50PLUS benoemt e-commerce niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar richt zich op digitale inclusie, veiligheid en bescherming van ouderen bij online activiteiten. De partij pleit voor betere digitale vaardigheden, bescherming tegen online oplichting en het waarborgen van alternatieven voor digitale dienstverlening, wat indirect relevant is voor e-commerce. Concrete voorstellen zijn onder meer het bieden van papieren alternatieven, het verbeteren van digitale vaardigheden van ouderen en het beschermen tegen digitale fraude.
50PLUS wil dat ouderen en gehandicapten die moeite hebben met digitale formulieren, altijd een papieren of fysieke optie hebben. Dit is relevant voor e-commerce omdat het de toegankelijkheid van online aankopen en digitale transacties vergroot voor minder digitaal vaardigen.
“Overheidsdiensten en facilitaire bedrijven bieden ouderen en gehandicapten die moeite hebben met digitale formulieren, een papieren alternatief.”
“Overheidsdiensten en maatschappelijke organisaties (zoals DigiD, MijnOverheid, zorgportalen) zijn altijd ook bereikbaar via post, telefoon of fysieke balie.”
Om ouderen beter te laten deelnemen aan de digitale samenleving, inclusief e-commerce, wil 50PLUS investeren in digitale cursussen en lokale leerpunten. Dit moet de digitale zelfredzaamheid vergroten en het risico op uitsluiting bij online aankopen verkleinen.
“Digitale cursussen voor ouderen om hun vaardigheden te verbeteren, met specifieke aandacht voor internetgebruik, online bankieren en sociale media door lokale gemeenschappen, bibliotheken en seniorenverenigingen.”
“Lokale leerpunten in bibliotheken, buurthuizen en seniorenverenigingen waar ouderen terecht kunnen om te oefenen met taal, rekenen en digitale toepassingen.”
50PLUS erkent de risico’s van digitale fraude, die ook bij e-commerce spelen, en wil ouderen hiertegen beschermen door betere privacy- en veiligheidsmaatregelen.
“Digitale privacy- en veiligheidsmaatregelen beschermen ouderen tegen online oplichting en identiteitsdiefstal.”
Om online fraude en misbruik, waaronder bij e-commerce, te verminderen, wil 50PLUS het gebruik van anonieme accounts beperken.
“Anonieme accounts worden verboden of in ieder geval sterk beperkt.”
JA21 benoemt e-commerce niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar raakt het onderwerp indirect via standpunten over digitalisering, logistiek en het ondernemersklimaat. De partij wil ondernemers ruimte geven voor digitalisering en pleit voor minder regeldruk en betere infrastructuur, wat gunstig kan zijn voor e-commerce, maar concrete voorstellen specifiek gericht op e-commerce ontbreken.
JA21 ziet digitalisering als essentieel voor economische groei en concurrentiekracht. De partij wil eenvoudige regelgeving, een nationale digitaliseringsstrategie en investeringen in digitale vaardigheden, zodat ondernemers – waaronder e-commercebedrijven – kunnen innoveren en groeien. Dit is relevant voor e-commerce, omdat digitale infrastructuur en vaardigheden cruciaal zijn voor deze sector.
“Ondernemers de ruimte geven om voorop te lopen in digitalisering door eenvoudige en eenduidige regelgeving.”
“Versnipperd beleid en talloze loketten voor bedrijven die willen digitaliseren voorkomen met een nationale strategie waarin het bedrijfsleven gezamenlijk optrekt met de overheid en kennisinstituten.”
“Investeren in digitale vaardigheden. Onze arbeidsmarkt moet klaargestoomd worden voor de nieuwe digitale revolutie waar wij nu middenin zitten. Werknemers moeten bijblijven.”
JA21 wil onnodige regeldruk en bureaucratie in de logistieke sector verminderen en waarschuwt tegen lokale milieuzones die bevoorrading van binnensteden bemoeilijken. Dit raakt e-commerce direct, omdat efficiënte logistiek en bereikbaarheid van steden essentieel zijn voor online handel.
“JA21 wil ruimte voor ondernemers creëren door onnodige regeldruk in de logistieke vergunningverlening af te schaffen en door met minder bureaucratie de transportsector aantrekkelijk te maken voor jonge ondernemers en chauffeurs.”
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden.”
NSC benoemt e-commerce nauwelijks expliciet, maar richt zich op randvoorwaarden die het digitale handelsverkeer raken, zoals betaalopties, privacy en bescherming van het mkb tegen dominante (buitenlandse) partijen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het waarborgen van betaalbare, transparante digitale betaalopties in Europa en het beschermen van privacy en autonomie in het digitale geldverkeer. Concrete maatregelen voor e-commerce zelf ontbreken, maar randvoorwaarden voor een eerlijker speelveld en consumentenbescherming worden wel genoemd.
NSC wil de dominantie van niet-Europese partijen en creditcardmaatschappijen in het digitale geldverkeer tegengaan, zodat mkb en consumenten eerlijke, transparante en betaalbare betaalopties krijgen. Dit is relevant voor e-commerce omdat betaalverkeer een kernonderdeel is van online handel, en hoge of ondoorzichtige kosten het mkb kunnen benadelen.
“Het is mogelijk een tegenwicht tegen de dominantie van creditcardmaatschappijen en niet-Europese partijen in het digitale geldverkeer, die nog vaak gebruik maken van niet-transparante en onnodig hoge tarieven aan het mkb.”
“Een digitale euro moet duidelijke toegevoegde waarde bieden aan bedrijven en consumenten, door betaalbare, toegankelijke en transparante betaalopties door heel Europa mogelijk te maken.”
NSC wil kwetsbare consumenten, met name jongeren, beschermen tegen problematische schulden die mede door e-commerce betaalmethoden ontstaan. Dit raakt direct aan e-commerce, waar ‘koop nu, betaal later’-diensten veel worden aangeboden.
“We willen een verbod op ‘koop nu, betaal later’-diensten voor jongeren tot 21 jaar.”
NSC benadrukt het belang van privacy en het beperken van commerciële monitoring bij digitale betalingen, wat relevant is voor e-commerce omdat veel transacties online plaatsvinden en privacygevoelige data worden verwerkt.
“Commerciële banken gebruiken verregaande vormen van digitale transactiemonitoring en geautomatiseerde verwerking daarvan. Dat is een veel te grote inbreuk op de privacy van onschuldige burgers.”
“Het verwerven van financiële inlichtingen hoort een rol van de overheid te zijn, niet van instanties met een winstoogmerk.”
De SP is kritisch over de macht van grote e-commerceplatforms en wil de positie van kleine ondernemers, consumenten en werknemers in de digitale economie versterken. Ze pleiten voor strengere regulering van online platforms, meer toezicht, en het tegengaan van machtsmisbruik en oneerlijke concurrentie. De partij wil dat digitale winkelstraten eerlijker worden en dat platforms hun eigen producten niet mogen bevoordelen.
De SP ziet de groeiende macht van grote online platforms als een bedreiging voor kleine ondernemers, consumenten en innovatie. Ze willen deze macht beperken door strengere regulering, meer transparantie en het verbieden van zelfbevoordeling door platforms. Het doel is een eerlijker speelveld en het beschermen van de belangen van kleinere spelers in de digitale economie.
“Wij verzetten ons tegen de groeiende macht van grote (tech)platformbedrijven zoals Amazon, Google, Facebook, Booking.com en Uber. Deze bedrijven maken andere bedrijven, gebruikers en werkenden afhankelijk van hun systemen, stellen eenzijdige voorwaarden en verzamelen enorme hoeveelheden data waarmee zij hun monopolie versterken.”
“Daarom wil de SP dat het toezicht hierop wordt verscherpt en de macht van deze platforms wordt beperkt. Een eerste stap is daarbij is dat platforms hun eigen producten niet bevoordelen op hun platform.”
“Winkelen vindt steeds vaker online plaats, via online platforms. Dat is snel en makkelijk. Maar het maakt winkeliers en kleine producenten ook steeds afhankelijker van deze grote en machtige online platforms. Zij vragen enorme bedragen aan ondernemers om daarop hun producten te mogen verkopen.”
De SP wil dat de digitale economie toegankelijk en eerlijk blijft voor kleine ondernemers en consumenten. Ze pleiten voor maatregelen die leegstand in binnensteden tegengaan en de afhankelijkheid van grote e-commerceplatforms verminderen, zodat lokale winkels kunnen concurreren.
“Een eerlijke digitale winkelstraat. Winkelen vindt steeds vaker online plaats, via online platforms. Dat is snel en makkelijk. Maar het maakt winkeliers en kleine producenten ook steeds afhankelijker van deze grote en machtige online platforms.”
“Dit voorkomt faillissementen en financiële problemen in het mkb.”
De VVD noemt e-commerce niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar richt zich op het verbeteren van het ondernemersklimaat voor bedrijven die grensoverschrijdend online zakendoen. De partij pleit voor minder en eenvoudigere Europese regelgeving, harmonisatie van regels binnen de EU en het stimuleren van digitale infrastructuur, zodat Nederlandse bedrijven (waaronder e-commerce ondernemingen) internationaal kunnen concurreren. Concrete voorstellen zijn het beperken van nationale koppen op EU-wetgeving en het vereenvoudigen van administratieve lasten voor bedrijven die in meerdere landen actief zijn.
De VVD wil dat Nederlandse e-commerce bedrijven makkelijker internationaal kunnen opereren door het gelijktrekken en vereenvoudigen van Europese regels. Dit moet innovatie bevorderen en de administratieve lasten voor bedrijven die in meerdere landen actief zijn, verminderen. De partij ziet strenge en complexe EU-regelgeving als een rem op innovatie en internationale groei.
“We beperken koppen op EU-wetgeving, en interpreteren regels niet onnodig strenger dan in andere EU-lidstaten. We doen dus niet meer dan dat de EU-van ons vraagt. Regels die er wel zijn moeten van goede kwaliteit zijn en in de praktijk werken. We zorgen er voor dat Europese regelingen, zoals de Uitgebreide Producten Verantwoordelijkheid, eenvoudiger zijn na te leven voor bedrijven die in meerdere landen ondernemen.”
“Momenteel zijn er te veel verschillende regels tussen Europese landen. Dit verstoort de groei van onze bedrijven over de grens. We zullen dus streven naar harmonisatie van regels voor ondernemers. Dit betekent ook geen strengere nationale koppen bovenop EU-beleid.”
“De regelgeving uit Brussel heeft vaak goede doelen, zoals het inzichtelijk maken van verborgen milieukosten, maar regelgeving remt tegelijkertijd vaak innovatie. Dat is een probleem, omdat veel andere machtsblokken in de wereld deze strenge regelgeving niet kennen. We maken ons daarom in de EU hard voor onder andere het versoepelen van de Artificiële Intelligentie-verordening (AI-act), General Data Protection Regulation (GDPR), Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Corporate Sustainability Due Dilligence Directive en de Regulation on Deforestation-free products (EUDR).”
De VVD wil Nederland aantrekkelijk houden voor innovatieve bedrijven, waaronder e-commerce ondernemingen, door te investeren in digitale infrastructuur zoals snel internet en door het stimuleren van technologische innovatie. Dit moet de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven op de internationale markt versterken.
“We zorgen ervoor dat Nederland aantrekkelijk blijft voor innovatieve bedrijven die snel internet nodig hebben...”
De VVD streeft ernaar dat bedrijven die in meerdere landen actief zijn, zoals veel e-commerce bedrijven, minder tijd kwijt zijn aan administratie en regelgeving. Dit moet het makkelijker maken om grensoverschrijdend te ondernemen.
“We zorgen er voor dat Europese regelingen, zoals de Uitgebreide Producten Verantwoordelijkheid, eenvoudiger zijn na te leven voor bedrijven die in meerdere landen ondernemen.”
Volt noemt e-commerce niet expliciet, maar hun programma bevat enkele relevante voorstellen die de digitale interne markt en het grensoverschrijdend online zakendoen in de EU willen versterken. De partij pleit voor geharmoniseerde Europese regelgeving, eerlijke concurrentie en strengere eisen aan duurzaamheid en transparantie voor online verkochte producten. Volt richt zich vooral op het creëren van een gelijk speelveld en het stimuleren van duurzame consumptie binnen de Europese e-commerce.
Volt wil de barrières voor grensoverschrijdende e-commerce wegnemen door één geharmoniseerd Europees kader voor digitale handel te creëren. Dit moet het voor bedrijven makkelijker maken om EU-breed online te opereren en zorgt voor gelijke regels en kansen voor alle spelers.
“In plaats van 27 verschillende nationale systemen zullen bedrijven uit alle lidstaten onder het 28ste regime te maken hebben met dezelfde regelgeving omtrent belastingen, insolventie, arbeidsmarkt, etc. Hierdoor wordt grensoverstijgend zakendoen de norm binnen de EU.”
Volt wil dat producten die via e-commerce in de EU worden verkocht, voldoen aan strengere eisen op het gebied van duurzaamheid, herkomst en transparantie. Dit moet consumenten stimuleren om duurzamer te kopen en bedrijven aanzetten tot verantwoorder aanbod.
“We streven naar het gebruik en bijmenging van duurzame materialen bij producten die verkocht worden in de EU. Dit creëert een markt voor producenten om hun duurzame producten te verkopen in de EU.”
“We rekenen de milieu- en sociale impact van producten strenger mee in de prijzen van producten. Zo verleiden we consumenten duurzame producten te kopen en stimuleren we bedrijven om hun producten duurzamer te maken.”
Volt wil oneerlijke concurrentie en misleiding in de online verkoop tegengaan, onder andere door strengere handhaving op greenwashing en reclame gericht op kwetsbare groepen.
“Bedrijven die aan greenwashing doen worden beboet door de Autoriteit Consument & Markt. Daarnaast intensiveren we de controles op het respecteren van de mensenrechten bij de productie van goederen en beboeten we bedrijven die hierbij tekortschieten.”
“We beschermen Nederlandse jongeren door een reclameverbod in te voeren op ultrafast fashion. Dit kan via de kinder- en jeugdreclamecode.”
De ChristenUnie is kritisch over de negatieve gevolgen van e-commerce, met name op het gebied van consumentenschulden en onrechtvaardige productieketens. Ze pleiten voor een verbod op Buy Now, Pay Later (BNPL)-diensten en willen strengere eisen stellen aan online platforms die producten aanbieden die niet voldoen aan mensenrechten- en milieunormen.
De ChristenUnie ziet BNPL-diensten als een bron van onverantwoorde schulden en schuldgewenning, vooral binnen e-commerce. Ze willen deze diensten Europees verbieden en tot die tijd streng reguleren om consumenten te beschermen tegen financiële problemen.
“In Europees verband pleiten we voor een verbod op BNPL-diensten, zoals Klarna en flitskredieten.”
“De strenge voorwaarden van de Richtlijn Consumentenkrediet (zoals krediettoets) gaan ook gelden voor BNPL-diensten.”
“In fysieke winkels mag BNPL helemaal niet meer worden aangeboden als betaalmogelijkheid en de bedrijven moeten de leeftijdscontrole écht gaan handhaven.”
De ChristenUnie wil dat producten die in strijd zijn met internationale afspraken over mensenrechten, kinderarbeid of milieu, ook als deze via e-commerce platforms worden verkocht, uit Nederland worden geweerd. Dit kan leiden tot het weren van grote platforms als Temu en AliExpress.
“Producten waarvan de productie in strijd is met internationale afspraken op het gebied van mensenrechten, kinderarbeid of milieu, worden geweerd, óók als dat de exit van platforms als Temu en AliExpress uit Nederland betekent.”
FVD noemt e-commerce niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar enkele voorstellen raken indirect aan het onderwerp door hun impact op online handel en digitale ondernemers. De partij wil de BTW op B2B-transacties schrappen en pleit voor minder bureaucratie en meer vrijheid voor ondernemers, wat ook relevant is voor e-commercebedrijven. Verder zet FVD in op digitale infrastructuur en privacy, maar concrete, onderscheidende e-commerce-standpunten ontbreken.
FVD wil de BTW op transacties tussen bedrijven afschaffen, wat administratieve lasten voor (ook online) ondernemers vermindert en hun cashflowpositie verbetert. Dit raakt direct aan e-commercebedrijven die veel B2B-transacties doen.
“We schrappen de BTW op transacties tussen bedrijven (zoals dat bij het verleggen van de BTW bij transacties met bedrijven in het buitenland nu al wordt gedaan), zodat de bureaucratie vermindert en de cashflowpositie van bedrijven verbetert.”
FVD wil de regeldruk voor ondernemers sterk verminderen, onder meer door het afschaffen van het UBO-register en het versoepelen van KYC-regelgeving. Dit verlaagt drempels voor (startende) e-commercebedrijven en ZZP’ers.
FVD wil investeren in supersnel glasvezelinternet in heel Nederland, wat essentieel is voor de groei en bereikbaarheid van e-commerce.
“We zorgen voor supersnel glasvezelinternet in het hele land, zodat de digitale economie en communicatie optimaal functioneren.”
Het CDA benoemt e-commerce niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen concrete, onderscheidende voorstellen die direct op e-commerce gericht zijn. Wel zijn er bredere standpunten over gelijke standaarden voor producten op de Nederlandse en Europese markt, en over het aanpakken van oneerlijke handelspraktijken, die indirect relevant zijn voor e-commerce. Specifieke maatregelen of visie op online handel, platforms of webwinkels ontbreken.
Het CDA wil dat voor iedereen die op de Europese en Nederlandse markt verkoopt – dus ook via e-commerce – dezelfde productstandaarden gelden als voor producenten binnen Nederland. Dit is bedoeld om een gelijk speelveld te creëren en te voorkomen dat via online kanalen producten worden verkocht die hier niet geproduceerd mogen worden.
“Voor iedereen die op de Europese en Nederlandse markt wil verkopen, gelden dezelfde standaarden: wat je hier niet mag produceren mag je hier ook niet verkopen.”
Het CDA wil optreden tegen oneerlijke handelspraktijken zoals dumping, wat ook relevant is voor e-commerce omdat veel online producten uit het buitenland komen. Hiermee wil de partij de Nederlandse en Europese industrie beschermen tegen concurrentievervalsing via (online) import.
“We pakken oneerlijke handelspraktijken zoals dumping aan, diversifiëren onze ketens voor grondstoffen, willen meer investeringsscreenings en gaan nieuwe partnerschappen aan met andere landen.”
“Waar mogelijk moeten we strategische afhankelijkheden afbouwen, cruciale sectoren beschermen tegen ongewenste overnames en optreden tegen oneerlijke handelspraktijken (waaronder dumping van goedkope producten) die Europese industrieën benadelen.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) is kritisch over de negatieve impact van e-commerce, met name de import van goedkope producten en fast fashion via online platforms. Ze willen strengere regels en heffingen op deze producten, reclameverboden voor ultra fast fashion-bedrijven als SHEIN en Temu, en stimuleren circulaire alternatieven zoals hergebruik en reparatie.
PvdD ziet de massale import van goedkope producten via e-commerce als schadelijk voor milieu, eerlijke handel en lokale economie. Ze willen de import van goedkope producten uit China aan banden leggen, EU-instrumenten inzetten, nationaal beleid toevoegen, en reclame voor ultra fast fashion-platforms verbieden. Dit moet overconsumptie en wegwerpproducten via e-commerce tegengaan.
“Er wordt paal en perk gesteld aan de import van goedkope producten uit China. Hiervoor worden de EU-instrumenten zoals CBAM en ESPR gebruikt, aangevuld met nationaal beleid.”
“Nederland krijgt een anti-ultra fast fashion wet. Reclame voor bedrijven als SHEIN en Temu wordt hierdoor verboden en er komt een forse heffing op wegwerpkleding.”
Als tegenwicht voor de negatieve effecten van e-commerce, wil PvdD hergebruik, reparatie en circulaire economie stimuleren. Ze willen dubbele btw op refurbished producten schrappen en de tweedehandsmarkt, ruil- en deelplatformen en reparatiediensten actief ondersteunen.
“De dubbele btw op producten die voor hergebruik en refurbishment opnieuw op de markt worden gezet, wordt geschrapt. De overheid stimuleert de tweedehands markt, ruil- en deelplatformen en reparatiediensten.”
BIJ1 benoemt "e-commerce" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen concrete, uitgewerkte voorstellen die direct op e-commerce gericht zijn. Wel zijn er bredere standpunten over internationale handel, belastingheffing op bedrijven die in Nederland verkopen, en het stimuleren van lokale productie, die indirect relevant kunnen zijn voor e-commerce. Specifiek beleid of maatregelen gericht op online handel, platforms of consumentenbescherming in e-commerce ontbreken volledig.
BIJ1 wil dat alle private bedrijven die hun producten in Nederland verkopen, ongeacht hun vestigingsplaats, winstbelasting betalen. Dit raakt e-commercebedrijven die vanuit het buitenland aan Nederlandse consumenten leveren, en is bedoeld om belastingontwijking en oneerlijke concurrentie tegen te gaan.
“Alle private bedrijven die in Nederland hun producten verkopen, gaan daarover winstbelasting betalen. We stoppen voordelige belastingconstructies voor beursgenoteerde bedrijven.”
Om de negatieve impact van internationale handel te beperken en lokale productie te stimuleren, wil BIJ1 import uit verre landen ontmoedigen met heffingen, vooral voor producten die ook lokaal of in Europa beschikbaar zijn. Dit raakt e-commercebedrijven die producten van buiten Europa aanbieden.
“Lokale productie en distributie stimuleren we zo veel mogelijk. In het bijzonder voor (soorten) producten die lokaal of in Europa beschikbaar zijn, ontmoedigen we import uit verre landen met heffingen.”
D66 noemt "e-commerce" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen concrete, onderscheidende beleidsvoorstellen die direct op e-commerce gericht zijn. Wel pleit de partij voor het wegnemen van barrières op de Europese interne markt, wat indirect relevant is voor e-commerce, en voor het aanpakken van de marktmacht van grote (tech)bedrijven, wat ook gevolgen kan hebben voor online handel. Specifieke maatregelen of visies gericht op e-commerce als sector ontbreken.
D66 wil dat ondernemers, waaronder e-commercebedrijven, makkelijker grensoverschrijdend kunnen opereren binnen de EU. Door het verminderen van verschillende regels en barrières wordt het eenvoudiger om online producten en diensten aan te bieden in andere EU-landen, wat de concurrentie en keuze voor consumenten vergroot.
“Op de interne markt van de Europese Unie zijn nog verschillende barrières, zoals ingewikkelde regels om een bedrijf in een ander EU-land op te richten, diploma’s die nog niet overal worden erkend en verschillende regels voor verpakkingen en afvalverwerking. Door barrières weg te nemen, krijgen Europeanen goedkopere en betere toegang tot bijvoorbeeld energie, transport en medicijnen.”
D66 wil de macht van grote techbedrijven beperken om eerlijke concurrentie te bevorderen, wat ook van invloed is op de e-commerce sector. Dit standpunt richt zich op het voorkomen van misbruik van marktmacht, het beschermen van consumenten en het stimuleren van innovatie, ook binnen online handel.
“D66 wil dat Europa sneller en harder optreedt tegen bedrijven die hun macht misbruiken, prijzen opdrijven, de samenleving schaden of de regels omzeilen, zoals grote techbedrijven en farmaceuten.”
DENK benoemt e-commerce niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar raakt het onderwerp indirect via voorstellen voor strengere privacybescherming en regulering van big tech bedrijven. De partij wil de handel in persoonsgegevens aan banden leggen en de macht van grote technologiebedrijven, die vaak het e-commerce landschap domineren, Europees inperken. Concrete voorstellen richten zich vooral op digitale mensenrechten en privacy, niet op e-commerce als economische sector.
DENK wil de online privacy van burgers beter beschermen door de handel in persoonsgegevens te beperken en de macht van grote technologiebedrijven in te perken. Dit raakt e-commerce direct, omdat veel e-commerce bedrijven afhankelijk zijn van data en big tech platforms. De partij ziet het beschermen van digitale mensenrechten als noodzakelijk om machtsmisbruik door technologiebedrijven te voorkomen.
GroenLinks-PvdA ziet e-commerce als een bron van oneerlijke concurrentie voor lokale winkels en wil de negatieve effecten ervan beperken. De partij stelt voor om online winkels te verplichten de kosten voor het retourneren van producten door te berekenen aan klanten en de uitbreiding van distributiecentra te beperken. Daarnaast pleiten ze voor strengere Europese regels tegen goedkope, vaak niet-duurzame import via e-commerce.
GroenLinks-PvdA wil de concurrentiepositie van lokale winkeliers beschermen door de voordelen van e-commerce te beperken. Ze willen dat online winkels de kosten voor het terugsturen van producten niet langer gratis aanbieden en dat de wildgroei aan distributiecentra wordt ingeperkt, om zo de leefbaarheid en het lokale ondernemerschap te ondersteunen.
“We beperken de enorme concurrentie van online winkels door deze bedrijven de kosten door te laten berekenen voor het terugsturen van producten en door de wildgroei van distributiecentra te beperken.”
De partij ziet goedkope import, vooral uit China, via e-commerce als een bedreiging voor Nederlandse ondernemers en consumentenveiligheid. Ze pleiten daarom voor strengere Europese regelgeving om deze stroom van goedkope, vaak niet-conforme producten tegen te gaan.
“Nederland wordt overspoeld met goedkope spullen uit met name China. Niet alleen voldoen deze spullen niet aan Europese veiligheidsregels, maar ze ondermijnen met goedkope namaak ook Nederlandse ondernemers. In Europees verband pleiten we voor strengere regels.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma