De PVV is fel tegen het uitbreiden van de macht van de Europese Commissie en de Europese Unie in het algemeen. Ze willen bevoegdheden en geld terughalen naar Nederland, het vetorecht actief inzetten om Brusselse invloed te beperken, en streven naar een opt-out op asiel- en immigratiebeleid. De partij verzet zich tegen verdere EU-integratie, uitbreiding en financiële afdrachten aan Brussel.
De PVV vindt dat Nederland te veel macht en geld heeft overgedragen aan de Europese Commissie en wil deze trend keren. Ze willen nationale soevereiniteit herstellen door bevoegdheden terug te halen, het vetorecht te gebruiken en minder geld af te dragen aan de EU. Dit standpunt is een reactie op de groeiende invloed van de Europese Commissie op Nederlands beleid, vooral op het gebied van asiel, immigratie en natuur.
“Dat betekent: niet nóg meer bevoegdheden en miljarden overhevelen naar Brussel, maar juist terughalen. Onze vetorechten behouden we, herstellen we in ere én zetten we in: Nederland moet al het mogelijke vetoën, waaronder de EU-begroting, om zo een opt-out op asiel en immigratie en soepeler natuur- en stikstofbeleid te dwingen en de EU van binnenuit op de schop te nemen.”
“Wij willen sterke bilaterale en economische banden met andere landen; samenwerken is prima. Waar wij fel tegen zijn, is een geopolitieke Europese Unie, een Europese superstaat. Nederland behoort tot de grootste nettobetalers, maar wat krijgen we ervoor terug: een Unie die steeds meer macht naar zich toetrekt en ons alles tot in de puntjes dicteert. Of het nu gaat om asiel, immigratie of natuur – Brussel heeft het laatste woord.”
“We zijn al jaren de grootste nettobetaler aan Brussel. En ze willen bij elke begroting meer en meer. Het is genoeg!”
De PVV wil het Nederlandse vetorecht binnen de EU actief inzetten om Brusselse besluiten te blokkeren, met als doel opt-outs te verkrijgen op beleidsterreinen als asiel, immigratie en natuur. Dit is bedoeld om de invloed van de Europese Commissie op deze terreinen te minimaliseren en nationale beleidsvrijheid te herwinnen.
“Onze vetorechten behouden we, herstellen we in ere én zetten we in: Nederland moet al het mogelijke vetoën, waaronder de EU-begroting, om zo een opt-out op asiel en immigratie en soepeler natuur- en stikstofbeleid te dwingen en de EU van binnenuit op de schop te nemen.”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
De PVV is tegen verdere uitbreiding van de EU en het toekennen van meer macht aan de Europese Commissie. Ze willen toetredingsonderhandelingen met kandidaat-lidstaten stopzetten en zijn tegen nieuwe Europese belastingen of financiële instrumenten.
“Wij zijn tegen elke verdere uitbreiding van de EU. De toetredingsonderhandelingen met Turkije en alle andere kandidaat-lidstaten moeten direct en definitief worden verbroken. Een visumvrijstelling voor Turkije binnen de EU is onbespreekbaar.”
“Geen eurobonds, geen Europese belastingen, geen digitale euro”
De VVD wil dat de Europese Commissie strenger optreedt tegen lidstaten die zich niet aan begrotings- en rechtsstaatregels houden, en pleit voor minder overdracht van nationale bevoegdheden aan de Commissie. Ze steunen een actievere rol van de Commissie op het gebied van handhaving, sancties en het creëren van een gelijk speelveld, maar zijn kritisch op uitbreiding van haar macht en bureaucratie.
De VVD vindt dat de Europese Commissie sneller en daadkrachtiger moet ingrijpen als lidstaten zich niet aan begrotingsafspraken houden. Dit is volgens de partij essentieel om de stabiliteit van de eurozone en de EU te waarborgen.
“De Europese Commissie treedt daarbij sneller op tegen lidstaten die begrotingsafspraken niet nakomen.”
“De Europese Commissie moet sneller optreden tegen lidstaten die de afspraken niet nakomen.”
“We vragen dit ook van andere EU-landen. Zij moeten hoge schulden afbouwen en terugkeren naar begrotingsdiscipline. De Europese Commissie moet sneller optreden tegen lidstaten die de afspraken niet nakomen.”
De VVD wil dat de Europese Commissie een actieve rol speelt in het sanctioneren van lidstaten die EU-regels, zoals asielafspraken of het rechtsstaatmechanisme, niet naleven. Dit moet de geloofwaardigheid en effectiviteit van de EU versterken.
De VVD is terughoudend met het overdragen van nieuwe bevoegdheden aan de Europese Commissie en wil dat de EU zich beperkt tot kerntaken. Ze pleiten voor minder bureaucratie en administratieve lasten vanuit Brussel.
BVNL is zeer kritisch over de rol van de Europese Commissie en de EU als geheel. De partij wil de overdracht van Nederlandse soevereiniteit aan de EU stoppen, pleit voor een bindend referendum over het EU-lidmaatschap, en stelt concrete voorwaarden aan verdere samenwerking. Nederland moet meer zeggenschap krijgen over beleid, en opt-outs en opt-ins moeten mogelijk zijn.
BVNL vindt dat Nederland weer soeverein moet worden en verzet zich tegen verdere machtsoverdracht aan de Europese Commissie. De partij wil dat Nederland meer zelf kan bepalen en niet als een "Europese provincie" wordt bestuurd vanuit Brussel. Opt-ins en opt-outs moeten mogelijk zijn, en als Nederland geen extra zeggenschap krijgt over cruciale beleidsterreinen, moet het EU-lidmaatschap heroverwogen worden.
“Maar de overdracht van soevereiniteit naar de EU moet stoppen en we moeten de mogelijkheid krijgen tot opt-ins en opt-outs.”
“Indien Nederland niet meer zeggenschap krijgt over het asielbeleid en het stikstofbeleid dan kunnen we het EU-lidmaatschap verruilen voor een associatieverdrag.”
“BVNL wil dat Nederland weer soeverein wordt. Wij moeten veel meer zelf kunnen bepalen, in plaats van dat Brussel de dienst uitmaakt en Nederland een soort Europese provincie is.”
BVNL wil dat Nederlanders via een bindend referendum kunnen beslissen over het EU-lidmaatschap. De partij ziet economische samenwerking binnen een Europese Economische Gemeenschap (EEG) als positief, maar wil dat de bevolking zich kan uitspreken over verdere integratie.
“Een bindend referendum over het EU-lidmaatschap. Economische samenwerking binnen een Europese Economische Gemeenschap (EEG) is prima en vrijhandel is een groot goed.”
BVNL wil dat nieuwe EU-regels alleen worden ingevoerd als ze niet leiden tot extra bureaucratie, en dat betalingen aan de EU worden opgeschort totdat de Europese Rekenkamer de uitgaven heeft goedgekeurd.
“Regels en wetgeving uit Brussel die een groter beslag leggen op het ambtenarenapparaat zullen pas worden geïmplementeerd indien dit beslag wordt gecompenseerd met minder regels en minder inzet van ambtenaren op andere terreinen.”
“Betalingen aan de EU worden opgeschort totdat de Europese Rekenkamer de uitgaven van de EU heeft goedgekeurd op doelmatigheid en rechtmatigheid.”
FVD is zeer kritisch over de Europese Commissie en de EU als geheel, en ziet deze als een bureaucratische, centraliserende macht die de Nederlandse soevereiniteit ondermijnt. Hun belangrijkste voorstel is een volledige uittreding van Nederland uit de EU (NEXIT), zodat Nederland weer zelfstandig beleid kan voeren op het gebied van handel, munt, grenzen en wetgeving. FVD wil dat Nederland geen macht meer overdraagt aan de Europese Commissie en zich verzet tegen verdere centralisatie vanuit Brussel.
FVD beschouwt de Europese Commissie en de EU als een bedreiging voor de Nederlandse democratie en zelfstandigheid. Ze willen dat Nederland uit de EU stapt om weer volledige controle te krijgen over eigen wetgeving, grenzen, munt en handelsbeleid. De partij ziet de Europese Commissie als een bron van bureaucratie en centralisatie die steeds meer nationale bevoegdheden overneemt.
“De EU ontneemt ons land de mogelijkheid om zelf handelsverdragen te sluiten en zelf de productstandaarden te bepalen die in Nederland gelden; zij ontneemt ons de mogelijkheid om onze grenzen te beschermen en ons immigratiebeleid vorm te geven.”
“Het Nederlands belang raakt steeds verder ondergesneeuwd in de wirwar van belangen die in Brussel worden afgewogen. Als klein land worden wij voortdurend overstemd door de veel grotere landen in de Unie. Voor het behoud van onze democratie en onze welvaart acht Forum voor Democratie het van essentieel belang om als Nederland de Europese Unie te verlaten (NEXIT) en ons aan te sluiten bij de EFTA, de Europese vrijhandelszone waar ook welvarende landen...”
“Nederland weer soeverein. Forum voor Democratie wil dat Nederland zelf zijn eigen regels kan maken, zijn eigen grenzen kan beschermen en zijn eigen allianties kan sluiten. De Europese Unie maakt dat alles onmogelijk. Daarom streven we naar een intelligente uittreding uit de Europese Unie, waarna we ons aansluiten bij de Europese Vrijhandelsassociatie, net als Zwitserland, Noorwegen en IJsland.”
FVD verzet zich tegen verdere machtsoverdracht aan de Europese Commissie en ziet centralisatie vanuit Brussel als schadelijk voor vrijheid, privacy en nationale autonomie. Ze wijzen expliciet op de gevaren van projecten als de Digitale Euro en de Europese Digitale Identiteit, die volgens hen door de Europese Commissie worden gepusht.
FVD wil dat internationale en EU-verdragen niet langer automatisch boven de Nederlandse wet staan, zodat de Europese Commissie en EU-wetgeving niet langer direct afdwingbaar zijn in Nederland. Dit moet de democratische controle herstellen en voorkomen dat beleid via Europese regelgeving wordt opgelegd.
“Forum voor Democratie wil deze ondemocratische constructie beëindigen en de controle terugleggen waar die thuishoort: bij ons eigen parlement.”
50PLUS wil het takenpakket van de Europese Commissie en de EU beperken, verspilling en bureaucratie tegengaan en de arbeidsvoorwaarden van EU-ambtenaren versoberen. Ze pleiten voor minder nationale regels bovenop Europese afspraken en willen dat Nederland zich houdt aan Europese begrotingsafspraken, maar zonder extra nationale verzwaring. De partij is kritisch op de omvang en efficiëntie van het Europese ambtenarenapparaat en wil dat de EU zich terughoudender opstelt.
50PLUS vindt dat de Europese Commissie en de EU zich moeten beperken tot kerntaken en dat het ambtenarenapparaat kleiner en efficiënter moet worden. Ze zien verspilling en luxe arbeidsvoorwaarden als een probleem en willen deze aanpakken om de EU slagvaardiger en goedkoper te maken.
50PLUS wil dat Nederland niet strenger is dan de Europese Commissie voorschrijft en pleit voor gelijke regels binnen Europa. Ze zijn tegen nationale koppen op Europese regelgeving, omdat dit de concurrentiepositie van Nederland zou schaden.
“Dezelfde regels voor iedereen binnen Europa. Dus geen nationale CO2-heffingen en geen extra regels bovenop de Europese afspraken.”
De partij vindt dat Nederland zich aan de Europese begrotingsafspraken moet houden, maar zonder extra verzwaring. Ze willen een begrotingsbeleid dat past binnen de kaders van de Europese Commissie, maar wel rekening houdt met de Nederlandse situatie.
“Een behoedzame ontwikkeling van het begrotingstekort binnen de grenzen van de Europese begrotingsafspraken.”
JA21 is zeer kritisch over de rol en het functioneren van de Europese Commissie. De partij wil dat de Commissie zich beperkt tot haar oorspronkelijke economische kerntaken, bevoegdheden teruggeeft aan lidstaten, en geen verdere uitbreiding van haar macht of het EU-budget nastreeft. JA21 verzet zich tegen Europese belastingen, een groeiend ambtenarenapparaat en pleit voor een kleinere, transparantere en minder bemoeizuchtige Commissie.
JA21 vindt dat de Europese Commissie haar mandaat te veel heeft opgerekt en zich bemoeit met zaken die nationaal geregeld moeten worden. De partij wil dat de Commissie zich weer beperkt tot economische samenwerking en bevoegdheden teruggeeft aan de lidstaten, om zo de nationale soevereiniteit te herstellen.
“JA21 wil dat de Europese Commissie zich bezighoudt met waar zij voor is opgericht, leert bevoegdheden terug te geven aan de lidstaten, en geen geitenpaden blijft zoeken om haar invloed uit te breiden.”
JA21 verzet zich fel tegen plannen van de Europese Commissie om de EU-begroting te vergroten. De partij wil juist dat de begroting krimpt, dat er wordt bezuinigd op fondsen en subsidies, en dat het ambtenarenapparaat wordt verkleind.
“De Europese Commissie heeft kenbaar gemaakt in te zetten op niets minder dan een verdubbeling(!) van de EU-begroting, het zogenaamde Meerjarig Financieel Kader. Dit is een volstrekt buitensporig streven. De EU-begroting moet juist krimpen, nadat het jarenlang enkel heeft kunnen toenemen.”
“Ook de omvang van het EU-ambtenarenapparaat moet worden teruggedrongen, zeker gezien de sterke toename van het personeelsbestand in de afgelopen decennia.”
JA21 is tegen elke vorm van Europese belastingen en wil bestaande Europese heffingen waar mogelijk terugdraaien. De partij ziet Europese belastingen als een ongewenste uitbreiding van de macht van de Commissie.
BBB is kritisch over de macht en rol van de Europese Commissie en pleit voor meer nationale controle en minder overdracht van bevoegdheden aan Brussel. De partij wil dat individuele Europese Commissarissen beter ter verantwoording kunnen worden geroepen, geen verdere federalisering, en meer transparantie en budgetdiscipline binnen de EU-organisatie. BBB stelt voor om de Europese Commissie te laten inkrimpen en de controle op haar functioneren te versterken.
BBB vindt dat de Europese Commissie te weinig democratische controle kent en wil dat individuele Commissarissen beter ter verantwoording kunnen worden geroepen in de Europese Raad. Dit moet de macht van de Commissie beperken en de invloed van nationale regeringen vergroten.
“Europese vertrouwensregel. Meer controle op individuele Europees Commissarissen door deze voortaan ter verantwoording te kunnen roepen in de Europese Raad.”
BBB verzet zich tegen verdere federalisering en overdracht van Nederlandse soevereiniteit aan Brussel, waaronder de Europese Commissie. De partij wil dat de EU zich beperkt tot strikt noodzakelijke taken en dat de Commissie haar rol niet verder uitbreidt.
“Geen federaal Europa. Geen verdere overdracht van Nederlandse bevoegdheden en soevereiniteit aan Brussel.”
“Dit betekent dat Europa alleen die zaken regelt die strikt noodzakelijk zijn en aantoonbaar beter op Europees niveau werken dan wanneer lidstaten dat zelf doen.”
BBB wil dat de EU, en daarmee ook de Europese Commissie, haar eigen organisatie inkrimpt om kosten te besparen en het goede voorbeeld te geven voordat er wordt gesproken over verdere integratie of uitbreiding.
“De EU moet zelf het goede voorbeeld geven door te snijden in de eigen organisatie om kosten te besparen.”
De ChristenUnie wil de Europese Commissie meer slagkracht geven op kerntaken zoals het beschermen van de rechtsstaat en het versterken van buitenlands beleid, maar is kritisch op uitbreiding van haar bevoegdheden en pleit voor transparantie en subsidiariteit. Ze willen dat besluitvorming binnen de EU vaker met gekwalificeerde meerderheid gebeurt en dat de Commissie transparanter werkt, maar verzetten zich tegen bemoeizucht op terreinen zonder EU-mandaat.
De ChristenUnie vindt dat de Europese Commissie krachtiger moet kunnen optreden bij het beschermen van de rechtsstaat en het voeren van buitenlands beleid, maar dat dit gepaard moet gaan met meer transparantie en duidelijke bevoegdheidsafbakening. Ze willen dat de Commissie sneller en daadkrachtiger kan ingrijpen bij schendingen van de rechtsstaat en dat besluitvorming minder afhankelijk wordt van veto’s van individuele lidstaten.
“De EU heeft politieke, juridische en financiële instrumenten nodig om de rechtsstaat in Europa te beschermen. Nederland trekt hierin op met gelijkgestemde landen en steunt voorwaardelijkheid van financiële fondsen om de rechtsstaat te beschermen. Bij ernstige bedreiging van de rechtsstaat of ernstige corruptie moet de Europese Raad niet slechts unaniem maar ook met een vier vijfde meerderheid beslissen dat een land in aanmerking komt voor stevige sancties. We streven naar een versnelde procedure voor inbreukprocedures wanneer het de rechtsstaat betreft.”
“Het vetorecht van een enkele lidstaat op Europees buitenlands beleid verzwakt die daadkracht. Daarom is de ChristenUnie voorstander van het invoeren van besluitvorming met een gekwalificeerde meerderheid voor het Europese buitenlandbeleid.”
“Een transparante Unie is een voorwaarde voor draagvlak en duurzame acceptatie van Europese besluiten. Dit vraagt een beter lobbyregister en meer transparantie over de onderhandelingen tussen Europees Parlement en de Raad, bijvoorbeeld over agenda’s en deelnemers van onderhandelingen.”
De ChristenUnie wil dat de Europese Commissie zich beperkt tot kerntaken en dat nationale soevereiniteit wordt gerespecteerd. Ze zijn tegen uitbreiding van de Commissie-invloed op terreinen waar de EU geen mandaat heeft, zoals gezondheidszorg, medische ethiek, onderwijs of woningbouw.
“Europese samenwerking begint met duidelijkheid over bevoegdheden. Het moet helder zijn waar lidstaten zelf verantwoordelijk voor zijn en waar de Europese Unie wel of niet over gaat. Voor de ChristenUnie is subsidiariteit het uitgangspunt: besluiten worden genomen op het laagst mogelijke niveau, zo dicht mogelijk bij mensen. Wij verzetten ons tegen Europese bemoeizucht op terreinen waar de EU geen mandaat heeft, zoals gezondheidszorg, medische ethiek, onderwijs of woningbouw.”
NSC wil de invloed van de Europese Commissie en EU-wetgeving nadrukkelijker onder democratische controle van het Nederlandse parlement brengen en nationale soevereiniteit beschermen. Ze pleiten voor een parlementair instemmingsrecht bij EU-wetgeving, striktere toetsing op subsidiariteit en proportionaliteit, en zijn tegen verdere machtsoverdracht aan de Europese Commissie. Concrete voorstellen zijn onder meer het versterken van de rol van de Tweede Kamer bij EU-initiatieven en het beperken van de EU tot taken die niet nationaal kunnen worden uitgevoerd.
NSC vindt dat Europese regels niet zonder instemming van het Nederlandse parlement mogen worden ingevoerd. Dit moet voorkomen dat de Europese Commissie en Raad besluiten nemen die Nederland binden zonder voldoende democratische controle. Ze willen dit verankeren in de wet.
“Europese regels mogen niet als voldongen feiten neerdalen op Nederland, maar kunnen alleen worden ingevoerd als de meerderheid van het Nederlandse parlement het ermee eens is. We willen een parlementair instemmingsrecht in de Europawet verankeren.”
NSC wil dat de Tweede Kamer actiever en eerder betrokken wordt bij nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Dit om te waarborgen dat Nederlandse belangen en soevereiniteit beter worden bewaakt en dat de subsidiariteit en proportionaliteit van EU-wetgeving kritisch worden getoetst.
“De regering moet de Tweede Kamer tijdig en actief betrekken bij nieuwe initiatieven van de EU en bij mandaten voor onderhandelingen. De mening van de Kamer moet veel nadrukkelijker worden meegenomen in het standpunt van de regering in de formele als informele (voor)fases van het Europese besluitvormingsproces, inclusief de Eurogroep.”
“De Tweede Kamer moet EU-beleid en -regelgeving actiever toetsen op subsidiariteit, proportionaliteit en verwachte effecten. We vinden het van belang dat de Tweede Kamer bij grote en potentieel verstrekkende nieuwe EU-initiatieven een rapporteur benoemt.”
NSC is kritisch op het idee van een steeds hechtere Europese Unie en wil dat taken, bevoegdheden en budgetten zoveel mogelijk nationaal blijven. De Europese Commissie mag alleen optreden als dat aantoonbaar effectiever is dan nationale maatregelen.
“We zijn tegen de ‘ever closer union’. Binnen Europa bepleiten we een stevige opstelling van Nederland, constructief maar realistisch. Taken, bevoegdheden en budgetten blijven van ons, deze nationale soevereiniteit bewaken we. Lidstaten moeten achter ambities blijven staan die ze samen uitspreken, samenwerken in de uitvoering en zich ervan verzekeren dat alle lidstaten de gemaakte afspraken nakomen. De EU mag alleen maatregelen nemen als die doeltreffender zijn dan nationale, regionale of lokale maatregelen (het subsidiariteitsbeginsel).”
GroenLinks-PvdA wil de rol van de Europese Commissie versterken als hoeder van de rechtsstaat en als motor voor strategische investeringen en digitale autonomie. Ze pleiten voor actieve Nederlandse steun aan rechtszaken van de Commissie tegen lidstaten die de rechtsstaat ondermijnen, en willen dat de Commissie publieke garanties biedt voor Europese digitale industrie. De partij is kritisch op de Commissie als zij volgens hen buigt voor buitenlandse druk, zoals in de handelsoorlog met de VS.
GroenLinks-PvdA ziet de Europese Commissie als essentiële handhaver van de rechtsstaat binnen de EU. Nederland moet zich actief aansluiten bij rechtszaken die de Commissie aanspant tegen lidstaten die democratie en rechtsstaat ondermijnen, om zo de Europese waardengemeenschap te beschermen.
“Nederland moet zich blijven aansluiten bij rechtszaken die de Europese Commissie tegen zulke lidstaten aanspant, zoals bij de Hongaarse anti-lhbti-wet.”
De partij wil dat de Europese Commissie een actieve rol speelt in het ondersteunen van strategische digitale industrieën, bijvoorbeeld door publieke garanties te bieden voor investeringen in Europese chipfabrieken en digitale infrastructuur.
“We ondersteunen initiatieven voor Europese chipfabrieken en sturen bij de Europese Commissie aan op publieke garanties, zoals bij het InvestEU-programma.”
GroenLinks-PvdA is kritisch op de Europese Commissie wanneer zij volgens de partij toegeeft aan buitenlandse druk, zoals tijdens de handelsoorlog met de VS. Ze vinden dat dit de geloofwaardigheid van Europa als geopolitieke grootmacht schaadt.
“De buiging van de Europese Commissie voor de handelsoorlog van president Trump is onacceptabel. Het beschadigt de geloofwaardigheid van Europa als geopolitieke grootmacht, ondermijnt het multilaterale handelssysteem en kost Nederland en Europa werkgelegenheid.”
De SGP is zeer kritisch over de rol van de Europese Commissie en wil de macht ervan fors inperken. De partij pleit ervoor dat lidstaten leidend worden in het EU-wetgevingsproces, de EU-begroting wordt beperkt, en Nederland zich actief verzet tegen voorstellen van de Commissie die de nationale soevereiniteit of financiële positie schaden.
De SGP vindt dat de Europese Commissie te veel macht heeft en dat lidstaten weer het voortouw moeten nemen in het wetgevingsproces. Dit moet voorkomen dat regels worden opgelegd die nadelig zijn voor Nederland of te veel ingrijpen op nationale soevereiniteit.
“Lidstaten moeten leidend worden in het wetgevingsproces, niet langer de Europese Commissie.”
De SGP verzet zich fel tegen voorstellen van de Europese Commissie om de EU-begroting te verhogen, omdat Nederland een nettobetaler is en dit als onrechtvaardig en misplaatst wordt gezien.
“De forse verhoging van de EU-begroting zoals onlangs voorgesteld door de Europese Commissie is volgens de SGP absurd en misplaatst. Nederland is een nettobetaler en moet zich hier zéker tegen verzetten.”
De partij wil een actieve aanpak om Europese regels die averechts werken, te veel regeldruk opleveren of nationale soevereiniteit aantasten, te schrappen. Dit is direct gericht op het beperken van de invloed van de Europese Commissie op het Nederlandse beleid.
“Nederland legt een schraplijst aan voor Europese regels die averechts werken, ons land benadelen, te veel regeldruk opleveren of te veel op nationale soevereiniteit ingrijpen.”
De SP is kritisch over de huidige rol en macht van de Europese Commissie en wil deze beperken ten gunste van meer democratische controle door het Europees Parlement en de lidstaten. De partij pleit voor het verkleinen van de Commissie, het afstaan van bevoegdheden, meer transparantie en het tegengaan van lobby-invloed en draaideurfuncties. De kern van hun visie is dat Europese besluiten in dienst moeten staan van mensen, niet van multinationals of het kapitaal.
De SP vindt dat de Europese Commissie te veel macht heeft en te weinig democratisch is. Zij wil de Commissie verkleinen en bevoegdheden teruggeven aan het Europees Parlement en de lidstaten, zodat nationale democratieën centraal blijven staan en de rechten en vrijheden van mensen beter worden beschermd.
“De Europese Commissie wordt verkleind en moet bevoegdheden afstaan aan het Europees Parlement en de lidstaten.”
De SP wil de invloed van lobbyisten en het bedrijfsleven op de Europese Commissie drastisch verminderen. Transparantie over contacten en een verbod op draaideurfuncties zijn volgens de partij noodzakelijk om belangenverstrengeling en corruptie tegen te gaan.
“De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Europese Raad moeten transparantie bieden over de contacten die Europese beleidsmakers met het bedrijfsleven hebben. Ook komt er een verbod op draaideurfuncties voor leden van de Europese Commissie en het Europarlement.”
De SP verzet zich tegen de macht van de Europese Commissie om democratisch vastgestelde nationale begrotingen af te keuren op basis van het stabiliteits- en groeipact. De partij vindt dat lidstaten meer autonomie moeten krijgen over hun eigen begrotingsbeleid.
“De Europese Commissie mag democratisch vastgestelde begrotingen niet zomaar meer afkeuren op basis van het stabiliteits en groeipact.”
BIJ1 is zeer kritisch over de rol van de Europese Commissie en pleit voor een radicale democratisering en transparantie van Europese besluitvorming. Ze willen de macht van de Europese Commissie beperken ten gunste van het Europees Parlement en stellen voor om de Commissie ter verantwoording te roepen als zij mensenrechten niet handhaaft. BIJ1 ziet de Europese Commissie als een verlengstuk van multinationals en superrijken en wil deze rol fundamenteel veranderen.
BIJ1 vindt dat de Europese Commissie te weinig democratische legitimiteit heeft en te veel handelt namens de belangen van multinationals en superrijken. Ze willen dat het Europees Parlement een grotere rol krijgt en dat de Commissie transparanter wordt in haar handelen. Dit moet leiden tot meer democratische controle en minder invloed van lobby’s en ondoorzichtige onderhandelingen.
“De EU wordt veel democratischer. Het Europees Parlement krijgt een belangrijkere rol bij het maken van wetten en regels. De Europese Raad, Raad van de Europese Unie, de Europese Commissie en andere vormen van onderhandelingen worden transparant.”
BIJ1 stelt dat de Europese Commissie tekortschiet in het handhaven van mensenrechten, met name op het gebied van migratie. Ze willen dat Nederland de Commissie aanklaagt wanneer deze haar verantwoordelijkheid niet neemt, en pleiten voor het afschaffen van Frontex.
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex.”
Het CDA steunt initiatieven van de Europese Commissie die gericht zijn op het verminderen van regeldruk en het versimpelen van rapportages, en wil geen extra nationale regels bovenop Europese regelgeving leggen. De partij ziet de Europese Commissie vooral als een motor voor efficiëntere regelgeving en administratieve lastenverlichting, mits dit niet leidt tot verlies van nationale inspraak of maatwerk.
Het CDA waardeert de inspanningen van de Europese Commissie om rapportages te versimpelen en wil voorkomen dat Nederland extra regels toevoegt aan Europese wetgeving. Dit standpunt is gericht op het verminderen van administratieve lasten voor bedrijven en het bevorderen van een gelijk speelveld binnen de EU.
D66 wil de Europese Commissie democratischer en slagvaardiger maken door onder meer de Commissievoorzitter rechtstreeks te laten kiezen en het Europees Parlement meer macht te geven. Daarnaast pleit D66 voor een grotere Europese begroting, gefinancierd met eigen inkomstenbronnen, zodat de Commissie niet afhankelijk is van incidentele bijdragen en structureel kan investeren in gezamenlijke Europese doelen zoals defensie en groene energie.
D66 vindt dat de Europese Commissie democratischer moet worden, zodat Europeanen meer directe invloed krijgen en het Europees Parlement individuele Eurocommissarissen kan wegsturen. Dit moet de legitimiteit en slagkracht van de Commissie vergroten en past in D66’s streven naar verdere federalisering van de EU.
“Daarom wil D66 dat Europeanen de Commissievoorzitter rechtstreeks kunnen kiezen en het Europees Parlement individuele Eurocommissarissen kan wegsturen als dat moet. D66 is voorstander van diepgaande Europese integratie, en steunt de verdere federalisering van de EU.”
D66 wil dat de Europese Commissie structureel meer financiële slagkracht krijgt via een verdubbeling van de Europese begroting en eigen inkomstenbronnen. Zo hoeft de Commissie niet steeds om geld te vragen bij de lidstaten en kan ze investeren in zaken die alle Europeanen aangaan.
“Met een Europese begroting die twee keer zo groot is, kunnen we samen écht een veranderende wereld aan. Dit doen we met eigen Europese inkomstenbronnen. Het geld gaat naar investeringen die iedereen aangaan, zoals in defensie, groene energie en vitale voorzieningen als havens. Zo verlicht Europa de druk op nationale begrotingen en hoeft de Europese Commissie niet steeds met de pet rond.”
DENK erkent het belang van Europese samenwerking, maar benadrukt het behoud van nationale soevereiniteit en democratische controle bij besluiten van de Europese Commissie. Ze pleiten voor hervorming van de EU om het democratisch gehalte te vergroten en willen dat het Nederlandse parlement inspraak houdt bij EU-regelgeving. DENK is voor Europese samenwerking waar het meerwaarde heeft, maar verzet zich tegen overdracht van beslissingsmacht aan de Europese Commissie zonder voldoende nationale zeggenschap.
DENK vindt dat Nederland inspraak moet houden bij regelgeving vanuit de Europese Commissie en verzet zich tegen het automatisch overnemen van EU-beleid zonder nationale controle. Ze willen dat het Nederlandse parlement betrokken blijft bij besluiten en dat de soevereiniteit van Nederland gewaarborgd blijft.
“Wij hechten aan het borgen van inspraak van ons nationale parlement bij EU regelgeving en hechten aan het behouden van onze soevereine zeggenschap over hoe ons land wordt bestuurd.”
DENK wil dat de Europese Commissie en de EU als geheel democratischer worden en dat er strenger wordt toegezien op naleving van rechtsstatelijke principes binnen de Unie. Dit moet voorkomen dat de Commissie te veel macht krijgt zonder voldoende democratische legitimatie.
“Wij zijn voor een hervorming van de EU waarbij het democratische gehalte van de EU wordt vergroot en er op het gebied van de rechtsstaat strenger gehandhaafd wordt op de vraag of landen binnen de EU zich gedragen conform de afspraken.”
Volt wil de Europese Commissie vervangen door een Europese regering die direct verantwoording aflegt aan het Europees Parlement. Ze pleiten voor het opheffen van de Commissie en het invoeren van een parlementair systeem met een Europese minister-president, waarmee de democratische legitimiteit van het EU-bestuur wordt vergroot.
Volt vindt dat de huidige Europese Commissie te weinig democratische legitimiteit heeft en te veel macht concentreert bij een kleine, niet direct gekozen groep. Ze willen daarom de Commissie opheffen en vervangen door een Europese regering die gevormd wordt door een meerderheidscoalitie uit het Europees Parlement, aangestuurd door een Europese minister-president. Dit moet zorgen voor meer transparantie, democratische controle en een echt parlementair systeem op Europees niveau.
“De Europese Commissie wordt opgeheven. Er wordt na de Europese verkiezingen een meerderheidscoalitie gevormd met partijen uit het Europees Parlement, aangestuurd door een Europese minister-president. Zij vormen een regering en sluiten een regeerakkoord.”
“De EU moet, zoals in de Nederlandse democratie, bestuurd worden door een regering die verantwoording aflegt aan democratisch gekozen volksvertegenwoordigers.”
De Partij voor de Dieren wil de macht van de Europese Commissie beperken door nationale parlementen meer zeggenschap te geven over Europese vrijhandelsverdragen. Zij pleiten ervoor dat het onderhandelingsmandaat van de Europese Commissie én de uiteindelijke goedkeuring van verdragen bij de nationale parlementen komt te liggen, om zo de democratische controle te versterken en nationale belangen beter te beschermen.
De PvdD vindt dat de Europese Commissie niet zelfstandig vrijhandelsverdragen mag onderhandelen en afsluiten zonder voorafgaande en uiteindelijke goedkeuring van nationale parlementen. Dit moet de democratische legitimiteit vergroten en voorkomen dat nationale en lokale zeggenschap wordt ondermijnd door Europese besluitvorming.
“Wij willen dat het onderhandelingsmandaat voor de Europese Commissie aan nationale parlementen wordt voorgelegd. Ook het laatste woord ligt wat ons betreft bij de parlementen: verdragen mogen pas in werking treden na goedkeuring van alle nationale parlementen van de EU.”