De SGP steunt elektrisch rijden, mits het niet wordt benadeeld ten opzichte van benzine- en dieselauto’s, en wil vooral de betaalbaarheid en beschikbaarheid van elektrische auto’s vergroten. Ze pleiten voor stimulering van de tweedehandsmarkt, verplichting van emissieloze zakelijke leaseauto’s, en het leasen van accupakketten om de aanschaf aantrekkelijker te maken. Tegelijkertijd is er aandacht voor de milieu-impact van batterijen en het belang van een langetermijnbeleid zonder jojo-effecten.
De SGP vindt dat elektrisch rijden minimaal gelijk behandeld moet worden aan rijden op benzine of diesel, met behoud van de gewichts-correctie. Ze willen geen bevoordeling van zware SUV’s en benadrukken techniekneutraliteit.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichts-correctie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojo-beleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
De SGP wil zakelijke leaserijders verplichten om te kiezen voor een emissieloze auto of, als dat niet haalbaar is vanwege netproblemen, een zuinige hybride. Dit moet ook de beschikbaarheid van elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt vergroten.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.”
De SGP wil de subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s voortzetten en versterken, om betaalbaarheid te vergroten en te voorkomen dat deze auto’s naar het buitenland verdwijnen.
Om de aanschaf van elektrische auto’s aantrekkelijker te maken en het risico voor de eigenaar te verkleinen, wil de SGP het leasen van accupakketten stimuleren.
“De overheid stimuleert het leasen van het dure accupakket van elektrische auto's, zodat de risico's voor de auto-eigenaar afnemen en aanschaf van de auto aantrekkelijker wordt.”
De SGP erkent de milieuvervuiling bij de productie van lithium-ion batterijen en wil innovatie, zoals solid state batterijen, stimuleren.
“De productie van lithium-ion batterijen gaat gepaard met aanzienlijke lokale milieuvervuiling. De SGP wil de ontwikkeling en introductie van onder meer solid state batterijen stimuleren.”
De SGP benoemt het belang van netversterking en het oplossen van netcongestie als randvoorwaarde voor elektrificatie van het wagenpark, maar dit is meer randvoorwaardelijk dan direct beleid voor elektrisch rijden.
“zekerheid, gericht op elektrificatie van het wagenpark en vermindering van de uitstoot, maar met oog voor de haalbaar- en betaalbaarheid.”
BBB erkent het belang van schoon vervoer, maar verzet zich tegen het verplicht of versneld invoeren van elektrisch rijden via zero-emissie zones of kostbare maatregelen. De partij wil schoon vervoer stimuleren door innovatie en schonere brandstoffen, zonder de auto te ontmoedigen of burgers en ondernemers op hoge kosten te jagen.
BBB is tegen het instellen van zero-emissie zones en het verplichten van elektrisch rijden, omdat dit volgens de partij schadelijk is voor ondernemers en leidt tot hoge kosten zonder voldoende alternatieven. Ze willen schoon vervoer stimuleren, maar niet door de auto te ontmoedigen of mensen te dwingen tot elektrische voertuigen.
“Verbod op Zero-emissie zones. Deze zones zijn zeer schadelijk voor ondernemers in de binnensteden die onrendabele hoge uitgaven moeten doen en niet meer bevoorraad kunnen worden.”
“We stimuleren schonere brandstoffen en voertuigen zonder de auto te ontmoedigen. Zeroemissie zones worden afgeschaft.”
“We waken voor overhaaste maatregelen.”
BBB kiest voor het stimuleren van schoon vervoer door innovatie en alternatieve brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof, in plaats van uitsluitend in te zetten op elektrisch rijden. De partij wil realistische en betaalbare oplossingen, zodat kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van dure of overhaaste maatregelen.
“We stimuleren schoon vervoer via innovaties en schonere brandstoffen, maar waken voor overhaaste maatregelen.”
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
“Geen overhaaste en dure maatregelen. BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit.”
BBB wil dat verzorgingsplaatsen langs de weg zowel klassiek tanken als elektrisch laden blijven aanbieden, zodat iedereen toegang houdt tot verschillende vormen van brandstof en vervoer.
“Klassiek tanken, elektrisch laden én een winkel, onder één dak en voor iedereen bereikbaar. We beschermen familiebedrijven en mkbondernemers die deze voorzieningen al jarenlang runnen.”
JA21 is kritisch over het stimuleren en verplichten van elektrisch rijden, vooral voor zwaar transport en via nationale regelgeving. De partij verzet zich tegen dwang, extra belastingen, en het verbieden van brandstofauto’s, en pleit voor een realistisch, technologieneutraal beleid zonder lappendeken aan milieuzones of zero-emissiezones.
JA21 vindt dat elektrisch rijden, met name voor zwaar transport, nog niet geschikt is voor grootschalige toepassing en dat ondernemers niet mogen worden gedwongen tot elektrificatie. De partij wijst op praktische problemen zoals netcongestie, hoge kosten en ontbrekende infrastructuur, en verzet zich tegen nationale of Brusselse verboden en milieuzones die elektrisch rijden afdwingen.
“Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
“Hoewel de transportsector niet onwelwillend tegenover de elektrificatie van vrachtwagens en bestelbussen staat, is JA21 van oordeel dat de overheid daar een realistisch perspectief tegenover moet zetten.”
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
JA21 waarschuwt voor een onwerkbare situatie door verschillende lokale milieuzones en zero-emissiegebieden die elektrisch rijden afdwingen. De partij wil minder regeldruk en geen versnipperd beleid dat ondernemers belemmert.
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden. Er ontstaat een lappendeken aan verschillende regelingen over het land wat voor het bedrijfsleven tot een onwerkbare situatie leidt.”
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
De PVV is fel tegen het verplicht stellen van elektrisch rijden en het bevoordelen van elektrische auto’s. Zij willen geen verplichting tot elektrisch rijden, geen verbod op brandstofauto’s, en geen exclusieve parkeerplekken of zero-emissiezones voor elektrische voertuigen; de keuzevrijheid van de automobilist staat centraal.
De PVV verzet zich tegen elke vorm van verplichting rondom elektrisch rijden en wil de verkoop van brandstofauto’s niet verbieden. Volgens de partij is autorijden een basisbehoefte en moeten mensen niet gedwongen worden tot dure alternatieven zoals elektrische auto’s.
De PVV wil alle zero-emissiezones afschaffen en vindt dat parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s mogen zijn. Ze stellen dat deze maatregelen ondernemers en automobilisten onnodig benadelen en de overstap naar elektrisch rijden afdwingen.
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
De PVV is ook tegen het verplicht elektrificeren van andere sectoren, zoals de scheepvaart, en hekelt de impact van laadpalen en andere elektrische infrastructuur op het elektriciteitsnet.
De Partij voor de Dieren (PvdD) ziet het simpelweg vervangen van alle fossiele auto's door elektrische auto's als onwenselijk vanwege de grote vraag naar grondstoffen en de impact op het milieu. In plaats daarvan wil de partij het autobezit en autogebruik sterk verminderen door te investeren in openbaar vervoer en deelmobiliteit, en alleen in specifieke sectoren, zoals bestel- en vrachtauto’s, wordt elektrificatie actief nagestreefd.
PvdD wijst het idee af om alle huidige fossiele personenauto’s simpelweg te vervangen door elektrische voertuigen, omdat dit te veel beslag legt op schaarse grondstoffen en niet duurzaam is. De partij kiest voor minder auto’s in het algemeen, meer deelmobiliteit en investeringen in openbaar vervoer als alternatief voor individueel autobezit.
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
“We kiezen voor slimme oplossingen en vervangen niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een door elektrische.”
“We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
Voor bestel- en vrachtauto’s kiest de PvdD wél voor elektrificatie, met als doelstelling dat deze voertuigen in 2030 vrijwel allemaal elektrisch zijn. Dit wordt gezien als een noodzakelijke stap om de uitstoot in het goederenvervoer te verminderen.
“In 2030 zijn vrijwel alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland elektrisch.”
De partij wil autobezit en -gebruik terugdringen door openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en deelmobiliteit fiscaal te stimuleren, zodat elektrisch rijden niet de standaardoplossing wordt voor iedereen, maar slechts een onderdeel van een breder duurzaam mobiliteitssysteem.
“Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
“Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
Volt wil elektrisch rijden versnellen door vanaf 2030 de verkoop van fossiele voertuigen te verbieden en zakelijke leaseauto’s uitstootvrij te maken. Ze pleiten voor een eerlijker belastingstelsel dat elektrisch rijden stimuleert, en investeren in onderzoek en infrastructuur om de transitie te ondersteunen. Hun visie is gericht op snelle elektrificatie van het wagenpark, gecombineerd met beleid dat rekening houdt met milieu-impact en betaalbaarheid.
Volt wil de transitie naar elektrisch rijden versnellen door een verbod op de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren vanaf 2030. Hiermee willen ze de Europese klimaatdoelen eerder halen en de tweedehandsmarkt voor emissieloze voertuigen stimuleren.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren. Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn.”
Volt wil het belastingstelsel aanpassen zodat elektrisch rijden eerlijker wordt belast, onder andere door een kilometerheffing en een gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen. Dit moet het gebruik van schonere voertuigen stimuleren en rekening houden met de milieu-impact van productie en gebruik.
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
Volt erkent dat elektrisch rijden niet altijd de beste keuze is en wil investeren in onderzoek en tools die automobilisten helpen de klimaatimpact van hun keuzes te begrijpen.
“Als je weinig rijdt en een zuinige, kleine auto hebt, kan het beter zijn voor het klimaat om je huidige auto eerst op te rijden. We investeren in onderzoek naar het omslagpunt en in een platform/tool die rijders inzicht geeft in wat voor hun persoonlijke situatie de beste keuze is.”
De ChristenUnie stimuleert elektrisch rijden door het gebruik van zero-emissie auto’s te bevorderen en de motorrijtuigenbelasting aan te passen met een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Daarnaast wordt een kilometerprijs geïntroduceerd die rekening houdt met milieukenmerken, tijd en plaats, en wordt het elektriciteitsnet aangepast om de groei van laadvoorzieningen te faciliteren. Hun visie is gericht op het verduurzamen van mobiliteit, het eerlijk belasten van elektrisch rijden en het waarborgen van een betrouwbare energie-infrastructuur.
De ChristenUnie wil het gebruik van elektrische auto’s stimuleren als onderdeel van de verduurzaming van mobiliteit. Dit doen ze door fiscale voordelen te bieden en het gebruik van zero-emissie voertuigen aantrekkelijker te maken, met oog voor eerlijkheid en uitvoerbaarheid.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s.”
Om elektrisch rijden en schoner vervoer verder te stimuleren, introduceert de ChristenUnie een kilometerprijs die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats. Dit moet zorgen voor eerlijkere lastenverdeling en het ontmoedigen van vervuilend verkeer op drukke plekken en tijden.
“We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.”
De ChristenUnie erkent dat de groei van elektrisch rijden vraagt om voldoende netcapaciteit voor laadpalen. Ze stellen daarom voor om laadvoorzieningen onderaan te plaatsen in de prioritering van netaansluitingen, na essentiële voorzieningen als ziekenhuizen en woningen, om zo de betrouwbaarheid van het net te waarborgen.
“Een andere prioritering en zekerheidsklassen is nodig: ziekenhuizen krijgen gegarandeerd vermogen, gevolgd door woningen, industrie, utiliteit en tot slot laadvoorzieningen.”
Om netcongestie te voorkomen en het elektriciteitsnet flexibel te houden, wil de ChristenUnie dat laadpalen (en andere grote verbruikers) verplicht kunnen worden aan- en uitgeschakeld door de netbeheerder.
“Warmtepompen, laadpalen en batterijen krijgen een verplichte schakelmogelijkheid waardoor de netbeheerder lokaal, regionaal en landelijk stuurmogelijkheden krijgt.”
GroenLinks-PvdA wil dat elektrisch rijden vanaf 2030 de norm wordt in Nederland, met een verbod op de verkoop van nieuwe voertuigen op fossiele brandstoffen, inclusief brom- en snorfietsen. Ze versnellen de elektrificatie van het wagenpark, stimuleren de leasesector om eerder volledig elektrisch te worden, en koppelen deze ambitie aan bredere verduurzaming van mobiliteit en infrastructuur. Hun visie is gericht op schone lucht, minder uitstoot en een snelle transitie naar duurzame mobiliteit.
GroenLinks-PvdA stelt dat vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen verkocht mogen worden, inclusief brom- en snorfietsen. Dit is een harde norm die de transitie naar emissievrij vervoer moet versnellen en de luchtkwaliteit verbeteren. De leasesector moet zelfs vóór 2030 volledig overstappen op elektrische auto's.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector gaat voor die tijd al over op 100% elektrische auto’s.”
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
Elektrisch rijden wordt gepositioneerd als onderdeel van een bredere mobiliteitstransitie, waarbij ook openbaar vervoer, fietsen en lopen worden gestimuleerd. De elektrificatie van het wagenpark is één van de pijlers om schone lucht, minder geluidsoverlast en meer biodiversiteit te bereiken.
De VVD wil elektrisch rijden voor een bredere groep Nederlanders bereikbaar en betaalbaar maken, met speciale aandacht voor het stimuleren van de tweedehandsmarkt en het verbeteren van laadinfrastructuur. Innovatie en samenwerking tussen overheid, universiteiten en marktpartijen worden gezien als essentieel om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. De partij onderzoekt aanpassingen in de motorrijtuigenbelasting en wil praktische oplossingen bieden voor mensen zonder eigen laadpaal.
De VVD vindt het belangrijk dat elektrisch rijden niet alleen voor de welgestelden is, maar voor een brede doelgroep. Ze willen de tweedehandsmarkt stimuleren, de laadinfrastructuur verbeteren en zoeken naar fiscale en praktische oplossingen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, ook voor mensen zonder eigen laadpaal.
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt. We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn.”
“Voor degenen die geen laadpaal voor het huis mag plaatsen kan een collectieve of coöperatieve wijkoplossing uitkomst bieden, wat vanuit de overheid ondersteund kan worden.”
De VVD ziet innovatie als een sleutel tot het succes van elektrisch rijden. Door samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen willen ze technologische vooruitgang stimuleren, zodat elektrisch rijden aantrekkelijker en efficiënter wordt.
“We faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen om innovaties rondom EV-technieken te stimuleren.”
Elektrisch rijden wordt door de VVD expliciet genoemd als onderdeel van de bredere verduurzamingsagenda voor huishoudens en ondernemers, met het doel om een schone economie en een betaalbare energierekening te realiseren.
“We zorgen er daarom voor dat iedereen mee kan doen: van isolatie en elektrisch rijden tot schonere productieprocessen. Verduurzaming moet effectief en realistisch zijn.”
Het CDA ondersteunt de transitie naar elektrisch rijden door het stimuleren van laadinfrastructuur voor zware voertuigen en het hervormen van de motorrijtuigenbelasting om beter aan te sluiten bij elektrische auto’s. De partij legt de nadruk op het faciliteren van zero-emissie mobiliteit, vooral in logistiek en vrachtvervoer, en wil het belastingstelsel aanpassen om de overstap naar elektrische auto’s aantrekkelijker te maken. Hun visie is pragmatisch: elektrisch rijden wordt gezien als een noodzakelijke stap voor schonere lucht en betere bereikbaarheid, met aandacht voor uitvoerbaarheid en betaalbaarheid.
Het CDA wil de overgang naar elektrisch rijden in het vrachtvervoer versnellen door te investeren in laadinfrastructuur voor zware voertuigen en het stimuleren van zero-emissie logistiek. Dit is bedoeld om de verduurzaming van transport te versnellen en de luchtkwaliteit te verbeteren, met een focus op publiek-private samenwerking en logistieke corridors.
“We stimuleren zero-emissie-vrachtvervoer door het versnellen van laadinfrastructuur voor zware voertuigen via publiek-private samenwerking.”
“Samen met Europa investeren we in logistieke e-corridors met waterstof- en batterijtrucks, gekoppeld aan havens en economische regio’s aan TEN-T-corridors.”
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting (MRB) aanpassen zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s. Door de belasting te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht, wordt het aantrekkelijker om voor een elektrische auto te kiezen, omdat deze doorgaans zwaarder zijn dan conventionele auto’s.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
D66 wil elektrisch rijden stimuleren als onderdeel van het verduurzamen van mobiliteit en het terugdringen van uitstoot. Ze zetten in op subsidies en belastingvoordelen voor betaalbare elektrische auto’s, bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af, en willen elektrische deelauto’s standaard onderdeel maken van het vervoersaanbod. Hun visie is gericht op het versnellen van de overgang naar emissievrij vervoer, met aandacht voor betaalbaarheid en toegankelijkheid.
D66 wil elektrisch rijden aantrekkelijker en toegankelijker maken door financiële prikkels, zoals subsidies en belastingvoordelen, specifiek voor elektrische auto’s. Tegelijkertijd bouwen ze voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af om de overstap naar volledig elektrisch te versnellen. Dit beleid is bedoeld om de CO2-uitstoot te verminderen en de verduurzaming van mobiliteit te bevorderen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
D66 wil dat elektrische auto’s, samen met (elektrische) fietsen, standaard onderdeel worden van het deelmobiliteitsaanbod bij ov-knooppunten. Hiermee willen ze de toegankelijkheid van elektrisch rijden vergroten en het gebruik ervan stimuleren, vooral in combinatie met openbaar vervoer.
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod. Ook vergroten we het aanbod sterk.”
D66 maakt het mogelijk voor mensen om een elektrische auto te rijden zonder hogere maandlasten, door de kosten te laten afbetalen uit de besparing op energiekosten. Dit verlaagt de financiële drempel voor huishoudens om over te stappen op elektrisch rijden.
“Mensen kunnen bijvoorbeeld hun huis isoleren of gaan rijden in een elektrische auto zónder dat dit elke maand extra geld kost. De lening hiervoor wordt afbetaald uit de lagere energiekosten.”
Forum voor Democratie (FVD) is kritisch over het stimuleren van elektrisch rijden via fiscale voordelen en milieubeleid. Zij willen het onderscheid in wegenbelasting tussen elektrische en andere auto's afschaffen, zodat alle automobilisten gelijk worden belast, en keren zich tegen subsidies en klimaatmaatregelen die elektrisch rijden bevoordelen. FVD ziet elektrisch rijden niet als een doel op zich en pleit voor technologische neutraliteit en betaalbaarheid voor alle automobilisten.
FVD wil het onderscheid in wegenbelasting tussen elektrische, hybride en fossiele auto's opheffen, zodat elektrisch rijden geen fiscaal voordeel meer heeft. Dit past in hun bredere visie om mobiliteit betaalbaar en eerlijk te maken, zonder overheidssturing richting elektrische voertuigen.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
FVD verwerpt klimaatbeleid en subsidies die elektrisch rijden stimuleren, omdat zij deze als kostbaar, ineffectief en marktverstorend beschouwen. Zij willen alle klimaatregels en subsidies voor elektrische installaties schrappen, waarmee ook de stimulering van elektrisch rijden wordt beëindigd.
BIJ1 is kritisch over de grootschalige overstap van brandstofauto’s naar elektrische auto’s en ziet dit niet als een duurzame oplossing vanwege de wereldwijde grondstoffenproblematiek. In plaats daarvan wil de partij het autobezit verminderen door fors te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer, en het stimuleren van flex- en thuiswerken.
BIJ1 vindt dat het vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s te veel beslag legt op schaarse grondstoffen en daarom geen duurzame route is. De partij kiest ervoor om het autobezit terug te dringen en alternatieven te stimuleren, in plaats van elektrisch rijden als centrale oplossing te zien.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
Waar BIJ1 kritisch is op elektrische auto’s voor particulier gebruik, wil de partij wel dat het openbaar vervoer uiterlijk in 2035 volledig elektrisch is, als onderdeel van een bredere verduurzaming van mobiliteit.
“Het openbaar vervoer wordt gratis en toegankelijk, en is uiterlijk in 2035 volledig elektrisch.”
BVNL vindt dat automobilisten volledig vrij moeten zijn in hun keuze voor het type auto, of dat nu elektrisch, benzine, diesel of hybride is, en wil dat de overheid deze keuze niet beïnvloedt met belastingen of subsidies. Elektrische auto's krijgen geen voorkeursbehandeling: ze worden op dezelfde manier belast als andere auto's en er komen geen extra stimuleringsmaatregelen. BVNL is tegen overheidssturing richting elektrisch rijden en pleit voor een gelijk speelveld voor alle aandrijftechnieken.
BVNL stelt dat de keuze voor elektrisch rijden volledig aan de consument is en dat de overheid zich niet moet bemoeien met deze keuze via belastingen of subsidies. Dit standpunt is ingegeven door het streven naar maximale keuzevrijheid en het afwijzen van overheidsinterventie in de automarkt.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL wil dat elektrische auto's niet langer worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en dat ze gelijk worden behandeld qua belastingheffing. Hiermee wil de partij een einde maken aan fiscale voordelen voor elektrisch rijden en het speelveld gelijk trekken.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
NSC erkent dat de groei van elektrisch rijden leidt tot een toenemende vraag op het elektriciteitsnet en wil daarom het energienetwerk versterken en slimmer benutten. Ze stellen voor om piek- en daltarieven in te voeren zodat het laden van elektrische auto’s beter gespreid wordt, en willen de kosten van netverzwaring eerlijk verdelen waarbij huishoudens worden ontzien. Concrete stimulering van elektrisch rijden zelf wordt niet genoemd; de focus ligt op het faciliteren van de infrastructuur en het beperken van overbelasting.
NSC ziet dat de opkomst van elektrisch rijden het elektriciteitsnet zwaar belast. Om pieken te voorkomen en het net efficiënter te gebruiken, willen ze financiële prikkels invoeren zodat elektrische auto’s niet allemaal tegelijk worden opgeladen. Dit moet bijdragen aan een stabieler en betaalbaarder energiesysteem.
“we willen het elektriciteitsnet slim benutten door piek- en daltarieven in te voeren, zodat mensen een prikkel hebben om bijvoorbeeld hun elektrische auto’s niet allemaal rond etenstijd op te laden.”
Omdat elektrisch rijden bijdraagt aan de noodzaak voor forse investeringen in het elektriciteitsnet, wil NSC dat de kosten hiervan eerlijk worden verdeeld. Huishoudens moeten zoveel mogelijk worden ontzien, zodat de energierekening betaalbaar blijft ondanks de groei van elektrisch rijden.
“We letten sterk op een eerlijke verdeling van de kosten van het elektriciteitsnet tussen bedrijven en huishoudens. Huishoudens moeten daarbij zoveel mogelijk worden ontzien, zodat de energierekening betaalbaar blijft.”
De SP wil elektrisch rijden stimuleren door het betaalbaar, eerlijk en toegankelijk te maken voor iedereen. Ze pleiten voor een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten met transparante prijzen en publieke regie, zodat elektrisch rijden geen verdienmodel voor bedrijven wordt maar een betrouwbare voorziening. Daarnaast steunen ze de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn, met ondersteuning voor mensen en het mkb bij de overstap.
De SP vindt dat elektrisch rijden alleen kans van slagen heeft als laden altijd eerlijk, betaalbaar en transparant is. Ze willen publieke regie over laadpunten, zodat het geen verdienmodel voor bedrijven wordt, en de overheid actief ingrijpt bij misbruik. Dit moet de overstap naar elektrisch rijden versnellen en eerlijk houden.
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan. De overheid grijpt actief in bij prijsafspraken en misbruik. Met boetes en het intrekken van vergunningen bij exploitanten die de regels overtreden. Op termijn willen we dat laadpalen net zo vanzelfsprekend en publiek worden als straatverlichting of riolering. Geen verdienmodel voor bedrijven, maar een betrouwbare voorziening voor iedereen. Zo versnellen we de overstap naar schoon vervoer en houden we het eerlijk, toegankelijk en betaalbaar.”
De SP steunt de verplichting dat alle nieuwe auto’s vanaf 2035 emissievrij zijn, maar wil dat de overstap haalbaar en betaalbaar blijft, vooral waar alternatieven ontbreken. Ze willen ondersteuning bieden aan mensen en het mkb bij de overstap naar schonere voertuigen.
“We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken. Het mkb wordt ondersteund in het verduurzamen van bedrijfswagens. Mensen krijgen betere alternatieven met goed en gratis toegankelijk openbaar vervoer en veilige fietsroutes. Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
50PLUS heeft geen uitgebreid beleid voor elektrisch rijden, maar richt zich vooral op de veiligheid van elektrisch aangedreven tweewielers. De partij wil het dragen van een helm voor bestuurders van elektrische tweewielers stimuleren via voorlichting, maar niet verplichten. Verder ontbreken concrete voorstellen of ambities rondom elektrisch rijden of de stimulering van elektrische auto's.
50PLUS ziet veiligheid als belangrijk aandachtspunt bij elektrisch aangedreven tweewielers. De partij wil het dragen van een helm stimuleren via voorlichting, maar is tegen een helmplicht. Dit standpunt richt zich specifiek op de verkeersveiligheid van gebruikers van elektrische fietsen en scooters, niet op bredere stimulering van elektrisch rijden.
“Een helm voor de bestuurders van alle tweewielers die elektrisch worden aangedreven willen wij stimuleren via goede voorlichting en niet verplichten.”
DENK wil investeren in elektrisch rijden en maakt zich sterk voor het betaalbaar maken van elektrische auto's, vooral voor lage en middeninkomens. Hun belangrijkste voorstel is een toegankelijke regeling die elektrisch rijden financieel haalbaar maakt voor deze groepen. Hiermee wil DENK bijdragen aan schonere mobiliteit zonder dat dit ten koste gaat van de betaalbaarheid voor burgers.
DENK ziet elektrisch rijden als een belangrijk middel om de uitstoot in het verkeer te verminderen en mobiliteit te verduurzamen. Tegelijkertijd benadrukken ze dat de overstap naar elektrisch rijden betaalbaar moet blijven, met speciale aandacht voor lage en middeninkomens. Door een toegankelijke regeling te introduceren, wil DENK voorkomen dat de energietransitie leidt tot extra lasten voor deze groepen.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”