Volt wil één veilige, transparante en privacyvriendelijke digitale identiteit voor alle burgers, gebaseerd op biometrische identificatie en publieke infrastructuur. Ze pleiten voor het vervangen van DigiD en de Europese Digital Identity Wallet door een nieuw systeem dat interoperabiliteit, open standaarden en privacy-by-design centraal stelt, zodat burgers zeggenschap houden over hun data en toegang tot diensten.
Volt streeft naar een uniforme digitale identiteit waarmee burgers veilig kunnen inloggen bij alle overheidsdiensten en private partijen, gebaseerd op biometrische identificatie en publieke infrastructuur. Dit moet de versnippering van digitale identiteiten tegengaan, de controle over persoonlijke data bij burgers houden en privacy en interoperabiliteit waarborgen.
“We verbeteren de digitale identiteit binnen de EU door zowel de Nederlandse DigiD als de Europese Digital Identity Wallet te vervangen door biometrische identificatie op publieke, transparante infrastructuur. Alleen dan behouden burgers en overheden zeggenschap over toegang, beveiliging en datastromen. Daarbij staan interoperabiliteit (uitwisselbaarheid van informatie), open standaarden en privacy-by-design centraal.”
“Er komt één digitale identiteit waarmee je veilig kunt inloggen bij alle overheidsdiensten. Er komt één plek waar al je gegevens veilig bewaard worden, zodat je nooit meer dezelfde informatie hoeft in te vullen. Het is een systeem waarbij de overheid jouw gegevens niet steeds opnieuw opvraagt, maar deze - met jouw toestemming - deelt tussen verschillende instanties.”
“DigiD-Plus: er komt één digitale identiteit voor overheid, zorg, onderwijs en private diensten zoals banken.”
Volt benadrukt dat privacy-by-design, transparantie over datagebruik en inzicht in wie toegang heeft tot persoonsgegevens essentieel zijn bij elk e-identity systeem. Burgers moeten altijd kunnen zien wie hun gegevens bekijkt en waarvoor, en privacy mag niet worden opgeofferd voor schijnveiligheid.
“Bij de overheid blijven veiligheid en privacy essentieel. Net als in Estland gebruiken we de nieuwste technologie om data veilig te houden. Burgers hebben altijd inzicht in wie hun gegevens bekijken en waarvoor. Privacy by design is het uitgangspunt bij ieder nieuw systeem.”
“Voor Nederlanders moet het duidelijk zijn hoe zij AI in kunnen zetten en hoe ze risico’s kunnen vermijden. In overeenkomst met de AVG moet het transparant zijn hoe persoonlijke data worden gebruikt en of de content die ze te zien krijgen gegenereerd is door AI.”
“Voor Volt is het afzwakken van end-to-end encryptie ten behoeve van schijnveiligheid onaanvaardbaar. Online communicatie blijft dus beschermd.”
Volt wil dat de Nederlandse e-identity volledig interoperabel is met Europese systemen en gebaseerd op open standaarden, om digitale autonomie te versterken en afhankelijkheid van niet-EU-technologie te verminderen.
“Europese waarden zijn leidend bij overheidsdigitalisering, zodat transparantie, zeggenschap en digitale soevereiniteit gewaarborgd blijven.”
BIJ1 pleit voor maximale zelfbeschikking over digitale en wettelijke identiteit, met een sterke focus op het afschaffen van onnodige genderregistratie en het beschermen van privacy rondom identiteitsgegevens. De partij wil dat mensen hun naam en genderregistratie eenvoudig en kosteloos kunnen wijzigen, zonder medische tussenkomst, en streeft uiteindelijk naar het volledig afschaffen van genderregistratie in officiële systemen. Daarnaast wil BIJ1 het verplicht tonen van een identiteitsbewijs beperken en privacywaarborgen rondom identiteitsdata versterken.
BIJ1 vindt dat mensen volledige zeggenschap moeten hebben over hun wettelijke en digitale identiteit, met name rond gender. De partij wil dat genderregistratie in de Basisregistratie Personen uiteindelijk wordt afgeschaft en dat tot die tijd zelfidentificatie leidend is, zonder medische of psychische beoordeling. Dit beleid is bedoeld om de privacy en autonomie van burgers te vergroten en discriminatie te verminderen.
“Uiteindelijk wordt de genderregistratie afgeschaft in de Basisregistratie Personen. Tot die tijd wordt het invullen van ‘X’ een mogelijkheid, net zoals bij het veranderen van een M naar een V of andersom op identiteitsdocumenten en reispapieren.”
“Een genderwijziging mag zonder beoordeling en zo vaak als nodig. We stoppen de criminalisering van trans personen en maken zelfidentificatie, in plaats van medische en psychische frames over genderidentiteit, leidend in de transzorg.”
“Trans personen mogen hun naam en genderregistratie kosteloos wijzigen in de gemeentelijke basisadministratie, zonder dat daarvoor een medische verklaring nodig is.”
BIJ1 wil het verplicht tonen van een identiteitsbewijs beperken tot het strikt noodzakelijke en pleit voor streng toezicht op het gebruik en de opslag van identiteitsgegevens. Dit is bedoeld om privacy te beschermen en discriminatie bij identiteitscontroles tegen te gaan.
“Onnodige, repressieve verplichtingen en verboden, zoals de verplichting een ID te kunnen tonen en het verbod op gezichtsbedekkende kleding, worden afgeschaft.”
“ID-controles tijdens vreedzame demonstraties mogen niet meer worden uitgevoerd zonder wettige bevoegdheid om een identiteitsbewijs te vorderen. De politie wordt verplicht om de ID-controles die ze wel uitvoeren, te registreren.”
“Alle dataverzameling door overheid en justitie wordt geminimaliseerd tot het absoluut noodzakelijke, en er komt altijd streng toezicht van privacywaakhonden.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil burgers maximale zeggenschap en bescherming geven over hun digitale identiteit en persoonsgegevens. Zij pleiten voor strenge privacyregels, het recht op eigen gezicht en stem, en het tegengaan van identiteitsfraude en misbruik door bedrijven of technologie. Concrete voorstellen zijn onder meer het wettelijk recht op je eigen digitale identiteit, een verbod op deepfakes zonder toestemming, en het waarborgen van privacy als standaard.
PvdD vindt dat burgers altijd eigenaar moeten blijven van hun digitale identiteit en persoonsgegevens. Het programma adresseert het risico van identiteitsfraude, deepfakes en het ongevraagd gebruiken van iemands gezicht of stem. Bedrijven mogen geen eigenaar worden van persoonsgegevens via kleine lettertjes, en deepfakes zonder toestemming worden verboden.
“Iedereen krijgt het wettelijke recht op zijn of haar eigen gezicht en stem. Deepfakes die zonder toestemming iemands identiteit gebruiken, worden verboden. Ook geldt dat wat van jou is, van jou blijft. Bedrijven mogen via kleine lettertjes in gebruiksvoorwaarden nooit eigenaar worden van persoonsgegevens, beelden of bestanden. Zo beschermen we burgers tegen misbruik, manipulatie en identiteitsfraude in de digitale wereld.”
De partij wil dat privacy de standaard is bij digitale diensten en dat gegevens alleen met expliciete, begrijpelijke toestemming mogen worden verzameld. Dit beschermt burgers tegen ongewenste dataverzameling en versterkt de controle over hun digitale identiteit.
“Bedrijven worden streng gehouden aan de principes ‘Privacy by Design’ en ‘Privacy by Default’. Dat betekent dat er zo min mogelijk data verzameld worden en de standaardinstellingen altijd privacyvriendelijk zijn.”
“Gegevens verzamelen mag alleen als daar nadrukkelijk toestemming voor is gegeven, waarbij op een korte, makkelijk leesbare manier aan de gebruiker wordt uitgelegd waar deze voor worden gebruikt. Weigeren is altijd een optie en heeft geen consequenties voor de werkbaarheid van de geleverde dienst.”
PvdD erkent het gevaar van identiteitsfraude en digitale criminaliteit en wil burgers actief beschermen en weerbaar maken. Er wordt ingezet op bewustwording, preventie en het versterken van digitale geletterdheid.
“Daarnaast zetten we ons actief in om burgers te helpen digitale criminaliteit, zoals identiteitsfraude en -diefstal, en buitenlandse beïnvloeding te herkennen en zich ertegen te weren.”
De partij wil dat iedereen, ongeacht leeftijd of genderidentiteit, recht heeft op juridische erkenning van hun identiteit. Dit betreft vooral de administratieve en juridische aspecten van e-identity, zoals geslachtsregistratie en naamwijziging.
Forum voor Democratie (FVD) verzet zich krachtig tegen de invoering van een Europese Digitale Identiteit (e-identity) en soortgelijke digitale identificatiesystemen. Zij zien deze als een bedreiging voor privacy, anonimiteit en individuele vrijheid, en pleiten daarom voor het volledig afwijzen van dergelijke systemen en het waarborgen van anonimiteit op internet.
FVD beschouwt de Europese Digitale Identiteit als een instrument voor centrale controle en inperking van burgerlijke vrijheden. Zij willen dat Nederland zich ondubbelzinnig verzet tegen de invoering ervan, omdat het volgens hen leidt tot meer toezicht, minder privacy en het onmogelijk maken van anoniem internetgebruik.
“We accepteren geen Europese Digitale Identiteit.”
“De afgelopen jaren heeft de overheid haar macht om burgers te volgen en te controleren steeds verder uitgebreid. De Sleepwet werd ondanks een afwijzend referendum doorgedrukt en er liggen plannen voor een Europese Digital ID en zelfs het registreren van biometrische data van internetgebruikers. Daarmee wordt anoniem gebruikmaken van het internet vrijwel onmogelijk gemaakt.”
“Forum voor Democratie vindt anonimiteit een essentieel onderdeel van een vrije samenleving... Daarom verzetten wij ons tegen deze voorstellen...”
“We verzetten ons tegen digitale surveillance, zoals de Sleepwet of Digital ID...”
FVD ziet anonimiteit online als essentieel voor vrijheid van meningsuiting en bescherming tegen machtsmisbruik. Zij zijn tegen verplichte identiteitskoppeling aan online accounts en willen anonimiteit als norm vastleggen.
“We maken anonimiteit de norm. We verzetten ons tegen verplichte identiteitskoppeling aan accounts, zodat iedereen zonder angst kennis kan vergaren en meningen kan uiten.”
BVNL spreekt zich in haar verkiezingsprogramma niet expliciet uit over "e-identity" of digitale identiteiten. Wel benadrukt de partij het belang van privacy, het recht op een offline leven, en verzet zich tegen identificatieplicht op sociale media. Concrete voorstellen richten zich vooral op het beschermen van privacy en het beperken van digitale staatscontrole.
BVNL verzet zich tegen het verplicht stellen van digitale identificatie voor het gebruik van sociale media, uit zorg voor privacy en vrijheid van meningsuiting. Dit standpunt adresseert het risico dat digitale identiteitssystemen kunnen leiden tot meer staatscontrole en beperking van burgerrechten.
“Er komt geen identificatieplicht voor het gebruik van social media.”
BVNL vindt dat burgers altijd de keuze moeten houden om essentiële diensten offline te benaderen, zodat deelname aan de samenleving niet afhankelijk wordt van een digitale identiteit of digitale vaardigheden.
“Dat het recht behouden blijft op een offline leven en offline toegang tot essentiële maatschappelijke diensten gewaarborgd blijft.”
BVNL benadrukt het belang van privacy, ook in het digitale domein, en is kritisch op overheidsprojecten die kunnen leiden tot profilering of grootschalige dataverzameling, wat relevant is voor de discussie rond e-identity.
DENK benoemt het belang van digitale mensenrechten en privacy, maar doet geen concrete voorstellen specifiek over "e-identity" (zoals digitale identiteiten, eID-systemen of digitale authenticatie). Hun focus ligt op bescherming van persoonsgegevens, toezicht op algoritmen en digitale infrastructuur, zonder expliciete aandacht voor e-identity als beleidsdomein.
DENK wil de privacy van burgers online beter beschermen en pleit voor strengere waarborgen rond het gebruik van persoonsgegevens en algoritmen. Dit raakt aan het bredere kader waarbinnen e-identity zou kunnen vallen, maar het programma noemt geen specifieke maatregelen of visie op digitale identiteiten.
“Wij willen inzetten op betere waarborgen van de online privacy. Dat betekent dat handel in persoonsgegevens aan banden wordt gelegd en de macht van de bigtech bedrijven Europees moet worden ingeperkt.”
“De toenemende toepassing van algoritmen en risicomodellen raakt aan fundamentele rechten. Daarom maken wij ons hard voor de bescherming van digitale mensenrechten: het recht op eerlijke behandeling, op privacy en op bescherming tegen machtsmisbruik door technologie”
“Er komt een algoritmewet. In deze wet worden waarborgen voor mensenrechten bij algoritmen verplicht.”
DENK wil investeren in digitale veiligheid en onafhankelijkheid van systemen, maar noemt geen concrete voorstellen over e-identity of digitale identificatie.
“Er moet meer geïnvesteerd worden in digitale veiligheid. We moeten ook inzetten op onafhankelijkheid van onze systemen van andere landen en grote bedrijven.”
NSC wil dat burgers maximale regie houden over hun digitale identiteit en persoonsgegevens, met nadruk op privacy, transparantie en het voorkomen van een centrale Europese e-identity. Ze pleiten voor privacyvriendelijke leeftijdsverificatie zonder koppeling aan een Europese digitale identiteitskaart, en verkennen een persoonlijke digitale kluis voor burgers. De partij is kritisch op grootschalige dataverzameling en wil dat burgers kunnen zien wie hun gegevens gebruikt.
NSC wil jongeren online beschermen met leeftijdsverificatie, maar verzet zich tegen het koppelen hiervan aan een aparte digitale (Europese) identiteitskaart. Ze zijn kritisch op centralisatie van digitale identiteit op Europees niveau, uit privacyoverwegingen.
“Er wordt een privacy-vriendelijke en betrouwbare online leeftijdsverificatie ingevoerd om minderjarigen te beschermen tegen online gokken, alcoholverkoop en pornografie. Deze wordt niet gekoppeld aan een aparte digitale (Europese) identiteitskaart.”
“Deze wordt niet gekoppeld aan een aparte digitale (Europese) identiteitskaart.”
NSC wil burgers meer zeggenschap geven over hun digitale identiteit en persoonsgegevens. Ze stellen voor te verkennen of een persoonlijke digitale kluis, beheerd door de burger zelf, kan worden ingezet bij digitale dienstverlening. Dit moet privacy waarborgen en transparantie vergroten.
“Daarom willen we verkennen of er bij digitale dienstverlening gebruikgemaakt kan worden van een persoonlijke digitale kluis die de burger zelf beheert. Dit levert mogelijk zowel een betere waarborg van de privacy als een betere informatie uitwisseling tussen burger en dienstverlener op.”
NSC wil dat burgers inzicht krijgen in wie hun persoonsgegevens opvraagt en gebruikt. Dit vergroot de controle over de eigen digitale identiteit en beschermt tegen misbruik.
“Wanneer een persoon/bedrijf/instantie deze gegevens wil opvragen, wordt de zoekvraag geregistreerd en gemeld bij de burger. Burgers kunnen dan zien wie hun data gebruikt en er eventueel een klacht over indienen.”
De SGP is uitgesproken tegen de invoering van een Europees digitaal paspoort (e-identity) en een digitale euro, uit vrees voor een te machtige overheid en verlies van nationale autonomie. Zij pleiten voor behoud van privacy, menselijke regie over digitale identiteit en bescherming van kwetsbare groepen in de digitale samenleving.
De SGP verzet zich tegen de invoering van een Europees digitaal paspoort, omdat zij vrezen voor centralisatie van macht bij de overheid en het risico op verlies van privacy en nationale zeggenschap. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere kritiek op een te machtige overheid en het beschermen van individuele vrijheden in de digitale wereld.
“De SGP is daarom tegen het invoeren van een Europees digitaal paspoort en een digitale euro.”
De SGP benadrukt het belang van privacy en individuele regie over digitale gegevens, en waarschuwt voor te veel macht bij overheden en grote platforms. Zij willen dat burgers zelf zeggenschap houden over hun data en dat digitale spelregels worden ontwikkeld met oog voor kwetsbare groepen.
De SP wil dat burgers volledige controle houden over hun digitale identiteit en persoonsgegevens, met privacy als uitgangspunt. Ze pleiten voor dataminimalisatie, privacyvriendelijke leeftijdsverificatie en het recht om persoonlijke data te laten verwijderen, zodat e-identity niet leidt tot surveillance of afhankelijkheid van grote bedrijven. De partij verzet zich tegen het grootschalig verzamelen van persoonsgegevens en wil dat digitale systemen de identiteit van burgers beschermen.
De SP vindt dat overheden en bedrijven alleen strikt noodzakelijke persoonsgegevens mogen verzamelen, om misbruik en verlies van controle over de eigen digitale identiteit te voorkomen. Dit moet voorkomen dat e-identity systemen leiden tot onnodige opslag of handel in persoonlijke data.
“Dataminimalisatie wordt de norm. Overheden en bedrijven mogen geen overbodige persoonsgegevens verzamelen, zoals locatiegegevens zonder duidelijke noodzaak.”
“Iedereen moet het recht hebben om zijn gegevens te laten verwijderen. Inclusief data die is doorgegeven aan andere partijen of in systemen is verwerkt. De gegevens die overblijven moeten zo worden verwerkt dat iemands identiteit beschermd blijft.”
De SP wil dat leeftijdsverificatie bij digitale diensten plaatsvindt zonder dat persoonsgegevens worden opgeslagen, om de privacy en digitale identiteit van jongeren te beschermen.
“Leeftijdsverificatie moet plaatsvinden zonder opslag van persoonsgegevens, zodat de privacy gewaarborgd blijft.”
De SP benadrukt het belang van digitale autonomie, waarbij burgers niet afhankelijk mogen zijn van buitenlandse techbedrijven voor hun digitale identiteit. Ze willen investeren in Europese alternatieven en open source, zodat de controle over e-identity in publieke handen blijft.
“Digitale autonomie. In grote mate is de Nederlandse overheid afhankelijk van Amerikaanse digitale producten, clouddiensten en datacentra. We moeten investeren in alternatieven in Nederland en Europa, zodat we de afhankelijkheid van de VS kunnen verminderen.”
De VVD benoemt het belang van een sterke digitale overheid en digitale veiligheid, maar het verkiezingsprogramma bevat geen expliciet, concreet beleid of visie op het gebied van "e-identity" (digitale identiteit). Er zijn geen voorstellen voor een nationaal e-identity systeem, digitale identiteitsbewijzen, of vergelijkbare infrastructuur; het programma richt zich vooral op digitalisering, gebruiksvriendelijkheid en veiligheid van digitale overheidsdiensten.
De VVD wil dat de overheid digitaal vooroploopt en toegankelijk is, maar noemt geen specifieke maatregelen rond e-identity. De focus ligt op het verbeteren van digitale dienstverlening en het gebruik van bestaande platforms zoals MijnOverheid.nl.
Hoewel digitale veiligheid en privacy worden benadrukt, wordt e-identity niet expliciet genoemd als beleidsinstrument. De VVD richt zich op bescherming tegen cyberdreigingen en het waarborgen van privacy in digitale interacties.
BBB wil de digitale identiteit van burgers beschermen door in te zetten op een uniform, privacyvriendelijk Europees leeftijdsverificatiesysteem en een digitale verificatiestandaard voor sociale media. De partij legt nadruk op privacy, autonomie en bescherming tegen identiteitsfraude, deepfakes en online misbruik, met concrete voorstellen voor wetgeving en digitale grondrechten.
BBB pleit voor een EU-breed, privacyvriendelijk leeftijdsverificatiesysteem voor sociale media en apps om jongeren te beschermen en identiteitsfraude te voorkomen. Dit systeem moet de veiligheid van persoonlijke data waarborgen en bijdragen aan digitale weerbaarheid.
“Nederland gaat zich binnen de EU inzetten op een uniform en privacyvriendelijk leeftijdsverificatiesysteem dat apps zoals sociale media binnen de EU moeten hanteren om de veiligheid van persoonlijke data te garanderen.”
Om deepfakes en online fraude tegen te gaan, wil BBB samen met de EU werken aan een uniforme digitale verificatiestandaard. Deze standaard moet zorgen voor een consistent kenmerk op sociale mediaplatforms voor accounts van bedrijven, politici, media en instellingen.
“Nederland moet met de EU aan een uniforme digitale verificatiestandaard werken die leidt tot een consistent kenmerk dat op alle sociale mediaplatforms wordt getoond voor accounts van bedrijven, politici, media en instellingen.”
BBB wil digitale grondrechten, waaronder privacy, zeggenschap en autonomie, expliciet in de Grondwet vastleggen om burgers te beschermen in het digitale domein. Dit vormt een fundamentele waarborg tegen misbruik van digitale identiteiten.
“Veranker digitale grondrechten in de Grondwet om de privacy, zeggenschap en autonomie van burgers in het digitale domein te waarborgen.”
GroenLinks-PvdA erkent het belang van digitale identiteit (e-identity) voor toegang tot overheidsdiensten, maar is kritisch over digitale uitsluiting en privacyrisico’s. Ze willen dat iedereen kan meedoen in de digitale samenleving, met toegankelijke alternatieven voor DigiD en bescherming van persoonsgegevens. Concrete voorstellen zijn het waarborgen van niet-digitale alternatieven en het wettelijk vastleggen van digitale privacyrechten.
GroenLinks-PvdA ziet dat toegang tot overheid, zorg en onderwijs vaak achter digitale identificatie (zoals DigiD) zit, wat leidt tot uitsluiting. Ze willen dat digitale identiteit voor iedereen toegankelijk is en eisen altijd een volwaardig niet-digitaal alternatief, zodat niemand wordt buitengesloten.
“Toegang tot de overheid, zorg en onderwijs zit verstopt achter de DigiD-app, ingewikkelde websites en online formulieren. Alle overheidswebsites moeten toegankelijk zijn (A-status) en er moet altijd een niet-digitaal alternatief zijn voor contact met de overheid.”
“Voor alle overheidszaken die burgers digitaal kunnen regelen, moet een volwaardig niet-digitaal alternatief bestaan. Er komt één loket waar je alle zaken met de overheid persoonlijk kan regelen.”
De partij benadrukt het belang van privacy en het beperken van dataverzameling bij digitale identificatie en online diensten. Ze willen het digitaal briefgeheim waarborgen, handel in persoonsgegevens verbieden en end-to-end encryptie wettelijk vastleggen.
“Binnen de EU pleiten we voor een verbod op de handel in persoonsgegevens en profielen. Bedrijven worden verplicht om zo min mogelijk gegevens te registreren van hun klanten. Wij waarborgen het digitaal briefgeheim en leggen het recht om digitaal privégesprekken te voeren via end-to-end encryptie wettelijk vast.”
50PLUS erkent het belang van digitale veiligheid en bescherming tegen identiteitsdiefstal, vooral voor ouderen. De partij pleit voor strengere maatregelen tegen anonieme accounts en wil digitale privacy en veiligheid versterken om ouderen te beschermen tegen online oplichting en identiteitsfraude. Concrete voorstellen zijn het beperken of verbieden van anonieme accounts en het verbeteren van digitale vaardigheden bij ouderen.
50PLUS ziet anonieme online accounts als een risico voor identiteitsdiefstal en oplichting, en wil deze daarom verbieden of sterk beperken. Dit moet bijdragen aan een veiliger digitaal klimaat, vooral voor kwetsbare groepen zoals ouderen.
“Anonieme accounts worden verboden of in ieder geval sterk beperkt.”
De partij benadrukt het belang van digitale privacy- en veiligheidsmaatregelen om ouderen te beschermen tegen identiteitsdiefstal en online oplichting. Dit sluit direct aan bij het thema e-identity, waarbij de bescherming van digitale identiteit centraal staat.
“Digitale privacy- en veiligheidsmaatregelen beschermen ouderen tegen online oplichting en identiteitsdiefstal.”
D66 benoemt het belang van digitale autonomie en het recht op regie over eigen data, maar het verkiezingsprogramma bevat geen concrete voorstellen of expliciete plannen voor een nationale of Europese "e-identity" (digitale identiteit). De partij legt de nadruk op het principe dat mensen zelf de controle moeten hebben over hun online leven, maar werkt dit niet uit tot een specifiek beleidsvoorstel rondom e-identity.
D66 vindt dat mensen zelf de regie moeten hebben over hun online identiteit en data, als onderdeel van bredere digitale autonomie. Dit principe wordt genoemd als leidraad voor beleid, maar er worden geen concrete maatregelen of systemen voor e-identity voorgesteld. Het standpunt adresseert het probleem van afhankelijkheid van buitenlandse techbedrijven en het gebrek aan controle over persoonlijke digitale gegevens, maar blijft op abstract niveau.
“D66 introduceert het Baas-over-eigen-bitsprincipe. Mensen krijgen zelf de regie over hun online leven.”
“Onze digitale toekomst is aan ons. Niet aan techbedrijven die verdienen aan verslavende algoritmes. Niet aan AI die discrimineert of mensen de mond snoert. En zeker niet aan buitenlandse machten die ons kunnen afsluiten van onze eigen data.”
De ChristenUnie is kritisch over de invoering van de Europese Digitale Identiteit (eID). Zij stellen dat een eID alleen mag worden ingevoerd als deze vrijwillig, transparant en privacy-proof is, en verzetten zich tegen een Europees Burgerservicenummer. De partij benadrukt het belang van privacy en nationale soevereiniteit bij digitale identiteitsvraagstukken.
De ChristenUnie uit zorgen over de privacy, vrijwilligheid en transparantie rondom de Europese Digitale Identiteit. Ze willen voorkomen dat burgers verplicht worden tot een centrale Europese identificatie en verzetten zich tegen een Europees Burgerservicenummer. Hun standpunt is ingegeven door het belang van privacybescherming en het waarborgen van nationale autonomie.
“De ChristenUnie is kritisch op de ontwikkelingen rondom de Europese Digitale Identiteit (eID). Als er een eID komt, moet dit vrijwillig, transparant en privacy-proof zijn. Er komt geen Europees Burgerservicenummer.”
JA21 is uitgesproken tegen de invoering van een digitale Europese identiteit (e-identity) en een digitale euro. Zij zien dit als een ongewenste uitbreiding van Europese macht en een bedreiging voor nationale soevereiniteit en privacy. Het belangrijkste concrete voorstel is het expliciet blokkeren van de invoering van een digitale Europese identiteit.
JA21 verzet zich tegen de komst van een digitale Europese identiteit, omdat zij dit zien als een onnodige en risicovolle centralisatie van persoonsgegevens op Europees niveau. Volgens JA21 moet Nederland zelf zeggenschap houden over identiteitsvraagstukken en mogen Europese instituties geen digitale identiteit opleggen aan burgers.
“Geen invoering van een digitale euro en geen digitale Europese identiteit.”
De PVV verwerpt het concept van een zelfgekozen of digitale genderidentiteit ("e-identity") en stelt dat alleen het biologische geslacht leidend moet zijn in wetten en beleid. Het belangrijkste concrete voorstel is het afschaffen van de mogelijkheid om een "X" in het paspoort te voeren; alleen "man" of "vrouw" worden erkend. De partij positioneert zich fel tegen genderdiversiteit in officiële documenten en beleid, en wil terug naar een strikt binaire, biologische benadering van identiteit.
De PVV vindt dat het biologische geslacht altijd leidend moet zijn in wetgeving en beleid, en verzet zich tegen het erkennen van niet-binaire of zelfgekozen genderidentiteiten in officiële documenten. Dit standpunt is een reactie op wat de partij ziet als "woke-ideologie" en het verdwijnen van traditionele vrouwenrechten. Het voorstel richt zich concreet op het schrappen van de optie "X" in het paspoort en het beëindigen van beleid dat ruimte biedt aan meer dan twee geslachten.
“Voor de PVV bestaan er slechts twee geslachten: man en vrouw. In wetten en beleid hoort het biologische geslacht weer leidend te zijn – dus geen “X” in het paspoort.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma