De Partij voor de Dieren wil fietsen centraal stellen in het mobiliteitsbeleid door meer ruimte, veiligheid en stimulansen voor fietsers te creëren. Ze pleiten voor investeringen in fietsinfrastructuur, fiscale voordelen, en betere integratie van de fiets met het openbaar vervoer. Hun visie is gericht op een gezonde, schone en toegankelijke leefomgeving waarin de fiets prioriteit krijgt boven gemotoriseerd verkeer.
De PvdD wil het fietsen aantrekkelijker en veiliger maken door te investeren in fietspaden, fietsstraten en snelfietsroutes, en door de openbare ruimte groener te maken. Dit moet leiden tot schonere lucht, minder autoverkeer en meer ontmoetingsplekken.
“We investeren in veilige en snelle fietspaden, fietsstraten en snelfietsroutes, en in een aantrekkelijke groene omgeving, zoals bloemrijke bermen en struiken. Verkeerslichten worden zo afgesteld dat fietsers en voetgangers eerder groen licht krijgen.”
“Fietsers en voetgangers krijgen voorrang op gemotoriseerd verkeer. Dat moet het uitgangspunt zijn bij het ontwerp en gebruik van de openbare ruimte in onze dorpen en steden.”
De partij wil het gebruik van de fiets verder stimuleren door fiscale voordelen te behouden en de combinatie van fiets en openbaar vervoer te verbeteren. Dit omvat meer ruimte voor fietsen in het OV en uitbreiding van het aantal OV-fietsen en locaties.
“Fiscale stimulering van fietsen blijft behouden.”
“Er komt meer ruimte voor het meenemen van de fiets in het ov.”
“Om het groeiend gebruik van de ov-fiets te faciliteren en verder aan te moedigen wordt geïnvesteerd in meer ov-fietsen en ov-fietslocaties.”
“Het openbaar vervoer is, zeker in combinatie met de fiets, in potentie de schoonste en goedkoopste manier om je te verplaatsen.”
De PvdD wil dat verkeersmaatregelen en de inrichting van de openbare ruimte worden ontworpen vanuit het perspectief van kinderen, zodat fietsen voor jong en oud veiliger en toegankelijker wordt.
“Bij elke verkeersmaatregel of (her)inrichting van de openbare ruimte wordt gekeken wat dit betekent voor de zelfstandige en veilige verplaatsing van kinderen. We ontwerpen straten en routes door de ogen van een 8-jarige.”
Om het gebruik van de fiets in combinatie met het OV te stimuleren, wil de partij voldoende gratis bewaakte fietsenstallingen bij treinstations realiseren.
“Er komen voldoende gratis bewaakte fietsenstallingen.”
GroenLinks-PvdA wil fietsen veiliger en aantrekkelijker maken door het fietspad weer exclusief voor fietsers te reserveren en de infrastructuur te verbeteren. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals een helmplicht en minimumleeftijd voor fatbikes, het weren van (snor)scooters van het fietspad, en investeren in brede en toegankelijke fietspaden. Hun visie is dat fietsen een kernonderdeel blijft van duurzame, gezonde en toegankelijke mobiliteit in Nederland.
GroenLinks-PvdA wil het fietspad weer veilig en exclusief maken voor fietsers, mede door de opkomst van fatbikes en brede voertuigen met brommerstatus die de veiligheid bedreigen. Ze stellen een helmplicht en minimumleeftijd voor fatbikes voor, en willen dat bestuurders van deze voertuigen aan dezelfde eisen voldoen als automobilisten. Dit alles om het aantal ongelukken te verminderen en de fietscultuur te beschermen.
“Het fietspad wordt weer voor fietsers. Voor fatbikes komt er een helmplicht en minimumleeftijd. Bestuurders staan voortaan net als bij auto’s aan de lat om te laten zien dat het voertuig de Nederlandse weg op mag en verzekerd is. Anders volgt inbeslagname.”
“Fatbikes en grote voertuigen met een brommerkenteken maken onze fietspaden onveiliger. Het fietspad moet weer het terrein worden van de fiets. Voor fatbikes in het bijzonder gaat een helmplicht en leeftijdsgrens gelden.”
De partij wil investeren in (snel)fietspaden, voldoende fietsstallingen en brede fietspaden die ook toegankelijk zijn voor mensen met aangepaste fietsen. Daarnaast wordt landelijke regelgeving aangepast om (snor)scooters van het fietspad te weren en wordt 30 km/u de norm binnen de bebouwde kom. Dit draagt bij aan een veiligere, inclusievere en duurzamere mobiliteit.
“We investeren in voetgangersinfrastructuur, (snel)fietspaden in het binnen- en buitengebied, voldoende fietsstallingen (waaronder bij stations) en landelijke regelgeving wordt aangepast om (snor)scooters binnen de bebouwde kom van het fietspad te weren. Binnen de bebouwde kom wordt 30 kilometer per uur de norm.”
“Denk aan brede fietspaden die aangepaste fietsen doorlaten...”
“Nieuwe grote volkshuisvestingslocaties worden altijd gekoppeld aan de ontwikkeling van projecten die duurzaam vervoer realiseren, zoals uitstekende loop- en fietsnetwerken, openbaar vervoer en deelmobiliteit.”
GroenLinks-PvdA wil dat voetgangers en fietsers voorrang krijgen op auto’s, als onderdeel van een bredere verschuiving naar gezondere en schonere mobiliteit. Dit betekent meer nadruk op fietsen in het mobiliteitsbeleid en het stimuleren van duurzame vervoerskeuzes.
Volt ziet de fiets als essentieel voor duurzame, toegankelijke en gezonde mobiliteit. De partij wil fors investeren in betere fietsinfrastructuur, met name door aanleg van meer doorfietsroutes en fietspaden, zodat fietsen aantrekkelijker en veiliger wordt voor zowel korte als langere afstanden. Ook stimuleert Volt het gebruik van fiets- en wandelpaden bij de inrichting van de publieke ruimte.
Volt wil het fietsen aantrekkelijker en veiliger maken door te investeren in hoogwaardige fietsinfrastructuur, met speciale aandacht voor doorfietsroutes die langere afstanden snel en veilig overbruggen. Dit moet bijdragen aan duurzame mobiliteit en het verminderen van autoverkeer, vooral op korte en middellange afstanden.
“investeren we in een betere fietsinfrastructuur met de aanleg van meer doorfietsroutes om langere afstanden snel en veilig te kunnen overbruggen.”
“Mobiliteit begint vaak met lopen en (elektrisch) fietsen op korte en middellange afstanden. Daarom investeren we in een betere fietsinfrastructuur met de aanleg van meer doorfietsroutes om langere afstanden snel en veilig te kunnen overbruggen.”
“Er komen betere fietspaden en we zorgen dat deelvervoer en openbaar vervoer elkaar versterken.”
“Die mobiliteit ontwikkelen we verder met frequent en hoogwaardig openbaar vervoer, deelvervoer en een netwerk van fiets- en wandelpaden. Zo verbinden we ook de dorpen en steden in ons land.”
Volt wil gemeenten ondersteunen bij het creëren van gezonde en duurzame leefomgevingen door subsidies voor initiatieven zoals educatieve fiets- en wandelpaden. Dit bevordert gezond gedrag en maakt de fiets een vanzelfsprekende keuze in het dagelijks leven.
“Bij het inrichten van de publieke ruimte ondersteunt Volt met subsidies initiatieven die gezond gedrag stimuleren, zoals (educatieve) fiets- en wandelpaden, natuurtoerisme en groene schoolpleinen.”
Volt erkent het belang van bereikbaarheid per fiets, bijvoorbeeld bij zwemles voor kinderen. Als een zwembad niet binnen fietsafstand is, wordt vervoer gefinancierd om deelname te waarborgen.
“wanneer er geen zwembad binnen fietsafstand van de school is, voor financiering van vervoer te zorgen.”
De ChristenUnie ziet de fiets als een essentieel en duurzaam vervoermiddel dat aantrekkelijker moet worden gemaakt als alternatief voor de auto. Ze willen fors investeren in fietsinfrastructuur, verkeersveiligheid en fietsenstallingen, met speciale aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Hun beleid richt zich op het verbeteren van de bereikbaarheid, veiligheid en het gebruiksgemak van de fiets in samenhang met openbaar vervoer.
De ChristenUnie wil het fietsen veiliger en aantrekkelijker maken door jaarlijks 200 miljoen euro te investeren in fietsinfrastructuur en verkeersveiligheid. Dit is bedoeld om het aantal verkeersdoden te verlagen en de bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, te verbeteren.
Om de fiets aantrekkelijker te maken in combinatie met openbaar vervoer, wil de ChristenUnie meer fietsenstallingen bij OV-knooppunten en in binnensteden realiseren, en zorgen dat op elk station deelfietsen beschikbaar zijn.
“Er komen meer fietsenstallingen bij OV-knooppunten en in binnensteden. Op elk station zijn deelfietsen beschikbaar.”
De partij benadrukt het belang van een fijnmazig netwerk van wandel- en fietspaden om de fiets een aantrekkelijk alternatief voor de auto te laten blijven.
“De fiets moet een aantrekkelijker alternatief blijven voor de auto. Een fijnmazig netwerk van wandel- en fietspaden is daarvoor noodzakelijk.”
De ChristenUnie beschouwt fietsveiligheid als een integraal onderdeel van een veilige, moderne en duurzame infrastructuur en mobiliteit.
“De fiets en fietsveiligheid zijn daarbij ook van groot belang.”
D66 ziet de fiets als een essentieel onderdeel van duurzame, toegankelijke en gezonde mobiliteit. Ze willen investeren in meer en betere fietspaden, doorfietsroutes en fietsverbindingen, en zorgen voor voldoende fietsenstallingen en toegankelijke fietsen voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. Hun beleid richt zich op het verbeteren van de infrastructuur en het stimuleren van fietsen als alternatief voor de auto, vooral in combinatie met openbaar vervoer.
D66 wil het fietsen aantrekkelijker en toegankelijker maken door te investeren in doorfietsroutes, fietspaden en fietsenstallingen. Dit moet bijdragen aan schonere mobiliteit, minder drukte op de wegen en betere bereikbaarheid van voorzieningen, ook voor mensen met een beperking.
“Er komen meer en betere doorfietsroutes, meer fietsenstallingen en toegankelijke fietsen voor mensen met een specifieke behoefte.”
“Ook hier zijn goed openbaar vervoer en goede fietsverbindingen onmisbaar. Zo zorgen we voor duurzame en betaalbare huizen.”
“Er komen meer fietspaden en veel meer schone deelauto’s.”
D66 ziet de fiets als een integraal onderdeel van een duurzaam mobiliteitssysteem, waarbij deelmobiliteit (zoals elektrische fietsen) standaard wordt aangeboden bij ov-knooppunten. Dit vergroot de bereikbaarheid en maakt het reizen flexibeler en milieuvriendelijker.
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod. Ook vergroten we het aanbod sterk.”
D66 investeert in de fiets als aanvulling op het openbaar vervoer, zodat mensen eenvoudig kunnen overstappen en hun reis flexibel kunnen plannen.
“We investeren in openbaar vervoer en de fiets.”
De SP ziet fietsen als een essentieel, gezond en milieuvriendelijk alternatief voor de auto en wil het gebruik van de fiets voor iedereen stimuleren. Ze stellen voor fors te investeren in veilige en comfortabele fietsinfrastructuur, meer bewaakte stallingen, uitbreiding van ov-fietsen en het aanpakken van fietsdiefstal. Ook willen ze fietsbehendigheidscursussen voor jong en oud om de verkeersveiligheid te vergroten.
De SP wil het fietsen aantrekkelijker en veiliger maken door te investeren in snelfietspaden, afgeschermde fietspaden tussen woonplaatsen en meer bewaakte fietsenstallingen bij stations. Dit moet bijdragen aan een gezondere leefomgeving en het terugdringen van autoverkeer in binnensteden.
“We investeren in meer bewaakte fietsenstallingen bij stations, breiden het aantal ovfietsen uit en pakken fietsdiefstal harder aan. Er komt een beter fietsnetwerk met snelfietspaden en veilige, afgeschermde fietspaden die woonplaatsen verbinden.”
“We investeren fors in veilige en comfortabele fiets en wandelinfrastructuur, zodat mensen ook makkelijk en duurzaam kunnen kiezen voor lopen of fietsen.”
“Met goede en goed onderhouden fiets en wandelpaden blijft de natuur bereikbaar voor iedereen.”
De SP wil fietsen voor iedereen stimuleren door onder andere fietsbehendigheidscursussen aan te bieden, zodat jong en oud veilig kunnen deelnemen aan het verkeer en het aantal fietsongelukken vermindert.
“We maken extra budget vrij voor fietsbehendigheidscursussen, zodat jong en oud veilig kunnen deelnemen aan het verkeer en het aantal fietsongelukken vermindert.”
De SP ziet de fiets als een integraal onderdeel van het openbaar vervoer, onder meer door het uitbreiden van ov-fietsen bij ov-hubs en stations.
“We zorgen voor ovhubs met publiek deelvervoer, zoals ovfietsen, en trekken hoge tarieven van vraaggestuurd vervoer gelijk met regulier openbaar vervoer.”
50PLUS erkent het belang van veiligheid voor fietsers, met speciale aandacht voor ouderen, en wil de verkeersveiligheid verbeteren zonder onnodige verplichtingen. De partij pleit voor betere bescherming op fietspaden en stimuleert het dragen van helmen op elektrische tweewielers via voorlichting, niet via een helmplicht.
50PLUS ziet dat de veiligheid van fietsers, vooral ouderen, onder druk staat en wil dat de overheid maatregelen neemt om deze groep beter te beschermen. Het doel is om mobiliteit veilig en toegankelijk te houden, met specifieke aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers.
Om de veiligheid van fietsers op elektrische tweewielers te vergroten, wil 50PLUS het dragen van een helm stimuleren via voorlichting, maar niet verplicht stellen. Hiermee wordt ingezet op bewustwording zonder de vrijheid van de fietser te beperken.
“Een helm voor de bestuurders van alle tweewielers die elektrisch worden aangedreven willen wij stimuleren via goede voorlichting en niet verplichten.”
50PLUS vindt het belangrijk dat sport- en beweegfaciliteiten, waaronder fietspaden, toegankelijk zijn voor ouderen om hun gezondheid en participatie te bevorderen.
“Sportaccommodaties en - faciliteiten toegankelijk voor ouderen, zoals seniorenfitness, wandel- en fietspaden.”
De SGP ziet de fiets als een belangrijk vervoermiddel voor duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid. Ze willen het gebruik van de fiets stimuleren via fiscale voordelen en betere infrastructuur, en pleiten voor strengere handhaving en regulering van risicovolle e-bikes zoals fatbikes. De partij zet in op veiligere fietspaden en het stimuleren van snelfietsroutes, met bijzondere aandacht voor de veiligheid van fietsers in het verkeer.
De SGP wil het gebruik van de fiets aantrekkelijker maken door fiscale voordelen te behouden en de aanleg van snelfietsroutes te stimuleren. Dit moet bijdragen aan duurzame mobiliteit en het verminderen van autoverkeer.
“Forenzen houden het recht op een onbelaste kilometervergoeding bij gebruik van een fiets van de zaak. De SGP wil ook de bedrijfsfietsregeling terug. De aanleg van snelfietsroutes wordt gestimuleerd.”
De partij vindt verkeersveiligheid voor fietsers essentieel en wil extra budget vrijmaken voor het veiliger maken van fietspaden, in samenwerking met gemeenten en provincies.
“De SGP wil investeren in cofinanciering van gemeentelijke en provinciale projecten voor het veiliger maken van wegen, kruispunten en fietspaden.”
De SGP maakt zich zorgen over de veiligheid van risicovolle e-bikes, waaronder fatbikes, en wil strengere controles en een aparte aanpak voor deze categorieën om gevaarlijke situaties op fietspaden te voorkomen.
“Niet fatbikes moeten opgevoerd worden, maar de controles op gevaarlijke, illegale fatbikes. Er komt een aparte aanpak voor risicovolle e-bikes met alleen een rotatie-sensor en hoge koppelwaarden, waaronder fatbikes.”
BIJ1 ziet de fiets als een belangrijk onderdeel van duurzame en toegankelijke mobiliteit. Ze willen investeren in lokale fietsvoorzieningen en efficiëntere fietsroutes, waarbij de fiets een volwaardig alternatief voor de auto en aanvulling op het openbaar vervoer wordt. Het doel is om autobezit te verminderen, vervuiling tegen te gaan en mobiliteit voor iedereen te verbeteren.
BIJ1 wil de infrastructuur voor fietsen verbeteren door te investeren in lokale voorzieningen en efficiëntere fietsroutes, zodat de fiets een aantrekkelijker en toegankelijker vervoermiddel wordt. Dit draagt bij aan het verminderen van autobezit, het terugdringen van vervuiling en het vergroten van de bereikbaarheid voor iedereen, met speciale aandacht voor duurzame mobiliteit.
“Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt een bereikbaarheidsfonds met als doel niet alleen het financieren van beter openbaar vervoer, maar ook (lokale) voorzieningen voor fietsen en deelvervoer.”
“Wanneer dit gunstig is voor het openbaar vervoer of de fiets, moeten auto’s omrijden. Zo worden fiets- en ov-routes efficiënter.”
Het CDA ziet de fiets als een belangrijk onderdeel van duurzame mobiliteit en wil het fietsbeleid structureel versterken. De partij zet in op de uitbouw van fietssnelwegen en doorfietsroutes, en wil dat fietsbeleid een vast onderdeel wordt van overleg en financiering tussen Rijk en regio. Hiermee wil het CDA forensen, scholieren en recreanten sneller en veiliger laten fietsen.
Het CDA wil het landelijke fietsplan voortzetten en uitbreiden, met een sterke focus op de aanleg van fietssnelwegen en doorfietsroutes. Dit moet bijdragen aan snelle en veilige verbindingen voor verschillende groepen fietsers, zoals forensen, scholieren en recreanten.
“We zetten in op het voortzetten van een landelijk fietsplan (zoals Tour de Force) gericht op de uitbouw van fietssnelwegen en doorfietsroutes, waarmee forensen, scholieren en recreanten snel en veilig hun bestemming kunnen bereiken.”
Het CDA wil dat fietsbeleid en de aanleg van fietssnelwegen structureel worden besproken en gefinancierd in het jaarlijkse overleg tussen Rijk en regio (MIRT-besprekingen). Hiermee wordt de fiets expliciet meegenomen in de bredere mobiliteitsaanpak.
“Fietsbeleid en fietssnelwegen worden onderdeel van het jaarlijks overleg tussen Rijk en regio (MIRT-besprekingen) en de daarbij behorende financiering.”
NSC ziet de fiets als een belangrijk alternatief voor de auto en het openbaar vervoer, met voordelen voor bereikbaarheid, gezondheid en duurzaamheid. Ze willen investeren in betere en veiligere fietsroutes, vooral tussen en binnen steden en langs drukke schoolroutes, en pleiten voor meer fietsenstallingen en OV-fietsen bij stations. Daarnaast willen ze strengere regels en handhaving voor fat bikes en e-bikes om overlast en onveiligheid tegen te gaan.
NSC wil de fiets aantrekkelijker maken door te investeren in hoogwaardige fietsinfrastructuur, zodat fietsen een realistisch alternatief wordt voor andere vervoersmiddelen. Dit moet bijdragen aan bereikbaarheid, gezondheid en duurzaamheid, en vooral schoolroutes veiliger maken.
“Goede mogelijkheden om de fiets te pakken dragen bij aan bereikbaarheid, gezondheid en duurzaamheid. Tussen en in de grote steden worden goede fietsroutes aangelegd zodat de fiets een realistisch alternatief wordt voor de auto en het openbaar vervoer. Drukke schoolroutes langs 80 en 50 kilometerwegen worden veiliger gemaakt. Rond OV-knooppunten breiden we fietsenstallingen uit en er komen ook meer OV-fietsen bij stations.”
NSC wil de overlast en onveiligheid door fat bikes en e-bikes aanpakken door strengere regelgeving, handhaving en technische eisen. Dit moet de veiligheid op de weg verbeteren, vooral voor kwetsbare verkeersdeelnemers.
“De overlast van fat bikes moet hard worden aangepakt. Dat begint met goede handhaving en beter toezicht op invoer vanuit onder andere China. Er komt een aparte voertuigcategorie voor fat bikes. Bestuurders moeten minstens 14 jaar zijn en een helm dragen. Hiernaast komt er een keurmerk voor alle nieuwe e-bikes en nemen we maatregelen om een wildgroei aan nieuwe lichte elektrische voertuigen (LEV’s) zoals veel verschillende e-steps, te voorkomen.”
De PVV heeft nauwelijks aandacht voor de fiets in haar verkiezingsprogramma. Het enige concrete standpunt betreft het reguleren van fatbikes, waarbij de partij strengere regels wil, maar voor andere elektrische fietsen geen extra maatregelen voorstelt. Verder ontbreken voorstellen of visie op fietsen in het algemeen.
De PVV wil fatbikeoverlast aanpakken door een minimumleeftijd en helmplicht in te voeren en fatbikes als aparte voertuigcategorie te behandelen. Voor andere elektrische fietsen worden geen aanvullende maatregelen voorgesteld; deze laat de partij met rust.
“Fatbikeoverlast moet worden aangepakt: de PVV pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar en een helmplicht. Daartoe dient de fatbike een aparte juridische voertuigcategorie te worden. Geen maatregelen voor andere elektrische fietsen; daar blijven we van af!”
“Fatbikeoverlast aanpakken: aparte juridische voertuigcategorie met minimumleeftijd van 16 jaar en helmplicht”
BBB noemt de fiets slechts zijdelings in haar verkiezingsprogramma en heeft geen uitgebreid of onderscheidend fietsbeleid. Het enige concrete voorstel is het stimuleren van fietsverbindingen als onderdeel van een bredere visie op bereikbaarheid, waarbij de auto en OV centraal blijven staan. Specifieke maatregelen of ambities gericht op fietsgebruik, fietsinfrastructuur of fietsveiligheid ontbreken.
BBB ziet fietsverbindingen als een van de manieren om werken, wonen en ondernemen bereikbaar te houden, maar plaatst dit in de context van een mix met wegen en buslijnen. De partij noemt geen concrete investeringen, doelen of prioriteiten voor de fiets, en benadrukt vooral het belang van bereikbaarheid in brede zin.
“We zetten in op slimme ontsluiting via wegen, buslijnen en fietsverbindingen om werken, wonen en ondernemen aantrekkelijk te houden.”
JA21 erkent de unieke en hoogwaardige fietsinfrastructuur in Nederland als een belangrijk onderdeel van de bereikbaarheid, naast auto en openbaar vervoer. Het programma bevat echter geen concrete beleidsvoorstellen of investeringsplannen specifiek gericht op de fiets; de partij noemt de fiets vooral als vanzelfsprekend onderdeel van het bestaande mobiliteitsaanbod.
JA21 waardeert de bestaande fietsinfrastructuur in Nederland als ongeëvenaard en ziet deze als vanzelfsprekend onderdeel van de bereikbaarheid, maar doet geen voorstellen voor uitbreiding, verbetering of stimulering van fietsen. De focus ligt op het behouden van de huidige mix van vervoersmiddelen, waarbij de fiets wordt genoemd als een vanzelfsprekend gegeven, zonder verdere beleidsmatige uitwerking.
“in combinatie met een in de wereld ongeëvenaarde infrastructuur voor de fiets”
De VVD noemt de fiets nauwelijks in haar verkiezingsprogramma en heeft geen expliciet fietsbeleid of concrete voorstellen gericht op het stimuleren van fietsen of het verbeteren van fietsinfrastructuur. De enige relevante passage betreft het aanpakken van de onveiligheid door opgevoerde en illegale fatbikes, met voorstellen voor strengere regelgeving en handhaving. Er zijn geen standpunten over het bevorderen van fietsen als vervoersmiddel, fietsinfrastructuur, of fietsveiligheid in bredere zin.
De VVD wil de verkeersveiligheid op fietspaden en wegen verbeteren door streng op te treden tegen opgevoerde en illegale fatbikes. Dit doen ze door het invoeren van een helmplicht, een minimumleeftijd en het bij voorkeur bestempelen van fatbikes als illegale categorie. De partij ziet handhaving als essentieel om de veiligheid op straat te waarborgen.
“Bestuurders van opgevoerde en illegale fatbikes maken de fietspaden en wegen onveilig. We willen een helmplicht en een minimumleeftijd voor fatbikes. Bij voorkeur bestempelen we fatbikes als illegale categorie. Ook versterken we de gezamenlijke aanpak voor de handhaving door politie, ILT, Douane en NVWA, zodat de straat weer veilig wordt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma