50PLUS noemt "email" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar adresseert digitale communicatie van overheden en de noodzaak van alternatieven voor mensen die moeite hebben met digitale middelen. De partij pleit voor begrijpelijke digitale communicatie, papieren alternatieven en bereikbaarheid van overheidsdiensten via post, telefoon of fysieke balie, zodat ook ouderen die niet met email overweg kunnen, toegang houden tot essentiële diensten.
50PLUS vindt dat digitale communicatie, waaronder email, niet de enige manier mag zijn waarop burgers met de overheid moeten communiceren. Zij willen dat overheidsdiensten altijd ook bereikbaar zijn via post, telefoon of fysieke balie, en dat er papieren alternatieven beschikbaar zijn voor mensen die moeite hebben met digitale formulieren. Dit voorkomt uitsluiting van ouderen en digibeten.
“Overheidsdiensten en facilitaire bedrijven bieden ouderen en gehandicapten die moeite hebben met digitale formulieren, een papieren alternatief.”
“Overheidsdiensten en maatschappelijke organisaties (zoals DigiD, MijnOverheid, zorgportalen) zijn altijd ook bereikbaar via post, telefoon of fysieke balie.”
50PLUS eist dat alle digitale communicatie van overheden, waaronder email, in begrijpelijke taal (B1-niveau) en volgens toegankelijkheidsrichtlijnen wordt opgesteld. Dit moet voorkomen dat ouderen en minder digitaal vaardigen worden buitengesloten of in de problemen komen door onduidelijke digitale berichten.
“Alle digitale communicatie van overheden dient te voldoen aan begrijpelijke taal (B1) en toegankelijkheidsrichtlijnen.”
FVD wil dat e-mail en andere digitale communicatie dezelfde wettelijke bescherming krijgen als briefpost en telefoongesprekken. Zij pleiten ervoor het briefgeheim uit te breiden naar digitale communicatie, zodat e-mails vertrouwelijk en zonder toezicht of censuur kunnen worden verstuurd. Dit moet de privacy van burgers in het digitale tijdperk waarborgen.
FVD vindt dat het grondwettelijke briefgeheim moet worden gemoderniseerd en ook moet gelden voor digitale communicatie, waaronder e-mail. Hiermee willen zij voorkomen dat de overheid of andere partijen zonder toestemming e-mails kunnen inzien of afluisteren, en zo de privacy van burgers beschermen in een steeds digitalere samenleving.
“Forum voor Democratie vindt dat dit recht in de moderne tijd ook moet gelden voor digitale communicatie tussen burgers. Iedereen moet vertrouwelijk en zonder toezicht of censuur kunnen communiceren, ook online.”
“Het briefgeheim, zoals vastgelegd in artikel 13 van de Grondwet, gaat ook gelden voor digitale communicatie, zodat e-mails en berichten dezelfde bescherming genieten als briefpost en telefoongesprekken.”
Het verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren (PvdD) noemt "email" niet expliciet als onderwerp van beleid. Wel benadrukt de partij het belang van digitale toegankelijkheid en privacy, waarbij communicatie met de overheid altijd mogelijk moet blijven via platformonafhankelijke middelen zoals websites en post, en niet uitsluitend via apps. Concrete voorstellen over het gebruik of de bescherming van email ontbreken.
De PvdD wil voorkomen dat burgers worden gedwongen om uitsluitend via apps of Big Tech-platformen te communiceren met overheid, scholen, zorginstellingen of banken. Dit standpunt is relevant voor email, omdat het impliceert dat email (als platformonafhankelijk protocol) een toegestane en blijvende optie moet zijn voor digitale communicatie met publieke diensten.
“Diensten van overheid, scholen, zorginstellingen en banken mogen nooit alleen nog maar via apps en platformen van Big Tech bereikbaar zijn. Het blijft voor burgers altijd mogelijk om hun digitale zaken te kunnen regelen via websites en/of platformonafhankelijke protocollen.”
Hoewel niet direct over email, onderstreept de PvdD dat burgers altijd via traditionele post met de overheid moeten kunnen communiceren als alternatief voor digitale middelen. Dit benadrukt het recht op keuzevrijheid in communicatiemiddelen, maar noemt email niet expliciet.
“Communicatie per post blijft altijd mogelijk.”
D66 benoemt "email" uitsluitend in de context van het ontvangen van input en feedback bij het opstellen van het verkiezingsprogramma. Er zijn geen concrete beleidsvoorstellen of standpunten over email als communicatiemiddel, privacy, veiligheid of digitale rechten. Email wordt slechts genoemd als een van de kanalen waarmee leden en organisaties hun inzichten hebben gedeeld.
D66 erkent dat email een belangrijk middel was voor het verzamelen van input van leden en organisaties bij het schrijven van het verkiezingsprogramma. Dit wordt echter puur procedureel genoemd en niet als beleidsstandpunt of onderwerp van regulering.
“De vele brieven en e-mails die bij ons zijn binnengekomen, leverden inzichten op die ons geholpen hebben om keuzes te maken.”
JA21 noemt "email" slechts één keer in haar verkiezingsprogramma, en uitsluitend in de context van ontvangen berichten van bezorgde burgers over de wolf. Er zijn geen concrete beleidsvoorstellen of standpunten over email als technologie, communicatiekanaal, privacy, digitalisering of cyberveiligheid. Email wordt enkel als illustratie gebruikt voor maatschappelijke onrust.
JA21 verwijst naar ontvangen e-mails van burgers en hobbyboeren als bewijs van groeiende zorgen over de aanwezigheid van de wolf in Nederland. Email wordt hier niet als beleidsinstrument of onderwerp van beleid behandeld, maar als illustratie van burgerparticipatie en maatschappelijke signalen.
“de vele bezorgde e-mails van hobbyboeren en wandelaars”
NSC erkent de groeiende dreiging van digitale criminaliteit, waaronder misdrijven via e-mail zoals phishing en diefstal van klantgegevens. Hun belangrijkste voorstel is om meer te investeren in de bestrijding van digitale criminaliteit en om politie en justitie ruimere mogelijkheden te geven om deze vormen van criminaliteit aan te pakken, met extra aandacht voor preventie en het wegnemen van belemmeringen voor het waarschuwen van slachtoffers.
NSC ziet digitale criminaliteit via e-mail, zoals phishing en datadiefstal, als een urgent probleem dat vraagt om versterkte opsporing, preventie en betere bescherming van burgers. De partij wil investeren in de aanpak van deze misdrijven en pleit voor het wegnemen van privacybelemmeringen die het vroegtijdig waarschuwen van slachtoffers nu nog in de weg staan.
“We willen dat er meer wordt geïnvesteerd in de aanpak van digitale criminaliteit en strafbare feiten via internet en e-mail. Politie en justitie moeten ruimere mogelijkheden krijgen om criminaliteit te kunnen aanpakken en de schade daarvan te beperken. Ook moet meer worden ingezet op slachtofferpreventie en moeten de huidige (privacy gerelateerde) belemmeringen voor het vroegtijdig waarschuwen van slachtoffers zo veel mogelijk worden weggenomen.”
De VVD wil dat contact met de overheid, waaronder via e-mail, sneller en klantvriendelijker wordt. Ze pleiten voor het verlagen van de wachttijd bij alle vormen van contact, inclusief e-mail, zodat burgers en bedrijven efficiënter geholpen worden. Dit past binnen hun bredere visie op een toegankelijke, begrijpelijke en digitale overheid.
De VVD vindt dat burgers en bedrijven sneller geholpen moeten worden door de overheid, ongeacht het gekozen communicatiemiddel. Wachttijden bij e-mail, telefoon, post of fysiek contact moeten daarom fors worden verkort. Dit moet de overheid klantvriendelijker en efficiënter maken.
“De wachttijd bij contact met de overheid moet flink omlaag, ongeacht of het contact per telefoon, e-mail, post gaat of fysiek is.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma