BBB is zeer kritisch over het Europees migratiepact en pleit voor maximale nationale zeggenschap over migratie en asiel. De partij wil een opt-out op het Europese asieldossier, zoekt de grenzen van Europese regels op, en streeft naar het moderniseren of zelfs opzeggen van internationale verdragen die streng migratiebeleid belemmeren. BBB wil dat Nederland zelf bepaalt wie het land binnenkomt en verzet zich tegen Brusselse dwang en papieren werkelijkheden.
BBB vindt dat Nederland weer zelf moet bepalen wie het land binnenkomt en wil een opt-out op het Europese asieldossier. De partij ziet Europese regels als belemmerend voor streng migratiebeleid en wil in Brussel pleiten voor meer nationale autonomie.
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“Nederland is nu vaak aantrekkelijker voor asielzoekers dan andere EUlanden. We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
“We laten ons niet langer gijzelen door Brusselse papieren werkelijkheden.”
BBB wil de grenzen van Europese regels opzoeken om de instroom te beperken en vindt dat internationale verdragen moeten worden gemoderniseerd of zelfs opgezegd als ze een strenger nationaal beleid in de weg staan.
“Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
BBB wil meer controle over de eigen grenzen en is kritisch op Europese solidariteit als die leidt tot hogere instroom. De partij wil Frontex versterken, maar is vooral gericht op nationale maatregelen.
“Tot die essentiële buitengrens op orde is, beveiligen we onze eigen grenzen met hulp van Defensie.”
“Nederland steunt de plaatsing en uitbreiding van grenshekken en andere fysieke maatregelen aan de buitengrenzen van Europa, ook met grensbarrières op zee, om smokkelboten te weren.”
BIJ1 verzet zich krachtig tegen het Europees Migratiepact en soortgelijke Europese wetgeving die het recht op asiel en de positie van vluchtelingen verslechteren. De partij pleit voor een humaan, solidair en mensenrechten-gebaseerd Europees asielbeleid, waarbij Nederland zich actief inzet voor eerlijke verdeling van vluchtelingen en het beëindigen van grensgeweld en Frontex.
BIJ1 wijst het Europees Migratiepact expliciet af omdat het volgens de partij leidt tot verslechtering van het asielrecht en mensenrechten. Ze willen dat Nederland zich in de EU uitspreekt tegen deze wetgeving en pleiten voor het terugdraaien van migratiedeals en het beëindigen van grensgeweld.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland draagt niet langer bij aan Europees grensgeweld. Het betaalt niet mee aan grenspolitie, wapens of hekken, detentie of quasi-detentie faciliteiten: binnen de EU en wereldwijd. Ook start Nederland geen zogenaamde ‘transit-’ of ‘terugkeerhubs’.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex.”
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
BIJ1 wil dat Nederland zich binnen de EU inzet voor een eerlijk en solidair asielsysteem, met een eerlijke verdeling van vluchtelingen en aandacht voor hun behoeften. Ze pleiten voor de afschaffing van Frontex en de oprichting van een humanitair EU-agentschap.
“Nederland zet zich binnen de EU actief in voor een solidair asielsysteem, waarbinnen een eerlijke (her)verdeling van gevluchte mensen plaatsvindt middels een verdeelsleutel, en waarbij mediterrane landen ontlast worden. Hierbij wordt rekening gehouden met de behoeften van de gevluchte persoon, zoals culturele achtergrond en familiebanden.”
“Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap dat reddingsoperaties ondersteunt en hulpverleners beschermt.”
D66 steunt de invoering van het Europese migratiepact als een noodzakelijke stap naar een eerlijker, humaner en effectiever asielsysteem in Europa. Ze benadrukken het belang van gezamenlijke Europese regie, snellere en zorgvuldige procedures, en een eerlijke verdeling van asielzoekers over de lidstaten. D66 koppelt het pact aan nationale investeringen in opvang en uitvoering, en wil dat Nederland verantwoordelijkheid neemt binnen Europa.
D66 ziet het Europese migratiepact als een belangrijke stap om grip te krijgen op migratie en de samenwerking tussen lidstaten te versterken. Ze willen dat Nederland verantwoordelijkheid neemt en pleiten voor een eerlijke verdeling van asielzoekers binnen Europa, met behoud van menselijke maat en duidelijke procedures.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
D66 koppelt de invoering van het migratiepact aan het versnellen en verbeteren van asielprocedures. Ze willen dat procedures eenvoudiger worden, zodat mensen sneller duidelijkheid krijgen, en dat nieuwe voorstellen altijd worden getoetst op uitvoerbaarheid door relevante organisaties.
D66 verbindt het Europese migratiepact aan investeringen in humane opvang en stabiele financiering van uitvoeringsorganisaties. Ze willen dat opvang eerlijk over het land wordt verdeeld en dat organisaties als COA en IND voldoende middelen krijgen om hun taken goed uit te voeren.
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
De PVV verwerpt het Europees migratiepact en wil dat Nederland zich hieraan onttrekt. De partij streeft naar een opt-out op asiel en immigratie binnen de EU, door het inzetten van het Nederlandse vetorecht en het terughalen van nationale bevoegdheden. De kern van hun visie is volledige nationale controle over migratie, waarbij Europese afspraken en verdragen die migratie reguleren, actief worden tegengewerkt of opgezegd.
De PVV wil dat Nederland zich onttrekt aan het Europees migratiepact en andere EU-afspraken over asiel en immigratie. Ze zien Europese migratieafspraken als een bedreiging voor de nationale soevereiniteit en willen via het vetorecht of het weigeren van de EU-bijdrage een opt-out afdwingen. Dit standpunt is direct gericht tegen het Europees migratiepact en bredere EU-migratieafspraken.
“Opt-out op asiel en immigratie bij de EU afdwingen met inzet vetorecht”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
“Vetorechten behouden, in ere herstellen én inzetten voor een opt-out op asiel en immigratie!”
“Nederland moet al het mogelijke vetoën, waaronder de EU-begroting, om zo een opt-out op asiel en immigratie ... te dwingen en de EU van binnenuit op de schop te nemen.”
De PVV wil internationale en Europese verdragen die migratie reguleren, zoals het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, opzeggen. Dit is bedoeld om volledige nationale zeggenschap over migratiebeleid te herwinnen en niet langer gebonden te zijn aan supranationale afspraken die voortvloeien uit het Europees migratiepact of vergelijkbare regelingen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Ook gaan we alle verdragen die ons dwarsbomen – zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Europees Verdrag inzake Nationaliteit – opzeggen.”
NSC steunt de invoering van het Europees Asiel- en Migratiepact als noodzakelijke stap om grip te krijgen op migratie, met nadruk op betere grensbewaking, verplichte grensprocedures en het afhandelen van kansarme asielaanvragen aan de buitengrens. Tegelijkertijd wil NSC verder gaan dan het huidige pact door asielprocedures buiten de EU te laten plaatsvinden en streeft het naar een fundamenteel nieuw migratiestelsel, eventueel met een opt-out als Europese afspraken tekortschieten. De partij ziet het pact als basis voor strengere nationale wetgeving en wil opvang in de regio en samenwerking met veilige derde landen centraal stellen.
NSC beschouwt effectieve Europese samenwerking als essentieel om ongecontroleerde migratie te voorkomen en ziet het Europees Asiel- en Migratiepact als een belangrijk instrument. Het pact moet zorgen voor betere registratie, verplichte grensprocedures en directe afhandeling van kansarme asielaanvragen aan de buitengrens, waardoor nationale systemen worden ontlast en strengere wetgeving mogelijk wordt.
“De invoering van het Europees Asiel- en Migratiepact is daarom van groot belang. Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld. Het migratiepact biedt bovendien een basis om nationaal strenge wetgeving in te voeren.”
“Daarnaast moet het Europese Migratiepact snel worden uitgevoerd voor betere grensbewaking en samenwerking.”
NSC wil verder gaan dan het huidige pact door asielprocedures te verplaatsen naar veilige derde landen buiten de EU. Dit moet leiden tot meer grip op migratie, het voorkomen van overbelasting van het nationale systeem en het ontmoedigen van kansloze asielaanvragen. Opvang in de regio en samenwerking met derde landen zijn hierbij centrale uitgangspunten.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
“Voortbordurend op het EU-migratiepact moeten Nederland en de Europese Unie de volgende stap zetten naar een nieuw migratiestelsel... Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
Als het niet lukt om binnen de EU tot werkbare afspraken te komen, overweegt NSC samen met andere landen afspraken te maken over binnengrenzen of zelfs een opt-out van het Europese beleid. Dit onderstreept hun bereidheid om nationale soevereiniteit te behouden als Europese samenwerking tekortschiet.
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”
De SGP steunt de spoedige implementatie van het Europees migratiepact, mits dit leidt tot strengere buitengrenscontrole, snelle beoordeling van asielaanvragen en een duidelijk onderscheid tussen vluchtelingen en economische migranten. Tegelijkertijd benadrukt de SGP dat Nederland zelf verantwoordelijk moet blijven voor de eigen landsgrenzen en dat het land niet akkoord gaat met plannen die arbeidsmigratie uit derde landen stimuleren of de nationale soevereiniteit beperken.
De SGP ziet het Europees migratiepact als een middel om de buitengrenzen van de EU beter te bewaken en asielprocedures te versnellen, zodat economische migranten worden geweerd en alleen echte vluchtelingen toegang krijgen. De partij koppelt haar steun echter aan de voorwaarde dat Nederland zeggenschap houdt over de eigen grenzen en dat het pact niet leidt tot versoepeling van arbeidsmigratie.
“Spoedige implementatie van het EU-migratiepact draagt bij aan verscherpte buitengrenscontrole en onmiddellijke beoordeling van aanvragen, zodat effectief onderscheid wordt gemaakt tussen vluchtelingen en (economische) migranten. De laatste categorie mag de EU niet betreden.”
“Nederland blijft zelf verantwoordelijk voor het bewaken van de eigen landsgrenzen.”
De SGP verzet zich tegen EU-voorstellen die arbeidsmigratie uit derde landen willen bevorderen, zoals een 'Tinder voor arbeidsmigranten', en pleit voor een EU-bovengrens aan het aantal arbeidsmigranten. De partij vindt dat arbeidsmigratie alleen mogelijk moet zijn onder strikte voorwaarden en quota, en dat de nationale belangen voorop moeten staan.
De SGP is tegen het versoepelen van visumregels voor landen als Turkije, omdat dit volgens de partij de controle op migratie ondermijnt en de nationale soevereiniteit aantast.
“Er komt geen versoepeling van de visumplicht voor Turkije, waardoor 85 miljoen Turkse burgers de EU vrij zouden mogen inreizen en zich hier als EU-burger kunnen vestigen.”
De SP is kritisch over het Europees migratiepact en pleit voor nationale regie op migratie, waarbij solidariteit binnen de EU alleen acceptabel is als opvang menswaardig is en mensenrechten worden gerespecteerd. De partij wil dat Nederland zich in EU-verband inzet voor eerlijke verdeling van vluchtelingen, maar verzet zich tegen onmenselijke praktijken zoals pushbacks en wil nationale zeggenschap behouden over migratiebeleid.
De SP accepteert Europese afspraken over de verdeling van vluchtelingen alleen als de opvang buiten de EU menswaardig is en mensenrechten worden gerespecteerd. Ze benadrukken dat alle EU-lidstaten naar draagkracht moeten bijdragen, maar verzetten zich tegen onmenselijke opvang en schendingen van rechten.
“Wij staan open voor migratieafspraken, op voorwaarde dat de opvang op een menswaardige manier plaatsvindt. Met een goede overeenkomst zouden opvangcentra buiten de EU mogelijk moeten zijn, maar alleen met een goed niveau van veiligheid, voorzieningen en financiering.”
“Vluchtelingen eerlijk verdelen in Europa. Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren. Dit doen landen naar draagkracht, ook ons land. Dat betekent dat vluchtelingen beter verdeeld worden.”
De SP keert zich expliciet tegen het gebruik van pushbacks en andere mensenrechtenschendingen door Europese grensbewaking, zoals Frontex, en eist directe beëindiging van deze praktijken.
“Het gebruik van pushbacks en schendingen van mensenrechten direct staken. ... Frontex moet pushbacks en de schendingen van mensenrechten direct staken.”
De SP wil dat Nederland, ondanks Europese samenwerking, de regie over migratiebeleid behoudt en zich niet bindt aan federale of supranationale migratieafspraken die nationale democratische controle ondermijnen.
“Wij geloven in Europese samenwerking waarbij soevereiniteit van de lidstaten behouden blijft. De nationale democratieën blijven bij ons centraal staan.”
“De EU is nu onvoldoende democratisch en werkt vooral in het belang van het kapitaal. Daarom wil de SP een wijziging van de Europese verdragen.”
50PLUS pleit voor een streng migratiebeleid binnen een Europees kader, waarbij het migratiepact vooral draait om versterking van de buitengrenzen en beperking van de instroom. Ze willen het Europese asielbeleid hervormen, het Vluchtelingenverdrag aanpassen met gelijkgestemde landen, en opvang in de regio als norm stellen. Concrete voorstellen zijn het beperken van de instroom tot een maximum, geen asiel voor economische vluchtelingen, en het aanpassen van internationale verdragen.
50PLUS wil dat het Europese migratiepact leidt tot een strenger, gezamenlijk asielbeleid met versterkte buitengrenzen en opvang in de regio. Ze pleiten voor aanpassing van het Vluchtelingenverdrag samen met andere Europese landen, om zo de instroom te beperken en het onderscheid tussen economische en echte vluchtelingen te verduidelijken. Dit standpunt adresseert de zorgen over overbelasting van systemen en het gebrek aan grip op migratiestromen binnen Europa.
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
Het CDA ziet het Europese migratiepact als fundament voor het nationale asielbeleid en pleit voor een strengere buitengrensprocedure, waarbij kansarme asielaanvragen direct aan de Europese grenzen worden afgehandeld. Het CDA wil asielaanvragen buiten de EU laten behandelen, mensensmokkel tegengaan en migratieovereenkomsten sluiten met landen aan de buitengrens. Hun visie is gericht op het beperken van migratie, het versterken van de buitengrens en het creëren van een rechtvaardig, beheersbaar asielsysteem in lijn met Europese afspraken.
Het CDA wil dat het Europese migratiepact de basis vormt voor een strengere buitengrensprocedure, waarbij asielaanvragen met weinig kans direct aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld en afgewezen personen onmiddellijk terugkeren. Dit moet de instroom beperken en de controle over migratie versterken.
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel: Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Het CDA wil een fundamentele systeemwijziging waarbij asielaanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen, om mensensmokkel te stoppen en meer grip te krijgen op wie Europa binnenkomt.
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
Het CDA pleit voor het sluiten van migratieovereenkomsten met landen aan de Europese buitengrens, gericht op het aanpakken van de oorzaken van migratie, grensbewaking en het bevorderen van terugkeer.
“We sluiten vanuit de Europese Unie met zoveel mogelijk landen aan de Europese buitengrenzen migratieovereenkomsten af, gericht op het aanpakken van de onderliggende oorzaken van migratie, grensbewaking, het bestrijden van illegale mensensmokkel en het meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers.”
Het CDA wil dat Europa het voortouw neemt in het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, om het asielsysteem te hervormen in samenwerking met de VN.
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
FVD verwerpt het Europees migratiepact en andere Europese migratieafspraken volledig, omdat zij vinden dat deze de Nederlandse soevereiniteit en controle over de grenzen ondermijnen. De partij wil zich niet langer conformeren aan Europese migratieafspraken, desnoods boetes betalen, en streeft naar volledige nationale zeggenschap over migratie door uittreding uit de EU en het opzeggen van internationale verdragen.
