De Partij voor de Dieren (PvdD) ziet fastfood als een belangrijke oorzaak van gezondheidsproblemen en wil de beschikbaarheid en promotie ervan sterk beperken. Hun belangrijkste voorstellen zijn het verbieden van kindermarketing voor fastfood, het beperken van nieuwe fastfoodvestigingen, en het fiscaal ontmoedigen van ongezond eten. De partij pleit voor een omslag naar een voedselomgeving waarin gezond, plantaardig en betaalbaar eten de norm is.
De PvdD wil kinderen beschermen tegen de invloed van fastfoodreclame, omdat deze bijdraagt aan ongezonde eetgewoonten en gezondheidsproblemen. Ze stellen een verbod voor op alle marketing van fastfood gericht op kinderen, inclusief via influencers.
“Tot die tijd is in ieder geval kindermarketing voor ultrabewerkt voedsel verboden: geen reclame voor (en óp) snoep en fastfood die gericht is op kinderen. Dit geldt ook voor marketing via influencers.”
De partij wil het aantal fastfoodketens en snackbars terugdringen door gemeenten de mogelijkheid te geven om vestigingsbeleid te voeren. Dit moet de overdaad aan ongezond aanbod tegengaan en ruimte maken voor gezondere alternatieven.
“We beperken het aantal nieuwe vestigingen van fastfoodketens en snackbars en stimuleren de verkoop van gezond voedsel, voor iedereen met elk inkomen. Daarom kunnen gemeenten, op basis van de City Deal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving, in de ruimtelijke ordening regels maken voor het vestigingsbeleid van aanbieders van ongezond voedsel.”
“Gemeenten krijgen daarmee de mogelijkheid om aanbieders van gezonde, plantaardige en biologische voeding voorrang te geven in het vestigingsbeleid, boven snackbars, fastfoodketens en andere aanbieders van ongezond voedsel.”
Om ongezond eten, waaronder fastfood, te ontmoedigen, wil de PvdD hogere belastingen invoeren bij de fabrikant, zoals een suikertaks. Dit moet producenten stimuleren om gezondere producten te maken en consumenten ontmoedigen om ongezond te kiezen.
“Ongezond eten wordt hoger belast bij de fabrikant, bijvoorbeeld door een gestaffelde suikertaks. In andere landen zorgde dit er al voor dat fabrikanten minder suiker aan hun frisdranken toevoegen.”
De PvdD benoemt fastfood expliciet als een oorzaak van gezondheidsproblemen en als symptoom van een ongezond voedselsysteem, waarbij fastfoodketens de norm zijn geworden ten koste van gezonde alternatieven.
NSC wil de consumptie van ongezond eten, waaronder fastfood, terugdringen door het beperken van verleidende reclames en het zwaarder belasten van ongezonde producten zoals suikerhoudende dranken. Ze pleiten voor het vervangen van ongezonde producten op scholen door gezondere alternatieven en willen afspraken maken met supermarkten over het stimuleren van gezonde keuzes. De kern van hun visie is dat de overheid en samenleving samen verantwoordelijkheid dragen voor een gezondere leefstijl, vooral bij jongeren.
NSC ziet ongezond eten, waaronder fastfood, als een belangrijke oorzaak van gezondheidsproblemen en wil daarom de verleiding tot consumptie verminderen. Dit doen ze door het beperken van reclames voor ongezond eten, het zwaarder belasten van ongezonde producten, en het vervangen van ongezonde producten op scholen door gezonde alternatieven. Het doel is om gezonde keuzes makkelijker en aantrekkelijker te maken, vooral voor jongeren.
“We kiezen ervoor om bepaalde reclames die verleiden tot kopen op afbetaling, gokken en ongezond eten zoveel mogelijk te beperken.”
“Ook willen we gezonde voeding relatief betaalbaarder maken, door ongezonde producten zoals suikerhoudende dranken zwaarder te belasten.”
“Ongezonde producten op scholen (in kantines en via verkoopautomaten) moeten vervangen worden door een gezond aanbod.”
“We streven naar afspraken met supermarkten over het aanbieden van gezonde producten in het assortiment, reclames en aanbiedingen.”
Het CDA benoemt fastfood niet expliciet, maar zet in op het bevorderen van gezond eten en het beperken van ongezonde voeding, vooral voor kinderen. De partij wil onder meer een verbod op kindermarketing voor ongezonde producten, een brede suikerbelasting en een gevarieerder aanbod van eten en drinken op publieke plekken. Hun visie is gericht op het stimuleren van gezonde keuzes en het beschermen van jongeren tegen de verleidingen van ongezonde voeding.
Het CDA wil kinderen beschermen tegen de verleiding van ongezonde voeding, waaronder fastfood, door marketing gericht op deze doelgroep te verbieden. Dit moet bijdragen aan het terugdringen van overgewicht en het stimuleren van gezondere eetgewoonten bij jongeren.
“Er komt een verbod op kindermarketing voor ongezonde producten en diensten.”
Om de consumptie van ongezonde, suikerrijke producten (waaronder veel fastfood) te ontmoedigen, stelt het CDA een brede suikerbelasting voor. Dit financiële prikkelbeleid is bedoeld om producenten en consumenten te stimuleren gezondere keuzes te maken.
“We introduceren een brede suikerbelasting.”
Het CDA wil dat het aanbod van eten en drinken op scholen, stations, sportclubs en musea gezonder en gevarieerder wordt. Hiermee wordt fastfood minder dominant en krijgen gezonde alternatieven meer ruimte.
“Ook het aanbod van eten en drinken op bijvoorbeeld scholen, trein- en tankstations, sportclubs en musea moet gevarieerder.”
DENK noemt "fastfood" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen die direct op fastfood gericht zijn. Wel zet DENK in op het stimuleren van gezonde voeding en het beperken van ongezonde verleidingen, maar zonder specifieke maatregelen tegen fastfood. De partij kiest ervoor om gezonde keuzes goedkoper te maken, zoals het afschaffen van btw op groente en fruit, en is tegen extra belastingen op suiker of vlees.
DENK wil gezonde voeding stimuleren door deze goedkoper te maken en ongezonde verleidingen te beperken, maar zonder betuttelende of extra belastende maatregelen voor burgers. Fastfood wordt niet genoemd, noch worden er specifieke restricties of belastingen op fastfood voorgesteld; de focus ligt op positieve stimulering en het tegengaan van ongelijkheid.
“Geen btw op groente en fruit, want gezonde voeding moet goedkoper worden.”
“Daarom komt er géén belasting op vlees, géén extra heffing op suiker en géén toeslag op plastic verpakkingen. Deze heffingen vergroten de ongelijkheid.”
“Gezondheid begint met voorkomen door een goed preventiebeleid. DENK wil gezonde keuzes goedkoper maken en ongezonde verleidingen beperken.”
De VVD benoemt fastfood niet expliciet, maar richt zich op het bevorderen van een gezonde leefstijl en het stimuleren van gezonde voedingskeuzes. De partij wil afspraken met fabrikanten en supermarkten over gezondere voeding, en onderzoekt of belastingen kunnen helpen om gezonde producten aantrekkelijker te maken. Concrete maatregelen rondom fastfood, zoals restricties of verboden, ontbreken; de focus ligt op preventie en voorlichting.
De VVD wil dat fabrikanten en supermarkten zich houden aan afspraken om voeding gezonder te maken en gezonde producten meer te promoten. Dit is bedoeld om overgewicht en ongezonde eetgewoonten, waaronder fastfoodconsumptie, terug te dringen. De partij ziet hierbij een gedeelde verantwoordelijkheid voor overheid en consument, met nadruk op het stimuleren van gezonde keuzes via voorlichting en mogelijk fiscale prikkels.
“We houden fabrikanten en supermarkten aan afspraken over het gezonder maken van voeding en het meer promoten van gezonde producten.”
“Hiernaast wordt ook gekeken of de inzet van belastingen, gezonde producten en gezonde keuzes kan stimuleren.”
“We helpen mensen met een gezonde eetstijl. Waar mogelijk maken we de gezonde keuze, de makkelijke en betaalbare keuze.”
FVD noemt "fastfood" niet expliciet in het verkiezingsprogramma en heeft geen specifiek beleid gericht op fastfood. Wel spreekt de partij zich uit tegen overheidsbemoeienis met persoonlijke keuzes rondom voeding, zoals het invoeren van suikertaksen of andere belastingen op ongezond eten. De kern van hun visie is dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eetgedrag en dat de overheid zich niet moet bemoeien met individuele voedingskeuzes.
FVD is tegen het invoeren van belastingen die bedoeld zijn om het eetgedrag van mensen te sturen, zoals een suikertaks. Zij vinden dat mensen vrij moeten zijn om hun eigen keuzes te maken, ook als het gaat om ongezonde voeding zoals fastfood.
“We gaan nooit akkoord met vlees- of suikertaksen of andere belastingen die gedragsveranderingen proberen af te dwingen, zodat mensen weer vrij zijn om hun eigen keuzes te maken in het leven.”
FVD wil dat de overheid zich niet bemoeit met persoonlijke leefstijlkeuzes, waaronder voeding. Dit betekent dat zij tegen maatregelen zijn die fastfood of ongezonde voeding willen beperken via regelgeving of campagnes.
“We trekken steun voor het Preventieakkoord in, zodat mensen zelf kunnen beslissen hoe zij willen leven.”
De SP wil de consumptie van fastfood en ongezond eten terugdringen door wettelijke maxima te stellen aan suiker, vet en zout in bewerkt voedsel, en door reclame voor ongezond eten en drinken – vooral gericht op kinderen – te verbieden. Hun beleid richt zich op het goedkoper maken van gezond eten en het beperken van de invloed van de voedingsindustrie op het eetgedrag van mensen, met name jongeren.
De SP wil de samenstelling van fastfood en ander bewerkt voedsel gezonder maken door wettelijke grenzen te stellen aan schadelijke ingrediënten. Hiermee willen ze de marktmacht van voedselproducenten doorbreken en voorkomen dat bedrijven winst maken ten koste van de volksgezondheid.
“We stellen wettelijke maxima in voor suiker, vet, zout en andere schadelijke toevoegingen in bewerkt voedsel. Daarmee doorbreken we de marktmacht van voedselproducenten die bepalen wat er in ons eten zit.”
De SP wil de verleiding tot fastfood en ongezond eten verminderen door reclame en marketing gericht op kinderen te verbieden. Ook verpakkingen die kinderen verleiden en plaatsingsdeals in supermarkten worden aangepakt.
“Reclame voor ongezond voedsel eten en drinken wordt verboden. We pakken de reclames voor ongezond voedsel en dranken aan, zeker waar die gericht is op kinderen. Lucratieve plaatsingsdeals in supermarkten verdwijnen. Ook verpakkingen die kinderen verleiden worden aan banden gelegd.”
50PLUS wil het gebruik van fastfood en andere ongezonde voedingsmiddelen ontmoedigen door deze zwaarder te belasten. Hun belangrijkste concrete voorstel is om ongezonde producten, waaronder fastfood, in het hoge BTW-tarief te plaatsen, terwijl gezonde producten juist goedkoper worden door een lager BTW-tarief. Hiermee wil de partij bijdragen aan een gezondere samenleving en het maken van gezonde keuzes financieel aantrekkelijker maken.
50PLUS stelt voor om fastfood en andere ongezonde voedingsmiddelen in het hoge BTW-tarief te plaatsen. Dit moet consumenten stimuleren om gezondere keuzes te maken, door ongezonde opties duurder te maken en gezonde producten juist goedkoper. De partij ziet dit als een effectieve manier om de volksgezondheid te bevorderen en overgewicht en gerelateerde gezondheidsproblemen tegen te gaan.
“Gezonde voedselproducten komen in het lage BTW-tarief en ongezonde producten in het hoge tarief.”
De SGP noemt "fastfood" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen specifiek beleid of concrete voorstellen die direct op fastfood gericht zijn. Wel pleit de partij voor het duurder maken van ongezond voedsel en het goedkoper maken van gezonde producten, wat indirect gevolgen kan hebben voor fastfood. De focus ligt op het bevorderen van een gezonde leefstijl en het ontmoedigen van ongezonde keuzes.
De SGP wil gezonde keuzes stimuleren door gezonde producten goedkoper te maken en ongezond voedsel duurder, waarmee fastfood indirect wordt geraakt. Dit beleid is bedoeld om de volksgezondheid te verbeteren en overgewicht en leefstijlziekten tegen te gaan, zonder fastfood specifiek te benoemen.
“Gezonde producten moeten goedkoper worden en ongezond voedsel duurder. Daarbij wordt wel goed gekeken naar de effectiviteit en uitvoerbaarheid van maatregelen.”
Volt benoemt fastfood niet expliciet, maar zet zich duidelijk in voor het bevorderen van gezonde voeding boven ongezonde alternatieven. Hun belangrijkste voorstel is om gezondere producten structureel goedkoper en beter beschikbaar te maken dan ongezonde varianten, zodat de gezonde keuze de makkelijke keuze wordt. Hiermee wil Volt overgewicht en gezondheidsproblemen tegengaan door het aanbod en de prijsstelling van voedsel te sturen.
Volt wil dat gezondere producten, zoals frisdrank zonder suiker en chips met minder zout en vet, goedkoper en beter beschikbaar zijn dan ongezonde varianten. Dit beleid is bedoeld om mensen te stimuleren gezondere keuzes te maken en zo de negatieve impact van fastfood en ongezonde voeding op de volksgezondheid te verminderen.
“De gezonde keuze moet de gemakkelijke keuze zijn. In het aanbod moet de gezondere variant telkens nadrukkelijk goedkoper en beter beschikbaar zijn dan de ongezonde variant. Frisdrank zonder suiker moet goedkoper zijn dan frisdrank met suiker. Chips met minder zout en vet goedkoper dan de variant met meer zout en vet. Bier zonder alcohol goedkoper dan bier met alcohol. Alleen op deze wijze helpen we mensen de gezondere keuze te maken.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma