De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest nadrukkelijk niet voor het één-op-één vervangen van alle fossiele auto’s door elektrische auto’s, vanwege de grote impact op grondstoffen en ruimte. In plaats daarvan wil de partij het autobezit verminderen door te investeren in openbaar vervoer en deelmobiliteit, en het gebruik van zuinige auto’s stimuleren boven grote, vervuilende modellen.
PvdD wijst het idee af om simpelweg alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische auto’s, omdat dit volgens hen te veel beslag legt op grondstoffen en openbare ruimte. Ze vinden dat het verminderen van het totale aantal auto’s, via beter openbaar vervoer en deelmobiliteit, duurzamer is dan massale elektrificatie van het wagenpark.
“We kiezen voor slimme oplossingen en vervangen niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een door elektrische. Auto’s staan 95% van de tijd stil en gebruiken zo onnodig veel grondstoffen en openbare ruimte.”
“We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
De partij wil autobezit terugdringen door deelmobiliteit fiscaal aantrekkelijk te maken en fors te investeren in openbaar vervoer, zodat minder mensen een eigen (elektrische) auto nodig hebben.
“Niet eigendom, maar gebruik staat voorop.”
“Zo komt er meer ruimte op straat en zijn automobilisten goedkoper uit. Je betaalt tenslotte alleen als je een deelauto ook echt gebruikt.”
“Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
PvdD maakt een uitzondering voor bestel- en vrachtauto’s, waar elektrificatie wel de norm wordt, in tegenstelling tot personenauto’s.
“In 2030 zijn vrijwel alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland elektrisch.”
JA21 is kritisch over het huidige beleid rond elektrische auto’s en verzet zich tegen dwang en verplichtingen richting elektrificatie, vooral voor zwaar transport en ondernemers. De partij vindt dat elektrisch rijden nog niet geschikt is voor grootschalige toepassing en pleit voor behoud van keuzevrijheid, geen verbod op brandstofauto’s, en het tegengaan van maatregelen die burgers en ondernemers richting elektrisch rijden dwingen.
JA21 verzet zich tegen het verplicht stellen van elektrische auto’s, vooral voor zwaar transport en ondernemers, vanwege praktische bezwaren zoals netcongestie, hoge kosten en het ontbreken van laadinfrastructuur. De partij vindt dat ondernemers niet mogen worden opgezadeld met ondoordacht beleid en dat van dwang geen sprake kan zijn.
JA21 is tegen een verbod op de verkoop van brandstofauto’s en tegen milieuzones die burgers richting elektrisch rijden dwingen. De partij vindt dat de keuzevrijheid van automobilisten behouden moet blijven en dat autorijden niet kunstmatig ontmoedigd mag worden.
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
JA21 stelt dat elektrisch rijden, met name voor zwaar transport en lange afstanden, op dit moment niet realistisch is vanwege technische en economische beperkingen. De partij wijst op problemen als netcongestie, hoge kosten en het ontbreken van voldoende laadfaciliteiten.
“Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
“De problemen op het gebied van netcongestie maken de operatie onmogelijk, laadfaciliteiten ontbreken, de kosten voor ondernemers zijn gigantisch en daarmee ook de financiële gevolgen voor consumenten.”
De PVV is uitgesproken tegen het verplicht stellen of bevoordelen van elektrische auto’s. Zij willen geen verplicht elektrisch rijden, geen verbod op brandstofauto’s, geen exclusieve parkeerplekken voor elektrische auto’s en afschaffing van zero-emissiezones. De partij ziet elektrische auto’s vooral als duur en onbereikbaar voor veel mensen, en verzet zich tegen beleid dat deze voertuigen bevoordeelt of verplicht stelt.
De PVV verzet zich tegen elke vorm van verplichting rondom elektrisch rijden en wil dat de keuzevrijheid voor de automobilist behouden blijft. Zij vinden dat elektrisch rijden niet mag worden afgedwongen en dat brandstofauto’s niet verboden mogen worden.
De partij vindt zero-emissiezones oneerlijk voor ondernemers en automobilisten die geen dure elektrische auto kunnen betalen. Ook willen ze niet dat elektrische auto’s voorrang krijgen bij parkeren.
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
De PVV stelt dat de opkomst van elektrische auto’s (en andere elektrische toepassingen) het elektriciteitsnet overbelast en ziet dit als een probleem voor de leveringszekerheid.
“Warmtepompen, zonnepanelen, windturbines, laadpalen – het elektriciteitsnet kan al die gekkigheid helemaal niet aan.”
De SGP is voorstander van het stimuleren van elektrisch rijden, mits dit niet wordt benadeeld ten opzichte van benzine- en dieselauto’s, en pleit voor een langetermijnbeleid zonder jojo-effecten. De partij wil het leasen van accupakketten aantrekkelijker maken, de subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s versterken, en zakelijke leaserijders verplichten tot emissieloze of zuinige hybride auto’s. Tegelijkertijd wijst de SGP op milieuproblemen bij batterijproductie en wil innovatie in batterijtechnologie stimuleren.
De SGP vindt dat elektrisch rijden minimaal gelijk behandeld moet worden aan rijden op benzine of diesel, en wil geen bevoordeling van zware SUV’s. Dit standpunt is gericht op eerlijkheid en het stimuleren van verduurzaming zonder onnodige nadelen voor elektrische auto’s.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
Om de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s te stimuleren en de verduurzaming van het wagenpark te versnellen, wil de SGP zakelijke leaserijders verplichten tot emissieloze of zuinige hybride auto’s, met oog voor praktische problemen rond laadinfrastructuur.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.”
De SGP wil het leasen van accupakketten stimuleren om het risico voor consumenten te verlagen en de aanschaf van elektrische auto’s aantrekkelijker te maken. Daarnaast wordt de subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s voortgezet en versterkt om export te voorkomen.
“De overheid stimuleert het leasen van het dure accupakket van elektrische auto's, zodat de risico's voor de auto-eigenaar afnemen en aanschaf van de auto aantrekkelijker wordt.”
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
De SGP erkent de milieuproblemen bij de productie van lithium-ion batterijen en wil daarom innovatie in schonere batterijtechnologieën, zoals solid state batterijen, stimuleren.
“De productie van lithium-ion batterijen gaat gepaard met aanzienlijke lokale milieuvervuiling. De SGP wil de ontwikkeling en introductie van onder meer solid state batterijen stimuleren.”
De SGP pleit voor een stabiel, langetermijnbeleid voor emissieloos rijden en benadrukt het belang van techniekneutraliteit, zodat verschillende duurzame technologieën een kans krijgen.
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojo-beleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
BBB erkent het belang van de auto, ook in de toekomst, en wil elektrisch laden als onderdeel van het totaalpakket op verzorgingsplaatsen behouden. Tegelijkertijd verzet BBB zich tegen het ontmoedigen van autogebruik via zero-emissiezones en dure, overhaaste maatregelen, en kiest zij voor technologische neutraliteit en stimulering van schonere brandstoffen zonder de elektrische auto te verplichten of bevoordelen.
BBB vindt dat klassieke tanken, elektrisch laden en winkels op verzorgingsplaatsen voor iedereen bereikbaar moeten blijven. Hiermee erkent de partij de rol van de elektrische auto, maar zonder deze te verplichten of te bevoordelen boven andere vormen van vervoer.
“Klassiek tanken, elektrisch laden én een winkel, onder één dak en voor iedereen bereikbaar. We beschermen familiebedrijven en mkbondernemers die deze voorzieningen al jarenlang runnen.”
BBB is tegen het invoeren van zero-emissiezones, omdat deze ondernemers en automobilisten zouden benadelen en autogebruik ontmoedigen. De partij kiest voor stimulering van schonere brandstoffen en voertuigen, maar zonder de elektrische auto als enige oplossing te presenteren.
“Verbod op Zero-emissie zones. Deze zones zijn zeer schadelijk voor ondernemers in de binnensteden die onrendabele hoge uitgaven moeten doen en niet meer bevoorraad kunnen worden.”
“We stimuleren schonere brandstoffen en voertuigen zonder de auto te ontmoedigen.”
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
BBB verzet zich tegen beleid dat de automobilist zwaar belast, zoals dure of overhaaste maatregelen die niet aantoonbaar effectief zijn voor mobiliteit. Dit impliceert ook scepsis tegenover het verplicht stellen of financieel bevoordelen van elektrische auto’s.
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit.”
Volt wil de transitie naar elektrische auto’s versnellen door vanaf 2030 de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren te verbieden en zakelijke leaseauto’s uitstootvrij te maken. Tegelijkertijd pleit Volt voor een eerlijker belastingstelsel dat rekening houdt met het gewicht en de milieubelasting van elektrische auto’s, en stimuleert het onderzoek naar de daadwerkelijke klimaatwinst van het vervangen van bestaande auto’s. Hun visie is pragmatisch: elektrificatie is noodzakelijk, maar moet gepaard gaan met slimme prikkels en oog voor de volledige milieubelasting.
Volt wil sneller dan de EU de overstap naar elektrische auto’s afdwingen door de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren vanaf 2030 te verbieden. Dit moet de elektrificatie van het wagenpark versnellen en de tweedehandsmarkt voor emissieloze voertuigen stimuleren.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren. Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn. Zo stimuleren we ook de tweedehandsmarkt in emissieloze voertuigen.”
“In 2030 zijn we volledig gestopt met de verkoop van verbrandingsmotoren. Op deze manier maakt de industrie op tijd de transitie naar dat wat nodig is voor de nieuwe Europese economie.”
Volt erkent dat elektrische auto’s vaak zwaarder zijn en wil daarom een gewichtscorrectie toepassen op de wegenbelasting zolang er nog geen betalen-naar-gebruik is. Daarnaast wil Volt dat de volledige milieubelasting van auto’s, inclusief productie en grondstoffen, wordt meegenomen in de BPM.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
Volt wil voorkomen dat mensen onnodig hun huidige (zuinige) auto vervangen door een elektrische, als dat per saldo slechter is voor het klimaat. Daarom investeert Volt in onderzoek en een tool die automobilisten inzicht geeft in de beste keuze voor hun situatie.
“Als je weinig rijdt en een zuinige, kleine auto hebt, kan het beter zijn voor het klimaat om je huidige auto eerst op te rijden. We investeren in onderzoek naar het omslagpunt en in een platform/tool die rijders inzicht geeft in wat voor hun persoonlijke situatie de beste keuze is.”
De ChristenUnie stimuleert het gebruik van elektrische auto’s als onderdeel van de transitie naar schoner vervoer, met specifieke aandacht voor fiscale stimulering en een eerlijke verdeling van lasten. Ze willen de motorrijtuigenbelasting aanpassen met een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s en een kilometerprijs invoeren die rekening houdt met milieukenmerken, tijd en plaats.
De ChristenUnie wil het gebruik van elektrische auto’s bevorderen door fiscale prikkels, zoals een aangepaste motorrijtuigenbelasting en een gedifferentieerde kilometerprijs. Hiermee willen ze elektrisch rijden aantrekkelijker maken en tegelijkertijd rekening houden met eerlijkheid en uitvoerbaarheid, vooral voor mensen buiten stedelijke gebieden.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s.”
“We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.”
De ChristenUnie erkent dat de groei van elektrische auto’s druk zet op het elektriciteitsnet en wil daarom laadvoorzieningen pas na essentiële voorzieningen prioriteren bij netcapaciteit. Dit betekent dat bij schaarste eerst ziekenhuizen, woningen en industrie worden bediend, en laadpalen pas daarna.
“Een andere prioritering en zekerheidsklassen is nodig: ziekenhuizen krijgen gegarandeerd vermogen, gevolgd door woningen, industrie, utiliteit en tot slot laadvoorzieningen.”
Om netcongestie te voorkomen, wil de ChristenUnie dat laadpalen verplicht kunnen worden geschakeld door de netbeheerder. Zo kan het opladen van elektrische auto’s worden afgestemd op de beschikbare netcapaciteit.
“Warmtepompen, laadpalen en batterijen krijgen een verplichte schakelmogelijkheid waardoor de netbeheerder lokaal, regionaal en landelijk stuurmogelijkheden krijgt.”
D66 wil de overstap naar elektrische auto’s versnellen door deze betaalbaarder te maken met subsidies en belastingvoordelen, en door het aanbod van elektrische deelauto’s te vergroten. Tegelijkertijd bouwen ze fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af en streven ze naar een standaard plek voor elektrische auto’s in het vervoersaanbod. Hun visie is gericht op schone, toegankelijke mobiliteit voor iedereen, met oog voor eerlijkheid en klimaatdoelen.
D66 ziet betaalbaarheid als een belangrijke drempel voor de overstap naar elektrisch rijden en wil deze wegnemen met gerichte financiële prikkels. Door subsidies en belastingvoordelen te bieden, willen ze elektrische auto’s aantrekkelijker maken voor een breed publiek en zo de verduurzaming van mobiliteit versnellen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen.”
Om de transitie naar volledig elektrisch rijden te versnellen, wil D66 de fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens stapsgewijs afbouwen. Dit ontmoedigt het gebruik van fossiele voertuigen in het bedrijfsleven en stimuleert werkgevers om duurzame keuzes te maken.
“We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
D66 wil dat elektrische auto’s standaard onderdeel worden van het vervoersaanbod, met name in de context van deelmobiliteit. Dit vergroot de toegankelijkheid van elektrisch rijden, ook voor mensen die geen eigen auto bezitten, en draagt bij aan schonere steden en dorpen.
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod. Ook vergroten we het aanbod sterk.”
D66 wil het voor mensen mogelijk maken om over te stappen op een elektrische auto zonder dat dit leidt tot hogere maandlasten. Door leningen te koppelen aan de besparing op energiekosten, wordt elektrisch rijden financieel haalbaar voor meer mensen.
“Mensen kunnen bijvoorbeeld hun huis isoleren of gaan rijden in een elektrische auto zónder dat dit elke maand extra geld kost. De lening hiervoor wordt afbetaald uit de lagere energiekosten.”
GroenLinks-PvdA wil dat elektrische auto's vanaf 2030 de norm worden in Nederland: alleen nog elektrische voertuigen mogen dan verkocht worden, inclusief brom- en snorfietsen. Ze versnellen deze transitie door de leasesector eerder volledig elektrisch te maken en koppelen dit aan een breder beleid voor duurzame mobiliteit en eerlijk betalen naar gebruik.
GroenLinks-PvdA stelt als doel dat vanaf 2030 uitsluitend elektrische voertuigen verkocht mogen worden in Nederland, inclusief brom- en snorfietsen. Dit moet de uitstoot van het verkeer drastisch verminderen en de transitie naar duurzame mobiliteit versnellen. De leasesector moet zelfs vóór 2030 volledig overstappen op elektrische auto's.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector gaat voor die tijd al over op 100% elektrische auto’s.”
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
Door de invoering van betalen naar gebruik en differentiatie naar regio en tijd, wil GroenLinks-PvdA het gebruik van elektrische auto's stimuleren. In gebieden waar mensen afhankelijker zijn van de auto, geldt een lager tarief, wat de overstap naar elektrisch rijden aantrekkelijker maakt.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd.”
De VVD wil elektrisch rijden voor een bredere groep Nederlanders bereikbaar maken door de tweedehandsmarkt te stimuleren en de laadinfrastructuur te verbeteren. Ze richten zich op betaalbaarheid, innovatie en praktische oplossingen voor mensen zonder eigen laadpaal. De partij ziet elektrisch rijden als onderdeel van een realistische verduurzaming, zonder de lasten voor burgers onnodig te verhogen.
De VVD vindt het belangrijk dat elektrisch rijden niet alleen voor de rijken is, maar voor een brede doelgroep. Ze willen de tweedehandsmarkt stimuleren en investeren in betere laadinfrastructuur, zodat meer mensen kunnen overstappen op een elektrische auto. Ook wordt aandacht besteed aan collectieve laadoplossingen voor mensen zonder eigen oprit.
“is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt. We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn. Voor degenen die geen laadpaal voor het huis mag plaatsen kan een collectieve of coöperatieve wijkoplossing uitkomst bieden, wat vanuit de overheid ondersteund kan worden.”
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid.”
De VVD wil innovatie op het gebied van elektrische voertuigen stimuleren door samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen te faciliteren. Dit moet leiden tot technologische vooruitgang en een sterkere positie van Nederland op het gebied van elektrisch vervoer.
“We faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen om innovaties rondom EV-technieken te stimuleren.”
BIJ1 is kritisch over het idee dat de overstap van brandstofauto’s naar elektrische auto’s dé oplossing is voor duurzame mobiliteit. In plaats daarvan wil de partij het autobezit verminderen door te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer, omdat de massale vervanging door elektrische auto’s volgens hen te veel beslag legt op schaarse grondstoffen.
BIJ1 vindt dat het vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s niet duurzaam is vanwege de grote hoeveelheid benodigde grondstoffen. De partij kiest daarom voor het verminderen van autobezit en het stimuleren van alternatieven.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
In plaats van de focus op elektrische auto’s, wil BIJ1 investeren in beter openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer om mobiliteit duurzaam en rechtvaardig te maken.
“Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt een bereikbaarheidsfonds met als doel niet alleen het financieren van beter openbaar vervoer, maar ook (lokale) voorzieningen voor fietsen en deelvervoer.”
BVNL vindt dat automobilisten volledig vrij moeten zijn in hun keuze voor het type auto, of dat nu elektrisch, benzine of diesel is, en wil dat de overheid deze keuze niet beïnvloedt met belastingen of subsidies. Elektrische auto’s worden niet langer fiscaal bevoordeeld: ze gaan motorrijtuigenbelasting betalen net als andere auto’s. BVNL is tegen overheidssturing richting elektrisch rijden en wil fiscale gelijkheid tussen alle typen auto’s.
BVNL stelt dat de overheid zich niet moet bemoeien met de keuze voor elektrische auto’s via belastingen of subsidies. De partij vindt dat automobilisten zelf moeten bepalen welk type auto zij rijden, zonder financiële prikkels of beperkingen vanuit de overheid.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL wil dat elektrische auto’s niet langer worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Hiermee wordt fiscale gelijkheid tussen alle typen auto’s nagestreefd.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
De SP wil de overstap naar elektrische auto’s versnellen, maar vindt dat dit eerlijk, betaalbaar en toegankelijk moet zijn voor iedereen. Ze pleiten voor een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten met transparante prijzen en willen dat autorijden schoner wordt zonder mensen extra te belasten, vooral waar alternatieven ontbreken. De nadruk ligt op publieke regie, betaalbaarheid en het voorkomen van een verdienmodel voor bedrijven rond elektrisch rijden.
De SP vindt dat iedereen eerlijk en betaalbaar moet kunnen laden en wil daarom een landelijk netwerk van publieke laadpunten realiseren. Ze willen prijsafspraken en misbruik tegengaan, en zien laadpalen als een publieke voorziening, niet als verdienmodel voor bedrijven. Dit moet de overstap naar elektrisch rijden versnellen en eerlijk houden.
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan. De overheid grijpt actief in bij prijsafspraken en misbruik. Met boetes en het intrekken van vergunningen bij exploitanten die de regels overtreden. Op termijn willen we dat laadpalen net zo vanzelfsprekend en publiek worden als straatverlichting of riolering. Geen verdienmodel voor bedrijven, maar een betrouwbare voorziening voor iedereen. Zo versnellen we de overstap naar schoon vervoer en houden we het eerlijk, toegankelijk en betaalbaar.”
De SP steunt de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn, maar wil dat de overgang haalbaar en betaalbaar blijft, vooral voor mensen zonder alternatieven. Ze willen ondersteuning bieden aan mensen die willen overstappen op een schonere auto.
“We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken. ... Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
Het CDA erkent de groeiende rol van elektrische auto’s in de mobiliteitstransitie en wil het belastingstelsel hierop aanpassen. Hun belangrijkste concrete voorstel is het hervormen van de motorrijtuigenbelasting (MRB) zodat deze beter aansluit bij elektrische auto’s, door te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting (MRB) aanpassen om de overstap naar elektrische auto’s te stimuleren en eerlijker te maken. Ze vinden dat het huidige systeem, dat op gewicht is gebaseerd, niet goed past bij elektrische voertuigen, die vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare brandstofauto’s.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
DENK wil elektrisch rijden stimuleren en betaalbaar maken, vooral voor lage en middeninkomens. Hun belangrijkste concrete voorstel is het invoeren van een toegankelijke regeling om elektrisch rijden financieel haalbaar te maken voor deze groepen, als onderdeel van hun bredere inzet op verduurzaming van mobiliteit.
DENK erkent dat de overstap naar elektrisch rijden noodzakelijk is voor het verduurzamen van mobiliteit, maar ziet dat de kosten een drempel vormen voor veel mensen. Daarom pleiten ze voor een toegankelijke regeling die elektrisch rijden betaalbaar maakt voor lage en middeninkomens, zodat de energietransitie eerlijk verloopt en iedereen kan meedoen.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
FVD is kritisch over het bevoordelen van elektrische auto’s en wil het onderscheid in belasting tussen elektrische en andere auto’s opheffen. Ze pleiten voor één basistarief wegenbelasting voor alle brandstoftypen, zodat elektrische auto’s niet langer fiscaal worden bevoordeeld. Hun visie is dat automobilisten gelijk behandeld moeten worden, ongeacht de aandrijving van hun voertuig.
FVD wil het onderscheid in wegenbelasting tussen elektrische auto’s en andere brandstoftypen afschaffen. Ze vinden dat alle automobilisten evenredig moeten worden belast, ongeacht of hun auto op benzine, diesel, LPG, hybride of elektriciteit rijdt. Hiermee keren ze zich tegen het huidige beleid waarin elektrische auto’s fiscaal worden gestimuleerd.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
NSC noemt de elektrische auto slechts zijdelings in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen voor stimulering, aanschafsubsidies of infrastructuur. Het enige expliciete standpunt betreft het slim benutten van het elektriciteitsnet door piek- en daltarieven, zodat het laden van elektrische auto's beter gespreid wordt. Verdere beleidsmaatregelen of visies specifiek gericht op elektrische auto's ontbreken.
NSC wil het elektriciteitsnet efficiënter gebruiken door piek- en daltarieven in te voeren, zodat het laden van elektrische auto’s niet allemaal tegelijk gebeurt. Dit moet helpen om overbelasting van het net te voorkomen en de kosten eerlijker te verdelen. Het voorstel richt zich op gedragssturing van gebruikers, niet op stimulering van elektrische auto’s zelf.
“we het elektriciteitsnet slim benutten door piek- en daltarieven in te voeren, zodat mensen een prikkel hebben om bijvoorbeeld hun elektrische auto’s niet allemaal rond etenstijd op te laden.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma