Volt wil energiebelastingen fors vergroenen door alle uitzonderingen en vrijstellingen af te schaffen, zodat de vervuiler daadwerkelijk betaalt. Ze pleiten voor hogere belastingen op fossiele energie, een uniform btw-tarief, en het inzetten van CO₂-heffingen om verduurzaming te financieren. Het doel is een eerlijker, eenvoudiger en effectiever belastingstelsel dat duurzame keuzes stimuleert en energiearmoede tegengaat.
Volt wil alle uitzonderingen en verlagingen op energiebelastingen uitfaseren, zodat grootverbruikers en vervuilers niet langer worden bevoordeeld. Dit moet een gelijk speelveld creëren en een race-to-the-bottom in Europa voorkomen.
“We faseren alle uitzonderingen op de energiebelasting uit - zoals de verlaging van de belasting op aardgas en elektriciteit voor grootverbruikers.”
“We zorgen ervoor dat de vervuiler betaalt. Daarom heffen we alle vrijstellingen op de energiebelasting en accijnsvrijstellingen op.”
“We schaffen de vrijstellingen en verlagingen van belasting voor grootproducenten van afvalstoffen en grootverbruikers van kolen, aardgas, leidingwater en grondwater af.”
Volt wil het gebruik van fossiele energie en primaire grondstoffen zwaarder belasten om milieuschade te beprijzen en duurzame alternatieven aantrekkelijker te maken.
“De belasting op leidingwater, afvalstoffen, kolen en gas wordt verhoogd.”
“We stimuleren grootgebruikers van water om zuiniger om te gaan met water, door de belasting op het verbruik van leidingwater te verhogen.”
Volt stelt voor om alle uitzonderingen op het btw-tarief af te schaffen en één uniform tarief te hanteren, zodat ook energieproducten niet langer onder een lager tarief vallen.
“Daarom komt er een uniform vast btw-tarief voor alle goederen en diensten. Alle uitzonderingen, inclusief het 0%-tarief en lage btw-tarief, schaffen we af.”
Volt wil een deel van de inkomsten uit CO₂-heffingen en het Europese emissiehandelssysteem (ETS) inzetten om verduurzaming te financieren, vooral voor mensen die dit zelf niet kunnen betalen.
“We werken toe naar een stelsel waarbij een gedeelte van de inkomsten van CO₂-heffingen (o.a. belasting en ETS) beschikbaar gesteld wordt om de verduurzaming te financieren bij inwoners die dit zelf niet kunnen betalen.”
Volt streeft naar gelijke normen voor energiebelastingen in de hele EU om concurrentievervalsing en een race-to-the-bottom te voorkomen.
“Om een race-to-the-bottom te voorkomen werken we toe naar een gelijk speelveld op het gebied van energie in de EU, waarbij elke lidstaat dezelfde normen voor energiebelasting hanteert.”
Volt wil de accijnsvrijstelling op kerosine afschaffen en de luchtvaart zwaarder belasten om de milieuschade van vliegen eerlijker te beprijzen.
“In Europees verband schaffen we de accijnsvrijstelling op kerosine af.”
Volt wil de motorrijtuigenbelasting vervangen door een kilometerheffing die rekening houdt met uitstoot en het type voertuig, en de BPM baseren op CO₂-uitstoot.
“In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden.”
“Het grondstofverbruik bij de productie van voertuigen wordt in rekening gebracht door motor- en rijtuigenbelasting (bpm) te heffen op CO₂-grondslag.”
De PVV wil de energiebelastingen voor burgers fors verlagen, met als belangrijkste maatregel het verlagen van de btw op energie van 21% naar 9%. De partij verzet zich tegen klimaatgerelateerde belastingen en accijnsverhogingen, en wil juist betaalbare energie centraal stellen in plaats van klimaatdoelen. De kern van hun visie is dat energie een basisbehoefte is en geen luxe, en dat Nederlanders niet op kosten mogen worden gejaagd door klimaatbeleid.
De PVV vindt de huidige energiebelasting en btw op energie te hoog en onrechtvaardig, zeker gezien de energiearmoede in Nederland. Door de btw te verlagen wil de partij de energierekening voor huishoudens direct verlichten en energie weer betaalbaar maken.
De PVV wil voorkomen dat de energiekosten verder stijgen door extra belastingen op brandstof. De partij ziet accijnsverhogingen als een extra last voor burgers en bedrijven, en wil deze daarom tegenhouden.
De PVV is tegen klimaatgerelateerde belastingen en subsidies, zoals de CO2-heffing en SDE++-subsidies. De partij ziet deze als onnodige kostenverhogers voor energie en wil ze daarom schrappen.
De PVV verzet zich tegen klimaatmaatregelen die de energierekening verhogen, zoals de energietransitie en verplichtingen rond verduurzaming. De partij wil het ministerie van Klimaat en Groene Groei omvormen tot een ministerie van Betaalbare Energie, met als doel leveringszekerheid en lage energielasten.
GroenLinks-PvdA wil energiebelastingen inzetten om de energietransitie te versnellen en de vervuiler eerlijk te laten betalen. Ze pleiten voor het afbouwen van fossiele subsidies, het verhogen van belastingen voor grote vervuilers, en het differentiëren van nettarieven om de energierekening voor huishoudens en bedrijven betaalbaar te houden. Hun visie is dat energiebelastingen moeten bijdragen aan zowel klimaatdoelen als sociale rechtvaardigheid.
GroenLinks-PvdA wil dat grote vervuilers en bedrijven die veel CO₂ uitstoten, meer gaan bijdragen via hogere energiebelastingen en het afschaffen van fiscale voordelen. Dit moet zorgen voor een eerlijkere verdeling van de kosten van de energietransitie en het versnellen van verduurzaming.
“Vrijstellingen en fiscale subsidies voor grootgebruikers en producenten van fossiele energie worden afgebouwd.”
“We laten grote vervuilers een eerlijke bijdrage leveren aan de kosten van de duurzaamheidstransitie. Dat doen wij door het principe van ‘de vervuiler betaalt’ centraal te stellen in al ons klimaatbeleid.”
“Fossiele vervuilers ontvangen nu tientallen miljarden aan subsidies voor hun vervuilende activiteiten. Deze fossiele subsidies zetten duurzame bedrijven op achterstand en houden de fossiele economie in stand. We bouwen fossiele subsidies af, zoveel mogelijk in Europees verband.”
“Grote vervuilende bedrijven gaan eerlijk belasting betalen over vervuilende uitstoot. Fossiele subsidies bouwen we af.”
Om de energierekening voor huishoudens en bedrijven betaalbaar te houden, wil GroenLinks-PvdA de nettarieven verlagen en differentiëren. Investeringen in het energienet worden uitgesmeerd over de tijd, zodat de lasten niet direct bij de afnemers terechtkomen.
“Kosten voor huishoudens en bedrijven houden we laag door energienetten langer te gebruiken, de kosten van investeringen in het net niet meteen in rekening te brengen bij afnemers maar uit te smeren over de tijd, en door nettarieven te differentiëren.”
“We verlagen de nettarieven, en helpen mensen met het isoleren van hun woning en het plaatsen van zonnepanelen zodat de energierekening daalt.”
De partij wil de CO₂-heffing behouden en versterken, zodat bedrijven daadwerkelijk betalen voor hun uitstoot en gestimuleerd worden om te verduurzamen. De opbrengsten worden ingezet voor verdere verduurzaming van de industrie.
“We behouden de CO₂-heffing zodat bedrijven de prijs betalen voor hun uitstoot, en zij de overstap maken op hernieuwbare bronnen. Het geld dat daarmee wordt opgehaald investeren we in verduurzaming van de huidige industrie en de opbouw van nieuwe industrie.”
BBB is kritisch op nationale energiebelastingen en extra heffingen bovenop Europese regels. De partij wil nationale koppen op Europese energie- en CO₂-heffingen afschaffen, geen extra nationale energiebelastingen invoeren, en waarschuwt voor het benadelen van Nederlandse bedrijven en burgers door hoge lasten.
BBB wil voorkomen dat Nederland strengere of extra energiebelastingen oplegt bovenop Europese regelgeving. Dit om de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven te beschermen en te voorkomen dat burgers en het mkb onevenredig worden belast. De partij ziet nationale koppen als schadelijk voor het vestigingsklimaat en pleit voor een gelijk speelveld binnen Europa.
“Het afschaffen van nationale koppen op Europees klimaatbeleid (zoals extra CO₂heffing).”
“We vinden het belangrijk dat de Nederlandse bedrijven niet verder op achterstand komen ten opzichte van hun concurrenten in Europa en dat er geen verdere nationale koppen op Europese fiscale maatregelen komen. Dus geen verdere beperkingen van de renteaftrek en geen Nederlandse koppen op de Europese CO₂ heffing.”
“BBB is kritisch op de opstelling van Nederland als “klimaatkoploper” binnen Europa. Wij willen geen nationale kop bovenop Europese regelgeving, zoals aanvullende CO₂ heffingen of overhaaste sluiting van kolencentrales.”
BBB wil de extra nationale CO₂-heffing voor de industrie terugdraaien, omdat deze bovenop het Europese ETS-systeem komt en volgens de partij het vestigingsklimaat schaadt zonder aantoonbaar klimaateffect. Dit standpunt is specifiek gericht op het beperken van energiegerelateerde lasten voor de industrie.
“Stoppen met extra CO₂-heffing voor industrie. De Nederlandse industrie staat onder grote druk door oplopende kosten, internationale concurrentie en een onzeker investeringsklimaat. BBB wil de extra nationale CO₂ heffing voor de industrie daarom terugdraaien. Deze heffing, boven op het Europese ETSsysteem, schaadt ons vestigingsklimaat en jaagt bedrijven de grens over zonder aantoonbaar klimaateffect.”
BBB benadrukt dat de kosten van energiebeleid niet steeds bij burgers en het mkb mogen terechtkomen. De partij waarschuwt voor oneerlijke lastenverdeling en pleit voor een realistisch beleid zonder extra energiebelastingen die gewone mensen raken.
BIJ1 wil energiebelastingen inzetten om grote vervuilers en de fossiele industrie te laten betalen voor de energietransitie, terwijl gewone burgers worden ontzien. Ze pleiten voor het afschaffen van belastingvoordelen voor de luchtvaart en het invoeren van accijns en BTW op kerosine en vliegtickets, evenals het verhogen van belastingen op fossiele winsten en vermogen. Hun visie is dat energie en de energietransitie een publieke taak zijn, waarbij rechtvaardigheid en lastenverdeling centraal staan.
BIJ1 wil een einde maken aan de uitzonderingspositie van de luchtvaart door accijns en BTW op kerosine en vliegtickets in te voeren. Hiermee willen ze de sector eerlijk belasten en klimaatvervuiling tegengaan.
Om ongelijkheid en overmatig vliegen door de rijken tegen te gaan, stelt BIJ1 een progressieve vluchtbelasting voor: wie vaker vliegt, betaalt per vlucht steeds meer.
“Een progressieve vluchtbelasting maakt structureel onderscheid tussen incidentele reizigers en veel vliegende rijken: wie vaker vliegt, betaalt per vlucht steeds meer; wie éénmalig vliegt, betaalt slechts een minimale bijdrage.”
BIJ1 wil dat de kosten van klimaatbeleid en energietransitie niet langer door gewone burgers worden gedragen, maar door grote vervuilers en fossiele bedrijven. Dit betekent hogere belastingen op fossiele winsten en vermogen, en het afschaffen van subsidies voor fossiele energie.
BIJ1 is expliciet tegen accijnsverhogingen op autobezit en brandstof voor gewone mensen, zolang goed en gratis openbaar vervoer nog niet gerealiseerd is.
“BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal.”
Het CDA wil energiebelastingen inzetten als middel om de energietransitie te stimuleren, maar benadrukt dat deze betaalbaar en eerlijk moeten zijn voor huishoudens en bedrijven. Ze pleiten voor het afschaffen van de nationale CO₂-heffing en kiezen voor Europese afstemming, waarbij beprijzing, normering en subsidiëring in balans worden gebracht. Het CDA wil voorkomen dat energiebelastingen leiden tot een te hoge lastendruk, vooral voor lagere inkomens.
Het CDA kiest voor een Europees gelijk speelveld en wil nationale koppen op energiebelastingen vermijden. De nationale CO₂-heffing wordt afgeschaft om bedrijven niet weg te jagen en concurrentievermogen te behouden.
Het CDA ziet energiebelastingen als een instrument om de transitie te sturen, maar wil altijd rekening houden met de betaalbaarheid voor huishoudens en bedrijven. Ze zoeken een balans tussen beprijzen, normeren en subsidiëren.
“We beprijzen om transities mogelijk te maken. Daarin zoeken we het evenwicht tussen beprijzen, normeren en subsidiëren, met betaalbaarheid en perspectief voor huishoudens en bedrijven.”
“Bij het maken van energiebeleid moet de impact van maatregelen op lagere inkomens altijd worden meegenomen.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen door fiscale uitzonderingen, waaronder mogelijk op energie, stapsgewijs af te schaffen of te versoberen. De opbrengst wordt ingezet voor effectieve fiscale maatregelen of subsidies.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering. We zetten de opbrengst in voor fiscale maatregelen of subsidies die effect hebben.”
De ChristenUnie wil energiebelastingen inzetten om vervuiling steviger te belasten en duurzame alternatieven te stimuleren, met oog voor betaalbaarheid voor huishoudens en een gelijk speelveld met buurlanden. Ze pleiten voor het afschaffen van fossiele subsidies, het verhogen van belastingen op vervuilende activiteiten, en het dempen van stijgende netkosten voor huishoudens met een krappe beurs. De partij benadrukt dat opbrengsten uit energiebelastingen en heffingen moeten worden ingezet voor vergroening en compensatie, en dat nationale maatregelen moeten aansluiten bij Europese regelgeving om weglek te voorkomen.
De ChristenUnie wil dat energiebelastingen gericht worden ingezet om vervuiling te ontmoedigen en duurzame alternatieven te stimuleren. Ze willen fiscale voordelen voor fossiele brandstoffen afschaffen, vervuilende activiteiten zwaarder belasten, en opbrengsten inzetten voor vergroening. Dit moet bijdragen aan een eerlijke prijs voor energie en producten, en een gelijk speelveld met buurlanden.
“We werken toe naar een evenwichtigere belasting van uitstoot en vervuiling. Daarbij houden we rekening met al bestaande Europese beprijzingsmechanismen. Op vliegtuigbrandstof en -tickets moet na de benodigde verdragswijziging accijns of btw betaald worden. Ook verhogen we de vliegbelasting. Andere fiscale voordelen die leiden tot extra broeikasgasemissies, ook wel fossiele subsidies genoemd, schaffen we af. Milieuvervuiling gaat steviger belast worden, bijvoorbeeld met een NOx-heffing.”
“De opbrengsten van beprijzingsmechanismen als ETS-2 komen ten goede aan de vergroening van de economie en financiële compensatie van bedrijven en burgers. Nationale heffingen bovenop Europese maatregelen zijn niet altijd effectief, omdat vervuiling in sommige gevallen niet minder wordt, maar simpelweg verplaatst. Dergelijke effecten moeten worden meegewogen bij beleidsvorming.”
De ChristenUnie erkent dat stijgende netkosten de energierekening voor huishoudens en bedrijven verhogen. Ze willen deze stijging dempen, vooral voor mensen met een krappe beurs, door langere afschrijvingstermijnen en extra kapitaal voor netbeheerders.
“De netkosten stijgen komende jaren flink. Dat heeft gevolgen voor de energierekening van zowel huishoudens als bedrijven. We zetten in op een gelijk speelveld met buurlanden en we hebben in het bijzonder aandacht voor de energierekening van huishoudens met een krappe beurs. Via langere afschrijvingstermijnen en het stapsgewijs aflossen van de lening, dempen we de snelle stijging van nettarieven.”
“De ChristenUnie stelt via een kapitaalstorting 10 miljard euro extra beschikbaar voor de netbeheerders, zodat hun financieringskosten laag blijven.”
De partij vindt dat energiebelastingen en beprijzingsmechanismen idealiter op Europees niveau moeten worden afgestemd om weglek van vervuiling en concurrentienadelen te voorkomen.
“Deze vorm van beprijzing vindt idealiter plaats op Europees niveau, om weglekeffecten te voorkomen.”
“Nationale heffingen bovenop Europese maatregelen zijn niet altijd effectief, omdat vervuiling in sommige gevallen niet minder wordt, maar simpelweg verplaatst. Dergelijke effecten moeten worden meegewogen bij beleidsvorming.”
JA21 vindt dat energiebelastingen in Nederland te hoog zijn en pleit voor verlaging van de belastingdruk op energie om energie betaalbaar te houden voor gezinnen en bedrijven. Ze willen de btw op energie verlagen, de Opslag Duurzame Energie (ODE) schrappen en zijn tegen het gebruik van belastingen als pressiemiddel voor gedragsverandering richting duurzaamheid. Nationale klimaatheffingen bovenop Europese regels worden afgewezen.
JA21 stelt dat de hoge energiebelastingen de betaalbaarheid van energie onder druk zetten en willen deze daarom verlagen. Ze richten zich op het direct verlagen van de btw op energie en het schrappen van specifieke heffingen zoals de ODE. Dit moet de energierekening voor burgers en bedrijven verlichten.
“De btw op energie verlagen.”
“Het Opslag Duurzame Energie-onderdeel binnen de energiebelasting schrappen.”
“Het aandeel belastingen als onderdeel van de totale energierekening is in Nederland het hoogste van Europa. Al jaren raken middengroepen in de knel door dit aspect van de energietransitie. JA21 wil deze trend keren en betaalbaarheid als uitgangspunt voor ons energiebeleid nemen.”
JA21 is principieel tegen het inzetten van belastingen om Nederlanders te dwingen tot een duurzamere levensstijl. Ze vinden dat belastingen niet als pressiemiddel mogen worden gebruikt om gedrag te sturen richting duurzaamheid.
“Geen belastingen als pressiemiddel om Nederlanders een andere, ‘duurzamere’ levensstijl op te dringen.”
JA21 wil een gelijk speelveld met omringende landen en is tegen extra nationale klimaatheffingen of klimaatregelgeving bovenop Europese afspraken. Dit om concurrentienadelen voor Nederlandse bedrijven te voorkomen.
NSC wil energiebelastingen eerlijker en socialer maken, met een focus op betaalbaarheid voor huishoudens en het afbouwen van fossiele subsidies voor bedrijven. Ze pleiten voor een sociaal tarief op de energiebelasting, het verminderen van belastingkortingen op fossiele brandstoffen, en het afbouwen van nationale uitzonderingen op energiebelastingen in Europees verband. De partij wil dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat de energietransitie niet leidt tot energiearmoede.
NSC wil de energiebelasting voor huishoudens verlagen en een sociaal tarief invoeren, zodat energie betaalbaar blijft, vooral voor mensen met lage inkomens. Dit moet energiearmoede tegengaan en de lasten eerlijker verdelen.
NSC wil belastingkortingen op fossiele brandstoffen en nationale fossiele subsidies voor grote bedrijven afbouwen, bij voorkeur in Europees verband. De opbrengsten hiervan worden ingezet voor investeringen in energiebesparing en hernieuwbare energie.
NSC wil voorkomen dat Nederland extra nationale energiebelastingen of strengere regels oplegt bovenop Europese afspraken, om weglek van CO2-uitstoot naar het buitenland te voorkomen.
“We beperken de nationale ‘koppen’ op de Europese aanpak als het gaat om reductiedoelen, tempo, subsidies en belastingen.”
De partij benadrukt dat de kosten van de energietransitie, waaronder energiebelastingen, eerlijk verdeeld moeten worden tussen bedrijven en huishoudens, met bescherming van de meest kwetsbaren.
“We letten sterk op een eerlijke verdeling van de kosten van het elektriciteitsnet tussen bedrijven en huishoudens.”
De Partij voor de Dieren wil het systeem van energiebelastingen fundamenteel hervormen door grootverbruikers en vervuilers zwaarder te belasten en huishoudens en het mkb juist te ontzien. Ze pleiten voor een progressieve energiebelasting, het afschaffen van fossiele subsidies en het verschuiven van de belastingdruk van arbeid naar vervuiling en grondstoffenverbruik. Hun visie is gericht op een rechtvaardige energietransitie waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
De PvdD vindt de huidige energiebelasting onrechtvaardig omdat grootverbruikers relatief minder betalen dan burgers en het mkb. Ze willen een progressieve energiebelasting invoeren die lage inkomens ontziet en grootverbruikers meer laat betalen, om zo de energietransitie eerlijker te maken en verspilling te ontmoedigen.
“De huidige energiebelasting is onrechtvaardig omdat grootverbruikers relatief veel minder betalen dan burgers en het mkb. We introduceren een progressieve energiebelasting die mensen met lage inkomens ontziet en ervoor zorgt dat grootverbruikers meer gaan betalen.”
De partij wil de belastingdruk verschuiven van arbeid naar grondstoffenverbruik en vervuiling. Dit maakt werken goedkoper en vervuilen duurder, en stimuleert zo duurzame keuzes en een circulaire economie.
“We verschuiven de belastingdruk: minder op arbeid, meer op grondstoffenverbruik en vervuiling. Zo wordt werken goedkoper en vervuilen duurder.”
De PvdD wil alle fossiele subsidies en uitzonderingsregimes voor grootverbruikers van gas en stroom afschaffen. De opbrengsten hiervan worden ingezet om circulaire ondernemers te ondersteunen en de energietransitie te versnellen.
“We schaffen fossiele subsidies af. Het geld dat we hiermee besparen, gebruiken we om circulaire ondernemers te ondersteunen. Zo beëindigen we uitzonderingsregimes voor grootverbruikers van gas en stroom en kortingen op accijnzen voor luchtvaart, scheepvaart, kunstmestproductie en zware industrie.”
Naast energiebelastingen voor bedrijven en industrie, wil de PvdD ook een klimaatbelasting invoeren voor de grootste vermogens, zodat de lasten van de energietransitie eerlijker verdeeld worden.
De partij wil dat zelf opgewekte elektriciteit zonder kosten en belastingvrij aan het net kan worden teruggeleverd, zodat burgers en huurders direct profiteren van verduurzaming.
“Zelf opgewekte elektriciteit moet terug kunnen worden geleverd aan het net, zonder kosten en belastingvrij. Ook huurders krijgen de mogelijkheid om terug te leveren en te profiteren van een lagere energierekening.”
D66 wil energiebelastingen inzetten om de energietransitie te versnellen, vervuiling eerlijker te beprijzen en de energierekening voor huishoudens te verlagen. Ze pleiten voor het afbouwen van fossiele subsidies, het belasten van vervuilende bedrijven en het stimuleren van zuinig energiegebruik. De opbrengsten van deze maatregelen worden gebruikt om duurzame alternatieven aantrekkelijker te maken en de lasten voor burgers te verlichten.
D66 wil dat vervuilende bedrijven de ‘echte’ prijs voor hun uitstoot betalen en dat fossiele subsidies versneld verdwijnen. Dit moet duurzame innovatie stimuleren en zorgen voor een gelijk speelveld voor groene bedrijven. Energiebelastingen worden zo ingezet om vervuiling te ontmoedigen en de transitie naar schone energie te versnellen.
“D66 stelt duidelijke grenzen aan vervuilende industrie. Duurzaamheid is de norm en vervuiling krijgt een voorspelbare prijs: de ‘echte’ prijs. Vervuilende bedrijven zullen hierdoor fors investeren in een energiezuinige en schone productie.”
“D66 wil fossiele subsidies sneller afbouwen en geeft ruimte aan duurzame innovatie. Dit bespaart miljarden euro’s en zorgt voor een gelijk speelveld voor duurzame bedrijven.”
D66 wil de elektriciteitsrekening van huishoudens verlagen om de energielasten eerlijker te verdelen en mensen te stimuleren minder gas te gebruiken. Dit maakt de energietransitie socialer en helpt vooral mensen met lage inkomens.
“We verlagen de elektriciteitsrekening van huishoudens. Zo houden mensen meer geld over en worden ze aangemoedigd minder gas te gebruiken.”
Hoewel niet direct energiebelasting, wil D66 ook het gebruik van water en vliegen eerlijker belasten om verspilling en vervuiling te ontmoedigen. Dit sluit aan bij hun bredere visie op het beprijzen van milieubelastend gedrag.
“Daarom komt er een eerlijke, effectieve en rechtvaardige vliegbelasting met verschillende belastingtarieven.”
“Water moet een eerlijke prijs krijgen. Water is een publieke levensbehoefte en moet ook zo behandeld worden. Maar zolang verspilling bijna gratis is en zuinig gebruik niet wordt beloond, blijven we het systeem uitputten. Door water ook een prijs te geven, maken we...”
FVD wil de energiebelastingen fors verlagen en alle klimaatgerelateerde heffingen en subsidies afschaffen, omdat zij klimaatbeleid als onnodig en schadelijk beschouwen. Hun kernvoorstel is om energie weer betaalbaar te maken door terug te keren naar het belastingniveau van vóór de recente verhogingen, en de lastenverlaging direct aan burgers en bedrijven ten goede te laten komen. FVD ziet hoge energiebelastingen als een direct gevolg van klimaatbeleid en wil deze structureel terugdraaien.
FVD stelt dat de huidige hoge energiebelastingen het gevolg zijn van klimaatbeleid en wil deze terugbrengen naar het niveau van vóór de verhogingen onder Rutte. Dit moet de energierekening voor burgers en bedrijven aanzienlijk verlagen en de concurrentiepositie van Nederland versterken.
“We verlagen de energiebelastingen naar het niveau van voor het tijdperk Rutte (de belasting op elektriciteit van €0,12 naar €0,11 per kWh; en de belasting op gas van €0,70 naar € 0,17 per m³), zodat de energierekening weer omlaag kan.”
“We verlagen energiebelastingen en draaien de ODE-verhoging terug, zodat de energierekening fors daalt.”
FVD wil alle klimaatplannen, CO2-doelen en bijbehorende belastingen en subsidies schrappen. Zij zien deze als onnodig, duur en ineffectief, en willen de bespaarde miljarden teruggeven aan burgers via lastenverlichting.
“We stoppen alle klimaatplannen en de €1.000 miljard die we daarmee besparen (omgerekend €230.000 per huishouden) geven we terug aan de hardwerkende Nederlander in de vorm van lastenverlichting.”
“Onder het mom van CO2-reductie zijn belastingen en heffingen extreem gestegen, waardoor burgers en bedrijven met torenhoge kosten worden geconfronteerd.”
FVD wil de lasten voor tuinders en de agrarische sector verlagen door het terugbrengen van de energiebelastingkorting, om zo de concurrentiepositie van deze sectoren te verbeteren.
“We verlagen de lasten voor tuinders en de agrarische sector door terugbrengen van de energiebelastingkorting.”
De SGP vindt energie een eerste levensbehoefte en wil dat energiebelastingen huishoudens niet in de knel brengen. Ze pleiten voor een sociaal tarief en een maximum energieprijs voor kwetsbare huishoudens, en willen dubbele energiebelasting op batterijen afschaffen. Daarnaast moet de energiebelasting vooral een prikkel zijn tot zuinigheid, maar niet leiden tot energiearmoede.
De SGP erkent dat energiebelastingen huishoudens financieel kunnen belasten en wil daarom een sociaal tarief en een maximum energieprijs invoeren voor kwetsbare groepen. Energiebelasting mag een prikkel zijn om zuinig te zijn, maar mag huishoudens niet klemzetten.
“De energiebelasting voor kleinverbruikers mag een prikkel zijn om zuinig aan te doen, maar moet huishoudens niet klemzetten. Er komt een sociaal tarief, een maximum energieprijs, voor kwetsbare huishoudens.”
“Energie is een eerste levensbehoefte. De energiebelasting voor kleinverbruikers mag een prikkel zijn om zuinig aan te doen, maar mag huishoudens niet klemzetten. De SGP wil een sociaal tarief, een maximum energieprijs, voor kwetsbare huishoudens.”
De SGP wil de dubbele energiebelasting op batterijen afschaffen om de energietransitie en opslag te stimuleren. Dit verlaagt de kosten voor grootschalige batterijen en maakt het energiesysteem efficiënter.
“De dubbele energiebelasting voor batterijen wordt afgeschaft.”
De SGP ziet energiebelasting als een instrument om zuinig energiegebruik te stimuleren, maar benadrukt dat het geen onevenredige last mag worden voor huishoudens. De partij wil voorkomen dat energiearmoede ontstaat door te hoge belastingen.
“De energiebelasting voor kleinverbruikers mag een prikkel zijn om zuinig aan te doen, maar moet huishoudens niet klemzetten.”
De SGP wil de structuur van net- en leveringstarieven aanpassen zodat er meer financiële prikkels komen om stroom te gebruiken op momenten dat het aanbod groot is en de vraag laag, wat indirect invloed heeft op de energiebelastingdruk.
“De structuur voor net- en leveringstarieven wordt zo aangepast dat er meer prikkels komen om stroom te gebruiken op momenten dat het aanbod groot is en de vraag laag.”
De VVD wil de energiebelastingen verlagen om de energierekening voor huishoudens en bedrijven betaalbaar te houden en het concurrentienadeel met buurlanden te verkleinen. Ze zijn tegen verdere verhogingen van energiebelastingen en accijnzen, en pleiten voor een gelijk speelveld binnen Europa. De partij koppelt betaalbaarheid expliciet aan het stimuleren van verduurzaming en economische groei.
De VVD vindt dat de energierekening te hoog is en wil daarom de energiebelasting verlagen, zodat energie betaalbaarder wordt voor zowel huishoudens als bedrijven. Dit moet de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven verbeteren en de koopkracht van burgers beschermen.
“Om ervoor te zorgen dat energie voor huishoudens betaalbaarder wordt, verlagen we de energiebelasting.”
“De energieprijzen in Nederland zijn vele malen hoger dan in onze buurlanden. ... We kiezen ervoor om pragmatische beleidskeuzes te maken als bijvoorbeeld slimmer inkopen, betere regels en lagere belastingen.”
“Niet door een grote, dure overheid op te tuigen en te laten herverdelen, maar door de vaste lasten omlaag te brengen. Bijvoorbeeld door het verlagen van de energiebelasting...”
De VVD is expliciet tegen het verhogen van accijnzen en energiebelastingen, omdat dit de betaalbaarheid van het dagelijks leven onder druk zet en kan leiden tot weglek van consumenten en bedrijven naar het buitenland.
“We willen geen verdere accijnsverhogingen, zo blijft het leven betaalbaar en voorkomen we dat producten over de grens worden gekocht.”
De VVD wil dat Nederlandse bedrijven niet op achterstand komen door hogere energiebelastingen ten opzichte van andere Europese landen. Daarom pleiten ze voor verlaging van lasten en het verlengen van compensatieregelingen voor energie-intensieve sectoren.
“We kiezen ervoor om pragmatische beleidskeuzes te maken als bijvoorbeeld slimmer inkopen, betere regels en lagere belastingen. Ook, verlengen we de IKC, een compensatieregeling voor sectoren met hoge elektriciteitskosten. Dit is noodzakelijk om het gelijke speelveld met andere Europese lidstaten te waarborgen.”
BVNL wil de energiebelastingen in Nederland fors verlagen, bij voorkeur zelfs volledig afschaffen, om de energierekening voor burgers en bedrijven te verlichten en het vestigingsklimaat te verbeteren. Zij pleiten voor een belastingdruk op energie die minimaal gelijk is aan het EU-gemiddelde, maar liever nog lager, en willen accijnzen op brandstoffen drastisch omlaag brengen. Het doel is om energie betaalbaar te houden en economische groei te stimuleren, zonder dat belastingen worden ingezet om gedrag te sturen.
BVNL vindt de huidige energiebelastingen te hoog en ziet deze als een belemmering voor betaalbare energie en economische groei. Ze willen de energiebelastingen minimaal verlagen tot het EU-gemiddelde, maar bij voorkeur nog lager of zelfs helemaal afschaffen. Dit moet de energierekening voor burgers en bedrijven verlichten en het vestigingsklimaat versterken.
“De energiebelastingen worden minimaal verlaagd naar het EU-gemiddelde, maar bij voorkeur nog lager of zelfs helemaal afgeschaft.”
BVNL wil dat accijnzen op benzine, gas en diesel fors omlaag gaan en niet langer als percentage van de verkoopprijs worden berekend, maar als een vast nominaal bedrag per hoeveelheid. Dit moet zorgen voor meer transparantie en lagere kosten voor consumenten en bedrijven.
“De accijnzen op benzine, gas en diesel moeten drastisch omlaag. Ook moeten de accijnzen niet als percentage van de verkoopprijs worden berekend, maar worden aangegeven als een vast, nominaal bedrag aan heffing per hoeveelheid.”
BVNL is tegen het gebruik van energiebelastingen (en andere heffingen) om gedragsverandering af te dwingen. Zij vinden dat belastingen niet bedoeld zijn om keuzes van burgers of bedrijven te sturen, maar enkel om inkomsten te genereren.
DENK wil dat grote energieverbruikers en vervuilende bedrijven meer energiebelasting gaan betalen, terwijl huishoudens juist profiteren van lagere energiekosten door verduurzaming. De partij is tegen extra belastingen op consumentenproducten zoals vlees, suiker en plastic, omdat deze volgens DENK de ongelijkheid vergroten. De kern van hun visie is dat de vervuiler betaalt, maar burgers niet onnodig financieel worden belast.
DENK vindt dat bedrijven die veel energie verbruiken en vervuilen, een eerlijker en hoger aandeel in de energiebelasting moeten betalen. Dit moet verduurzaming stimuleren en de lasten eerlijker verdelen, volgens het principe dat de vervuiler betaalt.
“Bedrijven in de commerciële sector die veel energie verbruiken, gaan relatief méér energiebelasting en opslag voor duurzame energie betalen. Met een CO2-heffing voor de grootste vervuilers geven we een extra stimulans om te verduurzamen.”
“De grote vervuilende bedrijven moeten ook hun eerlijke deel bijdragen, volgens het principe dat de vervuiler betaalt.”
DENK is expliciet tegen het invoeren van extra belastingen op consumentenproducten zoals vlees, suiker en plastic, omdat deze volgens de partij de ongelijkheid vergroten en burgers onnodig op kosten jagen.
“Daarom komt er géén belasting op vlees, géén extra heffing op suiker en géén toeslag op plastic verpakkingen. Deze heffingen vergroten de ongelijkheid.”
Huishoudens moeten profiteren van verduurzaming via een lagere energierekening, onder andere door subsidies voor isolatie en zonnepanelen. DENK wil dat de salderingsregeling blijft bestaan.
“Huishoudens profiteren van verduurzaming door een lagere energierekening. De overheid ondersteunt dit actief, met name door méér subsidies beschikbaar te stellen voor het isoleren van huurwoningen en zonnepanelen voor particulieren. Dat betekent ook dat de salderingsregeling moet blijven.”
50PLUS is kritisch over nationale energiebelastingen en pleit voor het beperken van extra nationale lasten op energie, zoals accijnzen en CO2-heffingen. Ze willen accijnstarieven op brandstof bevriezen, geen nationale CO2-heffingen bovenop Europese afspraken, en zijn tegen verplichtingen die de energielasten voor burgers verhogen zonder betaalbare alternatieven. Hun visie is gericht op betaalbaarheid, Europese gelijkheid en het voorkomen van extra lasten voor burgers en bedrijven.
50PLUS wil voorkomen dat de energiebelastingen op brandstof verder stijgen en pleit voor het bevriezen van de huidige accijnstarieven. Dit moet de betaalbaarheid van mobiliteit beschermen, vooral voor ouderen en gezinnen die afhankelijk zijn van de auto.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
De partij verzet zich tegen nationale CO2-heffingen en extra energiebelastingen die verder gaan dan Europese afspraken. Ze vinden dat Nederland niet voorop moet lopen met extra lasten, omdat dit de concurrentiepositie schaadt en weinig effect heeft op het klimaat.
“Dus geen nationale CO2-heffingen en geen extra regels bovenop de Europese afspraken.”
50PLUS is tegen het verplichten van maatregelen zoals het afsluiten van gas of het installeren van warmtepompen als er geen volwaardige en betaalbare alternatieven zijn. Dit standpunt is bedoeld om te voorkomen dat burgers geconfronteerd worden met hoge kosten door energietransitiebeleid.
“Geen verplichting voor warmtepompen of afsluiting van gas, zonder volwaardige, passende én betaalbare alternatieven.”
De SP wil de energiebelastingen verlagen voor huishoudens en kleine bedrijven, terwijl grootverbruikers en de hoogste inkomens juist meer gaan betalen. Hiermee wil de partij de energierekening structureel verlagen voor gewone mensen en bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen, door de lasten eerlijker te verdelen en vervuiling zwaarder te belasten.
De SP kiest ervoor om de energiebelasting te verlagen voor huishoudens en kleine bedrijven, zodat mensen met lage en middeninkomens profiteren van lagere energiekosten. Tegelijkertijd worden grootverbruikers en de hoogste inkomens zwaarder belast, omdat zij meer uitstoten en meer kunnen bijdragen. Dit moet zowel de energierekening verlagen als de uitstoot terugdringen.
“We verlagen de energiebelasting voor huishoudens en kleine bedrijven en verhogen deze voor grootverbruikers. Mensen met een laag inkomen houden tot wel honderd euro per jaar extra over. Ook middeninkomens profiteren. Alleen de top 10 procent hoogste inkomens betalen iets meer, omdat zij ook het meest uitstoten.”
“Dat verlaagt niet alleen de uitstoot, maar ook structureel de maandlasten. Met deze aanpak werken we aan de klimaatdoelen én verbeteren we het dagelijks leven van miljoenen mensen.”