De SGP is principieel tegen euthanasie en wil de euthanasiewet intrekken. Zij pleit voor strengere begrenzing van de huidige wet, afschaffing van euthanasie bij psychisch lijden en jonge mensen, en bescherming van artsen tegen druk. De partij benadrukt het belang van palliatieve zorg en het voorkomen van een maatschappelijk klimaat waarin ouderen of kwetsbaren zich tot last voelen.
De SGP wil de euthanasiewet volledig intrekken en is tegen elke verruiming van euthanasie of hulp bij zelfdoding. Zij ziet euthanasie niet als normaal medisch handelen en verzet zich tegen het idee van een ‘recht op euthanasie’. Dit standpunt is geworteld in de overtuiging dat het menselijk leven beschermwaardig is en dat kwetsbaren beschermd moeten worden.
De SGP wil het criterium ‘uitzichtloos en ondraaglijk lijden’ duidelijker begrenzen en euthanasie bij psychisch lijden, vooral bij jongeren, onmogelijk maken. Daarnaast pleit de partij voor voorafgaande toetsing van euthanasieverzoeken en meer transparantie in de beoordeling.
“Om verdere uitholling van de euthanasiewet tegen te gaan, wordt het criterium ‘uitzichtloos en ondraaglijk lijden’ duidelijker begrensd. De SGP wil dat euthanasie bij psychisch lijden niet langer mogelijk is. Zéker bij jonge mensen.”
“Toetsing van euthanasieverzoeken wordt aangescherpt. Dit moet niet langer achteraf, maar vooraf gebeuren. Alle oordelen van de toetsingscommissies moeten openbaar worden gemaakt.”
De SGP wil artsen beschermen tegen druk van familie en voorkomen dat ouderen of mensen met een beperking zich tot last voelen. De partij benadrukt het belang van liefdevolle, palliatieve zorg als alternatief voor euthanasie.
“Artsen moeten worden beschermd tegen druk van familie.”
“Wij vinden dat er geen maatschappelijk klimaat mag ontstaan waarin ouderen of mensen met een beperking zich tot last gaan voelen van hun naasten.”
“dat wie nabij het einde is, de meest liefdevolle en passende zorg en ondersteuning krijgt.”
De SGP wil de regeling voor levensbeëindiging van jonge kinderen intrekken, omdat zij het beëindigen van leven in deze groep principieel afwijst.
“De regeling voor levensbeëindiging van jonge kinderen wordt ingetrokken.”
BIJ1 pleit voor volledige zelfbeschikking rond euthanasie en wil de toegang tot euthanasie verruimen, ook voor mensen met psychisch lijden, dementie of een persisterende doodswens zonder medische aandoening. Ze willen de strafbaarheid van artseneuthanasie opheffen, hulp bij zelfdoding door naasten decriminaliseren, en een legaal, veilig stervensmiddel beschikbaar maken onder strikte voorwaarden.
BIJ1 wil dat euthanasie toegankelijker wordt, ook voor mensen met vergevorderde dementie (met eerdere wilsverklaring) en mensen met psychiatrisch lijden of ouderdomsaandoeningen. Ze willen de positie van de patiënt versterken en vinden dat de wens voor euthanasie nooit mag voortkomen uit gebrekkige zorg.
“Bij vergevorderde dementie wordt zelden euthanasie verleend, ook niet als mensen hier eerder - toen zij nog wilsbekwaam waren - toestemming voor hebben verleend. ... Daarom willen we de positie van de patiënt versterken en de keuze voor euthanasie toegankelijker maken. Ook voor mensen die lijden aan een psychiatrische ziekte of een stapeling van ouderdomsaandoeningen.”
“De wens voor euthanasie mag nooit worden bepaald door gebrekkige zorg. ... BIJ1 gelooft daarbij in de volledige zelfbeschikking van ieder mens om te kiezen voor een waardige dood in eigen regie.”
BIJ1 wil de strafbaarheid van artseneuthanasie opheffen en hulp bij zelfdoding door naasten of andere hulpverleners decriminaliseren, omdat ze de Nederlandse euthanasiepraktijk als zorgvuldig beschouwen.
“Daarom heffen we de strafbaarheid van artseneuthanasie op. Ook moet hulp bij zelfdoding door naasten of andere professionele hulpverleners gedecriminaliseerd worden.”
“Uit de jaarlijkse verslagen van de Regionale Toetsingscommissies (RTE) en de wetsevaluaties blijkt dat de Nederlandse euthanasiepraktijk bijzonder zorgvuldig is.”
BIJ1 wil dat mensen met een weloverwogen, persisterende doodswens – ook als zij niet ziek zijn – toegang krijgen tot een legaal, veilig en betrouwbaar stervensmiddel, mits vrijwilligheid en weloverwogenheid getoetst worden.
“Ieder mens moet kunnen kiezen voor een waardige dood in eigen regie, ook als zij niet ziek zijn. Mensen met een weloverwogen persisterende doodswens moeten daarom toegang kunnen krijgen tot een legaal, waardig, veilig en betrouwbaar stervensmiddel, zodat zij niet hoeven te kiezen voor suïcide.”
“Een toets op vrijwilligheid en weloverwogenheid moet beschermen tegen misbruik en impulsief gebruik van zo’n door de overheid gereguleerd middel.”
BIJ1 wil laagdrempelige voorzieningen waar mensen met een doodswens, ook zonder indicatie voor palliatieve zorg, openlijk kunnen praten over hun wens, met zowel levenshulp als stervenshulp beschikbaar.
“We beginnen daarbij laagdrempelige voorzieningen waar mensen met een doodswens, die lijden aan een psychische aandoening, openlijk en in alle vrijheid kunnen praten over hun wens. ... Bij deze laagdrempelige voorzieningen is levenshulp en stervenshulp beschikbaar.”
“We versterken de mogelijkheid om in gesprek te gaan met artsen over een vrijwillig levenseinde. Ook voor mensen zonder indicatie voor palliatieve zorg.”
De ChristenUnie is principieel tegen de normalisering en uitbreiding van euthanasie en wil het aantal euthanasiegevallen terugdringen. Zij verzetten zich tegen euthanasie bij voltooid leven, willen euthanasie bij jongeren met ernstig psychisch lijden onder de dertig stopzetten, en zetten in op betere palliatieve zorg en voorlichting over natuurlijk sterven als alternatieven.
De ChristenUnie ziet euthanasie als een bedreiging voor de beschermwaardigheid van het menselijk leven en wil een trendbreuk realiseren door het aantal euthanasiegevallen te laten dalen. Zij zijn tegen het normaliseren van euthanasie, vooral bij lichamelijke achteruitgang, levensmoeheid en voltooid leven.
“We willen dat ouderen zorg en waardering ontvangen en hun betekenis erkend wordt, en dat er geen glibberig pad naar normalisering van euthanasie bij lichamelijke achteruitgang of levensmoeheid ontstaat.”
“De ChristenUnie is tegen een wettelijke regeling voor euthanasie bij mensen met een ‘voltooid leven’. ‘Middel X’, zelfdodingscapsules of nog te ontwikkelen zelfdodingsmiddelen blijven verboden. Organisaties die dergelijke middelen ontwikkelen en/of beschikbaar stellen, worden strafrechtelijk aangepakt.”
“Ieder mens is door God geschapen en vanaf het prille begin tot het einde van het leven door Hem geliefd. Dit uitgangspunt betekent dat de ChristenUnie zich altijd verzet tegen de Nederlandse abortus- en euthanasiepraktijk die indruist tegen één van onze meest elementaire waarden: de beschermwaardigheid van het menselijk leven.”
De partij maakt zich zorgen over de stijging van euthanasieverzoeken onder jongeren en wil euthanasie bij ernstig psychisch lijden voor jongeren onder de dertig stopzetten totdat er betere zorg en begeleiding is.
De ChristenUnie wil het aantal euthanasiegevallen terugdringen door te investeren in betere voorlichting over natuurlijk sterven en het verbeteren van hospice- en palliatieve zorg.
“We zetten in op trendbreuk: een daling van het aantal euthanasiegevallen via verbeterde voorlichting over natuurlijk sterven, goede en voldoende beschikbare hospice- en palliatieve zorg.”
“Zij verdienen betere zorg en begeleiding. Daarom bereiden we het palliatieve zorgaanbod voor psychiatrische patiënten uit en zorgen we dat de GGZ recht doet aan hun vaak ernstige zorgvraag.”
D66 vindt dat ieder mens het recht heeft om zelf te beslissen over het einde van het leven en pleit daarom voor ruimere en duidelijkere wetgeving rond euthanasie. De partij wil euthanasie volledig uit het strafrecht halen, de wet verruimen voor mensen met psychisch lijden en dementie, en snellere toegang tot stervenshulp mogelijk maken. D66 benadrukt autonomie, mededogen en het belang van wettelijke kaders voor hulp bij een voltooid leven.
D66 wil euthanasie niet langer onder het strafrecht laten vallen, zodat het een medische en persoonlijke keuze wordt zonder strafrechtelijke consequenties. Dit moet de autonomie van mensen versterken en het taboe rondom het onderwerp verminderen.
D66 pleit voor een bredere toepassing van de euthanasiewet, zodat ook mensen met psychisch lijden of dementie toegang krijgen tot euthanasie. Hiermee wil de partij recht doen aan de wensen van mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden, ongeacht de oorzaak.
“Verruiming van de euthanasiewet, ook bij psychisch lijden en dementie.”
D66 wil een wettelijke regeling voor hulp bij een voltooid leven, zodat mensen die hun leven als voltooid beschouwen op een waardige en legale manier hulp kunnen krijgen bij het beëindigen van hun leven.
“Een wettelijke regeling voor hulp bij een voltooid leven.”
Om mensen die euthanasie overwegen beter te ondersteunen, wil D66 snellere toegang tot stervenshulp mogelijk maken via gespecialiseerde expertisecentra.
“Snellere toegang tot stervenshulp via expertisecentra.”
BBB erkent euthanasie als een mogelijke daad van barmhartigheid bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden, mits uitgevoerd in een medische setting na zorgvuldige besluitvorming. De partij wil investeren in kennis en expertise rondom het levenseinde, maar wijst de voltooidlevenwet expliciet af omdat deze volgens BBB niets toevoegt aan de bestaande euthanasiepraktijk. BBB benadrukt zorgvuldigheid, medische context en kennisontwikkeling, en verzet zich tegen uitbreiding van euthanasie naar mensen zonder medische grondslag.
BBB vindt dat actieve levensbeëindiging alleen mogelijk moet zijn bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden, en uitsluitend na zorgvuldige besluitvorming in een medische context. De partij wil investeren in expertise zodat artsen goed zijn toegerust om euthanasie en palliatieve sedatie uit te voeren. Hiermee adresseert BBB het belang van deskundigheid en zorgvuldigheid bij het levenseinde.
“Bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden kan actieve levensbeëindiging een daad van barmhartigheid zijn. Dit moet altijd in een medische setting plaatsvinden, na zorgvuldige besluitvorming.”
“Er moet voldoende geïnvesteerd worden in expertisecentra over het levenseinde, om zo te zorgen dat artsen voldoende kennis en kunde hebben om, indien gewenst, palliatieve sedatie en/of euthanasie uit te voeren.”
BBB verzet zich tegen de voltooidlevenwet, omdat deze volgens de partij geen toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de huidige euthanasiepraktijk. Hiermee maakt BBB duidelijk dat zij euthanasie niet verder wil uitbreiden naar mensen zonder medische grondslag, zoals ouderen die hun leven als voltooid beschouwen.
Het CDA is kritisch over verdere verruiming van euthanasiewetgeving en wijst de Wet Voltooid Leven expliciet af. De partij wil meer onderzoek naar de stijging van euthanasie onder jongeren en benadrukt het belang van maatschappelijke gesprekken over het levenseinde, met nadruk op zingeving en zorgvuldigheid. Concrete beleidsvoorstellen zijn het afwijzen van de Wet Voltooid Leven en het stimuleren van wensverklaringen in plaats van wilsverklaringen voor ouderen.
Het CDA is geen voorstander van de Wet Voltooid Leven, omdat zij zorgen heeft over de maatschappelijke gevolgen en de bescherming van kwetsbare groepen. De partij wil voorkomen dat het levenseinde te makkelijk wordt gefaciliteerd zonder diepgaande maatschappelijke reflectie.
“We zijn geen voorstander van de Wet Voltooid Leven.”
Het CDA signaleert een stijging van euthanasiegevallen onder jongeren en wil de oorzaken hiervan beter begrijpen. De partij pleit daarom voor meer onderzoek naar deze ontwikkeling, met het oog op zorgvuldigheid en bescherming van jongeren.
“De problematiek rondom euthanasie van jongeren onder de dertig volgen we nauw. We willen meer onderzoek naar de oorzaken van de stijging van het aantal gevallen.”
Het CDA wil het gesprek over het levenseinde verbreden naar zingeving en wensen, in plaats van alleen juridische wilsverklaringen. Dit moet ouderen helpen hun behoeften en zorgen rondom het levenseinde beter vast te leggen.
“We zetten ons in voor een beweging van ‘wilsverklaring’ naar ‘wensverklaring’, waarbij ouderen hun zorgen, wensen en behoeften voor de laatste levensfase vanuit zingevingsperspectief vastleggen.”
Het CDA benadrukt het belang van zorgvuldigheid en maatschappelijke discussie bij fundamentele vragen over leven en dood, waaronder euthanasie. De partij vindt dat Nederland een traditie van zorgvuldige en afgewogen wetgeving moet voortzetten.
“Medische ethiek gaat over fundamentele vragen naar ons menszijn, leven en dood. In het politieke en maatschappelijke debat past daarin zorgvuldigheid.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) erkent het recht op zelfbeschikking bij het levenseinde en vindt dat mensen zelf mogen bepalen wanneer zij op een waardige manier willen sterven, mits er een zorgvuldig traject aan voorafgaat. Tegelijkertijd benadrukt de partij het belang van maatschappelijke verantwoordelijkheid om te voorkomen dat mensen zich tot euthanasie gedwongen voelen door eenzaamheid of het idee een last te zijn. Concrete beleidsvoorstellen over euthanasie zijn beperkt, maar het programma onderstreept het belang van zorgvuldigheid, goede informatievoorziening en het waarborgen van inspraak, ook voor mensen met een beperking.
De PvdD vindt dat mensen het recht hebben om zelf te bepalen wanneer zij hun leven willen beëindigen, zolang dit via een zorgvuldig proces verloopt. De partij benadrukt het belang van goede informatie, inspraak en ondersteuning, en wil voorkomen dat mensen zich ongewenst of tot last voelen en daarom voor euthanasie kiezen.
“De Partij voor de Dieren onderschrijft het principe dat mensen beschikken over hun eigen leven, zeker als het gaat om een stervenswens. De samenleving heeft echter ook de verantwoordelijkheid om te voorkomen dat mensen zichzelf als last voor anderen gaan beschouwen of zich niet meer welkom voelen in de samenleving. Het vastleggen van een wettelijke leeftijdsgrens voor stervenshulp is arbitrair en zou grote maatschappelijke gevolgen hebben.”
“De Partij voor de Dieren hecht aan zelfbeschikking en vindt dat mensen zelf mogen bepalen wanneer ze sterven, op een waardige manier. Hier moet een zorgvuldig traject aan voorafgaan.”
“We verstevigen het recht op zeggenschap binnen medische behandelingen. Mensen worden altijd volledig geïnformeerd, hebben recht op een second opinion en maken in overleg met hun behandelaar eigen keuzes. We zorgen dat abortuszorg, hulp bij levenseinde en informatie over donorconceptie goed beschikbaar zijn.”
“We waarborgen dat ook mensen met een verstandelijke beperking of psychische kwetsbaarheid inspraak houden over beslissingen rond hun lichaam en zorg, ondersteund indien nodig.”
NSC handhaaft de huidige euthanasiewetgeving bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden, maar wil strengere regels voor euthanasie bij psychisch lijden onder de 30 jaar en is terughoudend bij wilsonbekwame mensen. Ze steunen de Wet voltooid leven niet en benadrukken het belang van zorgvuldigheid en deskundigheid bij beslissingen rond het levenseinde.
NSC wil de bestaande euthanasiewetgeving behouden voor situaties van uitzichtloos en ondraaglijk lijden, maar pleit voor een moratorium op euthanasie en hulp bij zelfdoding bij psychisch lijden onder de 30 jaar. Ze zijn terughoudend over euthanasie bij wilsonbekwame mensen en wijzen de Wet voltooid leven af. De partij benadrukt dat meer duidelijkheid nodig is over de beoordeling van wilsbekwaamheid en uitzichtloosheid bij psychisch lijden.
“We handhaven de huidige wetgeving rondom euthanasie in Nederland bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden. We pleiten voor een moratorium op euthanasie en hulp bij zelfdoding bij psychisch lijden onder de 30 jaar. Voordat verdere stappen worden gezet, is meer duidelijkheid nodig over hoe wilsbekwaamheid en de uitzichtloosheid van psychisch lijden bij mensen moet worden beoordeeld. Verder zijn we terughoudend en bezorgd over euthanasie bij wilsonbekwame mensen. We steunen de Wet voltooid leven niet.”
NSC vindt dat het debat over medische ethiek, waaronder euthanasie, met grote zorgvuldigheid gevoerd moet worden en niet alleen aan experts mag worden overgelaten. Ze willen investeren in de kennis van zorgprofessionals over gesprekken rond het levenseinde, inclusief euthanasie, en voldoende financiering voor hospices en terminale thuiszorg.
“Het maatschappelijke en politieke debat over medische ethiek en over beginnend en eindigend leven moet met de grootst mogelijke zorgvuldigheid worden gevoerd.”
“We investeren in de kennis van zorgprofessionals over het tijdig spreken met de patiënt en de familie over wensen nabij het levenseinde zoals het stoppen van levensverlengende behandeling, palliatieve zorg, palliatieve sedatie en euthanasie. Ook willen we hospices en terminale thuiszorg voldoende financiering bieden.”
BVNL beschouwt euthanasie als een individuele keuze en vindt dat volwassen mensen binnen de huidige wetgeving zelf mogen beslissen over het beëindigen van hun leven. De partij verwerpt elke vorm van overheidsdwang bij medisch-ethische keuzes en benadrukt dat deze beslissingen bij het individu horen, niet bij de staat.
BVNL stelt dat volwassen mensen het recht hebben om euthanasie te kiezen zolang dit binnen de bestaande wetgeving gebeurt. De partij benadrukt het belang van individuele vrijheid en verzet zich tegen inmenging van de overheid in deze persoonlijke beslissing.
“Als volwassen mensen euthanasie willen plegen binnen de huidige wetgeving dan is dat een eigen keuze.”
“Medisch-ethische keuzes horen bij het individu, niet bij de Staat. Belang Van Nederland verwerpt iedere vorm van overheidsdwang als het gaat om beslissingen over het eigen lichaam. Of het nu gaat om vaccinatie, medische behandelingen, seksuele voorkeur, levensovertuiging, of levensbeëindiging: deze keuzes behoren toe aan de mens zelf.”
JA21 steunt de huidige euthanasiepraktijk in Nederland, die zij als zorgvuldig beschouwen, maar verzet zich tegen verdere uitbreiding ervan naar mensen zonder uitzichtloos, medisch lijden of wilsonbekwamen. De partij benadrukt dat regelgeving rond levensbeëindiging met grote zorgvuldigheid moet worden vastgesteld en dat zorg voor kwetsbaren altijd toegankelijk en van hoge kwaliteit moet zijn.
JA21 vindt de bestaande euthanasiewetgeving voldoende en zorgvuldig, en wil deze niet uitbreiden naar mensen zonder uitzichtloos, medisch lijden of naar wilsonbekwamen. Zij zien uitbreiding als onwenselijk en leggen de nadruk op bescherming van kwetsbare groepen en het waarborgen van zorgvuldigheid.
“Wij steunen de huidige euthanasiepraktijk, die door artsen en patiënten als zorgvuldig wordt ervaren. Verdere uitbreiding van deze wet naar mensen zonder uitzichtloos, medisch lijden of naar wilsonbekwamen, achten wij dus onwenselijk.”
JA21 benadrukt het belang van ethische zorgvuldigheid bij regelgeving over levensbeëindiging, waarbij de rechten en waardigheid van de patiënt centraal moeten staan.
“Regelgeving met betrekking tot zwangerschap, geboorte en levensbeëindiging dient daarom met grote zorgvuldigheid tot stand te komen.”
De VVD staat pal voor het recht op zelfbeschikking bij een waardig levenseinde en wil geen stap terug op het gebied van euthanasie. De partij wil de wetgeving rondom euthanasie verduidelijken, laten onderzoeken of deze nog aansluit bij de praktijk, en het maatschappelijk debat over voltooid leven voortzetten, met behoud van strenge zorgvuldigheidseisen en strafrechtelijke waarborgen.
De VVD vindt dat euthanasie mogelijk moet blijven onder strikte voorwaarden en wil de bestaande wetgeving verduidelijken en toetsen aan de huidige praktijk. De partij benadrukt het belang van zelfbeschikking, goede voorlichting, en het behouden van zorgvuldigheidseisen en strafrechtelijke waarborgen.
“We zorgen ervoor dat op het vlak van euthanasie geen stap terug in de tijd wordt gezet. We maken duidelijker wanneer iemand op basis van een schriftelijke wilsverklaring euthanasie verleend kan krijgen. We zorgen voor goede voorlichting. De VVD wil laten onderzoeken of de huidige wet- en regelgeving nog voldoet aan de euthanasiepraktijk zoals deze zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Hierbij is van belang dat bestaande zorgvuldigheidseisen en kwaliteitseisen volledig in stand blijven en dat strafrechtelijke vervolging als uiterste redmiddel mogelijk blijft.”
De VVD wil het maatschappelijk debat over euthanasie bij voltooid leven zonder medische oorzaak voortzetten, in afwachting van de behandeling van de Initiatiefwet voltooid leven. Daarbij wordt extra kennis uit de euthanasiepraktijk betrokken.
“In afwachting van de behandeling van de ‘Initiatiefwet voltooid leven’ gaan we door met het maatschappelijk debat over (de positie van) een waardig levenseinde bij voltooid leven zonder medische oorzaak. Hierbij betrekken we de extra kennis en expertise die is opgebouwd in de euthanasiepraktijk.”
50PLUS staat positief tegenover het verruimen van de mogelijkheden tot euthanasie wanneer sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden. Hun belangrijkste voorstel is het wettelijk uitbreiden van euthanasie-opties voor mensen die in dergelijke situaties verkeren, waarmee zij kiezen voor meer regie en waardigheid aan het levenseinde.
50PLUS wil dat mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden meer mogelijkheden krijgen om voor euthanasie te kiezen. Dit standpunt is bedoeld om het recht op een waardig levenseinde te versterken en tegemoet te komen aan de wens tot zelfbeschikking bij ernstige, uitzichtloze situaties.
“De mogelijkheden tot euthanasie worden verruimd als er sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden.”
DENK is tegen een verruiming van de mogelijkheden voor euthanasie en wil in plaats daarvan inzetten op het voorkomen van de wens tot levensbeëindiging, bijvoorbeeld door het aanpakken van depressie en eenzaamheid. Hun visie is gericht op het beschermen van het recht op leven en het bieden van alternatieven via betere zorg en preventie.
DENK wil niet dat de mogelijkheden voor euthanasie worden uitgebreid. In plaats daarvan pleiten zij voor meer maatregelen om de wens tot levensbeëindiging te voorkomen, met nadruk op het aanpakken van onderliggende problemen zoals depressie en eenzaamheid. Dit standpunt is geworteld in hun waardeoriëntatie rond het recht op leven en het belang van preventieve zorg.
“Wij willen geen verruiming van de mogelijkheden voor euthanasie. Wij willen inzetten op meer maatregelen om de wens tot het beëindigen van het leven te voorkomen, bijvoorbeeld door de aanpak van depressie en eenzaamheid.”
GroenLinks-PvdA staat voor het recht op zelfbeschikking bij het levenseinde en wil euthanasie uit het Wetboek van Strafrecht halen. Zij vinden dat mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden, ongeacht of dit lichamelijk of geestelijk is, een beroep moeten kunnen doen op euthanasie. Het programma bevat één concreet beleidsvoorstel: decriminalisering van euthanasie.
GroenLinks-PvdA wil het recht op zelfbeschikking bij het levenseinde versterken door euthanasie uit het strafrecht te halen. Hiermee willen zij mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden, zowel lichamelijk als geestelijk, de mogelijkheid geven om op een legale en veilige manier voor euthanasie te kiezen.
“Wie ondraaglijk en uitzichtloos lijdt, ongeacht of dat lichamelijk of geestelijk is, kan een beroep doen op het recht op zelfbeschikking. Daarom halen we euthanasie uit het Wetboek van Strafrecht.”
Volt is voor het legaliseren van euthanasie voor mensen met een vrijwillige, weloverwogen en blijvende stervenswens. Zij willen hulp bij euthanasie uit het Wetboek van Strafrecht halen, zodat het niet langer strafbaar is en mensen meer zelfbeschikking krijgen over hun levenseinde.
Volt vindt dat mensen met een blijvende, vrijwillige en weloverwogen stervenswens legaal toegang moeten krijgen tot euthanasie, onder begeleiding. Het huidige strafrecht moet worden aangepast zodat hulp bij euthanasie niet langer strafbaar is. Hiermee wil Volt het recht op zelfbeschikking versterken en mensen meer regie geven over hun eigen levenseinde.
“Mensen met een vrijwillige en weloverwogen, blijvende stervenswens kunnen legaal en onder begeleiding toegang krijgen tot euthanasie. Hulp bij vrijwillige en weloverwogen euthanasie hoort niet thuis in ons Wetboek van Strafrecht.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma