om Nederland sociaal, economisch en ruimtelijk weer in balans te brengen.”
“D66 investeert in regio’s die extra aandacht verdienen. Dat doen we met name op het vlak van leefbaarheid, werkgelegenheid, bereikbaarheid en de toegang tot kunst en cultuur.”
D66 wil tien nieuwe steden bouwen, vooral bij bestaande steden of kernen en bij grote ov-knooppunten. Dit kan relevant zijn voor Hengelo als potentiële groeikern of als stad die profiteert van investeringen in woningbouw en infrastructuur in de regio.
“D66 wil tien nieuwe steden bouwen, vooral bij bestaande steden of kernen en bij grote ov-knooppunten. Dit doen we met respect voor de natuur. In deze nieuwe steden komen niet alleen nieuwe huizen. Minstens zo belangrijk zijn voorzieningen zoals huisartsen, scholen, parken, fietspaden en winkels.”
D66 wil investeren in regionaal openbaar vervoer en infrastructuur, wat direct relevant is voor steden als Hengelo die afhankelijk zijn van goede verbindingen voor werk, studie en voorzieningen.
“We draaien de bezuinigingen op het (regionale) openbaar vervoer terug. Ook maken we extra geld vrij voor het Mobiliteitsfonds, zodat er voldoende geld is voor beheer en onderhoud én voor nieuwe infrastructuur.”
D66 wil dat huisvesting en voorzieningen eerlijk worden verdeeld over alle gemeenten, zodat ook middelgrote steden als Hengelo voldoende aandacht krijgen bij de bouw van woningen en het toewijzen van aandachtsgroepen.
“We regelen wettelijk dat huisvesting voor aandachtsgroepen eerlijk wordt verdeeld over gemeenten, op basis van het inwoneraantal.”
JA21 noemt Hengelo niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar het beleid rond infrastructuur, woningbouw en regionale bereikbaarheid kan indirect relevant zijn voor Hengelo. De partij pleit voor investeringen in grote spoorprojecten zoals de Nedersaksenlijn, die Hengelo direct raakt, en voor het verbeteren van regionale bereikbaarheid en woningbouw buiten de Randstad. Concrete voorstellen zijn gericht op het versnellen van infrastructuurprojecten en het afstemmen van woningbouw op regionale behoeften.
JA21 ziet het belang van grote spoorprojecten zoals de Nedersaksenlijn, die Hengelo verbindt met andere regio’s, en pleit voor gelijktijdige aanleg met de Lelylijn. Dit moet de bereikbaarheid van Oost-Nederland verbeteren en economische kansen vergroten. De partij wil structureel extra investeren in het vervangen en renoveren van infrastructuur, wat ook relevant is voor Hengelo als regionaal knooppunt.
JA21 erkent dat na 2040 in veel regio’s buiten de grote steden, zoals Twente waar Hengelo ligt, nauwelijks nog groei van het aantal huishoudens is. De partij pleit daarom voor flexibele woonoplossingen en het afstemmen van woningproductie op demografische trends, zodat er geen overaanbod ontstaat in regio’s als Hengelo.
“Na 2040 is in veel regio’s buiten de grote steden nauwelijks nog groei van het aantal huishoudens. Dit pleit voor tijdelijke of flexibele woonoplossingen op locaties waar langdurige groei niet vaststaat.”
“Dat de markt de ruimte krijgt om de woningproductie af te stemmen op de demografische trends, zowel qua woningtype, grootte en regionale verschillen.”
JA21 maakt zich sterk voor een goede bereikbaarheid in heel Nederland, wat ook voor Hengelo van belang is. De partij wil investeren in infrastructuur en bereikbaarheid buiten de Randstad, zodat ook steden als Hengelo profiteren van betere verbindingen en economische kansen.
“JA21 maakt zich sterk voor een goede bereikbaarheid in”
De SP vindt dat Hengelo, net als andere gemeenten, vooral baat heeft bij sterke publieke voorzieningen, betaalbare woningen en goede bereikbaarheid. Hun belangrijkste voorstellen zijn forse investeringen in sociale huisvesting, het versterken van lokale voorzieningen en het verbeteren van openbaar vervoer, zodat ook steden als Hengelo leefbaar, bereikbaar en sociaal blijven. De kern van hun visie is dat iedereen, ongeacht woonplaats, moet kunnen rekenen op een eerlijke, toegankelijke en solidaire samenleving.
De SP wil fors investeren in sociale huisvesting, zodat ook in Hengelo voldoende betaalbare woningen beschikbaar zijn voor starters, gezinnen en ouderen. Dit moet woningnood tegengaan en ervoor zorgen dat mensen in hun eigen buurt kunnen blijven wonen, wat direct relevant is voor middelgrote steden als Hengelo.
“Wij bouwen één miljoen betaalbare huurwoningen, bevriezen de huren en geven bewoners weer zeggenschap over hun huis en hun buurt.”
“We zorgen voor één miljoen extra betaalbare huurwoningen, met een maximale huur van 800 euro. Dat doen we via nieuwbouw, het ombouwen van leegstaande panden, splitsen, optoppen, het terugkopen van te dure huurwoningen en door sloop te voorkomen.”
De SP benadrukt het belang van sterke lokale voorzieningen en voldoende gemeentelijke middelen, zodat inwoners van Hengelo toegang houden tot zorg, jeugdzorg, buurtcentra, bibliotheken en zwembaden. Dit voorkomt verdere verschraling van het lokale aanbod en versterkt de leefbaarheid.
“Na de jarenlange kaalslag krijgen gemeenten weer voldoende geld om te investeren in toegankelijke voorzieningen voor alle inwoners. Er komt een einde aan de tekorten in bijvoorbeeld de jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning, onderhoud van de buurt of hulp aan mensen met schulden. Ook behouden we lokale voorzieningen als bibliotheken, buurthuizen en zwembaden, of brengen ze terug als ze zijn wegbezuinigd.”
De SP wil investeren in beter openbaar vervoer, met goede trein- en busverbindingen, zodat ook steden als Hengelo goed bereikbaar blijven. Dit is essentieel voor de economische en sociale positie van Hengelo binnen Nederland.
“We investeren in sterke binnenlandse treinverbindingen, zoals de Lelylijn, Maaslijn en Nedersaksenlijn. Zo zorgen we dat alle regio’s goed bereikbaar zijn en iedereen kan rekenen op betrouwbaar openbaar vervoer.”
“Iedere regio goed bereikbaar. We stoppen de afbraak van het openbaar vervoer en zorgen ervoor dat iedereen met de bus, tram of trein bij een ziekenhuis, school en supermarkt kan komen. We investeren in provincies en vervoerregio’s, heropenen stations en starten nieuwe buslijnen.”
Volt ziet kansen voor Hengelo door te investeren in regionale infrastructuur, economie en cultuur buiten de Randstad. Hun belangrijkste voorstellen zijn het verbeteren van spoorverbindingen, het stimuleren van regionale economieën en het versterken van culturele voorzieningen, zodat ook steden als Hengelo profiteren van landelijke en Europese ontwikkelingen.
Volt wil de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van regio’s als Twente (waar Hengelo ligt) versterken door betere spoorverbindingen en infrastructuur. Dit moet wonen, werken en studeren in en rond Hengelo aantrekkelijker maken en de regio beter verbinden met de rest van Nederland en Europa.
“We investeren in de aanleg en reparatie van infrastructuur in de grensregio’s, zodat woon- en werkverkeer, familiebezoek en studeren over de grens makkelijker wordt.”
“Wij pleiten ervoor dat de Nedersaksenlijn met voortvarendheid gebouwd wordt. Deze lijn zal een grote impuls geven aan economische ontwikkelingen en woningbouw in Oost-Groningen en de naastgelegen Drentse gebieden.”
Volt wil de innovatiekracht en leefbaarheid buiten de Randstad vergroten door te investeren in kennisinstellingen, openbaar vervoer en woningen. Dit beleid is bedoeld om regionale economieën, zoals die van Hengelo, meer tot bloei te laten komen.
“Om de innovatiekracht en leefbaarheid buiten de Randstad te vergroten, investeren we op grotere schaal in kennisinstellingen, (openbaar) vervoer en woningen om de regionale economieën meer tot bloei te laten komen.”
Volt erkent het belang van culturele voorzieningen en talentontwikkeling buiten de Randstad. Door structureel geld beschikbaar te stellen voor cultuurregio’s en de toegang tot voorzieningen te verbeteren, wil Volt ook steden als Hengelo aantrekkelijker en leefbaarder maken.
“Daarom pleit Volt ervoor dat structureel geld beschikbaar wordt gesteld voor talentontwikkeling en vernieuwing in de cultuurregio’s, zodat projecten duurzaam worden verankerd.”
“We willen betere toegang tot cultuureducatie en bibliotheken door de middelen die provincies voor cultuureducatie ontvangen, te verhogen en door de leeftijdsgrens voor een gratis lidmaatschap van de openbare bibliotheek te verhogen.”
BIJ1 noemt Hengelo niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar hun voorstellen voor beter openbaar vervoer buiten de Randstad en investeringen in regionale infrastructuur zijn relevant voor steden als Hengelo. De partij wil onder andere de Nedersaksenlijn realiseren, wat directe gevolgen kan hebben voor de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van Hengelo. Verder pleit BIJ1 voor landelijke gelijkheid in voorzieningen, wat ook inwoners van Hengelo ten goede zou komen.
BIJ1 wil het openbaar vervoer buiten de grote steden verbeteren, met specifieke aandacht voor nieuwe spoorlijnen zoals de Nedersaksenlijn, die relevant is voor Hengelo. Dit moet de mobiliteit en economische kansen in onderbediende regio’s vergroten.
“Met extra aandacht voor verbeterde infrastructuur buiten de Randstad - de 4 grote steden. Alle bezuinigingen op het ov draaien we direct terug. ... Nog voor 2030 realiseren we de voorgestelde Lelylijn en Nedersaksenlijn.”
“Deze nieuwe spoorlijnen fungeren als aanvullende ruggengraat voor het landelijke ov-netwerk. En dragen bij aan efficiëntere mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s.”
BIJ1 wil dat gemeentebeleid voor mensen met een handicap landelijk wordt vastgelegd, zodat inwoners van elke gemeente – dus ook Hengelo – gelijke toegang hebben tot voorzieningen.
“Gemeentebeleid dat mensen met een handicap raakt wordt landelijk vastgelegd. Zo kunnen mensen in elke gemeente aanspraak maken op dezelfde passende voorzieningen, onder dezelfde voorwaarden.”
NSC erkent het belang van goede verbindingen tussen Hengelo en andere (Europese) steden, vooral via het spoor. Ze willen investeren in betere internationale treinverbindingen via Hengelo en benadrukken het belang van regionale economische kracht buiten de Randstad, waar Hengelo als onderdeel van Twente van profiteert.
NSC ziet Hengelo als een belangrijke schakel in het Europese HSL-netwerk en wil investeren in betere internationale treinverbindingen via deze stad. Dit moet de bereikbaarheid van Hengelo en de regio Twente versterken en bijdragen aan economische groei.
“Vanaf Amsterdam/Schiphol lopen er lijnen naar het buitenland via Breda, Zwolle/Hengelo, Arnhem en Groningen. Maar ook grenssteden moeten beter worden aangesloten op het (Duits/Belgische) HSL-netwerk.”
NSC vindt de maakindustrie in de regio, zoals Twente (waar Hengelo deel van uitmaakt), van vitaal belang voor werkgelegenheid en economische kracht. Ze willen investeren in technische opleidingen en regionale innovatieclusters om de economische positie van steden als Hengelo te versterken.
Het PVV-verkiezingsprogramma noemt Hengelo nergens expliciet en behandelt geen specifiek beleid voor deze stad. Wel zijn er enkele algemene standpunten over regionale voorzieningen, openbaar vervoer en ziekenhuizen die indirect relevant kunnen zijn voor Hengelo als middelgrote stad in Twente. De kern van de visie is behoud en versterking van regionale voorzieningen en bereikbaarheid, zonder concrete plannen of investeringen specifiek voor Hengelo.
De PVV vindt dat regio’s en het platteland niet vergeten mogen worden bij het openbaar vervoer. Dit betekent dat het streek-ov behouden moet blijven, wat voor een stad als Hengelo relevant kan zijn vanwege haar regionale functie.
De PVV wil dat belangrijke afdelingen van regionale ziekenhuizen, zoals spoedeisende hulp en intensive care, niet worden afgeschaald of gesloten. Dit kan van belang zijn voor Hengelo, waar een regionaal ziekenhuis is gevestigd.
“De PVV heeft een groot hart voor de regionale ziekenhuizen. Deze regionale ziekenhuizen hebben belangrijke afdelingen: van een intensive care tot de spoedeisende hulp, geboortezorg of andere verpleegafdelingen. Het kan niet zo zijn dat mensen voor deze zorg onnodig lang naar een ander ziekenhuis moeten rijden. Wij vinden dat deze afdelingen nooit vanwege financiële problemen afgeschaald of gesloten mogen worden.”
De VVD noemt Hengelo niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar de regio Twente – waar Hengelo deel van uitmaakt – wordt wel genoemd als belangrijk innovatief defensiecluster. Daarnaast zet de VVD in op regionale spreiding van cultuur- en investeringsgelden, wat indirect relevant kan zijn voor Hengelo. Concrete voorstellen richten zich vooral op het versterken van de regionale economie, innovatie en cultuur buiten de Randstad.
De VVD ziet de regio Twente als een belangrijk centrum voor innovatieve defensie-industrie en wil hier gericht in investeren. Dit kan kansen bieden voor Hengelo, waar veel defensiegerelateerde bedrijven gevestigd zijn.
“Daarom geven we bij militaire aankopen waar mogelijk voorkeur aan Nederlandse ondernemers op de terreinen waar onze industrie goed in is en investeren we in belangrijke innovatieve defensieclusters, bijvoorbeeld in de regio’s Eindhoven, Nijmegen en Twente.”
De VVD wil dat landelijke cultuurgelden eerlijker over Nederland worden verdeeld, met meer aandacht voor steden en regio’s buiten Amsterdam. Dit kan positief uitpakken voor Hengelo als regionale culturele speler.
“Een groot deel van de landelijke cultuurgelden wordt enkel in Amsterdam ingezet, en dus veel minder in andere steden en provincies. We houden rekening met regionale spreiding in de verdeling van cultuurgelden.”
De VVD is voorstander van het stimuleren van streektalen, waaronder het Nedersaksisch dat in Hengelo en omgeving wordt gesproken. Dit draagt bij aan het behoud van regionale identiteit.
“We zijn trots op en stimuleren onze streektalen, zoals het Nedersaksisch en Limburgs, bijvoorbeeld in het onderwijs.”
GroenLinks-PvdA noemt Hengelo niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar doet wel concrete voorstellen voor de regio Twente en Overijssel waar Hengelo onderdeel van is. De partij wil fors investeren in de bereikbaarheid van Oost-Nederland via het openbaar vervoer, waaronder het verdubbelen van het spoor tussen Zwolle en Enschede, wat direct relevant is voor Hengelo. Specifiek beleid of investeringen gericht op Hengelo zelf ontbreken echter.
GroenLinks-PvdA wil de bereikbaarheid van Overijssel verbeteren door te investeren in het openbaar vervoer, waaronder het verdubbelen van het spoor tussen Zwolle en Enschede. Dit is direct van invloed op Hengelo, dat aan deze spoorlijn ligt, en kan de bereikbaarheid en economische positie van de stad versterken.
“In Overijssel investeren we sterk in bereikbaarheid via het openbaar vervoer. We vervangen het enkel spoor tussen Deventer en Zwolle door dubbelspoor. Dat doen we ook voor het spoor van Zwolle naar Enschede (en Münster).”
Naast de hoofdspoorlijnen wil GroenLinks-PvdA ook investeren in regionale spoorverbindingen in Oost-Nederland, wat de mobiliteit in de regio Twente (waar Hengelo deel van uitmaakt) kan verbeteren.
“De drie dieselsporen Zutphen-Oldenzaal, Almelo-Mariënberg en Enschede-Münster”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma