GroenLinks-PvdA wil de verkeersveiligheid op het fietspad vergroten door strengere regels voor fatbikes. Ze stellen een helmplicht, een minimumleeftijd en een verzekeringsplicht voor fatbike-bestuurders voor, en willen het fietspad weer exclusief voor gewone fietsers maken.
GroenLinks-PvdA ziet de toename van fatbikes als een bedreiging voor de veiligheid op het fietspad. Door een helmplicht, een minimumleeftijd en een verzekeringsplicht in te voeren, willen ze ongelukken voorkomen en het fietspad veiliger maken voor gewone fietsers. Fatbikes die niet aan de eisen voldoen, kunnen in beslag worden genomen.
“Voor fatbikes komt er een helmplicht en minimumleeftijd. Bestuurders staan voortaan net als bij auto’s aan de lat om te laten zien dat het voertuig de Nederlandse weg op mag en verzekerd is. Anders volgt inbeslagname.”
“Voor fatbikes in het bijzonder gaat een helmplicht en leeftijdsgrens gelden.”
De partij wil het fietspad teruggeven aan gewone fietsers, omdat brede voertuigen met brommerstatus, waaronder fatbikes, de veiligheid onder druk zetten. Door deze voertuigen te weren, moet het fietspad weer veilig en toegankelijk worden voor iedereen.
“Door de komst van fatbikes en brede voertuigen met brommerstatus op het fietspad nemen ongelukken toe. Het fietspad wordt weer voor fietsers.”
“Fatbikes en grote voertuigen met een brommerkenteken maken onze fietspaden onveiliger. Het fietspad moet weer het terrein worden van de fiets.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) ziet fatbikes als een probleem vanwege hun hoge grondstoffengebruik en het verdringen van gewone fietsers en wandelaars. Het programma pleit voor het beperken van de import en het gebruik van dergelijke voertuigen als onderdeel van een bredere inzet op een circulaire economie en een leefbare, veilige openbare ruimte.
De PvdD beschouwt fatbikes als voertuigen die onnodig veel grondstoffen gebruiken en de veiligheid en ruimte van gewone fietsers en voetgangers in gevaar brengen. Dit past in hun bredere visie om consumptie en mobiliteit te beperken tot wat echt nodig is, met oog voor milieu en leefbaarheid.
“Auto’s die zo groot zijn geworden dat ze niet eens meer normaal in de parkeervakken passen, fatbikes en elektrische stepjes die niet alleen veel grondstoffen gebruiken maar ook gewone fietsers en wandelaars verdringen, fast fashion (wegwerpkleding) terwijl we meer dan genoeg kleding hebben.”
“passen, fatbikes en elektrische stepjes die niet alleen veel grondstoffen gebruiken maar ook gewone fietsers en wandelaars verdringen, fast fashion (wegwerpkleding) terwijl we meer dan genoeg kleding hebben.”
De partij wil de circulaire economie versterken door de import van producten als fatbikes te beperken, mede vanwege hun impact op grondstoffen en milieu. Dit wordt gekoppeld aan bredere maatregelen tegen goedkope, niet-duurzame producten.
“Er wordt paal en perk gesteld aan de import van goedkope producten uit China. Hiervoor worden de EU-instrumenten zoals CBAM en ESPR gebruikt, aangevuld met nationaal beleid.”
50PLUS noemt fatbikes niet expliciet, maar adresseert de veiligheid van nieuwe elektrisch aangedreven tweewielers in het verkeer. De partij wil deze vervoersmiddelen reguleren en het dragen van een helm stimuleren via voorlichting, zonder een helmplicht in te voeren.
50PLUS maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid, vooral voor kwetsbare groepen zoals ouderen. Nieuwe vervoersmiddelen die de veiligheid op de openbare weg in gevaar brengen (waaronder fatbikes kunnen vallen), wil de partij reguleren. Ze kiezen voor stimulering van helmgebruik via voorlichting, maar zijn tegen een helmplicht.
De PVV wil fatbikeoverlast aanpakken door strengere regelgeving specifiek voor fatbikes. Ze pleiten voor een minimumleeftijd van 16 jaar, een helmplicht en het creëren van een aparte juridische voertuigcategorie voor fatbikes, terwijl ze geen extra maatregelen willen voor andere elektrische fietsen.
De PVV ziet fatbikeoverlast als een groeiend probleem en wil dit tegengaan door fatbikes strenger te reguleren dan andere elektrische fietsen. Ze stellen voor om een minimumleeftijd van 16 jaar en een helmplicht in te voeren, en fatbikes juridisch als aparte voertuigcategorie te behandelen. Voor andere elektrische fietsen willen ze geen aanvullende regels.
“Fatbikeoverlast moet worden aangepakt: de PVV pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar en een helmplicht. Daartoe dient de fatbike een aparte juridische voertuigcategorie te worden. Geen maatregelen voor andere elektrische fietsen; daar blijven we van af!”
“Fatbikeoverlast aanpakken: aparte juridische voertuigcategorie met minimumleeftijd van 16 jaar en helmplicht”
De SGP maakt zich zorgen over de veiligheid van fatbikes en andere risicovolle e-bikes. Ze pleiten voor strengere controles op illegale, gevaarlijke fatbikes en willen een aparte aanpak voor e-bikes met alleen een rotatiesensor en hoge koppelwaarden, waaronder fatbikes.
De SGP ziet fatbikes als een risico voor de verkeersveiligheid, vooral wanneer ze illegaal zijn opgevoerd of technisch risicovol zijn. Daarom willen ze niet de fatbikes zelf verbieden, maar juist de handhaving en controle op gevaarlijke en illegale fatbikes intensiveren. Daarnaast pleiten ze voor een programmatische aanpak gericht op risicovolle e-bikes met specifieke technische kenmerken.
“Niet fatbikes moeten opgevoerd worden, maar de controles op gevaarlijke, illegale fatbikes. Er komt een aparte aanpak voor risicovolle e-bikes met alleen een rotatie-sensor en hoge koppelwaarden, waaronder fatbikes.”
“Er komt een aparte aanpak voor risicovolle e-bikes met alleen een rotatie-sensor en hoge koppelwaarden, waaronder fatbikes.”
NSC wil de overlast van fatbikes stevig aanpakken door strengere regelgeving en handhaving. Ze stellen voor om een aparte voertuigcategorie voor fatbikes te creëren, een minimumleeftijd en helmplicht in te voeren, en toezicht te houden op invoer en keurmerken.
NSC ziet fatbikes als een bron van overlast en wil deze problematiek aanpakken door duidelijke wettelijke kaders en betere controle. Ze pleiten voor een aparte voertuigcategorie, een minimumleeftijd van 14 jaar, helmplicht, een keurmerk voor e-bikes, en strengere handhaving op invoer, vooral uit China. Hiermee willen ze de veiligheid vergroten en de wildgroei van lichte elektrische voertuigen beperken.
“De overlast van fat bikes moet hard worden aangepakt. Dat begint met goede handhaving en beter toezicht op invoer vanuit onder andere China. Er komt een aparte voertuigcategorie voor fat bikes. Bestuurders moeten minstens 14 jaar zijn en een helm dragen. Hiernaast komt er een keurmerk voor alle nieuwe e-bikes en nemen we maatregelen om een wildgroei aan nieuwe lichte elektrische voertuigen (LEV’s) zoals veel verschillende e-steps, te voorkomen.”
De VVD wil de verkeersveiligheid vergroten door streng op te treden tegen illegale en opgevoerde fatbikes. Ze pleiten voor een helmplicht, een minimumleeftijd en overwegen om fatbikes als illegale categorie te bestempelen, met versterkte handhaving door verschillende instanties.
De VVD ziet opgevoerde en illegale fatbikes als een gevaar voor de verkeersveiligheid. Om dit probleem aan te pakken, willen ze een helmplicht en minimumleeftijd invoeren, fatbikes bij voorkeur als illegaal bestempelen en de handhaving door politie en toezichthouders intensiveren.
“Bestuurders van opgevoerde en illegale fatbikes maken de fietspaden en wegen onveilig. We willen een helmplicht en een minimumleeftijd voor fatbikes. Bij voorkeur bestempelen we fatbikes als illegale categorie. Ook versterken we de gezamenlijke aanpak voor de handhaving door politie, ILT, Douane en NVWA, zodat de straat weer veilig wordt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma