JA21 is kritisch over het huidige beleid rond elektrische auto's en verzet zich tegen dwang en nationale verboden op brandstofauto’s. De partij vindt dat elektrificatie van vervoer alleen realistisch en haalbaar moet worden gestimuleerd, zonder ondernemers of burgers op te zadelen met hoge kosten of ondoordachte regelgeving.
JA21 is tegen het verplicht stellen van elektrische auto's en tegen het verbieden van brandstofauto’s. De partij vindt dat de overheid geen dwang mag uitoefenen richting elektrisch rijden en dat de keuzevrijheid van automobilisten behouden moet blijven.
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
JA21 vindt dat elektrificatie van vrachtwagens, bestelbussen en wagenparken niet afgedwongen mag worden. De partij wijst op praktische problemen zoals netcongestie, hoge kosten en het ontbreken van laadinfrastructuur, en pleit voor een realistisch perspectief in plaats van onhaalbaar beleid.
“Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
“Hoewel de transportsector niet onwelwillend tegenover de elektrificatie van vrachtwagens en bestelbussen staat, is JA21 van oordeel dat de overheid daar een realistisch perspectief tegenover moet zetten.”
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
JA21 verzet zich tegen het beleid van gemeenten om via milieuzones of zero-emissiegebieden elektrisch rijden af te dwingen, omdat dit leidt tot een onwerkbare situatie voor ondernemers en het bedrijfsleven.
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden. Er ontstaat een lappendeken aan verschillende regelingen over het land wat voor het bedrijfsleven tot een onwerkbare situatie leidt.”
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
Volt wil de transitie naar elektrische auto's versnellen door de verkoop van fossiele voertuigen vanaf 2030 te verbieden en zakelijke leaseauto’s vanaf dat jaar emissievrij te maken. Ze pleiten voor een eerlijker belastingstelsel dat rekening houdt met het gewicht en de milieu-impact van elektrische auto’s, en stimuleren ondernemers om over te stappen via financiële prikkels. Hun visie is gericht op snelle elektrificatie van het wagenpark, gecombineerd met een eerlijkere verdeling van de kosten en stimulering van duurzame keuzes.
Volt wil de elektrificatie van het wagenpark versnellen door een verbod op de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren vanaf 2030, vijf jaar eerder dan de EU-norm. Ook moeten alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn. Dit moet de tweedehandsmarkt voor emissieloze voertuigen stimuleren en de klimaatdoelen dichterbij brengen.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren. Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn. Zo stimuleren we ook de tweedehandsmarkt in emissieloze voertuigen.”
“In 2030 zijn we volledig gestopt met de verkoop van verbrandingsmotoren. Op deze manier maakt de industrie op tijd de transitie naar dat wat nodig is voor de nieuwe Europese economie.”
Volt wil het belastingstelsel aanpassen zodat het eerlijker wordt voor elektrische auto’s, die vaak zwaarder zijn dan fossiele voertuigen. Ze willen een gewichtscorrectie in de wegenbelasting, een BPM op basis van CO₂-uitstoot en grondstoffen, en uiteindelijk een systeem van betalen naar gebruik waarbij ook het gewicht en de uitstoot van het voertuig meetellen.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
“In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden. Hiermee belasten we de effecten van autorijden, in plaats van het autobezit. Het grondstofverbruik bij de productie van voertuigen wordt in rekening gebracht door motor- en rijtuigenbelasting (bpm) te heffen op CO₂-grondslag.”
Volt wil ondernemers actief ondersteunen bij de overstap naar elektrische voertuigen, onder andere door risicovrije leningen en financiële beloningen voor verduurzaming. Dit verlaagt de drempel voor kleine ondernemers om hun oude dieselbusjes te vervangen door elektrische alternatieven.
“Denk bijvoorbeeld aan kleine ondernemers die hun oude dieselbusje willen vervangen door een elektrische auto.”
“We creëren een financieel beloningsinstrument voor ondernemers die willen verduurzamen. We communiceren duidelijke doelen en groene Key Performance Indicators, waarmee we ondernemers extra steun bij het verduurzamen bieden in de vorm van subsidies of fiscale regelingen.”
De SGP steunt de verdere uitrol van elektrische auto’s, mits deze niet worden benadeeld ten opzichte van benzine- en dieselauto’s, en wil vooral de betaalbaarheid en beschikbaarheid van elektrische auto’s vergroten. Ze pleiten voor stimulering van de tweedehandsmarkt, het leasen van accupakketten, en het verplichten van emissieloze zakelijke leaseauto’s, maar zijn kritisch op milieu-impact van batterijen en willen innovatie in batterijtechnologie stimuleren. De partij benadrukt techniekneutraliteit en wil geen jojo-beleid, met oog voor netcongestie en betaalbaarheid.
De SGP vindt dat elektrisch rijden minimaal gelijk behandeld moet worden aan rijden op benzine of diesel, en wil geen bevoordeling van zware SUV’s. Dit standpunt is gericht op eerlijkheid en het stimuleren van verduurzaming zonder onnodige nadelen voor elektrische rijders.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichts-correctie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
Om de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s te stimuleren en de uitstoot te verlagen, wil de SGP zakelijke leaserijders verplichten tot emissieloze auto’s of zuinige hybrides, rekening houdend met netcongestie.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.”
De SGP wil het leasen van accupakketten stimuleren om de aanschaf van elektrische auto’s aantrekkelijker te maken en de risico’s voor eigenaren te verkleinen. Daarnaast willen ze de subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s voortzetten en versterken.
“De overheid stimuleert het leasen van het dure accupakket van elektrische auto's, zodat de risico's voor de auto-eigenaar afnemen en aanschaf van de auto aantrekkelijker wordt.”
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
De SGP erkent de milieuvervuiling bij de productie van lithium-ion batterijen en wil daarom innovatie in batterijtechnologie, zoals solid state batterijen, stimuleren.
“De productie van lithium-ion batterijen gaat gepaard met aanzienlijke lokale milieuvervuiling. De SGP wil de ontwikkeling en introductie van onder meer solid state batterijen stimuleren.”
De SGP wil een stabiel, langetermijnbeleid voor emissieloos rijden en benadrukt techniekneutraliteit, zodat verschillende duurzame oplossingen mogelijk blijven.
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojo-beleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
De SGP wil voorlopig geen rekeningrijden invoeren, mede vanwege de huidige hoge brandstofprijzen.
“Gelet op de hoge brandstofprijzen wordt vooralsnog geen vorm van rekeningrijden ingevoerd.”
De PVV is uitgesproken tegen het verplicht stellen of bevoordelen van elektrische auto's. Zij willen geen verplicht elektrisch rijden, geen verbod op brandstofauto’s, geen exclusieve parkeerplekken voor elektrische auto's en het afschaffen van zero-emissiezones. De partij ziet elektrische auto's als een duur alternatief dat niet voor iedereen betaalbaar is en verzet zich tegen beleid dat mensen of ondernemers richting elektrisch rijden dwingt.
De PVV verzet zich tegen elke vorm van verplichting tot elektrisch rijden en wil het verbod op de verkoop van brandstofauto’s voorkomen. Volgens de partij is autorijden een basisbehoefte en moet de keuzevrijheid van automobilisten centraal staan.
De PVV wil alle zero-emissiezones afschaffen en vindt dat elektrische auto’s geen voorkeursbehandeling mogen krijgen, bijvoorbeeld bij parkeerplaatsen. Zij stellen dat deze zones ondernemers duperen en elektrische auto’s te duur zijn voor veel mensen.
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
De PVV uit kritiek op de impact van laadpalen en andere elektrische voorzieningen op het elektriciteitsnet en ziet de energietransitie als problematisch voor de leveringszekerheid.
“Warmtepompen, zonnepanelen, windturbines, laadpalen – het elektriciteitsnet kan al die gekkigheid helemaal niet aan.”
BBB erkent het belang van de auto, ook in landelijke gebieden, en wil elektrisch rijden faciliteren zonder automobilisten te ontmoedigen of op te zadelen met hoge kosten. De partij is tegen zero-emissiezones en overhaaste, dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten, en pleit voor een realistische, betaalbare overgang naar schonere voertuigen, waaronder elektrische auto's. BBB wil daarnaast dat verzorgingsplaatsen klassiek tanken én elektrisch laden blijven aanbieden.
BBB is tegen het instellen van zero-emissiezones, omdat deze ondernemers en automobilisten onnodig belasten. Tegelijkertijd wil de partij schonere voertuigen, waaronder elektrische auto's, stimuleren zonder de auto als vervoermiddel te ontmoedigen of onbetaalbaar te maken.
“Verbod op Zero-emissie zones. Deze zones zijn zeer schadelijk voor ondernemers in de binnensteden die onrendabele hoge uitgaven moeten doen en niet meer bevoorraad kunnen worden.”
“We stimuleren schonere brandstoffen en voertuigen zonder de auto te ontmoedigen.”
“We stimuleren schoon vervoer via innovaties en schonere brandstoffen, maar waken voor overhaaste maatregelen.”
BBB wil dat verzorgingsplaatsen langs de weg klassiek tanken én elektrisch laden blijven aanbieden, zodat elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar blijft en familiebedrijven worden beschermd.
“Klassiek tanken, elektrisch laden én een winkel, onder één dak en voor iedereen bereikbaar. We beschermen familiebedrijven en mkb-ondernemers die deze voorzieningen al jarenlang runnen.”
BBB verzet zich tegen dure en overhaaste maatregelen die de automobilist zwaar belasten, en pleit voor realistische en betaalbare oplossingen bij de overgang naar schonere voertuigen, waaronder elektrische auto's.
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit. We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) is kritisch over het grootschalig vervangen van alle fossiele auto's door elektrische auto's. Zij willen het autobezit en -gebruik verminderen door te investeren in openbaar vervoer en deelmobiliteit, omdat een volledige overstap naar elektrische auto's volgens hen te veel beslag legt op grondstoffen en ruimte. Elektrische voertuigen worden slechts als deel van de oplossing gezien, niet als einddoel.
PvdD verwerpt het idee om simpelweg alle fossiele auto's te vervangen door elektrische auto's. Zij vinden dat dit te veel grondstoffen vraagt en niet duurzaam is. In plaats daarvan willen ze het aantal auto's terugdringen en inzetten op alternatieven zoals openbaar vervoer en deelmobiliteit.
“We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
“We kiezen voor slimme oplossingen en vervangen niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een door elektrische.”
PvdD ziet elektrificatie als noodzakelijk voor sectoren waar alternatieven beperkt zijn, zoals bestel- en vrachtauto’s. Voor personenauto’s ligt de nadruk echter op reductie van het aantal voertuigen.
“In 2030 zijn vrijwel alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland elektrisch.”
De partij wil vervuilende en gevaarlijke auto’s zoals SUV’s en pick-ups verbieden, en zuinige auto’s weer de norm maken. Dit geldt voor zowel fossiele als elektrische voertuigen, met het oog op veiligheid, leefbaarheid en grondstoffengebruik.
“De verkoop van auto’s die relatief vervuilend en gevaarlijk zijn, zoals pick-up trucks en SUV’s, wordt verboden met het oog op veiligheid en leefbaarheid van steden en dorpen. Zuinige auto’s worden weer de norm.”
D66 wil de overstap naar elektrische auto’s versnellen door deze betaalbaarder te maken met subsidies en belastingvoordelen, en door het aanbod van elektrische deelauto’s uit te breiden. Tegelijkertijd bouwen ze fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af en stimuleren ze gemeenten om emissievrije zones in te voeren. Hun visie is gericht op schonere mobiliteit, minder uitstoot en een eerlijkere verdeling van de kosten.
D66 wil elektrisch rijden voor meer mensen bereikbaar maken door financiële prikkels en het afbouwen van voordelen voor vervuilende alternatieven. Dit moet de CO2-uitstoot verminderen en de transitie naar schone mobiliteit versnellen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
D66 ziet deelmobiliteit, waaronder elektrische auto’s, als essentieel onderdeel van het vervoersaanbod, vooral rond ov-knooppunten en in nieuwe woonwijken. Dit vergroot de toegankelijkheid van elektrisch rijden en vermindert de noodzaak van autobezit.
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod. Ook vergroten we het aanbod sterk.”
D66 wil gemeenten ondersteunen bij het invoeren van emissievrije zones, met landelijke regie voor duidelijkheid en eenvoud. Dit versnelt de uitfasering van vervuilende voertuigen en stimuleert het gebruik van elektrische auto’s in steden.
“Gemeenten krijgen hulp bij het invoeren van emissievrije zones. Het Rijk neemt hierin de leiding waardoor het voor gemeenten makkelijker wordt om in te voeren en voor ondernemers duidelijker waar ze aan moeten voldoen.”
D66 wil het mogelijk maken dat mensen een elektrische auto kunnen aanschaffen zonder hogere maandlasten, door de kosten te laten terugbetalen uit besparingen op energie.
“Mensen kunnen bijvoorbeeld hun huis isoleren of gaan rijden in een elektrische auto zónder dat dit elke maand extra geld kost. De lening hiervoor wordt afbetaald uit de lagere energiekosten.”
De SP wil de overstap naar elektrische auto's versnellen, maar vindt dat dit eerlijk, betaalbaar en toegankelijk moet zijn voor iedereen. Ze pleiten voor een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten met transparante prijzen en willen dat elektrisch rijden geen verdienmodel voor bedrijven wordt. Tegelijkertijd steunen ze de verplichting dat alle nieuwe auto's uiterlijk in 2035 emissievrij zijn, met ondersteuning voor mensen die willen overstappen.
De SP ziet betaalbaar en toegankelijk opladen als essentieel om de overstap naar elektrische auto's voor iedereen mogelijk te maken. Ze willen dat laadpalen een publieke voorziening worden, met transparante prijzen en zonder winstoogmerk voor bedrijven.
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.”
“Op termijn willen we dat laadpalen net zo vanzelfsprekend en publiek worden als straatverlichting of riolering. Geen verdienmodel voor bedrijven, maar een betrouwbare voorziening voor iedereen.”
De SP steunt de verplichting dat alle nieuwe auto's vanaf 2035 emissievrij zijn, maar wil dat de overgang sociaal en haalbaar blijft. Mensen die willen overstappen op een schonere auto krijgen ondersteuning, zodat duurzaam rijden niet alleen voor de rijken is.
GroenLinks-PvdA wil dat elektrische auto's vanaf 2030 de norm worden in Nederland: dan mogen alleen nog elektrische voertuigen verkocht worden, inclusief brom- en snorfietsen. Ze versnellen de elektrificatie door de leasesector eerder volledig elektrisch te maken en koppelen dit aan bredere verduurzaming van mobiliteit en infrastructuur.
GroenLinks-PvdA stelt dat vanaf 2030 uitsluitend elektrische voertuigen verkocht mogen worden, inclusief brom- en snorfietsen. Dit moet de transitie naar duurzame mobiliteit versnellen en de uitstoot van broeikasgassen door verkeer drastisch verminderen. De leasesector moet zelfs vóór 2030 volledig overstappen op elektrische auto's.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector gaat voor die tijd al over op 100% elektrische auto’s.”
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
Elektrisch rijden wordt expliciet als norm gesteld voor automobilisten, als onderdeel van een breder pakket aan duurzame mobiliteitsmaatregelen. Dit beleid is bedoeld om schone lucht, minder geluidsoverlast en meer biodiversiteit te realiseren, en wordt gekoppeld aan investeringen in infrastructuur en stimulering van duurzame alternatieven.
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm.”
De VVD wil elektrisch rijden voor een brede doelgroep aantrekkelijker en betaalbaarder maken, onder meer door de tweedehandsmarkt te stimuleren en de laadinfrastructuur te verbeteren. Innovatie en samenwerking tussen overheid, markt en kennisinstellingen worden gefaciliteerd, met aandacht voor praktische oplossingen voor laden in de wijk. De partij benadrukt betaalbaarheid, innovatie en het wegnemen van praktische barrières als kern van haar visie op elektrische auto’s.
De VVD ziet betaalbaarheid als een belangrijke voorwaarde om elektrisch rijden voor iedereen mogelijk te maken. Door de tweedehandsmarkt te stimuleren en te kijken naar een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, wil de partij elektrische auto’s voor een bredere doelgroep bereikbaar maken.
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt.”
De VVD erkent dat goede laadinfrastructuur essentieel is voor de groei van elektrisch rijden. Voor mensen zonder eigen laadpaal wordt ingezet op collectieve of coöperatieve wijkoplossingen, met ondersteuning vanuit de overheid.
“We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn. Voor degenen die geen laadpaal voor het huis mag plaatsen kan een collectieve of coöperatieve wijkoplossing uitkomst bieden, wat vanuit de overheid ondersteund kan worden.”
De VVD wil innovatie op het gebied van elektrische voertuigen bevorderen door samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen te faciliteren. Dit moet leiden tot technologische vooruitgang en een sterkere positie van Nederland op het gebied van elektrisch vervoer.
“We faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen om innovaties rondom EV-technieken te stimuleren.”
BIJ1 is kritisch over het grootschalig vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s vanwege de wereldwijde grondstoffenproblematiek. In plaats daarvan wil de partij het autobezit verminderen door fors te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer, en het stimuleren van flex- en thuiswerken.
BIJ1 verwerpt het idee om simpelweg alle brandstofauto’s te vervangen door elektrische auto’s, omdat dit volgens hen een te groot beslag legt op schaarse grondstoffen wereldwijd. Ze zien elektrificatie niet als dé oplossing voor duurzaam vervoer en richten zich liever op het terugdringen van autobezit en het stimuleren van alternatieven.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
In plaats van elektrificatie van het volledige wagenpark, kiest BIJ1 voor het verminderen van het aantal auto’s door te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer. Dit beleid is bedoeld om de afhankelijkheid van de auto te verkleinen en zo de druk op grondstoffen en het milieu te verminderen.
“Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt een bereikbaarheidsfonds met als doel niet alleen het financieren van beter openbaar vervoer, maar ook (lokale) voorzieningen voor fietsen en deelvervoer.”
BVNL vindt dat automobilisten volledig vrij moeten zijn in hun keuze voor het type auto, inclusief elektrische auto's, zonder sturing van de overheid via belastingen of subsidies. Ze willen dat elektrische auto's gelijk worden belast aan andere auto's en zijn tegen fiscale bevoordeling of verplichtingen rondom elektrische mobiliteit. De partij pleit voor een neutraal overheidsbeleid waarbij de markt en de consument bepalen, niet de overheid.
BVNL stelt dat automobilisten zelf moeten kunnen kiezen welk type auto ze rijden, of dat nu elektrisch, benzine, diesel of hybride is, zonder dat de overheid deze keuze beïnvloedt met belastingen of subsidies. Dit standpunt is ingegeven door hun bredere visie op individuele vrijheid en een minimale rol van de overheid in persoonlijke keuzes.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL wil dat elektrische auto's niet langer fiscaal worden bevoordeeld en pleit voor het heffen van motorrijtuigenbelasting op alle auto's, inclusief elektrische. Hiermee willen ze een gelijk speelveld creëren en voorkomen dat de overheid via belastingmaatregelen het autobezit of -gebruik stuurt.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
Het CDA ondersteunt de transitie naar elektrische auto’s en wil het beleid hierop aanpassen, met aandacht voor betaalbaarheid en eerlijkheid. De partij stelt voor om de motorrijtuigenbelasting (MRB) te hervormen zodat deze beter aansluit bij elektrische auto’s, en wil investeren in laadinfrastructuur en zero-emissie vrachtvervoer. Hun visie is gericht op het stimuleren van elektrisch rijden, maar met oog voor een eerlijke lastenverdeling en praktische uitvoering.
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting (MRB) aanpassen zodat deze beter past bij de opkomst van elektrische auto’s. Door de belasting te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht, wil de partij oneerlijke lasten voor elektrische auto’s voorkomen en de overstap stimuleren.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
Het CDA ziet een goede laadinfrastructuur als essentieel voor de groei van elektrisch vervoer, met speciale aandacht voor zwaar transport. Door publiek-private samenwerking wil de partij de uitrol van laadpunten versnellen en zero-emissie vrachtvervoer stimuleren.
“We stimuleren zero-emissie-vrachtvervoer door het versnellen van laadinfrastructuur voor zware voertuigen via publiek-private samenwerking.”
De ChristenUnie stimuleert het gebruik van elektrische auto’s als onderdeel van haar streven naar schoner vervoer, maar erkent de uitdagingen rond netcapaciteit en kosten. Ze willen de motorrijtuigenbelasting aanpassen met een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s en een kilometerprijs invoeren die rekening houdt met milieukenmerken. Tegelijkertijd pleiten ze voor slimme sturing van laadpalen om het elektriciteitsnet te ontlasten.
De ChristenUnie wil het gebruik van elektrische auto’s bevorderen door fiscale prikkels en een kilometerheffing die rekening houdt met milieukenmerken. Hiermee willen ze schoner vervoer stimuleren en de transitie naar zero-emissie mobiliteit versnellen.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats...”
Omdat de groei van elektrische auto’s druk zet op het elektriciteitsnet, wil de ChristenUnie dat laadpalen verplicht kunnen worden geschakeld door de netbeheerder. Dit moet helpen om netcongestie te voorkomen en het netwerk toekomstbestendig te maken.
“Warmtepompen, laadpalen en batterijen krijgen een verplichte schakelmogelijkheid waardoor de netbeheerder lokaal, regionaal en landelijk stuurmogelijkheden krijgt.”
DENK wil elektrisch rijden stimuleren door het betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens. Hun belangrijkste concrete voorstel is een toegankelijke regeling die elektrisch rijden financieel aantrekkelijker maakt voor deze groepen. De partij ziet elektrisch rijden als een manier om mobiliteit te verduurzamen zonder de betaalbaarheid uit het oog te verliezen.
DENK erkent dat de overstap naar elektrisch rijden noodzakelijk is voor het verduurzamen van mobiliteit, maar wil voorkomen dat deze transitie onbetaalbaar wordt voor mensen met een lager of middeninkomen. Daarom pleit de partij voor een specifieke regeling die elektrisch rijden voor deze groepen bereikbaar maakt.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
FVD is kritisch over het bevoordelen van elektrische auto's en wil het onderscheid in belastingheffing tussen elektrische en andere auto's afschaffen. Hun belangrijkste voorstel is dat alle automobilisten, ongeacht brandstofsoort, hetzelfde basistarief voor wegenbelasting gaan betalen, waarmee zij expliciet het fiscale voordeel voor elektrische auto's willen beëindigen.
FVD vindt het onrechtvaardig dat elektrische auto's fiscaal worden bevoordeeld ten opzichte van andere auto's. Zij willen dat het onderscheid in wegenbelasting tussen benzine, diesel, LPG, hybride en elektrisch wordt opgeheven, zodat iedereen gelijk wordt belast en het rijden van elektrische auto's niet langer fiscaal wordt gestimuleerd.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
NSC noemt elektrische auto’s slechts zijdelings in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen om het gebruik ervan te stimuleren of te ontmoedigen. De partij richt zich vooral op het slim benutten van het elektriciteitsnet, onder andere door piek- en daltarieven in te voeren zodat elektrische auto’s niet allemaal tegelijk worden opgeladen. Specifiek beleid gericht op de aanschaf, subsidiëring of infrastructuur voor elektrische auto’s ontbreekt.
NSC ziet de toenemende vraag naar elektriciteit, mede door elektrische auto’s, als een uitdaging voor het energienet. Om overbelasting te voorkomen en het net efficiënter te gebruiken, wil de partij piek- en daltarieven invoeren zodat mensen worden gestimuleerd hun elektrische auto’s buiten de piekuren op te laden. Dit is het enige expliciete en concrete standpunt over elektrische auto’s in het programma.
“we willen het elektriciteitsnet slim benutten door piek- en daltarieven in te voeren, zodat mensen een prikkel hebben om bijvoorbeeld hun elektrische auto’s niet allemaal rond etenstijd op te laden.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma