Forum voor Democratie (FVD) wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en de lasten fors verlagen, met als kernpunten een vlaktaks van 20%, een hoge belastingvrije voet, afschaffing van erf- en schenkbelasting, en lagere btw- en accijnstarieven. Het programma benadrukt dat belastingen alleen dienen om een kleine, efficiënte overheid te financieren en dat bezit, sparen en ondernemen moeten worden gestimuleerd. FVD verzet zich tegen belastingen die gedrag willen sturen en wil fiscale regels transparant, eenvoudig en voorspelbaar maken.
FVD wil het huidige progressieve belastingstelsel vervangen door een vlaktaks van 20% en een hoge belastingvrije voet, zodat werken en meer verdienen altijd loont en het systeem transparant wordt. Dit moet het belastingstelsel vereenvoudigen en uitzonderingen en regelingen overbodig maken.
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
“Met zo’n vlaktaks en een belastingvrije voet van €30.000 maken we het systeem overzichtelijk en rechtvaardig.”
FVD wil de erfbelasting volledig afschaffen en schenkingen binnen families belastingvrij maken, omdat zij deze belastingen als onrechtvaardig beschouwen en willen dat (spaar)geld in de familie kan blijven.
FVD wil de belasting op spaargeld en beleggingen (Box-3) volledig afschaffen om sparen te stimuleren en discussies over fictief rendement te beëindigen.
FVD wil het hoge btw-tarief verlagen naar 19% en het lage tarief naar 6%, cultuur en ontspanning onder het lage tarief brengen, en accijnzen op brandstof en tabak fors verlagen. Dit moet het leven goedkoper maken en sectoren als horeca en cultuur stimuleren.
“We verlagen het hoge BTW-tarief naar 19% en het lage BTW-tarief naar 6%, zodat het leven weer goedkoper wordt en horeca, winkeliers en aanbieders van diensten een directe economische impuls ontvangen.”
“We plaatsen cultuur, recreatie, sport, festivals en hotels (terug) in het lage BTW-tarief, zodat ontspanning, bewegen en cultuur betaalbaar blijven voor alle Nederlanders en deze sectoren volop kunnen bloeien.”
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
“We verlagen de accijns op tabak van €7,81 naar €2,00 voor een pakje van twintig sigaretten, zodat mensen niet hoeven uit te wijken naar het buitenland.”
FVD verzet zich tegen belastingen die bedoeld zijn om gedrag te beïnvloeden, zoals een vlees- of suikertaks, en wil mensen vrij laten in hun keuzes.
“We gaan nooit akkoord met vlees- of suikertaksen of andere belastingen die gedragsveranderingen proberen af te dwingen, zodat mensen weer vrij zijn om hun eigen keuzes te maken in het leven.”
FVD wil de grens voor het hoge vennootschapsbelastingtarief verhogen naar €1 miljoen, de zelfstandigenaftrek verhogen, en btw op B2B-transacties schrappen om ondernemen aantrekkelijker te maken en de cashflow van bedrijven te verbeteren.
“We verhogen de hoge VPB-grens naar €1 miljoen, zodat bedrijven niet bestraft worden als ze winst maken.”
“We schrappen de BTW op transacties tussen bedrijven (zoals dat bij het verleggen van de BTW bij transacties met bedrijven in het buitenland nu al wordt gedaan), zodat de bureaucratie vermindert en de cashflowpositie van bedrijven verbetert.”
“De zelfstandigenaftrek naar €15.000,- en we schrappen de BTW op B2B-transacties om de cashflow van bedrijven te verbeteren.”
FVD wil de overheid jaarlijks laten krimpen en belastingen alleen gebruiken voor kerntaken, niet voor herverdeling of sturing. Dit moet leiden tot structurele lastenverlaging en meer ruimte voor burgers en bedrijven.
“De Rijksoverheidsuitgaven moeten verplicht ieder jaar 3% krimpen, zodat de overheid niet groter maar kleiner wordt.”
“Belastingen dienen enkel om met een goed functionerende, slanke overheid specifieke publieke taken te financieren – niet om inkomens of vermogens kunstmatig gelijk te trekken.”
JA21 wil het Nederlandse belastingstelsel radicaal vereenvoudigen door complexe toeslagen, heffingskortingen en uitzonderingen af te schaffen en te vervangen door een transparant systeem met lagere lasten op arbeid en ondernemerschap. Ze pleiten voor één laag vennootschapsbelastingtarief, belasting op werkelijk rendement in box 3, afschaffing van box 2 en erf- en schenkbelasting, en verzetten zich tegen nieuwe Europese belastingen. Hun visie is dat fiscaliteit eenvoudig, voorspelbaar en stimulerend moet zijn voor werken, sparen en investeren.
JA21 vindt het huidige belastingstelsel te complex en demotiverend. Ze willen het "circus" van toeslagen en heffingskortingen vervangen door een simpel systeem van toelagen, zodat werken en ondernemen meer loont en het systeem voor iedereen begrijpelijk wordt.
“Wij schaffen het circus aan toeslagen en heffingskortingen af, en vervangen het door een simpel en transparant systeem van toelagen.”
“Ons huidige belastingsysteem is veel te ingewikkeld geworden. Complexe regelingen, toeslagen, kortingen, en een eindeloze lijst aan uitzonderingen maken het voor gewone Nederlanders onmogelijk om te begrijpen wat ze moeten betalen en waarom.”
JA21 wil structureel de lasten op arbeid en ondernemerschap verlagen, zodat werken en investeren aantrekkelijker wordt. Ze kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen en willen sparen en investeren fiscaal stimuleren.
“Werken en ondernemen laten lonen door de lasten op arbeid structureel te verlagen. We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
“Vermogensopbouw stimuleren door sparen en investeren aantrekkelijker te maken, zodat mensen keuzevrijheid houden over hoe zij omgaan met hun geld.”
JA21 wil het huidige tweeschijvenstelsel in de vennootschapsbelasting vervangen door één helder tarief van 20% en een kasstroombelasting invoeren. Dit moet de complexiteit verminderen en investeringen direct aftrekbaar maken.
“Het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“Een kasstroombelasting invoeren waarin we overstappen van een belasting op boekhoudkundige winst naar een belasting op netto kasstromen.”
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
JA21 wil box 2 volledig afschaffen en aanmerkelijk belang voortaan in box 3 belasten. In box 3 willen ze het huidige systeem van fictief rendement vervangen door belasting op werkelijk gerealiseerd rendement, en erf- en schenkbelasting afschaffen.
“Box 2 volledig afschaffen.”
“Aanmerkelijk belang (bijv. aandelen in eigen BV) voortaan belasten in box 3. De gebruikelijkloonregeling vervalt daarmee ook.”
“Het huidige systeem van fictief rendement vervangen door een belasting op werkelijk gerealiseerd rendement.”
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
JA21 is principieel tegen nieuwe Europese belastingen en wil waar mogelijk bestaande Europese heffingen terugdraaien. Ze benadrukken het belang van nationale fiscale soevereiniteit.
JA21 wil structurele uitgaven alleen bij structurele dekking en benadrukt begrotingsdiscipline. Tegenvallers mogen niet automatisch tot lastenverhoging leiden; prioriteit ligt bij lastenverlaging en een stabiele staatsschuld.
“Dat tegenvallers niet automatisch lastenverhoging betekenen. Begrotingsdiscipline staat voorop. De eerste stap is het versoberen of temporiseren van niet-kernuitgaven.”
“Onze prioriteiten liggen bij het verlagen van de lasten, een stabiele staatsschuld, en daarna investeren in strategische voorzieningen zoals defensie, infrastructuur en energie.”
De SGP pleit voor een eerlijk, rechtvaardig en gezinsvriendelijk fiscaal stelsel, met lastenverlichting op arbeid en een verschuiving naar hogere belastingen op consumptie en milieu. Ze willen het belastingstelsel vereenvoudigen, werken lonender maken, en fiscale stabiliteit bieden aan ondernemers en gezinnen. Tegelijkertijd benadrukt de SGP het belang van degelijke overheidsfinanciën, het beperken van uitgaven en het vermijden van jojo-beleid.
De SGP wil werken aantrekkelijker maken door de lasten op arbeid te verlagen en consumptie zwaarder te belasten. Dit moet de economie stimuleren en het belastingstelsel eerlijker maken, met meer aandacht voor draagkracht.
“De SGP wil dat werken lonender wordt en dat er meer belast wordt naar gebruik. Daarom verlagen we de lasten op arbeid en verhogen we de belastingen op consumptie.”
“De lasten op arbeid worden verlaagd. Tegelijk kunnen de belastingen op consumptie worden verhoogd, zodat het gebruik van grondstoffen wordt afgeremd.”
De SGP wil het belastingstelsel hervormen zodat het gezinsvriendelijker wordt, onder meer door het splitsingsstelsel en het dichten van de kloof tussen een- en tweeverdieners. Dit moet recht doen aan huishoudens die arbeid en zorg combineren.
De SGP vindt dat belastingheffing eerlijk en rechtvaardig moet zijn, met oog voor draagkracht. Ze willen geen jacht op grote vermogens, maar wel een rechtvaardige vermogensbelasting gebaseerd op werkelijk rendement.
“Belastingheffing moet eerlijk en rechtvaardig zijn. Rekening houdend met de draagkracht van belastingplichtigen.”
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement.”
“Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting.”
De SGP wil belastingen op milieu verhogen om verduurzaming te stimuleren, maar waarschuwt tegen het overbelasten van ondernemers. Ze pleiten voor een evenwichtige bijdrage van bedrijven aan de belastingopbrengst.
De SGP wil het fiscaal aantrekkelijk houden om te investeren in de economie, met name voor het mkb en familiebedrijven. Ze pleiten voor het behoud van de bedrijfsopvolgingsregeling en het terugbrengen van de durfkapitaalregeling.
“De winstbelasting voor het bedrijfsleven en de werkgeverslasten worden verlicht, vooral gericht op het mkb.”
“Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren in onze economie. De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snel-”
“De bedrijfsopvolgingsregeling blijft behouden.”
De SGP wil de erfbelasting niet verhogen en pleit voor vereenvoudiging van de aangifte om emotionele druk op nabestaanden te beperken.
“De erfbelasting verhogen we niet. De aangifte voor de erfbelasting is te complex en moet worden vereenvoudigd om emotionele druk op nabestaanden te beperken.”
De SGP benadrukt dat belastingen een nationale aangelegenheid moeten blijven en dat begrotingsregels strikt moeten worden nageleefd om toekomstige generaties niet op te zadelen met schulden.
De SP wil het belastingstelsel grondig hervormen om de lasten eerlijker te verdelen, waarbij de rijkste individuen en grote bedrijven fors meer gaan bijdragen en de lasten voor gewone mensen omlaag gaan. Belangrijke voorstellen zijn het invoeren van een miljonairsbelasting, het verhogen van de belasting op kapitaal en bedrijfswinsten, het aanpakken van belastingontwijking, en het verlagen van de erfbelasting voor het grootste deel van de bevolking. De partij streeft naar een eenvoudiger, transparanter en socialer fiscaal systeem dat ongelijkheid tegengaat en publieke voorzieningen versterkt.
De SP wil dat de rijkste 0,3% van de Nederlanders en grote vermogens veel meer belasting gaan betalen, met een miljonairsbelasting en een vermogensplafond. Dit moet de belastingdruk eerlijker maken en ongelijkheid verminderen.
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt.”
“Voor deze redelijke belasting is de eerste vijf miljoen euro vermogen vrijgesteld, dus 99,7 procent van Nederland zal hier niet mee te maken hebben.”
“Daarom voeren we een vermogensplafond in. De allerrijksten gaan hun vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht gebruiken om onze economie en samenleving te versterken.”
De SP vindt het onrechtvaardig dat kapitaal minder wordt belast dan arbeid en wil de belasting op kapitaalinkomen en bedrijfswinsten verhogen tot het niveau van de inkomstenbelasting.
“We verhogen de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro...”
“Daarom verhogen we de winstbelasting naar ten minste het niveau van de inkomstenbelasting die gewone mensen betalen.”
De SP wil de erfbelasting voor het grootste deel van de bevolking verlagen, maar grote erfenissen juist zwaarder belasten om ongelijkheid tegen te gaan.
“Tachtig procent van de erfenissen voor kinderen zijn kleiner dan honderdduizend euro, wij willen dat je dit bedrag belastingvrij kunt doorgeven aan je kinderen.”
“Voor erfenissen tussen de honderd en vijfhonderdduizend stellen we het tarief gelijk met de inkomstenbelasting (37,5%). Met de opbrengst kunnen we de loonbelasting verlagen, zodat werken meer gaat lonen.”
“Boven de half miljoen is er een kleine groep die vele miljoenen erft, dat gaan we zwaarder belasten zodat enorme ongelijkheid niet meer van generatie op generatie wordt overgedragen.”
De SP wil fiscale trucs, belastingontwijking en geheime afspraken voor miljonairs, miljardairs en multinationals beëindigen, zodat zij hun eerlijke deel betalen.
“We gaan die gaten in de belastingwetgeving dichten en de verstopte miljarden opsporen.”
“De bestuurders van bedrijven die belasting ontduiken worden strafrechtelijk vervolgd. Geheime afspraken tussen multinationals en belastingdienst schaffen we af, evenals hun belastingkortingen.”
De SP wil het complexe belasting- en toeslagenstelsel sterk vereenvoudigen, zodat bureaucratie en misstanden worden verminderd en het systeem eerlijker en transparanter wordt.
“Versimpelen belasting- en toeslagenstelsel. Hele sectoren van onze economie en afdelingen binnen onze overheid houden zich bezig met de papieren werkelijkheid van het Nederlandse belasting en toeslagenstelsel. Door dit te versimpelen voorkomen we veel kosten, tijdverspilling, misstanden en misbruik.”
“Door het belastingstelsel grondig te herzien kunnen we de lasten eerlijk verdelen en snijden in bureaucratie in de overheid en de private sector.”
Om te voorkomen dat miljonairs hun vermogen naar het buitenland verplaatsen om belasting te ontwijken, wil de SP een vertrekbelasting invoeren.
“Voor het overige voeren we deze vertrekbelasting in, ook wel bekend als de exittaks. Zo zorgen we dat iedereen die zijn vermogen heeft opgebouwd dankzij de harde werkers en voorzieningen in Nederland hier netjes aan bijdraagt voor toekomstige generaties.”
De SP wil een belasting op financiële transacties (Tobintaks) om schadelijke speculatie te beperken en extra publieke middelen te genereren.
“Wij willen daarom een kleine belasting op financiële transacties, vaak een Tobintaks genoemd. Daarbij zetten wij ons in voor het Europese voorstel voor een Financial Transaction Tax (FTT), samen met gelijkgezinde lidstaten.”
De SP wil dat woonverenigingen geen winstbelasting en ATAD-heffing meer betalen, zodat meer geld naar betaalbare huurwoningen kan gaan.
“Wij schaffen de oneerlijke winstbelasting en zogenaamde ATADheffing voor woonverenigingen af. Dat is geld van huurders en moet ook ten goede komen aan huurders, niet aan de staat.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en rechtvaardiger maken, met als kern dat werken altijd moet lonen en grote vermogens meer bijdragen. Ze pleiten voor een belastingvrij inkomen tot €30.000, het afschaffen van toeslagen en het eerlijker belasten van vermogen en vervuiling, terwijl de lasten op arbeid fors omlaag gaan.
De ChristenUnie vindt het huidige belastingstelsel te complex en onrechtvaardig, waardoor werken soms niet loont en mensen in onzekerheid verkeren. Ze willen een stelsel waarin niemand belasting betaalt over de eerste €30.000, met lagere marginale druk en zonder ingewikkelde toeslagen.
“Stelregel is dat onderaan de streep niemand belasting betaalt over de eerste € 30.000 aan inkomen.”
“Het belastingtarief over een extra verdiende euro (marginale druk) zelfs in het extreemste geval niet meer dan 50%. Dat betekent dat als je een euro meer verdient, je altijd meer dan de helft overhoudt.”
“We vervangen bijna alle complexe inkomensafhankelijke regelingen door een eenvoudige inkomensonafhankelijke basiskorting.”
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
De partij wil de fiscale voordelen voor vermogen verminderen en de belastingdruk eerlijker verdelen tussen arbeid en vermogen. Grote vermogens gaan meer betalen, terwijl de hypotheekrenteaftrek geleidelijk wordt afgeschaft.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast.”
“We verlagen de huidige belasting in box 3, met name voor vastgoed.”
“De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af.”
“We vragen van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
De ChristenUnie wil fiscale prikkels inzetten om vervuiling te verminderen en duurzame keuzes te stimuleren. Ze schaffen fiscale voordelen voor vervuilende activiteiten af en voeren extra belastingen in op milieuvervuiling en ongezonde producten.
“We werken toe naar een evenwichtigere belasting van uitstoot en vervuiling.”
“Andere fiscale voordelen die leiden tot extra broeikasgasemissies, ook wel fossiele subsidies genoemd, schaffen we af.”
“Milieuvervuiling gaat steviger belast worden, bijvoorbeeld met een NOx-heffing.”
“We belonen duurzamere productie door het invoeren van een belasting op vervuilende verpakkingen.”
“Accijnzen op tabak en alcohol gaan verder omhoog. Op suiker en andere ongezonde producten worden heffingen ingevoerd om voedselproducenten te stimuleren gezondere producten te maken.”
Omdat grote stelselherzieningen tijd kosten, wil de ChristenUnie elk jaar verplicht kleinere vereenvoudigingen doorvoeren in het fiscale en sociale zekerheidsstelsel.
“We introduceren een jaarlijkse vereenvoudigingsdag en verplichten we de regering om elk jaar een pakket met kleinere vereenvoudigingen van het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid uit te werken en door te voeren.”
Volt wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en vergroenen, met als uitgangspunt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Ze pleiten voor het afschaffen van toeslagen, aftrekposten en fiscale uitzonderingen, invoering van een basisinkomen, een uniform btw-tarief, en zwaardere belastingen op vermogen, vervuiling en digitale winsten. Hun visie is gericht op eerlijkheid, duurzaamheid en het tegengaan van belastingontwijking, zowel nationaal als Europees.
Volt wil het huidige complexe stelsel vervangen door een eenvoudiger systeem met minder uitzonderingen, waarbij een basisinkomen en een uniforme btw centraal staan. Dit moet leiden tot meer transparantie, minder administratieve lasten en een eerlijkere verdeling van de belastingdruk.
“We schaffen alle toeslagen, heffingskortingen, aftrekposten, vrijstellingen en de werkgevers- en werknemerspremies af. Al deze regelingen worden afgedekt door invoering van het nieuwe basisinkomen en door uitbreiding van de inkomstenbelasting met een aantal schijven.”
“We streven naar een eenvoudiger belastingstelsel waardoor het begrijpelijker wordt voor de inwoner en handhaving eenvoudiger wordt. Daarbij maakt het niet uit voor het belastingtarief of inkomsten worden verkregen uit arbeid, onderneming, winst uit een vennootschap of winst uit vermogen. Dit voorkomt ‘boxhoppen’. We belasten daadwerkelijke inkomsten.”
“Daarom komt er een uniform vast btw-tarief voor alle goederen en diensten. Alle uitzonderingen, inclusief het 0%-tarief en lage btw-tarief, schaffen we af.”
Volt wil vermogensongelijkheid aanpakken door hogere belastingen op grote vermogens, erf- en schenkingen, en het rechtvaardiger belasten van pensioen- en woningvermogen.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
“De erf- en schenkbelasting heet voortaan de ‘ontvangstbelasting’ en wordt aangepast. Deze wordt relatie-onafhankelijk gemaakt. De partnervrijstelling blijft wel bestaan in de huidige vorm.”
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten.”
Volt wil het belastingstelsel inzetten als instrument voor duurzaamheid door vervuiling, verspilling en gebruik van grondstoffen zwaarder te belasten, en fiscale voordelen voor vervuilende activiteiten af te schaffen.
“Ons huidige belastingsysteem houdt vervuiling in stand. Dat veranderen we. We belasten vervuiling, verspilling en overmatig gebruik van grondstoffen zwaarder. De vervuiler betaalt voor de schade die hij aanricht.”
“We zorgen ervoor dat de vervuiler betaalt. Daarom heffen we alle vrijstellingen op de energiebelasting en accijnsvrijstellingen op. De belasting op leidingwater, afvalstoffen, kolen en gas wordt verhoogd.”
Volt wil belastingontwijking door personen en bedrijven tegengaan via nationale en Europese maatregelen, zoals een inwonerschapsfictie, exit tax en een Europese belastingautoriteit.
“We voeren binnen heel de EU een inwonerschapsfictie in. Wanneer iemand bijvoorbeeld vanuit Nederland naar een land met lagere belastingen verhuist, waarmee geen belastingverdrag bestaat, moet diegene het verschil voor een bepaalde tijdsperiode blijven afdragen aan Nederland.”
“Voor bedrijven die verhuizen naar een land met een lagere belastingdruk komt er een Exit Tax.”
“Volt wil een Europese belastingautoriteit om belastingontwijking effectief tegen te gaan.”
Volt wil grote (tech)bedrijven eerlijker belasten, met specifieke aandacht voor digitale advertentie-inkomsten en Europese coördinatie.
“Volt pleit voor een belasting op digitale advertentie-inkomsten van grote techbedrijven (zoals Google, Meta, Amazon), zodat jaarlijks 300-600 miljoen euro wordt gegenereerd.”
“We voeren een Europese digitale dienstenbelasting in. Deze belasting is gericht op techbedrijven die in feite omzet genereren binnen de EU, maar onder het huidige belastingstelsel geen of nauwelijks belasting afdragen.”
Volt wil alle verouderde, ondoelmatige of schadelijke fiscale regelingen afschaffen, te beginnen met aanbevelingen uit het rapport ‘Kansen voor lagere tarieven en beter beleid’.
“We schaffen op termijn alle ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen af of fiscale regelingen die niet meer van deze tijd of zeer schadelijk zijn. Als eerste stap nemen we het voorstel in het rapport van het Ministerie van Financiën ‘Kansen voor lagere tarieven en beter beleid’ aan, om zo snel en verantwoord mogelijk de fiscale regelingen ter waarde van 31 miljard euro af te bouwen.”
GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel grondig hervormen om het eerlijker en eenvoudiger te maken, waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Ze pleiten voor lagere belastingen op arbeid, hogere belastingen op vermogen, winst en vervuiling, en het aanpakken van belastingontwijking. Concrete voorstellen zijn onder meer het afschaffen van belastingkortingen voor vermogenden, het invoeren van een miljonairsbelasting, het verhogen van de erfbelasting op grote erfenissen, en het verhogen van de bijdrage van winstgevende bedrijven.
GroenLinks-PvdA wil werken lonender maken door de belasting op arbeid te verlagen en deze te compenseren met hogere belastingen op vermogen en winst. Dit moet de ongelijkheid verkleinen en het belastingstelsel eerlijker maken.
“door de belasting op inkomen uit arbeid te verlagen. Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.”
“We maken werken lonend, [...] Over inkomen waarvoor je hebt gewerkt, zou je niet meer belasting moeten betalen dan over inkomen dat is aan komen waaien.”
“We maken ruimte voor de grote uitgaven door een eerlijke bijdrage te vragen aan de topinkomens, vermogenden en meest winstgevende bedrijven.”
Het huidige stelsel bevat volgens GroenLinks-PvdA te veel complexe en onrechtvaardige belastingkortingen, waar vooral de rijksten van profiteren. Ze willen deze kortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.
“Jaarlijks deelt de Belastingdienst tientallen miljarden uit aan belastingkortingen die niet goed zijn onderbouwd. Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
De partij wil belastingontwijking door bedrijven en vermogenden krachtig bestrijden en agressieve constructies illegaal maken, zodat de belastingdruk eerlijker wordt verdeeld.
“Wij gaan belastingontwijking daarom harder aanpakken en maken dergelijke agressieve constructies illegaal.”
“Aanpak belastingontwijking. [...] bedrijven en vermogenden zijn die via agressieve belastingconstructies geld wegsluizen naar het buitenland om zo belasting te ontwijken.”
GroenLinks-PvdA wil de belastingdruk progressiever maken, zodat de rijksten relatief meer bijdragen. Ze stellen een miljonairsbelasting voor de allerrijksten voor.
“De sterkste schouders zouden de zwaarste lasten moeten dragen, maar dat is in Nederland nu niet het geval. Hoe rijker je bent, hoe lager je belastingdruk. Wij draaien dit om. [...] We voeren daarom een miljonairsbelasting in voor de allerrijksten.”
De erf- en schenkbelasting wordt eerlijker gemaakt door gewone erfenissen te ontzien en grote erfenissen zwaarder te belasten. Constructies om erfbelasting te ontwijken worden afgeschaft.
“We willen de erf- en schenkbelasting eerlijker maken. Gewone erfenissen hoeven niet te worden belast, de belasting op de grote erfenissen gaat omhoog.”
“Daarnaast schaffen we constructies af die het mogelijk maken om erfbelasting te ontwijken.”
Bedrijven die veel winst maken en grote vervuilers moeten meer bijdragen aan de samenleving en de kosten van de duurzaamheidstransitie.
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. [...] Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
“We laten grote vervuilers een eerlijke bijdrage leveren aan de kosten van de duurzaamheidstransitie. [...] bedrijven die veel CO₂ uitstoten, meer gaan meebetalen aan de kosten van de duurzaamheidstransitie, is wat ons betreft niet meer dan logisch.”
Vrijstellingen en fiscale subsidies voor grootgebruikers en producenten van fossiele energie worden afgebouwd om het belastingstelsel groener en eerlijker te maken.
“Vrijstellingen en fiscale subsidies voor grootgebruikers en producenten van fossiele energie worden afgebouwd.”
50PLUS wil het belastingstelsel vereenvoudigen, leeftijdsdiscriminatie in de fiscaliteit beëindigen en de lasten voor ouderen verlichten. Ze pleiten voor afschaffing van de schenk- en erfbelasting, het behouden van hypotheekrenteaftrek, en een box 3-stelsel op basis van werkelijk rendement. Daarnaast willen ze verspilling en fraude in belastingfaciliteiten aanpakken en inzetten op een behoedzaam begrotingsbeleid.
50PLUS vindt dat ouderen niet langer als melkkoe mogen dienen en wil fiscale maatregelen die specifiek nadelig zijn voor ouderen afschaffen. Ze streven naar een eerlijk belastingsysteem zonder leeftijdsdiscriminatie, volledige inflatiecorrectie en het schrappen van erf- en schenkbelasting.
“Het tijdperk van leeftijdsdiscriminatie via de belastingen wordt, wat 50PLUS betreft, beëindigd.”
“Een belastingsysteem waar geen discriminatie naar leeftijd plaatsvindt.”
“De houdbaarheidsbijdrage voor AOW’ers wordt afgeschaft.”
“De schenk- en erfbelasting wordt afgeschaft.”
“Geen specifieke belastingen voor ouderen.”
50PLUS wil de hypotheekrenteaftrek behouden en de beloning voor het aflossen van de hypotheek (Wet Hillen) terugbrengen. Hiermee willen ze eigen woningbezit stimuleren en fiscale lasten voor huiseigenaren beperken.
Het nieuwe box 3-stelsel moet gebaseerd zijn op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en zonder belasting op de overwaarde van de eigen woning.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting. De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
50PLUS wil fors besparen op fraude, verspilling en ondoelmatigheden binnen het stelsel van belastingfaciliteiten. Ze stellen een topteam voor dat minimaal 10 miljard euro aan inefficiënties moet opsporen, waarvan 5 miljard specifiek bij belastingfaciliteiten.
“Besparing van, per saldo, 5 miljard op fraude, verspilling en ondoelmatigheden binnen het woud van belastingfaciliteiten.”
“Een topteam ambtenaren en ondernemers onderzoekt alle overheidsuitgaven van alle ministeries op effectiviteit met als doel ten minste 10 miljard euro aan fraude, verspilling en ondoelmatigheden op te sporen aan de uitgavenkant van de collectieve sector.”
50PLUS wil het begrotingstekort beheersen binnen de Europese afspraken en pleit voor een zuinig uitgavenbeleid, mede om inflatie te beteugelen.
BVNL wil de belastingdruk fors verlagen door een vlaktaks van 25% in te voeren, het toeslagenstelsel en diverse belastingen af te schaffen, en overheidsuitgaven sterk te reduceren. De partij pleit voor een eenvoudiger, transparanter en ondernemersvriendelijk fiscaal stelsel waarin werken en ondernemen meer loont en de overheid minder herverdeelt. Belangrijke voorstellen zijn het afschaffen van de erf- en schenkbelasting, het verlagen van accijnzen en energiebelastingen, en het schrappen van fiscale prikkels die gedrag sturen.
BVNL wil een eenvoudiger en eerlijker belastingstelsel door een vlaktaks van 25% op arbeid, winst en vermogen, met een hoge belastingvrije voet. Het toeslagenstelsel wordt afgeschaft om bureaucratie en armoedeval te voorkomen, en de Belastingdienst wordt weer puur een inningsorganisatie.
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
“Het toeslagenstelsel afschaffen waardoor de Belastingdienst weer gewoon een organisatie wordt die belastingen int en geen uitkeringsorganisatie meer is.”
“Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft. Gehate belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het box 3 probleem worden hiermee opgelost.”
BVNL wil erf- en schenkbelasting, dividendbelasting, en andere specifieke heffingen afschaffen om ondernemerschap en familiebedrijven te stimuleren en fiscale complexiteit te verminderen.
“De erf- en schenkbelasting afschaffen zodat onder andere familiebedrijven zonder problemen aan de volgende generatie kunnen worden overgedragen.”
“Mede daarom pleit BNVL voor de afschaffing van de dividendbelasting en een forse verlaging van de vennootschapsbelasting.”
“Er komt geen vliegtaks, vleestaks, suikertaks of andere belastingen waarmee de overheid gedragsveranderingen probeert af te dwingen.”
BVNL wil accijnzen op brandstoffen en energiebelastingen fors verlagen of afschaffen, zodat de lasten voor burgers en bedrijven dalen en Nederland concurrerender wordt.
“De accijnzen op benzine, gas en diesel moeten drastisch omlaag. Ook moeten de accijnzen niet als percentage van de verkoopprijs worden berekend, maar worden aangegeven als een vast, nominaal bedrag aan heffing per hoeveelheid.”
“De energiebelastingen worden minimaal verlaagd naar het EU-gemiddelde, maar bij voorkeur nog lager of zelfs helemaal afgeschaft.”
BVNL wil stoppen met fiscale prikkels en fondsen die gedrag sturen of beleid buiten de Rijksbegroting financieren, om transparantie en parlementaire controle te waarborgen.
“Er wordt een einde gemaakt aan het gebruik van fondsen, zoals het stikstoffonds en het klimaatfonds. Alle bedragen moeten via de Rijksbegroting lopen en onderworpen zijn aan parlementaire controle. Zonder deugdelijke financiële dekking wordt er geen beleid gemaakt.”
BVNL wil het vestigingsklimaat verbeteren door lagere belastingen, minder regels en het afschaffen van fiscale belemmeringen voor ondernemers en familiebedrijven.
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
“De Wet Excessief Lenen komt te vervallen. Lenen van de eigen BV wordt weer toegestaan.”
“De earningsstrippingmaatregel wordt afgeschaft.”
De Partij voor de Dieren wil het belastingstelsel radicaal vergroenen en eerlijker maken door de belastingdruk te verschuiven van arbeid naar vervuiling en vermogen. Ze pleiten voor het zwaarder belasten van vervuilers en grootvermogenden, het afschaffen van fossiele subsidies en belastingvoordelen voor vervuilende sectoren, en het invoeren van progressieve belastingen op winsten en vermogen. Hun visie is dat fiscaliteit een krachtig instrument moet zijn voor ecorechtvaardigheid, solidariteit en het verkleinen van ongelijkheid.
PvdD wil werken lonender maken en vervuiling en grondstoffenverbruik zwaarder belasten, zodat het belastingstelsel bijdraagt aan milieu, solidariteit en brede welvaart. Dit moet ook banen opleveren en ondernemers helpen circulair te worden.
“We verschuiven de belastingdruk: minder op arbeid, meer op grondstoffenverbruik en vervuiling. Zo wordt werken goedkoper en vervuilen duurder.”
“Een eerlijk belastingstelsel is de ruggengraat van een rechtvaardige samenleving. Nu dragen werkenden en het mkb relatief veel bij, terwijl vervuilers en grootvermogenden te vaak buiten schot blijven. Dat draaien we om.”
De partij wil progressieve belastingen invoeren op winsten (afhankelijk van CO2-uitstoot), grote vermogens en erfenissen, en een vermogensplafond instellen. Hiermee willen ze buitensporige winsten afromen, ongelijkheid verkleinen en de sterkste schouders de zwaarste lasten laten dragen.
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids.”
“We voeren een klimaatbelasting voor de grootste vermogens in, op basis van de inzichten uit de Groene Belastinggids.”
“Grote erfenissen worden belast als inkomen, we verhogen daarom de erfbelasting. Voor erfenissen tot 30.000 euro blijft een vrijstelling gelden.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs.”
PvdD wil fiscale voordelen en subsidies voor vervuilende sectoren en grootverbruikers afschaffen of versneld afbouwen, waaronder fossiele subsidies, landbouwvrijstellingen en belastingkortingen voor luchtvaart en zware industrie.
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor de landbouwvrijstelling in de winstsfeer, ... lage btw op sierteelt, vrijstelling overdrachtsbelasting cultuurgrond, ... en de vrijstelling assurantiebelasting voor luchtvaartuigen.”
“We schaffen fossiele subsidies af. Het geld dat we hiermee besparen, gebruiken we om circulaire ondernemers te ondersteunen. Zo beëindigen we uitzonderingsregimes voor grootverbruikers van gas en stroom en kortingen op accijnzen voor luchtvaart, scheepvaart, kunstmestproductie en zware industrie.”
De partij wil Nederland niet langer als belastingparadijs laten fungeren, belastingontwijking door multinationals aanpakken, belastingdeals openbaar maken en een nationaal vermogensregister invoeren.
“Nederland sluit daarom zijn deuren als belastingparadijs. Belastingontwijking door multinationals wordt aangepakt, alle belastingdeals worden openbaar en Nederland legt sancties op aan landen die als belastingparadijs fungeren.”
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register.”
PvdD wil de hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen boven het NHG-bedrag en de fiscale behandeling van woningbezit herzien om vermogensongelijkheid te verminderen.
De VVD kiest voor een voorspelbaar en gematigd fiscaal beleid, gericht op het verlagen van lasten voor werkenden, ondernemers en vermogenden, en het tegengaan van lastenverhogingen. De partij wil belastingdruk op arbeid en ondernemerschap verlagen, geen hogere belastingen op spaargeld en vermogen, en overheidsuitgaven beperken om belastingverhogingen te voorkomen. Gemeentelijke lasten en lokale belastingen worden gemaximeerd om betaalbaarheid te waarborgen.
De VVD wil geen verhogingen van belastingen op spaargeld, beleggingen, ondernemerschap en erf- en schenkbelasting. De partij streeft naar een systeem waarin alleen werkelijk rendement wordt belast en wil de belastingdruk op arbeid en ondernemerschap verlagen om kapitaalvlucht te voorkomen en werken aantrekkelijker te maken.
“wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting.”
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
“Op termijn willen we de tarieven verlagen en de vrijstellingen in de erfbelasting verhogen.”
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
De VVD kiest ervoor om overheidsuitgaven te beperken in plaats van belastingen te verhogen, zodat de rekening niet bij werkenden en ondernemers terechtkomt. Dit moet de economie stimuleren en de belastingdruk beheersbaar houden.
“wij kiezen voor investeren in veiligheid, van je eigen straat tot wereldwijd. We maken geld vrij om de economie flink te laten groeien, zodat we ook in de toekomst een welvarend land zijn. Om dat te kunnen betalen, kiest de VVD voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen.”
“Om het huishoudboekje van de overheid op orde te houden, kiest de VVD voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen. Zo leggen we de rekening niet bij hardwerkende Nederlanders of ondernemers neer, maar bij de overheid zelf.”
De VVD wil voorkomen dat gemeenten en provincies hun belastinggebied vergroten, omdat dit leidt tot hogere lasten voor inwoners. Ze willen de stijging van lokale belastingen, zoals de onroerendezaakbelasting, maximeren en onderzoeken alternatieven die de lasten eerlijker verdelen.
“We zijn niet voor een groter decentraal belastinggebied, want dat leidt alleen maar tot een lastenstijging voor de inwoners.”
“De hypotheekrenteaftrek blijft in stand, en om de woonlasten onder controle te houden maximeren we de jaarlijkse stijging van de onroerendezaakbelasting.”
“om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af. Ook lokaal kiezen we voor betaalbaarheid. Jouw koophuis is geen melkkoe voor de gemeente. Daarom begrenzen we de onroerendezaakbelasting, maar houden we rekening met de verantwoordelijkheden van gemeenten.”
De VVD wil dat de maximale marginale belastingdruk in een nieuw stelsel fors omlaag gaat, zodat werken meer loont en het verschil tussen werken en een uitkering groter wordt.
“We willen dat de maximale marginale belastingdruk in een nieuw stelsel fors naar beneden gaat. Dit is een fundamentele keuze zodat werken meer gaat lonen.”
De VVD wil dat de overheid in tijden van hoge inflatie minder uitgeeft en het geld dat zo vrijkomt via lagere belastingen teruggeeft aan werkenden, om inflatie te dempen.
“De VVD wil dat de overheid in tijden van hoge inflatie maatregelen neemt om zelf minder geld uit te geven en zo inflatie af te remmen. Het geld dat zo beschikbaar komt, wordt waar mogelijk via lagere belastingen teruggegeven aan werkenden.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen, rechtvaardiger en voorspelbaarder maken door fiscale uitzonderingen af te bouwen en inkomensafhankelijke regelingen te verminderen. Ze zetten in op het harmoniseren van inkomensbegrippen, het aanpakken van fiscale complexiteit, en het verbeteren van de uitvoering bij de Belastingdienst. Concrete voorstellen zijn onder andere het afschaffen of versoberen van fiscale uitzonderingsregelingen, het automatisch uitkeren van toeslagen, en het inzetten van verbruiksbelastingen vanuit gezondheidsdoelstellingen.
Het CDA wil het belastingstelsel eenvoudiger, rechtvaardiger en beter uitvoerbaar maken door het aantal inkomensafhankelijke regelingen te verminderen en fiscale uitzonderingen af te bouwen. Dit moet leiden tot minder marginale druk, meer voorspelbaarheid en minder complexiteit voor burgers en bedrijven.
“We willen minder inkomensafhankelijke regelingen, waar minder mensen gebruik van hoeven maken en met minder hoge toeslagen, zodat de marginale druk omlaaggaat.”
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering.”
“We maken prioriteit van het vereenvoudigen van ons complexe belastingstelsel. Eenvoudig, rechtvaardig, voorspelbaar en uitvoerbaar.”
“We harmoniseren bepaalde begrippen die verschillen per regeling: bijvoorbeeld één inkomensbegrip in verschillende regelingen of dezelfde vermogensgrenzen: in de fiscaliteit, toelagen, sociale zekerheid, Wlz, Wmo, etc.”
Het CDA erkent dat de uitvoering van fiscale wetgeving vaak tekortschiet en wil investeren in ICT, opleiding en het terugdringen van de tax gap. De menselijke maat moet centraal staan, en de uitvoering moet eenvoudiger en betrouwbaarder worden.
“Belastingheffing heeft veel impact op burgers en bedrijven en moet daarom met grote zorgvuldigheid gebeuren. Fiscale wetgeving moet van hoge kwaliteit zijn, zodat grote hersteloperaties kunnen worden voorkomen. In de uitvoering moet de menselijke maat centraal staan.”
“De vernieuwing van de ICT bij de Belastingdienst heeft de komende jaren prioriteit, zodat er weer ruimte ontstaat om flexibel in te spelen op maatschappelijke veranderingen.”
“We willen dat jaarlijks de onterecht niet-geïnde belasting, de zogenaamde tax gap, in Nederland in kaart wordt gebracht. Zo kunnen we dit effectief gaan bestrijden.”
Het CDA wil verbruiksbelastingen en accijnzen inzetten vanuit een gezondheidsdoelstelling en beprijzen om maatschappelijke transities mogelijk te maken, met oog voor betaalbaarheid.
“Verbruiksbelastingen (bijvoorbeeld op suiker) en accijns (tabak, e-sigaretten, alcohol) heffen we vanuit een gezondheidsdoelstelling.”
“We beprijzen om transities mogelijk te maken. Daarin zoeken we het evenwicht tussen beprijzen, normeren en subsidiëren, met betaalbaarheid en perspectief voor huishoudens en bedrijven.”
Het CDA wil versnipperde fiscale regelingen voor ondernemers vereenvoudigen en herinvesteren in effectieve regelingen die innovatie en investeringen stimuleren.
“We vereenvoudigen en vervangen de versnipperde fiscale regelingen en herinvesteren dit in effectieve ondernemersregelingen gericht op investeren, innoveren en werkgeverschap.”
BBB wil het Nederlandse belastingstelsel radicaal vereenvoudigen door inkomensafhankelijke toeslagen af te schaffen, vaste bedragen en een hogere belastingvrije voet in te voeren, en de regeldruk fors te verminderen. De partij pleit voor stabiele en voorspelbare belastingen voor burgers en bedrijven, waarbij werken, sparen en ondernemen worden gestimuleerd en Nederland fiscale soevereiniteit behoudt binnen de EU. BBB is tegen extra nationale of Europese belastingen en wil geen verdere lastenverzwaring op vermogen, ondernemen of erf- en schenkbelasting.
BBB vindt het huidige belasting- en toeslagenstelsel te complex en wil dit vervangen door vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije voet. Dit moet onzekerheid, fouten en bureaucratie verminderen en ervoor zorgen dat werken altijd loont.
“Wij streven naar een stelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen. In plaats daarvan willen we werken met vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat werken altijd loont.”
“Op korte termijn moet er een eenvoudiger belasting- en toeslagenstelsel met vaste bedragen als toelage in plaats van ingewikkelde regelingen komen. Met ook een hogere belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat werken altijd loont.”
BBB wil de belastingen op sparen (box 3), ondernemen (box 2), erf- en schenkbelasting en de hypotheekrenteaftrek niet verhogen of verder beperken. Vermogenswinstbelasting moet alleen over daadwerkelijk genoten inkomen plaatsvinden.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen. De erf en schenkbelasting zeker niet verhogen. De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten. Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
BBB wil de regeldruk en bureaucratie rondom belastingen fors verminderen, met een harde reductiedoelstelling en focus op automatisering en begrijpelijke communicatie.
“BBB stelt een harde reductiedoelstelling voor regeldruk (25% in 4 jaar).”
“Hervorming van de Belastingdienst met focus op automatisering, begrijpelijke communicatie en menselijke maat.”
BBB is tegen extra nationale koppen op Europese fiscale maatregelen en tegen nieuwe Europese belastingen. Nederland moet fiscale soevereiniteit behouden en bedrijven mogen niet op achterstand komen door nationale of EU-maatregelen.
“We vinden het belangrijk dat de Nederlandse bedrijven niet verder op achterstand komen ten opzichte van hun concurrenten in Europa en dat er geen verdere nationale koppen op Europese fiscale maatregelen komen.”
“Het heffen van belastingen door de Europese Unie is onder de huidige Europese verdragen niet toegestaan. Dit is een nationale bevoegdheid en dat moet zo blijven. BBB is daarnaast zeer kritisch op de uitbreiding van de ‘eigen middelen’.”
BBB wil een stabiel fiscaal beleid voor bedrijven en het behoud van bestaande stimulerende regelingen zoals de bedrijfsopvolgingsfaciliteit, innovatiebox en expatregeling.
“Voor bedrijven een stabiel fiscaal beleid en we handhaven de bedrijfsopvolgingsfaciliteit, deelnemingsvrijstelling, innovatiebox en andere maatregelen die innovatie stimuleren zoals de expatregeling.”
D66 wil het belastingstelsel eerlijker, eenvoudiger en progressiever maken, zodat werken meer loont en grote vermogens en vervuilers meer bijdragen. Ze pleiten voor het verkleinen van fiscale verschillen tussen werkenden en ondernemers, het moderniseren van de erf- en schenkbelasting, het afbouwen van hypotheekrenteaftrek, en het vervangen van toeslagen door een individueel basisbedrag. D66 wil fiscale regelingen die niet effectief zijn afschaffen en investeren in een moderne Belastingdienst.
D66 vindt dat het huidige belastingstelsel werken onvoldoende beloont en vermogen te veel. Ze willen de inkomstenbelasting in de eerste en tweede schijf verlagen, het minimumloon verhogen, en grote vermogens zwaarder belasten, onder andere met een miljonairsbelasting.
“We richten een eerlijker belastingstelsel in, waarin werken meer loont en grote vermogens en vervuilers meer betalen.”
“We verkleinen de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, en behandelen verschillende vormen van arbeid gelijker.”
“Financiële zekerheid mag geen erfelijke luxe zijn, maar is een algemeen recht. Daarom maken we de erf- en schenkbelasting moderner en progressiever. We belasten grote vermogens meer, onder meer met een miljonairsbelasting.”
“Daarnaast zijn belasting op werk en belasting op vermogen oneerlijk verdeeld. Vermogen wordt te veel beloond, terwijl juist werken meer zou moeten lonen.”
D66 wil fiscale regelingen die niet effectief zijn of tot oneerlijke voordelen leiden, evalueren en waar nodig aanpassen of afschaffen. Ze noemen specifiek de landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling als voorbeelden.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af. De landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling zijn hier voorbeelden van.”
D66 wil de fiscale voordelen voor huiseigenaren verminderen door de hypotheekrenteaftrek af te bouwen en het eigenwoningforfait voor dure huizen aan te scherpen. De opbrengsten hiervan worden gebruikt om de inkomstenbelasting voor iedereen te verlagen.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen. We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten. We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen.”
D66 wil het huidige toeslagenstelsel afschaffen vanwege de complexiteit en onzekerheid, en vervangen door een individueel basisbedrag dat meer bestaanszekerheid biedt.
D66 erkent de problemen bij de Belastingdienst en wil een nieuw, modern systeem bouwen om noodzakelijke hervormingen mogelijk te maken.
“Liever dan blijven doormodderen met de huidige, verouderde ICT, bouwt D66 daarom een nieuw, modern systeem naast het huidige systeem: een Belastingdienst 2.0. Als dat klaar is, vervangt dit het huidige systeem.”
NSC wil het Nederlandse belastingstelsel eenvoudiger, eerlijker en doelmatiger maken door ondoelmatige fiscale regelingen te schrappen, belasting op arbeid te verlagen en het toeslagenstelsel te hervormen. Ze pleiten voor het belasten van werkelijke vermogensinkomsten in box 3, het beperken van fiscale ontwijking en het verbeteren van de betrouwbaarheid en transparantie van de overheidsbegroting. De partij legt nadruk op het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en wil fiscale voordelen beperken tot hun oorspronkelijke doel.
NSC vindt dat veel fiscale regelingen niet effectief zijn en vooral geld kosten zonder maatschappelijk nut. Door deze regelingen te schrappen of te versoberen, willen ze het belastingstelsel doelmatiger maken en verspilling tegengaan.
“Nederland kent nog te veel (fiscale) regelingen die niet doelmatig zijn maar wel veel geld kosten. We maken keuzes op basis van de uitgevoerde doorlichtingen van fiscale regelingen, waarbij we scherp kijken naar effectiviteit en doelmatigheid (rapporten ‘Aanpak Fiscale Regelingen’ en ‘Kansen voor lagere tarieven en beter beleid’).”
“We schrappen en versoberen ondoelmatige fiscale regelingen”
NSC wil het belasting- en toeslagenstelsel eenvoudiger en eerlijker maken, zodat werken meer loont en het systeem begrijpelijker wordt. Ze willen toeslagen afbouwen, het minimumloon verhogen en fiscale kortingen hervormen.
“We hervormen het stelsel van belastingen en toeslagen. Het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen gaan omhoog. Tegelijk bouwen we toeslagen af, te beginnen bij de zorgtoeslag en de kinderopvangtoeslag. Ook hervormen we fiscale regelingen zoals de arbeidskorting, de algemene heffingskorting en aftrekposten.”
“We verlagen de belasting op arbeid. We vereenvoudigen het systeem van toeslagen en fiscale kortingen zo dat mensen meer overhouden van iedere extra verdiende euro.”
NSC wil af van het systeem van fictief rendement in box 3 en pleit voor belasting op daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Daarbij willen ze ontwijking tegengaan en rekening houden met papieren winsten.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC wil fiscale regelingen zoals de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en expatregeling beperken tot hun oorspronkelijke doel en misbruik tegengaan, met name waar deze regelingen arbeidsmigratie of private equity bevoordelen.
“De fiscale Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) spitsen we toe op datgene waarvoor zij bedoeld is: het waarborgen van de continuïteit van familiebedrijven die van waarde zijn voor Nederland.”
“Ook versoberen we fiscale regelingen die arbeidsmigratie in de hand werken, zoals de expatregeling.”
NSC vindt dat begrotingen te vaak onbetrouwbaar zijn en wil meer transparantie en betere ramingen, vooral aan de inkomstenkant van de fiscaliteit.
De PVV wil de fiscale lasten voor burgers verlagen en richt zich op het schrappen van fiscale voordelen voor bedrijven en het beëindigen van ondoelmatige subsidies. De partij pleit voor lagere btw op energie, het behoud van hypotheekrenteaftrek, het afschaffen van bepaalde belastingen en het invoeren van een planbatenheffing bij bestemmingswijziging van grond. De kern van hun visie is dat belastinggeld ten goede moet komen aan Nederlandse burgers en niet aan internationale of klimaatgerelateerde doelen.
De PVV wil de lasten voor burgers verlagen door de btw op energie te verlagen en accijnsverhogingen op brandstof te voorkomen. Dit moet de koopkracht verbeteren en energie en mobiliteit betaalbaar houden.
De partij wil bezuinigen door fiscale subsidies voor het bedrijfsleven te schrappen en de winstbelasting voor woningcorporaties af te schaffen als compensatie voor lagere huren. Dit moet verspilling tegengaan en de focus leggen op nationale belangen.
De PVV wil de hypotheekrenteaftrek behouden en niet tornen aan deze fiscale regeling, om het eigenwoningbezit te beschermen.
Bij het wijzigen van de bestemming van grond naar woningbouw wil de PVV een planbatenheffing invoeren, zodat een deel van de waardestijging wordt ingezet voor betaalbare woningen.
“Met de invoering van een planbatenheffing zetten we een deel daarvan in om méér betaalbare woningen te bouwen en gaan we grondspeculatie tegen.”
De PVV wil fiscale lasten die samenhangen met klimaatbeleid, zoals de CO2-heffing, afschaffen om de energielasten te verlagen en bedrijven te ontzien.
“CO2-heffing afschaffen”
BIJ1 kiest voor een radicaal andere fiscaliteit: lagere inkomstenbelasting voor de meeste mensen, maar veel hogere belastingen op vermogen, winsten en kapitaal. Ze willen belastingontwijking en -ontduiking hard aanpakken, een limiet op vermogen invoeren, en bedrijven zwaar belasten op onredelijke winsten. De kern is een eerlijker verdeling van rijkdom door progressieve en ingrijpende fiscale maatregelen.
BIJ1 wil de vermogensbelasting voor de rijken drastisch verhogen en een limiet op vermogen instellen, waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Dit moet extreme ongelijkheid tegengaan en de samenleving eerlijker maken.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden. Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
Om graaiflatie en excessieve bedrijfswinsten tegen te gaan, wil BIJ1 bedrijven verplichten tot transparantie en onredelijke winsten zwaar belasten, inclusief een substantiële windfall tax.
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er komen wettelijke maximummarges op alle levensmiddelen voor bedrijven in de hele keten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
BIJ1 wil kapitaalvlucht tegengaan, belastingontduikers opsporen, brievenbusfirma’s aanpakken, belastingtarieven op vermogen verhogen en een exit tax voor bedrijven invoeren. Nederland moet geen belastingparadijs meer zijn voor multinationals.
“We gaan kapitaalvlucht tegen. Internationaal investeren we in belastingontduikers opsporen. We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een 'exit tax' voor bedrijven. Zo veranderen we Nederland van een belastingparadijs voor rijke multinationals naar een paradijs van gratis basisvoorzieningen voor de mensen.”
Alle private bedrijven die in Nederland verkopen, moeten winstbelasting betalen. Voordelige belastingconstructies voor beursgenoteerde bedrijven worden gestopt.
“Alle private bedrijven die in Nederland hun producten verkopen, gaan daarover winstbelasting betalen. We stoppen voordelige belastingconstructies voor beursgenoteerde bedrijven.”
Tarieven voor autogebruik, parkeervergunningen, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van inkomen en vermogen, zodat hogere inkomens meer betalen.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu.”
BIJ1 wil de energietransitie financieren met vermogensbelasting en afroming van fossiele winsten. Ook willen ze accijns en BTW op kerosine en vliegtickets, en een progressieve vliegtaks voor veelvliegers.
DENK kiest voor een rechtvaardiger fiscaal beleid door belastingen voor lage- en middeninkomens te verlagen en hogere bijdragen te vragen van grote bedrijven, superrijken en grote vermogens. Ze willen belastingontwijking aanpakken, ondoelmatige belastingvoordelen afschaffen en specifieke sectoren zoals banken en expats zwaarder belasten. Het doel is een eerlijkere verdeling van de lasten en het verkleinen van ongelijkheid, zonder de rekening door te schuiven naar toekomstige generaties.
DENK wil de belastingdruk voor lage- en middeninkomens verlagen en vraagt een hogere bijdrage van mensen met hoge inkomens, grote vermogens en winstgevende bedrijven. Dit moet zorgen voor meer bestaanszekerheid en een eerlijkere verdeling van de lasten, waarbij ook belastingontwijking wordt aangepakt en ondoelmatige voordelen worden afgeschaft.
“We verlagen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren. Grote bedrijven die flinke winsten maken, gaan een eerlijker deel bijdragen. We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
“Op fiscaal gebied kan dekking worden gerealiseerd door een eerlijkere bijdrage uit de winsten van grote bedrijven en van de superrijken. Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af. Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
DENK wil fiscale instrumenten inzetten om publieke voorzieningen te financieren, ongelijkheid te verkleinen en vervuiling te belasten. Ze zijn tegen het doorschuiven van kosten naar toekomstige generaties en willen dat de vervuiler betaalt, terwijl sociale uitgaven worden ontzien.
“Wij willen onze maatregelen op een goede manier financieren. Dat betekent dat wij niet toestaan dat rekeningen op een onverantwoorde manier doorgeschoven worden naar komende generaties.”
“De grote vervuilende bedrijven moeten ook hun eerlijke deel bijdragen, volgens het principe dat de vervuiler betaalt.”
DENK wil bepaalde belastingen en heffingen afschaffen of maximeren om lasten eerlijker te verdelen en ongelijkheid te verminderen, zoals de ATAD-heffing voor woningcorporaties en het maximeren van de OZB-belasting.