De Partij voor de Dieren wil de GGZ toegankelijker maken door wachttijden terug te dringen, structureel te investeren in preventie en samenwerking, en marktwerking te verminderen. Ze pleiten voor publieke, lokaal georganiseerde GGZ-zorg, betere arbeidsvoorwaarden voor zorgverleners, en structurele financiering van langdurige en complexe geestelijke gezondheidszorg.
De PvdD ziet de lange wachttijden in de GGZ als een urgent probleem en wil deze verminderen door te investeren in personeel, scholing, en het verlagen van administratieve lasten. Ook wordt tijdelijke overbruggingszorg, waaronder digitale opties, ingezet totdat de wachttijden zijn opgelost.
“Het wegwerken van de wachttijden in de GGZ krijgt prioriteit.”
“We dringen de wachttijden in de GGZ terug door te investeren in voldoende omscholings- en opleidingsmogelijkheden, het verminderen van administratieve lasten en het stimuleren van loondienst voor zorgprofessionals. Tot het zover is zorgen we voor voldoende overbruggingszorg, waaronder digitale behandelopties zoals beeldbellen, e-health modules en online groepsbegeleiding.”
De partij wil een einde maken aan marktwerking in de GGZ, zodat langdurige en complexe zorg weer structureel en toereikend wordt gefinancierd. Essentiële GGZ-zorg moet als publieke basisvoorziening lokaal en toegankelijk zijn, met integrale samenwerking tussen huisartsen, GGZ en somatische zorg.
“Door marktwerking in de zorg is het financieel onaantrekkelijk geworden om langdurige en complexe zorg te bieden aan mensen met ernstige psychische aandoeningen (EPA). We maken hier een einde aan: deze zorg wordt weer structureel en toereikend gefinancierd, zodat niemand buiten de boot valt.”
“Essentiële zorg – zoals ouderenzorg of huisartsenzorg – hoort niet afhankelijk te zijn van marktprikkels. We organiseren deze zorg daarom als publieke basisvoorziening, lokaal en toegankelijk voor iedereen.”
“We bevorderen integrale zorg waarbij huisartsen, GGZ en somatische zorg samenwerken om toereikende zorg voor hun psychische en lichamelijke klachten, die vaak te laat worden herkend, te bieden.”
De PvdD wil structureel investeren in preventieve programma’s en mentale gezondheidsnetwerken, en de overgang van jeugd-GGZ naar volwassen-GGZ verbeteren. Samenwerking tussen GGZ, sociaal domein, ervaringsdeskundigen en gemeenten wordt versterkt.
“We investeren in bewezen preventieve (online) programma’s binnen de geestelijke gezondheidszorg. De financiering wordt structureel geregeld, in samenwerking met verzekeraars, gemeenten, scholen en huisartsen.”
“Mentale gezondheidsnetwerken spelen een sleutelrol in de ondersteuning van mensen met complexe psychische problemen. We investeren in deze netwerken, zodat samenwerking tussen GGZ, het sociaal domein, ervaringsdeskundigen en gemeenten structureel wordt versterkt. Ook zorgen we voor een meer zorgvuldige overgang en begeleiding van jeugd-GGZ naar volwassen-GGZ.”
Om het werken in de GGZ aantrekkelijker te maken en de kwaliteit van zorg te verbeteren, wil de PvdD investeren in scholing, goede arbeidsvoorwaarden, en het verlagen van administratieve lasten voor zorgverleners.
De SGP erkent een mentale gezondheidscrisis in Nederland en wil de focus in de ggz verschuiven van institutionele zorg naar het versterken van veerkracht en verbondenheid in de samenleving. Ze pleiten voor het terugdringen van wachttijden, prioriteit voor de ernstigste gevallen, regionale afspraken over cruciale ggz, en structurele bekostiging van geestelijke verzorging. Daarnaast willen ze bemoeizorg wettelijk vastleggen, de doordecentralisatie van beschermd wonen stoppen en investeren in preventie, zoals suïcidepreventie in het onderwijs.
De SGP ziet de toegenomen vraag naar ggz als gevolg van maatschappelijke factoren zoals eenzaamheid, gebroken gezinnen en sociale media. Ze willen minder nadruk op institutionele ggz en meer op het versterken van sociale structuren en preventie.
De partij erkent de problematiek van lange wachttijden in de ggz en wil extra middelen inzetten om deze te verkorten, met prioriteit voor mensen met de ernstigste psychische problemen.
“De SGP wil extra middelen voor het terugdringen van de wachttijden in de ggz. Met prioriteit wordt ingezet op hulp voor mensen met de ernstigste psychische problemen.”
De SGP wil regionale afspraken over beschikbaarheid en financiering van cruciale ggz, en structurele bekostiging van geestelijke verzorging.
De partij wil de zorg voor personen met verward gedrag eenduidiger maken, bemoeizorg wettelijk vastleggen, en de doordecentralisatie van beschermd wonen stopzetten.
De SGP wil preventie versterken, onder andere door de STORM-aanpak in het onderwijs en voldoende middelen voor de Wet integrale suïcidepreventie.
De ChristenUnie vindt de GGZ essentieel, vooral voor kwetsbare groepen, maar ziet grote problemen in wachtlijsten en capaciteit. Ze pleiten voor een andere benadering die onnodige medicalisering tegengaat, meer inzet op preventie en ondersteuning bij de huisarts, en betere zorg voor ernstig psychiatrische patiënten. Ook willen ze suïcidepreventie versterken en de begeleiding van verwarde personen verbeteren.
De ChristenUnie wil af van onnodige medicalisering van levensvragen en zet in op preventie en laagdrempelige hulp, onder andere via meer praktijkondersteuners GGZ bij de huisarts. Ze willen herstelinitiatieven van en voor mensen met psychische kwetsbaarheid prioriteit geven en de financiering van zorg voor ernstig psychiatrische patiënten verbeteren.
“Dat vraagt een andere benadering van omgaan met GGZ-vraagstukken om onnodige medicalisering van levensvragen tegen te gaan. Er komen meer praktijkondersteuners GGZ bij de huisarts om verergering van mentale gezondheidsproblemen en inzet van zwaardere gespecialiseerde zorg te voorkomen.”
“Herstelacademies gerund voor en door mensen met een psychische kwetsbaarheid krijgen prioriteit in de financiering. Voor ernstig psychiatrische patiënten komt er een adequaat en landelijk dekkend systeem waarvan de financiering op beschikbaarheid wordt geregeld.”
“Er komt een einde aan de cherry-picking door GGZ-instellingen. Zorgaanbieders blijven patiënten ondersteunen in hun zoektocht naar passende zorg, ook als de zorgaanbieder zelf niet de beste zorg kan bieden.”
De partij benadrukt het belang van suïcidepreventie, vooral onder jongeren, boeren en mannen, en wil dat dit een gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt van GGZ, onderwijs, werkgevers en overheid. De hulplijn 113 moet net zo bekend worden als 112 en altijd bereikbaar blijven.
“Suïcide is de belangrijkste doodsoorzaak onder jongeren en ook boeren en mannen zijn oververtegenwoordigd in de suïcidecijfers.”
“Suïcidepreventie is een opgave voor de hele maatschappij: van de GGZ, tot onderwijs en werkgevers. De landelijke en gemeentelijke overheid nemen het voortouw in integraal beleid voor suïcidepreventie, samen met andere sectoren. Daar moeten voldoende middelen voor beschikbaar zijn. De hulplijn 113 blijft bereikbaar, ook bij een groeiende hulpvraag.”
De ChristenUnie ziet dat politie te veel tijd kwijt is aan verwarde personen door tekorten in de GGZ. Ze willen adequate begeleiding vanuit de GGZ of persoonlijke begeleiders, en indien nodig een plek in een intramurale instelling.
“De politie is te veel capaciteit kwijt aan overlastgevende of verwarde personen, terwijl de oorzaak voor dit lijden veelal bij tekorten in de GGZ ligt. Adequate begeleiding vanuit de GGZ of persoonlijke begeleiders is nodig om iemand zelfstandig te kunnen laten wonen. Wanneer zelfstandig wonen een brug te ver is, is een plek in een intramurale instelling noodzakelijk.”
Totdat de GGZ beter is geregeld voor jongeren met ernstige psychische problemen, wil de ChristenUnie euthanasie bij deze groep onder de dertig jaar stopzetten.
“GGZ recht doet aan hun vaak ernstige zorgvraag. Totdat dit goed geregeld is, wordt euthanasie bij ernstig psychisch lijden voor jongeren onder de dertig stopgezet.”
NSC wil de geestelijke gezondheidszorg (ggz) toegankelijker en effectiever maken, met prioriteit voor mensen met complexe problemen en het terugdringen van wachtlijsten. Ze pleiten voor kleinschaligere organisatie van grote ggz-instellingen, minder administratieve lasten, stabiele financiering voor specialistische ggz en meer normalisering en ondersteuning buiten de professionele zorg. Niet elke mentale worsteling vraagt volgens NSC om professionele hulp; eigen veerkracht en het sociaal domein moeten meer worden benut.
NSC vindt dat mensen met complexe psychiatrische problemen sneller en beter geholpen moeten worden, omdat de huidige ggz te versnipperd is en wachtlijsten te lang zijn. Ze willen stabiele financiering voor specialistische ggz, minder administratieve lasten en een betere eerste beoordeling van hulpvragen, zodat de juiste zorg sneller wordt ingezet.
“De complexe geestelijke gezondheidszorg is verschraald en staat sterk onder druk; lange wachtlijsten en wisselende zorgverleners dragen niet bij tot herstel. De lichte geestelijke gezondheidszorg zal minder langdurig moeten om ruimte te maken voor de complexe zorg. Mensen met complexe en/of gestapelde psychiatrische problemen worden met voorrang geholpen. Hiervoor komt stabiele en voorspelbare financiering voor de specialistische ggz, waarbij zorg minder versnipperd wordt aangeboden.”
“Door sneller vast te stellen wie zorg nodig heeft en wie niet, kunnen wachtlijsten afnemen. Er moet direct een juiste beoordeling van de hulpvraag plaatsvinden. Ernstige psychiatrische aandoeningen met veel impact voor patiënt en samenleving krijgen prioriteit.”
“De uitvoering van de Wet Verplichte ggz brengt te veel administratieve lasten met zich mee; deze lastendruk moet omlaag.”
NSC wil dat grote ggz-instellingen de menselijke maat terugbrengen door zorg kleinschaliger te organiseren en ook langdurige zorg te bieden. Dit moet de kwaliteit en continuïteit van zorg verbeteren.
“Grote ggz-instellingen moeten de menselijke maat terugbrengen door hun zorg weer kleinschalig te organiseren en ook langdurige zorg te bieden.”
NSC vindt dat niet elke mentale worsteling professionele zorg vereist. Ze willen meer inzetten op normalisering, eigen veerkracht en ondersteuning in het sociaal domein, en demedicaliseren waar passend.
“Niet elke mentale worsteling vraagt om professionele zorg. We stimuleren normalisering, eigen veerkracht en ondersteuning in het sociaal domein en zetten in op demedicaliseren waar dat passend is.”
“De zorg kan niet alles oplossen. Ongemak hoort bij het leven en geluk is niet maakbaar. We stimuleren eigen veerkracht, ondersteuning in het sociaal domein en minder medicaliseren.”
NSC pleit voor beter bereikbare crisiszorg binnen de ggz, zodat mensen in acute situaties sneller en adequater geholpen worden.
“We pleiten voor een betere crisiszorg in de ggz door deze beter bereikbaar te maken.”
Het CDA wil de geestelijke gezondheidszorg (ggz) menselijker, toegankelijker en beter georganiseerd maken, met nadruk op preventie, snellere hulp en samenwerking tussen zorgverleners. Ze pleiten voor het terugdringen van wachttijden, meer capaciteit in instellingen, en betere samenwerking tussen huisartsen, ggz-aanbieders en sociale ondersteuning. De partij ziet preventie, vroege interventie en het organiseren van zorg rondom mensen als kernpunten.
Het CDA erkent dat wachttijden in de ggz een groot probleem zijn en wil deze actief terugdringen door betere organisatie, innovatieve behandelvormen en meer capaciteit in instellingen. Ze willen dat iedereen die intramurale ggz nodig heeft, daar ook terecht kan.
“We organiseren de ggz rondom mensen. We dringen wachttijden terug, onder andere door een beter gemixte samenstelling tussen zwaardere en lichtere patiënten, wachtlijstbemiddeling, innovatieve vormen van behandeling en ervaringsdeskundigen.”
“We willen dat er meer capaciteit komt in de ggz-instellingen, zodat alle mensen die dit nodig hebben gebruik kunnen maken van deze intramurale zorg.”
Het CDA legt sterk de nadruk op het voorkomen van mentale problemen, vooral bij jongeren, door te investeren in preventieprogramma’s op school, werk en in de wijk. Ze willen voorkomen dat problemen verergeren en zo de druk op de ggz verminderen.
“We zetten in op preventie van mentale problemen van met name jongeren. We willen vroege interventie en voorkomen dat mentale problemen te zwaar worden. We investeren in programma’s op school, het werk en in de wijk om mentale veerkracht te versterken.”
Het CDA vindt dat samenwerking tussen huisartsen, ggz-aanbieders en sociale ondersteuning essentieel is, vooral bij complexe problemen. Ze willen dat zorgtrajecten niet stilvallen door bureaucratische grenzen.
“Betere samenwerking tussen huisartsen, ggz-aanbieders en sociale ondersteuning in de wijk is essentieel. Zeker bij complexe problemen moeten zorgtrajecten niet stilvallen bij een verjaardag of postcodegrens.”
Het CDA wil dat er vaker bemoeizorg wordt ingezet voor mensen die zorg mijden of onbegrepen/verward gedrag vertonen, waarbij privacyregels geen belemmering mogen vormen.
“We willen dat er vaker ‘bemoeizorg’ kan worden aangeboden voor mensen die zorg mijden en mensen met onbegrepen of verward gedrag. Privacyregels moeten in acht worden genomen, maar mogen geen belemmering vormen.”
Het CDA wil dat commerciële ggz-aanbieders dezelfde verantwoordelijkheden krijgen als andere zorgaanbieders, bijvoorbeeld in het draaien van weekend- en nachtdiensten.
“Commerciële zorgaanbieders, zoals commerciële huisartsenketens of private ggz-aanbieders, dienen mee te draaien in de reguliere weekend- en nachtdiensten.”
BIJ1 wil een radicale hervorming van de geestelijke gezondheidszorg (ggz), waarbij de menselijke maat centraal staat en problemen als overdiagnostisering, wachtlijsten, personeelstekorten en dwangmaatregelen worden aangepakt. Ze pleiten voor meer zelfbeschikking, het verbod op vrijheidsbeperkende maatregelen, en specifieke aandacht voor inclusiviteit en ervaringsdeskundigheid, met bijzondere focus op LHBTQIA+ personen in de ggz.
BIJ1 stelt dat de ggz fundamenteel moet veranderen om de menselijke maat centraal te stellen en problemen als overdiagnostisering, wachtlijsten, personeelstekorten, separeercellen en burn-outs onder medewerkers te bestrijden. Gedwongen zorg wordt beperkt en vrijheidsbeperkende maatregelen verboden, in lijn met internationale verdragen.
“We hebben een radicale omslag nodig in de GGZ. We zetten ons in voor een GGZ zonder doorgeslagen diagnostisering, lange wachtlijsten, personeelstekorten, separeercellen en burn-outs onder medewerkers. Naar een GGZ waar de menselijke maat centraal staat.”
“Gedwongen zorg wordt in lijn met het VN-verdrag Handicap uitgevoerd en er wordt meer zelfbeschikking geregeld voor personen die onbegrepen gedrag vertonen. Vrijheidsbeperkende maatregelen in instellingen worden verboden.”
BIJ1 wil dat de ggz inclusiever wordt, met meer aandacht voor de specifieke behoeften van LHBTQIA+ personen en het inzetten van ervaringsdeskundigheid. Dit moet bijdragen aan betere zorg en suïcidepreventie, vooral voor kwetsbare groepen.
“We bevorderen (ervarings)deskundigheid over de LHBTQIA+ gemeenschap in de GGZ en de Jeugdzorg.”
“Suïcidaliteit en dak- en thuisloosheid onder LHBTQIA+ jongeren is hoog. Er komt daarom meer aandacht voor passende zorg, goede begeleiding en suïcidepreventie bij LHBTQIA+ mensen.”
“De inzet van ervaringskennis wordt (ervarings)deskundigheid over de LHBTQIA+ gemeenschap in de GGZ en de Jeugdzorg.”
Volt wil de bezuinigingen en decentralisatie van de ggz terugdraaien en investeren in betere toegankelijkheid en capaciteit, met speciale aandacht voor jongeren en kwetsbare groepen. Ze pleiten voor het centraal stellen van de persoon in plaats van het label, het laagdrempelig beschikbaar maken van ggz- en ervaringsdeskundige expertise, en structurele aandacht voor mentale gezondheid in onderwijs en samenleving. Hun visie is gericht op het terugdringen van wachtlijsten, het vergroten van begrip voor neurodivergentie, en het verbeteren van de toegankelijkheid van geestelijke gezondheidszorg.
Volt wil eerdere bezuinigingen en decentralisatie van de ggz ongedaan maken en opnieuw investeren om de capaciteitstekorten en wachtlijsten aan te pakken. Ze stellen dat de persoon centraal moet staan, niet het label, en willen ggz-expertise laagdrempelig beschikbaar maken in de samenleving. Dit standpunt adresseert het probleem van ontoegankelijke en overbelaste ggz.
“We draaien de bezuinigingen op en de decentralisatie van de ggz van de afgelopen kabinetten terug en investeren weer in onze gezondheidszorg. Doelen zijn de wachtlijsten terugdringen en het capaciteitstekort oplossen. De persoon in plaats van het label staat weer centraal. We maken ervaringsdeskundige expertise én ggz-expertise laagdrempelig beschikbaar in de samenleving (on- en offline).”
Volt wil structurele, langlopende programma’s voor mentale gezondheid van jongeren en kwetsbare groepen, ingebed in onderwijs, zorg en leefomgeving. Ze willen mentale gezondheid een vaste plek in het curriculum geven en begrip voor neurodivergentie vergroten, onder andere door lesprogramma’s en prikkelarme ruimtes op scholen. Dit richt zich op preventie en inclusie binnen de ggz.
“Volt investeert in langlopende programma’s voor mentale gezondheid van jongeren en van kwetsbare groepen, die structureel zijn ingebed in het onderwijs, de zorg en de leefomgeving. Mentale gezondheid krijgt een vaste plek in het curriculum.”
“Daarbij wil Volt het begrip voor neurodivergentie, zoals ADHD en autisme, vergroten met lesprogramma’s voor leraren en medeleerlingen. We stimuleren scholen om prikkelarme ruimtes in te richten.”
Volt wil de ggz beter toegankelijk maken, met specifieke aandacht voor jongeren. Dit standpunt adresseert het probleem van ontoegankelijke zorg voor deze doelgroep.
“We zorgen dat de geestelijke gezondheidszorg (ggz) beter toegankelijk wordt en voor jongeren”
BBB wil de ggz verbeteren door marktwerking te herzien, wachttijden te verkorten en continuïteit van behandelaren te waarborgen, vooral bij complexe problematiek. Ze pleiten voor meer inzet van ervaringsdeskundigen en overwegen landelijke in plaats van gemeentelijke organisatie voor jongeren met complexe psychische problemen.
BBB vindt dat de huidige marktwerking in de ggz de behandeling van complexe problematiek ontmoedigt en wil dit herzien. Ze willen betere continuïteit van behandelaren en snellere terugkeer naar eerdere behandelaren om wachttijden te verkorten. Ook pleiten ze voor meer levensloopbegeleiding en inzet van ervaringsdeskundigen.
“De marktwerking in de ggz moet opnieuw worden beoordeeld, zodat de behandeling van complexere problematiek niet langer wordt ontmoedigd. Bij complexere problematiek willen we betere continuïteit van behandelaren. Wie eerder in behandeling was, moet ook makkelijker terug kunnen keren naar die behandelaar zonder opnieuw lange wachttijden. Werken vanuit levensloopbegeleiding en de inzet van ervaringsdeskundigen kan rust brengen en kosten besparen.”
BBB signaleert dat jongeren met ernstige psychische problemen vaak niet goed terecht kunnen bij gemeenten. Ze willen onderzoeken of deze zorg uit de Jeugdwet gehaald moet worden en weer landelijk geregeld moet worden.
“Jongeren die ernstige psychische problemen hebben, kunnen vaak niet goed in de gemeente terecht. Onderzocht moet daarom worden of dit uit de Jeugdwet kan worden gehaald en het weer landelijk kan worden geregeld.”
BBB benadrukt dat bij besluiten over zorg en ggz altijd het belang van het kind vanaf het begin moet worden meegenomen.
“Besluiten met betrekking tot zorg en GGZ moeten altijd nadrukkelijk van meet af aan het belang van het kind meenemen, niet pas wanneer zaken uit de hand lopen.”
JA21 erkent grote problemen in de ggz, zoals personeelstekorten en lange wachtlijsten, en wil deze aanpakken door extra te investeren in de capaciteit van ggz-organisaties. De partij pleit voor meer financiering specifiek gericht op zware psychiatrische problematiek en wil administratieve lasten verminderen om meer zorgpersoneel beschikbaar te maken. Hun visie is gericht op het verbeteren van de toegankelijkheid en kwaliteit van de ggz door praktische en financiële maatregelen.
JA21 ziet een groot tekort aan gekwalificeerd personeel en lange wachtlijsten in de ggz, waardoor de toegang tot essentiële zorg wordt belemmerd. Om dit op te lossen, wil de partij extra investeren in de capaciteit van ggz-organisaties, met nadruk op zorg voor patiënten met zware psychiatrische problemen.
JA21 stelt dat het verminderen van administratieve lasten in de zorg, waaronder de ggz, essentieel is om meer zorgpersoneel vrij te maken en zo de tekorten aan te pakken. Minder bureaucratie moet leiden tot meer tijd voor directe patiëntenzorg.
“Reductie van administratielasten.”
De SP wil de ggz dichterbij mensen brengen, wachttijden aanpakken en de zorg minder afhankelijk maken van bureaucratie en labels. Ze pleiten voor meer regionale opnameplekken, ambulante teams en professionele opvang bij crisis, met meer ruimte voor het oordeel van behandelaars.
De SP vindt dat ggz-ondersteuning een vast onderdeel van de zorg in de buurt moet zijn, met voldoende behandelcapaciteit en aandacht voor kinderen, jongeren en mensen met complexe problematiek. Ze willen wachttijden aanpakken, meer regionale opnameplekken en ambulante teams realiseren, en voorkomen dat zorg afhankelijk is van bureaucratische regels of DSM-labels. Behandelaars moeten meer ruimte krijgen voor hun professionele oordeel.
“We maken van ggz-ondersteuning een vast onderdeel van de zorg in de buurt. Met voldoende behandelcapaciteit en aandacht voor kinderen, jongeren en mensen met complexe problematiek. Zorg mag daarbij niet afhangen van bureaucratische regels of een label op basis van een handboek voor aandoeningen (zoals de DSM). Behandelaars krijgen de ruimte om passende zorg te bieden op basis van hun professionele oordeel.”
“De ggz hoort in de buurt. In elke regio zorgen we voor voldoende ggz-opnameplekken en ambulante teams. Bij een crisis komt er altijd professionele opvang, niet gelijk de politie. De wachttijden worden aangepakt en er komt structurele versterking van personeel en voorzieningen.”
De SP wil voorkomen dat slachtoffers van seksueel geweld op lange wachtlijsten in de ggz belanden door meer te investeren in mentale ondersteuning en opvang.
“We bieden hen ook meer mentale ondersteuning om te voorkomen dat zij op lange wachtlijsten in de ggz belanden.”
De VVD wil de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) verkorten door meer inzicht in de zorgvraag en prioriteit voor mensen met de grootste problemen. Daarnaast zet de partij in op betere samenwerking tussen ggz, huisartsen, onderwijs en andere partijen, en wil zij belemmeringen in privacywetgeving voor gegevensuitwisseling wegnemen. De VVD benadrukt een effectievere, snellere en meer samenhangende ggz, met speciale aandacht voor suïcidepreventie en 24/7-crisiszorg.
De VVD ziet de lange wachtlijsten in de ggz als een urgent probleem en wil deze terugdringen door meer inzicht in de zorgvraag en prioriteit voor de zwaarste gevallen. Het doel is dat mensen die het meest nodig hebben sneller geholpen worden.
“We zorgen ervoor dat de wachtlijsten in de ggz afnemen. Hiervoor blijven we inzetten op meer inzicht in de zorgvraag en dat mensen die het meest nodig hebben, het eerst worden geholpen.”
De partij wil de aanpak van mentale gezondheidsproblemen versterken door samenwerking tussen ggz, huisartsen, onderwijs en andere relevante partijen te verbeteren. Daarbij moeten privacywetgeving-belemmeringen voor snelle gegevensuitwisseling worden weggenomen, met extra aandacht voor suïcidepreventie en 24/7-crisiszorg.
“We versterken de aanpak van suïcidepreventie en mentale gezondheid, door ggz, huisartsen, onderwijs, wijkteams, sportverenigingen en andere partijen meer samen te laten werken, waarbij belemmeringen uit de privacywetgeving om tot goede en snelle gegevensuitwisseling te komen, worden weggenomen. 24/7-crisiszorg is hierin een belangrijke schakel.”
De VVD vindt dat de huidige indeling van de zorg, waaronder de ggz, ketensamenwerking en innovatie belemmert. De partij wil de organisatie van de zorg opschudden om samenwerking en vernieuwing te stimuleren.
“De lappendeken van de zorg met vier organiserende principes (wijk, gemeente, regio, landelijk), vijf verschillende financieringsstromen (Zvw, Wlz, Wmo, Jeugdwet en de Wet publieke gezondheid) en acht sectoren (publieke gezondheid, welzijn, huisartsen, gehandicaptenzorg, ggz, ouderenzorg en algemene ziekenhuizen, revalidatiecentra en academische ziekenhuizen) moet daarnaast worden opgeschud, omdat deze historisch gegroeide indeling ketensamenwerking en innovatie onmogelijk maakt.”
D66 erkent de urgente problemen in de geestelijke gezondheidszorg (ggz), zoals lange wachtlijsten en beperkte toegang tot passende zorg. De partij wil deze wachtlijsten verkorten, de toegang tot ggz verbeteren en investeren in mentale gezondheid en psychologische hulp. D66 benadrukt het belang van laagdrempelige ondersteuning tijdens wachttijden en wil taboes rond mentale problemen doorbreken.
D66 ziet de huidige lange wachtlijsten in de ggz als een groot probleem dat leidt tot verergering van psychische klachten. De partij wil de toegang tot passende zorg vergemakkelijken en zorgen dat mensen die moeten wachten, in de tussentijd laagdrempelige ondersteuning krijgen.
“Iedereen die psychische hulp nodig heeft, moet snel passende zorg krijgen. Nu worden problemen erger door lange wachtlijsten in de ggz. Daarom wil D66 de wachtlijsten in de ggz verkorten en de toegang tot passende zorg vergemakkelijken. Wie wel moet wachten, krijgt in de tussentijd laagdrempelige ondersteuning.”
D66 wil brede aandacht voor mentale gezondheid en investeren in psychologische hulp, met oog voor verschillen in cultuur, leeftijd, gender en achtergrond. De partij wil het gesprek over mentale gezondheid stimuleren om taboes te doorbreken en zo zelfdoding en andere ernstige gevolgen van mentale problemen te voorkomen.
“Veel mensen kampen met mentale problemen, die in sommige gevallen zelfs leiden tot (een wens tot) zelfdoding. Daarom wil D66 brede aandacht voor mentale gezondheid en investeren in psychologische hulp. Het gesprek over mentale gezondheid stimuleren we, om zo taboes te doorbreken. Daarbij is er oog voor bijvoorbeeld verschillen in cultuur, leeftijd, gender en achtergrond.”
DENK erkent de problemen in de geestelijke gezondheidszorg (ggz), zoals lange wachtlijsten en onvoldoende kwaliteit, en wil hierin investeren. Hun belangrijkste voorstel is het verhogen van de kwaliteit van de ggz en het terugdringen van de wachtlijsten, met extra aandacht voor jongeren en preventie. Concrete beleidsmaatregelen blijven echter beperkt tot deze algemene ambitie.
DENK maakt zich zorgen over de huidige staat van de ggz en wil investeren om de kwaliteit te verbeteren en de wachtlijsten te verkorten. Dit standpunt richt zich op het toegankelijker maken van geestelijke gezondheidszorg voor iedereen, met het doel om sneller en betere hulp te bieden aan mensen die dat nodig hebben.
“Wij willen investeren in de jeugdzorg en de GGZ. De kwaliteit van de zorg moet omhoog en de wachtlijsten moeten teruggedrongen worden.”
GroenLinks-PvdA wil de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) terugdringen en de marktwerking in deze sector verminderen. Ze willen dat mensen met complexe ggz-hulpvragen sneller geholpen worden, onder meer door betere afspraken met zorgverzekeraars en uitbreiding van crisisopvangplekken. Hun kernvisie is dat de ggz toegankelijker, minder marktgericht en sneller beschikbaar moet zijn voor wie het nodig heeft.
GroenLinks-PvdA ziet de lange wachtlijsten in de ggz als een urgent probleem en wil deze aanpakken door te investeren in capaciteit en het terugdringen van marktwerking. Ze willen dat mensen met complexe hulpvragen eerder geholpen worden en dat de bekostiging beter wordt geregeld, onder andere via afspraken met zorgverzekeraars en meer crisisopvangplekken.
“We investeren in het terugdringen van de lange wachtlijsten in de ggz. We dringen marktwerking in de ggz terug en zorgen dat mensen met een complexe hulpvraag eerder worden geholpen. We maken betere afspraken met zorgverzekeraars over de bekostiging en breiden het aantal plekken voor crisisopvang uit.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma