De SP wil elektrisch rijden versnellen, maar vindt dat het betaalbaar, eerlijk en toegankelijk moet zijn voor iedereen. Ze pleiten voor een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpalen zonder winstoogmerk, transparante laadprijzen, en ondersteuning voor mensen die willen overstappen op een schonere auto. De partij steunt de verplichting dat alle nieuwe auto's uiterlijk in 2035 emissievrij zijn, maar wil dat autorijden betaalbaar blijft waar alternatieven ontbreken.
De SP vindt dat laadpalen een publieke nutsvoorziening moeten worden, zodat iedereen eerlijk en betaalbaar kan laden. Ze willen prijsafspraken en misbruik tegengaan, en transparantie in laadprijzen afdwingen. Dit moet de overstap naar elektrisch rijden versnellen en voorkomen dat bedrijven er een verdienmodel van maken.
“Op termijn willen we dat laadpalen net zo vanzelfsprekend en publiek worden als straatverlichting of riolering. Geen verdienmodel voor bedrijven, maar een betrouwbare voorziening voor iedereen.”
“Wie elektrisch rijdt moet altijd en overal eerlijk en betaalbaar kunnen laden. Daarom werken we aan een landelijk dekkend netwerk van publieke laadpunten. In opmaat daarnaartoe maken we de prijzen van laadpalen transparant en direct zichtbaar, zodat niemand voor verrassingen komt te staan. De overheid grijpt actief in bij prijsafspraken en misbruik.”
De SP steunt de verplichting dat alle nieuwe auto's in 2035 emissievrij zijn, maar wil dat de overstap voor iedereen haalbaar blijft. Ze willen ondersteuning bieden aan mensen die willen overstappen op een schonere auto en het mkb helpen bij het verduurzamen van bedrijfswagens.
“We steunen de verplichting dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in 2035 emissievrij zijn en onderzoeken tot die tijd hoe dit het beste kan worden bereikt.”
“Wie wil overstappen op een schonere auto krijgt ondersteuning, zodat duurzaam rijden voor iedereen haalbaar wordt.”
“Het mkb wordt ondersteund in het verduurzamen van bedrijfswagens.”
De SP vindt dat autorijden niet duurder mag worden door de verduurzaming, vooral waar alternatieven ontbreken. Ze zijn tegen rekeningrijden en willen dat autorijden betaalbaar blijft voor mensen die afhankelijk zijn van hun auto.
“Autorijden moet schoner, niet duurder.”
“Autorijden blijft betaalbaar waar alternatieven ontbreken.”
“Waar alternatieven ontbreken blijft rijden betaalbaar. We zijn tegen rekeningrijden. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto mogen niet extra belast worden voor hun dagelijkse reizen.”
BBB is kritisch over het stimuleren van elektrisch rijden via dwingende maatregelen en dure infrastructuur, en pleit voor technologische neutraliteit en realistische, betaalbare oplossingen. De partij wil geen ontmoediging van de auto, geen zero-emissiezones en geen overhaaste overstap naar elektrisch rijden, maar zet in op een mix van schonere brandstoffen en innovatie zonder de automobilist of kleine ondernemer te benadelen. Elektrisch laden blijft beschikbaar, maar wordt niet als enige route gezien.
BBB vindt dat mensen niet gedwongen mogen worden tot elektrisch rijden, zeker niet als er geen reëel alternatief is, en verzet zich tegen maatregelen die de auto ontmoedigen of het gebruik ervan beperken. De partij wil dat de auto bereikbaar en betaalbaar blijft, vooral in landelijke gebieden.
“We stimuleren schonere brandstoffen en voertuigen zonder de auto te ontmoedigen. Zeroemissie zones worden afgeschaft.”
“Bewoners mogen niet worden gedwongen tot mobiliteitskeuzes waarvoor geen reëel alternatief bestaat.”
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
BBB is expliciet tegen zero-emissiezones, omdat deze volgens de partij ondernemers en bevoorrading schaden en leiden tot hoge kosten zonder duidelijke baten.
“Verbod op Zero-emissie zones. Deze zones zijn zeer schadelijk voor ondernemers in de binnensteden die onrendabele hoge uitgaven moeten doen en niet meer bevoorraad kunnen worden.”
BBB wil geen overhaaste of dure maatregelen richting elektrisch rijden, maar pleit voor een realistische, technologische neutrale aanpak waarbij ook alternatieven als waterstof en synthetische brandstoffen worden onderzocht. Elektrificatie wordt kritisch bekeken vanwege netcongestie en hoge kosten.
“Geen overhaaste en dure maatregelen. BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit.”
“Elektrificatie opnieuw beoordelen. Slechts 20–25% van onze energiebehoefte is nu elektrisch. Grootschalige elektrificatie leidt tot congestie en hoge kosten.”
BBB erkent elektrisch laden als onderdeel van het mobiliteitsaanbod, maar niet als enige oplossing. Tankstations moeten klassiek tanken, elektrisch laden en winkels onder één dak blijven aanbieden.
“Klassiek tanken, elektrisch laden én een winkel, onder één dak en voor iedereen bereikbaar.”
JA21 is kritisch over het stimuleren en verplichten van elektrisch rijden, vooral voor zwaar transport en via nationale regelgeving. De partij verzet zich tegen dwang, extra belastingen, en het verbieden van brandstofauto’s, en pleit voor een realistisch, technologieneutraal beleid waarbij ondernemers keuzevrijheid behouden.
JA21 vindt dat elektrisch rijden, met name voor zwaar transport, nog niet geschikt is voor grootschalige toepassing en dat ondernemers niet gedwongen mogen worden tot elektrificatie. De partij wijst nationale verboden, milieuzones en zero-emissiegebieden af en benadrukt de hoge kosten, netcongestie en het ontbreken van laadfaciliteiten als belangrijke problemen.
“Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
“Hoewel de transportsector niet onwelwillend tegenover de elektrificatie van vrachtwagens en bestelbussen staat, is JA21 van oordeel dat de overheid daar een realistisch perspectief tegenover moet zetten.”
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
JA21 wil de vrijheid van autogebruik behouden en is tegen maatregelen die het gebruik van brandstofauto’s ontmoedigen, zoals verboden, extra belastingen of rekeningrijden. De partij ziet de auto als essentieel voor individuele vrijheid en zelfredzaamheid, vooral buiten de Randstad.
De PVV is fel tegen het verplicht stellen van elektrisch rijden en het bevoordelen van elektrische auto’s. Zij willen geen verbod op brandstofauto’s, geen verplichting tot elektrisch rijden, en het afschaffen van alle zero-emissiezones en exclusieve parkeerplekken voor elektrische auto’s. De partij vindt dat elektrisch rijden te duur is voor veel mensen en dat klimaatmaatregelen rond mobiliteit de vrijheid en betaalbaarheid van autorijden aantasten.
De PVV verzet zich tegen elke vorm van verplichting tot elektrisch rijden en wil de verkoop van brandstofauto’s niet verbieden. Zij vinden dat autorijden een vorm van vrijheid is en dat elektrisch rijden voor veel mensen onbetaalbaar is.
De PVV wil alle zero-emissiezones in Nederland afschaffen en vindt dat parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s mogen zijn. Zij stellen dat deze maatregelen ondernemers en automobilisten onnodig benadelen.
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
De PVV is tegen het verder stimuleren of verplichten van elektrificatie in mobiliteit en infrastructuur, mede vanwege de druk op het elektriciteitsnet en de kosten voor burgers.
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest nadrukkelijk niet voor het simpelweg vervangen van alle fossiele auto’s door elektrische auto’s, vanwege de grote impact op grondstoffen en ruimtegebruik. In plaats daarvan wil de partij het autobezit en autogebruik sterk verminderen door te investeren in openbaar vervoer en deelmobiliteit, en alleen in specifieke sectoren, zoals bestel- en vrachtauto’s, wordt elektrificatie als noodzakelijk gezien.
PvdD wijst het idee af om alle fossiele auto’s simpelweg te vervangen door elektrische voertuigen, omdat dit te veel beslag legt op grondstoffen en niet duurzaam is. De partij wil het aantal auto’s juist verminderen door alternatieven aantrekkelijker te maken.
“We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
“Het een-op-een vervangen van alle personenauto’s in Nederland door elektrische voertuigen legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
“We kiezen voor slimme oplossingen en vervangen niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een door elektrische.”
Voor bestel- en vrachtauto’s ziet de PvdD elektrificatie als noodzakelijk en streeft ernaar dat deze voertuigen in 2030 vrijwel allemaal elektrisch zijn.
“In 2030 zijn vrijwel alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland elektrisch.”
De partij wil autobezit en -gebruik terugdringen door fors te investeren in openbaar vervoer en deelmobiliteit, zodat elektrisch rijden niet de enige duurzame optie hoeft te zijn.
“Daarom zetten we in op het verminderen van het autobezit door te investeren in openbaar vervoer en het fiscaal aantrekkelijk maken van deelmobiliteit.”
“In dunbevolkte gebieden investeren we fors in beter openbaar vervoer en deelmobiliteit, zodat mensen minder afhankelijk worden van de eigen auto.”
De SGP steunt elektrisch rijden, mits het niet wordt benadeeld ten opzichte van benzine- en dieselauto’s, en wil gericht beleid om elektrisch rijden betaalbaar en haalbaar te maken. De partij pleit voor stimulering van de tweedehandsmarkt, verplichting van emissieloze zakelijke leaseauto’s, en het leasen van accupakketten om risico’s voor eigenaren te beperken. Tegelijkertijd wijst de SGP op milieu-impact van batterijen en benadrukt zij techniekneutraliteit en een langetermijnperspectief zonder jojo-beleid.
De SGP vindt dat elektrisch rijden minimaal gelijk behandeld moet worden aan rijden op benzine of diesel, om de transitie eerlijk te laten verlopen. Dit voorkomt ontmoediging van elektrisch rijden en stimuleert de overstap.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft.”
De SGP wil elektrisch rijden voor meer mensen bereikbaar maken door de tweedehandsmarkt te stimuleren en het leasen van accupakketten aantrekkelijker te maken. Zo wordt elektrisch rijden betaalbaarder en worden risico’s voor consumenten verminderd.
“De overheid stimuleert het leasen van het dure accupakket van elektrische auto's, zodat de risico's voor de auto-eigenaar afnemen en aanschaf van de auto aantrekkelijker wordt.”
“De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto’s wordt voortgezet en versterkt. Zo wordt ook voorkomen dat ze de grens overgaan.”
Om de elektrificatie van het wagenpark te versnellen, wil de SGP zakelijke leaserijders verplichten tot emissieloze auto’s of zuinige hybrides, met oog voor praktische haalbaarheid (zoals netaansluitingen).
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride.”
De SGP benadrukt het belang van techniekneutraliteit en consistent beleid, zodat verschillende duurzame technieken een kans krijgen en investeerders duidelijkheid hebben.
“Er komt langetermijnperspectief voor het stimuleren van emissieloos rijden. Jojo-beleid is onwenselijk. Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
De SGP erkent de milieuvervuiling bij de productie van lithium-ion batterijen en wil daarom innovatie, zoals solid state batterijen, stimuleren.
“De productie van lithium-ion batterijen gaat gepaard met aanzienlijke lokale milieuvervuiling. De SGP wil de ontwikkeling en introductie van onder meer solid state batterijen stimuleren.”
Volt wil elektrisch rijden versnellen door vanaf 2030 de verkoop van fossiele voertuigen te verbieden en zakelijke leaseauto’s volledig uitstootvrij te maken. Ze pleiten voor een eerlijker belastingstelsel dat rekening houdt met het gewicht en de uitstoot van voertuigen, en stimuleren zo de transitie naar elektrische auto’s. Hun beleid is gericht op het versnellen van de elektrificatie van het wagenpark en het eerlijk belasten van de milieu-impact van mobiliteit.
Volt wil de transitie naar elektrisch rijden versnellen door de verkoop van nieuwe voertuigen op fossiele brandstof vanaf 2030 te verbieden, vijf jaar eerder dan de Europese norm. Dit moet ook de tweedehandsmarkt voor emissieloze voertuigen stimuleren en zakelijke leaseauto’s volledig uitstootvrij maken.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren. Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn. Zo stimuleren we ook de tweedehandsmarkt in emissieloze voertuigen.”
Volt wil het belastingstelsel aanpassen zodat het eerlijker wordt voor elektrische voertuigen, onder andere door een gewichtscorrectie in de wegenbelasting en een verschuiving naar betalen naar gebruik. Ook wordt de volledige milieu-impact van auto’s, inclusief productie, in de BPM meegenomen.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
Volt koppelt snelheidsmaatregelen op snelwegen aan de mate van elektrificatie van het wagenpark: als het merendeel elektrisch rijdt, kan de maximumsnelheid weer omhoog.
“Op snelwegen verlagen we de maximumsnelheid als dit nodig is om op korte termijn de klimaatdoelen te halen. [...] Als het merendeel van het verkeer elektrisch is, kunnen we deze maatregel weer aanpassen.”
BIJ1 is kritisch over de grootschalige overstap van brandstofauto’s naar elektrische auto’s en ziet dit niet als een duurzame oplossing vanwege de grote vraag naar schaarse grondstoffen. In plaats daarvan wil de partij het autobezit verminderen door fors te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer, en zo de nadruk leggen op collectieve en duurzame mobiliteit.
BIJ1 vindt dat het vervangen van alle brandstofauto’s door elektrische auto’s te veel beslag legt op de wereldvoorraad grondstoffen. De partij kiest daarom voor het verminderen van autobezit en het stimuleren van alternatieven zoals openbaar vervoer en deelmobiliteit, in plaats van het stimuleren van elektrisch rijden als individuele oplossing.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt een bereikbaarheidsfonds met als doel niet alleen het financieren van beter openbaar vervoer, maar ook (lokale) voorzieningen voor fietsen en deelvervoer.”
In plaats van de focus op elektrisch rijden voor individueel autobezit, wil BIJ1 dat het openbaar vervoer uiterlijk in 2035 volledig elektrisch is, als onderdeel van hun bredere visie op duurzame mobiliteit.
“Het openbaar vervoer wordt gratis en toegankelijk, en is uiterlijk in 2035 volledig elektrisch.”
De ChristenUnie stimuleert elektrisch rijden als onderdeel van schoner vervoer, maar wil de fiscale voordelen voor elektrische auto's aanpassen en het gebruik verder sturen via een gedifferentieerde kilometerheffing. Tegelijkertijd pleit de partij voor een slimme inrichting van het elektriciteitsnet, waarbij laadvoorzieningen onderaan de prioriteitenlijst staan bij netcongestie. De partij ziet elektrisch rijden als belangrijk voor verduurzaming, maar plaatst het in een bredere context van eerlijkere belasting, netcapaciteit en mobiliteitskeuzes.
De ChristenUnie wil het gebruik van zero-emissie auto’s stimuleren, maar vindt dat de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's moet worden aangepast via een gewichtscorrectie. Daarnaast wordt een kilometerprijs ingevoerd die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats, waarmee elektrisch rijden wordt gestimuleerd maar ook eerlijker belast.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.”
De partij erkent dat het volle stroomnet een probleem is en kiest ervoor om bij schaarste eerst ziekenhuizen, woningen en industrie te bedienen, en laadvoorzieningen pas als laatste. Dit kan gevolgen hebben voor de beschikbaarheid en groei van elektrisch rijden.
“Een andere prioritering en zekerheidsklassen is nodig: ziekenhuizen krijgen gegarandeerd vermogen, gevolgd door woningen, industrie, utiliteit en tot slot laadvoorzieningen.”
Om het elektriciteitsnet te ontlasten, wil de ChristenUnie dat laadpalen (en andere grote verbruikers) verplicht kunnen worden aan- en uitgeschakeld door de netbeheerder. Dit geeft netbeheerders meer regie, maar kan de gebruikservaring van elektrisch rijden beïnvloeden.
“Warmtepompen, laadpalen en batterijen krijgen een verplichte schakelmogelijkheid waardoor de netbeheerder lokaal, regionaal en landelijk stuurmogelijkheden krijgt.”
De VVD wil elektrisch rijden voor een bredere groep Nederlanders bereikbaar en betaalbaar maken, met nadruk op het stimuleren van de tweedehandsmarkt en het verbeteren van laadinfrastructuur. Innovatie en samenwerking tussen overheid, markt en kennisinstellingen worden gezien als sleutel tot verdere ontwikkeling van elektrisch vervoer. De partij kiest voor pragmatische maatregelen die de overstap naar elektrisch rijden aantrekkelijker en haalbaarder moeten maken, zonder extra lasten voor burgers.
De VVD vindt het belangrijk dat elektrisch rijden niet alleen voor de hogere inkomens bereikbaar is, maar voor een brede doelgroep. Daarom willen ze de tweedehandsmarkt voor elektrische auto's stimuleren en de laadinfrastructuur verbeteren, zodat praktische bezwaren worden weggenomen. Ook wordt gekeken naar alternatieve laadoplossingen voor mensen zonder eigen oprit.
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt. We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn.”
“Voor degenen die geen laadpaal voor het huis mag plaatsen kan een collectieve of coöperatieve wijkoplossing uitkomst bieden, wat vanuit de overheid ondersteund kan worden.”
De VVD ziet innovatie als essentieel voor de verdere ontwikkeling van elektrisch rijden. Door samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen willen ze technologische vooruitgang stimuleren, zodat elektrisch vervoer aantrekkelijker en efficiënter wordt.
“We faciliteren samenwerking tussen universiteiten en marktpartijen om innovaties rondom EV-technieken te stimuleren.”
BVNL vindt dat automobilisten volledig vrij moeten zijn in hun keuze voor elektrisch rijden, zonder sturing door de overheid via belastingen of subsidies. Ze willen dat elektrische auto’s gelijk worden belast aan andere auto’s en zijn tegen bevoordeling of verplichtingen rondom elektrisch rijden. De partij pleit voor een neutraal speelveld waarbij de markt en de consument bepalen, niet de overheid.
BVNL stelt dat de overheid zich niet moet bemoeien met de keuze voor elektrisch rijden door middel van belastingen of subsidies. Ze willen dat automobilisten zelf bepalen of ze elektrisch, benzine, diesel of hybride rijden, zonder financiële prikkels of beperkingen vanuit de overheid. Dit standpunt adresseert het probleem van marktverstoring en overheidsbemoeienis in de keuzevrijheid van consumenten.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL wil dat elektrische auto’s niet langer worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en pleit voor gelijke fiscale behandeling van alle typen auto’s. Hiermee willen ze oneerlijke concurrentie en bevoordeling van elektrisch rijden tegengaan.
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
Het CDA ondersteunt de transitie naar elektrisch rijden, maar kiest voor een pragmatische benadering gericht op het aanpassen van belastingen en het versnellen van laadinfrastructuur, vooral voor zwaar vervoer. Hun beleid richt zich op het stimuleren van zero-emissie mobiliteit via fiscale hervormingen en investeringen in laadinfrastructuur, zonder expliciete subsidies of verplichtingen voor particulieren te noemen.
Het CDA wil de motorrijtuigenbelasting (MRB) aanpassen zodat deze beter aansluit bij de groei van elektrisch rijden. Door de belasting te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht, willen ze de overstap naar elektrische auto’s eerlijker en aantrekkelijker maken, omdat elektrische auto’s vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare brandstofauto’s.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
Het CDA richt zich op het versnellen van de laadinfrastructuur, met name voor zwaar vervoer, om zero-emissie vrachtvervoer te stimuleren. Dit gebeurt via publiek-private samenwerking, waarmee ze inspelen op de noodzaak van praktische voorzieningen voor de verdere uitrol van elektrisch rijden in de logistieke sector.
“We stimuleren zero-emissie-vrachtvervoer door het versnellen van laadinfrastructuur voor zware voertuigen via publiek-private samenwerking.”
D66 wil elektrisch rijden stimuleren als onderdeel van het verduurzamen van mobiliteit en het terugdringen van uitstoot. Ze zetten in op subsidies en belastingvoordelen voor betaalbare elektrische auto’s, en willen elektrische auto’s standaard onderdeel maken van het vervoersaanbod, onder andere via deelmobiliteit. Hun visie is dat elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk en aantrekkelijk moet worden, als alternatief voor fossiele auto’s.
D66 wil elektrisch rijden betaalbaarder maken door financiële stimulansen te bieden. Hiermee willen ze de overstap naar elektrische auto’s versnellen en zo de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof verminderen.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen.”
D66 ziet deelmobiliteit als een belangrijk middel om elektrisch rijden breed toegankelijk te maken. Door elektrische auto’s standaard onderdeel te maken van het vervoersaanbod, willen ze duurzame mobiliteit voor iedereen mogelijk maken.
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod.”
GroenLinks-PvdA wil elektrisch rijden versneld tot de norm maken door vanaf 2030 alleen nog de verkoop van elektrische voertuigen toe te staan, inclusief brom- en snorfietsen. De partij legt de nadruk op een snelle transitie in de leasemarkt en koppelt deze ambitie aan bredere verduurzaming van mobiliteit. Hun visie is gericht op schone lucht, minder uitstoot en het stimuleren van duurzame alternatieven voor fossiel vervoer.
GroenLinks-PvdA wil dat elektrisch rijden de standaard wordt en stelt een harde deadline: vanaf 2030 mogen alleen nog elektrische voertuigen verkocht worden, inclusief brom- en snorfietsen. Hiermee willen ze de uitstoot van het wegverkeer drastisch verminderen en de transitie naar duurzame mobiliteit versnellen. De leasemarkt moet zelfs nog eerder volledig elektrisch zijn.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen. De leasesector gaat voor die tijd al over op 100% elektrische auto’s.”
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
NSC erkent dat de groei van elektrisch rijden de druk op het elektriciteitsnet vergroot en wil daarom het energienet versterken en het laden van elektrische auto's beter spreiden. Ze stellen voor om piek- en daltarieven in te voeren zodat elektrische auto's niet allemaal tegelijk worden opgeladen, en willen de kosten van netverzwaring eerlijk verdelen, waarbij huishoudens worden ontzien.
NSC ziet dat de toename van elektrisch rijden leidt tot een hogere vraag naar elektriciteit en mogelijke overbelasting van het net. Om dit op te vangen, willen ze investeren in netverzwaring en het laden van elektrische auto's stimuleren buiten piekmomenten, onder andere via prijsprikkels. Dit moet zorgen voor een stabieler energienet en betaalbaarheid voor huishoudens.
“Om de tariefstijging als gevolg van de forse investeringen in netverzwaring voor burgers en bedrijven te beperken, besteden we de opbrengsten van de verkoop van het Duitse deel van Tennet (deels) aan dit doel. Ook kijken we naar de mogelijkheid van gespreide afbetaling (amortisatie), laten we andere landen die onze stroom kopen meebetalen aan het transport en willen we het elektriciteitsnet slim benutten door piek- en daltarieven in te voeren, zodat mensen een prikkel hebben om bijvoorbeeld hun elektrische auto’s niet allemaal rond etenstijd op te laden.”
“We letten sterk op een eerlijke verdeling van de kosten van het elektriciteitsnet tussen bedrijven en huishoudens. Huishoudens moeten daarbij zoveel mogelijk worden ontzien, zodat de energierekening betaalbaar blijft.”
50PLUS heeft geen uitgebreid beleid voor elektrisch rijden, maar benoemt specifiek de veiligheid van elektrisch aangedreven tweewielers en kiest voor stimulering van helmgebruik via voorlichting in plaats van verplichting. Verder ontbreken concrete voorstellen of stimulansen voor elektrisch autorijden of de laadinfrastructuur; het programma legt vooral nadruk op betaalbaarheid en keuzevrijheid voor automobilisten.
50PLUS wil de veiligheid van bestuurders van elektrisch aangedreven tweewielers verbeteren door het dragen van een helm te stimuleren via voorlichting, maar zonder wettelijke verplichting. Dit standpunt richt zich op het voorkomen van ongelukken en letsel bij de groeiende groep gebruikers van elektrische fietsen en scooters, met behoud van keuzevrijheid.
“Een helm voor de bestuurders van alle tweewielers die elektrisch worden aangedreven willen wij stimuleren via goede voorlichting en niet verplichten.”
DENK is voorstander van het stimuleren van elektrisch rijden, met speciale aandacht voor betaalbaarheid voor lage en middeninkomens. Ze willen investeren in elektrisch rijden en stellen een toegankelijke regeling voor om het financieel haalbaar te maken voor bredere groepen, als onderdeel van hun streven naar klimaatrechtvaardigheid en schonere mobiliteit.
DENK wil elektrisch rijden stimuleren door te investeren en het betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens. Hiermee willen ze de drempel voor duurzame mobiliteit verlagen en bijdragen aan het verminderen van de uitstoot in het verkeer, zonder dat dit ten koste gaat van de toegankelijkheid voor mensen met een lager inkomen.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
Forum voor Democratie (FVD) is kritisch over het stimuleren van elektrisch rijden en pleit voor het volledig gelijk behandelen van elektrische auto's ten opzichte van andere brandstoftypen. FVD wil het onderscheid in wegenbelasting op basis van brandstofsoort afschaffen, waardoor elektrische auto's geen fiscaal voordeel meer hebben. Hun kernvisie is dat mobiliteit betaalbaar en vrij moet zijn, zonder voorkeursbehandeling voor elektrisch rijden.
FVD vindt dat elektrische auto's niet langer fiscaal bevoordeeld moeten worden ten opzichte van auto's op fossiele brandstoffen. Zij willen het onderscheid in wegenbelasting op basis van brandstofsoort schrappen, zodat alle automobilisten gelijk worden belast. Hiermee adresseert FVD het probleem van vermeende oneerlijke bevoordeling van elektrisch rijden en wil het de marktwerking herstellen.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”