FVD wil Nederland losmaken van het Europees migratiepact en soortgelijke EU-afspraken, zelfs als dat financiële sancties oplevert. De partij ziet deze afspraken als een directe bedreiging voor de nationale controle over migratie en de grenzen, en kiest liever voor boetes dan voor het uitvoeren van EU-dwangmaatregelen.
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
FVD ziet het Europees migratiepact als onderdeel van bredere Europese en internationale bemoeienis met Nederlands migratiebeleid. De partij wil daarom uittreden uit de EU (NEXIT) en internationale verdragen zoals het VN-vluchtelingenverdrag en Schengen opzeggen, zodat Nederland weer volledig zelf kan bepalen wie het land binnenkomt.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“De EU ontneemt ons land de mogelijkheid om ... onze grenzen te beschermen en ons immigratiebeleid vorm te geven.”
“We verlaten de Europese Unie op een ordentelijke manier, zodat Nederland weer volledige controle krijgt over zijn wetten, grenzen en beleid.”
JA21 is kritisch over het Europees migratiepact: ze steunen de versterking van de EU-buitengrenzen, maar verwerpen het herverdelingsmechanisme van asielzoekers, dat zij zien als een EU-spreidingswet. JA21 wil dat Nederland kiest voor opvang in de regio, het externaliseren van asielprocedures en het afkopen van asielopvang in plaats van verplichte herverdeling binnen de EU.
JA21 steunt de onderdelen van het Europees migratiepact die de EU-buitengrenzen versterken, maar verzet zich tegen het herverdelingsmechanisme van asielzoekers, omdat dit de nationale soevereiniteit aantast en neerkomt op een verplichte spreidingswet. Ze willen dat Nederland strikt toeziet op de implementatie van beperkende maatregelen, maar niet meewerkt aan verplichte herverdeling.
“JA21 steunt de beperkende maatregelen die voortvloeien uit het aanstaande EU-migratiepact, zoals de versterking van de EU-buitengrenzen, en zal strikt toezien op de implementatie hiervan. Tegelijkertijd introduceert het pact een herverdelingsmechanisme van asielzoekers binnen Europa waarmee het pact in feite neerkomt op een EU-spreidingswet.”
JA21 wil dat Nederland na invoering van het migratiepact kiest voor het afkopen van asielopvang (financiële bijdrage in plaats van fysieke opvang), conform de motie-Eerdmans, omdat dit goedkoper is en de nationale opvangdruk verlaagt.
“Kiezen voor het afkopen in plaats van opvangen van asielzoekers na de implementatie van het EU-migratiepact, conform de aangenomen motie-Eerdmans.”
JA21 wil dat de grensprocedure uit het EU-migratiepact ook geldt voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’s), om misbruik en gevaarlijke migratieroutes te voorkomen.
“Hiernaast dient de grensprocedure binnen het EU-migratiepact ook van toepassing te worden op het reizen van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV’s).”
JA21 vindt het huidige pact niet ver genoeg gaan en pleit in EU-verband voor verdere aanscherping, met nadruk op opvang in de regio, externalisering van procedures en return hubs buiten de EU.
“In EU-verband moet Nederland prioriteit geven aan opvang in de regio, het externaliseren van de asielprocedure, return hubs, en het aanscherpen van het aankomende EU-migratiepact.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) wijst het Europese migratiepact expliciet af, omdat het volgens hen leidt tot onmenselijke situaties zoals langdurige opsluiting van vluchtelingen, waaronder kinderen, in gesloten kampen aan de Europese buitengrenzen. De partij pleit voor een migratiebeleid dat uitgaat van mensenrechten, het wegnemen van vluchtredenen en het bieden van veilige, legale vluchtwegen, en wil dat Nederland zich actief verzet tegen het huidige Europese migratiepact en soortgelijke deals.
De PvdD verwerpt het Europese migratiepact omdat het volgens hen in strijd is met mensenrechten en leidt tot langdurige detentie van vluchtelingen in kampen aan de buitengrenzen van Europa. Ze vinden dat Nederland niet moet instemmen met dergelijke afspraken en zich in de EU moet inzetten voor alternatieven die mensenrechten respecteren.
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
De partij wil dat het migratiebeleid zich richt op het aanpakken van de oorzaken van vlucht, het respecteren van internationale verdragen, en het creëren van veilige en legale routes voor vluchtelingen. Dit staat haaks op het Europese migratiepact, dat volgens de PvdD vooral inzet op afschrikking en grensbewaking.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten. Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt.”
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
DENK is kritisch over het Europese migratiepact en benadrukt het belang van nationale soevereiniteit en een humane, duurzame migratieaanpak. De partij verwerpt een Europa dat zich afsluit en pleit voor legale migratieroutes, internationale samenwerking en het waarborgen van mensenrechten. DENK wil dat Nederland zelf blijft bepalen hoe migratie wordt geregeld, met nadruk op menselijkheid en rechtvaardigheid.
DENK vindt dat Nederland soeverein moet blijven over migratiebeleid en verzet zich tegen het volledig overhevelen van deze bevoegdheid naar Europa. De partij ziet Europese samenwerking als nuttig, maar alleen als het de nationale zeggenschap niet aantast.
“Wij hechten aan het borgen van inspraak van ons nationale parlement bij EU regelgeving en hechten aan het behouden van onze soevereine zeggenschap over hoe ons land wordt bestuurd.”
DENK verwerpt het idee van een Europa dat zich afsluit voor migratie en pleit in plaats daarvan voor legale migratieroutes en het aanpakken van grondoorzaken zoals ongelijkheid en conflicten. Het Europese migratiepact moet volgens DENK gericht zijn op mensenrechten en rechtvaardigheid.
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil internationale samenwerking op migratie, maar alleen als mensenrechten centraal staan. Deals met andere landen moeten menswaardig zijn en gericht op het tegengaan van mensenhandel en het scheppen van legale migratiemogelijkheden.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
BVNL is fel tegen het Europees migratiepact en elke overdracht van zeggenschap over migratie en asiel naar de EU. De partij wil volledige nationale controle over het migratiebeleid behouden en stelt zelfs het EU-lidmaatschap ter discussie als Nederland geen eigen asielbeleid kan voeren.
BVNL verzet zich tegen het Europees migratiepact omdat het de nationale soevereiniteit over migratie en asiel aantast. De partij wil dat Nederland zelf bepaalt wie het land binnenkomt en dreigt met een vertrek uit de EU als Brussel te veel invloed krijgt op het asielbeleid.
“Indien Nederland niet meer zeggenschap krijgt over het asielbeleid en het stikstofbeleid dan kunnen we het EU-lidmaatschap verruilen voor een associatieverdrag.”
BVNL wil geen verdere overdracht van bevoegdheden aan de EU, waaronder migratie. De partij pleit voor opt-ins en opt-outs op Europees beleid en wil een bindend referendum over het EU-lidmaatschap.
“Maar de overdracht van soevereiniteit naar de EU moet stoppen en we moeten de mogelijkheid krijgen tot opt-ins en opt-outs.”
GroenLinks-PvdA steunt het Europees migratie- en asielpact en wil het Nederlandse asielbeleid hierop baseren, mits mensenrechten en internationale verdragen worden gerespecteerd. Ze pleiten voor snelle, zorgvuldige procedures aan de buitengrens, eerlijke verdeling van asielzoekers over EU-lidstaten en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers. De partij benadrukt dat uitvoering van het pact altijd gepaard moet gaan met waarborging van mensenrechten en het VN Vluchtelingenverdrag.
GroenLinks-PvdA wil het EU-migratiepact uitvoeren en het Nederlandse beleid hierop afstemmen, met nadruk op snelle en eerlijke procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer en eerlijke verdeling van asielzoekers. Tegelijkertijd stellen ze als harde randvoorwaarde dat mensenrechten en internationale verdragen worden gerespecteerd.
“We baseren ons beleid en onze asielwetgeving op het EU asiel- en migratiepact: snelle en zorgvuldige procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer van wie uit een veilig land afkomstig is en evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is. Bij al deze maatregelen kijken we scherp naar effectiviteit en respect voor de rechten van asielzoekers en de internationale verdragen. We blijven pal staan voor het VN Vluchtelingenverdrag.”
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel. In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn.”
De VVD steunt het Europese migratiepact als middel om de asielinstroom te beperken, maar stelt harde voorwaarden aan de uitvoering: alle EU-lidstaten moeten zich eraan houden, anders moeten er sancties volgen. Als het pact niet streng genoeg wordt uitgevoerd of als andere landen blijven dwarsliggen, wil de VVD een opt-out voor Nederland bij toekomstige verdragswijzigingen.
De VVD ziet het Europese migratiepact als een nuttig instrument om de asielinstroom te beperken en terugkeer te bevorderen, maar benadrukt dat het alleen werkt als alle EU-lidstaten zich aan de strengere regels houden. De partij wil daarom dat de Europese Commissie landen sanctioneert die weigeren het pact uit te voeren.
“Het Europese asiel- en migratiepact is een goed middel om de asielinstroom drastisch te beperken en terugkeer te bevorderen. Dit pact werkt alleen als alle EU-lidstaten zich eraan houden. Daarom willen wij dat de Europese Commissie EU-lidstaten sanctioneert die weigeren de strengere regels van het pact uit te voeren.”
Als Nederland onvoldoende steun vindt voor haar strengere migratievoorstellen of als andere lidstaten het pact blijven ondermijnen, wil de VVD dat Nederland bij een volgende verdragswijziging een opt-out krijgt op het gebied van asiel en migratie.
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
Volt steunt het Europese migratiepact en pleit voor een humane, solidaire en gezamenlijke Europese aanpak van migratie, waarbij Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert. De partij benadrukt het belang van het welzijn van migranten, handhaving van mensenrechten en een eerlijke verdeling van asielzoekers over de EU-lidstaten, met aandacht voor keuzevrijheid en integratie.
Volt wil dat Nederland het nieuwe Europese Asiel- en Migratiepact volledig uitvoert, met nadruk op solidariteit en herverdeling van asielzoekers binnen de EU. De partij vindt dat mensen zelf moeten kunnen kiezen in welk land zij worden hervestigd, rekening houdend met hun sociale netwerken en behoeften, om integratie te bevorderen.
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling. Alleen zo geeft solidariteit vorm aan een humanere en eerlijke verdeling in de EU. Mensen moeten zelf kunnen kiezen in welk land binnen de EU zij hervestigd worden, waarbij er rekening gehouden wordt met betekenisvolle banden met Europese landen en behoeften, zoals bestaande sociale netwerken, taalvaardigheid of medische conditie. Zo worden ook integratiemogelijkheden vergroot.”
Volt benadrukt dat bij de uitvoering van het Europese migratiepact Nederland zich in de EU sterk moet maken voor het welzijn van migranten en het strikt naleven van internationale wetgeving en mensenrechtenstandaarden. Tegelijkertijd wil Volt het opvangsysteem verbeteren en de bescherming van migranten waarborgen.
“Bij de implementatie van het nieuwe Europese Asiel- en Migratiepact maakt Nederland zich in de EU sterk voor het welzijn van migranten en het handhaven van internationale wetgeving en mensenrechtenstandaarden. Tegelijkertijd verbeteren we het opvangsysteem en waarborgen we de bescherming van migranten.”
De ChristenUnie steunt de snelle en rechtvaardige invoering van het Europees migratiepact, maar uit zorgen over mogelijke mensenrechtenschendingen bij de uitvoering, vooral aan de buitengrenzen van de EU. Ze benadrukken het belang van toezicht op mensenrechten, snelle procedures, en het beperken van detentie, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen zoals kinderen.
De ChristenUnie wil dat Nederland zich committeert aan een snelle en rechtvaardige invoering van het Europees migratiepact, omdat dit snelle procedures en strikter toezicht mogelijk maakt. Tegelijkertijd waarschuwen ze voor het risico op mensenrechtenschendingen bij de uitvoering, vooral aan de Europese buitengrenzen, en pleiten ze voor waarborgen zoals het beperken van detentie en het beschermen van kinderen.
“We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen. We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”