De SGP is principieel tegen euthanasie en wil de euthanasiewet intrekken. Ze pleiten voor strengere begrenzing van de huidige wetgeving, willen euthanasie bij psychisch lijden verbieden, en benadrukken bescherming van artsen tegen druk. De partij ziet geen recht op euthanasie en wil inzetten op palliatieve zorg en liefdevolle ondersteuning aan het levenseinde.
De SGP wil euthanasie volledig uit de wet halen en is tegen elke verruiming van hulp bij zelfdoding. Ze vinden dat euthanasie geen normaal medisch handelen is en wijzen het idee van een 'recht op euthanasie' af. De partij benadrukt het belang van palliatieve zorg en het voorkomen van maatschappelijke druk op kwetsbare groepen.
“De SGP wil de euthanasiewet intrekken.”
“De SGP is daarom tegen verruiming van hulp bij zelfdoding, zowel wat betreft euthanasie als een doodswens bij ‘voltooid leven wet’.”
“Euthanasie is geen normaal medisch handelen. Wij vinden dat er geen maatschappelijk klimaat mag ontstaan waarin ouderen of mensen met een beperking zich tot last gaan voelen van hun naasten.”
“Er is geen ‘recht op euthanasie’. Artsen moeten worden beschermd tegen druk van familie.”
De SGP wil euthanasie bij psychisch lijden expliciet verbieden, met extra nadruk op jonge mensen. Ze zien psychisch lijden niet als een geldige grond voor euthanasie en willen het criterium 'uitzichtloos en ondraaglijk lijden' strikter begrenzen.
De SGP wil dat de toetsing van euthanasieverzoeken vooraf plaatsvindt in plaats van achteraf, met meer transparantie en een grotere rol voor het Openbaar Ministerie en de rechter bij twijfelgevallen.
“Toetsing van euthanasieverzoeken wordt aangescherpt. Dit moet niet langer achteraf, maar vooraf gebeuren. Alle oordelen van de toetsingscommissies moeten openbaar worden gemaakt. Ook wordt de rol van het Openbaar Ministerie (OM) en de rechter (bij niet-unaniem oordeel) versterkt.”
De SGP wil de bestaande regeling voor levensbeëindiging van jonge kinderen volledig intrekken, waarmee ze zich uitspreken tegen actieve levensbeëindiging bij deze groep.
“De regeling voor levensbeëindiging van jonge kinderen wordt ingetrokken.”
De SGP benadrukt het belang van palliatieve zorg en vindt dat palliatieve sedatie niet mag worden misbruikt om euthanasie-eisen te omzeilen. Ze willen dat mensen nabij het levenseinde liefdevolle zorg en ondersteuning krijgen.
BIJ1 pleit voor volledige zelfbeschikking rond het levenseinde en wil euthanasie toegankelijker maken, ook voor mensen met psychisch lijden, vergevorderde dementie of een stapeling van ouderdomsaandoeningen. Ze willen de strafbaarheid van artseneuthanasie opheffen, hulp bij zelfdoding door naasten decriminaliseren, en een legaal, veilig stervensmiddel beschikbaar stellen voor mensen met een weloverwogen doodswens, ook als zij niet ziek zijn. BIJ1 benadrukt dat de wens voor euthanasie nooit mag voortkomen uit gebrekkige zorg.
BIJ1 wil dat euthanasie beter toegankelijk wordt voor mensen met vergevorderde dementie, psychiatrische aandoeningen of een stapeling van ouderdomsaandoeningen. Ze willen de positie van de patiënt versterken, zodat mensen niet uit angst te vroeg om euthanasie hoeven te vragen. Ook moet er meer ruimte komen voor gesprekken over een doodswens, ook buiten de palliatieve zorg.
“Daarom willen we de positie van de patiënt versterken en de keuze voor euthanasie toegankelijker maken. Ook voor mensen die lijden aan een psychiatrische ziekte of een stapeling van ouderdomsaandoeningen.”
“We versterken de mogelijkheid om in gesprek te gaan met artsen over een vrijwillig levenseinde. Ook voor mensen zonder indicatie voor palliatieve zorg.”
“Bij deze laagdrempelige voorzieningen is levenshulp en stervenshulp beschikbaar.”
BIJ1 wil de strafbaarheid van artseneuthanasie opheffen en hulp bij zelfdoding door naasten of andere professionele hulpverleners uit het strafrecht halen. Ze baseren dit op de zorgvuldigheid van de Nederlandse euthanasiepraktijk volgens de Regionale Toetsingscommissies.
“Daarom heffen we de strafbaarheid van artseneuthanasie op. Ook moet hulp bij zelfdoding door naasten of andere professionele hulpverleners gedecriminaliseerd worden.”
“Uit de jaarlijkse verslagen van de Regionale Toetsingscommissies (RTE) en de wetsevaluaties blijkt dat de Nederlandse euthanasiepraktijk bijzonder zorgvuldig is.”
BIJ1 vindt dat ieder mens moet kunnen kiezen voor een waardige dood in eigen regie, ook als er geen sprake is van ziekte. Mensen met een weloverwogen, persisterende doodswens moeten toegang krijgen tot een legaal, veilig en betrouwbaar stervensmiddel, mits vrijwilligheid en weloverwogenheid getoetst worden.
“Ieder mens moet kunnen kiezen voor een waardige dood in eigen regie, ook als zij niet ziek zijn. Mensen met een weloverwogen persisterende doodswens moeten daarom toegang kunnen krijgen tot een legaal, waardig, veilig en betrouwbaar stervensmiddel, zodat zij niet hoeven te kiezen voor suïcide.”
“Een toets op vrijwilligheid en weloverwogenheid moet beschermen tegen misbruik en impulsief gebruik van zo’n door de overheid gereguleerd middel.”
BIJ1 stelt dat de wens voor euthanasie nooit mag voortkomen uit slechte of onvoldoende zorg. Ze koppelen hun euthanasiebeleid aan het verbeteren van de zorg in Nederland.
“De wens voor euthanasie mag nooit worden bepaald door gebrekkige zorg.”
D66 vindt dat ieder mens het recht heeft om zelf te beslissen over het einde van het leven en wil euthanasie expliciet als grondrecht vastleggen. Ze pleiten voor verruiming van de euthanasiewet, snellere toegang tot stervenshulp, een wettelijke regeling voor hulp bij een voltooid leven, en het volledig uit het strafrecht halen van euthanasie.
D66 wil dat het recht op euthanasie expliciet in de Grondwet wordt opgenomen, zodat het een fundamenteel recht wordt en beter beschermd is tegen politieke wisselingen. Dit benadrukt hun visie op maximale autonomie en zelfbeschikking rond het levenseinde.
“We leggen de toegang tot abortus en euthanasie expliciet vast in de Grondwet.”
D66 wil de euthanasiewet verruimen, onder meer voor mensen met psychisch lijden en dementie, en snellere toegang tot stervenshulp mogelijk maken via expertisecentra. Hiermee willen ze knelpunten in de huidige praktijk oplossen en meer mensen in staat stellen hun leven waardig te beëindigen.
D66 pleit voor een aparte wettelijke regeling voor mensen die hun leven als voltooid beschouwen, ook als zij niet ernstig ziek zijn. Hiermee willen ze tegemoetkomen aan de wens van ouderen en anderen die hun leven als voltooid ervaren.
“Een wettelijke regeling voor hulp bij een voltooid leven.”
D66 wil euthanasie volledig uit het strafrecht halen, zodat artsen en betrokkenen niet langer strafrechtelijk vervolgd kunnen worden voor het verlenen van euthanasie. Dit moet de drempel voor hulpverlening verlagen en juridische onzekerheid wegnemen.
“Het volledig uit het strafrecht halen van euthanasie.”
NSC handhaaft de huidige euthanasiewetgeving voor uitzichtloos en ondraaglijk lijden, maar wil strengere regels voor euthanasie bij psychisch lijden onder de 30 jaar en bij wilsonbekwame mensen. Ze pleiten voor meer zorgvuldigheid, extra onderzoek en zijn tegen uitbreiding naar voltooid leven en versoepeling voor kwetsbare groepen.
NSC wil de bestaande euthanasiewetgeving behouden voor mensen met uitzichtloos en ondraaglijk lijden, maar is terughoudend over uitbreiding naar andere groepen zoals mensen met een voltooid leven of wilsonbekwame personen. Ze benadrukken het belang van zorgvuldigheid en maatschappelijke discussie.
“We handhaven de huidige wetgeving rondom euthanasie in Nederland bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden.”
“Verder zijn we terughoudend en bezorgd over euthanasie bij wilsonbekwame mensen. We steunen de Wet voltooid leven niet.”
“Het maatschappelijke en politieke debat over medische ethiek en over beginnend en eindigend leven moet met de grootst mogelijke zorgvuldigheid worden gevoerd.”
Voor euthanasie en hulp bij zelfdoding bij psychisch lijden onder de 30 jaar wil NSC een moratorium, omdat zij vinden dat er eerst meer duidelijkheid moet komen over de beoordeling van wilsbekwaamheid en uitzichtloosheid bij deze groep.
“We pleiten voor een moratorium op euthanasie en hulp bij zelfdoding bij psychisch lijden onder de 30 jaar. Voordat verdere stappen worden gezet, is meer duidelijkheid nodig over hoe wilsbekwaamheid en de uitzichtloosheid van psychisch lijden bij mensen moet worden beoordeeld.”
NSC wil investeren in de kennis van zorgprofessionals over gesprekken rondom het levenseinde, inclusief euthanasie, en voldoende financiering voor hospices en terminale thuiszorg.
“We investeren in de kennis van zorgprofessionals over het tijdig spreken met de patiënt en de familie over wensen nabij het levenseinde zoals het stoppen van levensverlengende behandeling, palliatieve zorg, palliatieve sedatie en euthanasie. Ook willen we hospices en terminale thuiszorg voldoende financiering bieden.”
De ChristenUnie is principieel tegen uitbreiding of normalisering van euthanasie en wil het aantal euthanasiegevallen terugdringen. Zij verzetten zich tegen wettelijke regelingen voor euthanasie bij 'voltooid leven', willen euthanasie onder jongeren met ernstig psychisch lijden onder de dertig stoppen, en zetten in op betere palliatieve zorg en voorlichting over natuurlijk sterven. Strafrechtelijke handhaving en trendbreuk zijn kernpunten in hun visie.
De ChristenUnie wijst een wettelijke regeling voor euthanasie bij mensen met een 'voltooid leven' expliciet af. Zij willen dat zelfdodingsmiddelen verboden blijven en organisaties die deze ontwikkelen of verstrekken strafrechtelijk worden aangepakt. Dit standpunt komt voort uit de overtuiging dat het leven beschermwaardig is, ook bij ouderdom of levensmoeheid.
“De ChristenUnie is tegen een wettelijke regeling voor euthanasie bij mensen met een ‘voltooid leven’. ‘Middel X’, zelfdodingscapsules of nog te ontwikkelen zelfdodingsmiddelen blijven verboden. Organisaties die dergelijke middelen ontwikkelen en/of beschikbaar stellen, worden strafrechtelijk aangepakt.”
De partij maakt zich zorgen over de stijging van euthanasie en wil een trendbreuk realiseren door betere voorlichting over natuurlijk sterven en het verbeteren van hospice- en palliatieve zorg. Zij zien euthanasie als te gangbaar geworden en willen het aantal gevallen terugdringen.
“Het absolute en relatieve aantal euthanasiegevallen stijgt elk jaar. Dat is meer dan de demografische ontwikkelingen kunnen verklaren. Euthanasie lijkt een steeds meer gangbare manier van sterven te worden. We zetten in op trendbreuk: een daling van het aantal euthanasiegevallen via verbeterde voorlichting over natuurlijk sterven, goede en voldoende beschikbare hospice- en palliatieve zorg.”
De ChristenUnie is zeer kritisch op euthanasie bij jongeren onder de dertig met ernstig psychisch lijden. Zij willen dat deze praktijk wordt gestopt totdat er grondig onderzoek is gedaan en betere zorgopties zijn ontwikkeld. Lopende zaken met discussie moeten altijd aan het OM worden voorgelegd.
“Totdat hier samen met de sector goed naar is gekeken, wordt euthanasie voor jongeren met ernstig psychisch lijden onder de dertig gestopt. Euthanasiezaken waarover in de toetsingscommissies discussie bestaat, dienen altijd aan het Openbaar Ministerie (OM) te worden voorgelegd.”
De partij waarschuwt voor het 'glibberige pad' van normalisering van euthanasie bij lichamelijke achteruitgang of levensmoeheid, en benadrukt het belang van waardering en zorg voor ouderen.
“We willen dat ouderen zorg en waardering ontvangen en hun betekenis erkend wordt, en dat er geen glibberig pad naar normalisering van euthanasie bij lichamelijke achteruitgang of levensmoeheid ontstaat.”
BBB erkent euthanasie als een mogelijke daad van barmhartigheid bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden, mits uitgevoerd in een medische setting en na zorgvuldige besluitvorming. Ze willen investeren in kennis en expertise rondom het levenseinde, maar wijzen uitbreiding van de euthanasiewetgeving, zoals de voltooidlevenwet, expliciet af.
BBB vindt dat actieve levensbeëindiging alleen mogelijk moet zijn bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden, en uitsluitend na zorgvuldige besluitvorming in een medische context. Ze willen investeren in expertise zodat artsen goed onderbouwde keuzes kunnen maken en de uitvoering zorgvuldig verloopt.
“Bij uitzichtloos en ondraaglijk lijden kan actieve levensbeëindiging een daad van barmhartigheid zijn. Dit moet altijd in een medische setting plaatsvinden, na zorgvuldige besluitvorming.”
“Er moet voldoende geïnvesteerd worden in expertisecentra over het levenseinde, om zo te zorgen dat artsen voldoende kennis en kunde hebben om, indien gewenst, palliatieve sedatie en/of euthanasie uit te voeren.”
BBB is tegen uitbreiding van de huidige euthanasiewetgeving met een voltooidlevenwet, omdat zij vinden dat deze niets toevoegt aan de bestaande praktijk.
“De voltooidlevenwet voegt niets toe aan de huidige euthanasiepraktijk en zullen wij dan ook niet steunen.”
BVNL vindt dat euthanasie een individuele keuze is en dat volwassen mensen binnen de huidige wetgeving zelf mogen beslissen over het beëindigen van hun leven. De partij benadrukt dat medisch-ethische keuzes, waaronder euthanasie, niet door de overheid maar door het individu gemaakt moeten worden, en verwerpt elke vorm van overheidsdwang op dit vlak.
BVNL stelt dat volwassen mensen zelf mogen beslissen over euthanasie, zolang dit binnen de bestaande wetgeving gebeurt. De partij ziet het als een fundamenteel recht dat de overheid zich niet mag bemoeien met persoonlijke keuzes rondom levensbeëindiging, en plaatst individuele vrijheid centraal in ethische kwesties.
“Als volwassen mensen euthanasie willen plegen binnen de huidige wetgeving dan is dat een eigen keuze.”
“Medisch-ethische keuzes horen bij het individu, niet bij de Staat. Belang Van Nederland verwerpt iedere vorm van overheidsdwang als het gaat om beslissingen over het eigen lichaam. Of het nu gaat om vaccinatie, medische behandelingen, seksuele voorkeur, levensovertuiging, of levensbeëindiging: deze keuzes behoren toe aan de mens zelf.”
Het CDA is kritisch over uitbreiding van euthanasiewetgeving en benadrukt zorgvuldigheid in het debat over leven en dood. De partij is tegen de Wet Voltooid Leven, volgt de ontwikkelingen rond euthanasie bij jongeren nauwgezet en pleit voor meer onderzoek naar de oorzaken van de stijging van euthanasiegevallen onder jongeren. Hun visie is terughoudend, gericht op bescherming van kwetsbaren en het voorkomen van verruiming van bestaande wetgeving.
Het CDA verzet zich tegen de Wet Voltooid Leven en is terughoudend met verdere verruiming van euthanasiewetgeving, vooral bij jongeren. De partij wil eerst meer inzicht in de oorzaken van de stijging van euthanasiegevallen, met name onder jongeren, voordat er verdere stappen worden gezet. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over bescherming van kwetsbare groepen en het belang van zorgvuldigheid bij ethische vraagstukken rond het levenseinde.
“We zijn geen voorstander van de Wet Voltooid Leven. De problematiek rondom euthanasie van jongeren onder de dertig volgen we nauw. We willen meer onderzoek naar de oorzaken van de stijging van het aantal gevallen.”
Het CDA benadrukt het belang van zorgvuldigheid en een breed maatschappelijk debat bij fundamentele ethische kwesties als euthanasie. De partij vindt dat Nederland een traditie heeft van zorgvuldige en afgewogen wetgeving op dit terrein en wil deze lijn voortzetten.
“Medische ethiek gaat over fundamentele vragen naar ons menszijn, leven en dood. In het politieke en maatschappelijke debat past daarin zorgvuldigheid. Nederland heeft een goede traditie om deze onderwerpen maatschappelijk en politiek te bespreken en te komen tot zorgvuldige en afgewogen wetgeving.”
De VVD is voorstander van zelfbeschikking bij een waardig levenseinde en wil geen stap terugzetten op het gebied van euthanasie. Ze pleiten voor duidelijkere regels rond schriftelijke wilsverklaringen, behoud van zorgvuldigheidseisen, en willen onderzoeken of de huidige wetgeving nog aansluit bij de praktijk. Ook steunen ze het maatschappelijk debat over euthanasie bij voltooid leven zonder medische oorzaak.
De VVD benadrukt het belang van zelfbeschikking en een waardig levenseinde, ook voor mensen met dementie en psychiatrische aandoeningen. Ze willen geen versobering van bestaande euthanasiemogelijkheden, maar juist verduidelijking van de regels rond schriftelijke wilsverklaringen en behoud van de huidige zorgvuldigheidseisen. Daarnaast moet onderzocht worden of de wetgeving nog aansluit bij de praktijk.
“Zelfbeschikking voor een waardig en barmhartig levenseinde zijn onlosmakelijk verbonden met liberale zorg, ook voor mensen met dementie en psychiatrische patiënten. We zorgen ervoor dat op het vlak van euthanasie geen stap terug in de tijd wordt gezet. We maken duidelijker wanneer iemand op basis van een schriftelijke wilsverklaring euthanasie verleend kan krijgen. We zorgen voor goede voorlichting. De VVD wil laten onderzoeken of de huidige wet- en regelgeving nog voldoet aan de euthanasiepraktijk zoals deze zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Hierbij is van belang dat bestaande zorgvuldigheidseisen en kwaliteitseisen volledig in stand blijven en dat strafrechtelijke vervolging als uiterste redmiddel mogelijk blijft.”
De VVD wil het maatschappelijk debat over euthanasie bij voltooid leven zonder medische oorzaak voortzetten, in afwachting van de behandeling van de Initiatiefwet voltooid leven. Hierbij willen ze de opgebouwde kennis en expertise uit de euthanasiepraktijk betrekken.
“In afwachting van de behandeling van de ‘Initiatiefwet voltooid leven’ gaan we door met het maatschappelijk debat over (de positie van) een waardig levenseinde bij voltooid leven zonder medische oorzaak. Hierbij betrekken we de extra kennis en expertise die is opgebouwd in de euthanasiepraktijk.”
50PLUS is voorstander van het verruimen van de mogelijkheden tot euthanasie wanneer sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden. Hun programma benadrukt het belang van een waardig levenseinde als kernthema voor ouderen en pleit voor meer keuzevrijheid op dit vlak.
50PLUS wil dat mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden meer mogelijkheden krijgen om voor euthanasie te kiezen. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere visie op een waardig levenseinde en het respecteren van de autonomie van ouderen.
“De mogelijkheden tot euthanasie worden verruimd als er sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden.”
DENK is tegen het verruimen van de mogelijkheden voor euthanasie en wil in plaats daarvan inzetten op het voorkomen van de wens tot levensbeëindiging, bijvoorbeeld door het aanpakken van depressie en eenzaamheid. Hun visie benadrukt zorgvuldigheid rond het recht op leven en het belang van preventieve maatregelen boven uitbreiding van euthanasiewetgeving.
DENK wil niet dat de euthanasiewetgeving wordt verruimd en pleit voor meer inzet op het voorkomen van de wens tot levensbeëindiging. Ze zien het aanpakken van onderliggende oorzaken zoals depressie en eenzaamheid als belangrijker dan het uitbreiden van euthanasie-opties. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere visie op waardegerichte zorg en het beschermen van het recht op leven.
“Wij willen geen verruiming van de mogelijkheden voor euthanasie. Wij willen inzetten op meer maatregelen om de wens tot het beëindigen van het leven te voorkomen, bijvoorbeeld door de aanpak van depressie en eenzaamheid.”
GroenLinks-PvdA staat voor het recht op zelfbeschikking bij het levenseinde en wil euthanasie uit het Wetboek van Strafrecht halen. Zij vinden dat mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden, ongeacht of dit lichamelijk of geestelijk is, een beroep moeten kunnen doen op euthanasie. Het programma bevat een concreet voorstel om euthanasie te decriminaliseren en zo het recht op zelfbeschikking te versterken.
GroenLinks-PvdA wil dat mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden, zelf kunnen beslissen over hun levenseinde. Door euthanasie uit het Wetboek van Strafrecht te halen, wordt het recht op zelfbeschikking versterkt en wordt de juridische drempel voor euthanasie verlaagd. Dit geldt zowel voor lichamelijk als geestelijk lijden.
“Wie ondraaglijk en uitzichtloos lijdt, ongeacht of dat lichamelijk of geestelijk is, kan een beroep doen op het recht op zelfbeschikking. Daarom halen we euthanasie uit het Wetboek van Strafrecht.”
JA21 steunt de huidige euthanasiepraktijk zoals die in Nederland bestaat, maar verzet zich tegen verdere verruiming van de wet. Zij vinden uitbreiding naar mensen zonder uitzichtloos, medisch lijden of naar wilsonbekwamen onwenselijk en benadrukken het belang van goede zorg voor kwetsbaren.
JA21 vindt de huidige euthanasiepraktijk zorgvuldig en ziet geen reden tot verruiming. Zij willen niet dat euthanasie mogelijk wordt voor mensen zonder uitzichtloos, medisch lijden of voor wilsonbekwamen. Hun uitgangspunt is dat kwetsbaren vooral toegang moeten hebben tot goede zorg, niet tot verruimde euthanasie.
“Wij steunen de huidige euthanasiepraktijk, die door artsen en patiënten als zorgvuldig wordt ervaren. Verdere uitbreiding van deze wet naar mensen zonder uitzichtloos, medisch lijden of naar wilsonbekwamen, achten wij dus onwenselijk. Het uitgangspunt moet altijd zijn dat voor kwetsbaren in de samenleving zorg toegankelijk is en van hoge kwaliteit.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) vindt dat mensen zelf mogen bepalen wanneer zij op een waardige manier willen sterven, mits hier een zorgvuldig traject aan voorafgaat. Het programma bevat geen uitgebreide uitwerking, maar benadrukt het belang van zelfbeschikking rond het levenseinde en een zorgvuldige procedure.
De PvdD ondersteunt het recht op zelfbeschikking bij het levenseinde en vindt dat mensen zelf mogen kiezen wanneer zij waardig willen sterven. Dit moet echter altijd via een zorgvuldig en verantwoord proces verlopen, om misbruik of overhaaste beslissingen te voorkomen.
“en vindt dat mensen zelf mogen bepalen wanneer ze sterven, op een waardige manier. Hier moet een zorgvuldig traject aan voorafgaan.”
Volt is voor het legaliseren van euthanasie voor mensen met een vrijwillige, weloverwogen en blijvende stervenswens. Zij willen dat hulp bij euthanasie uit het Wetboek van Strafrecht wordt gehaald, zodat het niet langer strafbaar is en mensen legaal en onder begeleiding toegang krijgen tot euthanasie.
Volt vindt dat mensen met een vrijwillige en weloverwogen, blijvende stervenswens legaal en onder begeleiding toegang moeten krijgen tot euthanasie. Zij stellen dat hulp bij euthanasie niet in het Wetboek van Strafrecht thuishoort, waarmee zij het recht op zelfbeschikking willen versterken en criminalisering van hulp bij euthanasie willen voorkomen.
“Mensen met een vrijwillige en weloverwogen, blijvende stervenswens kunnen legaal en onder begeleiding toegang krijgen tot euthanasie. Hulp bij vrijwillige en weloverwogen euthanasie hoort niet thuis in ons Wetboek van Strafrecht.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma