BVNL wil dat mensen die veroordeeld zijn voor zedenmisdrijven levenslang worden gemonitord, bijvoorbeeld met een elektronische enkelband. Dit voorstel is onderdeel van hun bredere beleid om zedendelicten strenger te bestraffen en de samenleving beter te beschermen tegen recidive.
BVNL stelt voor om personen die veroordeeld zijn voor zedenmisdrijven levenslang te monitoren, waarbij de elektronische enkelband expliciet als voorbeeld wordt genoemd. Dit moet de veiligheid vergroten en herhaling van ernstige misdrijven voorkomen.
BBB is tegen het gebruik van de enkelband als zelfstandige straf en wil deze uitsluitend inzetten als toezichtmiddel. De partij vindt dat ernstige misdrijven volledig moeten worden uitgezeten en is kritisch op maatregelen die leiden tot vervroegde vrijlating, waaronder het gebruik van de enkelband als alternatief voor detentie. BBB pleit voor een strengere en meer restrictieve toepassing van de enkelband, uitsluitend ter controle.
BBB verwerpt het gebruik van de enkelband als een op zichzelf staande straf en ziet deze uitsluitend als een middel om toezicht te houden op verdachten of veroordeelden. Dit standpunt komt voort uit de overtuiging dat de enkelband geen volwaardig alternatief mag zijn voor het uitzitten van een gevangenisstraf, zeker niet bij ernstige misdrijven. De partij wil voorkomen dat criminelen te vroeg vrijkomen of hun straf ontlopen via elektronische controle.
“Enkelband alleen als toezichtmiddel. BBB is tegen de enkelband als zelfstandige straf. Deze mag alleen worden ingezet als controlemiddel.”
Het CDA ziet de enkelband als een volwaardige en zelfstandige straf die de rechter als hoofdstraf kan opleggen. Hiermee wil de partij het strafrecht flexibeler en effectiever maken, zodat rechters meer mogelijkheden hebben om passend te straffen zonder altijd tot gevangenisstraf over te gaan.
Het CDA wil dat rechters de enkelband als zelfstandige, volwaardige straf kunnen opleggen, niet alleen als aanvullende maatregel. Dit moet het mogelijk maken om effectiever en slimmer te straffen, bijvoorbeeld bij lichtere vergrijpen waar celstraf niet altijd passend is, maar waar toezicht en beperking van bewegingsvrijheid wel gewenst zijn.
“Wij zien de enkelband als volwaardige straf en introduceren dit als mogelijkheid voor de rechter om het als hoofdstraf op te leggen.”
NSC wil elektronische enkelbanden (thuisdetentie) vaker inzetten als alternatief voor korte gevangenisstraffen bij lichte, veelvoorkomende criminaliteit. Ze stellen dat gevangenisstraffen vaak averechts werken en dat elektronische thuisdetentie bewezen effectief is in het voorkomen van recidive, goedkoper is en het cellentekort verlicht. Het voorstel is concreet gericht op gedragsverandering, resocialisatie en het versterken van de veiligheid.
NSC pleit voor het stimuleren van elektronische thuisdetentie met enkelband bij lichte, veelvoorkomende criminaliteit, omdat traditionele gevangenisstraffen volgens hen het gedrag niet verbeteren en juist sociale schade veroorzaken. Ze onderbouwen dit met verwijzingen naar succes in andere Europese landen, waar deze maatregel leidt tot minder recidive, lagere kosten en verlichting van het cellentekort. De enkelband wordt gepresenteerd als een gecontroleerde, doelgerichte strafvorm die resocialisatie bevordert.
“We stimuleren elektronische thuisdetentie bij lichte, veelvoorkomende criminaliteit. Korte gevangenisstraffen werken namelijk niet, omdat deze het gedrag niet veranderen, maar wel schade aanrichten: verlies van werk, woning en sociale structuur, en meer kans op verkeerde contacten. Bij elektronische thuisdetentie zitten daders gecontroleerd thuis met een enkelband en mogen ze alleen het huis uit voor vooraf bepaalde resocialisatiedoelen, zoals werk of behandeling. Deze strafvorm bestaat al in andere Europese landen, en met succes; het verlaagt het aantal mensen dat opnieuw de fout ingaat met maar liefst 50%, is goedkoper en verlicht het cellentekort.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma