GroenLinks-PvdA ziet de opkomst van fatbikes als een bedreiging voor de veiligheid op het fietspad en wil strengere regels invoeren om ongelukken te voorkomen. De partij stelt een helmplicht, een minimumleeftijd en verzekeringsplicht voor fatbikes voor, en wil het fietspad weer exclusief voor gewone fietsers maken. Hiermee beoogt GroenLinks-PvdA de verkeersveiligheid te vergroten en het fietspad veiliger te maken voor alle gebruikers.
GroenLinks-PvdA wil de veiligheid op het fietspad verbeteren door fatbikes aan strengere regels te onderwerpen. De partij ziet een toename van ongelukken door fatbikes en brede voertuigen met brommerstatus en wil daarom een helmplicht, minimumleeftijd en verzekeringsplicht invoeren. Bestuurders moeten kunnen aantonen dat hun voertuig geschikt en verzekerd is voor de Nederlandse weg; anders volgt inbeslagname.
“Voor fatbikes komt er een helmplicht en minimumleeftijd. Bestuurders staan voortaan net als bij auto’s aan de lat om te laten zien dat het voertuig de Nederlandse weg op mag en verzekerd is. Anders volgt inbeslagname.”
“Voor fatbikes in het bijzonder gaat een helmplicht en leeftijdsgrens gelden.”
De partij wil het fietspad weer het domein van gewone fietsers maken, omdat fatbikes en grote voertuigen met brommerkenteken de veiligheid onder druk zetten. Door deze voertuigen te weren van het fietspad, wil GroenLinks-PvdA het aantal ongelukken terugdringen en de fietscultuur beschermen.
“Door de komst van fatbikes en brede voertuigen met brommerstatus op het fietspad nemen ongelukken toe. Het fietspad wordt weer voor fietsers.”
“Fatbikes en grote voertuigen met een brommerkenteken maken onze fietspaden onveiliger. Het fietspad moet weer het terrein worden van de fiets.”
50PLUS noemt "fat bikes" niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar adresseert wel de bredere categorie van elektrisch aangedreven tweewielers en nieuwe vervoersmiddelen die de verkeersveiligheid kunnen beïnvloeden. Hun belangrijkste voorstellen zijn het reguleren van nieuwe, mogelijk onveilige vervoersmiddelen en het stimuleren van helmgebruik via voorlichting, zonder helmplicht. De partij legt de nadruk op verkeersveiligheid, vooral voor kwetsbare groepen zoals ouderen, maar kiest voor voorlichting boven verplichtingen.
50PLUS wil dat nieuwe vervoersmiddelen die de veiligheid op de openbare weg in gevaar brengen, gereguleerd worden. Dit standpunt is relevant voor fat bikes, omdat deze vaak onder de categorie "nieuwe elektrisch aangedreven tweewielers" vallen en regelmatig onderwerp zijn van verkeersveiligheidsdiscussies. De partij adresseert hiermee het probleem van toenemende onveiligheid op de weg door nieuwe typen voertuigen.
“Nieuwe vervoersmiddelen die de veiligheid op de openbare weg in gevaar brengen, worden gereguleerd.”
In plaats van een helmplicht, kiest 50PLUS voor het stimuleren van helmgebruik via voorlichting voor bestuurders van alle elektrisch aangedreven tweewielers. Dit raakt direct aan fat bikes, die vaak elektrisch zijn en waarvoor helmdiscussies spelen. De partij ziet voorlichting als effectiever en minder betuttelend dan verplichtingen.
“Een helm voor de bestuurders van alle tweewielers die elektrisch worden aangedreven willen wij stimuleren via goede voorlichting en niet verplichten.”
De PVV ziet fatbikes als een bron van overlast en wil strengere regels om de veiligheid te vergroten. Hun belangrijkste voorstellen zijn het invoeren van een minimumleeftijd van 16 jaar en een helmplicht voor fatbikes, die bovendien een aparte juridische voertuigcategorie moeten worden. Voor andere elektrische fietsen wil de PVV geen extra maatregelen nemen.
De PVV wil fatbikeoverlast tegengaan door fatbikes wettelijk te onderscheiden van andere elektrische fietsen en strengere eisen te stellen. Dit moet de verkeersveiligheid verbeteren en overlast door jonge gebruikers beperken. De partij kiest bewust voor een minimumleeftijd en helmplicht, maar wil geen extra regels voor andere elektrische fietsen.
“Fatbikeoverlast moet worden aangepakt: de PVV pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar en een helmplicht. Daartoe dient de fatbike een aparte juridische voertuigcategorie te worden. Geen maatregelen voor andere elektrische fietsen; daar blijven we van af!”
“Fatbikeoverlast aanpakken: aparte juridische voertuigcategorie met minimumleeftijd van 16 jaar en helmplicht”
De Partij voor de Dieren (PvdD) is kritisch over fatbikes en ziet ze als een probleem vanwege hun hoge grondstoffengebruik en het verdringen van gewone fietsers en wandelaars. Het programma pleit voor het stellen van grenzen aan producten als fatbikes die de leefomgeving schaden, maar doet geen concrete beleidsvoorstellen specifiek gericht op fatbikes.
De PvdD beschouwt fatbikes als ongewenst omdat ze veel grondstoffen gebruiken en gewone fietsers en wandelaars verdringen. Dit past binnen hun bredere visie op het beperken van producten die de leefomgeving en het klimaat schaden. De partij noemt fatbikes expliciet in een rijtje van producten waarvoor grenzen moeten worden gesteld, maar werkt dit niet uit tot een concreet verbod of specifieke maatregel.
“Auto’s die zo groot zijn geworden dat ze niet eens meer normaal in de parkeervakken passen, fatbikes en elektrische stepjes die niet alleen veel grondstoffen gebruiken maar ook gewone fietsers en wandelaars verdringen, fast fashion (wegwerpkleding) terwijl we meer dan genoeg kleding hebben. Ons motto is: refuse, reduce, reuse.”
“Daarom stellen we grenzen aan wat onze leefomgeving schaadt. Auto’s die zo groot zijn geworden dat ze niet eens meer normaal in de parkeervakken passen, fatbikes en elektrische stepjes die niet alleen veel grondstoffen gebruiken maar ook gewone fietsers en wandelaars verdringen, fast fashion (wegwerpkleding) terwijl we meer dan genoeg kleding hebben.”
De SGP maakt zich zorgen over de veiligheid van fatbikes en andere risicovolle e-bikes. Zij pleiten voor strengere controles op illegale, opgevoerde fatbikes en willen een aparte aanpak voor e-bikes met alleen een rotatiesensor en hoge koppelwaarden, waaronder fatbikes. Het doel is om de verkeersveiligheid te vergroten door handhaving en gerichte regelgeving.
De SGP ziet fatbikes als een risico voor de verkeersveiligheid, vooral wanneer deze illegaal zijn opgevoerd. Zij willen daarom de handhaving op gevaarlijke, illegale fatbikes intensiveren in plaats van het opvoeren ervan te faciliteren.
“Niet fatbikes moeten opgevoerd worden, maar de controles op gevaarlijke, illegale fatbikes.”
De partij pleit voor een specifieke beleidsaanpak gericht op risicovolle e-bikes met alleen een rotatiesensor en hoge koppelwaarden, waar fatbikes onder vallen. Dit moet bijdragen aan meer verkeersveiligheid en betere regulering van deze voertuigen.
“Er komt een aparte aanpak voor risicovolle e-bikes met alleen een rotatie-sensor en hoge koppelwaarden, waaronder fatbikes.”
NSC wil de overlast van fat bikes stevig aanpakken door strengere regelgeving en handhaving. Ze stellen voor om een aparte voertuigcategorie voor fat bikes te creëren, invoer beter te controleren, een minimumleeftijd en helmplicht in te voeren, en een keurmerk voor nieuwe e-bikes te verplichten. Hiermee wil NSC de verkeersveiligheid vergroten en de wildgroei aan lichte elektrische voertuigen beperken.
NSC ziet fat bikes als een bron van overlast en risico’s in het verkeer, vooral voor jongeren. Om deze problemen aan te pakken, pleiten ze voor strengere handhaving, betere controle op invoer, een aparte voertuigcategorie, minimumleeftijd, helmplicht en een keurmerk voor nieuwe e-bikes. Ook willen ze de wildgroei aan lichte elektrische voertuigen zoals e-steps voorkomen.
“De overlast van fat bikes moet hard worden aangepakt. Dat begint met goede handhaving en beter toezicht op invoer vanuit onder andere China. Er komt een aparte voertuigcategorie voor fat bikes. Bestuurders moeten minstens 14 jaar zijn en een helm dragen. Hiernaast komt er een keurmerk voor alle nieuwe e-bikes en nemen we maatregelen om een wildgroei aan nieuwe lichte elektrische voertuigen (LEV’s) zoals veel verschillende e-steps, te voorkomen.”
De VVD wil de verkeersveiligheid vergroten door strengere regels voor fatbikes, met name tegen opgevoerde en illegale varianten. Ze pleiten voor een helmplicht, een minimumleeftijd en bij voorkeur het bestempelen van fatbikes als illegale categorie, ondersteund door strengere handhaving.
De VVD ziet opgevoerde en illegale fatbikes als een gevaar voor de verkeersveiligheid en wil daarom ingrijpen met concrete maatregelen. Ze stellen een helmplicht en minimumleeftijd voor, willen fatbikes bij voorkeur als illegale categorie aanmerken, en zetten in op een gezamenlijke handhavingsaanpak door verschillende instanties om de veiligheid op straat te herstellen.
“Bestuurders van opgevoerde en illegale fatbikes maken de fietspaden en wegen onveilig. We willen een helmplicht en een minimumleeftijd voor fatbikes. Bij voorkeur bestempelen we fatbikes als illegale categorie. Ook versterken we de gezamenlijke aanpak voor de handhaving door politie, ILT, Douane en NVWA, zodat de straat weer veilig wordt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma