BBB erkent het belang van de auto, ook in de energietransitie, maar verzet zich tegen het ontmoedigen van autogebruik en dure, overhaaste maatregelen zoals zero-emissiezones. Elektrische auto's worden niet expliciet gestimuleerd; BBB kiest voor technologische neutraliteit en wil vooral schonere brandstoffen en innovatie ondersteunen zonder de automobilist te belasten.
BBB vindt de auto onmisbaar, vooral buiten de Randstad, en wil geen maatregelen die autogebruik beperken of automobilisten op kosten jagen. Zero-emissiezones worden expliciet afgewezen omdat ze ondernemers en gezinnen zouden schaden; BBB wil een landelijk verbod op deze zones.
“We stimuleren schonere brandstoffen en voertuigen zonder de auto te ontmoedigen. Zeroemissie zones worden afgeschaft.”
“Verbod op Zero-emissie zones. Deze zones zijn zeer schadelijk voor ondernemers in de binnensteden die onrendabele hoge uitgaven moeten doen en niet meer bevoorraad kunnen worden.”
BBB kiest niet expliciet voor de elektrische auto, maar voor een technologieneutrale benadering waarbij verschillende schonere brandstoffen en innovaties mogelijk zijn. Elektrificatie wordt kritisch bekeken vanwege netcongestie en kosten; alternatieven zoals waterstof en biobrandstoffen krijgen ook aandacht.
“We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
“We zetten in op slimme ontsluiting via wegen, buslijnen en fietsverbindingen om werken, wonen en ondernemen aantrekkelijk te houden. We stimuleren schonere brandstoffen en voertuigen zonder de auto te ontmoedigen.”
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
“Elektrificatie opnieuw beoordelen. Slechts 20–25% van onze energiebehoefte is nu elektrisch. Grootschalige elektrificatie leidt tot congestie en hoge kosten.”
BBB erkent het belang van verzorgingsplaatsen waar klassiek tanken én elektrisch laden mogelijk zijn, maar benadrukt dat deze voorzieningen voor iedereen bereikbaar moeten blijven en dat familiebedrijven beschermd worden.
“Klassiek tanken, elektrisch laden én een winkel, onder één dak en voor iedereen bereikbaar. We beschermen familiebedrijven en mkbondernemers die deze voorzieningen al jarenlang runnen.”
JA21 is kritisch over het huidige beleid rond elektrische auto’s en verzet zich tegen dwang en nationale verboden op brandstofauto’s. De partij vindt elektrificatie van vervoer op dit moment onrealistisch voor grootschalige toepassing, vooral in zwaar transport, en pleit voor keuzevrijheid, betaalbaarheid en het afschaffen van dwingende maatregelen zoals milieuzones en verkoopverboden. JA21 wil ondernemers en burgers niet op kosten jagen met onhaalbare elektrificatie-eisen en is tegen het kunstmatig duurder maken van fossiele brandstoffen.
JA21 verzet zich tegen overheidsdwang richting elektrisch rijden, zoals verkoopverboden op brandstofauto’s en milieuzones die burgers en ondernemers verplichten tot elektrificatie. De partij vindt dat de overheid een realistisch perspectief moet bieden en benadrukt dat elektrisch rijden nog niet geschikt is voor grootschalige toepassing, zeker niet in zwaar transport en logistiek.
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Hoewel de transportsector niet onwelwillend tegenover de elektrificatie van vrachtwagens en bestelbussen staat, is JA21 van oordeel dat de overheid daar een realistisch perspectief tegenover moet zetten.”
“Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
JA21 is tegen belastingen en regelgeving die fossiele brandstoffen duurder maken om elektrisch rijden te stimuleren. De partij vindt dat fossiele brandstof voorlopig dominant blijft en dat nationale afbouw onrealistisch is.
“JA21 is tegen belastingen en regelgeving die brandstof kunstmatig duurder maken. Fossiele brandstof blijft de komende jaren de dominante energiebron in zowel transport als logistiek.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) ziet de elektrische auto niet als dé oplossing voor duurzaam vervoer en wil het autobezit en -gebruik fors terugdringen. In plaats van een één-op-één vervanging van fossiele auto's door elektrische, zet de partij in op minder auto's, meer deelmobiliteit en investeringen in openbaar vervoer, vanwege zorgen over grondstoffengebruik en ruimtebeslag. Elektrische voertuigen worden slechts beperkt gestimuleerd, vooral voor bestel- en vrachtverkeer, en niet als massale vervanging van de huidige personenauto’s.
PvdD wijst het idee af om alle fossiele personenauto’s simpelweg te vervangen door elektrische auto’s, vanwege het grote beslag op grondstoffen en ruimte. De partij vindt dat het autobezit en -gebruik omlaag moet, en dat mobiliteit vooral via openbaar vervoer, fietsen en deelmobiliteit moet plaatsvinden.
“We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
“We kiezen voor slimme oplossingen en vervangen niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een door elektrische. Auto’s staan 95% van de tijd stil en gebruiken zo onnodig veel grondstoffen en openbare ruimte. Niet eigendom, maar gebruik staat voorop.”
De partij ziet elektrificatie als passend voor bestel- en vrachtverkeer, maar niet als massale oplossing voor personenauto’s. Voor deze sectoren wordt elektrificatie wel expliciet nagestreefd.
“In 2030 zijn vrijwel alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland elektrisch.”
PvdD wil het aantal auto's (ook elektrische) sterk verminderen door deelmobiliteit en openbaar vervoer te stimuleren, en autobezit te ontmoedigen.
“Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
“Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
De partij wil de verkoop van relatief vervuilende en gevaarlijke auto’s (zoals SUV’s en pick-ups) verbieden, ongeacht de aandrijving, en stelt dat zuinige auto’s weer de norm moeten worden.
“De verkoop van auto’s die relatief vervuilend en gevaarlijk zijn, zoals pick-up trucks en SUV’s, wordt verboden met het oog op veiligheid en leefbaarheid van steden en dorpen. Zuinige auto’s worden weer de norm.”
De PVV is uitgesproken tegen het verplicht stellen of bevoordelen van elektrische auto’s. Zij willen geen verplicht elektrisch rijden, geen exclusieve parkeerplekken voor elektrische auto’s en zijn tegen zero-emissiezones die het gebruik van brandstofauto’s beperken. De partij ziet elektrische auto’s als een dure en onhaalbare oplossing die gewone automobilisten en ondernemers benadeelt.
De PVV verzet zich tegen elke vorm van verplichting tot elektrisch rijden en wil de verkoop van brandstofauto’s niet verbieden. Zij vinden autorijden een basisbehoefte en willen dat iedereen zelf kan kiezen welk type auto hij of zij rijdt.
De partij vindt zero-emissiezones en exclusieve parkeerplekken voor elektrische auto’s oneerlijk en onbetaalbaar voor veel mensen, vooral ondernemers. Zij willen deze maatregelen landelijk afschaffen.
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
De PVV stelt dat de toename van elektrische auto’s (en andere elektrische toepassingen) het elektriciteitsnet overbelast en noemt dit een belangrijke reden om de energietransitie te stoppen.
“Warmtepompen, zonnepanelen, windturbines, laadpalen – het elektriciteitsnet kan al die gekkigheid helemaal niet aan.”
De SGP is voorstander van het stimuleren van elektrisch rijden, mits dit niet wordt benadeeld ten opzichte van benzine- en dieselauto’s, en wil vooral de betaalbaarheid en beschikbaarheid van elektrische auto’s vergroten. Ze pleiten voor het versterken van de tweedehandsmarkt, het leasen van accupakketten, en het voortzetten van subsidies, maar zijn kritisch op de milieu-impact van batterijen en benadrukken het belang van een stabiel, techniekneutraal beleid. Tegelijkertijd erkennen ze de uitdagingen rond netcongestie en willen ze innovatie in batterijtechnologie stimuleren.
De SGP vindt dat elektrisch rijden minstens gelijk behandeld moet worden aan rijden op benzine of diesel, en wil geen bevoordeling van zware SUV’s. Dit standpunt is ingegeven door het streven naar een eerlijke en effectieve verduurzaming van mobiliteit.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichts-correctie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
Om elektrisch rijden voor meer mensen bereikbaar te maken, wil de SGP de tweedehandsmarkt versterken en het leasen van accupakketten stimuleren. Dit verlaagt de drempel voor aanschaf en voorkomt dat elektrische auto’s het land verlaten.
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
“De overheid stimuleert het leasen van het dure accupakket van elektrische auto's, zodat de risico's voor de auto-eigenaar afnemen en aanschaf van de auto aantrekkelijker wordt.”
De SGP wil zakelijke leaserijders verplichten tot emissieloze of zuinige hybride auto’s, met oog voor de praktische problemen rond laadinfrastructuur. Dit moet ook de doorstroom naar de tweedehandsmarkt bevorderen.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride. Zo komen er ook elektrische auto’s beschikbaar voor de tweedehands markt.”
De SGP erkent de milieuvervuiling bij de productie van lithium-ion batterijen en wil innovatie in schonere batterijtechnologie stimuleren, zoals solid state batterijen.
“De productie van lithium-ion batterijen gaat gepaard met aanzienlijke lokale milieuvervuiling. De SGP wil de ontwikkeling en introductie van onder meer solid state batterijen stimuleren.”
De SGP pleit voor een stabiel, langetermijnbeleid voor emissieloos rijden, zonder jojo-beleid, en benadrukt techniekneutraliteit.
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojo-beleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
Volt wil de transitie naar elektrische auto’s versnellen door fiscale prikkels, het belasten van de volledige milieuschade en het invoeren van betalen naar gebruik. Tegelijkertijd erkent Volt dat het niet altijd klimaatvriendelijk is om direct over te stappen op een elektrische auto en investeert daarom in onderzoek en tools voor consumenten. Hun visie is pragmatisch: stimuleren waar het kan, maar met oog voor daadwerkelijke klimaatwinst en eerlijkheid in belasting.
Volt wil dat elektrische auto’s eerlijk worden belast op basis van hun gewicht en de totale milieubelasting, inclusief productie en grondstoffen. Dit voorkomt dat elektrische auto’s, die vaak zwaarder zijn, oneerlijk worden bevoordeeld en zorgt voor een eerlijkere verdeling van de lasten.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
Volt wil af van vaste autobelastingen en overstappen op een systeem waarbij je betaalt naar gebruik, waarbij ook het gewicht en de uitstoot van het voertuig worden meegenomen. Dit maakt het systeem eerlijker en stimuleert zuiniger en minder rijden, ook met elektrische auto’s.
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
Volt erkent dat het niet altijd beter is om direct een elektrische auto aan te schaffen en investeert in onderzoek en tools om consumenten te helpen bepalen wat in hun situatie het beste is voor het klimaat.
“Als je weinig rijdt en een zuinige, kleine auto hebt, kan het beter zijn voor het klimaat om je huidige auto eerst op te rijden. We investeren in onderzoek naar het omslagpunt en in een platform/tool die rijders inzicht geeft in wat voor hun persoonlijke situatie de beste keuze is.”
Volt wil de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren vanaf 2030 verbieden, waardoor elektrische auto’s de norm worden. Dit versnelt de elektrificatie van het wagenpark en stimuleert ook de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren. Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn. Zo stimuleren we ook de tweedehandsmarkt in emissieloze voertuigen.”
De SP wil de overstap naar elektrische auto’s versnellen, maar vindt dat dit eerlijk, betaalbaar en toegankelijk moet zijn voor iedereen. Ze pleiten voor een publiek laadnetwerk zonder winstoogmerk, transparante laadprijzen, en ondersteuning voor mensen die willen overstappen op een schonere auto. Tegelijkertijd verzet de SP zich tegen rekeningrijden en extra lasten voor mensen die afhankelijk zijn van hun auto.
De SP wil dat laadpalen een publieke voorziening worden, vergelijkbaar met straatverlichting, zodat elektrisch rijden eerlijk en betaalbaar blijft. Ze willen prijsafspraken en misbruik tegengaan door actieve overheidsregie en transparantie in laadprijzen.
“Op termijn willen we dat laadpalen net zo vanzelfsprekend en publiek worden als straatverlichting of riolering. Geen verdienmodel voor bedrijven, maar een betrouwbare voorziening voor iedereen.”
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan. De overheid grijpt actief in bij prijsafspraken en misbruik.”
De SP ondersteunt de verplichting dat alle nieuwe auto’s in 2035 emissievrij zijn, maar wil dat de overstap naar elektrische auto’s haalbaar blijft voor iedereen. Ze bieden ondersteuning aan mensen die willen overstappen en zijn tegen extra belastingen zoals rekeningrijden.
“We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt. Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken. ... Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
“We zijn tegen rekeningrijden. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto mogen niet extra belast worden voor hun dagelijkse reizen.”
BIJ1 is kritisch over het grootschalig vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s vanwege de wereldwijde grondstoffenproblematiek. In plaats daarvan wil de partij het autobezit verminderen door fors te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer, en zo de afhankelijkheid van (ook elektrische) auto’s terugdringen.
BIJ1 vindt dat het volledig vervangen van brandstofauto’s door elektrische auto’s te veel beslag legt op schaarse grondstoffen wereldwijd. De partij ziet dit niet als een duurzame oplossing en pleit daarom voor een andere aanpak van mobiliteit.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen.”
In plaats van elektrificatie van het volledige wagenpark, wil BIJ1 het autobezit terugdringen door te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer. Zo wordt de afhankelijkheid van zowel brandstof- als elektrische auto’s verminderd.
“Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt een bereikbaarheidsfonds met als doel niet alleen het financieren van beter openbaar vervoer, maar ook (lokale) voorzieningen voor fietsen en deelvervoer.”
D66 wil de overstap naar elektrische auto’s versnellen door deze betaalbaarder te maken met subsidies en belastingvoordelen, en door elektrische deelauto’s standaard onderdeel te maken van het vervoersaanbod. De partij ziet elektrische auto’s als essentieel voor het verduurzamen van mobiliteit en het terugdringen van CO2-uitstoot, en wil dat iedereen – ook mensen met lagere inkomens – toegang krijgt tot deze schone vervoersoptie.
D66 wil de aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s stimuleren door financiële prikkels, zodat meer mensen kunnen overstappen op schoon vervoer. Dit moet bijdragen aan het verminderen van de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof, en maakt elektrisch rijden toegankelijker voor een breder publiek.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen.”
D66 wil dat elektrische auto’s, vooral als deelauto, een vanzelfsprekend onderdeel worden van het mobiliteitsaanbod, zodat duurzame mobiliteit voor iedereen bereikbaar is – ook zonder eigen auto. Dit verlaagt de drempel om elektrisch te rijden en vermindert het aantal fossiele auto’s op de weg.
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod. Ook vergroten we het aanbod sterk.”
D66 wil het voor mensen mogelijk maken om over te stappen op een elektrische auto zonder dat dit leidt tot hogere maandlasten, door slimme financieringsconstructies waarbij de besparing op energiekosten de investering dekt. Dit maakt elektrisch rijden haalbaar voor mensen die anders de overstap niet kunnen maken.
“Mensen kunnen bijvoorbeeld hun huis isoleren of gaan rijden in een elektrische auto zónder dat dit elke maand extra geld kost. De lening hiervoor wordt afbetaald uit de lagere energiekosten.”
FVD is kritisch over het huidige beleid rond elektrische auto’s en pleit voor het volledig gelijk behandelen van alle auto’s, ongeacht de brandstofsoort. Zij willen het onderscheid in wegenbelasting tussen elektrische en andere auto’s afschaffen en alle klimaat- en milieusubsidies voor elektrische voertuigen stoppen, omdat zij deze als kostbaar en ineffectief beschouwen.
FVD vindt dat het onderscheid in wegenbelasting tussen elektrische auto’s en andere brandstofsoorten oneerlijk is en wil dat iedere automobilist hetzelfde basistarief betaalt. Hiermee willen zij een einde maken aan fiscale bevoordeling van elektrische auto’s.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
FVD beschouwt subsidies en klimaatmaatregelen voor elektrische auto’s als duur en ineffectief. Zij willen deze volledig afschaffen en pleiten voor een technologie-neutrale benadering zonder overheidssturing richting elektrisch rijden.
“De miljarden aan subsidies voor windmolens, zonnepanelen en elektrische installaties hebben ons energienet instabiel gemaakt en afhankelijk van weersomstandigheden.”
“We stoppen alle klimaatplannen en de €1.000 miljard die we daarmee besparen (omgerekend €230.000 per huishouden) geven we terug aan de hardwerkende Nederlander in de vorm van lastenverlichting.”
GroenLinks-PvdA wil dat elektrische auto's vanaf 2030 de norm worden in Nederland, waarbij alleen nog elektrische voertuigen verkocht mogen worden, inclusief brom- en snorfietsen. Ze versnellen de elektrificatie van het wagenpark, onder meer door de leasesector eerder volledig elektrisch te maken en door het principe ‘betalen naar gebruik’ te koppelen aan stimulering van elektrisch rijden. Hun visie is gericht op het versneld verduurzamen van mobiliteit om klimaatdoelen te halen en schone lucht te bevorderen.
GroenLinks-PvdA stelt dat vanaf 2030 uitsluitend nog elektrische voertuigen verkocht mogen worden in Nederland, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector moet zelfs vóór die tijd volledig overstappen op elektrische auto’s. Dit beleid is bedoeld om de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen en de uitstoot van broeikasgassen en luchtvervuiling drastisch te verminderen.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector gaat voor die tijd al over op 100% elektrische auto’s.”
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
Het invoeren van betalen naar gebruik voor automobilisten wordt versneld, waarbij elektrisch rijden de norm wordt. Dit beleid koppelt financiële prikkels aan het gebruik van elektrische auto’s, waardoor het aantrekkelijker wordt om over te stappen op elektrisch rijden, vooral in regio’s waar mensen afhankelijk zijn van de auto.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. [...] Voor automobilisten wordt elektrisch de norm.”
De VVD wil elektrisch rijden voor een bredere groep Nederlanders bereikbaar en aantrekkelijk maken, met nadruk op betaalbaarheid en het stimuleren van de tweedehandsmarkt. Ze zetten in op verbetering van de laadinfrastructuur, samenwerking voor innovatie, en onderzoeken aanpassingen in de motorrijtuigenbelasting. De partij ziet elektrisch rijden als onderdeel van een realistisch en inclusief verduurzamingsbeleid.
De VVD erkent dat elektrisch rijden nu nog niet voor iedereen haalbaar is en wil dit veranderen door de tweedehandsmarkt te stimuleren en de betaalbaarheid te verbeteren. Ze willen ook de laadinfrastructuur uitbreiden, zodat elektrisch rijden praktisch mogelijk wordt voor meer mensen, inclusief die zonder eigen oprit. Innovatie en samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen worden gestimuleerd om technologische vooruitgang te versnellen.
“is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt. We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn. Voor degenen die geen laadpaal voor het huis mag plaatsen kan een collectieve of coöperatieve wijkoplossing uitkomst bieden, wat vanuit de overheid ondersteund kan worden. We faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen om innovaties rondom EV-technieken te stimuleren.”
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt.”
Elektrisch rijden wordt door de VVD gepositioneerd als een van de middelen om huishoudens en ondernemers te helpen verduurzamen, maar altijd met oog voor effectiviteit en haalbaarheid. De partij benadrukt dat verduurzaming, waaronder elektrisch rijden, voor iedereen toegankelijk moet zijn en niet mag leiden tot onnodige lasten.
“We zorgen er daarom voor dat iedereen mee kan doen: van isolatie en elektrisch rijden tot schonere productieprocessen. Verduurzaming moet effectief en realistisch zijn.”
50PLUS doet in haar verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen of uitspraken specifiek over de elektrische auto. Het programma noemt elektrische tweewielers en het elektriciteitsnet, maar benoemt nergens expliciet beleid, stimulering of regulering van elektrische auto's. Kiezers die zoeken naar een duidelijk standpunt over elektrische auto's vinden dit niet terug bij 50PLUS.
Het verkiezingsprogramma van 50PLUS bevat geen concrete standpunten, beleidsmaatregelen of visies die specifiek gericht zijn op de elektrische auto. Er wordt uitsluitend gesproken over elektrisch aangedreven tweewielers en algemene problemen rond het elektriciteitsnet, zonder enige verwijzing naar elektrische auto's.
BVNL vindt dat automobilisten volledige keuzevrijheid moeten hebben in het type auto dat zij rijden, inclusief elektrische auto's, zonder sturing van de overheid via belastingen of subsidies. Ze willen dat elektrische auto's op dezelfde manier worden belast als andere auto's en zijn tegen fiscale bevoordeling of verplichtingen rondom elektrische voertuigen. De kern van hun visie is dat de overheid zich neutraal opstelt en geen gedragsverandering afdwingt via fiscale prikkels of verboden.
BVNL is tegen het sturen van autokeuze door middel van belastingen of subsidies en vindt dat automobilisten zelf moeten bepalen of ze elektrisch, benzine, diesel of hybride rijden. Dit standpunt adresseert het probleem van overheidsbemoeienis en marktverstoring, en benadrukt individuele vrijheid en technologische neutraliteit.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL wil dat elektrische auto's niet langer worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, maar gelijk worden behandeld aan andere auto's. Hiermee willen ze fiscale gelijkheid en het afschaffen van bevoordeling van elektrische voertuigen realiseren.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
De ChristenUnie stimuleert het gebruik van elektrische auto’s als onderdeel van hun streven naar schoner vervoer en het behalen van klimaatdoelen. Ze willen dit onder meer bereiken door aanpassingen in de motorrijtuigenbelasting (gewichtscorrectie voor elektrische auto’s) en de invoering van een kilometerprijs die rekening houdt met milieukenmerken. Tegelijkertijd erkennen ze de uitdagingen voor het elektriciteitsnet en stellen ze voor om laadvoorzieningen lager te prioriteren bij netcapaciteit.
De ChristenUnie wil het gebruik van elektrische auto’s stimuleren door fiscale maatregelen en prijsprikkels. Ze stellen een gewichtscorrectie voor in de motorrijtuigenbelasting en willen een kilometerprijs invoeren die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats. Dit moet het gebruik van zero-emissie auto’s aantrekkelijker maken en bijdragen aan de klimaatdoelen.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.”
De ChristenUnie erkent dat het volle elektriciteitsnet een knelpunt vormt en kiest ervoor om laadvoorzieningen voor elektrische auto’s lager te prioriteren bij het verdelen van netcapaciteit. Dit betekent dat bij schaarste eerst ziekenhuizen, woningen en industrie worden bediend, en pas daarna laadpalen.
“Andere prioritering en zekerheidsklassen is nodig: ziekenhuizen krijgen gegarandeerd vermogen, gevolgd door woningen, industrie, utiliteit en tot slot laadvoorzieningen.”
Het CDA ondersteunt de transitie naar elektrische auto’s en wil deze stimuleren door het belastingstelsel hierop aan te passen. Hun belangrijkste concrete voorstel is het hervormen van de motorrijtuigenbelasting (MRB) zodat deze beter aansluit bij elektrische auto’s, door te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.
Het CDA wil de MRB aanpassen om de overstap naar elektrische auto’s aantrekkelijker te maken. Momenteel wordt deze belasting geheven op basis van gewicht, wat nadelig is voor elektrische auto’s die vaak zwaarder zijn door hun accu’s. Door te kiezen voor een heffing op voertuigoppervlak wil het CDA de belasting eerlijker maken en zo de transitie naar elektrisch rijden stimuleren.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
DENK wil elektrisch rijden stimuleren en betaalbaar maken, vooral voor lage en middeninkomens. Hun belangrijkste concrete voorstel is het invoeren van een toegankelijke regeling om elektrisch rijden financieel haalbaar te maken voor deze groepen. De partij ziet elektrisch rijden als een noodzakelijke stap richting schonere mobiliteit en klimaatrechtvaardigheid, zonder burgers op extra kosten te jagen.
DENK erkent dat elektrisch rijden een belangrijke bijdrage levert aan het schoner maken van mobiliteit en het terugdringen van CO2-uitstoot. Tegelijkertijd wil de partij voorkomen dat de overstap naar elektrische auto’s alleen voor hogere inkomens haalbaar is. Daarom pleit DENK voor een toegankelijke regeling die elektrisch rijden betaalbaar maakt voor lage en middeninkomens, zodat verduurzaming eerlijk en inclusief verloopt.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
NSC noemt de elektrische auto slechts zijdelings in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen gericht op stimulering, aanschaf of infrastructuur voor elektrische auto's. Het enige relevante standpunt betreft het slim benutten van het elektriciteitsnet door piek- en daltarieven, zodat het laden van elektrische auto's beter wordt gespreid. Verdere beleidsmaatregelen of visie specifiek op elektrische auto's ontbreken.
NSC wil het elektriciteitsnet efficiënter gebruiken door piek- en daltarieven in te voeren, zodat mensen worden gestimuleerd hun elektrische auto’s niet allemaal tegelijk op te laden. Dit moet helpen om overbelasting van het net te voorkomen en de energietransitie betaalbaar te houden voor huishoudens.
“we willen het elektriciteitsnet slim benutten door piek- en daltarieven in te voeren, zodat mensen een prikkel hebben om bijvoorbeeld hun elektrische auto’s niet allemaal rond etenstijd op te laden.”