JA21 is kritisch over het stimuleren en verplichten van elektrische auto’s, vooral via overheidsdwang en regelgeving. De partij verzet zich tegen een verbod op brandstofauto’s, dwingende elektrificatie van wagenparken en het gebruik van milieuzones om elektrisch rijden af te dwingen, en pleit voor realistische, betaalbare keuzes waarbij ondernemers en automobilisten niet worden benadeeld.
JA21 vindt dat de overheid geen verbod moet instellen op brandstofauto’s en is tegen het dwingen van burgers en ondernemers richting elektrisch rijden via regelgeving of milieuzones. De partij ziet elektrisch rijden (vooral bij zwaar transport) nog niet als een realistisch alternatief en benadrukt het belang van keuzevrijheid en betaalbaarheid.
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
JA21 erkent dat elektrificatie in sommige sectoren voordelen kan hebben, maar vindt dat de overheid een realistisch perspectief moet bieden en geen onhaalbare doelen moet stellen. Problemen als netcongestie, hoge kosten en ontbrekende infrastructuur maken grootschalige elektrificatie volgens JA21 nu niet haalbaar.
“Hoewel de transportsector niet onwelwillend tegenover de elektrificatie van vrachtwagens en bestelbussen staat, is JA21 van oordeel dat de overheid daar een realistisch perspectief tegenover moet zetten. De problemen op het gebied van netcongestie maken de operatie onmogelijk, laadfaciliteiten ontbreken, de kosten voor ondernemers zijn gigantisch en daarmee ook de financiële gevolgen voor consumenten.”
JA21 is tegen het instellen van verschillende milieuzones en zero-emissiegebieden door gemeenten, omdat dit leidt tot een onwerkbare situatie voor ondernemers en het gebruik van elektrische voertuigen niet op een praktische manier stimuleert.
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden. Er ontstaat een lappendeken aan verschillende regelingen over het land wat voor het bedrijfsleven tot een onwerkbare situatie leidt.”
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
BBB erkent het belang van de auto, ook in de toekomst, maar wil het gebruik van elektrische auto’s niet afdwingen of stimuleren via verplichtingen of dure maatregelen. De partij is tegen zero-emissie zones en overhaaste elektrificatie, en pleit voor technologische neutraliteit en betaalbare, realistische oplossingen voor schoner vervoer, waarbij ook alternatieven voor elektrificatie worden onderzocht.
BBB verzet zich tegen het verplichten of bevoordelen van elektrische auto’s via zero-emissie zones of andere dwingende maatregelen. De partij vindt dat dit ondernemers en burgers onnodig op kosten jaagt en de bereikbaarheid schaadt, vooral in regio’s waar alternatieven ontbreken.
“Verbod op Zero-emissie zones. Deze zones zijn zeer schadelijk voor ondernemers in de binnen steden die onrendabele hoge uitgaven moeten doen en niet meer bevoorraad kunnen worden. ... Er komt een landelijk verbod op Zeroemissie zones om lokale ondernemers te beschermen.”
“We stimuleren schonere brandstoffen en voertuigen zonder de auto te ontmoedigen. Zeroemissie zones worden afgeschaft.”
BBB is kritisch op grootschalige elektrificatie van mobiliteit en energie, vanwege netcongestie, hoge kosten en beperkte effectiviteit. De partij wil alternatieven zoals waterstof en synthetische brandstoffen gelijkwaardig behandelen en geen subsidies of verplichtingen specifiek voor elektrische auto’s.
“Elektrificatie opnieuw beoordelen. Slechts 20–25% van onze energiebehoefte is nu elektrisch. Grootschalige elektrificatie leidt tot congestie en hoge kosten. Investering in onderzoek naar en opschaling van alternatieven.”
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
“We waken voor overhaaste maatregelen die burgers en kleine ondernemers raken.”
BBB erkent dat elektrisch laden een rol speelt, maar ziet het als één van de opties binnen een breed aanbod aan tank- en laadmogelijkheden. De partij wil familiebedrijven en mkb’ers die deze voorzieningen aanbieden beschermen, maar geen verplichting of voorkeursbehandeling voor elektrisch rijden.
“Klassiek tanken, elektrisch laden én een winkel, onder één dak en voor iedereen bereikbaar. We beschermen familiebedrijven en mkbondernemers die deze voorzieningen al jarenlang runnen.”
De PVV is uitgesproken tegen het verplicht stellen of bevoordelen van elektrische auto’s. Zij willen geen verplicht elektrisch rijden, geen verbod op brandstofauto’s, geen exclusieve parkeerplekken voor elektrische auto’s en het afschaffen van alle zero-emissiezones. De partij vindt dat elektrische auto’s te duur zijn voor veel mensen en ziet de energietransitie, inclusief de stimulering van elektrisch rijden, als onhaalbaar en onbetaalbaar.
De PVV verzet zich tegen elke vorm van verplichting rondom elektrisch rijden en het verbieden van brandstofauto’s. Zij vinden dat autorijden een basisbehoefte is en willen keuzevrijheid behouden, mede omdat elektrische auto’s volgens hen te duur zijn voor veel mensen.
De partij wil alle zero-emissiezones in Nederland afschaffen, omdat deze ondernemers en automobilisten dwingen tot de aanschaf van dure elektrische auto’s, wat volgens de PVV oneerlijk en onbetaalbaar is.
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
De PVV is tegen het reserveren van parkeerplekken uitsluitend voor elektrische auto’s en wil dat elke auto op elke parkeerplek mag staan.
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
De partij stelt dat de groei van elektrische auto’s (en andere elektrische toepassingen) het elektriciteitsnet overbelast en ziet dit als een argument tegen verdere elektrificatie.
“Warmtepompen, zonnepanelen, windturbines, laadpalen – het elektriciteitsnet kan al die gekkigheid helemaal niet aan.”
De SGP is voorstander van het stimuleren van elektrisch rijden, maar benadrukt dat dit niet mag leiden tot bevoordeling van zware of luxe auto's zoals SUV's. Ze willen elektrisch rijden aantrekkelijker en betaalbaarder maken, onder meer door het stimuleren van de tweedehandsmarkt, het leasen van accupakketten en het voortzetten van subsidies, maar zijn kritisch op de milieu-impact van batterijproductie en pleiten voor innovatie in batterijtechnologie.
De SGP vindt dat elektrisch rijden niet slechter behandeld mag worden dan rijden op benzine of diesel, maar wil ook geen extra voordelen voor zware elektrische auto's. Ze willen een gelijk speelveld, met aandacht voor eerlijkheid tussen verschillende typen voertuigen.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
Om elektrisch rijden voor meer mensen bereikbaar te maken, wil de SGP de tweedehandsmarkt versterken en het leasen van accupakketten stimuleren. Dit verlaagt de drempel voor aanschaf en vermindert het risico voor consumenten.
“De overheid stimuleert het leasen van het dure accupakket van elektrische auto's, zodat de risico's voor de auto-eigenaar afnemen en aanschaf van de auto aantrekkelijker wordt.”
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
De SGP wil zakelijke leaserijders verplichten om te kiezen voor een emissieloze auto of, als dat niet mogelijk is door netproblemen, een zuinige hybride. Dit moet de doorstroom naar de tweedehandsmarkt bevorderen.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.”
De SGP erkent de milieuvervuiling bij de productie van lithium-ion batterijen en wil daarom innovatie in batterijtechnologie stimuleren, zoals solid state batterijen.
“De productie van lithium-ion batterijen gaat gepaard met aanzienlijke lokale milieuvervuiling. De SGP wil de ontwikkeling en introductie van onder meer solid state batterijen stimuleren.”
De SGP pleit voor consistent beleid gericht op emissieloos rijden, zonder telkens te wisselen van koers, en benadrukt het belang van techniekneutraliteit.
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojo-beleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) is kritisch over het simpelweg vervangen van alle fossiele auto’s door elektrische auto’s en pleit in plaats daarvan voor minder autobezit, meer deelmobiliteit en een sterke focus op openbaar vervoer en fietsen. Ze wijzen op de grondstoffenproblematiek en ruimtebeslag van elektrische auto’s en willen het gebruik van auto’s, inclusief elektrische, terugdringen ten gunste van duurzamere alternatieven.
PvdD vindt het onwenselijk om alle fossiele auto’s simpelweg te vervangen door elektrische auto’s vanwege het grote beslag op grondstoffen en openbare ruimte. Ze willen het autobezit verminderen en inzetten op alternatieven als openbaar vervoer en deelmobiliteit.
“We kiezen voor slimme oplossingen en vervangen niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een door elektrische. Auto’s staan 95% van de tijd stil en gebruiken zo onnodig veel grondstoffen en openbare ruimte. Niet eigendom, maar gebruik staat voorop.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
“We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
PvdD ziet elektrificatie als de norm voor bestel- en vrachtverkeer, maar niet voor het volledige personenautopark.
“In 2030 zijn vrijwel alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland elektrisch.”
De partij wil de verkoop van relatief vervuilende en gevaarlijke auto’s, zoals SUV’s en pick-ups, verbieden en zuinige auto’s weer de norm maken, ongeacht de aandrijving.
“De verkoop van auto’s die relatief vervuilend en gevaarlijk zijn, zoals pick-up trucks en SUV’s, wordt verboden met het oog op veiligheid en leefbaarheid van steden en dorpen. Zuinige auto’s worden weer de norm.”
Volt wil de transitie naar elektrische auto’s versnellen door vanaf 2030 de verkoop van fossiele voertuigen te verbieden en zakelijke leaseauto’s emissievrij te maken. Tegelijkertijd pleit Volt voor een eerlijker belastingstelsel dat rekening houdt met het gewicht en de vervuiling van elektrische auto’s, en stimuleert zij onderzoek naar de daadwerkelijke klimaatwinst van overstappen op elektrisch rijden. Hun visie is gericht op snelle elektrificatie, maar met oog voor eerlijkheid, effectiviteit en het totale milieueffect.
Volt wil de overgang naar elektrische auto’s versnellen door de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren vanaf 2030 te verbieden, vijf jaar eerder dan de Europese doelstelling. Dit moet de markt voor elektrische auto’s en de tweedehandsmarkt stimuleren en bijdragen aan het halen van klimaatdoelen.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren. Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn.”
“In 2030 zijn we volledig gestopt met de verkoop van verbrandingsmotoren. Op deze manier maakt de industrie op tijd de transitie naar dat wat nodig is voor de nieuwe Europese economie.”
Volt erkent dat elektrische auto’s vaak zwaarder zijn dan fossiele auto’s en wil daarom een gewichtscorrectie in de wegenbelasting totdat er een systeem van betalen naar gebruik is ingevoerd. Ook wil Volt de volledige milieubelasting van auto’s, inclusief productie en grondstoffen, meenemen in de BPM.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
Volt benadrukt dat het niet altijd beter is om direct over te stappen op een elektrische auto, zeker als iemand weinig rijdt en een zuinige, kleine auto bezit. Ze investeren daarom in onderzoek en tools die automobilisten helpen de beste keuze te maken voor hun situatie.
“Als je weinig rijdt en een zuinige, kleine auto hebt, kan het beter zijn voor het klimaat om je huidige auto eerst op te rijden. We investeren in onderzoek naar het omslagpunt en in een platform/tool die rijders inzicht geeft in wat voor hun persoonlijke situatie de beste keuze is.”
Het CDA ondersteunt de transitie naar elektrische auto’s en wil deze stimuleren door het belastingstelsel aan te passen en de infrastructuur te verbeteren. Ze pleiten voor een hervorming van de motorrijtuigenbelasting (MRB) zodat deze beter aansluit bij elektrische voertuigen, en zetten in op het versnellen van laadinfrastructuur, vooral voor zwaar vervoer. Het CDA ziet elektrische mobiliteit als essentieel voor verduurzaming, maar wil de kosten en toegankelijkheid voor huishoudens en bedrijven behapbaar houden.
Het CDA wil de MRB hervormen zodat deze beter aansluit bij de opkomst van elektrische auto’s. Door de belasting te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht, wordt het systeem eerlijker en wordt de overstap naar elektrische auto’s gestimuleerd. Dit moet de transitie naar elektrisch rijden versnellen en oneerlijke lasten voor elektrische voertuigen voorkomen.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
Het CDA erkent dat een goede laadinfrastructuur cruciaal is voor de groei van elektrisch vervoer, met name voor zwaar transport. Ze willen publiek-private samenwerking inzetten om de uitrol van laadinfrastructuur te versnellen, zodat zero-emissie vrachtvervoer mogelijk wordt gemaakt.
“We stimuleren zero-emissie-vrachtvervoer door het versnellen van laadinfrastructuur voor zware voertuigen via publiek-private samenwerking.”
Het CDA benadrukt dat investeringen in de energietransitie, waaronder elektrisch vervoer, voor huishoudens langdurig aantrekkelijk moeten blijven. Ze willen voorkomen dat de overstap naar elektrische auto’s onbetaalbaar wordt voor lagere inkomens en pleiten voor beleid dat de lasten eerlijk verdeelt.
De VVD wil elektrisch rijden voor een brede groep Nederlanders bereikbaar en betaalbaar maken, met nadruk op het stimuleren van de tweedehandsmarkt en het verbeteren van laadinfrastructuur. Innovatie en samenwerking tussen overheid, markt en kennisinstellingen worden gefaciliteerd, terwijl regelgeving wordt aangepast om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. De partij ziet elektrisch rijden als onderdeel van een realistisch en breed gedragen verduurzamingsbeleid, zonder verplichtingen voor burgers.
De VVD erkent dat elektrisch rijden nu nog niet voor iedereen toegankelijk is en wil dit veranderen door de tweedehandsmarkt te stimuleren en de laadinfrastructuur te verbeteren. Het doel is elektrisch rijden aantrekkelijker te maken voor een bredere doelgroep, zonder dat de overheid verplichtingen oplegt aan burgers.
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt. We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn.”
De VVD ziet een goede laadinfrastructuur als randvoorwaarde voor de groei van elektrisch rijden. Voor mensen zonder eigen laadpaal worden collectieve oplossingen gestimuleerd, met ondersteuning vanuit de overheid.
“Voor degenen die geen laadpaal voor het huis mag plaatsen kan een collectieve of coöperatieve wijkoplossing uitkomst bieden, wat vanuit de overheid ondersteund kan worden.”
De partij wil innovatie op het gebied van elektrische voertuigen (EV) bevorderen door samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen te faciliteren. Dit moet leiden tot technologische vooruitgang en een sterkere positie van Nederland op het gebied van elektrisch vervoer.
“We faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen om innovaties rondom EV-technieken te stimuleren.”
De VVD kiest ervoor om geen nieuwe verplichtingen op te leggen aan burgers voor verduurzaming, waaronder elektrisch rijden. In plaats daarvan wordt ingezet op het aantrekkelijk maken van vrijwillige groene investeringen.
“Woningeigenaren behouden de vrijheid om hun huis al dan niet te verduurzamen. We leggen geen nieuwe verplichtingen op.”
De ChristenUnie stimuleert het gebruik van elektrische auto’s als onderdeel van schoner vervoer en wil het fiscale beleid hierop aanpassen, onder andere via een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting. Tegelijkertijd pleit de partij voor een kilometerprijs die rekening houdt met milieukenmerken, tijd en plaats, en voor een slimme aansturing van laadpalen om het elektriciteitsnet te ontlasten. Hun visie is dat elektrische auto’s bijdragen aan de klimaatdoelen, maar dat de infrastructuur en het belastingstelsel hier slim op moeten worden ingericht.
De ChristenUnie wil het gebruik van elektrische auto’s stimuleren door het fiscale beleid aan te passen, onder andere via een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting. Daarnaast wordt een kilometerprijs geïntroduceerd die rekening houdt met milieukenmerken, tijd en plaats, zodat elektrisch rijden aantrekkelijker wordt en het wegverkeer bijdraagt aan de klimaatdoelen.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.”
Om het volle elektriciteitsnet te ontlasten, wil de ChristenUnie dat laadpalen (voor elektrische auto’s) verplicht kunnen worden geschakeld door de netbeheerder. Dit geeft de netbeheerder lokaal, regionaal en landelijk meer stuurmogelijkheden en voorkomt overbelasting van het net.
“Warmtepompen, laadpalen en batterijen krijgen een verplichte schakelmogelijkheid waardoor de netbeheerder lokaal, regionaal en landelijk stuurmogelijkheden krijgt.”
Bij het verdelen van netcapaciteit krijgen laadvoorzieningen voor elektrische auto’s een lagere prioriteit dan bijvoorbeeld ziekenhuizen, woningen en industrie. Dit betekent dat bij schaarste eerst andere sectoren worden bediend.
“Een andere prioritering en zekerheidsklassen is nodig: ziekenhuizen krijgen gegarandeerd vermogen, gevolgd door woningen, industrie, utiliteit en tot slot laadvoorzieningen.”
D66 wil de overstap naar elektrische auto’s versnellen door deze betaalbaarder te maken met subsidies en belastingvoordelen, en door het aanbod van elektrische deelauto’s uit te breiden. Tegelijkertijd bouwen ze fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af en streven ze naar een standaard plek voor elektrische auto’s in het vervoersaanbod. Hun visie is gericht op het stimuleren van schone mobiliteit en het eerlijker belasten van autogebruik.
D66 wil elektrisch rijden voor meer mensen bereikbaar maken door financiële prikkels te bieden en het aanbod te vergroten. Ze zien dit als een manier om de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof te verminderen en mobiliteit te verduurzamen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
D66 wil dat elektrische auto’s een vanzelfsprekend onderdeel worden van het vervoersaanbod, vooral in combinatie met deelmobiliteit. Dit moet bijdragen aan schonere steden en betere bereikbaarheid.
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod. Ook vergroten we het aanbod sterk.”
D66 wil het mogelijk maken dat mensen kunnen overstappen op een elektrische auto zonder dat hun maandlasten stijgen, door slimme financieringsconstructies waarbij de besparing op energiekosten de investering dekt.
“Mensen kunnen bijvoorbeeld hun huis isoleren of gaan rijden in een elektrische auto zónder dat dit elke maand extra geld kost. De lening hiervoor wordt afbetaald uit de lagere energiekosten.”
FVD wil het onderscheid tussen elektrische auto’s en andere brandstoftypen in de wegenbelasting afschaffen en alle automobilisten gelijk behandelen, ongeacht het type aandrijving. Ze zijn tegen speciale voordelen of lasten voor elektrische auto’s en willen dat alle klimaatgerelateerde regels en subsidies, waaronder die voor elektrische voertuigen, worden geschrapt.
FVD vindt dat het onderscheid in wegenbelasting tussen elektrische, hybride en fossiele auto’s oneerlijk is en wil dat alle automobilisten hetzelfde basistarief betalen. Hiermee willen ze een einde maken aan fiscale bevoordeling van elektrische auto’s en het beleid neutraliseren.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
FVD verwerpt het klimaatbeleid en wil alle klimaatregels en subsidies, ook die voor elektrische auto’s, afschaffen. Ze zien deze maatregelen als kostbaar en ineffectief, en willen terug naar technologie- en brandstofneutraliteit.
GroenLinks-PvdA wil dat elektrische auto's vanaf 2030 de norm worden in Nederland: dan mogen alleen nog elektrische voertuigen verkocht worden, inclusief brom- en snorfietsen. Ze versnellen deze transitie door de leasesector eerder volledig elektrisch te maken en koppelen dit aan bredere verduurzaming van mobiliteit en reiskostenbeleid.
GroenLinks-PvdA stelt als doel dat vanaf 2030 uitsluitend nog elektrische voertuigen verkocht mogen worden, inclusief brom- en snorfietsen. Dit moet de uitstoot van het wegverkeer drastisch verminderen en de transitie naar duurzame mobiliteit versnellen. De leasesector moet zelfs vóór 2030 volledig overstappen op elektrische auto's.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector gaat voor die tijd al over op 100% elektrische auto’s.”
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
Naast regulering zet GroenLinks-PvdA in op het stimuleren van elektrisch rijden door werkgevers te verplichten reiskostenvergoedingen voor elektrisch vervoer aantrekkelijker te maken. Dit maakt elektrisch rijden financieel aantrekkelijker voor werknemers.
“Reiskosten met het ov worden volledig betaald door de werkgever. Voor automobilisten wordt elektrisch de norm.”
BIJ1 is kritisch over het grootschalig vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s vanwege de wereldwijde grondstoffenschaarste. In plaats daarvan wil de partij het autobezit verminderen door fors te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer, en zo de afhankelijkheid van (ook elektrische) auto’s terugdringen.
BIJ1 verwerpt het idee dat de overstap naar elektrische auto’s dé oplossing is voor duurzaam vervoer, omdat dit wereldwijd te veel grondstoffen vraagt. De partij kiest voor het verminderen van autobezit en het stimuleren van alternatieven als openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer, om zo de druk op grondstoffen en het milieu te verlagen.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt een bereikbaarheidsfonds met als doel niet alleen het financieren van beter openbaar vervoer, maar ook (lokale) voorzieningen voor fietsen en deelvervoer.”
BVNL vindt dat automobilisten volledige keuzevrijheid moeten hebben in het type auto dat ze rijden, inclusief elektrische auto's, zonder overheidssturing via belastingen of subsidies. Ze willen dat elektrische auto's niet langer worden bevoordeeld: de motorrijtuigenbelasting moet ook voor elektrische auto's gelden en de overheid grijpt niet in met stimuleringsmaatregelen. De kern van hun visie is dat de markt en de consument bepalen, niet de overheid.
BVNL stelt dat de overheid zich niet moet bemoeien met de keuze voor elektrische auto's door middel van belastingen of subsidies. Ze willen dat automobilisten vrij zijn om zelf te kiezen welk type auto ze rijden, zonder financiële prikkels of beperkingen vanuit de overheid.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL wil dat elektrische auto's niet langer worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Hiermee willen ze een gelijk speelveld creëren tussen verschillende typen auto's en voorkomen dat elektrische auto's fiscaal worden bevoordeeld.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
NSC erkent de groeiende vraag naar elektriciteit door onder andere elektrische auto’s en wil het elektriciteitsnet hierop voorbereiden. Ze stellen voor om piek- en daltarieven in te voeren zodat het laden van elektrische auto’s beter gespreid wordt, en benadrukken een eerlijke verdeling van de kosten van het elektriciteitsnet tussen huishoudens en bedrijven. Concrete stimulering of ontmoediging van elektrische auto’s zelf wordt niet genoemd; de focus ligt op netbeheer en betaalbaarheid.
NSC wil het elektriciteitsnet efficiënter benutten door piek- en daltarieven in te voeren, zodat het laden van elektrische auto’s niet allemaal tegelijk gebeurt. Dit moet helpen om overbelasting van het net te voorkomen en de energietransitie betaalbaar te houden voor huishoudens.
“we willen het elektriciteitsnet slim benutten door piek- en daltarieven in te voeren, zodat mensen een prikkel hebben om bijvoorbeeld hun elektrische auto’s niet allemaal rond etenstijd op te laden.”
NSC vindt dat de kosten van het elektriciteitsnet, mede door de toename van elektrische auto’s, eerlijk verdeeld moeten worden tussen bedrijven en huishoudens. Huishoudens moeten zoveel mogelijk worden ontzien om de energierekening betaalbaar te houden.
“We letten sterk op een eerlijke verdeling van de kosten van het elektriciteitsnet tussen bedrijven en huishoudens. Huishoudens moeten daarbij zoveel mogelijk worden ontzien, zodat de energierekening betaalbaar blijft.”
De SP wil de overstap naar elektrische auto’s versnellen door betaalbaar en transparant laden te garanderen en te zorgen dat autorijden schoner wordt zonder mensen extra te belasten. Ze pleiten voor een landelijk netwerk van publieke laadpunten, transparante laadprijzen en ondersteuning voor mensen die willen overstappen op een schonere auto, met als doel dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn.
De SP vindt dat elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk en betaalbaar moet zijn. Ze willen een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten, transparante prijzen en actieve overheidsregie om misbruik en prijsafspraken te voorkomen. Laadpalen moeten een publieke voorziening worden, geen verdienmodel voor bedrijven.
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan. De overheid grijpt actief in bij prijsafspraken en misbruik. Met boetes en het intrekken van vergunningen bij exploitanten die de regels overtreden. Op termijn willen we dat laadpalen net zo vanzelfsprekend en publiek worden als straatverlichting of riolering. Geen verdienmodel voor bedrijven, maar een betrouwbare voorziening voor iedereen.”
De SP steunt de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn, maar wil dat autorijden betaalbaar blijft waar alternatieven ontbreken. Ze willen mensen ondersteunen bij de overstap naar schonere auto’s, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.
“We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken. [...] Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
DENK wil elektrisch rijden stimuleren door het betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens. Hun belangrijkste voorstel is een toegankelijke regeling die elektrisch rijden financieel aantrekkelijker maakt voor deze groepen, als onderdeel van hun streven naar klimaatrechtvaardigheid en schone mobiliteit.
DENK erkent dat de overstap naar elektrisch rijden essentieel is voor het terugdringen van de uitstoot in het verkeer, maar ziet dat de kosten hiervan een drempel vormen voor veel mensen. Daarom pleit de partij voor een specifieke regeling die elektrisch rijden bereikbaar maakt voor lage en middeninkomens, zodat verduurzaming niet alleen voor de rijken is weggelegd.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma