GroenLinks-PvdA wil de veiligheid op het fietspad vergroten door strengere regels voor fatbikes. Ze stellen een helmplicht, een minimumleeftijd en verzekeringsplicht voor fatbike-bestuurders voor, en willen het fietspad weer exclusief voor gewone fietsers maken.
GroenLinks-PvdA ziet de toename van fatbikes en brede voertuigen als een gevaar voor de veiligheid op het fietspad. Om ongelukken te voorkomen, willen ze een helmplicht en minimumleeftijd invoeren voor fatbikes, en eisen dat bestuurders kunnen aantonen dat hun voertuig geschikt en verzekerd is voor de Nederlandse weg. Zo willen ze het fietspad weer veilig en exclusief voor fietsers maken.
“Voor fatbikes komt er een helmplicht en minimumleeftijd. Bestuurders staan voortaan net als bij auto’s aan de lat om te laten zien dat het voertuig de Nederlandse weg op mag en verzekerd is. Anders volgt inbeslagname.”
“Voor fatbikes in het bijzonder gaat een helmplicht en leeftijdsgrens gelden.”
De partij vindt dat het fietspad weer het domein van de gewone fietser moet worden. Fatbikes en andere brede voertuigen met brommerstatus maken het fietspad onveiliger, en GroenLinks-PvdA wil deze ontwikkeling terugdraaien.
“Door de komst van fatbikes en brede voertuigen met brommerstatus op het fietspad nemen ongelukken toe. Het fietspad wordt weer voor fietsers.”
“Fatbikes en grote voertuigen met een brommerkenteken maken onze fietspaden onveiliger. Het fietspad moet weer het terrein worden van de fiets.”
50PLUS noemt fatbikes niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar adresseert het onderwerp indirect door te pleiten voor regulering van nieuwe elektrisch aangedreven tweewielers die de verkeersveiligheid in gevaar brengen. De partij wil het dragen van een helm voor bestuurders van alle elektrisch aangedreven tweewielers stimuleren via voorlichting, maar niet verplichten.
50PLUS maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid, vooral voor kwetsbare groepen zoals ouderen, en wil daarom nieuwe vervoersmiddelen die de veiligheid op de openbare weg in gevaar brengen reguleren. Dit standpunt omvat ook fatbikes, aangezien deze vaak elektrisch aangedreven zijn en regelmatig in het nieuws komen vanwege verkeersveiligheidsproblemen.
“Nieuwe vervoersmiddelen die de veiligheid op de openbare weg in gevaar brengen, worden gereguleerd.”
In plaats van een helmplicht kiest 50PLUS voor het stimuleren van helmgebruik via voorlichting voor bestuurders van alle elektrisch aangedreven tweewielers, waaronder fatbikes. De partij ziet voorlichting als effectiever en minder betuttelend dan verplichtingen.
“Een helm voor de bestuurders van alle tweewielers die elektrisch worden aangedreven willen wij stimuleren via goede voorlichting en niet verplichten.”
De PVV wil de overlast van fatbikes aanpakken door strengere regels in te voeren. Ze pleiten voor een minimumleeftijd van 16 jaar, een helmplicht en het creëren van een aparte juridische voertuigcategorie voor fatbikes, terwijl ze geen extra maatregelen willen voor andere elektrische fietsen.
De PVV ziet fatbikes als een bron van overlast en wil deze aanpakken met specifieke regelgeving. Ze stellen voor om een minimumleeftijd van 16 jaar en een helmplicht in te voeren, en fatbikes juridisch te onderscheiden van andere elektrische fietsen. Hiermee willen ze de verkeersveiligheid vergroten zonder andere elektrische fietsen te reguleren.
“Fatbikeoverlast moet worden aangepakt: de PVV pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar en een helmplicht. Daartoe dient de fatbike een aparte juridische voertuigcategorie te worden. Geen maatregelen voor andere elektrische fietsen; daar blijven we van af!”
“Fatbikeoverlast aanpakken: aparte juridische voertuigcategorie met minimumleeftijd van 16 jaar en helmplicht”
De Partij voor de Dieren (PvdD) is kritisch over fatbikes vanwege hun hoge grondstoffengebruik en het verdringen van gewone fietsers en wandelaars. Zij pleiten voor het beperken van de populariteit en import van fatbikes als onderdeel van hun bredere streven naar een circulaire economie en een leefomgeving waarin duurzame, bescheiden mobiliteit centraal staat.
De PvdD ziet fatbikes als problematisch omdat ze veel grondstoffen vereisen en de positie van gewone fietsers en voetgangers onder druk zetten. Dit past binnen hun visie om consumptie en mobiliteit te beperken tot wat echt nodig is, en om de leefomgeving veiliger en duurzamer te maken.
“Auto’s die zo groot zijn geworden dat ze niet eens meer normaal in de parkeervakken passen, fatbikes en elektrische stepjes die niet alleen veel grondstoffen gebruiken maar ook gewone fietsers en wandelaars verdringen, fast fashion (wegwerpkleding) terwijl we meer dan genoeg kleding hebben.”
“passen, fatbikes en elektrische stepjes die niet alleen veel grondstoffen gebruiken maar ook gewone fietsers en wandelaars verdringen, fast fashion (wegwerpkleding) terwijl we meer dan genoeg kleding hebben.”
De SGP maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid rondom fatbikes en risicovolle e-bikes. Ze pleiten voor strengere handhaving op illegale en gevaarlijke fatbikes en willen een aparte aanpak voor e-bikes met hoge koppelwaarden en rotatiesensoren, waaronder fatbikes. De partij ziet handhaving en technische innovatie als noodzakelijke middelen om de risico’s van deze voertuigen te beperken.
De SGP wil dat niet fatbikes zelf, maar het opvoeren en illegaal gebruik ervan wordt aangepakt. Ze pleiten voor meer controles en een specifieke aanpak gericht op risicovolle e-bikes, waaronder fatbikes, om de verkeersveiligheid te vergroten.
“Niet fatbikes moeten opgevoerd worden, maar de controles op gevaarlijke, illegale fatbikes. Er komt een aparte aanpak voor risicovolle e-bikes met alleen een rotatie-sensor en hoge koppelwaarden, waaronder fatbikes.”
Naast handhaving vindt de SGP dat er programmatische samenwerking, technische innovatie en inzicht in data nodig zijn om de risico’s van fatbikes en vergelijkbare voertuigen effectief te beheersen.
“Naast geld zijn een programmatische aanpak, samenwerking met het bedrijfsleven, inzicht in technische data en innovatie nodig.”
NSC wil de overlast van fatbikes stevig aanpakken door strengere regelgeving en handhaving. Ze stellen voor om een aparte voertuigcategorie voor fatbikes te creëren, invoer beter te controleren, een minimumleeftijd en helmplicht in te voeren, en een keurmerk voor nieuwe e-bikes te verplichten. Hiermee wil NSC de veiligheid verhogen en de wildgroei aan lichte elektrische voertuigen beperken.
NSC ziet fatbikes als een bron van overlast en wil dit probleem aanpakken met concrete maatregelen. Ze pleiten voor betere handhaving, toezicht op invoer, een aparte voertuigcategorie, minimumleeftijd, helmplicht en een keurmerk voor e-bikes. Het doel is om de veiligheid te vergroten en de ongecontroleerde groei van lichte elektrische voertuigen te stoppen.
“De overlast van fat bikes moet hard worden aangepakt. Dat begint met goede handhaving en beter toezicht op invoer vanuit onder andere China. Er komt een aparte voertuigcategorie voor fat bikes. Bestuurders moeten minstens 14 jaar zijn en een helm dragen. Hiernaast komt er een keurmerk voor alle nieuwe e-bikes en nemen we maatregelen om een wildgroei aan nieuwe lichte elektrische voertuigen (LEV’s) zoals veel verschillende e-steps, te voorkomen.”
De VVD wil de verkeersveiligheid vergroten door strengere regels voor fatbikes, met name tegen opgevoerde en illegale varianten. Ze pleiten voor een helmplicht, een minimumleeftijd en overwegen om fatbikes als illegale categorie te bestempelen, ondersteund door strengere handhaving.
De VVD ziet opgevoerde en illegale fatbikes als een gevaar voor de verkeersveiligheid en wil daarom strengere maatregelen invoeren. Ze stellen een helmplicht en minimumleeftijd voor, willen fatbikes bij voorkeur als illegale categorie aanmerken en zetten in op intensievere handhaving door verschillende instanties.
“Bestuurders van opgevoerde en illegale fatbikes maken de fietspaden en wegen onveilig. We willen een helmplicht en een minimumleeftijd voor fatbikes. Bij voorkeur bestempelen we fatbikes als illegale categorie. Ook versterken we de gezamenlijke aanpak voor de handhaving door politie, ILT, Douane en NVWA, zodat de straat weer veilig wordt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma