De ChristenUnie wil energiebelasting inzetten om vervuiling steviger te belasten en duurzame keuzes te stimuleren. Ze pleiten voor het afschaffen van fiscale voordelen voor fossiele brandstoffen en het verhogen van belastingen op milieuvervuilende activiteiten, met oog voor Europese afstemming om weglek te voorkomen. De partij wil dat de vervuiler betaalt en duurzame productie wordt beloond via gerichte belastingen.
De ChristenUnie wil milieuvervuiling zwaarder belasten en fiscale voordelen voor fossiele brandstoffen (fossiele subsidies) afschaffen. Ze bepleiten het invoeren van specifieke heffingen op vervuilende activiteiten en producten, en willen dat bestaande Europese beprijzingsmechanismen worden meegenomen om weglek te voorkomen. Het doel is om duurzame keuzes aantrekkelijker te maken en de werkelijke milieukosten te laten doorwerken in de prijs.
“We werken toe naar een evenwichtigere belasting van uitstoot en vervuiling. Daarbij houden we rekening met al bestaande Europese beprijzingsmechanismen.”
“Andere fiscale voordelen die leiden tot extra broeikasgasemissies, ook wel fossiele subsidies genoemd, schaffen we af.”
“Milieuvervuiling gaat steviger belast worden, bijvoorbeeld met een NOx-heffing.”
“We belonen duurzamere productie door het invoeren van een belasting op vervuilende verpakkingen.”
“We gaan grond- en leidingwater beter belasten.”
“De vervuiler betaalt”
“Nationale heffingen bovenop Europese maatregelen zijn niet altijd effectief, omdat vervuiling in sommige gevallen niet minder wordt, maar simpelweg verplaatst. Dergelijke effecten moeten worden meegewogen bij beleidsvorming.”
De ChristenUnie erkent dat netkosten en daarmee de energierekening voor huishoudens stijgen, en wil deze lasten dempen, vooral voor mensen met een krappe beurs. Dit gebeurt niet direct via de energiebelasting zelf, maar door maatregelen rondom nettarieven en investeringen in het energienet.
“We zetten in op een gelijk speelveld met buurlanden en we hebben in het bijzonder aandacht voor de energierekening van huishoudens met een krappe beurs. Via langere afschrijvingstermijnen en het stapsgewijs aflossen van de lening, dempen we de snelle stijging van nettarieven.”
BBB is kritisch op nationale energiebelastingen en extra heffingen bovenop Europees beleid. De partij wil geen extra nationale energiebelastingen of CO₂-heffingen die burgers, mkb of Nederlandse bedrijven zwaarder belasten dan buitenlandse concurrenten, en pleit voor een eerlijke kostenverdeling waarbij de energierekening niet steeds bij burgers en het mkb terechtkomt.
BBB verzet zich tegen nationale koppen op Europees klimaatbeleid, zoals extra energiebelastingen of CO₂-heffingen, omdat deze de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven schaden en de energierekening voor burgers verhogen. De partij vindt dat klimaat- en energiebeleid niet mag leiden tot een oneerlijke lastenverdeling of hogere kosten voor burgers en het mkb.
“Eerlijke kostenverdeling waarborgen: de rekening mag niet steeds bij burgers en het mkb terecht komen.”
“Wij willen geen nationale kop bovenop Europese regelgeving, zoals aanvullende CO₂ heffingen...”
“Het afschaffen van nationale koppen op Europees klimaatbeleid (zoals extra CO₂heffing).”
“Dus geen verdere beperkingen van de renteaftrek en geen Nederlandse koppen op de Europese CO₂ heffing.”
“Ook bij de invoering van eventuele nieuwe fiscale milieumaatregelen is het voor ons belangrijk dat onze Nederlandse bedrijven daardoor niet in een nadelige concurrentiepositie komen in vergelijking met hun buitenlandse concurrenten.”
BBB benadrukt dat energiebelastingen niet mogen leiden tot onbetaalbare lasten voor burgers, kleine ondernemers en het mkb. De partij wil een voorspelbaar en stabiel belastingklimaat, zodat werken en ondernemen lonend blijft.
“We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
BIJ1 wil dat de lasten van de energietransitie en energiebelasting niet bij gewone burgers terechtkomen, maar bij grote vervuilers en bedrijven. Ze pleiten voor het verlagen van de energierekening voor mensen met lage inkomens en het volledig publiek maken van de energievoorziening, waarbij de overheid investeert in verduurzaming zonder dat huishoudens extra worden belast.
BIJ1 vindt dat de kosten van klimaatbeleid, waaronder energiebelasting, niet door gewone mensen gedragen mogen worden, maar door grote vervuilers. Dit moet bestaanszekerheid beschermen en de energietransitie eerlijker maken.
“De kosten van klimaatbeleid worden niet langer gedragen door gewone burgers maar door grote vervuilers. Klimaatbeleid gaat niet langer ten koste van bestaanszekerheid.”
“Hierbij wordt rekening gehouden met inkomenspositie, zodat mensen met lagere inkomens niet de rekening gepresenteerd krijgen voor de energietransitie.”
BIJ1 wil de energievoorziening nationaliseren en onder democratische controle brengen, zodat publieke investeringen in verduurzaming niet via hogere energiebelasting of -prijzen bij burgers terechtkomen.
“De energietransitie wordt een publieke taak, geen winstmachine. De overheid investeert massaal in klimaatneutrale, -positieve en circulaire infrastructuur, woningverduurzaming en publieke energieproductie — onder collectief eigendom en democratische controle.”
“schijnconstructies, maar volledige ontmarkting van de energievoorziening.”
Om te voorkomen dat energiebelasting en verduurzamingsmaatregelen mensen met lage inkomens raken, wil BIJ1 isolatie volledig door de overheid laten bekostigen en een noodfonds instellen.
“Isolatie wordt volledig bekostigd door de overheid en uitgevoerd door publieke teams, zonder kosten voor bewoners. Dit verlaagt de energierekening, verhoogt het wooncomfort en vermindert structureel de uitstoot — zonder de markt te voeden of schulden te creëren.”
“Wij stellen het Noodfonds Energie opnieuw in voor alle inkomens tot 150% van de bijstandsnorm.”
De PVV vindt de huidige energiebelasting te hoog en ziet deze als een bewuste lastenverzwaring door de overheid, waardoor energie voor veel Nederlanders onbetaalbaar wordt. Hun belangrijkste voorstel is het verlagen van de btw op energie van 21% naar 9%, om de energierekening te verlagen en energie als basisbehoefte betaalbaar te houden. De partij verzet zich tegen klimaatmaatregelen die volgens hen de energielasten verhogen en wil de focus verleggen naar leveringszekerheid en betaalbaarheid.
De PVV wil de btw op energie fors verlagen om de energierekening voor huishoudens te verlichten. Zij zien energie als een basisbehoefte en vinden het huidige hoge tarief onrechtvaardig, zeker gezien de energiearmoede in Nederland. De verlaging van de btw wordt gepresenteerd als directe lastenverlichting voor burgers.
De partij bekritiseert de energiebelasting als een instrument van de overheid om gasgebruik te ontmoedigen en verduurzaming af te dwingen, wat volgens de PVV leidt tot onbetaalbare energierekeningen en energiearmoede. Zij stellen dat deze aanpak burgers straft en pleiten voor een andere prioriteit: betaalbaarheid boven klimaatdoelen.
“Met een steeds hogere energiebelasting heeft de overheid gas bewust heel duur gemaakt. De bedoeling daarvan is dat huishoudens van het gas áf gaan en verduurzamen, want dat is 'beter voor het klimaat'.”
“Veel mensen kunnen niet rondkomen en hebben al helemaal geen geld voor een dure warmtepomp. Zij worden gestraft met een torenhoge gasrekening.”
“Ruim een half miljoen huishoudens leven in energiearmoede! Dat is onaanvaardbaar. Energie is geen luxe, maar een basisbehoefte.”
GroenLinks-PvdA wil de energiebelasting eerlijker maken door grote vervuilers en bedrijven meer te laten betalen en huishoudens te ontzien. Ze pleiten voor het afbouwen van fossiele subsidies, het differentiëren van nettarieven en het verlagen van de energielasten voor mensen met een laag inkomen. De partij zet in op het principe ‘de vervuiler betaalt’ en wil zo de energietransitie versnellen zonder de rekening bij gewone huishoudens te leggen.
GroenLinks-PvdA vindt dat bedrijven die veel energie verbruiken en vervuilen, een grotere bijdrage moeten leveren aan de energietransitie. Het doel is om de lasten eerlijker te verdelen en huishoudens te ontzien, door het principe ‘de vervuiler betaalt’ centraal te stellen en fossiele subsidies af te bouwen.
“Grote vervuilende bedrijven gaan eerlijk belasting betalen over vervuilende uitstoot. Fossiele subsidies bouwen we af.”
“Vrijstellingen en fiscale subsidies voor grootgebruikers en producenten van fossiele energie worden afgebouwd.”
“We laten grote vervuilers een eerlijke bijdrage leveren aan de kosten van de duurzaamheidstransitie. Dat doen wij door het principe van ‘de vervuiler betaalt’ centraal te stellen in al ons klimaatbeleid.”
De partij wil de energielasten voor huishoudens verlagen door nettarieven te differentiëren en de kosten van investeringen in het energienet over de tijd te spreiden. Dit moet ervoor zorgen dat de energierekening betaalbaar blijft, vooral voor mensen met een laag inkomen.
“We verlagen de nettarieven, en helpen mensen met het isoleren van hun woning en het plaatsen van zonnepanelen zodat de energierekening daalt.”
“Kosten voor huishoudens en bedrijven houden we laag door energienetten langer te gebruiken, de kosten van investeringen in het net niet meteen in rekening te brengen bij afnemers maar uit te smeren over de tijd, en door nettarieven te differentiëren.”
Volt wil alle uitzonderingen op de energiebelasting afschaffen en pleit voor een uniform, hoger belastingniveau op energieverbruik, met als doel vervuiling te ontmoedigen en verduurzaming te stimuleren. Ze willen vooral dat grootverbruikers en vervuilende sectoren niet langer profiteren van lagere tarieven of vrijstellingen, en streven naar een gelijk speelveld binnen de EU. De opbrengsten uit hogere energiebelastingen worden ingezet om verduurzaming te financieren, vooral voor mensen die dit zelf niet kunnen betalen.
Volt vindt dat het huidige systeem met uitzonderingen op de energiebelasting leidt tot oneerlijke concurrentie en onvoldoende prikkels voor verduurzaming. Door alle vrijstellingen en verlagingen af te schaffen, willen ze zorgen dat de vervuiler betaalt en dat grootverbruikers niet langer worden bevoordeeld. Dit moet leiden tot een eerlijker en effectiever systeem dat verduurzaming stimuleert.
“We faseren alle uitzonderingen op de energiebelasting uit - zoals de verlaging van de belasting op aardgas en elektriciteit voor grootverbruikers.”
“We zorgen ervoor dat de vervuiler betaalt. Daarom heffen we alle vrijstellingen op de energiebelasting en accijnsvrijstellingen op.”
Volt wil de belasting op energie (zoals leidingwater, afvalstoffen, kolen en gas) verhogen om milieukosten te internaliseren. De extra opbrengsten worden gebruikt om verduurzaming te financieren, met speciale aandacht voor mensen die dit zelf niet kunnen betalen.
“De belasting op leidingwater, afvalstoffen, kolen en gas wordt verhoogd. Door milieukosten in rekening te brengen, zullen producenten en consumenten verstandiger omgaan met het verbruik van primaire grondstoffen.”
“We werken toe naar een stelsel waarbij een gedeelte van de inkomsten van CO₂-heffingen (o.a. belasting en ETS) beschikbaar gesteld wordt om de verduurzaming te financieren bij inwoners die dit zelf niet kunnen betalen.”
Volt wil voorkomen dat landen elkaar beconcurreren met lage energiebelastingen ("race-to-the-bottom") en streeft naar harmonisatie van energiebelastingnormen binnen de EU.
“Om een race-to-the-bottom te voorkomen werken we toe naar een gelijk speelveld op het gebied van energie in de EU, waarbij elke lidstaat dezelfde normen voor energiebelasting hanteert.”
DENK wil dat grote energieverbruikers in de commerciële sector relatief meer energiebelasting gaan betalen, zodat de lasten eerlijker verdeeld worden en verduurzaming wordt gestimuleerd. Voor huishoudens wil DENK juist lagere energiekosten realiseren, onder andere door subsidies en het behoud van de salderingsregeling. De partij richt zich op het principe dat de vervuiler betaalt, zonder de lasten voor gewone burgers te verhogen.
DENK vindt dat bedrijven in de commerciële sector die veel energie verbruiken, relatief meer energiebelasting moeten betalen om zo een eerlijke bijdrage te leveren aan de energietransitie en verduurzaming. Dit moet een extra stimulans zijn voor grote vervuilers om te vergroenen, terwijl huishoudens worden ontzien.
DENK wil dat huishoudens profiteren van verduurzaming door een lagere energierekening, onder andere via subsidies voor isolatie en zonnepanelen. De partij wil voorkomen dat burgers extra belast worden via het klimaatbeleid.
“Huishoudens profiteren van verduurzaming door een lagere energierekening. De overheid ondersteunt dit actief, met name door méér subsidies beschikbaar te stellen voor het isoleren van huurwoningen en zonnepanelen voor particulieren.”
“Klimaatbeleid is hard nodig, maar mag geen middel worden om burgers betuttelend te bejegenen of op de kosten te jagen.”
FVD wil de energiebelasting fors verlagen en terugbrengen naar het niveau van vóór de kabinetten-Rutte, met als doel de energierekening voor burgers en bedrijven drastisch te verlagen. Ze keren zich tegen klimaatmaatregelen die volgens hen de energiebelasting onnodig verhogen en willen de ODE-verhoging terugdraaien. Hun kernvisie is dat energie betaalbaar en betrouwbaar moet zijn, zonder extra lasten voor burgers door klimaatbeleid.
FVD vindt de huidige energiebelasting te hoog door klimaatbeleid en wil deze terugbrengen naar het oude niveau, zodat de energierekening daalt. Ze zien de belastingverhogingen als onrechtvaardig en willen burgers en bedrijven direct financieel ontlasten.
“We verlagen de energiebelastingen naar het niveau van voor het tijdperk Rutte (de belasting op elektriciteit van €0,12 naar €0,11 per kWh; en de belasting op gas van €0,70 naar € 0,17 per m³), zodat de energierekening weer omlaag kan.”
“We verlagen energiebelastingen en draaien de ODE-verhoging terug, zodat de energierekening fors daalt.”
FVD koppelt de hoge energiebelasting direct aan klimaatbeleid en wil alle klimaatgerelateerde heffingen en regels afschaffen. Ze stellen dat deze maatregelen energie onnodig duur maken en willen deze lasten niet langer op burgers afwentelen.
“Onder het mom van CO2-reductie zijn belastingen en heffingen extreem gestegen, waardoor burgers en bedrijven met torenhoge kosten worden geconfronteerd.”
“We stoppen alle klimaatplannen en de €1.000 miljard die we daarmee besparen [...] geven we terug aan de hardwerkende Nederlander in de vorm van lastenverlichting.”
JA21 wil de energiebelasting voor burgers en bedrijven verlagen en vereenvoudigen, met als doel energie betaalbaar te houden en lasten te verminderen. Ze pleiten voor het schrappen van de Opslag Duurzame Energie binnen de energiebelasting en zijn tegen het gebruik van belastingen als pressiemiddel voor gedragsverandering richting duurzaamheid. Hun visie is dat energiebeleid vooral gericht moet zijn op betaalbaarheid en keuzevrijheid, niet op het afdwingen van een duurzame levensstijl via fiscale prikkels.
JA21 vindt dat de energiebelasting te hoog is en een te groot deel van de energierekening uitmaakt, waardoor vooral de middengroepen financieel in de knel komen. Ze willen de energiebelasting verlagen en vereenvoudigen door specifieke onderdelen te schrappen en geen extra belastingen in te voeren die gedragsverandering afdwingen. Dit moet de energierekening voor gezinnen en bedrijven verlichten en de betaalbaarheid van energie waarborgen.
“De btw op energie verlagen.”
“Het Opslag Duurzame Energie-onderdeel binnen de energiebelasting schrappen.”
“Geen belastingen als pressiemiddel om Nederlanders een andere, ‘duurzamere’ levensstijl op te dringen.”
“Het aandeel belastingen als onderdeel van de totale energierekening is in Nederland het hoogste van Europa. Al jaren raken middengroepen in de knel door dit aspect van de energietransitie. JA21 wil deze trend keren en betaalbaarheid als uitgangspunt voor ons energiebeleid nemen.”
BVNL wil de energiebelastingen in Nederland fors verlagen, bij voorkeur zelfs volledig afschaffen, om de energierekening voor burgers en bedrijven betaalbaar te houden. Hun kernvisie is dat energie geen melkkoe van de overheid mag zijn en dat Nederland moet streven naar het EU-gemiddelde of lager qua energiebelasting. Dit past in hun bredere streven naar lagere lasten en meer economische vrijheid.
BVNL vindt de huidige energiebelastingen te hoog en ziet deze als een onnodige financiële last voor burgers en bedrijven. Ze willen de energiebelastingen minimaal verlagen naar het EU-gemiddelde, maar het liefst nog verder of zelfs helemaal afschaffen. Dit moet bijdragen aan een lagere energierekening en een aantrekkelijker vestigingsklimaat.
“De energiebelastingen worden minimaal verlaagd naar het EU-gemiddelde, maar bij voorkeur nog lager of zelfs helemaal afgeschaft.”
Het verlagen of afschaffen van energiebelastingen is onderdeel van een bredere visie om de energierekening betaalbaar te maken en het vestigingsklimaat te verbeteren. BVNL koppelt dit aan het streven naar energiesoevereiniteit en lagere lasten voor werkenden en ondernemers.
“BVNL wil een betaalbare energierekening. Nederland moet streven naar energiesoevereiniteit waardoor we als land minder afhankelijk worden van energie uit het buitenland en de energierekening omlaaggaat.”
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
NSC wil de energiebelasting socialer maken door een sociaal tarief in te voeren, zodat energie voor huishoudens betaalbaarder wordt, vooral voor mensen met lagere inkomens. Tegelijkertijd wil NSC belastingkortingen en vrijstellingen op fossiele brandstoffen voor grote bedrijven in Europees verband afbouwen. De partij zet in op een eerlijke verdeling van de energielasten en het structureel betaalbaar houden van energie tijdens de energietransitie.
NSC wil de energiebelasting hervormen door een sociaal tarief in te voeren, zodat het verwarmen van woningen goedkoper wordt voor huishoudens, met name voor mensen met lagere inkomens. Dit moet energiearmoede tegengaan en de energietransitie eerlijker maken.
“We voeren een sociaal tarief in op de energiebelasting, waardoor het verwarmen van uw huis goedkoper wordt.”
NSC wil belastingvoordelen voor fossiele brandstoffen bij bedrijven afbouwen, vooral in Europees verband, om zo de energietransitie te versnellen en private investeringen in duurzame energie te stimuleren.
De SGP vindt dat energiebelasting een prikkel mag zijn om zuinig met energie om te gaan, maar huishoudens niet in de knel mag brengen. Ze pleiten voor een sociaal tarief en een maximum energieprijs voor kwetsbare huishoudens, en willen dubbele energiebelasting voor batterijen afschaffen. De partij benadrukt het belang van betaalbaarheid en eerlijkheid in de energiebelasting, met oog voor kwetsbare groepen.
De SGP erkent dat energie een eerste levensbehoefte is en wil voorkomen dat energiebelasting huishoudens financieel in de problemen brengt. Ze pleiten voor een sociaal tarief en een maximum energieprijs voor kwetsbare huishoudens, zodat de belasting een prikkel blijft zonder mensen te benadelen.
“Energie is een eerste levensbehoefte. De energiebelasting voor kleinverbruikers mag een prikkel zijn om zuinig aan te doen, maar moet huishoudens niet klemzetten. Er komt een sociaal tarief, een maximum energieprijs, voor kwetsbare huishoudens.”
“Energie is een eerste levensbehoefte. De energiebelasting voor kleinverbruikers mag een prikkel zijn om zuinig aan te doen, maar mag huishoudens niet klemzetten. De SGP wil een sociaal tarief, een maximum energieprijs, voor kwetsbare huishoudens.”
De SGP wil de dubbele energiebelasting op batterijen afschaffen om de energietransitie en opslag van duurzame energie te stimuleren. Dit voorkomt onnodige kosten en maakt het aantrekkelijker om te investeren in grootschalige batterijen.
“De dubbele energiebelasting voor batterijen wordt afgeschaft.”
De VVD wil de energiebelasting voor huishoudens verlagen om de energierekening betaalbaarder te maken en zo de vaste lasten te drukken. Dit past in hun bredere streven om de kosten van het dagelijks leven te verlagen en werken meer te laten lonen, zonder de lasten voor burgers en bedrijven te verhogen.
De VVD ziet de hoge energierekening als een belangrijke oorzaak van financiële druk op huishoudens. Door de energiebelasting te verlagen, willen ze de vaste lasten structureel omlaag brengen en zo de betaalbaarheid van energie verbeteren. Dit moet ervoor zorgen dat werken loont en het leven voor de middenklasse betaalbaar blijft.
“Om ervoor te zorgen dat energie voor huishoudens betaalbaarder wordt, verlagen we de energiebelasting.”
“Wij pakken dit bij de wortel aan. Niet door een grote, dure overheid op te tuigen en te laten herverdelen, maar door de vaste lasten te verlagen en regels die het leven duurder maken te schrappen.”
“Bijvoorbeeld door het verlagen van de energiebelasting en het bijna gratis maken van de kinderopvang.”
50PLUS wil de energiebelasting en accijnzen op energie betaalbaar houden voor burgers, met bijzondere aandacht voor ouderen en mensen met een smalle beurs. Ze pleiten voor het bevriezen van de huidige accijnstarieven op brandstof en zijn tegen nationale extra heffingen of belastingen bovenop Europese afspraken. Hun visie is dat energiebeleid niet mag leiden tot extra lasten voor burgers, en dat Nederland geen koploper moet zijn in het verhogen van energiebelastingen.
50PLUS wil voorkomen dat de energiebelasting op brandstof weer stijgt naar het niveau van vóór 2022. Dit standpunt is bedoeld om de lasten voor automobilisten, waaronder veel ouderen, niet verder te verhogen.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
De partij is tegen nationale CO2-heffingen of extra energiebelastingen die verder gaan dan Europese regelgeving. Ze vinden dat Nederland niet strenger moet zijn dan andere EU-landen, om de concurrentiepositie en betaalbaarheid te beschermen.
“Dus geen nationale CO2-heffingen en geen extra regels bovenop de Europese afspraken.”
Het CDA noemt energiebelasting niet expliciet, maar pleit voor een evenwichtige beprijzing van energie en andere verbruiksbelastingen om transities mogelijk te maken, met oog voor betaalbaarheid voor huishoudens en bedrijven. Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen en complexe fiscale uitzonderingen afbouwen, waarbij opbrengsten worden ingezet voor effectieve fiscale maatregelen of subsidies. Specifieke voorstellen over de hoogte, vorm of aanpassing van de energiebelasting ontbreken.
Het CDA ziet beprijzing (waaronder energiebelasting valt) als een instrument om de energietransitie en andere maatschappelijke transities mogelijk te maken, maar benadrukt het belang van betaalbaarheid en perspectief voor huishoudens en bedrijven. De partij wil een balans zoeken tussen beprijzen, normeren en subsidiëren.
“We beprijzen om transities mogelijk te maken. Daarin zoeken we het evenwicht tussen beprijzen, normeren en subsidiëren, met betaalbaarheid en perspectief voor huishoudens en bedrijven.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen door fiscale uitzonderingsregelingen, waar ook energiebelasting onder kan vallen, stapsgewijs af te schaffen of te versoberen. De opbrengsten hiervan worden ingezet voor effectieve fiscale maatregelen of subsidies.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering. We zetten de opbrengst in voor fiscale maatregelen of subsidies die effect hebben.”
D66 wil het systeem van energiebelasting hervormen om verduurzaming te stimuleren en klimaatrechtvaardigheid te bevorderen. Ze stellen voor om de huidige degressieve energiebelasting te vervangen door een vlaktaks op aardgas en elektriciteit, en willen saldering toepassen om het gebruik van thuisbatterijen en vehicle-to-grid te stimuleren. Deze maatregelen zijn bedoeld om fossiele subsidies sneller af te bouwen en het systeem eenvoudiger en eerlijker te maken voor huishoudens en bedrijven.
D66 wil de bestaande degressieve energiebelasting vervangen door een vlaktaks, zodat grote bedrijven, het MKB en huishoudens eerlijker bijdragen aan de energietransitie. Dit moet het systeem eenvoudiger maken en fossiele subsidies sneller afbouwen, met als doel klimaatrechtvaardigheid en een gelijk speelveld voor duurzame bedrijven.
“Om de fossiele subsidies sneller af te bouwen wordt een vlaktaks voor energiebelasting op aardgas en elektriciteit ingevoerd. Dit ter vervanging van het degressieve stelsel van energiebelasting. Door deze vlaktaks wordt dit stelsel eenvoudig om uit te voeren en te controleren door de belastingdienst. Tevens zorgt de vlaktaks voor klimaatrechtvaardigheid tussen grote bedrijven, het MKB en de huishoudens. D66 zal in Europa motiveren om daar ook de vlaktaks op energiebelasting door te voeren.”
D66 wil stapeling van energiebelasting voorkomen door saldering toe te passen, zodat het gebruik van thuisbatterijen en vehicle-to-grid aantrekkelijker wordt. Dit moet de energietransitie versnellen door huishoudens te stimuleren om actief deel te nemen aan lokale energieopslag en -uitwisseling.
“De energiebelasting wordt gesaldeerd om stapelen van energiebelasting te voorkomen en daarmee gereguleerd gebruik van thuisbatterijen en vehicle to grid (v2g) te stimuleren.”
De SP wil de energiebelasting voor huishoudens en kleine bedrijven verlagen en deze juist verhogen voor grootverbruikers, zodat de energierekening voor gewone mensen omlaag gaat en de grootste vervuilers meer betalen. Dit past in hun bredere visie om de energietransitie eerlijk te laten verlopen, waarbij lasten eerlijker verdeeld worden en lage inkomens profiteren van lagere kosten.
De SP vindt dat de energielasten eerlijker verdeeld moeten worden: huishoudens en kleine bedrijven betalen nu relatief veel, terwijl grote vervuilers worden ontzien. Door de energiebelasting voor gewone mensen te verlagen en voor grootverbruikers te verhogen, wil de SP zowel de energierekening verlagen als de uitstoot terugdringen. Dit moet vooral mensen met lage inkomens financieel ontlasten en de klimaatdoelen dichterbij brengen.
“We verlagen de energiebelasting voor huishoudens en kleine bedrijven en verhogen deze voor grootverbruikers. Mensen met een laag inkomen houden tot wel honderd euro per jaar extra over. Ook middeninkomens profiteren. Alleen de top 10 procent hoogste inkomens betalen iets meer, omdat zij ook het meest uitstoten.”
“Dat verlaagt niet alleen de uitstoot, maar ook structureel de maandlasten. Met deze aanpak werken we aan de klimaatdoelen én verbeteren we het dagelijks leven van miljoenen mensen.”
De Partij voor de Dieren vindt de huidige energiebelasting onrechtvaardig omdat grootverbruikers relatief minder betalen dan burgers en het mkb. Ze pleiten voor een progressieve energiebelasting die grootverbruikers zwaarder belast en mensen met lage inkomens ontziet, zodat de lasten eerlijker worden verdeeld en verduurzaming wordt gestimuleerd.
PvdD wil de energiebelasting hervormen zodat grootverbruikers niet langer worden bevoordeeld ten opzichte van huishoudens en het mkb. Door een progressieve energiebelasting te introduceren, willen ze de lasten eerlijker verdelen en verduurzaming stimuleren, terwijl mensen met lage inkomens worden ontzien.
“De huidige energiebelasting is onrechtvaardig omdat grootverbruikers relatief veel minder betalen dan burgers en het mkb. We introduceren een progressieve energiebelasting die mensen met lage inkomens ontziet en ervoor zorgt dat grootverbruikers meer gaan betalen.”