Het CDA noemt het eigenwoningforfait niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar adresseert het onderwerp indirect via bredere voorstellen rondom de fiscale behandeling van het eigen huis. Hun belangrijkste concrete voorstel is het geleidelijk afbouwen van de hypotheekrenteaftrek, met aandacht voor de samenhang met andere fiscale regelingen rond huisbezit. Het CDA wil de woningmarkt toegankelijker en betaalbaarder maken, waarbij ze rekening houden met de impact van fiscale maatregelen op huiseigenaren.
Het CDA stelt voor om de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen over een lange periode, waarbij de opbrengsten worden gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen. Ze benadrukken dat bij deze afbouw rekening moet worden gehouden met andere fiscale regelingen rondom huisbezit, wat het eigenwoningforfait impliceert. Het doel is om de woningmarkt eerlijker en eenvoudiger te maken, zonder huiseigenaren financieel te benadelen.
“We houden rekening met andere fiscale regelingen rondom huisbezit.”
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
“De geleidelijke afbouw vindt plaats over een lange transitieperiode van dertig jaar, zodat huiseigenaren die met de aftrek rekening hebben gehouden in hun financiële planning, niet in de knel komen.”
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we stap voor stap af, terwijl we tegelijk de inkomstenbelasting evenveel verlagen.”
De SP noemt het eigenwoningforfait niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar richt zich op het hervormen van de hypotheekrenteaftrek als belangrijkste fiscale maatregel rond het eigen huis. De partij wil de hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen voor woningen boven 600 duizend euro en de opbrengsten investeren in betaalbare woningen en verlaging van de inkomstenbelasting. Hiermee wil de SP prijsopdrijving op de woningmarkt tegengaan en de fiscale voordelen voor huiseigenaren beperken, vooral aan de bovenkant van de markt.
De SP ziet de hypotheekrenteaftrek als prijsopdrijvend en wil deze versneld afbouwen voor duurdere woningen. De opbrengsten worden geïnvesteerd in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en huisvesting voor starters, en op termijn in verlaging van de inkomstenbelasting. Dit beleid is bedoeld om de woningmarkt eerlijker en betaalbaarder te maken, en de fiscale bevoordeling van (dure) koopwoningen te beperken. Hoewel het eigenwoningforfait niet wordt genoemd, raakt deze maatregel direct aan de fiscale behandeling van de eigen woning.
“Voor de komende vier jaar garanderen we deze regeling voor woningen tot 600 duizend euro, maar boven dit bedrag bouwen we de hypotheekrenteaftrek direct versneld af. Zo komt er jaarlijks 5 tot 6 miljard euro vrij. Dat geld investeren we in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en huisvesting voor starters.”
“Op termijn moeten we de prijsopdrijvende hypotheekrenteaftrek helemaal afbouwen. Dit gaat stapsgewijs zodat mensen niet de knel komen. De opbrengsten hiervan steken we bovendien in het verlagen van de inkomstenbelasting.”
“Hoe meer belastingvoordeel je krijgt bij het kopen van een huis, hoe meer mensen kunnen lenen en hoe harder de huizenprijzen stijgen. Dat is precies wat de hypotheekrenteaftrek doet: ze maakt huizen niet goedkoper, maar juist duurder.”
“De opbrengsten uit afbouw van de hypotheekrenteaftrek boven de 600 duizend euro en het belasten van grondspeculatie vloeien terug in het Nationaal Woonfonds.”
50PLUS wil het eigenwoningforfait aanpakken door de Wet Hillen opnieuw in te voeren, zodat mensen die hun hypotheek volledig hebben afgelost niet langer fiscaal worden belast via het eigenwoningforfait. Daarnaast blijft de hypotheekrenteaftrek behouden. Hun visie is dat het bezit van een eigen woning niet extra belast moet worden, vooral niet voor ouderen en mensen die hun huis hebben afgelost.
50PLUS pleit voor de terugkeer van de Wet Hillen, waarmee het eigenwoningforfait voor mensen zonder hypotheekschuld wordt afgeschaft. Zij vinden het onrechtvaardig dat mensen die hun woning hebben afgelost, toch een fiscale bijtelling krijgen. Dit standpunt richt zich op het stimuleren van financiële zelfstandigheid en het belonen van aflossen.
“De beloning op het aflossen van de hypotheek op de eigen woning (de Wet Hillen) keert terug.”
Naast het afschaffen van het eigenwoningforfait voor afgeloste woningen, wil 50PLUS de hypotheekrenteaftrek behouden en de overwaarde van de eigen woning niet als vermogen belasten. Dit voorkomt dubbele belasting en beschermt vooral ouderen met een afgelost huis tegen extra lasten.
BVNL wil het eigenwoningforfait het liefst volledig afschaffen, omdat zij vinden dat een eigen huis geen melkkoe van de overheid mag zijn. Zolang het forfait nog bestaat, willen ze het tarief voor iedereen gelijk maken en de Wet Hillen opnieuw invoeren, zodat mensen met een afbetaald huis geen eigenwoningforfait meer hoeven te betalen. Hun kernvisie is dat het eigen huis financieel een veilige haven moet zijn, niet een bron van extra belastingdruk.
BVNL pleit voor het volledig schrappen van het eigenwoningforfait, omdat zij het zien als een onterechte belasting op het bezit van een eigen huis. Volgens BVNL moet het eigen huis een veilige haven zijn en geen melkkoe voor de overheid.
“Bij voorkeur vervalt het Eigen Woningforfait geheel. Het eigen huis moet ook financieel een veilige haven zijn en geen melkkoe van de overheid.”
Zolang het eigenwoningforfait nog bestaat, wil BVNL het tarief voor iedereen gelijk maken en de extra 'villataks' afschaffen. Hiermee willen ze de huidige ongelijkheid en extra lasten voor duurdere woningen wegnemen.
“Het tarief voor het Eigen Woningforfait wordt voor iedereen gelijk. De 'villataks' vervalt in elk geval.”
BVNL wil de Wet Hillen opnieuw invoeren, zodat mensen die hun huis volledig hebben afbetaald geen eigenwoningforfait meer hoeven te betalen. Dit moet het aflossen van de hypotheek stimuleren en belonen.
“De Wet Hillen weer invoeren zodat mensen die hun huis hebben afbetaald geen Eigen Woningforfait meer hoeven te betalen.”
BBB wil dat de eigen woning fiscaal aantrekkelijk blijft en is tegen het belasten van de (over)waarde van de eigen woning. Zij pleiten ervoor dat het eigenwoningforfait niet wordt verhoogd of uitgebreid en dat de hypotheekrenteaftrek niet verder wordt beperkt. De partij verzet zich expliciet tegen extra belasting op de eigen woning, zodat het kopen en bezitten van een huis betaalbaar blijft.
BBB vindt dat de (over)waarde van de eigen woning niet extra belast moet worden, en dat het eigenwoningforfait niet verhoogd of uitgebreid mag worden. Dit standpunt is bedoeld om het bezit van een eigen huis betaalbaar te houden en onzekerheid voor huiseigenaren te voorkomen. BBB ziet belasting op de overwaarde en verdere beperking van de hypotheekrenteaftrek als onwenselijk.
“Belastingheffing van de overwaarde (de waarde van de woning minus de schuld) en verder beperken van de hypotheekrenteaftrek is wat BBB betreft niet aan de orde.”
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
De ChristenUnie wil het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro aan woningwaarde afschaffen, zodat huiseigenaren hierover geen belasting meer betalen. Tegelijkertijd pleit de partij voor een geleidelijke afbouw van de hypotheekrenteaftrek als onderdeel van een bredere herziening van het belastingstelsel. Hiermee beoogt de ChristenUnie een eerlijkere fiscale behandeling van wonen en het verminderen van ongelijkheid tussen huurders en kopers.
De ChristenUnie stelt voor om het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro aan woningwaarde af te schaffen. Dit betekent dat huiseigenaren tot deze grens geen belasting meer betalen over hun woningwaarde, waarmee de partij de woonlasten voor veel eigenaren wil verlagen en het fiscale systeem eerlijker wil maken.
“Tegelijkertijd schaffen we het eigenwoningforfait af over de eerste miljoen euro, zodat over de eerste miljoen euro aan woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald.”
Het voorstel om het eigenwoningforfait deels af te schaffen wordt gekoppeld aan een bredere fiscale hervorming, waarbij ook de hypotheekrenteaftrek geleidelijk wordt afgebouwd. De ChristenUnie wil zo de fiscale verschillen tussen huurders en kopers verkleinen en de woningmarkt eerlijker maken.
“In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen. Tegelijkertijd schaffen we het eigenwoningforfait af over de eerste miljoen euro, zodat over de eerste miljoen euro aan woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald.”
FVD wil het eigenwoningforfait volledig afschaffen en de eigen woning permanent in box 1 houden, zodat er nooit belasting wordt geheven over het eigen huis. Zij zien het bezit van een eigen woning als fundamenteel en willen huiseigenaren financieel ontzien door het eigenwoningforfait te schrappen en de hypotheekrenteaftrek te behouden.
FVD beschouwt het eigenwoningforfait als een onrechtvaardige belasting op het eigen huis en wil deze volledig afschaffen. Door de eigen woning in box 1 te houden en het eigenwoningforfait te schrappen, willen zij voorkomen dat huiseigenaren belasting betalen over hun eigen woning. Dit past in hun bredere visie dat bezit heilig is en niet extra belast moet worden.
“De eigen woning vormt het fundament van vrijheid, veiligheid en gezinsleven. Wat ons betreft is bezit daarvan heilig. Daarom blijft de eigen woning in box 1: nooit belasting over je eigen huis, dus ook geen eigenwoningforfait.”
“We schaffen het eigenwoningforfait af en houden de eigen woning in box 1, zodat nooit belasting wordt betaald over het eigen huis.”
GroenLinks-PvdA noemt het eigenwoningforfait niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar adresseert het onderwerp indirect via voorstellen om belastingvoordelen voor huiseigenaren te versoberen. Hun belangrijkste concrete voorstel is het stapsgewijs afbouwen van de hypotheekrenteaftrek, waarmee ze prijsopdrijving op de woningmarkt willen tegengaan en de opbrengsten willen inzetten voor woningbouw en lastenverlichting. Specifiek beleid of aanpassing van het eigenwoningforfait wordt niet genoemd.
GroenLinks-PvdA wil de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen, omdat deze volgens hen huizenprijzen opdrijft en vooral mensen met dure huizen bevoordeelt. Dit voorstel raakt het bredere fiscale kader voor huiseigenaren, waar het eigenwoningforfait ook onder valt, maar het programma noemt het eigenwoningforfait niet expliciet of afzonderlijk.
“De hypotheekrenteaftrek drijft de prijzen op en mensen met de duurste huizen profiteren het meest. Daarom gaan we de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen. De opbrengsten zetten we in voor woningbouw en lastenverlichting, waardoor mensen meer overhouden van hun loon.”
Het programma noemt het versoberen van belastingkortingen voor grondbezitters als financieringsbron voor woonbeleid, maar specificeert niet of dit het eigenwoningforfait betreft. De formulering blijft vaag en noemt geen concrete maatregelen rond het eigenwoningforfait.
“Voor de financiering van jaarlijks terugkerende uitgaven kijken we naar het afromen van speculatiewinsten, het versoberen van belastingkortingen voor grondbezitters en het afbouwen van prijsopdrijvende subsidies.”
De PVV noemt het eigenwoningforfait niet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen om het eigenwoningforfait te wijzigen of af te schaffen. Het enige relevante standpunt betreft het ongemoeid laten van de hypotheekrenteaftrek, waarmee impliciet het bestaande fiscale regime voor huiseigenaren, inclusief het eigenwoningforfait, gehandhaafd blijft. Verdere uitspraken over het eigenwoningforfait ontbreken volledig.
De PVV wil de hypotheekrenteaftrek behouden zoals die nu is, wat betekent dat het huidige fiscale beleid voor huiseigenaren, inclusief het eigenwoningforfait, niet wordt aangepast. Hiermee kiest de partij voor stabiliteit en zekerheid voor huiseigenaren en spreekt zich niet uit voor lastenverzwaring of -verlichting via het eigenwoningforfait.
De VVD noemt het eigenwoningforfait niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen tot wijziging of afschaffing ervan. Wel spreekt de partij zich duidelijk uit tegen het zwaarder belasten van het eigen huis en benadrukt zij het belang van betaalbare woonlasten voor huiseigenaren. De VVD wil geen extra lasten voor woningeigenaren en verdedigt bestaande fiscale voordelen zoals de hypotheekrenteaftrek.
De VVD is fel tegen het verhogen van de lasten op het eigen huis, waaronder impliciet het eigenwoningforfait valt. De partij ziet het eigen huis niet als melkkoe voor de overheid en wil de betaalbaarheid voor huiseigenaren beschermen.
“om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af. Ook lokaal kiezen we voor betaalbaarheid. Jouw koophuis is geen melkkoe voor de gemeente.”
De VVD koppelt het behoud van de hypotheekrenteaftrek aan het streven naar betaalbare woonlasten en spreekt zich uit tegen pogingen om de fiscale positie van huiseigenaren te verslechteren. Dit impliceert ook terughoudendheid met betrekking tot het verhogen van het eigenwoningforfait.
“De hypotheekrenteaftrek is een belangrijk instrument om rust te brengen op de woningmarkt. Wij blijven hierachter staan. Pogingen van andere partijen om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af.”
Volt wil het eigenwoningforfait en de hypotheekrenteaftrek zo snel mogelijk afbouwen en de eigen woning stapsgewijs naar box 3 verplaatsen. Ze willen de gestegen lasten voor huiseigenaren compenseren met lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen, zodat vermogen meer wordt belast dan arbeid en huizenprijzen dalen. Dit past in hun bredere visie om vermogensongelijkheid aan te pakken en het belastingstelsel te hervormen.
Volt pleit voor het snel afbouwen van het eigenwoningforfait en de hypotheekrenteaftrek, met als doel de eigen woning als vermogen te belasten in box 3. Hiermee willen ze de fiscale bevoordeling van eigen woningbezit verminderen, vermogensongelijkheid tegengaan en de huizenmarkt eerlijker maken. De lastenverzwaring voor huiseigenaren wordt gecompenseerd via lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Volt ziet de huidige fiscale behandeling van woningen als een belangrijke oorzaak van vermogensongelijkheid. Door de belastingmix te verschuiven van arbeid naar vermogen, waaronder woningbezit, willen ze welvaart eerlijker verdelen en het opbouwen van vermogen minder afhankelijk maken van woningbezit.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Met een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid willen we ervoor zorgen dat welvaart weer iets wordt dat je zelf kan opbouwen.”
BIJ1 wil het eigenwoningforfait en de hypotheekrenteaftrek (ook wel bezitters-subsidie genoemd) in fasen binnen tien jaar volledig afschaffen. Om te voorkomen dat woonlasten voor mensen met lagere inkomens plotseling stijgen, komt er tijdelijk een woonlastencompensatie voor huishoudens met een inkomen tot €50.000. De vrijgekomen miljarden worden ingezet voor sociale woningbouw en verduurzaming.
BIJ1 ziet het eigenwoningforfait en vooral de hypotheekrenteaftrek als een subsidie voor huizenbezitters die ongelijkheid vergroot. Door deze regelingen in tien jaar af te bouwen, wil de partij de woningmarkt eerlijker maken en middelen vrijspelen voor sociale woningbouw. Om te voorkomen dat lagere inkomens direct geraakt worden, komt er een tijdelijke compensatie.
“De hypotheekrenteaftrek (of: de bezitters-subsidie) schaffen we in fasen binnen 10 jaar af. Om te voorkomen dat woonkosten op korte termijn exploderen voor huishoudens met weinig reserves, komt er een tijdelijke woonlastencompensatie voor huishoudens onder een inkomen van € 50.000. Wanneer zij zelf in hun woning wonen (geen 2e woning, geen verhuur). Op termijn komt daardoor elk jaar ruim € 10 miljard vrij. Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen.”
D66 wil het fiscale voordeel van het eigenwoningbezit verminderen door het eigenwoningforfait voor de duurste huizen aan te scherpen. Tegelijkertijd willen ze de opbrengsten hiervan gebruiken om de inkomstenbelasting voor iedereen te verlagen, zodat het belastingvoordeel eerlijker wordt verdeeld en de stijging van huizenprijzen wordt afgeremd.
D66 stelt voor het eigenwoningforfait voor de duurste koopwoningen te verhogen als onderdeel van het verkleinen van fiscale verschillen tussen huurders en huiseigenaren. Dit moet het fiscale voordeel van woningbezit verminderen, de huizenmarkt eerlijker maken en de opbrengsten inzetten voor lagere inkomstenbelasting voor iedereen.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen. We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten. We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen. Zo heeft iedereen belastingvoordeel en remmen we de stijging van de huizenprijzen af.”
De Partij voor de Dieren noemt het eigenwoningforfait niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar pleit wel voor het afschaffen of versneld afbouwen van fiscale regelingen die ongelijkheid vergroten of niet effectief zijn. Specifiek wordt de aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld genoemd als voorbeeld van een regeling die wordt afgeschaft of versneld wordt afgebouwd.
De PvdD wil fiscale voordelen rondom de eigen woning, zoals de aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld (die direct samenhangt met het eigenwoningforfait), afschaffen of versneld afbouwen als deze niet effectief of niet nodig zijn. Dit past in hun bredere visie om fiscale regelingen die ongelijkheid vergroten of niet bijdragen aan het algemeen belang te schrappen.
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor de landbouwvrijstelling in de winstsfeer, aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld, ...”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma