FVD is uitgesproken tegen de euro en wil dat Nederland uit de eurozone stapt en terugkeert naar een eigen nationale munt. Daarnaast verzet FVD zich krachtig tegen de invoering van de Digitale Euro (CBDC), omdat dit volgens hen leidt tot verlies van monetaire soevereiniteit en individuele vrijheid. De partij ziet de euro als een kostbare vergissing die Nederland economisch schaadt.
FVD vindt dat de eurozone niet werkt voor Nederland vanwege te grote economische verschillen tussen lidstaten en het verlies van controle over monetair beleid. Ze willen dat Nederland de euro verlaat en een eigen, stabiele munt invoert om weer controle te krijgen over rente, inflatie en geldhoeveelheid.
“We stappen uit de euro, zodat Nederland met een eigen munt weer controle krijgt over de rentevoet, de geldhoeveelheid en de inflatie. Euro’s moeten blijvend en kosteloos kunnen worden omgezet naar deze nieuwe munt.”
“De invoering van de euro is voor Nederland een kostbare vergissing gebleken. De eurozone is geen Optimal Currency Area (OCA): de economieën van landen als Griekenland en Italië verschillen te sterk van die van Nederland en Duitsland.”
“Nederland moet terugkeren naar een eigen, stabiele munt, zodat we weer monetair beleid kunnen voeren dat goed is voor onze eigen conjunctuurcyclus, spaartegoeden, handelsbalans en koopkracht.”
FVD verzet zich fel tegen de invoering van een Digitale Euro (CBDC), omdat dit volgens hen leidt tot centrale controle, verlies van privacy en beperking van individuele vrijheid. Ze willen dat Nederland zich ondubbelzinnig verzet tegen elke vorm van digitale centrale bankmunt.
“We verzetten ons altijd tegen de invoering van een digitale euro of welke Central Bank Digital Currency dan ook, zodat vrijheid en privacy behouden blijven.”
“Forum voor Democratie verwerpt deze ontwikkeling met kracht. Er is geen enkele noodzaak voor de invoering van een digitale euro. Het is een politiek project dat niet draait om innovatie of efficiëntie, maar om meer centrale controle en minder individuele vrijheid.”
“Onze vrijheid, privacy en economische onafhankelijkheid mogen nooit worden opgeofferd aan de drang naar macht en centralisatie uit Brussel.”
De ChristenUnie is kritisch over de euro en de Europese Monetaire Unie (EMU). Ze willen niet dat toetreding tot de EU automatisch leidt tot toetreding tot de eurozone en zijn tegen het huidige voorstel voor een digitale euro. De partij pleit voor solide overheidsfinanciën en transparantie, en verzet zich tegen eurobonds als vast onderdeel van de Europese begroting.
De ChristenUnie wil dat landen die lid worden van de EU niet automatisch verplicht worden om de euro in te voeren. Dit voorkomt dat landen die economisch niet passen in de monetaire unie toch worden gedwongen tot deelname, wat financiële stabiliteit kan ondermijnen.
“De ChristenUnie wil het automatisme dat landen die toetreden tot de EU automatisch ook toetreden tot de Europese Monetaire Unie (EMU) loslaten. Zo voorkomen we dat landen die toetreden tot de politieke unie maar niet binnen de monetaire unie passen in een te strak keurslijf gedwongen worden.”
De partij is voor Europese solidariteit in crisistijd, maar wil niet dat gezamenlijke schulduitgifte (eurobonds) een standaard onderdeel wordt van het Europese financiële beleid. Gezamenlijke schulden moeten alleen in uitzonderlijke noodgevallen en tijdelijk worden toegestaan.
“Dit alles mag echter geen aanleiding zijn voor het doorvoeren van eurobonds als vaststaand onderdeel van de Europese begroting. Als er onverhoopt toch wordt gekozen voor het gezamenlijk aangaan van schulden, dan moet dat duidelijk afgebakend zijn in tijd en omvang, en gebonden zijn aan een noodgeval.”
De ChristenUnie is kritisch op het voorstel voor een digitale euro en ziet hierin vooral risico’s, onder andere op het gebied van privacy. Zij vinden het voorstel overbodig en onvoldoende onderbouwd.
“Het huidige voorstel voor een digitale euro is een oplossing op zoek naar een probleem, waar de ChristenUnie vooral bezwaren tegen heeft (bijvoorbeeld als het gaat om privacywaarborgen).”
De partij benadrukt het belang van gezonde overheidsfinanciën als fundament voor een stabiele euro en duurzame economische groei. Investeringen moeten zich terugverdienen en niet leiden tot onverantwoorde schulden.
“Solide en houdbare overheidsfinancien zijn een randvoorwaarde voor de duurzame bloei van ons land.”
JA21 is kritisch op Europese regelgeving rondom mobiliteit en transport, waaronder het verbod op de verkoop van brandstofauto’s vanaf 2035 en het instellen van milieuzones. De partij verzet zich tegen dwang richting elektrisch rijden en pleit voor het behoud van keuzevrijheid voor automobilisten, waarbij zij zich uitspreekt tegen het uitsluiten van oudere voertuigen (zoals euro 5) uit binnensteden.
JA21 verzet zich tegen Europese en gemeentelijke maatregelen die het gebruik van brandstofauto’s, waaronder euro 5-voertuigen, beperken of verbieden. Zij vinden dat deze maatregelen de keuzevrijheid van burgers aantasten en ondernemers onnodig belasten, en wijzen op de praktische problemen rondom elektrificatie en infrastructuur.
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer”
“JA21 is tegen belastingen en regelgeving die brandstof kunstmatig duurder maken. Fossiele brandstof blijft de komende jaren de dominante energiebron in zowel transport als logistiek.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
Volt noemt "euro 5" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen specifiek gericht op euro 5-norm voertuigen of beleid. Wel pleit Volt voor een algeheel verbod op de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren vanaf 2030 en voor het belasten van voertuigen op basis van uitstoot en gebruik, waarmee oudere, vervuilende auto's (zoals euro 5) indirect worden geraakt. De focus ligt op versneld emissievrij vervoer en het ontmoedigen van vervuilende voertuigen via fiscale prikkels.
Volt wil de transitie naar emissievrij vervoer versnellen door de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren, waaronder euro 5 en euro 6, vanaf 2030 te verbieden. Dit is vijf jaar eerder dan de huidige Europese doelstelling en raakt direct de markt voor oudere, meer vervuilende voertuigen.
Volt wil het autobelastingsysteem hervormen zodat voertuigen worden belast naar gebruik, uitstoot en andere vervuilingsrelevante eigenschappen. Dit ontmoedigt het gebruik van oudere, vervuilende auto's zoals euro 5, zonder deze expliciet te noemen.
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
BIJ1 noemt "euro 5" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen specifiek gericht op Euro 5-norm auto's of het uitfaseren daarvan. Het programma richt zich vooral op het verminderen van autobezit in het algemeen, het investeren in openbaar vervoer en het ontmoedigen van autogebruik via inkomensafhankelijke tarieven, zonder onderscheid te maken naar emissienormen zoals Euro 5.
BIJ1 wil het autobezit en autogebruik terugdringen als onderdeel van haar klimaat- en mobiliteitsbeleid, maar maakt geen onderscheid tussen verschillende emissieklassen zoals Euro 5. De partij kiest voor investeringen in openbaar vervoer en het ontmoedigen van autogebruik via inkomensafhankelijke tarieven, met als doel minder vervuiling en meer ruimte voor duurzame mobiliteit.
“Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik.”
BVNL noemt "euro 5" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen specifiek gericht op euro 5-normen of -auto’s. Wel pleit de partij voor maximale keuzevrijheid voor automobilisten, het schrappen van verboden op verbrandingsmotoren en het niet sturen op autokeuze via belastingen of subsidies. BVNL is tegen overheidsbemoeienis bij de keuze van type auto, ongeacht milieunorm.
BVNL vindt dat automobilisten zelf moeten bepalen welk type auto zij rijden, zonder overheidssturing via belastingen of subsidies. Dit betekent dat ook oudere auto’s, zoals euro 5-diesels of benzineauto’s, niet extra worden belast of verboden. De partij adresseert hiermee het probleem van toenemende regulering en belastingdruk op autobezit en -gebruik.
De SP is tegen de NAVO-norm van 5 procent van het bbp voor defensie-uitgaven ("Trumpnorm") en verzet zich tegen het idee dat Nederland of de EU zich committeert aan deze hoge militaire uitgaven. De partij waarschuwt dat deze norm leidt tot bezuinigingen op zorg, onderwijs en sociale zekerheid, en pleit ervoor om deze financiële druk te stoppen.
De SP verzet zich expliciet tegen de verplichting om 5 procent van het bbp aan defensie uit te geven, omdat dit volgens hen leidt tot bezuinigingen op sociale voorzieningen en de economie schaadt. Ze zien deze norm als een onnodige en schadelijke druk op nationale begrotingen, en wijzen op de negatieve gevolgen voor de samenleving.
“Partijleiders van Timmermans tot en met Wilders hebben zich gecommitteerd aan de Trumpnorm van vijf procent. Het gaat hier bij om het astronomische bedrag van 35 miljard euro per jaar extra. Dit leidt nu al en zal nog meer leiden tot bezuinigingen op onze zorg, onderwijs en sociale zekerheid.”
“De onnodige NAVOnorm van 5 procent zal veel economieën onder druk zetten en tot begrotingsproblemen leiden. Wij gaan niet garant staan voor de gevolgen van deze economische en financiële doodlopende weg en gaan niet akkoord met nog verdere bezuinigingen op onze sociale zekerheid en zorg.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma