GroenLinks-PvdA benoemt in haar verkiezingsprogramma niet expliciet het vraagstuk van "gewortelde asielkinderen" (kinderen die langdurig in Nederland verblijven zonder verblijfsvergunning), noch worden er concrete beleidsmaatregelen voorgesteld die specifiek op deze groep gericht zijn. Het programma benadrukt vooral het recht op basisvoorzieningen voor iedereen in Nederland, ook voor uitgeprocedeerde gezinnen, en het belang van kindvriendelijke opvang en onderwijs voor alle kinderen die naar Nederland komen. Specifiek beleid voor langdurig gewortelde asielkinderen ontbreekt.
GroenLinks-PvdA vindt dat iedereen die in Nederland verblijft, inclusief uitgeprocedeerde gezinnen, recht heeft op eerste levensbehoeften zoals zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand. Dit standpunt adresseert het risico dat ook gewortelde asielkinderen zonder perspectief op straat komen te staan, maar biedt geen specifiek verblijfsrecht of oplossing voor hun situatie.
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
“Voor gezinnen komen speciale gezinsvriendelijke locaties.”
“We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven.”
Het programma benadrukt het belang van snelle toegang tot onderwijs voor kinderen die naar Nederland komen, met extra ondersteuning waar nodig. Dit geldt voor alle kinderen, ongeacht verblijfsstatus, maar er wordt niet ingegaan op de specifieke situatie van gewortelde asielkinderen.
“Kinderen die naar Nederland komen moeten zo snel mogelijk naar school. Door eerst te focussen op het goed leren van de Nederlandse taal, kunnen deze kinderen, soms met extra ondersteuning, binnen twee jaar instromen in het reguliere onderwijs.”
“Er moet te allen tijden worden voorkomen dat deze kinderen geen onderwijs volgen.”
De SGP beschouwt asiel in principe als tijdelijk en is tegen generieke pardonregelingen voor gewortelde asielkinderen. Uitzonderingen zijn alleen mogelijk in zeer schrijnende gevallen, waarbij de IND een discretionaire bevoegdheid heeft, maar dit wordt expliciet als een gunst en niet als recht gepresenteerd. De partij wil voorkomen dat langdurig verblijf door procedurele vertragingen of herhaalde aanvragen leidt tot verblijfsrecht voor kinderen die hier geworteld raken.
De SGP wijst generieke pardonregelingen voor gewortelde asielkinderen af, omdat dit volgens hen het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is tegenover mensen die wel meewerken aan uitzetting. Alleen in uitzonderlijke, schrijnende situaties kan de IND een verblijfsvergunning verlenen, maar dit is geen recht.
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
“De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) maakt ruimhartig gebruik van de bevoegdheid in schrijnende situaties. Een dergelijk besluit is nadrukkelijk geen recht, maar een gunst.”
De SGP benadrukt dat asielopvang tijdelijk moet zijn en dat procedures snel moeten worden afgehandeld om te voorkomen dat kinderen langdurig in Nederland verblijven en hier geworteld raken. Het rekken van procedures mag niet lonen.
Hoewel niet direct gericht op gewortelde asielkinderen, noemt de SGP het belang van zo min mogelijk verhuizingen voor asielkinderen en het verbeteren van hun opvang. Dit is echter geen standpunt over verblijfsrecht of pardon voor gewortelde kinderen.
“Er wordt ingezet op zo min mogelijk verhuizingen voor de asielzoeker, met name voor kinderen. De opvang van minderjarige asielzoekers wordt verbeterd.”
BVNL benoemt in haar verkiezingsprogramma geen specifiek beleid of uitzonderingen voor gewortelde asielkinderen. Het programma pleit voor een strenge asielstop, snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers en het beëindigen van voorzieningen voor asielzoekers, zonder aandacht voor de positie van kinderen die langdurig in Nederland verblijven. Er worden geen concrete voorstellen gedaan die rekening houden met de belangen of rechten van gewortelde asielkinderen.
BVNL kiest voor een generiek en restrictief asielbeleid waarbij geen onderscheid wordt gemaakt voor kinderen die langdurig in Nederland verblijven en hier geworteld zijn. Het programma richt zich op het beëindigen van asielopvang, het versnellen van procedures en het actief uitzetten van afgewezen asielzoekers, zonder enige specifieke aandacht voor de situatie van gewortelde asielkinderen.
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
“Regelgeving gaat op de schop, waarbij procedures worden versneld, mogelijkheden om in beroep te gaan worden geschrapt en dwangsommen worden afgeschaft.”
“Per direct een asielstop invoeren.”
“Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
50PLUS noemt in haar verkiezingsprogramma nergens expliciet "gewortelde asiel kinderen" en doet geen enkel concreet voorstel of standpunt dat specifiek op deze groep betrekking heeft. Het migratie- en asielbeleid van 50PLUS richt zich op beperking van de instroom, strengere procedures en terugkeer na afwijzing, zonder uitzonderingen of aparte regelingen voor kinderen die langdurig in Nederland verblijven.
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid waarbij geen onderscheid wordt gemaakt voor gewortelde asielkinderen; het programma noemt geen specifieke bescherming of regeling voor deze groep. De nadruk ligt op beperking van de instroom, snelle procedures en terugkeer na afwijzing, ongeacht de duur van verblijf of mate van worteling in Nederland.
Het BBB-verkiezingsprogramma bevat geen expliciet beleid of concrete voorstellen met betrekking tot "gewortelde asielkinderen" (asielkinderen die langdurig in Nederland verblijven en hier geworteld zijn). Het programma richt zich vooral op het beperken van asielinstroom, versnellen van uitzetting en het ontmoedigen van langdurig verblijf zonder verblijfsrecht, zonder uitzonderingen of specifieke aandacht voor kinderen die hier geworteld zijn.
BBB benoemt nergens een aparte positie of bescherming voor asielkinderen die langdurig in Nederland verblijven en hier geworteld zijn. Integendeel, het beleid is gericht op snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, ongeacht verblijfsduur of mate van worteling, en het voorkomen van langdurig verblijf zonder recht op asiel.
“Nederland zet stevig in op het beperken van de asielinstroom en het versnellen van de uitstroom van asielzoekers zonder verblijfsrecht.”
“Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, weigering leidt tot gedwongen uitzetting.”
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
De ChristenUnie vindt dat in Nederland gewortelde asielkinderen niet mogen worden uitgezet en recht op verblijf moeten krijgen. Ze willen snelle duidelijkheid in de asielprocedure om te voorkomen dat kinderen hier wortelen en vervolgens onmenselijk worden uitgezet. Het beleid is gericht op menswaardigheid en het voorkomen van schrijnende situaties voor kinderen die al langdurig in Nederland verblijven.
De ChristenUnie stelt expliciet dat in Nederland gewortelde kinderen niet worden uitgezet en recht op verblijf krijgen. Dit standpunt is bedoeld om te voorkomen dat kinderen die hier al een leven hebben opgebouwd, alsnog worden geconfronteerd met uitzetting, wat als onmenselijk wordt gezien.
De partij pleit voor een efficiëntere asielprocedure zodat asielzoekers snel weten waar ze aan toe zijn. Hiermee willen ze voorkomen dat afgewezen asielzoekers en hun kinderen zich hier wortelen, wat later tot schrijnende situaties kan leiden bij uitzetting.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
Volt erkent het belang van de rechten en het welzijn van asielkinderen, met bijzondere aandacht voor kinderen die langdurig in Nederland verblijven. Het belangrijkste concrete voorstel is dat kinderen die na vijf jaar nog in procedure zijn, samen met hun gezin een verblijfsstatus krijgen. Volt wil daarnaast detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden en de rechten van kinderen wettelijk verankeren.
Volt wil voorkomen dat kinderen jarenlang in onzekerheid verkeren en geworteld raken zonder perspectief. Daarom stelt Volt voor dat asielkinderen die na vijf jaar nog steeds in procedure zijn, samen met hun gezin een verblijfsstatus krijgen. Dit biedt duidelijkheid en voorkomt schrijnende situaties van langdurige onzekerheid.
“Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.”
Volt benadrukt het belang van wettelijke bescherming van kinderrechten, waaronder toegang tot onderwijs en een veilige leefomgeving. Specifiek wordt de detentie van kinderen in terugkeerprocedures als schadelijk bestempeld en wil Volt deze volledig verbieden.
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
“De detentie van kinderen is bovendien bewezen schadelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
D66 noemt in haar verkiezingsprogramma niet expliciet het onderwerp "gewortelde asielkinderen" of een specifiek kinderpardon. Het beleid richt zich vooral op snellere procedures, stabiele opvang en het voorkomen van langdurige onzekerheid voor asielkinderen, maar zonder concrete voorstellen voor kinderen die al langdurig in Nederland verblijven. De partij benadrukt het belang van een menselijk asielbeleid en het direct laten meedoen van kinderen aan de samenleving, maar biedt geen aparte regeling voor gewortelde asielkinderen.
D66 wil voorkomen dat asielkinderen jarenlang in onzekerheid verkeren door te pleiten voor snellere en zorgvuldige procedures. Dit moet voorkomen dat kinderen langdurig in Nederland verblijven zonder duidelijkheid over hun toekomst, maar het programma noemt geen aparte regeling voor kinderen die al geworteld zijn.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
D66 erkent dat het voor kinderen schadelijk is om steeds te worden verplaatst tussen opvanglocaties. De partij wil daarom stabiele opvang bieden, maar noemt geen specifiek beleid voor kinderen die al geworteld zijn in Nederland.
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk.”
FVD pleit voor een streng remigratie- en asielbeleid zonder uitzonderingen voor gewortelde asielkinderen. Het programma bevat geen specifieke bescherming of regeling voor kinderen die langdurig in Nederland verblijven; in plaats daarvan wordt remigratie van migranten en hun kinderen actief aangemoedigd, ongeacht hun mate van worteling.
FVD wil dat migranten, inclusief hun kinderen en kleinkinderen, terugkeren naar het land van herkomst, ook als zij al langere tijd in Nederland wonen. Het programma noemt expliciet het aanbieden van remigratiebeurzen en begeleiding aan deze groepen, zonder onderscheid te maken voor gewortelde asielkinderen. De partij ziet langdurige aanwezigheid of worteling niet als reden voor verblijf.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“Zelfs als we de grenzen vandaag volledig zouden sluiten en geen enkele migrant meer toelaten, blijven de gevolgen van decennialang opengrenzenbeleid bestaan. Er zijn miljoenen mensen naar Nederland gekomen die vaak niet of nauwelijks integreren.”
JA21 benoemt in haar verkiezingsprogramma geen specifiek beleid of uitzonderingen voor gewortelde asielkinderen; het programma richt zich op het beperken van asielmigratie en het aanscherpen van gezinsherenigingsregels voor minderjarigen. Het beleid is gericht op het voorkomen van gezinshereniging via minderjarige kinderen en het beëindigen van asielopvang in Nederland, zonder aandacht voor de positie van kinderen die hier langdurig verblijven en geworteld raken. Concrete voorstellen zijn vooral gericht op het beperken van instroom en het ontmoedigen van het sturen van minderjarige kinderen vooruit.
JA21 wil gezinshereniging via minderjarige asielkinderen beperken tot alleen ouders en alleen voor erkende vluchtelingen. Dit standpunt is bedoeld om te voorkomen dat ouders hun kinderen vooruitsturen om later gezinshereniging af te dwingen, een praktijk die JA21 als verwerpelijk beschouwt. Er is geen aandacht voor de belangen of rechten van gewortelde asielkinderen die al langere tijd in Nederland verblijven.
“Aanscherping regels voor gezinshereniging van minderjarigen door strikte nationale interpretatie van het EU-kader: alleen voor erkende vluchtelingen en beperken tot ouders.”
“Deze kinderen worden door hun ouders vooruitgestuurd op een levensgevaarlijke reis naar de Europese Unie waarna vervolgens op grond van internationale verdragen gezinshereniging wordt afgedwongen. Er moet acuut een einde komen aan deze verwerpelijke praktijk.”
De PVV wil geen uitzonderingen maken voor gewortelde asielkinderen en pleit voor een harde lijn: asielzoekers, inclusief minderjarigen en hun gezinnen, worden bij overlast of criminaliteit direct uitgezet. Er is geen aandacht voor het belang van het kind of voor kinderen die langdurig in Nederland verblijven; het beleid is gericht op snelle uitzetting zonder uitzonderingsposities.
De PVV stelt dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, direct uit de asielprocedure worden gezet en het land uit moeten. Dit geldt expliciet ook voor minderjarige asielzoekers, waarbij het hele gezin wordt uitgezet. Er is geen sprake van een uitzondering voor gewortelde kinderen; het beleid is collectief en streng.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
“One strike you’re out: o Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
De VVD benoemt in haar verkiezingsprogramma nauwelijks expliciet het vraagstuk van "gewortelde asielkinderen". Er is geen concreet beleid of voorstel te vinden dat specifiek ingaat op het verblijfsrecht of de positie van asielkinderen die langdurig in Nederland verblijven en hier geworteld zijn. De partij legt de nadruk op snelle procedures, terugkeer van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV-ers) naar hun ouders in het land van herkomst, en stelt het recht van jeugd op bescherming boven het recht op asiel.
De VVD kiest ervoor om het recht van jeugd op bescherming te benadrukken, maar niet door langdurig verblijf in Nederland te honoreren. In plaats daarvan wil de partij AMV-ers zo snel mogelijk herenigen met hun ouders buiten Nederland en geen procedure in Nederland toestaan. Dit betekent dat er geen ruimte is voor een speciaal beleid voor gewortelde asielkinderen.
“Wij willen het recht van jeugd op bescherming boven het recht op asiel stellen en zullen daarom in beginsel geen AMV-ers in procedure nemen, maar hen zo snel mogelijk herenigen met hun ouders daar waar deze ouders verblijven.”
De enige specifieke aandacht voor kinderen betreft de kwaliteit van opvang tijdens de asielprocedure, niet het recht op verblijf. De VVD wil dat kinderen in de opvang toegang hebben tot onderwijs, zorg en speelruimte, maar koppelt hier geen rechten aan voor gewortelde kinderen.
“Voor kinderen stellen we juist extra – maar wel realistische – eisen aan asielopvang. Ook op noodopvanglocaties willen wij dat kinderen toegang hebben tot passend onderwijs, voldoende zorg en speelruimtes.”
BIJ1 pleit voor een ruimhartig en menselijk beleid voor gewortelde asielkinderen: minderjarige gevluchte kinderen die langer dan drie jaar in Nederland wonen, krijgen verblijfsrecht en behouden dit ook als ze meerderjarig worden. Het programma benadrukt het belang van bescherming, stabiliteit en het recht op een thuis voor deze kinderen, ongeacht hun achtergrond of verblijfsstatus.
BIJ1 wil dat minderjarige asielkinderen die langer dan drie jaar in Nederland wonen, een verblijfsvergunning krijgen en deze behouden als ze volwassen worden. Hiermee wil de partij langdurige onzekerheid en ontworteling voorkomen, en kinderen die hier geworteld zijn perspectief en stabiliteit bieden.
“Minderjarige gevluchte mensen die langer dan 3 jaar in Nederland wonen, krijgen verblijfsrecht. Ze behouden hun verblijfsrecht als ze meerderjarig worden.”
DENK spreekt zich in haar verkiezingsprogramma niet expliciet uit over het beleid voor "gewortelde asiel kinderen". Er worden geen concrete voorstellen, maatregelen of standpunten genoemd die specifiek gericht zijn op deze groep. Het programma bevat enkel algemene uitspraken over een humaan asielbeleid en het verruimen van mogelijkheden voor schrijnende gevallen, maar noemt gewortelde asielkinderen nergens expliciet.
DENK benoemt nergens in het programma een specifiek beleid of visie voor gewortelde asielkinderen. Er zijn geen concrete voorstellen, maatregelen of aparte aandacht voor deze doelgroep. De enige relevante passage betreft het verruimen van mogelijkheden voor schrijnende gevallen, maar deze is algemeen geformuleerd en niet toegespitst op gewortelde asielkinderen.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
De Partij voor de Dieren vindt dat gewortelde asielkinderen niet mogen worden uitgezet en pleit voor het vastleggen van kinderrechten in de Vreemdelingenwet. Zij willen dat deze kinderen een verblijfsvergunning krijgen, waarmee ze hun leven in Nederland kunnen voortzetten.
De PvdD erkent dat kinderen die in Nederland zijn opgegroeid en geworteld, bescherming verdienen tegen uitzetting. Door kinderrechten uit internationale verdragen expliciet in de Vreemdelingenwet op te nemen, wil de partij voorkomen dat deze kinderen in onzekerheid blijven en hun toekomst in Nederland veiligstellen.
“Kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), worden in de Vreemdelingenwet vastgelegd. Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
De SP vindt dat in Nederland gewortelde asielkinderen die nog steeds in onzekerheid verkeren, alsnog een verblijfsvergunning moeten krijgen. Zij benadrukken het nakomen van de afspraken uit de Kinderpardonregeling en willen dat deze kinderen eindelijk duidelijkheid en perspectief krijgen. De partij ziet dit als een kwestie van rechtvaardigheid en menselijkheid.
De SP stelt dat kinderen die door langdurig verblijf in Nederland geworteld zijn, niet langer in onzekerheid mogen blijven over hun toekomst. Zij vinden dat de afspraken uit de Kinderpardonregeling moeten worden nagekomen en dat deze kinderen een verblijfsvergunning moeten krijgen. Dit standpunt is ingegeven door het belang van stabiliteit en ontwikkelingskansen voor deze kinderen.
“De afspraken uit de Kinderpardonregeling moeten worden nagekomen. De in ons land gewortelde kinderen die nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn, moeten alsnog een verblijfsvergunning krijgen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma