De SGP is voorstander van het stimuleren van elektrisch rijden, mits dit niet wordt benadeeld ten opzichte van rijden op benzine of diesel, en pleit voor een langetermijnperspectief zonder jojo-beleid. Ze willen zakelijke leaserijders verplichten tot emissieloze of zuinige hybride auto's, het leasen van accupakketten stimuleren, en de subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto's versterken. Tegelijkertijd erkent de SGP de uitdagingen rond netcongestie en batterijproductie en wil zij innovatie en infrastructuur verbeteren.
De SGP vindt dat elektrisch rijden minimaal gelijk behandeld moet worden aan rijden op benzine of diesel, en wil geen bevoordeling van zware SUV’s. Dit standpunt is bedoeld om de overstap naar elektrisch rijden eerlijk en aantrekkelijk te houden, zonder onbedoelde prikkels voor zware voertuigen.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
Om de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s te stimuleren en de verduurzaming van het wagenpark te versnellen, wil de SGP zakelijke leaserijders verplichten tot emissieloze of zuinige hybride auto’s, met oog voor de huidige problemen rond laadinfrastructuur.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.”
De SGP wil het leasen van accupakketten aantrekkelijker maken om het financiële risico voor consumenten te verlagen en de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren. Daarnaast willen ze de subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s voortzetten en versterken, om export van deze auto’s te voorkomen.
“De overheid stimuleert het leasen van het dure accupakket van elektrische auto's, zodat de risico's voor de auto-eigenaar afnemen en aanschaf van de auto aantrekkelijker wordt.”
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
De SGP pleit voor consistent beleid en techniekneutraliteit bij het stimuleren van emissieloos rijden, om investeringszekerheid te bieden en innovatie niet te belemmeren.
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojo-beleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
De SGP erkent de milieuproblemen bij de productie van lithium-ion batterijen en wil daarom innovatie, zoals solid state batterijen, stimuleren.
“De productie van lithium-ion batterijen gaat gepaard met aanzienlijke lokale milieuvervuiling. De SGP wil de ontwikkeling en introductie van onder meer solid state batterijen stimuleren.”
De SGP onderkent dat elektrificatie van mobiliteit het elektriciteitsnet zwaar belast en wil daarom investeren in netverzwaring, slimme benutting van netcapaciteit en versnelling van procedures voor aanleg van trafo’s en kabels. Dit is essentieel om elektrisch rijden en laden mogelijk te maken.
“Gebouwen, fabrieken en auto’s gaan steeds meer over op elektriciteit in plaats van fossiele brandstoffen. Tegelijkertijd wordt er ook steeds meer elektriciteit geproduceerd door windparken en zonnepanelen, maar niet elke dag van het jaar. Dat vergt enorm veel van het elektriciteitsnet. Dat is veel te lang onderschat. Daardoor kampen we in heel Nederland met netcongestie.”
“De SGP wil versnelling van procedures voor aanleg van trafo’s en kabels. Er komt hiervoor een stikstofvrijstelling.”
De SP wil elektrisch rijden en laden voor iedereen toegankelijk, eerlijk en betaalbaar maken, met een sterke publieke regie op laadinfrastructuur. Ze pleiten voor een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten zonder winstoogmerk, transparante laadprijzen en actieve overheidscontrole op misbruik. De overstap naar emissievrij rijden wordt ondersteund, maar autorijden mag niet duurder worden waar alternatieven ontbreken.
De SP vindt dat laadpalen een publieke basisvoorziening moeten worden, vergelijkbaar met straatverlichting, zodat iedereen eerlijk en betaalbaar kan laden. Ze willen geen verdienmodel voor bedrijven, maar publieke regie en actieve overheidscontrole op prijsafspraken en misbruik.
“Op termijn willen we dat laadpalen net zo vanzelfsprekend en publiek worden als straatverlichting of riolering. Geen verdienmodel voor bedrijven, maar een betrouwbare voorziening voor iedereen.”
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten.”
“De overheid grijpt actief in bij prijsafspraken en misbruik. Met boetes en het intrekken van vergunningen bij exploitanten die de regels overtreden.”
“In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.”
De SP steunt de verplichting dat alle nieuwe auto's uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en wil mensen ondersteunen bij de overstap naar schoner rijden, zodat het voor iedereen haalbaar blijft. Betaalbaarheid staat centraal, vooral waar alternatieven ontbreken.
“We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt.”
“Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
“Autorijden moet schoner, niet duurder. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken.”
De SP wil fors investeren in het elektriciteitsnet zodat laadpalen (en andere duurzame toepassingen) kunnen worden aangesloten, met publieke steun en regie voor netbeheerders.
“We investeren fors in uitbreiding en verzwaring van het elektriciteitsnet, zodat nieuwe windparken, zonnepanelen en laadpalen kunnen worden aangesloten. Netbeheerders krijgen hiervoor publieke steun en duidelijke regie.”
Volt wil elektrisch rijden versnellen door vanaf 2030 de verkoop van fossiele voertuigen te verbieden en zakelijke leaseauto’s volledig uitstootvrij te maken. Ze pleiten voor een eerlijker belastingstelsel dat elektrisch rijden stimuleert, en willen het laadinfrastructuurbeleid ondersteunen via investeringen in energieopslag en slimme netten. Hun visie is gericht op een snelle, rechtvaardige transitie naar emissievrije mobiliteit, met oog voor zowel klimaat als praktische haalbaarheid.
Volt wil de transitie naar elektrisch rijden versnellen door een verbod op de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren vanaf 2030, vijf jaar eerder dan de Europese norm. Dit moet de markt voor elektrische voertuigen stimuleren en bijdragen aan het halen van klimaatdoelen.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren.”
“In 2030 zijn we volledig gestopt met de verkoop van verbrandingsmotoren. Op deze manier maakt de industrie op tijd de transitie naar dat wat nodig is voor de nieuwe Europese economie.”
Volt wil dat alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 emissieloos zijn, om zo ook de tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen te stimuleren en de elektrificatie van het wagenpark te versnellen.
“Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn. Zo stimuleren we ook de tweedehandsmarkt in emissieloze voertuigen.”
Volt stelt voor om het belastingstelsel aan te passen zodat elektrisch rijden aantrekkelijker wordt, onder andere door een gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen en een CO₂-grondslag in de BPM. Ze willen ook een systeem van betalen naar gebruik invoeren, waarbij de vervuiling en het gewicht van voertuigen worden meegenomen.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
Volt erkent dat de groei van elektrisch rijden vraagt om een robuuste laadinfrastructuur. Ze willen investeren in energieopslag, slimme buurtbatterijen en het aanpassen van wet- en regelgeving om netcongestie te voorkomen en het laden van elektrische voertuigen te faciliteren.
“Energieopslag is cruciaal bij een energiemix met veel zonne- en windenergie. We zorgen dat de overheid de regie neemt bij het door de markt uitrollen van alle vormen van energieopslag, waardoor het het elektriciteits- en warmtenet wordt ontlast.”
“We stimuleren mogelijkheden om zelfgeproduceerde energie op te slaan in woonwijken en op bedrijfsterreinen door middel van slimme (buurt)batterijen en energiecoöperaties (Local4Local). We passen de huidige knellende wet- en regelgeving hierop aan.”
JA21 is kritisch over het huidige beleid rond elektrisch rijden en laden en verzet zich tegen dwang en onrealistische doelstellingen. De partij vindt dat elektrificatie van vervoer alleen moet plaatsvinden als het technisch, economisch en praktisch haalbaar is, en wil ondernemers niet opzadelen met hoge kosten of verplichtingen.
JA21 verzet zich tegen het verplicht stellen van elektrisch rijden, vooral als de infrastructuur en economische haalbaarheid ontbreken. De partij vindt dat ondernemers en burgers niet gedwongen mogen worden tot elektrificatie zolang de randvoorwaarden niet op orde zijn.
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
JA21 erkent dat elektrificatie in de transportsector op termijn mogelijk is, maar wijst op praktische problemen zoals netcongestie, hoge kosten en het ontbreken van laadfaciliteiten. De partij vindt dat de overheid een realistisch perspectief moet bieden en geen beleid moet voeren dat niet uitvoerbaar is.
“Hoewel de transportsector niet onwelwillend tegenover de elektrificatie van vrachtwagens en bestelbussen staat, is JA21 van oordeel dat de overheid daar een realistisch perspectief tegenover moet zetten. De problemen op het gebied van netcongestie maken de operatie onmogelijk, laadfaciliteiten ontbreken, de kosten voor ondernemers zijn gigantisch en daarmee ook de financiële gevolgen voor consumenten.”
“Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
JA21 is tegen het instellen van verschillende lokale milieuzones en zero-emissiezones die elektrisch rijden afdwingen, omdat dit leidt tot onwerkbare situaties voor ondernemers en het bedrijfsleven.
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden. Er ontstaat een lappendeken aan verschillende regelingen over het land wat voor het bedrijfsleven tot een onwerkbare situatie leidt.”
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
De PVV is uitgesproken tegen het verplicht stellen van elektrisch rijden en het bevoordelen van elektrische auto's. Ze willen geen verbod op brandstofauto’s, geen verplichting tot elektrisch rijden, en geen exclusieve parkeerplekken voor elektrische voertuigen. De partij ziet de energietransitie en de groei van elektrisch rijden als onbetaalbaar en onpraktisch, en wil bestaande infrastructuurproblemen oplossen zonder verdere stimulering van elektrisch vervoer.
De PVV verzet zich tegen elke vorm van verplicht elektrisch rijden en het verbieden van brandstofauto’s. Ze vinden dat autorijden een vorm van vrijheid is en dat de overstap naar elektrisch rijden te duur is voor veel mensen. Het verplicht stellen van elektrisch rijden wordt gezien als een bedreiging voor ondernemers en automobilisten met een kleinere portemonnee.
“De PVV wil daarom geen rekeningrijden, geen verbod op de verkoop van brandstofauto’s en niet verplicht elektrisch rijden – nooit en te nimmer.”
“Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken.”
“Geen rekeningrijden, geen verbod op de verkoop van brandstofauto’s, niet verplicht elektrisch rijden”
De PVV wil dat parkeerplekken niet langer exclusief voor elektrische auto’s zijn. Ze vinden dat elke auto, ongeacht het type aandrijving, op elke parkeerplek moet kunnen staan.
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
De partij ziet de huidige energietransitie, inclusief de uitrol van laadpalen, als een oorzaak van overbelasting van het elektriciteitsnet. Ze willen stoppen met deze transitie en eerst netcongestie oplossen.
BBB erkent elektrisch rijden en laden als onderdeel van de mobiliteitsmix, maar verzet zich tegen het ontmoedigen van autogebruik en dure, overhaaste maatregelen. Ze willen klassiek tanken en elektrisch laden op verzorgingsplaatsen behouden, zijn tegen zero-emissiezones en pleiten voor realistische, betaalbare oplossingen zonder de automobilist of ondernemers te benadelen.
BBB vindt dat verzorgingsplaatsen voor automobilisten een totaalpakket moeten blijven bieden, inclusief elektrisch laden, zodat iedereen toegang houdt tot verschillende brandstoffen en voorzieningen. Dit beschermt familiebedrijven en mkb-ondernemers en waarborgt keuzevrijheid voor de automobilist.
“Klassiek tanken, elektrisch laden én een winkel, onder één dak en voor iedereen bereikbaar. We beschermen familiebedrijven en mkbondernemers die deze voorzieningen al jarenlang runnen.”
BBB is tegen zero-emissiezones omdat deze ondernemers en automobilisten onnodig belasten en de bereikbaarheid van binnensteden en bedrijventerreinen ondermijnen. Ze willen schoon vervoer stimuleren via innovatie en schonere brandstoffen, maar zonder de auto of elektrisch rijden te ontmoedigen of te forceren.
“Verbod op Zero-emissie zones. Deze zones zijn zeer schadelijk voor ondernemers in de binnensteden die onrendabele hoge uitgaven moeten doen en niet meer bevoorraad kunnen worden.”
“We stimuleren schonere brandstoffen en voertuigen zonder de auto te ontmoedigen. Zeroemissie zones worden afgeschaft.”
“We waken voor overhaaste maatregelen.”
BBB wil geen overhaaste of dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op mobiliteit. Ze pleiten voor realistische, betaalbare oplossingen waarbij kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.
“Geen overhaaste en dure maatregelen. BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit. We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest nadrukkelijk niet voor het simpelweg vervangen van alle fossiele auto's door elektrische auto's, vanwege het grote beslag op grondstoffen en ruimte. In plaats daarvan zet de partij in op minder autobezit, meer openbaar vervoer en deelmobiliteit, en stelt zij kritische grenzen aan de elektrificatie van het wagenpark.
PvdD wijst het idee af om het volledige huidige wagenpark een-op-een te vervangen door elektrische auto's, vanwege de schaarste aan grondstoffen en de wens om het aantal auto's te verminderen. De partij ziet elektrificatie als slechts een deel van de oplossing en pleit voor een fundamentele verandering in mobiliteit.
“We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
“We kiezen voor slimme oplossingen en vervangen niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een door elektrische.”
Voor het goederenvervoer kiest PvdD wel voor elektrificatie: vrijwel alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s moeten in 2030 elektrisch zijn. Dit onderscheidt de partij van haar standpunt over personenauto’s.
“In 2030 zijn vrijwel alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland elektrisch.”
De partij wil het autobezit terugdringen door deelmobiliteit fiscaal aantrekkelijk te maken en fors te investeren in openbaar vervoer, zodat elektrisch rijden niet de enige duurzame optie hoeft te zijn.
“Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
Het CDA erkent het belang van elektrisch rijden en laden als onderdeel van de verduurzaming van mobiliteit en het terugdringen van uitstoot. De partij wil de laadinfrastructuur voor zware voertuigen versnellen via publiek-private samenwerking en de motorrijtuigenbelasting hervormen om beter aan te sluiten bij elektrische auto's. Daarnaast wil het CDA de problemen met het overbelaste elektriciteitsnet aanpakken om de energietransitie, waaronder elektrisch rijden, mogelijk te maken.
Het CDA ziet zero-emissie-vrachtvervoer als essentieel voor verduurzaming van de logistiek en wil daarom de laadinfrastructuur voor zware voertuigen versnellen. Dit moet gebeuren via publiek-private samenwerking, zodat de overgang naar elektrisch vrachtvervoer niet wordt belemmerd door een gebrek aan laadmogelijkheden.
“We stimuleren zero-emissie-vrachtvervoer door het versnellen van laadinfrastructuur voor zware voertuigen via publiek-private samenwerking.”
Om de overstap naar elektrische auto's te ondersteunen, wil het CDA de motorrijtuigenbelasting (MRB) aanpassen. De belasting wordt geheven op voertuigoppervlak in plaats van gewicht, zodat elektrische auto's niet langer worden benadeeld door hun relatief hoge gewicht.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
Het CDA erkent dat het overbelaste elektriciteitsnet een grote belemmering vormt voor de energietransitie, waaronder elektrisch rijden en laden. De partij wil het vergunningsproces voor elektriciteitsprojecten drastisch versimpelen en versnellen, en investeringen in het net over generaties spreiden.
“We pakken de netcongestie voortvarend aan. Dat gaan we doen door het vergunningsproces van elektriciteitsprojecten drastisch te versimpelen en te versnellen.”
“Op dit moment loopt de uitvoering vast door een overbelast elektriciteitsnet, gebrek aan betaalbare en groene infrastructuur, door lange procedures en een tekort aan arbeidskrachten.”
De VVD wil elektrisch rijden voor een bredere groep Nederlanders bereikbaar en betaalbaar maken, met speciale aandacht voor het stimuleren van de tweedehandsmarkt en het verbeteren van de laadinfrastructuur. Ze pleiten voor innovatieve en collectieve laadoplossingen, samenwerking tussen kennisinstellingen en marktpartijen, en het aanpassen van belastingen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. De partij ziet elektrisch rijden als een belangrijk onderdeel van verduurzaming, mits het praktisch en betaalbaar blijft.
De VVD vindt het belangrijk dat elektrisch rijden niet alleen voor de elite is, maar voor een brede doelgroep. Daarom willen ze de tweedehandsmarkt stimuleren en onderzoeken ze aanpassingen in de motorrijtuigenbelasting. Het doel is om elektrisch rijden financieel aantrekkelijker te maken en zo de overstap te versnellen.
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt.”
De VVD erkent dat een goede laadinfrastructuur cruciaal is voor de groei van elektrisch rijden. Ze willen investeren in collectieve of coöperatieve laadoplossingen voor mensen zonder eigen oprit en stimuleren samenwerking tussen universiteiten en bedrijven om innovatie te versnellen.
“We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn. Voor degenen die geen laadpaal voor het huis mag plaatsen kan een collectieve of coöperatieve wijkoplossing uitkomst bieden, wat vanuit de overheid ondersteund kan worden. We faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen om innovaties rondom EV-technieken te stimuleren.”
De VVD wil de veiligheid en transparantie rondom autonoom en elektrisch rijden vergroten door een verplichte zwarte doos in te voeren voor deze voertuigen.
“En we willen een verplichte zwarte doos voor autonoom rijdende voertuigen.”
Elektrisch rijden wordt door de VVD expliciet genoemd als onderdeel van de bredere verduurzamingsstrategie voor huishoudens en ondernemers, mits het effectief en realistisch is.
“We zorgen er daarom voor dat iedereen mee kan doen: van isolatie en elektrisch rijden tot schonere productieprocessen. Verduurzaming moet effectief en realistisch zijn.”
BVNL vindt dat automobilisten volledig vrij moeten zijn in hun keuze voor elektrisch rijden, benzine, diesel of hybride, zonder overheidssturing via belastingen of subsidies. Elektrische auto’s worden niet langer fiscaal bevoordeeld: ze gaan motorrijtuigenbelasting betalen en er komen geen extra subsidies of verplichtingen voor elektrisch rijden of laden. De partij is kritisch op overheidsbemoeienis en wil een gelijk speelveld voor alle aandrijftechnieken.
BVNL stelt dat de overheid zich niet moet bemoeien met de keuze voor elektrisch rijden of andere aandrijvingen, en wil geen fiscale of subsidieprikkels voor elektrisch rijden. De partij vindt dat automobilisten zelf mogen kiezen en dat de overheid geen voorkeur afdwingt via beleid.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL wil dat elektrische auto’s niet langer worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en dat alle auto’s gelijk worden behandeld. Dit betekent het beëindigen van de fiscale stimulering van elektrisch rijden.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
De partij verzet zich tegen het verbod op verbrandingsmotoren, waarmee zij expliciet ruimte blijft geven aan niet-elektrisch rijden. Dit onderstreept hun afwijzing van dwingend beleid richting elektrificatie.
“Het verbod op verbrandingsmotoren wordt geschrapt.”
De ChristenUnie erkent het belang van elektrisch rijden voor schoner vervoer, maar plaatst het faciliteren van laadvoorzieningen bewust onderaan de prioriteitenlijst bij netcapaciteit. Ze willen elektrisch rijden stimuleren via fiscale maatregelen, maar zijn kritisch over de impact op het elektriciteitsnet en stellen voor om netcapaciteit vooral te reserveren voor essentiële voorzieningen zoals zorg en woningen.
De ChristenUnie vindt dat bij schaarste op het elektriciteitsnet eerst zorginstellingen, woningen en industrie voorrang moeten krijgen, en pas daarna laadvoorzieningen voor elektrische auto's. Dit betekent dat uitbreiding van laadpalen ondergeschikt is aan andere maatschappelijke behoeften, wat kan leiden tot vertragingen in de uitrol van laadinfrastructuur.
“Een andere prioritering en zekerheidsklassen is nodig: ziekenhuizen krijgen gegarandeerd vermogen, gevolgd door woningen, industrie, utiliteit en tot slot laadvoorzieningen.”
Om het volle stroomnet te ontlasten, wil de ChristenUnie dat laadpalen (en andere grote stroomverbruikers) verplicht op afstand kunnen worden aan- en uitgeschakeld door de netbeheerder. Dit moet flexibiliteit in het net vergroten, maar kan gevolgen hebben voor de beschikbaarheid van laden.
“Warmtepompen, laadpalen en batterijen krijgen een verplichte schakelmogelijkheid waardoor de netbeheerder lokaal, regionaal en landelijk stuurmogelijkheden krijgt.”
De ChristenUnie wil het gebruik van zero-emissie auto’s stimuleren door aanpassingen in de motorrijtuigenbelasting en de invoering van een kilometerprijs die rekening houdt met milieukenmerken. Dit moet elektrisch rijden aantrekkelijker maken, maar wordt gekoppeld aan bredere mobiliteitsdoelen.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats...”
FVD is uitgesproken tegen het bevoordelen van elektrisch rijden en wil geen onderscheid meer maken tussen elektrische en fossiele auto's in de wegenbelasting. Het programma bevat geen voorstellen om elektrisch rijden of laden te stimuleren; in plaats daarvan wil FVD alle klimaatmaatregelen en subsidies voor elektrische installaties schrappen en elektrisch rijden gelijk behandelen aan andere vormen van autorijden.
FVD wil het onderscheid tussen brandstofsoorten in de wegenbelasting afschaffen, waardoor elektrische auto's niet langer fiscaal worden bevoordeeld. Dit standpunt komt voort uit hun bredere afwijzing van klimaatbeleid en het streven naar gelijke behandeling van alle automobilisten, ongeacht de aandrijving van hun voertuig.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
FVD verwerpt alle klimaatmaatregelen, waaronder subsidies voor elektrische installaties, en ziet geen reden om elektrisch rijden te stimuleren. Zij beschouwen deze subsidies als kostbaar en ineffectief, en willen dat energiebeleid zich richt op betaalbaarheid en betrouwbaarheid in plaats van CO₂-reductie.
BIJ1 is kritisch over het grootschalig vervangen van brandstofauto’s door elektrische auto’s en ziet dit niet als een duurzame oplossing vanwege de wereldwijde grondstoffenproblematiek. In plaats daarvan wil de partij het autobezit verminderen door fors te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer, en het stimuleren van flex- en thuiswerken. Elektrisch rijden wordt dus niet actief gestimuleerd als hoofdrichting; de focus ligt op alternatieven voor individueel autovervoer.
BIJ1 vindt dat het vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s te veel beslag legt op schaarse grondstoffen en ziet dit niet als een structureel duurzame oplossing. De partij kiest daarom voor het verminderen van autobezit en investeert in alternatieven zoals openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer. Elektrisch rijden en laden worden niet als speerpunt genoemd; de nadruk ligt op collectieve mobiliteit en het beperken van autogebruik.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt een bereikbaarheidsfonds met als doel niet alleen het financieren van beter openbaar vervoer, maar ook (lokale) voorzieningen voor fietsen en deelvervoer.”
D66 wil elektrisch rijden stimuleren door het aantrekkelijker en betaalbaarder te maken, onder andere via subsidies en belastingvoordelen. Ze zetten in op een groter aanbod van elektrische deelauto’s en willen dat elektrisch vervoer standaard onderdeel wordt van het mobiliteitsaanbod. Hun visie is gericht op het versnellen van de verduurzaming van mobiliteit om de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof terug te dringen.
D66 wil elektrisch rijden voor meer mensen bereikbaar maken door financiële prikkels te bieden. Hiermee willen ze de overstap naar elektrisch rijden versnellen en zo de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen.”
D66 ziet deelmobiliteit als een belangrijk onderdeel van duurzame mobiliteit. Door elektrische auto’s standaard aan te bieden als deelvervoer, willen ze de toegankelijkheid en het gebruik van elektrisch rijden vergroten.
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod. Ook vergroten we het aanbod sterk.”
GroenLinks-PvdA wil dat elektrisch rijden vanaf 2030 de norm wordt in Nederland, waarbij alleen nog elektrische voertuigen – inclusief brom- en snorfietsen – verkocht mogen worden. Ze leggen de nadruk op het versnellen van deze transitie, onder meer door de leasesector eerder volledig elektrisch te laten rijden. Concrete maatregelen voor laadinfrastructuur of laden worden echter niet genoemd.
GroenLinks-PvdA wil de verkoop van fossiel aangedreven voertuigen stoppen en elektrisch rijden versneld invoeren, om zo de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Dit beleid geldt voor alle nieuwe voertuigen, inclusief brom- en snorfietsen, en de leasesector moet zelfs nog eerder volledig overstappen.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector gaat voor die tijd al over op 100% elektrische auto’s.”
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
NSC erkent de groeiende druk op het elektriciteitsnet door onder meer elektrisch rijden en wil het laden van elektrische auto’s beter spreiden via prijsprikkels. Ze pleiten voor landelijke regie op netverzwaring en een eerlijke verdeling van de kosten, zodat huishoudens niet onevenredig worden belast door de energietransitie. Concrete voorstellen richten zich vooral op het slim benutten van het net en het betaalbaar houden van de energierekening.
NSC ziet dat de toename van elektrisch rijden het elektriciteitsnet extra belast. Om overbelasting te voorkomen en het net efficiënter te gebruiken, willen ze prijsprikkels invoeren zodat elektrische auto’s vooral buiten de piekuren worden geladen. Dit moet bijdragen aan een stabieler net en lagere kosten voor iedereen.
“We willen het elektriciteitsnet slim benutten door piek- en daltarieven in te voeren, zodat mensen een prikkel hebben om bijvoorbeeld hun elektrische auto’s niet allemaal rond etenstijd op te laden.”
Omdat de energietransitie – inclusief elektrisch rijden – forse investeringen in het netwerk vraagt, wil NSC voorkomen dat huishoudens onevenredig opdraaien voor de kosten. Ze kiezen voor een beleid waarbij de lasten eerlijk worden verdeeld en huishoudens zoveel mogelijk worden beschermd tegen stijgende tarieven.
“We letten sterk op een eerlijke verdeling van de kosten van het elektriciteitsnet tussen bedrijven en huishoudens. Huishoudens moeten daarbij zoveel mogelijk worden ontzien, zodat de energierekening betaalbaar blijft.”
50PLUS heeft nauwelijks expliciet beleid voor elektrisch rijden en laden. Het programma noemt alleen het stimuleren van helmgebruik op elektrisch aangedreven tweewielers, zonder verplichting, en bevat geen concrete voorstellen over elektrisch autorijden of laadinfrastructuur. Verdere relevante standpunten of beleidsmaatregelen over elektrisch rijden en laden ontbreken.
50PLUS wil de veiligheid van bestuurders van elektrisch aangedreven tweewielers verbeteren door het dragen van een helm te stimuleren via voorlichting, maar zij zijn tegen een helmplicht. Dit standpunt richt zich uitsluitend op tweewielers en zegt niets over elektrisch autorijden of laadinfrastructuur.
“Een helm voor de bestuurders van alle tweewielers die elektrisch worden aangedreven willen wij stimuleren via goede voorlichting en niet verplichten.”
DENK wil elektrisch rijden stimuleren door het betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens. Ze stellen een toegankelijke regeling voor om elektrisch rijden financieel aantrekkelijker te maken, maar geven geen verdere details over laadinfrastructuur of aanvullende maatregelen.
DENK erkent dat de kosten van elektrisch rijden een drempel vormen voor veel mensen. Om de transitie naar schoner vervoer te versnellen en klimaatrechtvaardigheid te bevorderen, willen ze investeren in elektrisch rijden en zorgen voor een toegankelijke regeling voor lage en middeninkomens. Over laadinfrastructuur of andere concrete maatregelen wordt niet gesproken.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”