GroenLinks-PvdA ziet Eindhoven, en met name Brainport Eindhoven, als een cruciale regio voor de Nederlandse economie en innovatie. Ze willen investeren in een snelle internationale treinverbinding en het versterken van de schone economie en sociale opgaven in de regio. De partij koppelt woningbouw en duurzame industrie nadrukkelijk aan de ontwikkeling van Brainport Eindhoven.
GroenLinks-PvdA wil de bereikbaarheid van Eindhoven verbeteren door een snelle treinverbinding met het Duitse ICE-netwerk te realiseren. Dit moet de internationale positie van Brainport Eindhoven versterken en duurzame mobiliteit bevorderen.
“Tussen Eindhoven en het Duitse ICE-netwerk komt er een snelle treinverbinding.”
De partij erkent het belang van Brainport Eindhoven voor Nederland en Europa en wil daarom investeren in de nieuwe, schone economie en het bedrijfsleven stimuleren om ook sociale problemen aan te pakken.
“Omdat Brainport Eindhoven belangrijk is voor Nederland en Europa versterken we hier de nieuwe en schone economie. De inzet van het Brainport-bedrijfsleven voor sociale opgaven zoals schulden en analfabetisme wordt geïntensiveerd.”
GroenLinks-PvdA ziet kansen voor grootschalige woningbouw in de regio Eindhoven, gekoppeld aan de economische groei van Brainport.
“Grootschalige woningbouw of nieuwe steden in de Brabantse stedenrij, bij Brainport Eindhoven en tussen Almere en Amsterdam.”
De VVD ziet Eindhoven als een voorbeeldregio voor innovatie en economische groei, met name door de succesvolle samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheid. Hun belangrijkste voorstel is om de aanpak van Project Beethoven uit Eindhoven landelijk uit te rollen, zodat andere regio’s kunnen profiteren van deze innovatieve clusterstrategie.
De VVD wil het succesvolle samenwerkingsmodel uit Eindhoven, waarbij bedrijven, kennisinstellingen en overheid worden samengebracht, ook in andere delen van Nederland invoeren. Dit moet de randvoorwaarden voor groei en innovatie versterken en Nederland aantrekkelijker maken voor start- en scale-ups.
“We passen de aanpak van Project Beethoven in Eindhoven toe op andere plaatsen. Deze aanpak clustert startende en gevestigde bedrijven, kennisinstellingen en de overheid. Hiermee investeren we in de randvoorwaarden voor groei. De rode loper voor start- en scale-ups gaat uit.”
“We passen de aanpak van Project Beethoven in Eindhoven toe op andere plaatsen. Deze aanpak clustert startende en gevestigde bedrijven, kennisinstellingen en de overheid.”
De VVD wil investeren in innovatieve defensieclusters, waarbij Eindhoven expliciet wordt genoemd als een belangrijke regio. Dit moet de technologische voorsprong van Nederland op defensiegebied versterken en de lokale economie stimuleren.
“We investeren we in belangrijke innovatieve defensieclusters, bijvoorbeeld in de regio’s Eindhoven, Nijmegen en Twente.”
Volt ziet Eindhoven, en specifiek Brainport, als een essentiële Europese tech-hub die verbonden moet worden met andere Europese innovatiecentra. Hun belangrijkste voorstel is om Brainport Eindhoven te integreren in een pan-Europese strategie ("Silicon Europa") voor technologische innovatie en samenwerking, met gerichte investeringen en samenwerkingsverdragen.
Volt wil Brainport Eindhoven expliciet positioneren als een van de centrale knooppunten in een Europees netwerk van technologische innovatie. Door samenwerking en investeringen op EU-niveau moet Brainport concurrerend blijven en talent vasthouden, zodat Europa minder afhankelijk wordt van de VS en China. Dit adresseren ze door Eindhoven te koppelen aan andere Europese tech-hubs en te investeren in gezamenlijke innovatie.
Volt benoemt de noodzaak van betere openbaarvervoerverbindingen, specifiek door te investeren in busstroken op de A50 tussen Eindhoven en Nijmegen. Dit moet de bereikbaarheid en het woon-werkverkeer verbeteren waar de trein geen goed alternatief biedt.
“Dit zou bijvoorbeeld uitgevoerd kunnen worden op de A50 tussen Eindhoven en Nijmegen.”
BBB ziet Eindhoven Airport als een belangrijk regionaal mobiliteitsknooppunt voor Zuid-Nederland en wil de mogelijkheden voor uitbreiding van het vliegveld onderzoeken, met oog voor zowel defensiebelangen als economische groei. De partij benadrukt dat eventuele groei zorgvuldig moet worden afgestemd op lokale belangen en dat de rol van Eindhoven Airport essentieel is voor de Brabantse economie en defensie-infrastructuur.
BBB wil onderzoeken of Eindhoven Airport meer ruimte kan krijgen, zodat zowel Defensie als de regionale economie beter kunnen functioneren. De partij ziet het vliegveld als een strategisch knooppunt voor Zuid-Nederland en benadrukt het belang van zorgvuldige afstemming met lokale belangen bij eventuele uitbreiding.
“Onderzoek naar meer ruimte voor vliegveld Eindhoven ten behoeve van Defensie en economie. Er wordt onderzoek gedaan naar meer ruimte voor vliegveld Eindhoven, zodat zowel Defensie als de Brabantse economie beter kunnen functioneren. Dit biedt mogelijkheden voor groei en versterking van de regio. Daarom is het belangrijk om de uitbreiding zorgvuldig te onderzoeken en af te stemmen op lokale belangen.”
“Voor het Zuiden vervult Eindhoven Airport deze rol en voor het Westen Rotterdam The Hague Airport.”
Het CDA ziet Brainport Eindhoven als een toonaangevend voorbeeld van een regionaal ecosysteem waar samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid innovatie stimuleert. Ze willen deze samenwerking actief ondersteunen en versterken, onder andere door aansluiting bij Europese technologieprogramma’s en het stimuleren van innovatie in de regio. Concrete beleidsvoorstellen richten zich op het verder ontwikkelen van dergelijke ecosystemen om economische groei en technologische vooruitgang te bevorderen.
Het CDA erkent Brainport Eindhoven expliciet als een succesvol model voor regionale samenwerking en innovatie. Door dit ecosysteem te noemen, benadrukken ze het belang van samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en overheden om technologische ontwikkeling en economische groei te stimuleren. Eindhoven wordt zo gepositioneerd als inspirerend voorbeeld voor andere regio’s en als speerpunt in het nationale innovatiebeleid.
“Brainport Eindhoven, Watertechnologiecentrum Wetsus, Circular Innovation Valley Noord-Nederland, Regio Foodvalley en Leiden Bio Science Park zijn goede voorbeelden.”
“We stimuleren regionale ecosystemen, samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen, grote bedrijven, beginnende start-ups, lokale overheden en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen.”
De ChristenUnie noemt Eindhoven slechts één keer in haar verkiezingsprogramma, en dan uitsluitend in de context van arbeidsmigratie en de regionale economie (Brainport Eindhoven). Er zijn geen specifieke beleidsvoorstellen of concrete plannen die direct op Eindhoven als stad of regio gericht zijn. De partij gebruikt Eindhoven als voorbeeld van een regio waar veel kennismigranten werken, maar doet geen uitspraken over lokaal beleid of investeringen.
De ChristenUnie wil een einde maken aan de uitbuiting en slechte leefomstandigheden van arbeidsmigranten, waaronder kennismigranten die werken in regio’s als Brainport Eindhoven. Het toezicht op naleving van wetgeving wordt aangescherpt om misstanden te voorkomen. Eindhoven wordt hier alleen als voorbeeld genoemd van een regio met veel internationale arbeidskrachten.
“Het gaat hier niet alleen om arbeid in sectoren als de logistiek of agrarische sector, maar ook om kennismigranten voor de Zuidas of Brainport Eindhoven.”
“Er moet een einde komen aan schrijnende leefomstandigheden en uitbuiting van arbeidsmigranten, zoals inhoudingen op het loon of dakloosheid bij verlies van baan.”
FVD wil de regionale luchthaven Eindhoven verder uitbreiden en optimaal benutten als onderdeel van hun bredere visie op luchtvaart en bereikbaarheid. Ze zien Eindhoven Airport als een belangrijke schakel om de capaciteit van het Nederlandse vliegverkeer te vergroten en de economische positie van Nederland te versterken, totdat een nieuwe luchthaven in de Noordzee gerealiseerd is.
FVD pleit voor investeringen in de uitbreiding van regionale luchthavens, waaronder Eindhoven, zodat deze een grotere rol kunnen spelen in het luchtverkeer en de economische ontwikkeling van hun regio. Dit moet bijdragen aan een eerlijke verdeling van de capaciteit, minder druk op Schiphol en meer regionale welvaart.
“We investeren in uitbreiding van Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en Eelde en openen Lelystad, zodat de capaciteit eerlijk wordt verdeeld en regio’s profiteren.”
“Tot die tijd moet Schiphol de ruimte krijgen om op verantwoorde wijze te groeien, terwijl ook regionale luchthavens zoals Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Eelde en Lelystad volop benut worden.”
BVNL wil investeren in Eindhoven Airport als onderdeel van hun beleid om de druk op Schiphol te verlichten. Ze zien Eindhoven als een belangrijk alternatief vliegveld en pleiten voor uitbreiding en verbetering van de capaciteit daar.
BVNL beschouwt Eindhoven Airport als een strategisch belangrijk vliegveld om de overbelasting van Schiphol tegen te gaan. Door te investeren in de infrastructuur en capaciteit van Eindhoven (en andere regionale luchthavens), wil BVNL de spreiding van het vliegverkeer bevorderen en zo de economische positie van Nederland versterken.
“We gaan investeren in andere vliegvelden zoals Rotterdam/The Hague airport, Eindhoven en Eelde om de druk op Schiphol te verlichten.”
NSC erkent Eindhoven als een belangrijk regionaal innovatiecluster en wil de samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden in de regio versterken. Het beleid richt zich op het ondersteunen van marktgerichte productontwikkeling en innovatie, met speciale aandacht voor strategische sectoren en het versterken van de regionale economie.
NSC ziet Eindhoven als een voorbeeld van een regionaal innovatiecluster waar samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden (triple helix) moet worden versterkt. Dit moet leiden tot meer marktgerichte productontwikkeling, internationale samenwerking en digitalisering, waarmee de economische kracht van de regio wordt vergroot.
“We ondersteunen marktgerichte productontwikkeling en regionale innovatieclusters, zoals in Groningen, Enschede, Delft en Eindhoven. Naast financiering gaat het hierbij vooral om gezamenlijke inzet op strategie, internationalisering en digitalisering.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil Eindhoven Airport sluiten om klimaat, leefomgeving en veiligheid te beschermen. Zij pleiten voor het beëindigen van commerciële vluchten op regionale luchthavens zoals Eindhoven, zodat er ruimte ontstaat voor woningen en natuur.
De PvdD ziet de luchtvaart als een grote veroorzaker van klimaatverandering, luchtvervuiling en geluidsoverlast. Om deze redenen willen zij Eindhoven Airport volledig sluiten voor commerciële vluchten, waarmee zij inzetten op krimp van de luchtvaart en herbestemming van het terrein voor natuur en woningbouw.
“Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten. Hier ontstaat ruimte voor woningen en natuur.”
De SP is kritisch over de rol van regionale vliegvelden zoals Eindhoven Airport en wil overlast en vervuiling door vliegverkeer terugdringen. Hun belangrijkste voorstel is om het aantal vluchten te beperken waar deze de gezondheid van omwonenden schaden, met behoud van werkgelegenheid als aandachtspunt.
De SP stelt dat de noodzaak van regionale vliegvelden zoals Eindhoven Airport kritisch moet worden bekeken, en dat het aantal vluchten moet worden teruggedrongen als deze schadelijk zijn voor de gezondheid van omwonenden. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere inzet voor minder overlast en vervuiling door vliegverkeer, met aandacht voor het behoud van banen.
“We kijken kritisch naar de noodzaak van regionale vliegvelden zoals Maastricht Aachen Airport en Eindhoven Airport en stellen zo nodig een plan van aanpak op om geluidsoverlast en andere hinder te verminderen, met aandacht voor behoud van werkgelegenheid. Het aantal vluchten wordt zoveel mogelijk teruggedrongen waar deze de gezondheid van omwonenden schaden, wat ook ten goede komt voor de werkdruk op vliegvelden.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma