De SP veroordeelt expliciet de gevolgen van gaswinning in Noord-Drenthe en pleit voor een volledige stop op gaswinning in deze regio. Ze willen rechtvaardigheid en herstel voor getroffen bewoners, met een radicaal andere aanpak van schadeafhandeling en versterking, en een verbod op nieuwe gaswinning in Drenthe.
De SP erkent dat gaswinning Noord-Drenthe jarenlang onveilig heeft gemaakt en stelt dat dit bewust is gebeurd door de overheid en bedrijven. Ze eisen een directe stop op gaswinning in Noord-Drenthe, volledige compensatie en herstel voor bewoners, en een einde aan nieuwe gasprojecten in de regio.
“De gaswinning heeft Groningen en NoordDrenthe en Warfstermolen in Fryslân jarenlang onveilig gemaakt. Niet per ongeluk, maar doelbewust.”
“Groningers zijn bewust in gevaar gebracht, hun huizen gesloopt en hun levens ontwricht. ... Gaswinning mag nooit meer. Niet in Groningen, niet in NoordDrenthe en niet in kleine gasvelden.”
“Niet in Groningen, niet in NoordDrenthe en niet in kleine gasvelden.”
“We verlenen geen vergunningen meer voor het uitbouwen van olie en gasprojecten en bouwen onze huidige olie en gasproductie zo snel mogelijk af.”
De SP wil een radicaal andere aanpak voor schadeafhandeling en herstel in Noord-Drenthe, met persoonlijke benadering, één loket en gelijke behandeling van huurders. Ze eisen dat bedrijven als Shell en Exxon financieel bijdragen aan het herstel.
“Daarom pleiten wij voor een radicaal andere aanpak: de overheid gaat van deur tot deur, spreekt mensen persoonlijk en maakt samen een plan. Niet stoppen voordat elk huis veilig, hersteld en verduurzaamd is.”
“Er komt eén loket voor alle regelingen: het zoeken van een woning, versterking, schadeafhandeling en vergoedingen rondom de versterking. Alle huurders worden gelijk behandeld.”
“Zolang Groningen wacht op rechtvaardigheid, mogen Shell en Exxon geen cent winstuitkering doen vanuit de NAM. Integendeel: we voeren extra heffingen in om de bedrijven hun rechtvaardige deel te laten betalen aan de afhandeling, versterking en verduurzaming van de regio.”
De SGP benadrukt het belang van goede bereikbaarheid en voorzieningen in alle regio’s, inclusief Drenthe, en pleit voor extra investeringen in openbaar vervoer en infrastructuur buiten de Randstad. Concrete voorstellen zijn gericht op het verbeteren van het OV in dunbevolkte gebieden en het ondersteunen van regionale ontwikkeling, zodat ook inwoners van Drenthe toegang houden tot essentiële voorzieningen en mobiliteit.
De SGP vindt dat regio’s als Drenthe niet mogen achterblijven bij investeringen in infrastructuur en openbaar vervoer. Dit is nodig om de leefbaarheid, bereikbaarheid en economische ontwikkeling in stand te houden, vooral in dunbevolkte gebieden waar voorzieningen onder druk staan.
“Het Rijk ondersteunt provincies bij het opzetten van ‘vraaggestuurd’ vervoer in dunbevolkte gebieden.”
“Het Rijk moet extra investeren in betaalbaar en voldoende ov.”
“Elke regio telt. Dit betekent dat elke regio eerlijke kansen verdient om samen met het Rijk te werken aan taken zoals veiligheid, openbaar vervoer en economische ontwikkeling. Voorzieningen staan nu steeds vaker onder druk. Voor elke burger zijn basale voorzieningen zoals zorg en onderwijs echter van even groot belang, of je nu in Amsterdam, Arnemuiden of Alteveer woont.”
“Gebieden buiten de Randstad moeten meer aandacht en middelen krijgen om problemen aan te pakken.”
De SGP onderstreept het belang van het behoud van scholen en andere basisvoorzieningen in kleine dorpen, zoals die in Drenthe, om de leefbaarheid en sociale samenhang te waarborgen.
“Het behoud van scholen in kleine kernen moet zoveel mogelijk ondersteund blijven worden vanwege de spilfunctie van de school in het dorp, bijvoorbeeld door de toeslag voor kleine scholen.”
GroenLinks-PvdA wil Drenthe versterken door te investeren in grootschalige woningbouw, duurzame economische groei en betere bereikbaarheid via de Nedersaksenlijn. Daarnaast zetten ze in op herstel en toekomstperspectief voor Drenten die getroffen zijn door de gevolgen van gaswinning, met aandacht voor voorzieningen, armoedebestrijding en compensatie.
GroenLinks-PvdA ziet in Drenthe kansen voor economische groei en woningbouw, vooral door de aanleg van de Nedersaksenlijn en het stimuleren van groene industrie. Dit moet Drenthe aantrekkelijker maken om te wonen en werken, en bijdragen aan een duurzame regionale economie.
“In Drenthe investeren wij in grootschalige woningbouw en de economische ontwikkelpotentie die ontstaat door de aanleg van de Nedersaksenlijn. Initeerregio Zuid en Oost Drenthe biedt een krachtige basis voor duurzame economische groei als het vijfde industriecluster van Nederland, bedrijven in groene chemie, circulaire (biobased) economie en (hightech) maakindustrie.”
“De Veiligheidscampus Assen wordt een nationaal centrum voor opleiding, innovatie en veiligheid.”
De partij erkent de impact van gaswinning op Drenthe en wil bestaande afspraken uitvoeren voor herstel, voorzieningen behouden en investeren in de toekomst van getroffen inwoners. Er is bijzondere aandacht voor armoedebestrijding, jongeren en het recht op compensatie.
“Groningers en Drenten verdienen een nieuwe start, een Nij Begun: een mooie, leefbare en betere toekomst. De gemaakte afspraken hierover voeren we onverkort uit. We behouden voorzieningen zoals dorpshuizen en sportclubs. We gaan armoede tegen, bieden jongeren een kansrijke start met extra onderwijs en investeren in de noordelijke economie van de toekomst.”
“Nu verwachten we dat ze (meer) gaan bijdragen aan het herstel en de toekomst van Groningen en Noord-Drenthe. Bij weigering zullen we ze daartoe dwingen.”
BBB stelt de veiligheid van mens en dier in Drenthe centraal door te pleiten voor het weren van de wolf en benadrukt dat asielopvang alleen mag plaatsvinden waar voldoende draagvlak bij de bevolking is. Daarnaast wil BBB actief werken aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor inwoners en ondernemers in Drenthe. De partij kiest voor concrete, op Drenthe toegespitste maatregelen die leefbaarheid, veiligheid en lokale betrokkenheid vooropstellen.
BBB vindt dat de veiligheid van mens en dier in Drenthe altijd voorop moet staan en wil daarom geen ruimte bieden aan de wolf. Het minimaliseren van risico’s en het voorkomen van conflicten zijn leidend, waarbij leefbaarheid en veiligheid worden gewaarborgd.
“Er is geen ruimte voor de wolf, omdat de veiligheid van mens en dier altijd voorop moet staan. Daarom moeten maatregelen worden genomen om risico’s te minimaliseren en conflicten te voorkomen. Zo wordt zowel de leefbaarheid als de veiligheid gewaarborgd.”
BBB stelt dat asielopvang in Drenthe alleen mag plaatsvinden op locaties waar voldoende draagvlak is bij de bevolking. Dit moet spanningen voorkomen en een goede integratie bevorderen door lokale meningen te betrekken in de besluitvorming.
“Asielopvang mag alleen plaatsvinden op locaties waar voldoende draagvlak is bij de bevolking, zodat de samenleving betrokken en ondersteund blijft. Dit voorkomt spanningen en bevordert een goede integratie van nieuwkomers. Daarom is het belangrijk om lokale meningen mee te nemen in de besluitvorming.”
BBB wil actief werken aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat in Drenthe, zodat mensen zich willen vestigen en bedrijven kunnen groeien. Dit moet de regionale economie en leefomgeving versterken door goede voorzieningen, ruimte en kansen te bieden.
“Er moet actief gewerkt worden aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor zowel inwoners als ondernemers, zodat mensen zich willen vestigen en bedrijven kunnen groeien. Dit versterkt de regionale economie en leefomgeving. Door goede voorzieningen, ruimte en kansen te bieden, ontstaat een toekomstbestendige regio.”
De VVD erkent het belang van de toeristische sector voor Drenthe en wil deze sector verder stimuleren, mede vanwege het grote aandeel werkgelegenheid. Daarnaast pleit de partij ervoor om vakantiehuisjes in Drenthe, gezien het woningtekort, ook permanent te laten bewonen.
De VVD ziet toerisme als een belangrijke bron van werkgelegenheid in Drenthe en wil deze sector ondersteunen om de lokale economie en voorzieningen in stand te houden. Door vitale vakantieparken te stimuleren, blijven ook andere voorzieningen, zoals supermarkten in kleine dorpen, behouden.
Om het woningtekort aan te pakken, wil de VVD dat vakantiehuisjes in Drenthe ook permanent bewoond mogen worden. Dit biedt een directe oplossing voor het tekort aan woonruimte, vooral in regio’s waar veel recreatiewoningen zijn.
“Vakantiehuisjes moeten in tijden van een woningtekort ook permanent bewoond kunnen worden.”
D66 noemt Drenthe niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar benoemt wel beleid gericht op regio’s die extra aandacht verdienen, waaronder vergelijkbare landelijke gebieden. De partij wil investeren in leefbaarheid, werkgelegenheid, bereikbaarheid en cultuur in deze regio’s, met nadruk op samenwerking tussen rijk en regio. Concrete voorstellen voor Drenthe ontbreken, maar het beleid richt zich op het verkleinen van regionale verschillen en het versterken van kansen buiten de Randstad.
D66 erkent dat niet alle regio’s dezelfde kansen hebben en wil daarom investeren in regio’s die extra aandacht verdienen, met name op het gebied van leefbaarheid, werkgelegenheid, bereikbaarheid en toegang tot kunst en cultuur. Dit beleid is relevant voor Drenthe als landelijke provincie met vergelijkbare uitdagingen.
“D66 investeert in regio’s die extra aandacht verdienen. Dat doen we met name op het vlak van leefbaarheid, werkgelegenheid, bereikbaarheid en de toegang tot kunst en cultuur.”
D66 streeft naar gelijke kansen voor inwoners, ongeacht of ze in een grote stad of een landelijke regio zoals Drenthe wonen. De partij wil samen met regio’s werken aan sociaal, economisch en ruimtelijk evenwicht in Nederland.
“Welvaart in de breedste zin – van inkomen tot gezondheid en leefomgeving – hoort overal te groeien, in de grote steden en in de regio. Of je nu in Zeeland, Limburg, de Achterhoek, Groningen, Haarlem of Breda woont: dat moet geen verschil maken voor je kansen.”
Volt erkent de specifieke uitdagingen en kansen in Drenthe, met bijzondere aandacht voor schadeafhandeling in Noord-Drenthe en het verbeteren van de regionale infrastructuur. De partij pleit voor een snelle en rechtvaardige afwikkeling van aardbevingsschade en investeert in spoorverbindingen die Drenthe economisch moeten versterken. Volt ziet Drenthe als een regio die baat heeft bij maatwerk en betere verbindingen met de rest van Nederland en Europa.
Volt vindt dat Noord-Drentenaren recht hebben op een eenvoudige, snelle en rechtvaardige afwikkeling van schade aan hun huizen, vergelijkbaar met de situatie in Groningen. Dit standpunt adresseert het probleem van de trage en bureaucratische schadeafhandeling als gevolg van gaswinning, waarbij Volt expliciet de stem van de bewoners centraal stelt.
“Wij pleiten ervoor dat Groningers en Noord-Drenten eindelijk een goede, simpele en snelle afwikkeling van schade en versterking van hun huizen krijgen, waarbij zij zelf een volwaardige stem hebben. We willen dat de ereschuld aan Groningen en Noord-Drenthe wordt ingelost op een manier zoals de Groningers en Noord-Drenten dat willen.”
Volt wil de Nedersaksenlijn met voortvarendheid bouwen, omdat deze spoorlijn een grote economische impuls en woningbouw in de Drentse gebieden moet stimuleren. Dit standpunt richt zich op het verbeteren van de bereikbaarheid en het versterken van de regionale economie in Drenthe.
“Wij pleiten ervoor dat de Nedersaksenlijn met voortvarendheid gebouwd wordt. Deze lijn zal een grote impuls geven aan economische ontwikkelingen en woningbouw in Oost-Groningen en de naastgelegen Drentse gebieden.”
BIJ1 noemt Drenthe niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar doet wel concrete voorstellen die relevant zijn voor regio’s buiten de Randstad, waaronder Drenthe. De partij pleit voor forse investeringen in openbaar vervoer in onderbediende regio’s en noemt daarbij expliciet de aanleg van de Lelylijn en Nedersaksenlijn vóór 2030. Hiermee wil BIJ1 de bereikbaarheid, mobiliteit en economische ontwikkeling in gebieden als Drenthe verbeteren.
BIJ1 erkent dat regio’s buiten de Randstad, zoals Drenthe, te maken hebben met ondermaatse OV-infrastructuur. De partij wil dit oplossen door te investeren in nieuwe spoorlijnen (Lelylijn en Nedersaksenlijn) en het terugdraaien van bezuinigingen op het OV, zodat deze regio’s beter bereikbaar worden en economisch kunnen groeien.
“Met extra aandacht voor verbeterde infrastructuur buiten de Randstad - de 4 grote steden. Alle bezuinigingen op het ov draaien we direct terug. ... Nog voor 2030 realiseren we de voorgestelde Lelylijn en Nedersaksenlijn. Deze nieuwe spoorlijnen fungeren als aanvullende ruggengraat voor het landelijke ov-netwerk. En dragen bij aan efficiëntere mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s.”
BVNL noemt Drenthe niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete, onderscheidende voorstellen die specifiek op de provincie Drenthe gericht zijn. Wel wordt vliegveld Eelde genoemd als onderdeel van een bredere strategie om de druk op Schiphol te verlichten, maar dit betreft geen specifiek Drents beleid. Verder zijn alle relevante uitspraken algemeen van aard en niet specifiek op Drenthe toegespitst.
BVNL wil investeren in regionale vliegvelden, waaronder Eelde, om de druk op Schiphol te verlichten. Dit is het enige expliciete voorstel dat Drenthe direct raakt, aangezien vliegveld Eelde in deze provincie ligt.
“We gaan investeren in andere vliegvelden zoals Rotterdam/The Hague airport, Eindhoven en Eelde om de druk op Schiphol te verlichten.”
NSC benoemt Drenthe expliciet in het kader van de herstel- en versterkingsoperatie na de aardbevingsproblematiek, waarbij nauwlettende monitoring en afronding in 2028 wordt nagestreefd. Verder wordt Drenthe impliciet geraakt door landelijke voorstellen rond regionale spreiding van functies, infrastructuur en landbouw, maar concrete, onderscheidende Drenthe-specifieke beleidsmaatregelen ontbreken verder in het programma.
NSC wil dat de herstel- en versterkingsoperatie in Groningen en Noord-Drenthe voortvarend, effectief en tijdig wordt uitgevoerd, met als doel afronding in 2028. Dit standpunt adresseert de gevolgen van de gaswinning en de noodzaak tot herstel van vertrouwen en veiligheid voor inwoners in het getroffen gebied.
“Nieuw Sociaal Contract wil dat de herstel- en versterkingsoperatie in Groningen en Noord-Drenthe nauwlettend gemonitord wordt op voortgang en doeltreffendheid; het streven moet blijven dat de operatie in 2028 is voltooid.”
Het verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren noemt Drenthe slechts één keer, en uitsluitend in de context van het stoppen met het injecteren van vervuild water in lege gasvelden. Er zijn geen bredere of specifieke beleidsvoorstellen voor Drenthe als provincie; de vermelding is beperkt tot een concrete afwijzing van deze praktijk.
De PvdD wil het storten (injecteren) van vervuild water in lege gasvelden, waaronder die in Drenthe, zo snel mogelijk beëindigen. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere inzet tegen fossiele brandstoffen en voor het beschermen van natuur en leefomgeving, specifiek gericht op de risico’s voor de regio Drenthe.
“Het storten (injecteren) van vervuild water in lege gasvelden, zoals in Twente en Drenthe, wordt verboden.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma