De PVV is fel tegen het verplicht stellen van elektrisch rijden en het bevoordelen van elektrische auto’s, bijvoorbeeld via exclusieve parkeerplekken of zero-emissiezones. De partij wil geen verbod op brandstofauto’s, geen verplichting tot elektrisch rijden, en streeft naar gelijke behandeling van alle automobilisten in de motorrijtuigenbelasting (mrb) en het parkeerbeleid. De PVV ziet elektrisch rijden als een dure en opgelegde maatregel waar de gewone automobilist niet beter van wordt.
De PVV verzet zich tegen elke vorm van verplichting tot elektrisch rijden en het verbieden van brandstofauto’s. Zij vinden dat autorijden een basisvrijheid is en dat de overheid geen dure alternatieven mag afdwingen. Dit standpunt adresseert direct het beleid rondom elektrisch rijden en de fiscale behandeling van auto’s (zoals mrb).
De PVV is tegen het geven van exclusieve voordelen aan elektrische auto’s, zoals aparte parkeerplekken. Zij vinden dat alle automobilisten gelijk behandeld moeten worden, ongeacht het type aandrijving, en dat elektrisch rijden niet bevoordeeld mag worden via het parkeer- of belastingbeleid.
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
De PVV wil alle zero-emissiezones afschaffen, omdat deze zones volgens de partij ondernemers en automobilisten dwingen tot de aanschaf van dure elektrische voertuigen. Dit raakt direct aan het mrb-beleid en de stimulering van elektrisch rijden via restricties voor brandstofauto’s.
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
De PVV wil dat de opbrengsten uit de mrb (inclusief provinciale opcenten) uitsluitend worden besteed aan zaken waar alle automobilisten baat bij hebben, zoals wegen en verkeersveiligheid, en niet aan klimaatmaatregelen of voordelen voor elektrische auto’s.
“Over de motorrijtuigenbelasting betalen automobilisten provinciale opcenten. Dit geld belandt in de provinciekas en wordt vervolgens aan van alles en nog wat besteed – ook aan dingen waar de automobilist niets aan heeft. Daarom wil de PVV dat de provinciale opcenten een doelheffing worden: dit geld moet worden uitgegeven in het belang van de automobilist – aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc. De automobilist heeft er immers voor betaald.”
JA21 is kritisch over het stimuleren en verplichten van elektrisch rijden, vooral via belastingen of verboden op brandstofauto’s. De partij verzet zich tegen dwangmaatregelen zoals milieuzones, rekeningrijden en hoge motorrijtuigenbelasting (mrb), en wil de vrijheid van autogebruik behouden zonder extra lasten voor automobilisten.
JA21 vindt dat elektrisch rijden niet via dwang of financiële prikkels zoals hogere mrb of verboden moet worden afgedwongen. De partij ziet elektrisch rijden als (nog) niet geschikt voor grootschalige toepassing en wil automobilisten niet financieel straffen of uit hun auto pesten.
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen. De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest é n de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
JA21 is tegen lokale maatregelen die elektrisch rijden afdwingen, zoals milieuzones of zero-emissiegebieden, omdat dit leidt tot onwerkbare situaties voor burgers en ondernemers.
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden. Er ontstaat een lappendeken aan verschillende regelingen over het land wat voor het bedrijfsleven tot een onwerkbare situatie leidt.”
JA21 wil geen belastingen inzetten om mensen richting elektrisch rijden of andere duurzame keuzes te dwingen.
“Geen belastingen als pressiemiddel om Nederlanders een andere, ‘duurzamere’ levensstijl op te dringen.”
BBB is kritisch over het stimuleren van elektrisch rijden via belastingen zoals de motorrijtuigenbelasting (mrb) en pleit voor realistische, betaalbare oplossingen zonder de automobilist extra te belasten. Ze zijn tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist raken en willen geen beleid dat autogebruik ontmoedigt of de kosten voor burgers en kleine ondernemers verhoogt. Concrete voorstellen over aanpassing van de mrb voor elektrisch rijden ontbreken, maar de partij benadrukt het belang van betaalbaarheid en keuzevrijheid.
BBB verzet zich tegen maatregelen die de automobilist financieel benadelen, waaronder het verhogen van de mrb voor elektrisch rijden. Ze willen voorkomen dat burgers en kleine ondernemers de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels in de transitie naar schonere mobiliteit.
“Geen overhaaste en dure maatregelen. BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit. We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken. We zorgen voor een eerlijk speelveld: Nederlandse transportondernemers mogen niet worden benadeeld ten opzichte van buitenlandse concurrenten. We waken voor overhaaste maatregelen die burgers en kleine ondernemers raken.”
BBB vindt dat de overgang naar elektrisch rijden en schonere brandstoffen niet mag leiden tot het ontmoedigen van autogebruik of het beperken van bereikbaarheid, zeker niet via fiscale prikkels zoals de mrb.
BIJ1 is kritisch over het stimuleren van elektrisch rijden als dé oplossing voor duurzame mobiliteit en wil het autobezit juist verminderen in plaats van het massaal vervangen van brandstofauto’s door elektrische auto’s. Ze zijn tegen de kilometerheffing en accijnsverhoging, willen mensen met een gehandicaptenpas vrijstellen van motorrijtuigenbelasting (mrb), en pleiten voor inkomensafhankelijke autobelastingen waarbij lagere inkomens worden ontzien.
BIJ1 vindt het vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s onwenselijk vanwege de grote druk op grondstoffen en kiest voor het verminderen van autobezit door te investeren in openbaar vervoer en alternatieven. Ze zien elektrisch rijden niet als dé duurzame oplossing en richten zich op structurele gedragsverandering.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
BIJ1 wil autobezitters niet extra belasten zolang goed en gratis openbaar vervoer nog niet is gerealiseerd. Ze zijn expliciet tegen de invoering van een kilometerheffing, accijnsverhoging en grootschalige uitbreiding van betaald parkeren.
“BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal.”
Mensen met een gehandicaptenpas hoeven volgens BIJ1 geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen, om zo deze groep financieel te ontzien.
“Mensen met een gehandicaptenpas hoeven geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen.”
BIJ1 wil dat tarieven voor autogebruik, waaronder belasting, afhankelijk worden van inkomen en vermogen. Zo betalen hogere inkomens meer, terwijl lagere inkomens worden ontzien.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
De SP wil elektrisch rijden stimuleren door het betaalbaar en toegankelijk te maken, zonder extra lasten voor automobilisten. Ze zijn tegen rekeningrijden en willen transparante, eerlijke laadprijzen, maar doen geen concrete uitspraken over de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto's. De focus ligt op ondersteuning bij de overstap naar schone auto's en het voorkomen van extra kosten voor mensen die afhankelijk zijn van hun auto.
De SP vindt dat autorijden schoner moet worden, maar niet duurder, en wil mensen ondersteunen bij de overstap naar elektrische auto's. Ze zijn tegen extra belastingen voor automobilisten, zoals rekeningrijden, en willen dat elektrisch laden eerlijk en betaalbaar blijft. Over de mrb voor elektrische auto's wordt echter niet expliciet gesproken.
“Autorijden moet schoner, niet duurder. We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken.”
“Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
“We zijn tegen rekeningrijden. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto mogen niet extra belast worden voor hun dagelijkse reizen.”
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.”
GroenLinks-PvdA wil dat elektrisch rijden vanaf 2030 de norm wordt in Nederland, waarbij alleen nog elektrische voertuigen verkocht mogen worden. Tegelijkertijd willen ze het autobezit en -gebruik eerlijker belasten door de invoering van betalen naar gebruik, met differentiatie naar regio en tijd, maar zonder expliciete uitspraken over de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto's. De partij zet vooral in op elektrificatie van het wagenpark en een rechtvaardiger systeem van autobelastingen.
GroenLinks-PvdA wil de transitie naar elektrisch rijden versnellen door vanaf 2030 alleen nog de verkoop van elektrische voertuigen toe te staan, inclusief brom- en snorfietsen. Hiermee willen ze de uitstoot van het verkeer drastisch verminderen en de klimaatdoelen halen.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
De partij wil de motorrijtuigenbelasting vervangen door een systeem van betalen naar gebruik, waarbij het tarief afhankelijk is van het aantal gereden kilometers, de regio en het tijdstip. Dit moet het autobezit en -gebruik eerlijker belasten, maar er wordt niet expliciet ingegaan op een aparte (lagere of hogere) mrb voor elektrische auto's.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil het autobezit en -gebruik sterk terugdringen en ziet het niet als oplossing om alle fossiele auto’s één-op-één te vervangen door elektrische auto’s. In plaats daarvan pleit de partij voor het fiscaal stimuleren van deelmobiliteit en het invoeren van een intelligente kilometerheffing voor álle voertuigen, inclusief elektrische, waarbij mensen betalen naar gebruik en type voertuig. De PvdD kiest dus niet voor het structureel ontzien van elektrische auto’s in de motorrijtuigenbelasting (mrb), maar voor een systeem waarin ook elektrische rijders naar rato bijdragen.
De PvdD wil een systeem waarbij alle voertuigen, dus ook elektrische auto’s, belasting betalen op basis van het aantal gereden kilometers en het type voertuig/brandstof. Hiermee wordt het autobezit en -gebruik ontmoedigd, ongeacht de aandrijving, en wordt het eerlijker verdeeld naar gebruik en milieubelasting.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken.”
De PvdD wijst het idee af om alle fossiele auto’s simpelweg te vervangen door elektrische auto’s, vanwege de grote impact op grondstoffen en ruimte. In plaats daarvan wordt ingezet op minder autobezit, meer deelmobiliteit en beter openbaar vervoer.
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
De PvdD wil het gebruik van deelauto’s fiscaal aantrekkelijk maken, in plaats van autobezit (ook elektrisch) te stimuleren. Dit betekent dat belastingvoordelen voor elektrisch rijden als privébezit niet centraal staan.
“We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig. Zo komt er meer ruimte op straat en zijn automobilisten goedkoper uit. Je betaalt tenslotte alleen als je een deelauto ook echt gebruikt.”
Volt wil de motorrijtuigenbelasting (mrb) afschaffen en vervangen door een systeem van betalen naar gebruik, waarbij het type voertuig, de uitstoot en het moment van rijden bepalend zijn voor de kosten. Totdat dit systeem is ingevoerd, wil Volt een gewichtscorrectie toepassen op de wegenbelasting voor elektrische voertuigen, omdat deze vaak zwaarder zijn dan fossiele varianten. Hun visie is gericht op het eerlijker belasten van autogebruik en het stimuleren van elektrisch rijden zonder onbedoelde nadelen voor elektrische rijders.
Volt wil de huidige mrb afschaffen en overstappen op een kilometerheffing die rekening houdt met het type voertuig, de uitstoot en het tijdstip en de locatie van het rijden. Hiermee wil Volt het autobezit minder belasten en juist het daadwerkelijke gebruik en de milieubelasting centraal stellen.
“We schaffen de motorrijtuigenbelasting af.”
“In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden. Hiermee belasten we de effecten van autorijden, in plaats van het autobezit.”
Totdat het systeem van betalen naar gebruik is ingevoerd, wil Volt een tijdelijke aanpassing in de wegenbelasting doorvoeren. Omdat elektrische voertuigen vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare fossiele auto's, wil Volt een gewichtscorrectie toepassen om deze voertuigen niet onnodig te benadelen.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
BVNL wil de motorrijtuigenbelasting (mrb) verlagen, maar deze wél gaan heffen op alle auto’s, dus ook op elektrische auto’s. Hiermee wil de partij een gelijk speelveld creëren tussen verschillende typen auto’s en het belastingstelsel eerlijker maken, zonder uitzonderingen voor elektrisch rijden.
BVNL vindt dat de motorrijtuigenbelasting niet langer alleen voor brandstofauto’s moet gelden, maar ook voor elektrische auto’s. Hiermee wil de partij belastingvoordelen voor elektrisch rijden afschaffen en alle automobilisten gelijk behandelen, ongeacht het type aandrijving.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
BVNL is tegen het sturen van autokeuze via belastingen of subsidies, en wil dat de overheid zich neutraal opstelt ten opzichte van verschillende aandrijvingsvormen, inclusief elektrisch rijden.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
De ChristenUnie wil elektrisch rijden stimuleren door de motorrijtuigenbelasting (mrb) aan te passen met een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Daarnaast pleiten ze voor de invoering van een kilometerprijs die rekening houdt met milieukenmerken, tijd en plaats. Hun visie is gericht op het bevorderen van zero-emissie vervoer en het eerlijker belasten van autogebruik op basis van duurzaamheid.
De ChristenUnie erkent dat elektrische auto’s vaak zwaarder zijn dan conventionele auto’s en wil daarom de motorrijtuigenbelasting aanpassen met een gewichtscorrectie. Dit moet elektrisch rijden aantrekkelijker maken en oneerlijke belasting voorkomen.
“We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s.”
Naast aanpassing van de mrb wil de ChristenUnie een kilometerprijs invoeren die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats. Dit systeem moet schoner rijden stimuleren en rekening houden met regionale verschillen in mobiliteitsbehoefte.
“We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.”
D66 wil elektrisch rijden stimuleren door subsidies en belastingvoordelen, en pleit voor een eerlijker belastingsysteem waarbij niet het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast (rekeningrijden). Specifiek over de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto's wordt geen expliciet standpunt ingenomen, maar het programma benadrukt het afbouwen van fiscale voordelen voor niet-elektrische voertuigen en het stimuleren van betaalbare elektrische auto's.
D66 wil het huidige systeem van autobelastingen hervormen door rekeningrijden in te voeren, zodat niet langer het bezit (zoals via mrb) maar het daadwerkelijke gebruik van de auto wordt belast. Dit moet autorijden eerlijker maken en de verduurzaming van mobiliteit versnellen, met aandacht voor regio's met weinig ov.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. We houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.”
D66 wil betaalbare elektrische auto's stimuleren via subsidies en belastingvoordelen, en bouwt fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af. Dit beleid is bedoeld om de overstap naar elektrisch rijden aantrekkelijker te maken en de verduurzaming van het wagenpark te versnellen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
De SGP vindt dat elektrisch rijden fiscaal niet mag worden benadeeld ten opzichte van rijden op benzine of diesel, en pleit voor het behoud van de gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting (mrb). Ze willen dat grote, zware auto's zoals SUV’s niet worden bevoordeeld en dat juist kleinere auto’s fiscaal aantrekkelijker blijven. De partij zet in op een langetermijnperspectief voor stimulering van emissieloos rijden, zonder grillig beleid.
De SGP wil dat elektrisch rijden fiscaal gelijk wordt behandeld aan rijden op benzine of diesel, met behoud van de gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting. Hiermee willen ze voorkomen dat elektrisch rijden duurder wordt door het hogere gewicht van accu’s, maar ook dat zware elektrische SUV’s niet onterecht fiscaal worden bevoordeeld ten opzichte van kleinere auto’s.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
De SGP pleit voor stabiel en voorspelbaar beleid rond emissieloos rijden, zodat investeringen en keuzes van burgers en bedrijven niet worden beïnvloed door grillige of steeds wisselende regels. Ze benadrukken het belang van techniekneutraliteit, zodat verschillende schone technologieën een eerlijke kans krijgen.
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojo-beleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
De VVD wil elektrisch rijden voor een bredere groep Nederlanders betaalbaar maken en onderzoekt daarom een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting (mrb), bijvoorbeeld op basis van oppervlakte. Tegelijkertijd wil de partij de tweedehandsmarkt voor elektrische auto's stimuleren en de laadinfrastructuur verbeteren, zodat elektrisch rijden aantrekkelijker en toegankelijker wordt.
De VVD erkent dat de huidige mrb mogelijk niet optimaal is voor elektrisch rijden en onderzoekt daarom alternatieven, zoals een belasting op basis van oppervlakte. Dit moet bijdragen aan de betaalbaarheid van elektrisch rijden en een eerlijker systeem opleveren, waarbij meer mensen toegang krijgen tot een elektrische auto.
“We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte.”
Om elektrisch rijden voor een bredere doelgroep aantrekkelijk te maken, wil de VVD de tweedehandsmarkt voor elektrische auto's stimuleren en de laadinfrastructuur verbeteren. Dit moet de drempel voor overstap naar elektrisch rijden verlagen en zorgen dat meer mensen hiervan kunnen profiteren.
“is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt. We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn.”
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting (MRB) hervormen om deze beter te laten aansluiten bij de transitie naar elektrische auto's. Hun belangrijkste voorstel is om de MRB niet langer op gewicht, maar op voertuigoppervlak te heffen, zodat het systeem eerlijker wordt naarmate het wagenpark elektrificeert.
Het CDA stelt voor om de MRB te hervormen en te baseren op het voertuigoppervlak in plaats van het gewicht. Dit moet de belasting eerlijker maken nu elektrische auto's, die vaak zwaarder zijn, een groter aandeel krijgen in het wagenpark. Het voorstel adresseert het probleem dat het huidige systeem zwaardere (elektrische) auto's relatief zwaarder belast, terwijl het CDA de overstap naar elektrisch rijden wil faciliteren.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
DENK wil elektrisch rijden stimuleren door te investeren in betaalbaarheid, met speciale aandacht voor lage en middeninkomens. Over de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto's wordt echter geen enkel concreet standpunt of voorstel genoemd in het programma.
DENK erkent dat elektrisch rijden voor veel mensen financieel niet haalbaar is en wil daarom investeren in maatregelen die elektrisch rijden toegankelijker maken, vooral voor lagere inkomensgroepen. Dit wordt gepresenteerd als onderdeel van hun bredere inzet voor klimaatrechtvaardigheid en betaalbare mobiliteit.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
FVD wil het onderscheid in wegenbelasting (mrb) tussen verschillende brandstofsoorten, waaronder elektrisch, volledig afschaffen. Iedereen – dus ook bezitters van elektrische auto’s – gaat hetzelfde basistarief betalen, waarmee de huidige vrijstelling of korting voor elektrisch rijden verdwijnt. Hun visie is dat alle automobilisten gelijk worden behandeld en dat fiscale voordelen voor elektrisch rijden worden opgeheven.
FVD vindt dat het onderscheid in mrb tussen benzine, diesel, LPG, hybride en elektrisch onrechtvaardig is en wil dat iedere automobilist, ongeacht het type aandrijving, het basistarief betaalt. Hiermee willen ze fiscale gelijkheid creëren en het subsidiëren van elektrisch rijden beëindigen.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma