Verkiezingsprogramma's 2025 overEuropa

GroenLinks-PvdAJA21VoltBIJ1ChristenUnieVVDCDANSCPVVD66FVDPvdDSGP50PLUSBBBBVNLDENKSP

GroenLinks-PvdA ziet Europa als essentieel voor veiligheid, welvaart en duurzaamheid, en pleit voor een krachtiger, socialer en democratischer EU. De partij wil minder afhankelijkheid van externe landen, meer strategische autonomie, versterking van het Europees Parlement, en een sociaal Europa met sterke werknemersrechten. Concrete voorstellen zijn onder meer het afschaffen van veto’s, investeren in Europese industrie en technologie, strengere handhaving van rechtsstatelijke waarden, en het beschermen van de Europese markt tegen oneerlijke concurrentie.

EU democratiseren en veto’s afschaffen

GroenLinks-PvdA wil de EU hervormen door het afschaffen van nationale veto’s op belangrijke terreinen en het versterken van het Europees Parlement. Dit moet de besluitvaardigheid vergroten en de EU democratischer maken, zodat zij beter kan reageren op interne en externe uitdagingen.

Voor een toekomstbestendige Unie is hervorming nodig, bij voorkeur binnen huidige verdragen. Dat betekent minder veto’s op Europees belasting- en buitenlandbeleid en versterking van het Europees Parlement als medewetgever en controleur van de Commissie.

Pagina 90

Om besluitvaardig te kunnen zijn schaffen we het veto op meerdere terreinen af. Waar gebrek aan eenheid tot stilstand leidt, vormen we kopgroepen van gelijkgezinde landen.

Pagina 89

Streng handhaven van democratische waarden en rechtsstaat

De partij stelt dat de EU een waardengemeenschap van democratische rechtsstaten moet zijn. Lidstaten die deze waarden ondermijnen, moeten gesanctioneerd worden, inclusief het opschorten van stemrecht en het bevriezen van subsidies.

De Europese Unie is een waardengemeenschap van democratische rechtsstaten. Die waardengemeenschap verdedigen we met hand en tand. Lidstaten die democratie en rechtsstaat ondermijnen, kunnen dus rekenen op sancties.

Pagina 90

Als lidstaten de democratie niet respecteren, trekken we hun financiering en stemrecht in.

Pagina 89

Meer strategische autonomie en minder afhankelijkheid

GroenLinks-PvdA wil dat Europa minder afhankelijk wordt van externe landen voor grondstoffen, technologie en medicijnen. Dit moet de economische en geopolitieke weerbaarheid vergroten en de EU in staat stellen haar eigen koers te varen.

De EU is voor te veel goederen te afhankelijk van externe partners. Daarom zorgen we voor meer diverse toeleveringsketens, gaan we efficiënter om met energie en grondstoffen en produceren we meer cruciale goederen zelf.

Pagina 91

Nederland zet zich in Europa in voor een grondstoffenstrategie en bekijkt hoe we edelmetalen op een duurzame manier zelf kunnen delven.

Pagina 76

We gaan samen met Europese partners zorgen voor meer grip op onze medicijnen en de productie van onmisbare medicijnen terugbrengen naar Europa.

Pagina 142

Beschermen van de Europese markt en eerlijke handel

De partij wil de Europese markt beschermen tegen oneerlijke concurrentie, onder andere door strengere regels voor import en een voorkeur voor Europese producten bij strategische sectoren. Eerlijke handel moet samengaan met sociale en duurzame ontwikkeling.

We kiezen voor kwaliteit en beschermen onze markt tegen producten die onder onze normen duiken.

Pagina 90

Dat vraagt om het beschermen van de Europese economie tegen oneerlijke concurrentie.

Pagina 76

Daarom moet er voor strategische sectoren en technologieën een Europees voorkeursprincipe gaan komen in publieke aanbestedingsregels.

Pagina 76

We staan voor handelsverdragen waarin Europa niet alleen haalt, maar ook brengt. Verdragen moeten sociale en duurzame ontwikkeling in het partnerland steunen.

Pagina 95

Investeren in Europese technologie en digitale autonomie

GroenLinks-PvdA wil minder afhankelijk zijn van Amerikaanse en Chinese techbedrijven door te investeren in Europese digitale infrastructuur, technologie en onderzoek. Dit moet de digitale soevereiniteit van Europa versterken.

Europa is te afhankelijk van Amerikaanse tech-giganten. We bouwen hun macht af door te investeren in Europese digitale infrastructuur, een eigen Cloud en veilige AI.

Pagina 91

Samen met Europese partners maken we haast met het bouwen van Europese alternatieven en het stallen van data op Europees grondgebied.

Pagina 161

Sociaal Europa met sterke werknemersrechten

De partij pleit voor een sociaal Europa waarin werknemersrechten niet worden uitgehold en sociale rechten worden beschermd in de verdragen. Dit moet een race naar de bodem op arbeidsvoorwaarden voorkomen.

We voeren geen race naar de bodem op werknemersrechten met andere delen van de wereld. Onze verworvenheden zijn namelijk onze kracht.

Pagina 77

We pleiten voor een sociale vooruitgangsclausule in Europese verdragen die sociale rechten beschermt.

Pagina 90

Europese defensiesamenwerking en veiligheid

GroenLinks-PvdA wil de Europese defensiesamenwerking versterken, met meer gezamenlijke ontwikkeling en inkoop van wapensystemen en een onafhankelijke Europese defensie-industrie. De EU moet in de toekomst zelfstandig haar veiligheid kunnen waarborgen.

Defensie moet een gedeelde EU-competentie worden; besluiten over inzet van de krijgsmacht blijven echter een nationale bevoegdheid. Integratie van de krijgsmachten zetten we voort. We bouwen een onafhankelijke Europese defensie-industrie via de gezamenlijke ontwikkeling en inkoop van wapensystemen, diensten en infrastructuur.

Pagina 93

Europa zal zo spoedig mogelijk voor zijn eigen veiligheid moeten kunnen zorgen.

Pagina 93

JA21 wil dat de Europese Unie zich beperkt tot economische samenwerking en pleit voor het terugdringen van politieke integratie en overdracht van bevoegdheden. De partij is tegen een federaal Europa, gezamenlijke schulden, een Europees leger en uitbreiding van de EU-begroting, en wil meer nationale zeggenschap en transparantie. JA21 benadrukt het belang van nationale soevereiniteit, een slankere EU en het behoud van het vetorecht voor lidstaten.

EU beperken tot economische samenwerking en soevereiniteit lidstaten

JA21 vindt dat de EU moet terugkeren naar haar oorspronkelijke kern van economische samenwerking en dat nationale soevereiniteit centraal moet staan. De partij verzet zich tegen verdere politieke integratie, uitbreiding van EU-bevoegdheden en federale stappen.

De Europese Unie is een samenwerkingsverband dat zichzelf moet leren beperken. JA21 pleit voor een Unie die zich weer richt op haar oorspronkelijke kracht: economische samenwerking en respect voor de soevereiniteit van lidstaten.

Pagina 60

Geen enkele stap richting een federaal Europa, en dus ook geen verdragswijzigingen die tot verdere overdracht van bevoegdheden leiden. Er moet juist ruimte ontstaan om bevoegdheden terug te geven aan lidstaten.

Pagina 59

De Europese Unie moet zich leren beperken. De EU moet terug naar haar kerntaken waarmee we onze soevereiniteit behouden en economische groei kunnen veiligstellen.

Pagina 59

Tegen verhoging EU-begroting, gezamenlijke schulden en uitbreiding

JA21 is fel tegen een grotere EU-begroting, gezamenlijke schulden en uitbreiding van het EU-ambtenarenapparaat. De partij wil bezuinigen op EU-uitgaven en vindt dat landen die zich niet aan begrotingsregels houden, zelf de consequenties moeten dragen.

De Europese Commissie heeft kenbaar gemaakt in te zetten op niets minder dan een verdubbeling(!) van de EU-begroting, het zogenaamde Meerjarig Financieel Kader. Dit is een volstrekt buitensporig streven. De EU-begroting moet juist krimpen, nadat het jarenlang enkel heeft kunnen toenemen.

Pagina 60

Geen gezamenlijke Europese schulden, in welke vorm dan ook.

Pagina 60

Landen die de begrotingsregels van de EU structureel niet naleven en zo de stabiliteit van de eurozone onder druk zetten, moeten zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun overheidsfinanciën.

Pagina 60

Behoud vetorecht en geen verdere EU-uitbreiding

JA21 wil het vetorecht van lidstaten behouden en is tegen verdere uitbreiding van de EU, met name tegen toetreding van Turkije. Toetreding van nieuwe lidstaten moet uiterst terughoudend gebeuren, met strikte toepassing van criteria en raadpleging van de bevolking.

Behoud van het vetorecht van lidstaten in de Europese Raad.

Pagina 60

Geen EU-lidmaatschap voor Turkije.

Pagina 60

Daarnaast moet de EU uiterst terughoudend zijn met het toelaten van nieuwe lidstaten. Strikte toepassing van de Kopenhagen-criteria blijft noodzakelijk en raadpleging van de EU-bevolking moet centraal staan in toetredingsprocessen.

Pagina 60

Meer nationale parlementaire zeggenschap en transparantie

JA21 wil dat het Nederlandse parlement meer grip krijgt op EU-wetgeving en dat ministers geen Europese besluiten mogen steunen zonder parlementair mandaat. Transparantie en het subsidiariteitsbeginsel moeten worden versterkt.

Ministers en staatssecretarissen mogen geen Europese besluiten steunen zonder een mandaat van het parlement.

Pagina 60

JA21 staat voor een Europese Unie die trouw blijft aan het subsidiariteitsbeginsel.

Pagina 60

De Eerste en Tweede Kamer [moeten] betere handvatten krijgen om subsidiariteit te waarborgen binnen Europese verordeningen en richtlijnen.

Pagina 60

Tegen Europees leger, digitale euro en Europese identiteit

JA21 is tegen de oprichting van een Europees leger, de invoering van een digitale euro en een digitale Europese identiteit. De partij wil nationale controle behouden over defensie en digitale infrastructuur.

Geen Europees leger.

Pagina 60

Geen invoering van een digitale euro en geen digitale Europese identiteit.

Pagina 61

Minder EU-regelgeving en industriepolitiek

JA21 wil minder EU-regelgeving die ondernemers belemmert en is tegen een centrale Europese industriepolitiek. De partij pleit voor deregulering en het versterken van de gemeenschappelijke markt.

Rigoureuze deregulering van beperkende EU-wetgeving die onze ondernemers en industrie al te lang vastzet.

Pagina 61

Geen Europese industriepolitiek zoals voorgesteld onder de 'Clean Industrial Deal'.

Pagina 59

JA21 wil dat de Europese Commissie zich bezighoudt met waar zij voor is opgericht, leert bevoegdheden terug te geven aan de lidstaten, en geen geitenpaden blijft zoeken om haar invloed uit te breiden.

Pagina 59

Volt pleit voor een federaal, democratisch en slagvaardig Europa dat grote uitdagingen gezamenlijk aanpakt, met een sterke nadruk op het afschaffen van het vetorecht, het versterken van het Europees Parlement en het bouwen van een Europese defensie en economie. Hun visie is gericht op meer Europese integratie, een gezamenlijke grondwet, één Europese markt, een Europese krijgsmacht en het waarborgen van mensenrechten en democratische waarden in alle lidstaten. Concrete voorstellen zijn onder andere het opzetten van een Silicon Europa, het invoeren van een Europese minister van Buitenlandse Zaken, het versterken van de eurozone en het voorbereiden op EU-uitbreiding.

Federale en Democratische Europese Unie

Volt wil de EU hervormen tot een federale en parlementaire democratie, met een Europese grondwet, meer macht voor het Europees Parlement en het afschaffen van het vetorecht. Dit moet de EU slagvaardiger maken en gezamenlijke belangen boven nationale belangen stellen.

We werken aan een federale en democratische Europese Unie (EU). Grote vraagstukken lossen we alleen op als we samenwerken.

Pagina 134

Het Europees Parlement krijgt het recht om wetsvoorstellen te doen en het vetorecht verdwijnt. Zo kan één leider niet langer het gezamenlijk belang blokkeren.

Pagina 134

Volt strijdt in Nederland voor een sterk, democratisch, federaal Europa. We roepen het kabinet op om met andere lidstaten een Europese grondwet te schrijven om de fundamenten te leggen van een nieuw Europa.

Pagina 134

We schaffen het vetorecht af, zodat nationale leiders hun eigenbelang niet meer boven het belang van ons allemaal kunnen stellen. De EU wordt een echte federale democratie.

Pagina 127

Eén Europese Markt en Silicon Europa

Volt wil versneld één Europese markt creëren, innovatie stimuleren en een ecosysteem opzetten (Silicon Europa) waar kennis, kapitaal en overheid samenkomen. Dit moet de technologische en economische positie van Europa versterken en de afhankelijkheid van andere grootmachten verkleinen.

In plaats van 27 markten, met ieder zijn eigen regels in de verschillende EU-lidstaten, ontwikkelen we één Europese markt met meer bevoegdheden.

Pagina 82

Wij bouwen één krachtige Europese industrie: een Silicon Europa. Een plek waar kennis, start-ups en investeerders samenkomen, gebouwd op Europese waarden.

Pagina 82

We stimuleren innovatie door een Silicon Europa op te zetten. Dit wordt een ecosysteem waar kennis, kapitaal en overheid samenkomen om hightech producten en diensten te ontwikkelen.

Pagina 82

Europese Defensie en Veiligheid

Volt pleit voor een Europese krijgsmacht onder toezicht van het Europees Parlement, gezamenlijke defensie-industrie en meer Europese verantwoordelijkheid voor veiligheid. Dit moet de onafhankelijkheid van de EU vergroten en haar burgers beter beschermen.

Daarom bouwen we aan een Europese krijgsmacht die samenwerkt met de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) en die onder toezicht staat van het Europees Parlement.

Pagina 115

We ontwikkelen als EU een gezamenlijke defensie-industrie. Daar delen we middelen, kopen we samen materieel in en werken Europese bedrijven nauwer samen.

Pagina 115

Ons uiteindelijke doel is duurzame vrede en het verdedigen van de internationale rechtsorde. Daarvoor is een volwaardige Europese defensie nodig: een pijler binnen de NAVO, onder democratische controle van het Europees Parlement en geleid door een verantwoordelijke commissaris.

Pagina 115

Gezamenlijk Europees Buitenlandbeleid en Mensenrechten

Volt wil één Europees buitenlandbeleid met een Europese minister van Buitenlandse Zaken, zodat de EU met één stem spreekt en mensenrechten wereldwijd verdedigt.

Daarom komt er een gezamenlijk Europees buitenlandbeleid met een Europese minister van Buitenlandse Zaken.

Pagina 110

De Europese Unie (EU) moet mensenrechten, veiligheid en democratie beschermen, zowel binnen als buiten de EU.

Pagina 110

Versterken van de Eurozone en Europese Financiën

Volt streeft naar een volwaardige muntunie met één begroting, één minister van Financiën, uitbreiding van de eurozone en invoering van een digitale euro. Dit moet de economische slagkracht en onafhankelijkheid van Europa vergroten.

De EU bouwt daarom aan een sterkere euro, ook digitaal. Met één munt, één begroting, één minister van Financiën en één economie maken we onze eigen regels en beschermen we onze belangen en waarden.

Pagina 105

We streven naar verdere uitbreiding van de eurozone.

Pagina 106

Volt is voorstander van het invoeren van een digitale euro om de monetaire en digitale soevereiniteit van onze EU te behouden.

Pagina 106

Uitbreiding en Handhaving van Europese Waarden

Volt wil de EU voorbereiden op uitbreiding met maximaal tien nieuwe lidstaten vóór 2035, en pleit voor strikte handhaving van Europese waarden en rechtsstaat in alle lidstaten.

De EU moet zich voorbereiden op een nieuwe uitbreidingsronde. Nederland en de EU moeten nú werk maken van de hervormingen die nodig zijn om vóór 2035 maximaal tien nieuwe lidstaten te kunnen verwelkomen.

Pagina 135

Volt streeft ernaar dat EU-regels en waarden ook echt worden gehandhaafd - wetten zonder handhaving zijn zinloos.

Pagina 113

BIJ1 wil de Europese Unie radicaal hervormen tot een democratische, sociale en anti-imperialistische unie die werkt voor mensen, dieren en de planeet in plaats van voor multinationals en superrijken. Ze pleiten voor meer democratie binnen de EU, een einde aan militarisering van de grenzen, versterking van sociale en mensenrechten, en een prominente rol voor klimaat en natuur in EU-beleid. BIJ1 verzet zich tegen neoliberale marktwerking, lobby-invloed, en het huidige asiel- en migratiebeleid van de EU.

EU radicaal democratiseren en socialer maken

BIJ1 wil dat de EU niet langer een verlengstuk is van multinationals en superrijken, maar een democratische unie die sociale rechten, gelijkheid en klimaat centraal stelt. Ze pleiten voor meer macht voor het Europees Parlement, transparantie in besluitvorming, en sociale wetgeving voor een bestaansminimum in de hele EU.

We willen de Europese Unie (EU) drastisch veranderen. Het liberale, imperialistische en racistische verlengstuk van de CEO’s en multinationals van deze wereld maken we tot een nieuwe unie die werkt voor mensen, dieren en de planeet. In plaats van een unie van winst, wordt de EU een unie van waarden.

Pagina 41

De EU wordt veel democratischer. Het Europees Parlement krijgt een belangrijkere rol bij het maken van wetten en regels. De Europese Raad, Raad van de Europese Unie, de Europese Commissie en andere vormen van onderhandelingen worden transparant.

Pagina 41

Er komen sociale wetten om een bestaansminimum in de hele EU mogelijk te maken.

Pagina 41

Einde aan militarisering en imperialisme van Europa

BIJ1 verzet zich tegen de militarisering van de Europese grenzen en de ondergeschiktheid van de EU aan de VS. Ze willen dat Europa inzet op vrede, solidariteit en samenwerking met landen buiten het westerse blok, en dat anti-imperialisme centraal komt te staan in EU-beleid.

We maken een einde aan de militarisering van de grenzen van Europa. Nederland zet zich ervoor in dat de EU radicaal eerlijk delen, anti-imperialisme en solidariteit centraal stelt in wetten en regels en budgettering.

Pagina 41

De EU wil een einde maken aan haar ondergeschiktheid aan de VS. En haar rol innemen in een multipolaire wereldorde: waar meerdere landen ongeveer even veel invloed hebben.

Pagina 41

In plaats van wetten en regels over buitenland, handel en veiligheid af te stemmen op belangen en militaire overtuigingen van de VS, moet Europa haar blik verruimen naar samenwerking met landen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika op basis van gelijkwaardigheid, vrede en solidariteit.

Pagina 41

Stoppen van neoliberale marktwerking en lobby-invloed

BIJ1 wil af van EU-wetten die liberalisering en marktwerking afdwingen, en pleit voor het verbieden van lobbyen door multinationals. Lidstaten moeten vrij zijn hun economie democratisch en klimaatrechtvaardig te organiseren, zonder inmenging van Brussel namens de superrijken.

We kaarten alle Europese wetten en regels aan die zorgen voor liberalisering en die de ruimte voor democratisch ingrijpen van de overheid in de economie beperkt.

Pagina 41

Lobbyen door multinationals en industrieën verbieden we.

Pagina 41

Lidstaten moeten vrij zijn om hun economie radicaal eerlijk, klimaatrechtvaardig en democratisch te organiseren Zonder ingrepen van Brussel namens belangen van de kleine groep superrijken.

Pagina 41

Klimaat en natuur centraal in EU-beleid

BIJ1 wil dat klimaat en natuur een veel belangrijkere plek krijgen in EU-wetgeving. Ze verzetten zich tegen verdragen die bedrijven claimrechten geven en willen dat Nederland zich inzet voor het intrekken daarvan.

Klimaat en natuur krijgen een nog belangrijkere plek in EU-wetten en -regels.

Pagina 41

Nederland stemt ook niet in met verdragen die bedrijven een claimrecht geven en stuurt de EU erop aan deze in te trekken.

Pagina 41

Radicaal gelijke rechten en bescherming van minderheden in Europa

BIJ1 wil dat Nederland zich inzet voor gelijke rechten binnen Europa, met extra aandacht voor de bescherming van mensen met een migratieachtergrond, vluchtelingen, staatlozen, LHBTQIA+ mensen, en Roma en Sinti.

Nederland zet zich in om radicaal gelijke rechten in Europa sterker te maken. Meer geld en menskracht zetten we in om de rechten van onder andere mensen met een migratieachtergrond, mensen op de vlucht, mensen zonder nationaliteit en officiële identiteit (staatlozen), LHBTQIA+ mensen en Roma en Sinti te beschermen.

Pagina 41

Hervormen van Europees asiel- en migratiebeleid

BIJ1 verzet zich tegen het huidige restrictieve Europese asiel- en migratiebeleid, wil een solidair asielsysteem met eerlijke verdeling van vluchtelingen, en pleit voor afschaffing van Frontex en oprichting van een humanitair EU-agentschap.

Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.

Pagina 60

Nederland draagt niet langer bij aan Europees grensgeweld. Het betaalt niet mee aan grenspolitie, wapens of hekken, detentie of quasi-detentie faciliteiten: binnen de EU en wereldwijd.

Pagina 60

Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex. Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap dat reddingsoperaties ondersteunt en hulpverleners beschermt.

Pagina 60

Europees landbouwbeleid inzetten voor ecologische transitie

BIJ1 wil dat het budget van het Europees Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) wordt ingezet voor biologische en agro-ecologische landbouw, en dat banken en agro-industriële bedrijven extra belasting betalen.

Het budget van het Europees Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) wordt ingezet voor de transitie naar een biologisch, agro-ecologische landbouw.

Pagina 52

De ChristenUnie ziet Europa als een noodzakelijke waardengemeenschap die vrede, recht en samenwerking op grensoverschrijdende kerntaken bevordert, maar benadrukt het belang van nationale soevereiniteit en subsidiariteit. Ze pleiten voor versterking van de rechtsstaat, meer transparantie, strategische autonomie, en samenwerking op terreinen als klimaat, migratie en defensie, maar verzetten zich tegen Europese bemoeizucht op nationale domeinen en automatische verdieping van integratie. Concrete voorstellen zijn onder meer het beperken van het vetorecht, het invoeren van gekwalificeerde meerderheid bij buitenlands beleid, en het kritisch beoordelen van Europese financiële instrumenten en digitale initiatieven.

Versterken van de Europese rechtsstaat en besluitvorming

De ChristenUnie wil dat de EU daadkrachtiger optreedt tegen schendingen van de rechtsstaat en corruptie, en pleit voor het beperken van het vetorecht bij buitenlands beleid om Europese slagkracht te vergroten. Dit moet Europa weerbaarder maken tegen interne en externe bedreigingen.

De EU heeft politieke, juridische en financiële instrumenten nodig om de rechtsstaat in Europa te beschermen. Nederland trekt hierin op met gelijkgestemde landen en steunt voorwaardelijkheid van financiële fondsen om de rechtsstaat te beschermen.

Pagina 43

Bij ernstige bedreiging van de rechtsstaat of ernstige corruptie moet de Europese Raad niet slechts unaniem maar ook met een vier vijfde meerderheid beslissen dat een land in aanmerking komt voor stevige sancties.

Pagina 43

Het vetorecht van een enkele lidstaat op Europees buitenlands beleid verzwakt die daadkracht. Daarom is de ChristenUnie voorstander van het invoeren van besluitvorming met een gekwalificeerde meerderheid voor het Europese buitenlandbeleid.

Pagina 43

Europese samenwerking op kerntaken, geen bemoeizucht

De partij ziet Europese samenwerking als noodzakelijk voor grensoverschrijdende uitdagingen zoals migratie, klimaat en economie, maar wil duidelijke grenzen aan Europese bevoegdheden en verzet zich tegen inmenging op terreinen als zorg, onderwijs en woningbouw.

Voor grote grensoverschrijdende uitdagingen is Europese samenwerking noodzakelijk: (arbeids)migratiebeleid, klimaatverandering, belastingontwijking en een eerlijke (digitale) economie.

Pagina 43

Europese samenwerking begint met duidelijkheid over bevoegdheden. Het moet helder zijn waar lidstaten zelf verantwoordelijk voor zijn en waar de Europese Unie wel of niet over gaat. Voor de ChristenUnie is subsidiariteit het uitgangspunt: besluiten worden genomen op het laagst mogelijke niveau, zo dicht mogelijk bij mensen.

Pagina 43

Wij verzetten ons tegen Europese bemoeizucht op terreinen waar de EU geen mandaat heeft, zoals gezondheidszorg, medische ethiek, onderwijs of woningbouw.

Pagina 43

Strategische autonomie en minder afhankelijkheid

De ChristenUnie wil dat Europa minder afhankelijk wordt van andere landen voor essentiële producten, digitale diensten en energie, en pleit voor Europese strategische autonomie.

We willen dat Nederland (en Europa) minder afhankelijk wordt van anderen waar het gaat om essentiële producten zoals grondstoffen, basisproducten, digitale diensten (incl. onafhankelijkheid van Amerikaanse techreuzen), voedsel en energie.

Pagina 43

Transparantie en beperking EU-begroting

De partij vindt transparantie in Europese besluitvorming essentieel voor draagvlak en verzet zich tegen een forse vergroting van de EU-begroting.

Een transparante Unie is een voorwaarde voor draagvlak en duurzame acceptatie van Europese besluiten. Dit vraagt een beter lobbyregister en meer transparantie over de onderhandelingen tussen Europees Parlement en de Raad, bijvoorbeeld over agenda’s en deelnemers van onderhandelingen.

Pagina 43

De voorgenomen uitbreiding van de EU-begroting is niet acceptabel. De ChristenUnie is voorstander van Europese samenwerking die dienstbaar is aan lidstaten, niet andersom.

Pagina 43

Kritisch op Europese digitale en financiële initiatieven

De ChristenUnie is kritisch over de Europese Digitale Identiteit en het voorstel voor een digitale euro, vooral vanwege privacyzorgen en het ontbreken van duidelijke meerwaarde.

De ChristenUnie is kritisch op de ontwikkelingen rondom de Europese Digitale Identiteit (eID). Als er een eID komt, moet dit vrijwillig, transparant en privacy-proof zijn. Er komt geen Europees Burgerservicenummer.

Pagina 21

Het huidige voorstel voor een digitale euro is een oplossing op zoek naar een probleem, waar de ChristenUnie vooral bezwaren tegen heeft (bijvoorbeeld als het gaat om privacywaarborgen).

Pagina 33

Geen automatische verdieping van monetaire integratie en eurobonds

De partij wil toetreding tot de euro loskoppelen van EU-lidmaatschap en is tegen structurele eurobonds, behalve in strikt afgebakende noodgevallen.

De ChristenUnie wil het automatisme dat landen die toetreden tot de EU automatisch ook toetreden tot de Europese Monetaire Unie (EMU) loslaten.

Pagina 33

Dit alles mag echter geen aanleiding zijn voor het doorvoeren van eurobonds als vaststaand onderdeel van de Europese begroting. Als er onverhoopt toch wordt gekozen voor het gezamenlijk aangaan van schulden, dan moet dat duidelijk afgebakend zijn in tijd en omvang, en gebonden zijn aan een noodgeval.

Pagina 33

Europese aanpak van arbeidsmigratie en sociale dumping

De ChristenUnie wil Europese afspraken over arbeidsmigratie, tewerkstellingsvergunningen en het tegengaan van belastingvoordelen voor expats.

Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector. In Europees verband zetten we ons in om belastingvoordelen voor expats gezamenlijk af te schaffen.

Pagina 42

Europese klimaat- en circulaire economie als kans

De partij ziet Europees klimaatbeleid en circulaire economie als kans, mits verstandig geïmplementeerd en gericht op een eerlijk speelveld.

We zien aanvullende Europese regelgeving voor verduurzaming en maatschappelijk verantwoord ondernemen niet als bedreiging, maar als een kans.

Pagina 28

Normering van de vraag op Europees niveau is noodzakelijk om het circulair maken van de economie te laten slagen.

Pagina 29

De VVD ziet Europa primair als een middel om de veiligheid, economische kracht en strategische autonomie van Nederland te versterken, en is kritisch op verdere overdracht van bevoegdheden aan de EU. De partij pleit voor minder EU-bureaucratie, strengere handhaving van begrotings- en rechtsstaatafspraken, meer samenwerking op defensie en innovatie, en een flexibele, pragmatische Europese samenwerking die vooral het Nederlands belang dient.

Minder EU-bureaucratie en focus op kerntaken

De VVD wil dat de EU zich beperkt tot kerntaken als veiligheid, economie en strategische autonomie, en is kritisch op geldverspilling en verdere overdracht van bevoegdheden. Minder bureaucratie en efficiënter gebruik van middelen zijn essentieel om de EU slagvaardiger te maken.

We zijn kritisch op elke nieuwe overdracht van bevoegdheden en willen dat de EU zich richt op haar kerntaken. Ook moeten de administratieve lasten voor ondernemers en andere organisaties die gebruik willen maken van Europese middelen waar mogelijk beperkt worden.

Pagina 51

Minder EU-bureaucratie: Minder geldverspilling en één vaste vergaderlocatie voor het Europees Parlement. Geen verspilling meer met twee parlementslocaties (Brussel en Straatsburg).

Pagina 51

Strikte handhaving van begrotingsdiscipline en rechtsstaat

De VVD eist dat EU-lidstaten zich houden aan begrotingsregels en rechtsstatelijke principes, met snelle sancties bij overtreding. Dit moet voorkomen dat zwakke lidstaten de Unie ondermijnen en dat Europees geld bij corrupte regimes terechtkomt.

We blijven inzetten op een gezond en prudent macro-economisch beleid door alle EU-lidstaten binnen de EU. We willen dat alle lidstaten werk maken van het afbouwen van hoge schulden en terugkeren naar begrotingsdiscipline. De Europese Commissie treedt daarbij sneller op tegen lidstaten die begrotingsafspraken niet nakomen.

Pagina 51

Europees belastinggeld mag niet bijdragen aan corruptie, terechtkomen bij corrupte of autoritaire regimes of daaraan verwante oligarchen.

Pagina 51

De VVD steunt daarom een strikte handhaving van het rechtsstaatmechanisme in de EU en wil dat Nederland daarin een voortrekkersrol blijft spelen.

Pagina 50

Europese samenwerking voor veiligheid, defensie en strategische autonomie

De VVD wil meer Europese samenwerking op defensie, innovatie en strategische autonomie, om minder afhankelijk te zijn van autocratische landen en om Europa als geopolitieke macht te versterken.

We hebben alleen meer Europese integratie nodig als het Nederland en Europa veiliger en welvarender maakt.

Pagina 50

We kiezen voor slimme investeringen in innovatie en veiligheid, minder bureaucratie en een Europa dat zijn strategische belangen kan beschermen.

Pagina 41

De EU moet onafhankelijker worden van onbetrouwbare autocratische grootmachten en sancties sneller en effectiever kunnen handhaven.

Pagina 41

We zetten in op gezamenlijke Europese orders voor materieel om onze eigen defensie-industrie te laten opschalen, de interoperabiliteit te vergroten, versnippering van de Europese defensie-industrie terug te brengen, en de strategische autonomie van Europa te versterken.

Pagina 47

Flexibele en pragmatische Europese samenwerking ("meerdere snelheden")

De VVD staat open voor een EU met meerdere snelheden, waarbij coalities van gelijkgezinde landen verder kunnen integreren op terreinen als defensie, innovatie en migratie, zonder dat alle lidstaten hoeven mee te doen.

De VVD staat open voor een EU met meerdere snelheden, waarin coalities van gelijkgezinde landen, zoals Nederland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavische staten, samen verder kunnen integreren op terreinen als defensie, veiligheid, innovatie of samen hardere afspraken kunnen maken op migratie.

Pagina 50

Europese samenwerking moet flexibel genoeg zijn om met coalities van gelijkgezinde landen vooruit te gaan.

Pagina 49

Kritisch op uitbreiding en toetreding nieuwe lidstaten

De VVD is streng op uitbreiding van de EU en stelt harde voorwaarden aan kandidaat-lidstaten, met speciale aandacht voor het handhaven van de Kopenhagen-criteria en het tegengaan van invloed van China, Rusland en Iran.

De VVD zal het nooit accepteren dat landen zoals Servië van twee walletjes eten, of dat een oogje wordt dichtgeknepen voor de Kopenhagen-criteria. De uitbreiding van de EU zal gepaard moeten gaan met hervormingen om slagvaardig en betaalbaar te blijven.

Pagina 50

Turkije zal geen lid van de EU worden zolang het land niet voldoet aan de voorwaarden van de Unie op het gebied van democratie en de rechtsstaat. Een lidmaatschap van Turkije in zijn huidige vorm zou de slagkracht en cohesie van de EU ondermijnen.

Pagina 50

Minder strenge en flexibelere Europese regelgeving voor ondernemers

De VVD wil Europese regelgeving versoepelen en harmoniseren, zodat innovatie niet wordt geremd en Nederlandse ondernemers geen extra lasten hebben ten opzichte van andere EU-landen.

De regelgeving uit Brussel heeft vaak goede doelen, zoals het inzichtelijk maken van verborgen milieukosten, maar regelgeving remt tegelijkertijd vaak innovatie. Dat is een probleem, omdat veel andere machtsblokken in de wereld deze strenge regelgeving niet kennen. We maken ons daarom in de EU hard voor onder andere het versoepelen van de Artificiële Intelligentie-verordening (AI-act), General Data Protection Regulation (GDPR), Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Corporate Sustainability Due Dilligence Directive en de Regulation on Deforestation-free products (EUDR).

Pagina 11

We beperken koppen op EU-wetgeving, en interpreteren regels niet onnodig strenger dan in andere EU-lidstaten. We doen dus niet meer dan dat de EU van ons vraagt.

Pagina 13

Het CDA ziet een sterk, weerbaar en samenwerkend Europa als essentieel voor vrede, veiligheid, welvaart en het beschermen van democratische waarden. Ze pleiten voor meer Europese samenwerking op defensie, migratie, economie en innovatie, maar willen tegelijkertijd ruimte voor nationale verschillen en strengere handhaving van Europese normen. Concrete voorstellen zijn onder andere het opheffen van het veto op buitenlands beleid, strengere migratieprocedures aan de buitengrens, investeren in Europese defensie en innovatie, en het koppelen van EU-fondsen aan naleving van de rechtsstaat.

Strengere handhaving van Europese waarden en rechtsstaat

Het CDA wil dat de EU krachtig optreedt tegen lidstaten die de rechtsstaat ondermijnen en stelt strenge voorwaarden aan toetreding. Ze zien de EU als een waarden- en rechtsgemeenschap en willen democratische controle versterken.

Lidstaten die de rechtsstaat beschadigen of vernielen, korten we op EU-fondsen of verliezen hun stemrecht in EU-raden. Verplichte uittreding is de ultieme sanctie.

Pagina 76

Landen die lid willen worden van de EU zullen aan onze voorwaarden van democratie, rechtsstaat en burgerschap moeten voldoen.

Pagina 76

Meer Europese samenwerking op defensie en veiligheid

Het CDA pleit voor versterkte Europese samenwerking op defensie, het opheffen van het veto bij buitenlands beleid, en het ontwikkelen van een Europese pijler binnen de NAVO. Ze willen investeren in een gezamenlijke defensie-industrie en streven naar strategische autonomie.

We heffen het veto op buitenlands beleid in de EU op bij het veroordelen van mensenrechtenschendingen en het opstellen van sanctielijsten.

Pagina 76

We willen dat Nederland vooroploopt in het ontwikkelen van een volwaardige Europese pijler in de NAVO, met een Europese Veiligheidsraad.

Pagina 82

We zetten in op een innovatieve Nederlandse en Europese defensie-industrie en bouwen de productiecapaciteit uit.

Pagina 82

Strenger en gezamenlijk Europees migratiebeleid

Het CDA wil migratie vooral aan de buitengrens van Europa reguleren, met snelle procedures en directe terugkeer bij afwijzing. Ze pleiten voor migratieovereenkomsten met buurlanden en het aanpassen van internationale verdragen.

We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.

Pagina 84

Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.

Pagina 84

We sluiten vanuit de Europese Unie met zoveel mogelijk landen aan de Europese buitengrenzen migratieovereenkomsten af, gericht op het aanpakken van de onderliggende oorzaken van migratie, grensbewaking, het bestrijden van illegale...

Pagina 84

Versterken van de Europese economie en innovatie

Het CDA wil de interne markt versterken, investeren in innovatie en digitalisering, en waar nodig gezamenlijke schulden aangaan voor strategische investeringen. Ze pleiten voor maatwerk in Europees beleid en het stimuleren van strategische autonomie.

Europa kan aan economische groei winnen als de interne markt wordt versterkt. Nederland neemt het voortouw belemmeringen weg te nemen door concrete voorstellen te blijven doen aan de EU.

Pagina 77

Wij staan open voor het aangaan van gemeenschappelijke schulden (eurobonds) in noodsituaties en voor specifieke investeringen in Europese publieke goederen die onze veiligheid en open strategische autonomie versterken.

Pagina 77

We willen minder afhankelijk worden van Big Tech buiten Europa. Daarom investeren we in digitale autonomie, bijvoorbeeld door als Europa eigen cloud-toepassingen te maken, en met gelijkgestemde landen te bouwen aan de versterking van de Europese chipsector.

Pagina 50

Ruimte voor nationale verschillen binnen de EU

Het CDA benadrukt het belang van maatwerk en diversiteit binnen de EU, en wil geen onnodige centralisatie of uniforme regels die niet passen bij nationale omstandigheden.

We willen meer ruimte voor verscheidenheid, diversiteit en kopgroepen rond belangrijke thema’s. Een Europa van verschillende snelheden en variaties versterkt de EU.

Pagina 76

De ‘one size fits all’-aanpak voor de gehele Unie is in het verleden als middelvoorschrift vormgegeven, maar dit beantwoordt niet aan de grote verscheidenheid aan bodem- en waterkwaliteit binnen de EU.

Pagina 59

We zijn ambitieus in Europa, qua klimaat, qua arbeidsomstandigheden, qua integratie van de Europese markt en snelheid van besluitvorming. Maar dan zetten we in principe geen Nederlandse kop op Europese regels.

Pagina 47

NSC ziet Europese samenwerking als noodzakelijk voor veiligheid, handel en migratie, maar wil nationale soevereiniteit behouden en is kritisch op verdere integratie. Ze pleiten voor een sterke buitengrens, strenger migratiebeleid, geen transferunie, en meer parlementaire controle op EU-beleid. Uitbreiding van de EU mag alleen onder strikte voorwaarden en Nederland moet niet automatisch instemmen met EU-wetgeving.

Behoud nationale soevereiniteit en tegen ‘ever closer union’

NSC wil Europese samenwerking, maar verzet zich tegen verdere overdracht van bevoegdheden aan de EU en bewaakt nationale soevereiniteit. Ze zijn tegen een federale EU en willen dat Nederland zelf beslist over belangrijke zaken als belasting en begroting.

We zijn tegen de ‘ever closer union’. Binnen Europa bepleiten we een stevige opstelling van Nederland, constructief maar realistisch. Taken, bevoegdheden en budgetten blijven van ons, deze nationale soevereiniteit bewaken we.

Pagina 33

Belastingheffing blijft voorbehouden aan de lidstaten. We zijn tegen nieuwe gezamenlijke Europese schulden, tegen “eurobonds” en andere constructies waarmee schulden van EU-lidstaten gemeenschappelijk worden.

Pagina 33

Strengere parlementaire controle op EU-beleid

NSC wil dat het Nederlandse parlement meer invloed krijgt op EU-wetgeving en dat Europese regels niet zonder instemming van de Kamer worden ingevoerd.

Europese regels mogen niet als voldongen feiten neerdalen op Nederland, maar kunnen alleen worden ingevoerd als de meerderheid van het Nederlandse parlement het ermee eens is. We willen een parlementair instemmingsrecht in de Europawet verankeren.

Pagina 33

De regering moet de Tweede Kamer tijdig en actief betrekken bij nieuwe initiatieven van de EU en bij mandaten voor onderhandelingen.

Pagina 33

Strenger migratie- en asielbeleid via Europese samenwerking

NSC wil Europese samenwerking benutten om migratie te beperken, onder andere door het Europees Asiel- en Migratiepact, procedures aan de buitengrens en afspraken met derde landen.

De invoering van het Europees Asiel- en Migratiepact is daarom van groot belang. Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld.

Pagina 44

We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.

Pagina 45

Kritisch op EU-begroting, tegen transferunie en strenger op rechtsstaat

NSC wil een sobere EU-begroting, is tegen hogere afdrachten en pleit voor consequenties voor landen die de rechtsstaat ondermijnen of begrotingsregels schenden.

We zetten ons in voor een sobere EU-begroting en zijn tegenstander van een toename van de afdracht aan de meerjarenbegroting (MFK) vanaf 2027.

Pagina 33

Als landen zich daar niet aan houden moeten daar consequenties aan verbonden worden zoals het achterhouden van EU-gelden.

Pagina 33

Daarnaast moet het mogelijk worden om lidstaten die stelselmatig de rechtsstaat ondermijnen of langdurig niet voldoen aan de toelatingscriteria, uit de EU te zetten.

Pagina 33

EU-uitbreiding alleen onder strikte voorwaarden

NSC accepteert uitbreiding van de EU alleen als landen volledig voldoen aan de Kopenhagen-criteria en wil een correctief referendum bij toetreding.

Uitbreiding van de EU is op termijn mogelijk, maar we doen geen concessies aan de toepassing van de Kopenhagen-criteria (waarborgen op het gebied van democratie, rechtsstaat en geen corruptie). Mocht een land willen toetreden, dan moet het besluit van het parlement onderwerp kunnen worden van een correctief referendum.

Pagina 34

Europese samenwerking voor handel, strategische autonomie en innovatie

NSC wil Europese samenwerking benutten voor handelsakkoorden, het verminderen van afhankelijkheid van strategische goederen en het versterken van technologische innovatie.

We moeten in Europa samen optrekken als het gaat om wereldhandel, het verminderen van de afhankelijkheid van strategische goederen en grondstoffen, het afdwingen van een gelijk speelveld voor onze bedrijven en het veiligstellen van technologie.

Pagina 33

In Europees verband zetten we in op het sluiten van meer handelsakkoorden, zoals het Mercosur verdrag. Zo waarborgen we onze strategische zelfstandigheid, economische weerbaarheid en de bestaanszekerheid van onze burgers.

Pagina 34

Europese aanpak voor klimaat, energie en industrie

NSC steunt Europese instrumenten zoals het emissiehandelssysteem (ETS) en pleit voor Europese maatregelen op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie.

Voor de transitie van de industrie, de energiesector, de maritieme sector en de luchtvaart is het Europese emissiehandelssysteem (ETS) het beste systeem, waardoor de uitstoot van CO2 een oplopende prijs krijgt.

Pagina 74

In Europees verband pleiten we voor het beprijzen van primair grondstoffenverbruik door de industrie, naast het verplichten van de toepassing van gerecycled materiaal.

Pagina 53

De PVV wil de Nederlandse soevereiniteit herstellen en pleit voor het terughalen van bevoegdheden en geld uit Brussel, met een harde opstelling tegen verdere EU-integratie en -uitbreiding. De partij wil een opt-out op asiel en immigratie afdwingen via vetorechten, minder geld afdragen aan de EU, en is fel tegen een Europese superstaat. Concrete voorstellen zijn het inzetten van veto’s, het stoppen van EU-uitbreiding, het beëindigen van Europese belastingen en het beperken van Brusselse invloed op nationaal beleid.

Bevoegdheden en geld terughalen uit Brussel

De PVV vindt dat Nederland te veel macht en geld aan de EU heeft overgedragen en wil deze terughalen om de nationale soevereiniteit te herstellen. Ze zijn tegen verdere overdracht van bevoegdheden en willen bestaande vetorechten actief inzetten om Nederlandse belangen te beschermen.

Niet nóg meer bevoegdheden en miljarden overhevelen naar Brussel, maar juist terughalen. Onze vetorechten behouden we, herstellen we in ere én zetten we in: Nederland moet al het mogelijke vetoën, waaronder de EU-begroting, om zo een opt-out op asiel en immigratie en soepeler natuur- en stikstofbeleid te dwingen en de EU van binnenuit op de schop te nemen.

Pagina 30

Wij zijn tegen elke verdere uitbreiding van de EU. De toetredingsonderhandelingen met Turkije en alle andere kandidaat-lidstaten moeten direct en definitief worden verbroken. Een visumvrijstelling voor Turkije binnen de EU is onbespreekbaar.

Pagina 30

De PVV kiest voor een soeverein Nederland. Dat betekent: baas in eigen land, baas over eigen geld, eigen grenzen en eigen regels. ... Waar wij fel tegen zijn, is een geopolitieke Europese Unie, een Europese superstaat.

Pagina 30

Wij willen miljarden minder afdragen aan de Europese Unie. We zijn al jaren de grootste nettobetaler aan Brussel. En ze willen bij elke begroting meer en meer. Het is genoeg!

Pagina 40

Opt-out op asiel en immigratie via EU-veto

De PVV wil een opt-out op asiel en immigratie afdwingen door het inzetten van het Nederlandse vetorecht in Brussel en het weigeren van de EU-begroting. Ze zien de huidige EU-regels als belemmerend voor hun immigratiebeleid en willen deze via confrontatie veranderen.

In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.

Pagina 7

Opt-out op asiel en immigratie bij de EU afdwingen met inzet vetorecht

Pagina 8

Geen Europese superstaat, geen EU-uitbreiding, geen eurobonds

De PVV is fel tegen verdere politieke integratie van de EU, tegen eurobonds, Europese belastingen en de digitale euro. Ze willen geen uitbreiding van de EU en geen verdere overdracht van nationale bevoegdheden.

Soeverein Nederland, geen geopolitieke Europese superstaat

Pagina 31

Geen EU-uitbreiding; alle toetredingsonderhandelingen verbreken

Pagina 31

Geen eurobonds, geen Europese belastingen, geen digitale euro

Pagina 31

Minder Brusselse regels voor landbouw, natuur en stikstof

De PVV wil Brusselse regels versoepelen, het aantal Natura 2000-gebieden verminderen en het vetorecht inzetten om nationale beleidsruimte te vergroten, vooral op het gebied van landbouw en natuur.

Wij zijn er helemaal klaar mee. Nederland behoort tot de grootste nettobetalers van de EU! Dus wat ons betreft slaan we in Brussel met de vuist op tafel en eisen we versoepeling van de regels – van de Vogel- en de Habitatrichtlijn tot en met de verplichte emissiereductie.

Pagina 23

Versoepeling van de Brusselse regels; verminderen van het aantal natuurgebieden met Natura 2000-status en/of verkleinen van gebieden

Pagina 24

Stoppen met Europese ontwikkelingshulp en bijdragen

De PVV wil volledig stoppen met ontwikkelingshulp en de jaarlijkse financiële bijdrage aan de EU fors verminderen, omdat ze deze uitgaven als verspilling zien.

De PVV stopt ook met ontwikkelingshulp. Elk jaar maken we vele miljarden over naar Afrika. Ook willen we miljarden minder afdragen aan de Europese Unie.

Pagina 40

Ontwikkelingshulp wordt volledig afgeschaft.

Pagina 30

Alleen al dit jaar besteden we € 9 miljard aan de opvang van asielzoekers en Oekraïners. Ook sturen we elk jaar € 7 miljard naar Afrika en doneren we € 10 miljard aan Brussel.

Pagina 39

D66 kiest voor een krachtig, besluitvaardig en solidair Europa dat veiligheid, democratie en welvaart beschermt en versterkt. De partij wil meer Europese samenwerking op het gebied van defensie, economie, klimaat, migratie en recht, met concrete voorstellen zoals het afschaffen van het vetorecht, forse gezamenlijke investeringen en het versterken van de democratische legitimiteit van de EU. D66 ziet Nederland als voortrekker binnen Europa en pleit voor een Unie die sneller, eerlijker en effectiever werkt voor haar burgers.

Nederland als voortrekker voor een sterker Europa

D66 wil dat Nederland het voortouw neemt in het versterken van de EU, zodat deze sneller en effectiever kan inspelen op mondiale uitdagingen. De partij ziet Europese samenwerking als essentieel voor veiligheid, economische onafhankelijkheid en het beschermen van gedeelde waarden.

Met D66 neemt Nederland het voortouw in Europa. Te vaak verzanden we in Haagse regelruzies en blokkades. Dat kost tijd, geld en vertrouwen. Het is tijd voor Europese oplossingen, zoals voor schone energie, innovatie, eerlijke kansen en stabiliteit in een instabiele wereld.

Pagina 71

Maar te vaak voelt de Europese Unie (EU) traag of afstandelijk. En dat is niet gek, want het Europa van gisteren is niet gebouwd voor de uitdagingen van vandaag, laat staan die van morgen. D66 kiest voor een EU die weer wérkt.

Pagina 71

Meer gezamenlijke Europese investeringen en begroting

D66 pleit voor een forse uitbreiding van de Europese begroting en gezamenlijke investeringen in publieke goederen als defensie, groene energie en infrastructuur, gefinancierd met gezamenlijke leningen en eigen Europese inkomstenbronnen.

D66 wil jaarlijks €750 tot €800 miljard euro extra aan Europese investeringen. Dat financieren we met gezamenlijke leningen.

Pagina 72

Met een Europese begroting die twee keer zo groot is, kunnen we samen écht een veranderende wereld aan. Dit doen we met eigen Europese inkomstenbronnen. Het geld gaat naar investeringen die iedereen aangaan, zoals in defensie, groene energie en vitale voorzieningen als havens.

Pagina 72

Afschaffen vetorecht en versterken Europese besluitvorming

Om de EU slagvaardiger te maken, wil D66 het vetorecht afschaffen en vaker kiezen voor één gezamenlijke Europese regel (verordening) in plaats van 27 verschillende nationale interpretaties.

Eén land kan nu sancties tegen Rusland blokkeren, zoals Hongarije. Dat maakt Europa kwetsbaar. Daarom wil D66 af van het vetorecht.

Pagina 71

D66 wil vaker één gezamenlijke Europese regel die overal geldt: de verordening.

Pagina 72

Snellere toetreding Oekraïne en optreden tegen antidemocratische lidstaten

D66 steunt een versnelde toetreding van Oekraïne tot de EU en wil dat landen die de rechtsstaat schenden, zoals Hongarije, hun stemrecht en toegang tot EU-geld verliezen.

D66 steunt een snellere toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie. Zo geven we het land dat vecht voor vrijheid en democratie uitzicht op een Europese toekomst.

Pagina 71

Een regering die de democratische rechtsstaat of de vrijheid en gelijkheid van mensen niet respecteert, zoals de regering-Orbán in Hongarije, verliest stemrecht en recht op Europees geld.

Pagina 72

Europese defensiesamenwerking en richting Europese krijgsmacht

D66 wil op termijn een Europese krijgsmacht en op korte termijn meer gezamenlijke Europese defensie-inspanningen binnen de NAVO, met eigen materieel, personeel en strategische commandovoering.

D66 streeft op lange termijn naar een Europese krijgsmacht. Op de korte termijn wil D66 een sterke Europese positie binnen de NAVO, met Europese strategische commandovoering, Europees materieel en Europees personeel.

Pagina 73

We komen de NAVO-afspraak na om minimaal 3,5% van het bbp aan defensie uit te geven en minimaal 1,5% van het bbp aan de kritieke infrastructuur, civiele paraatheid, veerkracht en het versterken van onze defensie-industrie.

Pagina 73

Versterken democratische legitimiteit van de EU

D66 wil dat Europeanen de Commissievoorzitter rechtstreeks kunnen kiezen en dat het Europees Parlement individuele Eurocommissarissen kan wegsturen.

Daarom wil D66 dat Europeanen de Commissievoorzitter rechtstreeks kunnen kiezen en het Europees Parlement individuele Eurocommissarissen kan wegsturen als dat moet.

Pagina 72

Eerlijke en humane Europese migratie en asiel

D66 pleit voor een humaan en werkend asielsysteem in Europa, met een eerlijke verdeling van vluchtelingen tussen lidstaten en de mogelijkheid om asielaanvragen buiten Europa in te dienen.

D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.

Pagina 78

Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.

Pagina 77

FVD wil dat Nederland uit de Europese Unie en de eurozone stapt om volledige nationale soevereiniteit terug te krijgen, inclusief controle over grenzen, munt, wetgeving en handelsverdragen. Ze pleiten voor toetreding tot de Europese Vrijhandelsassociatie (EFTA) en verzetten zich fel tegen verdere Europese integratie, zoals de Digitale Euro en Europese Digitale Identiteit. De partij ziet de EU als een bureaucratische, centraliserende macht die Nederlandse belangen schaadt.

Uittreden uit de EU en toetreden tot EFTA

FVD beschouwt de EU als een bedreiging voor de Nederlandse soevereiniteit en democratie, en wil daarom een ordentelijke NEXIT en aansluiting bij de EFTA, zodat Nederland wel economisch kan samenwerken zonder politieke unie. Ze vinden dat Nederland weer zelf wetten, grenzen en beleid moet bepalen.

Forum voor Democratie wil dat Nederland zelf zijn eigen regels kan maken, zijn eigen grenzen kan beschermen en zijn eigen allianties kan sluiten. De Europese Unie maakt dat alles onmogelijk. Daarom streven we naar een intelligente uittreding uit de Europese Unie, waarna we ons aansluiten bij de Europese Vrijhandelsassociatie, net als Zwitserland, Noorwegen en IJsland.

Pagina 24

Het Nederlands belang raakt steeds verder ondergesneeuwd in de wirwar van belangen die in Brussel worden afgewogen. ... Voor het behoud van onze democratie en onze welvaart acht Forum voor Democratie het van essentieel belang om als Nederland de Europese Unie te verlaten (NEXIT) en ons aan te sluiten bij de EFTA, de Europese vrijhandelszone waar ook welvarende landen als Zwitserland, IJsland en Noorwegen lid van zijn.

Pagina 26

Wij willen: » Intelligente uittreding uit de EU (NEXIT) ... » Toetreden tot de EFTA

Pagina 26

Uittreden uit de eurozone en terug naar eigen munt

FVD stelt dat de euro schadelijk is voor Nederland, omdat het monetair beleid niet aansluit bij de Nederlandse economie. Ze willen terug naar een nationale munt en verwerpen de Digitale Euro (CBDC) vanwege risico’s voor privacy en vrijheid.

De invoering van de euro is voor Nederland een kostbare vergissing gebleken. ... Nederland moet terugkeren naar een eigen, stabiele munt, zodat we weer monetair beleid kunnen voeren dat goed is voor onze eigen conjunctuurcyclus, spaartegoeden, handelsbalans en koopkracht.

Pagina 27

Forum voor Democratie verwerpt deze ontwikkeling met kracht. Er is geen enkele noodzaak voor de invoering van een digitale euro. Het is een politiek project dat niet draait om innovatie of efficiëntie, maar om meer centrale controle en minder individuele vrijheid.

Pagina 27

Wij willen: » Uittreden uit de eurozone ... » Geen Digitale Euro (CBDC)

Pagina 27

Geen verdere overdracht van soevereiniteit aan de EU

Zolang Nederland nog lid is van de EU, wil FVD geen enkele nieuwe bevoegdheden aan Brussel overdragen en bestaande internationale betrokkenheid kritisch herzien.

Zolang Nederland nog lid is van de EU, accepteren we geen enkele nieuwe overdracht van bevoegdheden naar Brussel.

Pagina 26

We herzien de Nederlandse deelname aan organisaties zoals NAVO, WEF en WHO, zodat onze soevereiniteit ook daar niet verder wordt ondermijnd.

Pagina 26

Nederlandse wet boven internationale en EU-verdragen

FVD wil het monistische stelsel afschaffen zodat internationale verdragen, inclusief EU-wetgeving, niet langer automatisch boven nationale wetgeving gaan.

Forum voor Democratie wil deze ondemocratische constructie beëindigen en de controle terugleggen waar die thuishoort: bij ons eigen parlement. Dat betekent dat we het monistische stelsel omzetten in een dualistisch stelsel, zoals ook geldt in landen als Duitsland en de Verenigde Staten.

Pagina 25

Zelfstandige handelsverdragen, geen EU-handelsakkoorden

FVD wil dat Nederland weer zelfstandig bilaterale handelsverdragen sluit, omdat EU-akkoorden Nederlandse belangen ondergeschikt maken aan die van grotere landen.

Nederland heeft belang bij internationale samenwerking en een open economie, maar niet bij multilaterale verdragen die door de EU worden uitonderhandeld. In zulke akkoorden – zoals CETA of MERCOSUR – worden 27 nationale belangen op één hoop gegooid en worden Nederlandse handelsbelangen vaak ondergeschikt gemaakt aan die van grotere landen als Duitsland en Frankrijk.

Pagina 75

Handelsverdragen sluiten we voortaan zelf, zonder EU-bemoeienis

Pagina 73

Verzet tegen Europese Digitale Identiteit en Digitalisering vanuit Brussel

FVD verzet zich tegen Europese digitale projecten zoals de Europese Digitale Identiteit en het registreren van biometrische data, omdat dit de privacy en vrijheid van burgers bedreigt.

We accepteren geen Europese Digitale Identiteit.

Pagina 27

Forum voor Democratie vindt anonimiteit een essentieel onderdeel van een vrije samenleving: het stelt burgers in staat ongeremd en in vrijheid kennis te vergaren, meningen te delen en zich te beschermen tegen machtsmisbruik. Daarom verzetten wij ons tegen deze voorstellen en willen wij de Sleepwet intrekken.

Pagina 64

De Partij voor de Dieren (PvdD) wil dat Europa zich inzet voor een groene, rechtvaardige en diervriendelijke samenleving, waarbij ecologische en sociale waarden leidend zijn boven economische groei. Ze pleiten voor strengere Europese milieuregels, bescherming van grondrechten, hervorming van vrijhandelsverdragen, en meer democratische controle op EU-beleid. De PvdD is kritisch op marktwerking, wil publieke diensten nationaal houden, en streeft naar een onafhankelijker en vreedzamer Europa.

Strengere Europese milieuregels en dierenwelzijn

De PvdD vindt dat Europa ambitieuzer moet zijn op het gebied van klimaat, natuur en dierenwelzijn. Europese wetgeving moet de hoogste standaarden hanteren, en subsidies voor vervuilende sectoren moeten stoppen. De partij wil dat Nederland zich in de EU inzet voor het beëindigen van de intensieve veehouderij en het aanscherpen van milieuregels.

De fossiele industrie en de vee-industrie krijgen geen steun vanuit Europese noodfondsen. Daarnaast stopt de EU met het subsidiëren van vlees-en zuivelreclames.

Pagina 127

Nederland pleit er in de EU voor dat de Richtlijn industriële emissies de strengst mogelijke eisen stelt aan industriële installaties en intensieve veehouderijen, om dierenwelzijn, de gezondheid van mens en dier en de leefomgeving te beschermen.

Pagina 127

Nederland maakt zich in de EU hard voor het beëindigen van de intensieve veehouderij.

Pagina 30

De Europese dierenwelzijnswetgeving wordt volledig herzien en uitgebreid met nieuwe wetgeving voor dieren die nog niet beschermd zijn, zoals volwassen koeien.

Pagina 30

Democratische controle en nationale bevoegdheden behouden

De PvdD wil dat democratische controle over sociale zekerheid, belastingen, pensioenen en publieke diensten bij nationale parlementen blijft. Europese samenwerking is alleen gewenst waar grensoverschrijdende problemen spelen, zoals klimaat en biodiversiteit.

De inrichting van ons sociale zekerheidsysteem, inning en besteding van belastinggeld, ons pensioenstelsel, de gezondheidszorg en andere publieke diensten, vinden we in beginsel nationale bevoegdheden. De democratische controle hierop is aan de Tweede Kamer.

Pagina 127

Vrijhandelsverdragen beperken vaak de zeggenschap van nationale en lokale volksvertegenwoordigers. Wij willen dat het onderhandelingsmandaat voor de Europese Commissie aan nationale parlementen wordt voorgelegd. Ook het laatste woord ligt wat ons betreft bij de parlementen: verdragen mogen pas in werking treden na goedkeuring van alle nationale parlementen van de EU.

Pagina 129

Hervormen van vrijhandelsverdragen en stoppen met investeringsbescherming

De partij is fel tegen vrijhandelsverdragen die democratie en duurzaamheid ondermijnen en wil dat multinationals geen miljardenclaims meer kunnen indienen tegen overheden via investeringsbescherming.

Vrijhandelsverdragen worden nu vooral gebruikt om het makkelijker en goedkoper te maken voor bedrijven om te handelen, te investeren en over de grens diensten te verlenen. De winnaars zijn de grootste bedrijven die het goedkoopst kunnen werken. Maar goedkoper betekent vaak dat er kosten worden afgewenteld op werknemers, dieren, milieu en omwonenden.

Pagina 128

Nederland stapt uit alle verdragen die multinationals de mogelijkheid geven om miljardenclaims in te dienen buiten de normale rechter om via zogenaamde investeringsbescherming (zoals ICS of ISDS).

Pagina 129

Versterken van grondrechten en rechtsstaat in de EU

De PvdD wil dat de EU actief optreedt tegen landen die democratie, rechtsstaat of mensenrechten schenden, en dat subsidies worden stopgezet voor landen die deze waarden niet respecteren.

De EU zet zich in voor de versterking van de rechtsstaat en democratie, vrije media en mensenrechten. Zulke grondrechten dienen in alle EU-landen gewaarborgd te zijn. Landen die hieraan tornen kunnen niet langer rekenen op EU-subsidies.

Pagina 128

We steunen bestraffing van corruptie en mensenrechtenschendingen met Europese sancties.

Pagina 128

Investeren in onafhankelijk Europese defensie, niet ten koste van natuur en welzijn

De PvdD vindt Europese defensiesamenwerking noodzakelijk voor onafhankelijkheid van de VS, maar wil dat investeringen niet ten koste gaan van klimaat, natuur en sociale voorzieningen.

Nederland en Europa investeren extra in de eigen Europese defensie. Daarbij kijken we steeds kritisch welke investeringen echt nodig zijn om onszelf te kunnen verdedigen en zo snel mogelijk onafhankelijk te worden van de VS.

Pagina 125

Uitgaven gaan niet ten koste van klimaat, natuur, sociale zekerheid, zorg en onderwijs.

Pagina 125

Eerlijke handel en bescherming van boeren en milieu

De partij wil dat producten die in de EU worden ingevoerd aan dezelfde milieu- en dierenwelzijnseisen voldoen als Europese producten, en is bereid hierover juridische stappen te nemen.

Producten die in Nederland of de EU worden ingevoerd voldoen minimaal aan dezelfde milieu- en dierenwelzijnseisen als producten die hier geproduceerd worden. Of er komen heffingen aan de grens om boeren te beschermen tegen oneerlijke concurrentie. Als dit in strijd is met de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO), dan schrikt Nederland er niet voor terug om het tot een (proef)proces te laten komen.

Pagina 129

De SGP wil dat de Europese Unie terugkeert naar haar oorspronkelijke kerntaken als economische samenwerkingsorganisatie en pleit voor het herstel van nationale soevereiniteit. Ze zijn kritisch op verdere politieke integratie, uitbreiding van EU-bevoegdheden en gezamenlijke schulden, en willen meer opt-outs, minder regeldruk, en een kleinere EU-begroting. Concrete voorstellen zijn onder andere het schrappen van de term ‘steeds hechter wordende Unie’, het beperken van de EU-begroting, het afbreken van toetredingsonderhandelingen met Turkije, en het tegengaan van Europese bemoeienis met nationale ethische kwesties.

EU terug naar kerntaken en nationale soevereiniteit

De SGP vindt dat de EU zich moet beperken tot haar oorspronkelijke economische samenwerking en niet verder moet integreren op politiek en ideologisch vlak. Ze willen meer ruimte voor nationale verschillen en soevereiniteit, en verzetten zich tegen een steeds hechter wordende Unie.

De SGP wil dat de EU in deze tijd van geopolitieke spanningen teruggaat naar haar kerntaken en Bijbelse kernwaarden. De EU moet ten dienste staan van de lidstaten.

Pagina 62

De term ‘steeds hechter wordende Unie’ wordt geschrapt.

Pagina 62

Lidstaten krijgen meer vrijheid om via zogenaamde ‘opt-outs’ niet langer mee te doen aan samenwerking op bepaalde beleidsterreinen, zoals gezondheidszorg en gezinsbeleid.

Pagina 62

De SGP kiest voor een Europese Unie die ten dienste staat van de lidstaten, ruimte biedt voor verschillen en respect heeft voor de nationale soevereiniteit.

Pagina 59

Beperken EU-begroting en geen gezamenlijke schulden

De SGP wil de EU-begroting fors beperken, geen gezamenlijke schulden of eurobonds, en minder Nederlandse afdrachten. Ze zijn tegen het verhogen van de EU-begroting en willen begrotingsoverschotten terugsluizen naar de lidstaten.

Nederland zet in op het beperken van het EU-meerjarenbegroting tot onder 1% van ons bruto binnenlands product (BBP) en minder Nederlandse afdrachten. De cohesiefondsen worden gehalveerd.

Pagina 62

Er komen geen Europese leningen of gezamenlijke schuldeninstrumenten.

Pagina 62

Er komen daarnaast in Europees verband geen extra opkoopprogramma’s, geen extra leningen en geen gemeenschappelijke schulden (eurobonds). Belastingen blijven een nationale aangelegenheid.

Pagina 63

Kritisch op uitbreiding en toetreding nieuwe lidstaten

De SGP wil strenge eisen stellen aan de toelating van nieuwe lidstaten en is expliciet tegen de toetreding van Turkije tot de EU.

Het toelaten van nieuwe lidstaten wordt scherp getoetst aan de rechtstatelijke eisen (Kopenhagencriteria), de financiële eisen en de draagkracht van de EU. Nederland doet hier geen concessies aan.

Pagina 62

De onderhandelingen met Turkije over EU-toetreding worden afgebroken.

Pagina 62

Minder regeldruk en schrappen onwerkbare EU-regels

De SGP wil een forse reductie van Europese regelgeving en pleit voor het schrappen van regels die nationale soevereiniteit aantasten of onwerkbaar zijn.

Het leeuwendeel van de regeldruk komt uit de Brusselse beleidstorens. Bij de EU wordt aangedrongen op het aanpakken van onwerkbare regels en ambities, bijvoorbeeld ten aanzien van de Green Deal en Europese Natuurherstelverordening.

Pagina 50

Nederland legt een schraplijst aan voor Europese regels die averechts werken, ons land benadelen, te veel regeldruk opleveren of te veel op nationale soevereiniteit ingrijpen.

Pagina 62

Geen Europese bemoeienis met ethische kwesties

De SGP verzet zich tegen Europese inmenging in nationale ethische onderwerpen zoals abortus.

Abortus mag géén Europees mensenrecht worden. Abortusbeleid behoort niet tot de bevoegdheden van de EU. Als het aan de SGP ligt, blijft dat zo.

Pagina 62

EU-lidmaatschap behouden, Nexit alleen bij extreme ontwikkelingen

Hoewel kritisch, ziet de SGP het EU-lidmaatschap als belangrijk voor vrede en welvaart, en acht een Nexit alleen bespreekbaar bij verregaande negatieve ontwikkelingen.

De EU kan een belangrijke bijdrage leveren aan vrede en welvaart. Dat maakt een Nexit politiek en economisch gezien onwenselijk, tenzij verregaande ontwikkelingen in de Europese Unie een heroverweging hiervan noodzakelijk maken.

Pagina 62

50PLUS wil dat de Europese Unie zich beperkt tot kerntaken, verspilling tegengaat en geen extra regels oplegt bovenop Europese afspraken. Ze pleiten voor een zuinig begrotingsbeleid binnen EU-kaders, een gezamenlijke Europese aanpak van klimaat en migratie, en minder afhankelijkheid van andere wereldmachten op het gebied van veiligheid.

EU moet zich beperken tot kerntaken en verspilling tegengaan

50PLUS vindt dat de EU zich moet beperken tot haar kerntaken en dat verspilling en luxe binnen de EU moeten worden aangepakt. Ze willen het takenpakket van de EU beperken en het Europese ambtenarenapparaat verkleinen.

Het takenpakket van de EU wordt beperkt.

Pagina 31

De verspilling in de EU wordt aangepakt.

Pagina 31

De luxe arbeidsvoorwaarden van EU-ambtenaren worden versoberd, het Europese ambtenarenapparaat gemoderniseerd en verkleind.

Pagina 31

Begrotingsbeleid strikt binnen Europese afspraken

50PLUS wil dat Nederland zich houdt aan de Europese begrotingsafspraken en pleit voor een behoedzaam begrotingsbeleid dat past binnen deze kaders.

Een behoedzame ontwikkeling van het begrotingstekort binnen de grenzen van de Europese begrotingsafspraken.

Pagina 31

Een begrotingsbeleid dat rekening houdt met de economische cyclus.

Pagina 31

Geen extra nationale regels bovenop Europese afspraken

De partij is tegen het opleggen van extra nationale regels bovenop Europese afspraken, vooral op het gebied van klimaat en economie. Ze willen dat regels binnen Europa gelijk zijn.

Dezelfde regels voor iedereen binnen Europa. Dus geen nationale CO2-heffingen en geen extra regels bovenop de Europese afspraken.

Pagina 22

Geen extra regels bovenop de Europese afspraken.

Pagina 22

Gezamenlijk Europees klimaatbeleid, geen nationale solo-acties

50PLUS vindt dat klimaatbeleid alleen effectief is als het op Europees of mondiaal niveau wordt gevoerd, en wil nationale maatregelen uitfaseren zodra er een gezamenlijk Europees beleid is.

Gezamenlijk klimaatbeleid op Europees of wereldwijd niveau, anders is het niet effectief.

Pagina 22

Uitfasering van het nationale klimaatbeleid, nadat gezamenlijk is besloten om het Europese beprijzen van CO2 op te schalen.

Pagina 22

Het optimaal beprijzen van CO2 op Europees niveau, zodat CO2-reductie wordt versneld zonder de concurrentiepositie van Nederland aan te tasten.

Pagina 22

Strenger en gezamenlijk Europees migratiebeleid

50PLUS pleit voor een streng migratiebeleid en wil een gemeenschappelijk Europees asielbeleid met versterkte buitengrenzen en opvang in de regio.

We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.

Pagina 18

Europa als zelfstandige grootmacht op veiligheidsgebied

De partij wil dat Europa minder afhankelijk wordt van andere wereldmachten en zich ontwikkelt tot een zelfstandige grootmacht op het gebied van veiligheid.

Europa als een grootmacht, dat minder afhankelijk is van andere wereldmachten.

Pagina 29

BBB wil dat Nederland binnen Europa samenwerkt waar het praktisch en economisch voordeel oplevert, maar verzet zich tegen verdere overdracht van nationale soevereiniteit en federale integratie. De partij pleit voor minder financiële bijdragen aan de EU, striktere controle op Europese uitgaven, behoud van het vetorecht, en het beperken van Brusselse regelgeving die Nederlandse belangen schaadt. BBB wil dat de EU zich beperkt tot kerntaken als interne markt, defensie en migratie, en is kritisch op de Green Deal en gezamenlijke schulden.

Geen verdere overdracht van soevereiniteit aan de EU

BBB vindt dat Nederland zelf moet blijven beslissen over belangrijke nationale kwesties en verzet zich tegen een federaal Europa of verdere overdracht van bevoegdheden aan Brussel. De partij wil dat de EU zich beperkt tot strikt noodzakelijke zaken die aantoonbaar beter op Europees niveau geregeld kunnen worden.

Geen federaal Europa. Geen verdere overdracht van Nederlandse bevoegdheden en soevereini­teit aan Brussel.

Pagina 114

Dit betekent dat Europa alleen die zaken regelt die strikt noodzakelijk zijn en aantoonbaar beter op Europees niveau werken dan wanneer lidstaten dat zelf doen.

Pagina 114

Minder financiële bijdrage en streng toezicht op EU-uitgaven

BBB wil dat Nederland minder geld naar de EU stuurt, streng toezicht op Europese uitgaven en geen gezamenlijke schulden of giften. De partij eist budgetdiscipline, transparantie en het behoud van nationale fiscale soevereiniteit.

BBB wil dat Nederland minder geld naar de EU stuurt en eist streng toezicht op Europese uitgaven.

Pagina 125

Geen blanco cheque. Het oordeel van de Europese Rekenkamer over de wantoestanden bij de besteding van honderden miljarden euro uit het Corona Herstelfonds toont aan dat er zuiniger en verantwoordelijker met ons belastinggeld moet worden omgegaan. BBB wil niet meer van dit soort fondsen.

Pagina 126

BBB wil geen giften, gemeenschappelijke schulden, Eurobonds en Europese belastingen om uitgaven mee te financieren zoals voor klimaat of Defensie.

Pagina 126

Kritisch op Brusselse regelgeving en Green Deal

BBB vindt dat Europese regels te vaak een belemmering vormen voor ondernemerschap, innovatie en nationaal beleid. De partij is kritisch op de Green Deal en wil minder Brusselse duurzaamheidsregels en snellere toelating van innovatieve producten.

De kernopgave van de Europese Unie ligt bij het versterken van de interne markt, het waarborgen van voedselzekerheid en het beschermen van de buitengrenzen. In de praktijk vormen Europese regels steeds vaker een belemmering: voor ondernemerschap, voor innovatie en voor een effectief asiel en migratiebeleid.

Pagina 9

Dat de Europese Unie is doorgeslagen met de Green Deal wordt inmiddels breder erkend.

Pagina 9

BBB wil een rem op de verstikkende en onuitvoerbare EU richtlijnen ten aanzien van verduurzaming (zoals bijhouden van CO2 administratie en plastic tax) en andere regelgeving.

Pagina 115

Behoud vetorecht en geen Europees leger

BBB wil het vetorecht behouden op buitenlands beleid en verzet zich tegen de vorming van een Europees leger. De partij wil meer controle op Europese Commissarissen en nationale parlementaire zeggenschap over EU-besluiten.

Vetorecht behouden. BBB wil het vetorecht niet afschaffen inzake buitenlands beleid en er komt geen Europees leger.

Pagina 114

Europese vertrouwensregel. Meer controle op individuele Europees Commissarissen door deze voortaan ter verantwoording te kunnen roepen in de Europese Raad.

Pagina 114

Kritisch op EU-uitbreiding en eurotoetreding

BBB wil een moratorium op EU-uitbreiding en vindt dat toetreding tot de euro geen automatisch recht is voor nieuwe lidstaten; strikte voorwaarden moeten worden nageleefd.

Uitbreidingsmoratorium. Kritische blik op uitbreiding: pas op de plaats met toelating nieuwe leden. Lidmaatschap van de EU komt pas in zicht na volledige en strikte toetsing aan alle voorwaarden van de zogeheten Kopenhagen Criteria.

Pagina 115

Euro alleen voor wie zich bewijst. EU-lidmaatschap geeft nooit automatisch recht op het voeren van de euro als munteenheid. Daarvoor moet niet alleen aan de betreffende voorwaarden voor deelname aan de euro worden voldaan, maar deze moeten ook door alle leden strikt worden nageleefd.

Pagina 126

BVNL wil de Europese Unie hervormen tot een losse confederatie van soevereine staten, waarbij Nederland weer maximale zeggenschap krijgt over eigen beleid. De partij pleit voor een bindend referendum over het EU-lidmaatschap, opt-ins en opt-outs bij EU-regels, en het stopzetten van verdere overdracht van soevereiniteit aan Brussel. BVNL is kritisch op Brusselse regelgeving, EU-fondsen, en wil desnoods het lidmaatschap inruilen voor een associatieverdrag als Nederland geen eigen koers kan varen.

EU-hervorming tot confederatie, soevereiniteit terug

BVNL wil dat Nederland niet langer macht overdraagt aan de EU en pleit voor een terugkeer naar een samenwerkingsvorm zoals de oude EEG, met meer nationale autonomie. De partij ziet de huidige EU als te centralistisch en wil dat Nederland zelf kan bepalen aan welke EU-regels het meedoet.

De EU moet worden omgevormd tot een confederatie van samenwerkende landen, zoals de Europese Economische Gemeenschap (EEG) oorspronkelijk bedoeld was. Binnen de EU moet worden gewerkt met opt-ins en opt-outs, zodat landen zelf kunnen bepalen of ze meedoen aan een bepaalde regeling of niet.

Pagina 7

We moeten stoppen met het overhevelen van zeggenschap naar ongekozen supranationale organen zoals de WHO, de EU, de VN en de NAVO.

Pagina 7

Daar waar het Nederlands belang haaks staat op Brusselse regelgeving zullen wij Brussel informeren dat Nederland zijn eigen soevereine koers vaart.

Pagina 7

Voor zover nodig zullen we de EU melden dat we voortaan weer onze eigen koers varen op het gebied van landbouw en visserij. Desnoods zetten we ons vetorecht in.

Pagina 38

Bindend referendum en mogelijkheid tot uittreding

BVNL wil een bindend referendum over het EU-lidmaatschap en stelt uittreding of een associatieverdrag voor als Nederland geen zeggenschap krijgt over belangrijke beleidsterreinen zoals asiel en stikstof.

Een bindend referendum over het EU-lidmaatschap. Economische samenwerking binnen een Europese Economische Gemeenschap (EEG) is prima en vrijhandel is een groot goed. Maar de overdracht van soevereiniteit naar de EU moet stoppen en we moeten de mogelijkheid krijgen tot opt-ins en opt-outs.

Pagina 19

Indien Nederland niet meer zeggenschap krijgt over het asielbeleid en het stikstofbeleid dan kunnen we het EU-lidmaatschap verruilen voor een associatieverdrag.

Pagina 19

Kritisch op EU-financiën en Brusselse regelgeving

BVNL wil betalingen aan de EU opschorten tot de Europese Rekenkamer de uitgaven heeft goedgekeurd, is tegen collectieve schulden en EU-belastingen, en wil niet langer de hoogste nettobetaler zijn. Ook wil de partij geen extra nationale regels bovenop EU-wetgeving.

Betalingen aan de EU worden opgeschort totdat de Europese Rekenkamer de uitgaven van de EU heeft goedgekeurd op doelmatigheid en rechtmatigheid.

Pagina 19

BVNL is tegen collectieve schulden van de eurozone. Nederland moet niet meebetalen aan de Zuid Europese schuldenlast en BVNL is tegen EU-fondsen en EU-belastingen.

Pagina 20

Nederland moet niet meer de hoogste nettobetaler per hoofd van de bevolking van de EU zijn.

Pagina 19

de bureaucratie verminderen en het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt door in elk geval geen regels te maken die strenger zijn dan het EU-gemiddelde. Geen koppen op EU-wetgeving.

Pagina 9

Afwijzing van specifieke EU-wetgeving en beleid

BVNL verwerpt bepaalde EU-wetten die volgens hen schadelijk zijn voor Nederland, zoals de Natuurherstelwet, en wil nationale controle over landbouw, visserij en milieubeleid.

De EU-Natuurherstelwet kan de prullenbak in. Deze wetgeving zal Nederland onleefbaar maken en zorgt ervoor dat nog geen bosje madeliefjes geplukt kan, of hond uitgelaten mag worden in de berm.

Pagina 38

Natuurbeleid en wetgeving, vaak uit Brussel, zijn door bureaucraten hét probleem van Nederland geworden.

Pagina 36

DENK is pragmatisch voorstander van Europese samenwerking, maar benadrukt het belang van nationale soevereiniteit en democratische controle. Ze willen de EU hervormen met meer democratie en rechtsstatelijkheid, zijn tegen een Europees leger, en pleiten voor humane migratie, eerlijke handel en diplomatieke inzet binnen Europa. Concrete voorstellen zijn onder andere het behouden van nationale zeggenschap, hervorming van de EU, steun voor Europese defensiesamenwerking zonder Europees leger, en actieve diplomatie binnen de EU.

Behouden nationale soevereiniteit binnen Europese samenwerking

DENK steunt Europese samenwerking als dit meerwaarde heeft, maar wil dat Nederland soeverein blijft over belangrijke besluiten. Ze zijn voor meer inspraak van het nationale parlement en tegen het overhevelen van te veel macht naar Brussel.

Wij zijn pragmatische voorstanders van de EU: als wij uitdagingen beter in Europees verband kunnen aanpakken, dan zijn wij daar een voorstander van. Wij hechten aan het borgen van inspraak van ons nationale parlement bij EU regelgeving en hechten aan het behouden van onze soevereine zeggenschap over hoe ons land wordt bestuurd.

Pagina 50

Tegelijkertijd blijven wij hechten aan onze eigen soevereiniteit en aan de verdere hervorming van de EU.

Pagina 50

We zullen als Europa meer onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat betekent meer Europese samenwerking op internationaal gebied en op defensiegebied, zonder het verlies van onze eigen soevereiniteit.

Pagina 49

Hervorming van de EU: meer democratie en rechtsstatelijkheid

DENK wil dat de EU democratischer wordt en dat er strenger wordt toegezien op naleving van de rechtsstaat door lidstaten.

Wij zijn voor een hervorming van de EU waarbij het democratische gehalte van de EU wordt vergroot en er op het gebied van de rechtsstaat strenger gehandhaafd wordt op de vraag of landen binnen de EU zich gedragen conform de afspraken.

Pagina 50

Europese defensiesamenwerking, geen Europees leger

DENK steunt samenwerking op defensiegebied binnen Europa, maar wil geen Europees leger. Nederland moet altijd zelf kunnen beslissen over inzet van militairen.

Wij zijn een voorstander van Europese defensiesamenwerking, maar geen voorstander van een Europees leger. Wij moeten altijd zelf blijven bepalen of onze militairen worden ingezet.

Pagina 50

Humane en gezamenlijke Europese migratie-aanpak

DENK pleit voor een gezamenlijke, humane aanpak van migratie in Europa, met legale migratieroutes en aandacht voor mensenrechten.

De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.

Pagina 49

We ondersteunen organisaties die zich inzetten voor de opvang en bescherming van vluchtelingen in en buiten de Europese Unie.

Pagina 17

Kritische houding ten opzichte van EU-handelsverdragen

DENK wil dat handelsverdragen van de EU voldoen aan strenge eisen op het gebied van fairtrade, mensenrechten en natuur. Ze zijn tegen verdragen als MERCOSUR, CETA en FTA.

Wij stappen daarom uit MERCOSUR, CETA en FTA, omdat deze principes onvoldoende geborgd zijn in deze handelsverdragen.

Pagina 51

Diplomatieke inzet binnen de EU voor uitbreiding en sancties

DENK wil dat Nederland zich binnen de EU inzet voor uitbreiding (zoals toetreding van Bosnië) en voor sancties tegen mensen die de Europese waarden ondermijnen.

Nederland gaat zich proactief inzetten voor lidmaatschap van Bosnië binnen de EU en andere internationale fora.

Pagina 51

Nederland zet zich binnen de EU diplomatiek in voor krachtige sancties tegen figuren zoals Dodik, inclusief maatregelen om zijn invloed te beperken en de eenheid van Bosnië te beschermen.

Pagina 51

Flexibele houding ten aanzien van Europese begrotingsregels

DENK wil dat de EU-begrotingsregels niet de vooruitgang belemmeren en pleit voor ruimte voor investeringen die brede welvaart bevorderen.

Wij hechten aan een stabiele financiële Unie, maar de begrotingsregels mogen vooruitgang niet belemmeren. Dat betekent dat wij het handhaven op begrotingsdiscipline steunen en tegelijkertijd met een open houding kijken naar het bieden van ruimte voor uitgaven die de brede welvaart bevorderen.

Pagina 50

Binnen de bestaande Europese begrotingsregels is het dan ook bespreekbaar...

Pagina 55

De SP wil een sociaal, democratisch en transparant Europa waarin samenwerking tussen landen plaatsvindt, maar nationale soevereiniteit behouden blijft. Ze verzetten zich tegen een federaal Europa, meer monetaire bevoegdheden voor de EU, en uitbreiding van de Unie zonder referendum. De SP pleit voor meer democratische controle, bescherming van publieke voorzieningen, en het beperken van de macht van multinationals en lobbyisten in Brussel.

Tegen federaal Europa en behoud nationale soevereiniteit

De SP is tegen een federaal Europa en wil dat lidstaten hun soevereiniteit behouden, met nationale democratieën centraal. Ze zijn tegen uitbreiding van EU-bevoegdheden en willen het vetorecht van landen behouden.

De SP is voor Europese samenwerking, maar tegen een federaal Europa. Het vetorecht van landen blijft behouden, ook in de buitenlandraad.

Pagina 25

Wij geloven in Europese samenwerking waarbij soevereiniteit van de lidstaten behouden blijft. De nationale democratieën blijven bij ons centraal staan.

Pagina 24

De SP verzet zich tegen meer monetaire bevoegdheden voor de EU. Dat betekent ook dat wij tegen gemeenschappelijke Europese schulden zijn.

Pagina 25

De snelle groei van het aantal lidstaten heeft gezorgd voor een instabiele en moeilijk bestuurbare Europese Unie. Daarom is de SP zeer terughoudend met uitbreiding van de EU.

Pagina 25

Voor een sociale unie, tegen neoliberaal beleid

De SP wil af van een neoliberaal Europa dat in dienst staat van het bedrijfsleven en pleit voor een sociale unie waarin publieke voorzieningen beschermd zijn en landen zelf zeggenschap houden over essentiële diensten.

De EU is van een Europees vredesproject verworden tot een neoliberaal instrument van het bedrijfsleven. De SP wil af van een Europa dat werkt voor het kapitaal en naar een sociale unie.

Pagina 25

Europa mag lidstaten niet langer verplichten hun publieke voorzieningen in de uitverkoop te doen. Lidstaten moeten weer de mogelijkheid krijgen zaken als openbaar vervoer, gezondheidszorg en energie zelf en democratisch te organiseren.

Pagina 25

Meer democratie en transparantie in de EU

De SP vindt dat de EU democratischer en transparanter moet worden, met minder macht voor de Europese Commissie en meer voor het Europees Parlement en de lidstaten. Ze willen een verplicht lobbyregister en een verbod op draaideurfuncties.

De Europese Commissie wordt verkleind en moet bevoegdheden afstaan aan het Europees Parlement en de lidstaten.

Pagina 24

Wij willen een openbaar en verplicht lobbyregister voor de hele Europese Unie, waarin iedereen kan zien welke bedrijven, belangengroepen en lobbyisten invloed uitoefenen op Europees beleid.

Pagina 25

Ook komt er een verbod op draaideurfuncties voor leden van de Europese Commissie en het Europarlement.

Pagina 25

Geen Europees leger, wel militaire samenwerking

De SP is tegen de oprichting van een Europees leger, maar voorstander van militaire samenwerking en afstemming tussen Europese landen, waarbij nationale zeggenschap over inzet behouden blijft.

De SP is voor militaire samenwerking en betere afstemming in Europa, maar niet voor een Europees leger. Wij gaan zelf over de uitzending van onze mensen.

Pagina 25

Strenge voorwaarden voor EU-uitbreiding en referenda

De SP wil dat uitbreiding van de EU alleen plaatsvindt onder strenge voorwaarden en met instemming van de bevolking via een referendum.

De eisen voor nieuwe lidstaten (Kopenhagencriteria) worden niet versoepeld. Daarnaast moet een uitbreiding met nieuwe lidstaten in een referendum aan de bevolking worden voorgelegd.

Pagina 25

Mensenrechten en sociale rechten centraal in Europees beleid

De SP wil dat mensenrechten en sociale rechten stevig worden verankerd in het Europese beleid en dat de EU toetreedt tot relevante verdragen.

De EU moet daarom toetreden tot het Europees Mensenrechtenverdrag en het Europees Sociaal Handvest, zodat sociale rechten en mensenrechten stevig worden verankerd in het Europese beleid.

Pagina 25