GroenLinks-PvdA wil het gebruik van flexibele arbeid, zoals uitzendwerk en detachering, fors beperken en vaste dienstverbanden stimuleren. Ze stellen strenge eisen aan uitzendbureaus, willen misstanden en schijnconstructies aanpakken, en beperken het gebruik van flexibele contracten tot strikt noodzakelijke situaties. Hun visie is dat flexibele arbeid alleen mag waar het echt niet anders kan, met als doel meer zekerheid en betere arbeidsomstandigheden voor werkenden.
GroenLinks-PvdA wil dat uitzendwerk alleen wordt ingezet voor tijdelijk, onvoorspelbaar werk of bij ziekte, en niet voor structurele functies. Dit moet de onzekerheid van flexwerkers verminderen en vaste banen stimuleren.
“Er blijven drie contractvormen over. 1. Werknemer: het uitgangspunt is dat je gewoon in loondienst bent bij je werkgever met een vast of tijdelijk contract. 2. Uitzendkracht: tijdelijk werk dat niet of moeilijk te voorspellen is of werk dat ontstaat bij uitval door ziekte kan een werkgever invullen met uitzendkrachten.”
“Arbeidsmigranten werken vaak op basis van een uitzendcontract, terwijl ze structureel werk doen. Om betere arbeidsomstandigheden te creëren en de vraag naar arbeidsmigranten te ontmoedigen, verhogen we het wettelijk minimumloon en beperken we de flexibiliteit van uitzendcontracten.”
De partij wil een vergunningsplicht voor uitzendbureaus, een verbod op malafide praktijken, en het beëindigen van constructies zoals doordetachering en het doorlenen van arbeidskrachten. Dit moet uitbuiting en misstanden tegengaan.
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“Maak een einde aan de doordetachering en het uitzenden van derdelanders. ... We willen deze route inperken door deze detachering onder een bepaalde inkomensgrens of met een uitzendcontract te verbieden.”
“Ook verbieden we het ‘doorlenen’ van uitzendkrachten.”
“Er komt een uitzendverbod in de vleessector.”
GroenLinks-PvdA wil dat structureel werk niet langer via flexibele contracten wordt ingevuld. Werkgevers mogen geen onzekere contracten aanbieden voor vast werk, en draaideurconstructies worden verboden.
De partij wil dat de overheid en publieke sectoren minder gebruikmaken van externe inhuur en detacheringsbureaus, onder andere door het opzetten van eigen invalpools.
“Het Rijk gaat zich houden aan het maximum van 10% externe inhuur. We stimuleren het delen van kennis en expertise tussen gemeenten en provincies, zodat ook lokale overheden minder afhankelijk worden van detacheringsbureaus.”
“Doordat scholen moeite hebben met het vullen van vacatures, zijn zij soms genoodzaakt een beroep te doen op dure detacheringsbureaus of zzp’ers. ... Wij helpen scholen om samen te werken en gezamenlijke invalpools op te richten, met leraren die inspringen bij ziekte of uitval, zodat we de dure inhuur via commerciële uitzendbureaus of zzp’ers kunnen voorkomen.”
De SP wil flexibele arbeid, zoals uitzendwerk en detachering, sterk beperken en vaste contracten tot norm maken. Uitzend- en flexconstructies voor structureel werk worden verboden, met extra strenge regels en vergunningen voor uitzendbureaus, vooral in sectoren waar veel misstanden zijn. De partij ziet flexibele arbeid vooral als bron van uitbuiting en onzekerheid, en wil deze vervangen door vaste banen met betere bescherming.
De SP wil een einde maken aan het gebruik van uitzendkrachten en andere flexibele constructies voor structureel werk, omdat dit leidt tot onzekerheid en uitbuiting. Alleen voor tijdelijke pieken of vervanging bij ziekte mag flexwerk nog worden ingezet. Dit moet zorgen voor meer vaste banen en betere arbeidsvoorwaarden.
“Voor structureel werk komt er een verbod op het inzetten van uitzendkrachten of andere flexibele constructies.”
“Vast werk is de norm. Flexwerk is alleen voor piek en ziek.”
“We stoppen bovendien met de uitbuiting van werknemers door een einde te maken aan alle constructies die leiden tot onzeker werk.”
Om misstanden en uitbuiting via flexibele arbeid tegen te gaan, voert de SP een vergunningstelsel voor uitzendbureaus in en intensiveert het toezicht. Malafide bureaus worden gesloten en beboet, en er komt extra bescherming voor arbeidsmigranten die vaak via uitzendconstructies werken.
“Er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus. Dit verhoogt de pakkans voor malafide bedrijven en uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus.”
“We voeren het vergunningstelsel voor uitzendbureaus opnieuw in.”
“De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus.”
De SP wil in bepaalde sectoren, waar veel misstanden zijn, direct een volledig verbod op flexibele arbeid zoals uitzenden en detacheren. Dit geldt bijvoorbeeld voor de vleessector, distributie en transport.
“In sectoren zoals de vleessector, distributie en transport komt er direct een volledig verbod op het inzetten van flexwerkers omdat de misstanden daar anders niet op te lossen zijn.”
De partij wil schijnzelfstandigheid en gedwongen flexconstructies actief bestrijden, zodat mensen niet langer onder het mom van zelfstandigheid of flexwerk worden uitgebuit.
De ChristenUnie wil de doorgeschoten flexibilisering van de arbeidsmarkt tegengaan en flexwerkers meer zekerheid bieden. Ze pleiten voor strengere regulering van de uitzendsector, het aanpakken van schijnconstructies en het aantrekkelijker maken van vaste dienstverbanden. De partij ziet flexibele arbeid als een probleem wanneer het leidt tot onzekerheid en uitbuiting, en stelt concrete maatregelen voor om dit te corrigeren.
De ChristenUnie vindt dat de groei van flexibele contracten en uitzendwerk is doorgeslagen en wil werknemers meer zekerheid bieden. Ze willen het aantrekkelijker maken voor werkgevers om mensen in vaste dienst te nemen en pleiten voor wetgeving die flexwerkers beschermt.
“De negatieve uitwassen van onze flexibele arbeidsmarkt pakken we aan. Zoals de doorgeschoten flexibilisering in de vorm van een cultuur van uitbesteden en tijdelijke contracten.”
“Het is de hoogste tijd om werk te maken van deze plannen en werknemers meer zekerheid te geven. Bijvoorbeeld via de wetsvoorstellen ‘Meer zekerheid flexwerkers’ en ‘Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden’, die spoedig door de Tweede Kamer behandeld moeten worden.”
“Aan de andere kant moet het voor werkgevers (financieel) aantrekkelijker worden om mensen in vaste dienst te nemen. Daarom verlagen we de aof- en awf-premies.”
“We willen af van de situatie dat tijdelijke werknemers voor een werkgever goedkoper zijn dan werknemers die voor onbepaalde tijd in dienst zijn.”
De partij wil de uitzendbranche strenger reguleren en controleren, met name om misstanden en uitbuiting van kwetsbare (arbeidsmigranten) werknemers tegen te gaan. Sectoren die structureel misbruik maken van uitzendkrachten kunnen zelfs een uitzendverbod krijgen.
“Er wordt streng toegezien op de naleving van het nieuwe toelatingsstelsel voor de uitzendbranche. Na inwerkingtreding van het wetsvoorstel wordt de uitzendsector eindelijk gereguleerd.”
“Het is nu te makkelijk om met een uitzendbureau veel geld te verdienen ten koste van de werk- en woonsituatie van kwetsbare werknemers, vaak arbeidsmigranten.”
“Sectoren die geen verbetering laten zien in hoe ze met mensen omgaan (zoals de vleessector), krijgen een uitzendverbod opgelegd.”
De ChristenUnie wil schijnconstructies en misbruik van detachering via andere EU-landen tegengaan, onder meer door Europese afspraken over vestigingseisen en doordetachering.
“Er zijn Europese afspraken nodig over vestigingseisen voor ondernemingen om brievenbusfirma’s te voorkomen. Ook moeten er afspraken komen over doordetachering van niet-EU burgers die hier via landen als Litouwen of Roemenië komen werken.”
Het CDA wil het gebruik van flexibele arbeid, zoals uitzendwerk en detachering, sterk terugdringen en misstanden aanpakken, met als doel meer zekerheid en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor werkenden. Ze stellen bindende afspraken en zelfs sectorale verboden op uitzendkrachten voor, en willen schijnconstructies en misbruik via uitzendbureaus streng aanpakken. De partij legt nadruk op regulering, handhaving en het verbeteren van de positie van flexwerkers, vooral arbeidsmigranten.
Het CDA vindt dat er te veel gebruik wordt gemaakt van flexibele arbeid, met name uitzendkrachten, wat leidt tot onzekerheid en slechte arbeidsvoorwaarden. Ze willen het gebruik van uitzendwerk fors terugdringen door bindende afspraken met sectoren en dreigen met een sectoraal verbod als stok achter de deur. Dit moet leiden tot meer vaste banen en betere arbeidsomstandigheden.
“De vraag naar arbeidsmigranten die laagbetaald werk doen willen we sterk verminderen. De overheid maakt bindende afspraken met sectoren om te werken aan arbeidsbesparende innovaties en verbetering van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. Stok achter de deur is een sectoraal verbod op uitzendkrachten.”
Het CDA wil misstanden en schijnconstructies met uitzendbureaus, vooral bij arbeidsmigranten, hard aanpakken. Ze pleiten voor betere handhaving, duidelijke regels en een eerlijk speelveld voor goedwillende ondernemers. Op Europees niveau willen ze verduidelijking van regels en versterking van de Arbeidsinspectie.
“Schijnconstructies met uitzendbureaus in andere EU-landen zorgen voor misstanden met niet-Europese arbeidsmigranten, de zogeheten derdelanders. Op Europees niveau zetten we vol in op verduidelijking van de regels en handhaving om dit soort schijnconstructies tegen te gaan. We versterken het mandaat van de Europese Arbeidsinspectie.”
“Onze norm is helder: behandel mensen fatsoenlijk en houd je aan de regels – ook op de dagen dat de Arbeidsinspectie niet langskomt.”
“We voeren de aanbevelingen uit het rapport Geen tweederangsburgers. Aanbevelingen om misstanden bij arbeidsmigranten in Nederland tegen te gaan onverkort en met urgentie verder uit.”
Het CDA wil dat flexwerkers, en in het bijzonder arbeidsmigranten, beter worden beschermd. Ze stellen eisen aan huisvesting, toegang tot onderwijs en taal, en leggen de verantwoordelijkheid bij werkgevers. Ook willen ze dat informatiepunten voor arbeidsmigranten standaard worden.
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“Werkgevers worden verplicht Nederlandse les te verzorgen voor hun arbeidsmigranten.”
“De pilots met informatiepunten voor arbeidsmigranten maken we de standaard in ons land, zodat zij beter kunnen worden geïnformeerd over hun rechten en plichten.”
BIJ1 wil flexibele arbeid, zoals uitzenden en detacheren, sterk inperken en de positie van flexwerkers structureel verbeteren. Ze pleiten voor het snel omzetten van tijdelijke naar vaste contracten, het tegengaan van schijnzelfstandigheid en het afdwingen van gelijke rechten en beloning voor alle werkenden, inclusief arbeidsmigranten. Hun visie is dat werkzekerheid en gelijke behandeling centraal moeten staan, waarbij uitbuiting via flexconstructies wordt bestreden.
BIJ1 wil dat flexibele arbeidsrelaties zoveel mogelijk worden vervangen door vaste contracten om onzekerheid en uitbuiting te voorkomen. Werknemers met tijdelijke contracten moeten na negen maanden recht krijgen op een vast contract.
“Werknemers die langer dan 9 maanden met een tijdelijk contract werken, krijgen een vast contract.”
De partij wil dat arbeidsmigranten en flexwerkers dezelfde rechten en beloning krijgen als andere werknemers, ongeacht via welke constructie ze werken. Dit voorkomt het omzeilen van arbeidsrecht via uitzend- of detacheringsbureaus.
“Werkgevers worden verplicht het minimumloon te betalen, ook als de arbeiders via een wervingsbureau over de grens werken. Zo voorkomen we het omzeilen van ons arbeidsrecht.”
“Arbeidsmigranten en ongedocumenteerde mensen verdienen dezelfde rechten als elke andere werknemer.”
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
BIJ1 wil schijnzelfstandigheid en uitbuiting via flexibele arbeidsconstructies actief bestrijden. Ze pleiten voor betere bescherming tegen ontslag en het versterken van de positie van vakbonden.
JA21 wil de arbeidsmarkt flexibeler maken door regelgeving te moderniseren en werkgevers meer ruimte te geven om personeel aan te nemen, onder andere door versoepeling van het ontslagrecht en het verlagen van regeldruk. Tegelijkertijd wil de partij misstanden rondom flexibele arbeid, zoals uitbuiting door malafide uitzendbureaus, streng aanpakken. De kern van hun visie is dat flexibele arbeid mogelijk moet blijven, maar zonder dat dit leidt tot structurele problemen of uitbuiting.
JA21 vindt dat de arbeidsmarkt te star is en dat werkgevers worden ontmoedigd om personeel aan te nemen, mede door complexe regels en hoge lasten. Door het moderniseren van regelgeving en het versoepelen van het ontslagrecht wil JA21 het voor werkgevers aantrekkelijker maken om mensen, ook via flexibele constructies als uitzenden en detacheren, in dienst te nemen.
“JA21 pleit daarom ook voor het moderniseren en het vergroten van flexibiliteit op de arbeidsmarkt.”
“Ontslagrecht versoepelen zodat de drempel voor werkgevers om personeel aan te nemen verlaagd wordt.”
“Werkgevers die personeel willen aannemen en mensen aan het werk willen zetten schrikken terug van hoge lasten en regeldruk. Zij moeten juist gestimuleerd worden om personeel aan te nemen; dit doet JA21 door de regeldruk te verlagen, geen nieuwe regels te introduceren en de lasten voor het bedrijfsleven niet te verhogen.”
JA21 erkent dat flexibele arbeid kan leiden tot misstanden, zoals uitbuiting en slechte huisvesting van arbeidsmigranten via uitzendbureaus. De partij wil daarom streng controleren en handhaven op overbewoning, malafide verhuurders en uitzendbureaus, en pleit voor verhuurdersvergunningen en huisvesting op het terrein van de werkgever.
“Woonmisstanden en uitbuiting hard aanpakken: streng controleren en handhaven op overbewoning, aanpakken malafide verhuurders en uitzendbureaus, invoering verhuurdersvergunningen, huisvesting zoveel mogelijk op terrein van de werkgever in plaats van in woonwijken en recreatieparken.”
JA21 is kritisch op het structureel inzetten van flexibele arbeid via arbeidsmigratie om tekorten op te vullen. De partij wil arbeidsmigratie beperken tot situaties waar echt tekorten zijn en waar goede huisvesting en naleving gegarandeerd zijn.
D66 wil flexibele arbeid (zoals uitzenden en detacheren) eerlijker en minder kwetsbaar maken, met nadruk op het tegengaan van uitbuiting en het verkleinen van verschillen tussen werkenden. Ze stellen strengere eisen aan werkgevers en uitzendbureaus, willen betere arbeidsvoorwaarden en huisvesting voor arbeidsmigranten, en zetten in op het voorkomen van oneerlijke concurrentie tussen verschillende typen werkenden.
D66 erkent dat arbeidsmigranten in flexibele arbeid (zoals via uitzendbureaus) vaak worden uitgebuit en onder slechte omstandigheden werken of wonen. Ze willen dat bedrijven en uitzendbureaus meer verantwoordelijkheid nemen, onder meer door het verbeteren van huisvesting, arbeidsvoorwaarden en handhaving, en het beperken van het doorlenen van arbeidsmigranten.
“We zorgen dat bedrijven en uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid nemen voor huisvesting en dat arbeidsmigranten kennis maken met de Nederlandse taal en maatschappij. We verbeteren handhaving met de Arbeidsinspectie en beperken het doorlenen van arbeidsmigranten.”
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig.”
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
D66 wil de verschillen in sociale zekerheid en belasting tussen werknemers, zelfstandigen en flexwerkers verkleinen om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Dit raakt direct de positie van uitzend- en detacheringskrachten, die nu vaak minder zekerheden hebben.
FVD wil flexibele arbeid mogelijk maken waar het de economie dient, maar stelt strenge eisen aan tijdelijke arbeidsmigratie en wil misstanden in flexibele arbeid, zoals uitbuiting via uitzendbureaus, hard aanpakken. Ze pleiten voor een streng gereguleerd GreenCard-systeem voor tijdelijke arbeidsmigranten en willen uitbuiting en schijnconstructies in sectoren als transport tegengaan. De partij ziet flexibele arbeid als nuttig voor piekperiodes, maar wil misbruik en verdringing van Nederlandse werknemers voorkomen.
FVD wil alleen tijdelijke arbeidsmigratie toestaan via een streng gereguleerd GreenCard-model, waarbij alleen economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten tijdelijk mogen werken zonder uitzicht op naturalisatie. Dit moet voorkomen dat flexibele arbeid via uitzend- en detacheringsconstructies leidt tot permanente migratie of misbruik van sociale voorzieningen.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
“Met een naturalisatiestop van tien jaar en een GreenCard-systeem voor tijdelijke, waardevolle arbeidsmigranten.”
FVD wil misstanden rondom flexibele arbeid, zoals uitbuiting van buitenlandse werknemers via schimmige uitzendbureaus en schijnconstructies, hard aanpakken. Dit moet zorgen voor eerlijke concurrentie en bescherming van Nederlandse werknemers, vooral in sectoren als transport.
“We pakken onderbetaalde buitenlandse chauffeurs, schijnconstructies en illegale uitzendbureaus aan, zodat de sector weer eerlijk en concurrerend wordt.”
“Onze chauffeurs en bedrijven hebben te maken met oneerlijke concurrentie van onderbetaalde buitenlandse chauffeurs die via schimmige constructies en malafide uitzendbureaus in Nederland werkzaam zijn.”
FVD erkent de noodzaak van flexibele arbeid voor seizoensgebonden werkzaamheden, zoals oogstperiodes in de landbouw, en wil hiervoor ruimte bieden zonder dat boeren vastlopen op starre regels.
“We maken het mogelijk om tijdens oogstperiodes flexibel arbeidskrachten in te zetten, zodat boeren niet vastlopen op starre regels.”
NSC wil flexibele arbeid, zoals uitzenden en detacheren, sterk beperken tot situaties van ‘piek en ziek’ en normale arbeidscontracten weer tot de norm maken. Ze pleiten voor striktere regulering van uitzendbureaus, een harde aanpak van misstanden, en het gelijk trekken van de behandeling van werknemers, uitzendkrachten en zelfstandigen. Uitzendwerk mag niet langer structureel worden ingezet en schijnzelfstandigheid wordt actief bestreden.
NSC vindt dat de flexibilisering van de arbeidsmarkt te ver is doorgeschoten en wil dat vaste arbeidscontracten weer de standaard worden. Uitzendwerk mag alleen nog worden ingezet voor tijdelijke pieken of vervanging bij ziekte, om zo de positie van kwetsbare werknemers te beschermen en concurrentie op arbeidsvoorwaarden te voorkomen.
“Dit betekent dat normale dienstverbanden de norm worden. Uitzendarbeid is uitsluitend om ‘piekte en ziekte’ op te vangen...”
“De uitstroom van zorgmedewerkers naar flexarbeid wordt ontmoedigd door het opvolgen van de aanbevelingen van de commissie-Borstlap. Arbeidscontracten moeten weer de norm worden. Flexwerkers worden ook in de zorg louter voor ‘piek en ziek’ ingezet.”
NSC wil strengere regels voor uitzendbureaus, met een harde aanpak van malafide constructies en sectorale uitzendverboden bij aanhoudende misstanden. Dit moet uitbuiting en slechte arbeidsomstandigheden tegengaan, vooral in kwetsbare sectoren.
“We willen duidelijke regels voor de uitzendsector en een harde aanpak van malafide uitzendconstructies. Met het wetsvoorstel toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) zetten we een belangrijke stap om dit te bereiken. Ook vinden we dat vanwege de grove misstanden een uitzendverbod moet komen in de vleessector.”
Om oneerlijke concurrentie te voorkomen, wil NSC de fiscale en sociale behandeling van werknemers, uitzendkrachten en zelfstandigen zoveel mogelijk gelijk trekken. Dit moet voorkomen dat flexibele arbeid wordt ingezet om te besparen op arbeidsvoorwaarden.
“De fiscale en sociale behandeling van werknemers, uitzendkrachten en zelfstandigen wordt zo veel mogelijk gelijkgetrokken, zodat uitzendbureaus en zelfstandigen niet met werknemers concurreren op arbeidsvoorwaarden.”
NSC wil schijnzelfstandigheid en onderbetaling tegengaan door een wettelijk rechtsvermoeden van werknemerschap bij lage tarieven en duidelijke wettelijke kaders voor zelfstandig ondernemerschap.
“In de wet wordt verankerd dat bij zelfstandigen die werken met een uurtarief onder € 36,- sprake is van een rechtsvermoeden van werknemerschap.”
De Partij voor de Dieren wil flexibele arbeid, zoals uitzenden en detacheren, sterk beperken en de positie van flexwerkers aanzienlijk verbeteren. Uitzendwerk mag alleen nog bij piekperiodes, uitzendkrachten krijgen gelijke arbeidsvoorwaarden als vaste medewerkers, en malafide constructies worden aangepakt. Er komen strengere regels voor uitzendbureaus, een verbod op uitzendkrachten in risicosectoren, en een landelijk fonds voor sociale zekerheid van flexwerkers.
De PvdD wil dat uitzendcontracten alleen nog zijn toegestaan voor tijdelijke piekperiodes en dat uitzendkrachten dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als vaste werknemers. Hiermee wil de partij misbruik van flexibele arbeid tegengaan en de rechtspositie van flexwerkers versterken.
“We beperken arbeidscontracten tot vaste en tijdelijke contracten voor regulier werk, uitzendcontracten voor piekperiodes, en zelfstandigencontracten voor zzp’ers. Uitzendkrachten krijgen dezelfde arbeidsvoorwaarden als vaste werknemers en het uitzendbeding voor uitzendkrachten, waardoor bij ziekte het contract stopt, wordt verboden.”
Om de sociale zekerheid van flexwerkers te waarborgen, stelt de PvdD een verplicht landelijk fonds voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en pensioenen voor, betaald door bedrijven die flexwerkers inhuren.
“Zolang er sprake is van flexwerk, komt er een landelijk fonds voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en pensioenen, betaald door de bedrijven die flexwerkers inhuren.”
De partij wil dat uitzendbureaus gecertificeerd moeten zijn om arbeidsmigranten naar Nederland te halen, met intrekking van certificering bij misstanden en boetes voor bedrijven die met niet-gecertificeerde bureaus werken. Dit moet uitbuiting en malafide praktijken tegengaan.
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken. Bedrijven die gebruikmaken van niet-gecertificeerde uitzendbureaus krijgen een boete.”
Om structurele uitbuiting van arbeidsmigranten tegen te gaan, wil de PvdD uitzendkrachten verbieden in sectoren met een hoog risico op misstanden, zoals de vleesverwerkende industrie.
“Er komt daarom een verbod op uitzendkrachten in de vleesverwerkende industrie en andere sectoren met hoog risico op uitbuiting van arbeidsmigranten.”
De partij wil malafide detachering via andere EU-landen tegengaan en onderzoekt de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen.
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU. Malafide detachering via Duitsland of Polen van arbeidsmigranten van buiten de EU staan we niet meer toe.”
De VVD erkent het belang van flexibele arbeid, zoals uitzenden en detacheren, maar wil misstanden en schijnconstructies streng aanpakken. Ze pleiten voor het tegengaan van malafide uitzendbureaus, betere registratie van arbeidsmigranten, en zijn bereid een uitzendverbod in te stellen in sectoren waar structureel misstanden blijven bestaan. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor flexibele inzet waar nodig, mits dit eerlijk en transparant gebeurt.
De VVD wil misbruik van flexibele arbeid via schimmige uitzendbureaus en schijnconstructies hard aanpakken, vooral om uitbuiting van arbeidsmigranten tegen te gaan. Ze zijn bereid tot een uitzendverbod in sectoren waar misstanden aanhouden en willen betere registratie en meer bevoegdheden voor burgemeesters om in te grijpen.
“Nog te vaak maken malafide bedrijven gebruik van sluiproutes om arbeidsmigranten via schimmige uitzendbureaus in Oost-Europa onder mensonterende omstandigheden in Nederland te laten werken. Wij willen dat Nederland binnen Europa een leidende rol speelt bij het aan banden leggen van deze schijnconstructies.”
“In sommige sectoren schieten de arbeids- en leefomstandigheden nog steeds ernstig tekort. Als daar geen verbetering optreedt, zullen we voor de desbetreffende sectoren een uitzendverbod instellen.”
“Daarom is een betere registratie van arbeidsmigranten noodzakelijk. Burgemeesters krijgen meer bevoegdheden om in te grijpen bij grove misstanden en leggen daar zoals gebruikelijk verantwoording af aan de gemeenteraad.”
De VVD vindt dat werkgevers eerst het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland moeten aanspreken voordat ze flexibele arbeid via arbeidsmigranten inzetten. Als arbeidsmigranten toch nodig zijn, moeten werkgevers verantwoordelijkheid nemen voor hun welzijn.
“Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst te zoeken binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland. Als zij toch arbeidsmigranten moeten inzetten, worden zij verantwoordelijk voor het welzijn van deze werknemers.”
De partij is expliciet bereid om in sectoren waar structureel misstanden blijven bestaan, een uitzendverbod in te stellen als ultimum remedium.
“Als daar geen verbetering optreedt, zullen we voor de desbetreffende sectoren een uitzendverbod instellen.”
BVNL kiest voor maximale flexibiliteit op de arbeidsmarkt door het arbeidsrecht sterk te versoepelen en contractvrijheid centraal te stellen. Zij willen het aantal tijdelijke contracten onbeperkt maken, de verplichte transitievergoeding afschaffen en mensen vrij laten kiezen tussen loondienst of zzp-schap. Uitzenden en detacheren worden niet expliciet genoemd, maar de voorstellen impliceren een zeer vrije markt voor flexibele arbeid.
BVNL wil werkgevers en werknemers volledige contractvrijheid geven, waardoor het maximumaantal tijdelijke arbeidsovereenkomsten wordt afgeschaft. Dit maakt flexibele arbeid, zoals uitzenden en detacheren, eenvoudiger en aantrekkelijker voor werkgevers.
“Het maximumaantal tijdelijke arbeidsovereenkomsten dat een werknemer en werkgever met elkaar mogen aangaan, wordt onbeperkt. Contractvrijheid is essentieel.”
Om flexibele arbeid verder te stimuleren, wil BVNL het ontslagrecht versoepelen en de verplichte transitievergoeding afschaffen. Dit verlaagt de drempel voor werkgevers om flexibele arbeidskrachten in te huren.
BVNL wil de wet DBA intrekken, zodat mensen zelf kunnen kiezen of ze in loondienst gaan of als zzp’er werken. Dit vergroot de flexibiliteit op de arbeidsmarkt en maakt alternatieven voor uitzenden en detacheren aantrekkelijker.
“De wet DBA wordt ingetrokken en mensen mogen zelf bepalen of ze liever in loondienst gaan of als ZZP’er aan de slag gaan.”
DENK wil uitwassen en misstanden in de uitzendbranche tegengaan door strengere regulering, met name via een vergunningsstelsel. De partij richt zich op het beschermen van arbeidsmigranten tegen uitbuiting en discriminatie, en streeft naar meer zekerheid en eerlijkheid voor flexwerkers. Hun kernvisie is dat flexibele arbeid niet mag leiden tot onzekerheid, uitbuiting of ongelijke behandeling.
DENK wil uitbuiting en discriminatie in de uitzendbranche aanpakken door een vergunningsstelsel in te voeren. Dit moet vooral arbeidsmigranten beschermen tegen misstanden en zorgen voor meer controle op uitzendbureaus. Het voorstel adresseert het probleem van structurele uitbuiting en discriminatie binnen flexibele arbeidsconstructies.
“Uitwassen in uitzendbranche gaan wij tegen met een vergunningsysteem. Zo pakken wij uitbuiting van arbeidsmigranten en discriminatie aan.”
DENK vindt dat te veel mensen in flexibele arbeidsconstructies werken zonder inkomenszekerheid. De partij wil dat vast werk aantrekkelijker wordt gemaakt en dat flexibele arbeid niet de norm wordt, om zo bestaanszekerheid te vergroten.
“Op de arbeidsmarkt komt dit tot uiting in een te grote groep mensen die moet werken in constructies die geen inkomenszekerheid voor de langere termijn bieden. Voor diegenen die dat willen, zet DENK in op een arbeidsmarkt met meer vastigheid en zekerheid.”
DENK wil dat zekerheden voor werknemers behouden blijven, ook voor flexwerkers, en spreekt zich uit tegen het verminderen van ontslagbescherming en de duur van de WW.
“Wij willen dat zekerheden op de arbeidsmarkt voor werknemers behouden blijven. Dat betekent dat wij ons uitspreken tegen een vermindering van de ontslagbescherming en dat wij behoud willen van de WW duur.”
De SGP wil de positie van flexwerkers verbeteren door onzekerheid in werk en inkomen tegen te gaan, maar erkent dat sommige flexwerkers behoefte hebben aan keuzevrijheid. Ze pleiten voor gelijke loonkosten bij detachering binnen de EU en willen het vaste contract aantrekkelijker maken, onder andere door werkgeverslasten te verlichten en ruimte te bieden voor tussenvormen.
De SGP ziet onzekerheid bij flexwerkers als een probleem, maar erkent dat niet alle flexwerkers hetzelfde willen. Ze willen de positie van flexwerkers versterken, zonder de keuzevrijheid van mensen die bewust voor flexibel werk kiezen te beperken.
“De positie van de flexwerker wordt verbeterd om onzekerheid in werk en inkomen tegen te gaan, met oog voor die flexwerkers die juist behoefte hebben aan keuzevrijheid ten aanzien van hoeveel en wanneer zij werken.”
Om oneerlijke concurrentie te voorkomen, wil de SGP dat bij detachering vanuit andere EU-lidstaten de loonkosten gelijk zijn voor alle werknemers in een sector, ongeacht hun herkomst.
“De EU-regels voor detachering vanuit andere lidstaten moeten ertoe leiden dat de loonkosten in het werkland gelijk zijn voor alle werknemers in een bepaalde sector.”
De SGP wil het vaste contract stimuleren door lasten voor werkgevers te verlagen en meer ruimte te bieden voor contractvormen tussen vast en flex.
“Het vaste contract wordt aantrekkelijker gemaakt, onder andere door werkgeverslasten te verlichten en meer ruimte te bieden voor tussenvormen.”
BBB wil flexibele arbeid (zoals uitzenden en detacheren) behouden, maar misstanden en uitbuiting in deze sectoren hard aanpakken. Ze zijn tegen een generiek uitzendverbod per sector en willen gericht optreden tegen malafide uitzendconstructies, zonder het hele systeem te blokkeren. Het uitgangspunt is dat flexibele contracten minder flexibel worden en vaste contracten minder vast, om zo de arbeidsmarkt eerlijker en gezonder te maken.
BBB erkent het belang van flexibele arbeid, zoals uitzenden en detacheren, voor het functioneren van de arbeidsmarkt, maar wil misstanden en uitbuiting in deze sectoren streng bestrijden. Ze kiezen bewust niet voor een algeheel verbod op uitzendwerk in bepaalde sectoren, maar willen gericht optreden tegen malafide praktijken om eerlijke concurrentie te waarborgen.
“Geen generiek uitzendverbod per sector, maar wij pakken misstanden bij malafide uitzendconstructies hard aan. Oneerlijke concurrentie, uitbuiting en malafide praktijken worden bestreden, zonder het hele systeem plat te leggen.”
BBB wil de arbeidsmarkt hervormen door de extreme flexibiliteit van flexibele contracten te beperken en de starheid van vaste contracten te verminderen. Dit moet het voor werkgevers aantrekkelijker maken om mensen in vaste dienst te nemen, terwijl flexwerkers meer zekerheid krijgen.
“Hierbij hanteren we als uitgangspunt dat vaste arbeidscontracten minder vast worden en flexibele arbeidscontracten minder flexibel worden.”
Volt wil misstanden in flexibele arbeid, zoals uitzend- en detacheringsconstructies, tegengaan door de verantwoordelijkheid voor arbeidsomstandigheden bij de feitelijke werkgever te leggen en strengere certificering van uitzendbureaus in te voeren. Ze pleiten voor het beperken van flexibele contracten in sectoren met structurele misstanden en willen uitbuiting van arbeidsmigranten via intermediairs aanpakken. Hun visie is gericht op meer vaste contracten, betere bescherming en handhaving, en het tegengaan van afhankelijkheid en uitbuiting.
Volt wil dat in sectoren waar structureel misstanden voorkomen, flexibele arbeidsovereenkomsten alleen nog direct bij de werkgever mogen worden afgesloten. Hiermee willen ze voorkomen dat werkgevers hun verantwoordelijkheid afschuiven op intermediairs, wat uitbuiting en slechte arbeidsomstandigheden in de hand werkt.
“We pleiten ervoor dat vaste en tijdelijke arbeidsovereenkomsten, in sectoren waar structureel misstanden voorkomen, alleen nog maar direct bij een werkgever mogen worden afgesloten. Nu kunnen werkgevers via de Flexwet verantwoordelijkheid voor arbeidsomstandigheden afschuiven op intermediairs, die regelmatig buiten Nederland gevestigd zijn.”
Volt erkent de rol van uitzendbureaus in de uitbuiting van arbeidsmigranten en wil aanvullende verplichte certificering invoeren. Dit moet structurele controle waarborgen op loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting, in plaats van alleen eenmalige controles bij de start.
“In Nederland is er een wildgroei aan uitzendbureaus. Uitzendbureaus zijn helaas met regelmaat medeplichtig aan uitbuiting van arbeidsmigranten. We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld. Dit zorgt voor structurele controle in plaats van eenmalig bij de start.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma