NSC wil de instroom van expats (kennismigranten) beperken tot alleen die specialisten die echt nodig zijn vanwege schaarse kennis, en de fiscale voordelen voor expats fors versoberen. Ze stellen dat de huidige expatregelingen te ruimhartig zijn en de woningmarkt verstoren, en willen daarom strengere toelatingseisen en minder privileges voor expats invoeren.
NSC vindt dat alleen expats met unieke kennis die in Nederland ontbreekt, nog moeten worden toegelaten. Dit moet voorkomen dat de arbeidsmarkt en woningmarkt onnodig onder druk komen te staan door een te ruime toelating van kennismigranten.
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is.”
NSC stelt dat de fiscale regelingen voor expats te genereus zijn en de woningmarkt verstoren. Ze willen deze voordelen eerlijker maken en beperken, zodat bedrijven zelf hun buitenlandse medewerkers passend moeten belonen.
“We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
“Voor kennismigranten zijn de voordelen in het verleden doorgeschoten. We willen die gouden belastingregels versoberen en de toelatingseisen aanscherpen. De forse belastingkorting op een groot deel van hun inkomen moet eerlijker.”
“Ook versoberen we fiscale regelingen die arbeidsmigratie in de hand werken, zoals de expatregeling.”
NSC wil expliciet minder privileges voor expats ten opzichte van andere groepen, als onderdeel van een strenger migratiebeleid.
“Minder privileges voor kennismigranten (expats).”
De SGP noemt expats niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar haar standpunten over arbeidsmigratie zijn indirect relevant voor expats uit landen buiten de EU. De partij wil arbeidsmigratie van buiten de EU sterk beperken, met strikte voorwaarden en quota, en alleen uitzonderen voor cruciale vakkrachten die niet in Nederland te vinden zijn. Expats die onder deze categorie vallen, krijgen te maken met strengere toelatingseisen en een focus op tijdelijke in plaats van permanente vestiging.
De SGP wil het aantal arbeidsmigranten van buiten de EU, waaronder expats, fors beperken door strikte voorwaarden en quota in te voeren. Alleen voor specifieke, niet in Nederland beschikbare vakkrachten wordt een uitzondering gemaakt, waarbij het belang van de sector en de duur van het verblijf zwaar meewegen. Dit beleid is bedoeld om overbelasting van voorzieningen en uitbuiting tegen te gaan, en om te voorkomen dat Nederland afhankelijk blijft van buitenlandse arbeidskrachten.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Er worden gerichte keuzes gemaakt ten aanzien van specifieke vakkrachten die in Nederland niet te vinden en op te leiden zijn, maar wel cruciaal zijn voor onze toekomstige economie. Duur van het verblijf, belang van de sector en noodzaak spelen bij deze afweging een belangrijke rol.”
De SGP legt de verantwoordelijkheid voor expats en andere arbeidsmigranten bij de werkgevers, onder meer op het gebied van huisvesting en taalverwerving. Dit moet misstanden en uitbuiting voorkomen en bijdragen aan betere integratie.
“Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor werknemers die zij hierheen halen, onder meer ten aanzien van huisvesting of het leren van de taal.”
De SGP wil fiscale voordelen die arbeidsmigratie (en dus expats) aantrekkelijk maken, afschaffen en pleit voor gelijke loonkosten voor alle werknemers in een sector, ongeacht herkomst. Dit raakt expats direct, omdat het financiële voordelen en concurrentiepositie beïnvloedt.
“Boetes voor uitbuiting van arbeidskrachten worden verhoogd en verkeerde fiscale prikkels die arbeidsmigratie stimuleren, verdwijnen.”
“De EU-regels voor detachering vanuit andere lidstaten moeten ertoe leiden dat de loonkosten in het werkland gelijk zijn voor alle werknemers in een bepaalde sector.”
JA21 noemt "expats" niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar hun standpunten over hoogopgeleide kennismigranten zijn het meest relevant voor expats. JA21 wil kennismigratie beperken tot hoogopgeleiden met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland, terwijl laaggeschoolde arbeidsmigratie en niet-gereguleerde migratie sterk worden afgewezen. De partij pleit voor strikte selectie en regulering van arbeidsmigratie, met nadruk op het Nederlandse belang.
JA21 maakt een duidelijk onderscheid tussen laaggeschoolde arbeidsmigratie en hoogopgeleide kennismigratie. Expats vallen doorgaans onder de laatste categorie. JA21 wil alleen kennismigranten toelaten die aantoonbaar bijdragen aan de economie en samenleving, om zo de negatieve gevolgen van massa-arbeidsmigratie te voorkomen.
JA21 wil arbeidsmigratie sterk reguleren en beperken, met als doel Nederland niet te laten verworden tot een lagelonenland en om de druk op de samenleving te verminderen. Dit raakt expats indirect, omdat het beleid gericht is op strenge selectie en het voorkomen van ongewenste migratie.
50PLUS noemt "expats" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar hun standpunten over arbeids- en studiemigratie zijn direct relevant voor expats die tijdelijk in Nederland werken of studeren. De partij wil dat tijdelijke arbeidsmigranten en studenten (waaronder expats) geen langdurige aanspraak op AOW opbouwen en legt meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen voor de kosten en huisvesting van deze groepen. 50PLUS pleit voor een strenger migratiebeleid met duidelijke financiële en organisatorische grenzen aan tijdelijke migratie.
50PLUS wil voorkomen dat expats en andere tijdelijke arbeidsmigranten langdurig recht houden op Nederlandse AOW, wat volgens de partij leidt tot onnodige administratieve lasten en kosten. Zij stellen voor dat opgebouwde AOW-rechten bij vertrek uit Nederland worden afgekocht.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland. Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
50PLUS vindt dat werkgevers financieel verantwoordelijk moeten zijn voor de werkelijke kosten die arbeidsmigranten (waaronder expats) met zich meebrengen, om zo de maatschappelijke lasten eerlijker te verdelen en de instroom te beperken.
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
Voor expats die als buitenlandse studenten naar Nederland komen, wil 50PLUS dat onderwijsinstellingen mede verantwoordelijk worden voor hun huisvesting, om overbelasting van de woningmarkt te voorkomen.
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
De SP is kritisch over het huidige expatbeleid en wil belastingvoordelen voor expats afschaffen, omdat deze volgens de partij leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt en ongelijkheid. Daarnaast vindt de SP dat expats, net als andere migranten, vanaf dag één Nederlands moeten leren om integratie te bevorderen en tweedeling te voorkomen.
De SP wil een einde maken aan de belastingkortingen voor expats, omdat deze volgens de partij vooral bedrijven bevoordelen en leiden tot verdringing van Nederlandse werknemers. De partij wil geen onderscheid maken tussen expats en andere arbeidsmigranten.
“Belastingvoordelen voor expats schaffen we af. Expats die in Nederland werken, krijgen bijna een derde van hun loon onbelast uitbetaald. Een belangrijk deel van deze belastingkorting gaat niet naar de expat zelf, maar naar bedrijven die expats via deze regeling een lager loon kunnen bieden dan voor een Nederlandse werknemer. De regeling werkt zo verdringing in de hand en is een verdienmodel van bedrijven. Bovendien willen we geen onderscheid maken tussen expats en andere arbeidsmigranten.”
De SP vindt dat expats, net als andere migranten, direct moeten beginnen met het leren van de Nederlandse taal om integratie te bevorderen en sociale tweedeling te voorkomen. Bedrijven en kennisinstellingen zijn verantwoordelijk voor het aanbieden van taallessen aan expats die zij naar Nederland halen.
“Het is belangrijk dat iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
“Bedrijven en kennisinstellingen dragen de zorg voor taallessen voor arbeids en kennismigranten die zij hier zelf naartoe halen.”
BBB noemt expats nauwelijks in haar verkiezingsprogramma en heeft geen uitgebreid beleid specifiek gericht op expats. Het enige concrete standpunt betreft het handhaven van de bestaande fiscale regeling voor kenniswerkers (de expatregeling), om de internationale concurrentiepositie van Nederland te behouden. Verdere beleidsvoorstellen of visies op expats ontbreken.
BBB wil de huidige fiscale regeling voor expats (de zogeheten expatregeling) behouden, omdat deze als effectief wordt gezien en belangrijk is voor het aantrekken van internationale kenniswerkers. Hiermee wil BBB voorkomen dat Nederlandse bedrijven op achterstand komen ten opzichte van Europese concurrenten.
“Handhaving van de huidige fiscale regeling voor kenniswerkers. Deze regeling werkt goed en is als doeltreffend en doelmatig beoordeeld.”
“Voor bedrijven een stabiel fiscaal beleid en we handhaven de bedrijfsopvolgingsfaciliteit, deelnemingsvrijstelling, innovatiebox en andere maatregelen die innovatie stimuleren zoals de expatregeling.”
BVNL is kritisch over het faciliteren van expats in Nederland en wil hun toegang tot bepaalde regelingen beperken. De partij stelt concreet voor om de expatregeling af te schaffen en expats uit te sluiten van huurtoeslag, omdat zij deze regelingen als oneerlijk of nadelig voor Nederlanders beschouwen. BVNL ziet expats vooral als een groep die oneerlijke concurrentie veroorzaakt op de arbeidsmarkt en woningmarkt.
BVNL wil de expatregeling volledig afschaffen, omdat deze volgens de partij leidt tot oneerlijke concurrentie voor Nederlanders op de arbeidsmarkt. Hiermee wil BVNL het speelveld gelijker maken voor Nederlandse werknemers.
“De expatregeling afschaffen, deze leidt tot oneerlijke concurrentie voor Nederlanders op de arbeidsmarkt.”
BVNL wil dat huurtoeslag uitsluitend beschikbaar is voor Nederlanders en niet voor expats of buitenlandse studenten. Hiermee wil de partij de druk op de woningmarkt voor Nederlanders verlichten en sociale voorzieningen beschermen.
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
Het CDA wil de expatregeling behouden om Nederland aantrekkelijk te houden voor internationaal talent en investeringen. Tegelijkertijd pleit de partij voor strengere aanpak van misbruik van de kenniswerkersregeling en benadrukt het belang van een eerlijk speelveld en fatsoenlijke behandeling van alle internationale werknemers. De focus ligt op het aantrekken van hoogwaardige expats en kennismigranten, met behoud van fiscale voordelen, maar met meer controle op misbruik.
Het CDA ziet het aantrekken en behouden van expats als essentieel voor de Nederlandse economie en innovatiekracht. Daarom willen zij de bestaande expatregeling behouden, samen met andere fiscale stimulansen voor bedrijven, om Nederland aantrekkelijk te houden voor buitenlandse kenniswerkers en investeerders.
“We behouden de expatregeling, de innovatiebox en de (uitgebreide) WBSO, scherpen de renteaftrekbeperking niet verder aan en komen niet aan de inkoop van eigen aandelen.”
Hoewel het CDA het belang van kennismigranten erkent, wil de partij misbruik van de kenniswerkersregeling streng aanpakken. Dit moet voorkomen dat de regeling oneigenlijk wordt gebruikt en het draagvlak voor expats en kennismigranten onder druk komt te staan.
“We pakken misbruik van de kenniswerkersregeling streng aan.”
De ChristenUnie wil belastingvoordelen voor expats in Europees verband afschaffen en stelt dat expats, net als andere migranten, moeten integreren in de Nederlandse samenleving. De partij benadrukt dat gezinshereniging voor expats mogelijk is, maar koppelt daar duidelijke integratieverplichtingen aan, zoals het leren van de Nederlandse taal.
De ChristenUnie vindt dat het huidige fiscale beleid voor expats oneerlijk is en wil in Europees verband belastingvoordelen voor expats beëindigen. Dit moet bijdragen aan een gelijk speelveld en voorkomen dat bedrijven profiteren van uitzonderingsposities voor buitenlandse werknemers.
“In Europees verband zetten we ons in om belastingvoordelen voor expats gezamenlijk af te schaffen.”
De partij stelt dat expats die zich langdurig in Nederland vestigen en hun gezin willen laten overkomen, moeten voldoen aan integratieverplichtingen. Dit betekent onder andere het leren van de Nederlandse taal en het onderschrijven van Nederlandse waarden, net als andere migranten.
“Gezinshereniging komt niet zonder plichten. De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen. Dit geldt voor zowel vluchtelingen en arbeidsmigranten als expats.”
GroenLinks-PvdA wil de fiscale expatregeling (de belastingkorting voor kennismigranten) afbouwen en de toelating van kennismigranten strenger reguleren. Zij vinden dat alleen werkgevers die aantoonbaar echte vakkrachten nodig hebben, gebruik mogen maken van deze regelingen, om misbruik en oneerlijke voordelen te voorkomen. Het doel is om fiscale privileges voor expats te beperken en arbeidsmigratie te richten op echte tekorten.
GroenLinks-PvdA wil de belastingkorting voor kennismigranten (de expatregeling) afbouwen, omdat zij deze als een onrechtvaardig fiscaal voordeel zien dat leidt tot oneerlijke concurrentie en misbruik. Alleen werkgevers die aantoonbaar echte kennismigranten nodig hebben, mogen nog gebruikmaken van de kennismigrantenregeling. Hiermee wil de partij misstanden en oneigenlijk gebruik tegengaan.
“De belastingkorting voor kennismigranten, de expatregeling, bouwen we af.”
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning. Zo gaan we misstanden en oneigenlijk gebruik tegen.”
BIJ1 is kritisch op het huidige beleid dat expats en buitenlandse werknemers fiscaal bevoordeelt en wil deze uitzonderingspositie afschaffen. Hun belangrijkste concrete voorstel is het schrappen van de 30%-regeling, zodat buitenlandse werknemers met hoogbetaalde banen net zoveel belasting betalen als iedereen in Nederland. Hiermee wil BIJ1 fiscale gelijkheid bevorderen en speciale voordelen voor expats beëindigen.
BIJ1 vindt het onrechtvaardig dat expats via de 30%-regeling minder belasting betalen dan andere werknemers in Nederland. Door deze regeling af te schaffen, wil de partij fiscale gelijkheid herstellen en voorkomen dat expats met hoge inkomens een voorkeursbehandeling krijgen ten opzichte van Nederlandse werknemers.
“De 30%-regeling wordt afgeschaft: buitenlandse werknemers met hoogbetaalde banen gaan net zoveel belasting betalen als ieder ander.”
DENK is kritisch over de huidige belastingvoordelen voor expats en wil deze afschaffen. Het programma bevat geen andere concrete standpunten of voorstellen specifiek gericht op expats; de focus ligt uitsluitend op het beëindigen van de expatregeling als onderdeel van een eerlijker belastingbeleid.
DENK vindt dat de expatregeling een ondoelmatig belastingvoordeel is dat ongelijkheid in de hand werkt. Door deze regeling af te schaffen, wil DENK zorgen dat iedereen eerlijk bijdraagt aan het belastingstelsel en belastingontwijking tegengaan.
“We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
FVD wil de fiscale voordelen voor expats afbouwen en pleit voor gelijke belastingheffing voor expats en Nederlanders. Het programma bevat verder geen uitgebreide visie of beleid specifiek gericht op expats, maar beperkt zich tot het aanpassen van de 30%-regeling.
FVD vindt dat expats niet langer fiscaal bevoordeeld moeten worden ten opzichte van Nederlandse werknemers. Door de 30%-regeling gefaseerd af te bouwen, wil FVD zorgen dat expats evenveel belasting betalen als Nederlanders, waarmee het een gelijk speelveld op de arbeidsmarkt nastreeft.
“We gaan voor een gefaseerde afbouw van de 30%-regeling voor expats, zodat zij net zoveel belasting betalen als Nederlanders.”
De PVV noemt expats slechts één keer in haar verkiezingsprogramma, en dan uitsluitend in negatieve zin: de partij wil stoppen met de "oneerlijke expatregeling". Er zijn geen verdere standpunten, beleidsvoorstellen of bredere visies op expats of internationale kenniswerkers. Expats worden niet als doelgroep benoemd, noch worden er andere maatregelen of problemen rondom expats besproken.
De PVV beschouwt de huidige expatregeling als oneerlijk en wil deze volledig afschaffen. De partij ziet de regeling als een ondoelmatige fiscale subsidie voor het bedrijfsleven en wil het vrijgekomen geld besteden aan Nederlanders.
“Verder stoppen we met de NPO, met de oneerlijke expatregeling en met de export van uitkeringen en toeslagen. Dat geld blijft in Nederland.”
De Partij voor de Dieren wil de fiscale expatregeling en andere voordelen voor buitenlandse werknemers afschaffen, omdat deze volgens hen leiden tot oneerlijke concurrentie en ongelijkheid op de arbeidsmarkt. Hun beleid richt zich op het creëren van gelijke rechten en plichten voor alle werknemers, ongeacht afkomst, en het tegengaan van het aantrekken van goedkope buitenlandse arbeidskrachten via fiscale prikkels. Expats worden dus niet langer fiscaal bevoordeeld ten opzichte van andere werknemers.
De PvdD vindt dat de expatregeling en vergelijkbare fiscale voordelen bedrijven stimuleren om buitenlandse werknemers aan te trekken, wat leidt tot oneerlijke concurrentie en druk op arbeidsvoorwaarden. Door deze regelingen af te schaffen, wil de partij gelijke behandeling en een eerlijker speelveld voor alle werknemers in Nederland bevorderen.
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
De VVD ziet expats en internationaal talent als belangrijk voor de Nederlandse kenniseconomie, maar wil de toelating strenger en selectiever maken. De partij wil de bestaande kennismigrantenregeling omvormen tot een Toptalentenregeling met scherpere eisen, maar behoudt de 30%-regeling. De nadruk ligt op het aantrekken van essentieel buitenlands talent, vooral voor start- en scale-ups, en het voorkomen van misbruik.
De VVD wil de huidige kennismigrantenregeling vervangen door een Toptalentenregeling, gericht op het aantrekken van buitenlands talent dat essentieel is voor de kennisintensieve economie. Tegelijkertijd worden de toelatingseisen aangescherpt, bijvoorbeeld met een aanvullende opleidingseis, om misbruik door malafide bedrijven te voorkomen. De 30%-regeling blijft bestaan, en er is expliciet aandacht voor de positie van start- en scale-ups.
“Om groei en innovatie te realiseren hebben we soms naast alle knappe koppen in Nederland ook toptalent uit het buitenland nodig. Daarom is de kennismigrantenregeling belangrijk. Tegelijkertijd komt het nog te vaak voor dat malafide bedrijven de regeling misbruiken. We bouwen de regeling daarom om tot een Toptalentenregeling, gericht op buitenlands talent dat essentieel is voor onze kennisintensieve economie en groeitechnologieën. We laten de 27%-regeling in stand en scherpen de toelatingseisen aan, bijvoorbeeld via een aanvullende opleidingseis. We hebben expliciet oog voor de positie van start- en scale-ups.”
Volt wil de expatregeling binnen de EU gelijktrekken om oneerlijke concurrentie tussen lidstaten te voorkomen en het aantrekken van talent eerlijker te maken. Ze stellen voor om de toepassing van expatregelingen niet langer op salaris te baseren, maar op schaarste aan ervaring of vaardigheden. Volt ziet expats als een specifieke groep binnen arbeidsmigratie en richt zich op het harmoniseren van hun fiscale en administratieve behandeling binnen Europa.
Volt pleit voor het gelijktrekken van de expatregeling tussen EU-lidstaten, zodat landen niet langer met elkaar concurreren om talent via fiscale voordelen. Ze willen dat de regeling niet meer op salarisniveau wordt gebaseerd, maar op de daadwerkelijke schaarste aan ervaring of vaardigheden. Dit moet zorgen voor een eerlijker speelveld en een meer gerichte inzet van expatregelingen.
“Volt zet in op het gelijktrekken van de expatregeling tussen EU-lidstaten, zodat we niet langer onderling concurreren om talent. Voor talent buiten de EU zal nog wel per lidstaat een unieke regeling aangeboden kunnen worden. Voor beide regelingen zal salaris bovendien niet langer de norm zijn voor toepasbaarheid, maar zal er specifiek gekeken worden naar de schaarste aan ervaringen en/of vaardigheden.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma