NSC wil de fiscale voordelen en privileges voor expats (kennismigranten) fors beperken. Ze vinden dat de huidige expatregelingen te genereus zijn, de woningmarkt verstoren en oneerlijk zijn ten opzichte van Nederlandse werknemers. Alleen specialisten met unieke kennis die in Nederland ontbreekt, mogen nog komen; de toelatingseisen worden strenger en de belastingkorting wordt versoberd.
NSC vindt dat de huidige fiscale voordelen voor expats (zoals de 30%-regeling) te ruimhartig zijn en leiden tot verstoring van de woningmarkt en oneerlijke concurrentie. Ze willen deze regelingen versoberen zodat bedrijven zelf hun buitenlandse medewerkers passend moeten belonen, en alleen nog specialisten toelaten die echt nodig zijn voor de Nederlandse economie.
“We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
“Voor kennismigranten zijn de voordelen in het verleden doorgeschoten. We willen die gouden belastingregels versoberen en de toelatingseisen aanscherpen. De forse belastingkorting op een groot deel van hun inkomen moet eerlijker.”
“Ook versoberen we fiscale regelingen die arbeidsmigratie in de hand werken, zoals de expatregeling.”
NSC wil de instroom van expats beperken tot alleen die specialisten die over kennis en expertise beschikken die onvoldoende in Nederland aanwezig is. Dit om te voorkomen dat expats de arbeidsmarkt en woningmarkt onnodig belasten.
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is.”
“Minder privileges voor kennismigranten (expats).”
“We willen die gouden belastingregels versoberen en de toelatingseisen aanscherpen.”
50PLUS noemt het woord "expat" niet expliciet, maar hun standpunten over arbeids- en studiemigratie zijn direct relevant voor expats die tijdelijk in Nederland wonen en werken of studeren. De partij wil strengere regels voor arbeids- en studiemigranten, waaronder het afkopen van opgebouwde AOW-rechten bij vertrek en het leggen van meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen. 50PLUS streeft naar een beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten, met uitzondering voor gerichte arbeidsmigratie in de zorg.
50PLUS wil voorkomen dat tijdelijke arbeids- en studiemigranten (waaronder expats) langdurig aanspraak maken op AOW, door opgebouwde rechten bij vertrek uit te laten kopen. Dit moet de administratieve last en kosten voor de overheid beperken.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland. Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
De partij vindt dat werkgevers en onderwijsinstellingen financieel en praktisch verantwoordelijk moeten zijn voor arbeids- en studiemigranten, wat een rem moet zetten op het aantal expats en internationale studenten.
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
Hoewel 50PLUS een streng migratiebeleid voorstaat, erkennen ze het belang van gerichte arbeidsmigratie (waaronder expats) voor het oplossen van personeelstekorten in de zorg.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
De SGP noemt het woord "expat" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen specifiek beleid voor expats als aparte groep. Wel worden er strikte voorwaarden en quota voorgesteld voor arbeidsmigratie van buiten de EU, wat in de praktijk ook expats kan raken. De nadruk ligt op het beperken van arbeidsmigratie, het stellen van eisen aan ondernemers en het tegengaan van uitbuiting, zonder onderscheid te maken tussen hoog- of laagopgeleide migranten.
De SGP wil het aantal arbeidsmigranten, waaronder expats van buiten de EU, beperken door strikte voorwaarden en quota in te voeren. Dit beleid is bedoeld om overbelasting van voorzieningen en uitbuiting tegen te gaan, en om te stimuleren dat mensen bijdragen aan hun eigen land van herkomst in plaats van naar Nederland te komen voor werk.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
De SGP legt de verantwoordelijkheid voor arbeidsmigranten, waaronder expats, bij de ondernemers die hen naar Nederland halen. Dit betreft onder andere huisvesting en het leren van de Nederlandse taal, met als doel integratie te bevorderen en misstanden te voorkomen.
“Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor werknemers die zij hierheen halen, onder meer ten aanzien van huisvesting of het leren van de taal.”
De SGP wil fiscale voordelen die arbeidsmigratie (en dus ook expats) stimuleren, afschaffen en pleit voor gelijke loonkosten voor alle werknemers in een sector, ongeacht hun herkomst. Dit moet oneerlijke concurrentie en verdringing op de arbeidsmarkt tegengaan.
“Boetes voor uitbuiting van arbeidskrachten worden verhoogd en verkeerde fiscale prikkels die arbeidsmigratie stimuleren, verdwijnen.”
“De EU-regels voor detachering vanuit andere lidstaten moeten ertoe leiden dat de loonkosten in het werkland gelijk zijn voor alle werknemers in een bepaalde sector.”
GroenLinks-PvdA wil de fiscale expatregeling (de belastingkorting voor kennismigranten) afbouwen, omdat zij deze als onrechtvaardig en oneigenlijk gebruik zien. Alleen werkgevers die aantoonbaar echte kennismigranten nodig hebben, mogen nog gebruikmaken van de kennismigrantenregeling. Het doel is misbruik en ongelijke fiscale voordelen te voorkomen.
GroenLinks-PvdA vindt de huidige expatregeling, waarbij kennismigranten een belastingkorting krijgen, onrechtvaardig en wil deze afbouwen. Ze willen voorkomen dat werkgevers oneigenlijk gebruik maken van deze regeling en zo fiscale voordelen krijgen die niet terecht zijn. Dit past in hun bredere streven naar een eerlijker belastingstelsel en het tegengaan van misstanden rond arbeidsmigratie.
De partij wil de kennismigrantenregeling aanscherpen zodat alleen werkgevers die aantoonbaar echte kennismigranten nodig hebben, een vergunning krijgen. Hiermee willen ze misstanden en oneigenlijk gebruik van de regeling tegengaan.
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning. Zo gaan we misstanden en oneigenlijk gebruik tegen.”
De SP wil belastingvoordelen voor expats afschaffen en geen onderscheid maken tussen expats en andere arbeidsmigranten. Expats moeten vanaf dag één Nederlands leren en bedrijven zijn verantwoordelijk voor taallessen. De partij ziet de huidige expat-regelingen als een verdienmodel voor bedrijven dat leidt tot verdringing op de arbeidsmarkt.
De SP vindt dat de belastingkorting voor expats vooral bedrijven bevoordeelt en zorgt voor oneerlijke concurrentie met Nederlandse werknemers. Ze willen deze regeling daarom volledig afschaffen.
“Belastingvoordelen voor expats schaffen we af. Expats die in Nederland werken, krijgen bijna een derde van hun loon onbelast uitbetaald. Een belangrijk deel van deze belastingkorting gaat niet naar de expat zelf, maar naar bedrijven die expats via deze regeling een lager loon kunnen bieden dan voor een Nederlandse werknemer. De regeling werkt zo verdringing in de hand en is een verdienmodel van bedrijven.”
De SP wil dat expats niet anders worden behandeld dan andere arbeidsmigranten, om zo gelijke behandeling en integratie te bevorderen.
“Bovendien willen we geen onderscheid maken tussen expats en andere arbeidsmigranten.”
Expats die in Nederland komen wonen, moeten vanaf dag één de Nederlandse taal leren. Bedrijven en kennisinstellingen zijn verantwoordelijk voor het aanbieden van taallessen aan expats die zij naar Nederland halen.
“Daarom is het belangrijk dat iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert. De overheid is verantwoordelijk voor het bieden van goede taallessen aan vluchtelingen. Bedrijven en kennisinstellingen dragen de zorg voor taallessen voor arbeids en kennismigranten die zij hier zelf naartoe halen.”
BBB noemt expats slechts in de context van de fiscale expatregeling voor kenniswerkers. Het standpunt is dat deze regeling behouden moet blijven om de internationale concurrentiepositie van Nederland te waarborgen. Er zijn geen andere concrete beleidsvoorstellen of visies over expats als doelgroep of over hun maatschappelijke positie.
BBB wil de huidige fiscale regeling voor expats (kenniswerkers) handhaven, omdat deze als doeltreffend en doelmatig wordt beschouwd en belangrijk is voor de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven. Het adresseren van de expatregeling is puur fiscaal-economisch gemotiveerd, zonder bredere sociale of integratie-invalshoek.
“Handhaving van de huidige fiscale regeling voor kenniswerkers. Deze regeling werkt goed en is als doeltreffend en doelmatig beoordeeld.”
“Voor bedrijven een stabiel fiscaal beleid en we handhaven de bedrijfsopvolgingsfaciliteit, deelnemingsvrijstelling, innovatiebox en andere maatregelen die innovatie stimuleren zoals de expatregeling.”
BVNL wil de voordelen voor expats in Nederland beperken en stelt voor om specifieke regelingen voor expats af te schaffen. De partij vindt dat expats geen oneerlijke voordelen mogen hebben ten opzichte van Nederlanders, zowel op de arbeidsmarkt als bij sociale voorzieningen.
BVNL wil de expatregeling afschaffen omdat deze volgens de partij leidt tot oneerlijke concurrentie voor Nederlanders op de arbeidsmarkt. Hiermee wil BVNL het speelveld gelijker maken voor Nederlandse werknemers.
“De expatregeling afschaffen, deze leidt tot oneerlijke concurrentie voor Nederlanders op de arbeidsmarkt.”
BVNL stelt voor dat expats geen recht meer hebben op huurtoeslag zolang deze regeling bestaat. Dit moet voorkomen dat expats gebruikmaken van sociale voorzieningen die volgens BVNL primair voor Nederlanders bedoeld zijn.
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
Het CDA wil de expatregeling behouden als onderdeel van een breder beleid om Nederland aantrekkelijk te houden voor internationale bedrijven en investeringen. Tegelijkertijd benadrukt het CDA het belang van het aanpakken van misbruik van regelingen voor kennismigranten en kenniswerkers. De partij ziet expats vooral als economische meerwaarde, maar wil streng toezien op eerlijk gebruik van deze regelingen.
Het CDA beschouwt de expatregeling als een belangrijk instrument om bedrijven en investeringen aan te trekken en te behouden in Nederland. De regeling wordt expliciet genoemd als onderdeel van een pakket aan fiscale maatregelen die Nederland aantrekkelijk moeten houden voor internationaal talent en ondernemerschap.
“We behouden de expatregeling, de innovatiebox en de (uitgebreide) WBSO, scherpen de renteaftrekbeperking niet verder aan en komen niet aan de inkoop van eigen aandelen.”
Naast het behouden van de expatregeling, wil het CDA misbruik van regelingen voor kennismigranten en kenniswerkers streng aanpakken. Dit standpunt richt zich op het waarborgen van eerlijkheid en het voorkomen van oneigenlijk gebruik, zodat de regeling haar doel blijft dienen.
“We pakken misbruik van de kenniswerkersregeling streng aan.”
De ChristenUnie wil de speciale belastingvoordelen voor expats in Europees verband afschaffen en stelt dat expats, net als andere migranten, moeten integreren in de Nederlandse samenleving. Ze benadrukken het belang van taallessen en integratieverplichtingen voor expats die zich langdurig in Nederland vestigen.
De ChristenUnie vindt het onwenselijk dat expats profiteren van fiscale voordelen en wil deze in Europees verband beëindigen. Dit moet zorgen voor een eerlijker speelveld en voorkomen dat bedrijven onevenredig profiteren van internationale arbeidskrachten.
“In Europees verband zetten we ons in om belastingvoordelen voor expats gezamenlijk af te schaffen.”
Expats die zich langdurig in Nederland vestigen, moeten volgens de ChristenUnie voldoen aan integratie-eisen, zoals het leren van de Nederlandse taal en het inpassen in de samenleving. Dit geldt voor expats net als voor andere groepen migranten.
“De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen. Dit geldt voor zowel vluchtelingen en arbeidsmigranten als expats.”
BIJ1 is kritisch over het huidige expatbeleid en pleit voor het afschaffen van fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers met hoge inkomens, zoals de 30%-regeling. Hun visie is dat alle werknemers, inclusief expats, gelijk behandeld moeten worden en dat speciale belastingvoordelen voor expats onrechtvaardig zijn.
BIJ1 wil dat buitenlandse werknemers met hoogbetaalde banen (expats) niet langer profiteren van de 30%-regeling en net zoveel belasting betalen als andere werknemers in Nederland. Hiermee wil de partij fiscale gelijkheid bevorderen en het onderscheid tussen expats en andere werkenden opheffen.
“De 30%-regeling wordt afgeschaft: buitenlandse werknemers met hoogbetaalde banen gaan net zoveel belasting betalen als ieder ander.”
DENK is kritisch over de huidige expatregeling en wil deze afschaffen, omdat zij deze als een ondoelmatig belastingvoordeel zien. Het programma bevat geen andere concrete standpunten of voorstellen specifiek gericht op expats; de focus ligt uitsluitend op het beëindigen van deze fiscale regeling.
DENK wil de expatregeling afschaffen omdat zij deze als een onnodig belastingvoordeel beschouwen dat niet bijdraagt aan een eerlijke belastingdruk. Hiermee wil DENK belastingontwijking tegengaan en zorgen dat iedereen, inclusief expats, eerlijk bijdraagt aan het Nederlandse belastingstelsel.
“We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expatregeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
FVD wil de fiscale voordelen voor expats in Nederland afbouwen, zodat expats voortaan hetzelfde belastingtarief betalen als Nederlanders. Het programma bevat verder geen bredere visie of beleid specifiek gericht op expats; de focus ligt uitsluitend op het gelijktrekken van belastingregimes.
FVD vindt het onrechtvaardig dat expats via de 30%-regeling minder belasting betalen dan Nederlanders en wil deze regeling daarom gefaseerd afbouwen. Hiermee wil de partij fiscale gelijkheid creëren en voorkomen dat expats fiscaal worden bevoordeeld ten opzichte van Nederlandse werknemers.
“We gaan voor een gefaseerde afbouw van de 30%-regeling voor expats, zodat zij net zoveel belasting betalen als Nederlanders.”
De PVV noemt expats slechts één keer in haar verkiezingsprogramma, en dan uitsluitend in negatieve zin: de partij wil stoppen met de "oneerlijke expatregeling". Er zijn geen verdere standpunten, voorstellen of analyses over expats als doelgroep, hun rol in Nederland, of bredere expat-gerelateerde thema’s. Het enige concrete voorstel is het afschaffen van de fiscale regeling voor expats.
De PVV beschouwt de huidige expatregeling als oneerlijk en wil deze beëindigen. Dit voorstel wordt gepresenteerd als een bezuinigingsmaatregel en als onderdeel van het streven om uitgaven te beperken en voordelen voor specifieke groepen af te schaffen. Er wordt geen verdere toelichting gegeven op de gevolgen voor expats of de Nederlandse economie.
“Verder stoppen we met de NPO, met de oneerlijke expatregeling en met de export van uitkeringen en”
De Partij voor de Dieren wil de expatregeling en andere fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers volledig afschaffen. Zij zien deze regelingen als onrechtvaardig en vinden dat bedrijven geen extra fiscale stimulans moeten krijgen om buitenlandse werknemers, waaronder expats, aan te trekken. Gelijke behandeling en het tegengaan van uitbuiting staan centraal in hun visie.
De PvdD is tegen het bieden van fiscale voordelen aan bedrijven om buitenlandse werknemers, zoals expats, aan te trekken. Zij vinden dat deze regelingen ongelijkheid bevorderen en niet bijdragen aan een eerlijk arbeidsbeleid. Door deze voordelen af te schaffen, wil de partij gelijke behandeling van alle werknemers stimuleren en het aantrekken van goedkope buitenlandse arbeidskrachten ontmoedigen.
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
De VVD ziet expats en kennismigranten als belangrijk voor de Nederlandse kenniseconomie, maar wil de toelating strenger maken om misbruik te voorkomen. De partij wil de bestaande kennismigrantenregeling ombouwen tot een Toptalentenregeling met aangescherpte eisen, terwijl de fiscale 30%-regeling (27%-regeling) behouden blijft. De nadruk ligt op het aantrekken van essentieel buitenlands talent, vooral voor start- en scale-ups, met meer selectie en minder ruimte voor misbruik.
De VVD wil de huidige kennismigrantenregeling omvormen tot een Toptalentenregeling, gericht op het aantrekken van buitenlands talent dat essentieel is voor de Nederlandse kenniseconomie. Tegelijkertijd worden de toelatingseisen aangescherpt, bijvoorbeeld met een aanvullende opleidingseis, om misbruik door malafide bedrijven te voorkomen. De 27%-regeling blijft bestaan, en er is expliciet aandacht voor de positie van start- en scale-ups.
“Om groei en innovatie te realiseren hebben we soms naast alle knappe koppen in Nederland ook toptalent uit het buitenland nodig. Daarom is de kennismigrantenregeling belangrijk. Tegelijkertijd komt het nog te vaak voor dat malafide bedrijven de regeling misbruiken. We bouwen de regeling daarom om tot een Toptalentenregeling, gericht op buitenlands talent dat essentieel is voor onze kennisintensieve economie en groeitechnologieën. We laten de 27%-regeling in stand en scherpen de toelatingseisen aan, bijvoorbeeld via een aanvullende opleidingseis. We hebben expliciet oog voor de positie van start- en scale-ups.”
Volt wil de expatregeling binnen de EU harmoniseren om oneerlijke concurrentie tussen lidstaten te voorkomen en het aantrekken van talent eerlijker te maken. Ze pleiten ervoor dat niet langer het salaris, maar de schaarste aan vaardigheden en ervaring bepalend is voor toegang tot expatregelingen. Volt richt zich op een gelijk speelveld voor expats binnen de EU en een gerichte aanpak voor talent van buiten de EU.
Volt wil dat EU-lidstaten stoppen met onderlinge concurrentie om talent door de expatregeling gelijk te trekken. Dit moet zorgen voor eerlijkere arbeidsmobiliteit en het aantrekken van schaarse vaardigheden, in plaats van alleen hoge salarissen te belonen.
“Volt zet in op het gelijktrekken van de expatregeling tussen EU-lidstaten, zodat we niet langer onderling concurreren om talent. Voor talent buiten de EU zal nog wel per lidstaat een unieke regeling aangeboden kunnen worden. Voor beide regelingen zal salaris bovendien niet langer de norm zijn voor toepasbaarheid, maar zal er specifiek gekeken worden naar de schaarste aan ervaringen en/of vaardigheden.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma