FVD wil de macht van gevestigde politieke partijen doorbreken door het partijkartel open te breken en de invloed van partijpolitieke benoemingen en subsidies te beperken. Ze pleiten voor meer transparantie, directe democratie en het afschaffen van structuren die de macht van bestaande partijen beschermen. Hun voorstellen richten zich op het verkleinen van de invloed van politieke partijen op benoemingen, subsidies en adviesorganen.
FVD wil dat topfuncties in het bestuur niet langer via politieke partijen worden verdeeld, maar via directe verkiezingen of open sollicitaties. Dit moet de transparantie vergroten en de macht van gevestigde partijen beperken.
“We breken het partijkartel open, stoppen partijpolitieke benoemingen en zorgen dat nieuwe ideeën en talenten weer een kans krijgen.”
“We laten burgemeesters en Commissarissen van de Koning direct door de bevolking kiezen, zodat bestuurders verantwoording afleggen aan de kiezer in plaats van aan politieke partijen.”
“We laten topambtenaren en ambassadeurs opnieuw solliciteren bij de start van een nieuwe regering en schaffen de Algemene Bestuursdienst (ABD) af, zodat de ambtelijke macht niet langer in handen blijft van een gesloten kring.”
FVD wil dat organisaties met nauwe banden met gevestigde politieke partijen geen structurele financiering meer ontvangen, om zo de bevoordeling van bepaalde politieke stromingen te stoppen.
“Organisaties die nauwe banden hebben met de gevestigde politiek, ontvangen structureel financiering, terwijl kritische of onafhankelijke initiatieven geen kans maken.”
“We stoppen alle subsidies voor organisaties die proefprocessen voeren tegen de staat. Ook niet-gouvernementele organisaties (NGO’s) krijgen geen subsidie meer.”
FVD wil adviesorganen en planbureaus die volgens hen het beleid van gevestigde partijen ondersteunen, afschaffen om de invloed van het partijkartel te verminderen.
“We schaffen achterhaalde adviesorganen zoals CPB, SCP, SER en PBL af, zodat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs.”
Door bindende referenda en direct gekozen bestuurders in te voeren, wil FVD de macht van politieke partijen beperken en burgers meer directe invloed geven.
De SGP stelt dat politieke partijen en aanverwante organisaties aan strikte eisen moeten voldoen, vooral waar het gaat om transparantie, het tegengaan van misbruik van rechten en het voorkomen van ondermijning van de rechtsstaat. De partij pleit voor strengere toetsing van belangenorganisaties, het verbieden van organisaties die antisemitisme of terrorisme faciliteren, en het waarborgen dat collectieve acties transparant en controleerbaar zijn. Zo wil de SGP voorkomen dat politieke partijen of organisaties het algemeen belang misbruiken of ondermijnende activiteiten ontplooien.
De SGP wil dat organisaties die namens het algemeen belang optreden, transparanter zijn over hun doelen en financiering. Dit moet voorkomen dat politieke partijen of ideële organisaties het recht misbruiken voor verborgen of particuliere belangen. De rechter krijgt een indringende toetsingsrol.
“De SGP zet in op een meer transparante Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (WAMCA) waarbij ideële organisaties die een beroep doen op het algemeen belang beargumenteerd moeten kunnen aantonen voor welk belang zij menen op te komen. De rechter toetst dit indringend.”
“ties die een beroep doen op het algemeen belang beargumenteerd moeten kunnen aantonen voor welk belang zij menen op te komen. De rechter toetst dit indringend.”
De SGP wil dat organisaties die zich schuldig maken aan antisemitisme of banden hebben met terroristische groepen, verboden en ontbonden worden. Dit geldt ook voor organisaties die haatpredikers uitnodigen of antisemitische activiteiten faciliteren.
“Organisaties die zich schuldig maken aan antisemitisme volgens de IHRA-definitie worden verboden en ontbonden.”
“De SGP wil dat Nederland zich blijft inspannen om organisaties die banden hebben met terroristische groepen in het Midden-Oosten, zoals Samidoun, op de Europese terreurlijst te plaatsen.”
“Organisaties die antisemitische haatpredikers uitnodigen worden gescreend en waar mogelijk verboden nog langer bijeenkomsten te organiseren.”
De SGP stelt dat organisaties die haatzaaiers of antisemitische sprekers een podium bieden, op geen enkele wijze overheidssteun mogen ontvangen.
“Het kan niet zo zijn dat organisaties die haatzaaiers een podium bieden op enigerlei wijze overheidssteun ontvangen.”
De Partij voor de Dieren benoemt nauwelijks expliciete eisen aan politieke partijen zelf, maar stelt wel concrete integriteits- en transparantie-eisen aan politici, bewindspersonen en lobbyisten. De partij pleit voor strengere regels rond belangenverstrengeling, lobbypraktijken en integriteit, met als doel het politieke proces eerlijker en transparanter te maken. Directe eisen aan politieke partijen als organisatie zijn niet geformuleerd, maar de voorstellen raken wel aan het functioneren en de integriteit van politieke actoren.
De PvdD wil de integriteit van het politieke proces waarborgen door strengere eisen te stellen aan politici, bewindspersonen en lobbyisten, zoals een verplichte afkoelperiode en toezicht op lobbypraktijken. Dit moet belangenverstrengeling en draaideurconstructies tegengaan en de invloed van lobbyisten transparanter maken. Hoewel dit niet direct eisen aan politieke partijen als organisatie zijn, raakt het wel aan de eisen die aan hun vertegenwoordigers worden gesteld.
“Er komt een bindend mechanisme om toezicht te houden en jaarlijks verslag uit te brengen over de staat van democratie en eerbiediging van de rechtsstaat in de EU-lidstaten.”
“Op alle niveaus van bestuur en volksvertegenwoordiging komt een openbaar lobbyregister. Bestuursstukken zoals wetsvoorstellen en beleidsmaatregelen vermelden welke invloed lobbyisten op de voorstellen hebben gehad. Een onafhankelijke autoriteit houdt toezicht op de integriteit van lobbyisten en politici.”
“Belangenverstrengeling en draaideurconstructies gaan we tegen met duidelijke regels. Zo wordt een afkoelperiode van ten minste twee jaar ingesteld voordat (voormalige) bewindspersonen, Kamerleden of topambtenaren een lobbyfunctie mogen bekleden.”
De partij benadrukt dat volksvertegenwoordigers en overheidsfunctionarissen aan hoge transparantie- en integriteitsnormen moeten voldoen. Dit betreft onder meer het openbaar maken van lobby-invloed en het strikt naleven van informatierechten, zodat het politieke proces controleerbaar blijft voor burgers en andere partijen.
“De overheid is transparant over de totstandkoming van beleid. Burgers krijgen duidelijke en betrouwbare informatie van overheidsdiensten en bedrijven die publiek geld uitgeven. Het informatierecht van volksvertegenwoordigers wordt strikt nageleefd.”
BVNL stelt dat politieke partijen en hun vertegenwoordigers aan strikte eisen moeten voldoen om belangenverstrengeling, ondemocratische invloed en loyaliteitsconflicten te voorkomen. De partij wil onder meer het lidmaatschap van ondemocratische supranationale organisaties verbieden voor bewindspersonen, en pleit voor transparantie en beperking van dubbele nationaliteiten bij ministers en staatssecretarissen. Hiermee wil BVNL de integriteit en onafhankelijkheid van het Nederlandse politieke bestel waarborgen.
BVNL wil voorkomen dat politieke partijen en hun vertegenwoordigers beïnvloed worden door externe, ondemocratische organisaties zoals het World Economic Forum (WEF). Dit moet de nationale soevereiniteit en transparantie waarborgen en belangenverstrengeling tegengaan.
“Ministers, Staatssecretarissen en andere provinciale of lokale bestuurders mogen geen lid meer zijn van politieke, ondemocratische supranationale organisaties, zoals het World Economic Forum (WEF).”
“Nederland geeft ook geen geld meer aan dit soort organisaties. Deelname aan bijeenkomsten en overleggen van dergelijke organisaties door Nederlandse bewindspersonen mogen nimmer voorrang krijgen boven nationale parlementaire verplichtingen en hierover moet bovendien volledige openheid worden verschaft.”
Om mogelijke belangenverstrengeling en loyaliteitsconflicten te voorkomen, stelt BVNL als eis dat ministers en staatssecretarissen geen dubbele nationaliteit mogen hebben.
“Ministers en Staatssecretarissen mogen geen dubbele nationaliteit hebben in verband met mogelijke belangenverstrengeling en loyaliteitsconflicten.”
DENK stelt in haar verkiezingsprogramma geen expliciete eisen aan politieke partijen als voorwaarde voor deelname aan het politieke proces of coalities. Wel uit DENK scherpe kritiek op partijen die extreemrechts beleid mogelijk maken en pleit zij voor een 'rode lijn' tegen partijen die discriminatie of uitsluiting bevorderen. Concrete beleidsvoorstellen over formele eisen aan politieke partijen ontbreken; de focus ligt op het maatschappelijk en moreel afwijzen van partijen met racistische of discriminerende standpunten.
DENK benadrukt het belang van het trekken van een duidelijke grens tegen partijen die discriminatie, racisme of extreemrechts gedachtegoed normaliseren. Dit is vooral een morele en politieke oproep, geen juridisch afdwingbare eis, maar het markeert wel een uitgesproken positie over wie volgens DENK niet thuishoort in het bestuur.
“Tijdens de komende verkiezingen moeten we er alles aan doen om DENK zo sterk mogelijk te maken. Want DENK is hét schild dat ons beschermt tegen de politiek van uitsluiting. Op 29 oktober moeten we een rode lijn trekken tegen alle uitwassen van de huidige politiek: Nooit meer is nu!”
“De politieke partijen die deze regering mogelijk hebben gemaakt hebben een gevaarlijke weg geopend van de normalisatie van het fascistische gedachtegoed van Wilders.”
“Wij zijn als samenleving aan zet om ervoor te zorgen dat haat niet meer in het centrum van de macht kan komen: Nooit meer is nu!”
GroenLinks-PvdA wil de invloed van geld en belangen op politieke partijen beperken en de transparantie en integriteit van het politieke proces vergroten. Ze stellen concrete eisen aan politieke partijen op het gebied van donaties, lobbytransparantie en het tegengaan van belangenverstrengeling. Het doel is om de democratie te beschermen tegen ongewenste beïnvloeding en belangenverstrengeling.
GroenLinks-PvdA wil voorkomen dat grote geldschieters te veel invloed krijgen op politieke partijen. Daarom stellen ze strikte eisen aan wie mag doneren, de hoogte van donaties en de openbaarheid daarvan.
“Alleen natuurlijke personen mogen doneren en geen stichtingen, bedrijven of business clubs. Amerikaanse toestanden waar superrijke reclames inkopen voor partijen, zoals super PACs, worden verboden. We beperken het maximum bedrag per gift op 20.000 euro. Giften boven de 1500 euro worden openbaar gemaakt en moeten te herleiden zijn naar een persoon.”
Om belangenverstrengeling te voorkomen, wil GroenLinks-PvdA het niet langer toestaan dat iemand meerdere politieke functies tegelijk bekleedt.
“We stoppen met politieke dubbelfuncties. Je mag nu bijvoorbeeld raadslid, Statenlid én Tweede Kamerlid tegelijk zijn. Dit kan belangenverstrengeling in de hand werken.”
De partij wil dat politieke partijen en politici verplicht worden om transparant te zijn over hun contacten met lobbyisten en belangenorganisaties.
“Er komt een lobbyregister voor de Rijksoverheid waarin ambtenaren en politici vermelden met welke belangenorganisaties over welke onderwerpen contact is geweest voor het maken van beleid.”
De PVV stelt in haar verkiezingsprogramma geen expliciete eisen aan politieke partijen zelf, zoals voorwaarden voor deelname aan verkiezingen of partijfinanciering. Wel pleit de partij voor het beëindigen van politieke benoemingen en vriendjespolitiek in de (semi-)publieke sector, waarbij benoemingen uitsluitend op inhoudelijke kwaliteiten moeten plaatsvinden. Daarnaast wil de PVV de beloningsnormen voor bestuurders aanscherpen en politieke invloed op benoemingen terugdringen.
De PVV wil een einde maken aan politieke benoemingen en vriendjespolitiek in de (semi-)publieke sector. Zij stelt dat functies niet langer op basis van partijkaart of netwerk mogen worden vervuld, maar alleen op inhoudelijke geschiktheid. Dit raakt indirect aan eisen aan politieke partijen, omdat het hun invloed op benoemingen en posities beperkt.
“Benoemingen in de (semi-)publieke sector vinden alleen nog plaats op grond van inhoudelijke kwaliteiten, en er komen veel strakkere beloningsnormen. De Algemene Bestuursdienst schaffen we af. De Raad van State wordt ontdaan van politieke benoemingen.”
“Bij werving en selectie van (top)ambtenaren telt alleen de inhoudelijke geschiktheid en niet geslacht, huidskleur en/of herkomst. Benoemingen in de (semi-)publieke sector alleen op grond van inhoudelijke kwaliteiten, en er komen zeer strikte beloningsnormen.”
De PVV wil de financiële privileges van politici beperken door salarissen te verlagen en de wachtgeldregeling af te schaffen. Dit voorstel raakt aan de positie van politieke partijen via hun vertegenwoordigers, maar stelt geen eisen aan partijen als organisatie.
“25% salarisverlaging voor bewindslieden, Kamerleden en Europarlementariërs; afschaffen wachtgeldregeling voor politici”
De SP wil strenge eisen stellen aan politieke partijen om de integriteit, transparantie en het vertrouwen in de politiek te waarborgen. Ze pleiten voor het verbieden van grote donaties vanuit het bedrijfsleven, het invoeren van een verplicht lobbyregister, en het verbieden van commerciële nevenfuncties voor Kamerleden. De kern van hun visie is dat politieke partijen uitsluitend het algemeen belang dienen en niet beïnvloed mogen worden door geld of privébelangen.
De SP wil voorkomen dat politieke partijen beïnvloed worden door grote geldstromen uit het bedrijfsleven of het buitenland. Alleen natuurlijke personen mogen nog doneren, en alle sluiproutes voor grote donaties worden gesloten. Dit moet de integriteit van de politiek waarborgen en politieke invloed koop onmogelijk maken.
“Grote donaties vanuit het bedrijfsleven stoppen we. Voortaan kunnen alleen natuurlijke personen doneren aan politieke partijen. De huidige wetgeving bevat te veel mazen en geitenpaadjes die het mogelijk maken om aanzienlijke geldbedragen te doneren aan politieke partijen, ook vanuit het buitenland. Deze sluiproutes moeten gedicht worden. Politieke invloed dien je niet te kopen.”
Om belangenverstrengeling en de schijn daarvan te voorkomen, wil de SP een verplicht lobbyregister invoeren en draaideurfuncties verbieden. Ministers, staatssecretarissen en Kamerleden moeten hun zakelijke belangen inzichtelijk maken en Kamerleden mogen geen commerciële nevenfuncties hebben.
“Door transparantie verplicht te stellen voorkomen we dat het grote geld politieke invloed koopt in ons land. Dat bereiken we onder andere door een verplicht lobbyregister en een verbod op draaideurfuncties. Bij aantreden moeten ministers en staatssecretarissen inzicht geven over hun zakelijke belangen. Voor Tweede Kamerleden komt er een verbod op commerciële nevenfuncties en moeten ook zij inzicht geven in hun zakelijke belangen.”
De SP vindt dat politici geen uitzonderingspositie mogen hebben qua vergoedingen en wachtgeldregelingen. Politici moeten onder dezelfde regels vallen als gewone burgers, om het vertrouwen in de politiek te herstellen.
“Zo vinden we bijvoorbeeld dat voor politici dezelfde regels moeten gelden als voor iedereen. Dus riante vergoedingen brengen we terug naar een redelijk niveau en we maken een einde aan de wachtgeldregeling waarmee politici tonnen kunnen opstrijken in de jaren nádat ze al uit de Kamer zijn.”
Volt wil dat politieke partijen in Nederland wettelijk verplicht worden om aan democratische minimumeisen te voldoen, zoals het hebben van leden met stemrecht en open lidmaatschap. Hiermee wil Volt een einde maken aan eenmanspartijen zonder interne democratie en de Nederlandse democratie versterken door meer transparantie en inspraak binnen partijen te waarborgen.
Volt vindt dat politieke partijen alleen mogen deelnemen aan het democratisch proces als zij intern democratisch zijn georganiseerd. Dit betekent onder andere dat partijen leden moeten toelaten en deze leden stemrecht moeten geven. Hiermee wil Volt voorkomen dat partijen zonder interne democratie, zoals eenmanspartijen, invloed krijgen op het bestuur en de volksvertegenwoordiging.
“We versterken de Nederlandse democratie door in de Wet Politieke Partijen op te nemen dat politieke partijen intern aan democratische minimumeisen moeten voldoen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid voor mensen om lid te worden van een politieke partij en stemrecht voor die leden.”
“We versterken de democratie door in de wet op te nemen dat politieke partijen aan democratische eisen moeten voldoen. Geen eenmanspartijen meer zonder leden met stemrecht.”
Volt wil dat het mogelijk blijft om politieke partijen te verbieden als uiterste redmiddel, maar vindt het huidige voorstel te rigide. In plaats van een alles-of-niets partijverbod pleit Volt voor een waarschuwende escalatieladder, zodat er stapsgewijs kan worden opgetreden tegen partijen die de democratische basisprincipes schenden.
“Als uiterste redmiddel moet het volgens Volt mogelijk zijn om politieke partijen te verbieden. Door alleen een partijverbod op te nemen in het wetsvoorstel Wet politieke partijen introduceert het kabinet een politiek kernwapen. Dat zal vanwege zijn alles-of-niets-aard nooit gebruikt worden. Volt wil daarom dat een waarschuwende escalatieladder in deze wet wordt opgenomen.”
BIJ1 stelt dat politieke partijen die invloed willen uitoefenen op het Nederlandse beleid, onderworpen moeten worden aan strenge eisen van transparantie, democratische controle en het weren van buitenlandse beïnvloeding. Ze pleiten voor parlementair en juridisch onderzoek naar buitenlandse inmenging, het verbieden van lobbypraktijken door bepaalde organisaties, en het vervolgen van politici die aantoonbaar in strijd met de Nederlandse rechtsorde handelen. De kern van hun visie is dat politieke partijen volledig transparant, onafhankelijk en democratisch moeten opereren, zonder ongewenste externe invloeden.
BIJ1 wil dat politieke partijen en hun besluitvorming gevrijwaard blijven van buitenlandse inmenging, met name van zionistische lobbyorganisaties en de Israëlische overheid. Ze stellen voor om parlementair en juridisch onderzoek te doen naar de mate van invloed en om politici te vervolgen die in strijd met de Nederlandse staatsveiligheid handelen.
“De politieke invloed van zionistische lobbyorganisaties op Nederlandse besluiten stoppen we. Er komt een parlementair en juridisch onderzoek naar hoeveel invloed de ‘Israëlische’ overheid heeft op Nederlandse politici, lobbystructuren en veiligheidsdiensten. Politici en functionarissen die aantoonbaar samenwerkten met ‘Israëlische’ overheidsinstanties of organisaties in strijd met de Nederlandse staatsveiligheid of internationale rechtsorde, vervolgen we voor statelijk beïnvloeden en ondermijnen van buitenlandse wetten en regels.”
Om de onafhankelijkheid van het politieke proces te waarborgen, wil BIJ1 lobbypraktijken door multinationals en industrieën verbieden. Dit moet voorkomen dat politieke partijen onder druk van grote bedrijven beleid maken dat niet in het publieke belang is.
“Lobbyen door multinationals en industrieën verbieden we.”
Het CDA wil wettelijke eisen stellen aan politieke partijen, met als belangrijkste voorstel dat interne partijdemocratie verplicht wordt gesteld. Dit moet de betrokkenheid van burgers vergroten en de democratische legitimiteit van partijen versterken. Daarnaast pleit het CDA voor een nieuwe wet op de politieke partijen waarin deze eisen worden vastgelegd.
Het CDA vindt dat politieke partijen intern democratisch georganiseerd moeten zijn om de betrokkenheid van burgers te vergroten en deelname te stimuleren. Dit wordt als wettelijke eis voorgesteld, zodat partijen transparanter en representatiever worden.
“We willen een nieuwe wet op de politieke partijen. Interne partijdemocratie versterkt betrokkenheid van burgers en moedigt aan tot meedoen. Daarom wordt interne partijdemocratie een eis voor politieke partijen.”
“Alle politieke partijen moeten intern democratisch georganiseerd zijn.”
NSC vindt dat politieke partijen een essentiële rol spelen in de democratie en wil daarom strengere eisen stellen aan hun transparantie, integriteit en interne democratie. Ze steunen de Wet op de Politieke Partijen en pleiten voor minimumeisen aan partijdemocratie om inspraak en tegenspraak te waarborgen. Zo wil NSC het vertrouwen in de politiek herstellen en de kwaliteit van het democratisch proces verbeteren.
NSC benadrukt het belang van transparantie en integriteit bij politieke partijen en steunt wetgeving die hier duidelijke eisen aan stelt. Dit moet voorkomen dat partijen zich onttrekken aan publieke controle en het vertrouwen in de politiek versterken.
“We steunen de Wet op de Politieke Partijen, die duidelijke eisen stelt aan transparantie en integriteit.”
NSC wil dat politieke partijen verplicht worden om interne democratische processen te waarborgen, zodat leden voldoende inspraak en tegenspraak hebben. Dit moet voorkomen dat partijen te gesloten of hiërarchisch worden en de democratische legitimiteit vergroten.
“Daarnaast moeten er ook minimumeisen komen voor interne partijdemocratie om voldoende inspraak en tegenspraak te organiseren.”
De VVD wil eisen stellen aan politieke partijen en maatschappelijke organisaties die de democratische rechtsstaat ondermijnen, met name door het verbieden van radicale, antidemocratische of terroristische stromingen. De partij pleit voor het benutten en verruimen van juridische mogelijkheden om organisaties met een antidemocratische ideologie te verbieden en wil bestuurlijke verboden op ondermijnende organisaties mogelijk maken. Zo wil de VVD voorkomen dat partijen of organisaties die de democratie of fundamentele vrijheden bedreigen, een rol kunnen spelen in het publieke debat of beleid.
De VVD wil dat organisaties en partijen die een radicale, antidemocratische ideologie verspreiden, verboden kunnen worden. Dit geldt ook voor organisaties die terrorisme verheerlijken of oproepen tot schadelijke praktijken. De partij ziet deze groepen als een bedreiging voor de democratische rechtsstaat en wil daarom de juridische ruimte benutten en waar nodig verruimen om hen te verbieden.
“De VVD wil dat de overheid alle juridische ruimte benut, en waar nodig verruimt, om organisaties die een radicale, antidemocratische ideologie verspreiden te kunnen verbieden. Organisaties die terrorisme verheerlijken worden verboden. Hetzelfde geldt voor het oproepen tot of goedpraten van schadelijke praktijken als genitale verminking.”
De VVD wil het mogelijk maken om bestuurlijk op te treden tegen organisaties die de rechtsstaat ondermijnen, door het aanpassen van wetgeving zodat dergelijke organisaties sneller verboden kunnen worden. Dit is gericht op het beschermen van de democratische orde tegen antirechtsstatelijke, anti-LHBTIQ+ en antisemitische organisaties.
“We voeren een bestuurlijk verbod op ondermijnende organisaties en passen artikel 2:20 van het Burgerlijk Wetboek aan. Zo wordt het naar Duits voorbeeld sneller mogelijk een vereniging of organisatie zoals Samidoun, de PFLP en andere antirechtsstatelijke, anti-LHBTIQ+ en antisemitische organisaties te ontbinden en verboden te verklaren.”
De ChristenUnie vindt dat politieke partijen aan duidelijke eisen moeten voldoen om de democratie te versterken en de betrokkenheid van burgers te vergroten. Het belangrijkste concrete voorstel is dat politieke partijen verplicht leden moeten hebben en interne partijdemocratie moeten waarborgen. Hiermee wil de partij voorkomen dat partijen zonder draagvlak of interne democratie deelnemen aan het politieke proces.
De ChristenUnie stelt als eis dat politieke partijen leden moeten hebben en interne partijdemocratie moeten garanderen. Dit moet de betrokkenheid van burgers bij de politiek vergroten en voorkomen dat partijen zonder interne democratische processen meedoen aan verkiezingen.
“Interne partijdemocratie wordt een eis voor politieke partijen. Politieke partijen moeten leden hebben.”
D66 wil wettelijke eisen stellen aan politieke partijen, met als belangrijkste voorstel dat partijen intern democratisch moeten zijn. Dit moet de kwaliteit van de democratie versterken en voorkomen dat partijen ondemocratisch functioneren of worden misbruikt als vehikel voor macht zonder interne controle.
D66 vindt dat politieke partijen zelf democratisch moeten functioneren en wil dit als wettelijke eis vastleggen. Hiermee wil de partij voorkomen dat partijen worden geleid zonder interne inspraak of transparantie, wat de representativiteit en legitimiteit van het politieke systeem ondermijnt.
“In onze democratie moeten politieke partijen zelf democratisch zijn. D66 wil dit vastleggen in de wet.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma