BBB wil de doorstroom van asielzoekers versnellen door de instroom te beperken, procedures te versnellen en snelle uitstroom van afgewezen asielzoekers te realiseren. Kansrijke asielzoekers moeten sneller aan het werk, terwijl overlastgevers en mensen zonder verblijfsrecht zo snel mogelijk het land moeten verlaten. De partij stelt strenge selectie, beperking van opvang en het afschaffen van voorrang bij huisvesting voor om de druk op de samenleving te verlichten.
BBB wil de instroom van asielzoekers drastisch beperken tot een vast maximum en opvangcapaciteit daarop afstemmen, zodat de doorstroom beheersbaar blijft en noodopvang wordt voorkomen.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
De partij wil dat afgewezen asielzoekers snel vertrekken, vrijwillig waar mogelijk, gedwongen waar nodig, om de doorstroom te bevorderen en opvangplekken vrij te maken.
BBB wil dat kansrijke asielzoekers zo snel mogelijk aan het werk gaan, zodat zij bijdragen aan hun eigen opvang en sneller integreren, wat de doorstroom bevordert.
“Asielzoekers mogen, conform de geldende regelgeving, vanaf zes maanden na hun asielaanvraag werken. BBB wil dat deze mogelijkheid actief wordt benut voor kansrijke asielzoekers, mits zij geen overlast veroorzaken.”
Om de doorstroom eerlijk te laten verlopen en de druk op de woningmarkt te verminderen, wil BBB dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij sociale huurwoningen.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
Overlastgevende of criminele asielzoekers worden versneld uitgezet of overgeplaatst naar streng gecontroleerde locaties, zodat zij de doorstroom niet belemmeren en opvangplekken niet onnodig bezet houden.
“Overlastgevers en criminelen worden sneller uitgezet of overgeplaatst naar handhavingslocaties.”
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
BBB wil asielaanvragen buiten de EU laten behandelen, zodat alleen goedgekeurde asielzoekers naar Nederland komen en de doorstroom in opvanglocaties niet onnodig wordt belast.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers. Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
De PVV wil de doorstroom van asielzoekers volledig stoppen door een totale asielstop, het sluiten van azc’s en het beëindigen van gezinshereniging. Zij stellen dat asielzoekers niet langer Nederland binnen mogen komen en dat bestaande opvanglocaties worden gesloten, met als doel de instroom en doorstroom van asielzoekers naar en binnen Nederland volledig te blokkeren. De partij koppelt deze voorstellen aan het beschermen van de verzorgingsstaat en het prioriteren van Nederlanders bij huisvesting en voorzieningen.
De PVV wil dat alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd, waardoor de doorstroom naar Nederland volledig wordt gestopt. Dit wordt onderbouwd met een beroep op artikel 72 VWEU en het voorbeeld van andere Europese landen. Het doel is om te voorkomen dat asielzoekers überhaupt het land binnenkomen en zo de doorstroom naar opvanglocaties en gemeenten te blokkeren.
De PVV wil niet alleen de instroom, maar ook de doorstroom van asielzoekers binnen Nederland stoppen door azc’s te sluiten en de Spreidingswet in te trekken. Hierdoor wordt de opvangcapaciteit afgebouwd en wordt de doorstroom van asielzoekers naar gemeenten en woningen geblokkeerd.
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
De PVV wil de doorstroom van asielzoekers via gezinshereniging en juridische procedures stoppen. Door gezinshereniging te beëindigen en een behandelstop op asielaanvragen in te voeren, wordt verdere instroom en doorstroom van asielzoekers en hun familieleden tegengegaan.
De PVV wil de doorstroom van asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, direct stoppen door hen uit te zetten en hun asielprocedure te beëindigen. Dit geldt ook voor hun gezinsleden, waarmee de partij beoogt de verblijfsduur en doorstroom van deze groep te minimaliseren.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
“One strike you’re out: o Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
BVNL wil de instroom en doorstroom van asielzoekers in Nederland volledig stoppen door een asielstop, het sluiten van aanmeldcentra en het beëindigen van opvang en voorzieningen. Zij stellen voor om opvang sober te maken, procedures te versnellen, en remigratie te stimuleren, met als doel de doorstroom van asielzoekers naar permanente huisvesting en integratie te blokkeren.
BVNL wil de doorstroom van asielzoekers stoppen door geen nieuwe asielzoekers meer toe te laten, bestaande aanmeldcentra te sluiten en alle AZC’s uiteindelijk te sluiten. Dit voorkomt dat asielzoekers kunnen doorstromen naar huisvesting of integratie in Nederland.
BVNL wil opvang voor asielzoekers zo sober mogelijk maken om doorstroom te ontmoedigen en economische migratie af te schrikken. Dit beleid is bedoeld om Nederland minder aantrekkelijk te maken als bestemming en de doorstroom naar permanente verblijfsstatus te beperken.
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
BVNL wil dat eventuele immigranten slechts een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar krijgen, zonder automatische doorstroom naar een permanente status. Dit beperkt de mogelijkheid voor asielzoekers om structureel in Nederland te blijven.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
BVNL wil de doorstroom van asielzoekers naar sociale woningen en uitkeringen blokkeren door voorrang voor statushouders af te schaffen en toegang tot sociale voorzieningen te beperken.
BVNL stimuleert remigratie en wil uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen actief uitzetten, waardoor de doorstroom naar langdurig verblijf wordt tegengegaan.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats.”
De SGP wil de doorstroom van asielzoekers beperken door procedures te versnellen, herhaalde en kansarme aanvragen te ontmoedigen, en uitgeprocedeerde asielzoekers sneller uit te zetten. Ze pleiten voor een striktere selectie aan de grens, aparte opvang voor kansarme groepen, en het verkorten van verblijfsvergunningen om frequenter te toetsen of iemand mag blijven. Het doel is om Nederland minder aantrekkelijk te maken voor asielzoekers die elders in de EU hadden kunnen blijven en om de druk op opvang en integratie te verlichten.
De SGP wil zo vroeg mogelijk in de procedure bepalen of een asielverzoek kansrijk is, zodat kansarme asielzoekers snel teruggestuurd kunnen worden en niet onnodig doorstromen naar reguliere opvang of procedures.
“Zo vroeg mogelijk in de asielprocedure wordt bepaald of er sprake is van een asielverzoek dat waarschijnlijk kan worden ingewilligd, of zeker niet. Het vervolg van de procedure en de opvang worden daar vervolgens op afgestemd.”
“Door middel van verscherpt (mobiel) grenstoezicht worden veiligelanders of personen die al door verschillende EU-landen zijn gekomen eruit gelicht. Zij worden in speciale grenslocaties opgevangen om zo snel mogelijk terug te keren.”
Om misbruik van het systeem en onnodige doorstroom te voorkomen, wil de SGP het indienen van herhaalde, kansloze aanvragen aan banden leggen en het hoger beroep voor bepaalde groepen afschaffen.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
De SGP wil de geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning verkorten, zodat vaker wordt beoordeeld of iemand nog recht heeft op verblijf, en zo onterechte doorstroom naar permanente verblijfsstatus voorkomt.
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
Asielzoekers uit veilige landen of met een verwachte afwijzing worden apart opgevangen, waarbij alle activiteiten gericht zijn op snelle terugkeer en niet op doorstroom naar reguliere opvang of integratie.
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
De SGP wil dat asielzoekers die via andere EU-landen Nederland binnenkomen, niet doorstromen in de Nederlandse procedure, maar direct worden teruggestuurd.
De SP wil de doorstroom van asielzoekers versnellen door asielprocedures te verkorten tot maximaal zes maanden en opvang eerlijker en kleinschaliger te organiseren, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen. Mensen die geen bescherming nodig hebben, moeten snel terugkeren, terwijl vluchtelingen die wel bescherming nodig hebben, humaan worden opgevangen en beter over gemeenten worden verdeeld. De partij pleit voor meer capaciteit bij terugkeer, aparte opvang voor mensen uit veilige landen, en het afschalen van grote aanmeldcentra zoals Ter Apel.
De SP wil dat asielzoekers binnen zes maanden duidelijkheid krijgen over hun status, om langdurige onzekerheid en overvolle opvang te voorkomen. Dit versnelt de doorstroom en vermindert de druk op opvanglocaties.
De SP wil opvanglocaties kleiner maken en eerlijker over gemeenten verdelen, zodat de doorstroom niet stagneert in overvolle centra en kwetsbare wijken worden ontlast. Grote centra zoals Ter Apel worden afgebouwd.
“Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners. Dit is beter voor de bewoners van de opvang en minder ingrijpend voor de gemeenschap. Bij behoefte aan nieuwe opvanglocaties starten we bij de rijkste gemeenten.”
“Het aanmeldcentrum in Ter Apel wordt zorgvuldig afgebouwd tot een schaal die beter past bij de omgeving. De problemen zijn te lang op de gemeenschap van Ter Apel afgeschoven. Nu is het aan andere plekken in het land om als aanmeldcentrum te functioneren.”
Om de doorstroom te bevorderen en overlast te beperken, wil de SP mensen uit veilige landen streng en apart opvangen, met snelle terugkeer als doel.
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
“Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig.”
De SP vindt dat asielzoekers sneller moeten kunnen werken en de taal leren tijdens hun verblijf, zodat ze beter kunnen doorstromen naar de samenleving als ze mogen blijven.
“We verruimen dus de mogelijkheden om actief te blijven via betaald werk of vrijwilligerswerk. Daardoor leer je ook de taal en kunnen mensen met betaald werk zo ook financieel bijdragen aan de opvang.”
“Net als het verruimen van mogelijkheden voor vluchtelingen om te werken, willen we ook meer mogelijkheden creëren om de Nederlandse taal te leren voor mensen in opvanglocaties.”
Het CDA wil de doorstroom van asielzoekers versnellen door snellere inburgering, vroege toegang tot de arbeidsmarkt en het direct starten van integratie zodra de status is toegekend. Gemeenten krijgen een centrale rol in de huisvesting en begeleiding, met verplichte inburgering en extra aandacht voor kwetsbare groepen. Het doel is om langdurige opvang en verplaatsingen te voorkomen en statushouders snel zelfstandig te laten deelnemen aan de samenleving.
Het CDA vindt het belangrijk dat statushouders direct na toekenning van hun verblijfsstatus beginnen met inburgeren, ongeacht of ze al naar een gemeente zijn verhuisd. Dit moet de doorstroom uit de opvang versnellen en de integratie verbeteren, zodat statushouders sneller zelfstandig kunnen wonen en werken.
Om de doorstroom te bevorderen, wil het CDA dat kansrijke asielzoekers al snel aan het werk kunnen, bijvoorbeeld via leer-werktrajecten. Dit versnelt hun zelfstandigheid en vermindert de druk op opvanglocaties.
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen. Dat kan ook via leer-werktrajecten waarbij taallessen worden gecombineerd met een vakopleiding en werkervaring.”
Het CDA wil dat statushouders tijdelijk worden gehuisvest in de regio waar ze zijn toegewezen, om onnodige verhuizingen en vertragingen te voorkomen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor deze doorstroom en moeten solidair bijdragen aan opvang en huisvesting.
“Statushouders die tijdelijk worden gehuisvest, worden dat in principe in de regio waaraan zij zijn toegewezen.”
“Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
Het CDA ziet taal als sleutel tot snelle doorstroom en integratie. Daarom moet taalonderwijs al tijdens de asielprocedure starten en is voor- en vroegschoolse educatie voor kinderen van statushouders verplicht.
“Taal is dé sleutel tot meedoen in de samenleving: op school, op het werk en in sociale contacten. Daarom willen wij een vroege taalstart die begint tijdens de asielprocedure.”
“We verplichten voor- en vroegschoolse educatie voor kinderen van statushouders die nog inburgeringsplichtig zijn, zodat jonge kinderen niet met een taalachterstand op school hoeven te beginnen en de ouders kunnen inburgeren.”
Volt wil de doorstroom van asielzoekers versnellen door snelle procedures, directe toegang tot werk en onderwijs, en een eerlijke spreiding en huisvesting van statushouders. Ze pleiten voor structurele opvang, het afschaffen van belemmeringen voor arbeidsparticipatie, en het toekennen van urgentieverklaringen voor huisvesting aan statushouders. Hun visie is gericht op menswaardige integratie en het voorkomen van onnodige vertragingen in de opvangketen.
Volt ziet trage procedures als een knelpunt voor doorstroom en integratie van asielzoekers. Door snelle, eerlijke procedures en extra aanmeldcentra willen ze wachttijden verkorten en de druk op opvanglocaties verminderen.
Volt wil dat asielzoekers vanaf dag één kunnen werken en deelnemen aan de samenleving, om hun zelfredzaamheid te vergroten en de doorstroom te bevorderen.
“Zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
Volt erkent dat het gebrek aan huisvesting de doorstroom uit asielzoekerscentra belemmert. Ze willen statushouders met urgentieverklaringen sneller aan een woning helpen, zodat opvangplekken vrijkomen.
“Ook statushouders zonder woning moeten een urgentieverklaring krijgen, zodat zij na lang wachten eindelijk daadwerkelijk een start kunnen maken met het opbouwen van een nieuw leven in Nederland. Op deze wijze worden de asielzoekerscentra tevens ontlast.”
Volt pleit voor structurele opvang met kwaliteitseisen en multi-inzetbare locaties, zodat doorstroom niet wordt gehinderd door capaciteitsproblemen of noodopvang.
“Volt pleit daarom voor voldoende opvangplekken op structurele basis, waarbij we verplichte kwaliteitseisen stellen aan de opvang en ervoor zorgen dat Nederland voldoet aan de minimumeisen vastgelegd in de Opvangrichtlijn van de EU.”
“Volt zet in op multi-inzetbare opvang, die snel op- en afgeschaald kan worden. Lege plekken komen beschikbaar voor spoedzoekers en studenten.”
50PLUS wil de instroom van asielzoekers beperken en de doorstroom versnellen door strengere toelatingsprocedures, het beperken van beroepsmogelijkheden en het sneller terugsturen van afgewezen asielzoekers. Ze pleiten voor een maximum aan de instroom, het intrekken van de spreidingswet, en aparte opvang voor overlastgevende asielzoekers. Het doel is om het asielsysteem te ontlasten en sneller duidelijkheid te bieden, zodat de doorstroom niet stagneert.
50PLUS wil de doorstroom van asielzoekers versnellen door toelatingsprocedures te stroomlijnen en beroepsmogelijkheden te beperken. Dit moet leiden tot snellere duidelijkheid voor asielzoekers en minder druk op het systeem.
Om de doorstroom te bevorderen en het systeem niet te overbelasten, wil 50PLUS een maximum aan de instroom, geen opvang na afwijzing, en snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers.
Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten worden apart opgevangen en verliezen hun recht op asiel, om de doorstroom van andere asielzoekers niet te belemmeren.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
D66 wil de doorstroom van asielzoekers versnellen door snellere en zorgvuldige procedures, directe toegang tot integratie (taal, werk, onderwijs) en een eerlijke spreiding van opvang. Ze vinden het onmenselijk dat asielzoekers lang moeten wachten en niet kunnen meedoen, en willen daarom vanaf dag één participatie mogelijk maken, vooral voor kansrijke asielzoekers en statushouders. D66 investeert in stabiele financiering en wil de opvangcrisis beëindigen door opvanglocaties beter te organiseren en langdurig verblijf in azc’s te voorkomen.
D66 vindt dat asielzoekers te lang moeten wachten op duidelijkheid, wat hun doorstroom naar de samenleving belemmert. Door procedures te vereenvoudigen en te versnellen, krijgen mensen sneller perspectief en kunnen ze eerder doorstromen naar integratie of terugkeer.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
D66 wil dat kansrijke asielzoekers en statushouders vanaf het begin kunnen meedoen aan de samenleving, door direct toegang te geven tot taallessen, werk en opleidingen. Dit voorkomt langdurig verblijf in azc’s en bevordert snelle integratie en doorstroom.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
“Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen. Maar momenteel moeten veel nieuwkomers jarenlang wachten om te kunnen deelnemen aan onze samenleving. Het is onmenselijk om mensen te laten wegkwijnen in een azc.”
D66 wil de opvangcrisis en het voortdurende verplaatsen van asielzoekers stoppen door opvang eerlijk over het land te spreiden en opvanglocaties beter te organiseren. Dit moet langdurig verblijf in azc’s en onzekerheid voorkomen, vooral voor kinderen.
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
JA21 wil de doorstroom van asielzoekers naar Nederland drastisch beperken en uiteindelijk stoppen, omdat zij vinden dat de huidige instroom onhoudbaar is en leidt tot druk op de woningmarkt, sociale voorzieningen en integratieproblemen. De partij pleit voor het beëindigen van asielopvang in Nederland, het afschaffen van voorrang en taakstellingen voor statushouders bij huisvesting, en het strikt terugsturen van asielzoekers die via veilige landen zijn gereisd. Hun visie is gericht op het minimaliseren van de instroom en het ontmoedigen van doorstroom van asielzoekers naar Nederland.
JA21 wil een fundamentele stelselwijziging waarbij asielopvang in Nederland tot het verleden behoort. Zij zien de meeste asielzoekers als economische migranten omdat zij via meerdere veilige landen reizen, en willen daarom de instroom maximaal beperken en toewerken naar een asielstop.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Vrijwel alle asielzoekers die bij ons aankloppen, zijn door meerdere veilige landen gereisd en daarmee in de praktijk economische migranten geworden wanneer ze in Nederland aankomen.”
JA21 wil de doorstroom van asielzoekers naar de woningmarkt stoppen door het afschaffen van de voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten bij de huisvesting van statushouders. Dit moet de druk op de woningmarkt en de wachttijden voor eigen inwoners verminderen.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
JA21 wil dat asielzoekers asiel aanvragen in het eerste veilige land waar zij aankomen, conform de Dublinverordening. Doorreizende asielzoekers moeten direct worden teruggestuurd, om te voorkomen dat Nederland een doorstroomland wordt.
“Einde aan ‘asielhoppen’: directe strikte naleving van het principe dat asielzoekers asiel moeten aanvragen in het eerste veilige land op hun route (conform de Dublinverordening), terugsturen van asielzoekers die doorreizen naar Nederland.”
JA21 wil het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag brengen door het loslaten van het ‘voordeel van de twijfel’-principe en strengere beoordeling van aanvragen. Dit moet de aantrekkingskracht van Nederland als doorstroomland verminderen.
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
JA21 wil voorkomen dat asielzoekers via werk alsnog een verblijfsstatus krijgen, om misbruik van het asielkanaal als doorstroomroute naar arbeidsmigratie te voorkomen.
“Voorkomen dat arbeids- en asielmigratie vermengd raken: het hebben van een baan mag niet (alsnog) leiden tot het verkrijgen van een asielstatus.”
BIJ1 vindt dat asielzoekers vanaf dag één recht hebben op werk, studie en een menswaardige opvang, en wil structurele doorstroom van asielzoekers van AZC’s naar vaste woningen garanderen. Het recht op wonen geldt voor iedereen, en tijdelijke noodopvang moet zo snel mogelijk worden vervangen door zelfstandige huisvesting. BIJ1 ziet wonen als een fundamenteel recht en wil de doorstroom uit AZC’s versnellen door de Spreidingswet uit te voeren en opvangvoorzieningen te verbeteren.
BIJ1 stelt dat wonen een recht is voor iedereen, inclusief asielzoekers, en wil daarom structureel zorgen voor doorstroom van asielzoekers uit AZC’s naar vaste woningen. Dit moet de langdurige opvang in tijdelijke en vaak sobere voorzieningen beëindigen en bijdragen aan een menswaardig bestaan voor asielzoekers. De partij wil de Spreidingswet uitvoeren en tijdelijke noodopvang sluiten zodra voldoende huisvesting beschikbaar is.
“Er komt structurele doorstroom van AZC’s naar vaste woningen: wonen is een recht van iedereen. De Spreidingswet wordt uitgevoerd. Noodopvangen worden gesloten.”
Totdat voldoende vaste woningen beschikbaar zijn, wil BIJ1 de kwaliteit van opvanglocaties direct verbeteren, met speciale aandacht voor kinderen en kwetsbare groepen. Dit moet voorkomen dat asielzoekers langdurig in slechte omstandigheden verblijven terwijl zij wachten op doorstroom naar een vaste woning.
BIJ1 vindt dat asielzoekers vanaf dag één recht moeten hebben op werk, studie en basisvoorzieningen, ongeacht hun verblijfsstatus. Dit bevordert hun zelfstandigheid en integratie, zowel tijdens hun verblijf in opvanglocaties als na doorstroom naar een vaste woning.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
De Partij voor de Dieren wil de doorstroom van asielzoekers versnellen door snelle, zorgvuldige besluitvorming over verblijfsstatus en directe integratie in de samenleving na vergunningverlening. Ze pleiten voor humane opvang, goede begeleiding, en een rechtvaardige verdeling van statushouders over gemeenten, zodat asielzoekers snel kunnen doorstromen naar volwaardige deelname aan de maatschappij.
De PvdD vindt dat asielzoekers snel duidelijkheid moeten krijgen over hun verblijfsstatus, zodat zij niet onnodig lang in opvanglocaties blijven en sneller kunnen doorstromen naar integratie in de samenleving. Dit voorkomt uitzichtloosheid en bevordert humane behandeling.
“De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag. Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
Om de doorstroom van asielzoekers uit opvanglocaties naar reguliere huisvesting te bevorderen, wil de PvdD een eerlijke spreiding van statushouders over alle gemeenten, inclusief rijkere gemeenten. Dit moet integratie en acceptatie bevorderen en wachttijden in opvang verkorten.
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau. Dat betekent dat ook rijkere gemeenten hun eerlijke aandeel leveren.”
De partij benadrukt het belang van begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs voor asielzoekers, zodat zij zich kunnen ontplooien en snel kunnen doorstromen naar volwaardige participatie in de samenleving.
“Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
“Hier zorgen we voor voldoende begeleiding, zodat dit leidt tot betere integratie en wederzijds begrip in de wijk.”
De ChristenUnie wil de doorstroom van asielzoekers versnellen door een efficiëntere asielprocedure, zodat snel duidelijk is wie mag blijven en wie moet terugkeren. Ze pleiten voor voldoende opvangcapaciteit en stabiele financiering van de IND en COA om vertragingen te voorkomen. Het doel is om langdurige onzekerheid en vastlopende asielketens te vermijden, met oog voor menswaardige opvang en integratie.
De ChristenUnie vindt het belangrijk dat asielzoekers snel weten waar ze aan toe zijn, zodat zij kunnen doorstromen naar integratie of terugkeer. Dit voorkomt dat mensen onnodig lang in onzekerheid verkeren en dat de asielketen vastloopt. De partij ziet snelle procedures als essentieel voor zowel de asielzoeker als de samenleving.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
“We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers. Dit voorkomt geldverspilling aan dure noodlocaties, zoals in hotels of op cruiseschepen. IND en COA worden voldoende en stabiel gefinancierd voor hun taak en ondersteund bij de inrichting van een efficiëntere asielprocedure.”
De partij wil dat gemeenten verplicht blijven statushouders te huisvesten en dat de spreidingswet van kracht blijft. Dit moet de doorstroom vanuit opvanglocaties naar reguliere huisvesting bevorderen en zo de asielketen ontlasten.
“De spreidingswet blijft van kracht om te kunnen voorzien in voldoende kleinschalige opvanglocaties, passend bij de omvang van de gemeente of buurt. Ook blijven alle gemeenten verplicht om statushouders te huisvesten.”
Om de doorstroom te bevorderen en de asielketen niet te laten vastlopen, wil de ChristenUnie dat afgewezen asielzoekers snel terugkeren. Ze pleiten voor betere vertrekprocedures en afspraken met landen van herkomst.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst.”
DENK wil de doorstroom van asielzoekers versnellen door procedures te verkorten en vluchtelingen snel toegang te geven tot werk en noodzakelijke documenten. Ze pleiten voor meer investeringen in begeleiding, kleinschalige opvang en structurele ondersteuning bij inburgering, zodat asielzoekers sneller kunnen meedoen in de samenleving. De partij verzet zich tegen het beperken van rechten of het invoeren van belemmerende asielwetten.
DENK vindt dat de doorstroom van asielzoekers wordt belemmerd door trage procedures en achterstanden. Door te investeren in de IND, COA en gemeentelijke uitvoering willen ze zorgen dat vluchtelingen sneller de benodigde documenten en registraties krijgen, zodat ze sneller kunnen integreren en deelnemen aan de samenleving.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK wil dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk mogen werken, zodat ze sneller zelfstandig kunnen zijn en hun integratie wordt bevorderd. Dit draagt direct bij aan een betere doorstroom uit de opvang naar zelfstandige huisvesting en participatie.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK stelt dat veel nieuwkomers verdwalen in het systeem en wil daarom persoonlijke begeleiding vanaf dag één tot afronding van het traject. Dit moet de doorstroom naar zelfstandigheid en participatie versnellen.
“DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
Door te investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen en de spreiding van opvang te behouden, wil DENK de druk op opvanglocaties verminderen en de doorstroom naar reguliere huisvesting verbeteren.
“DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
FVD wil de instroom en doorstroom van asielzoekers volledig stoppen door opvang in Nederland te beëindigen, asielprocedures alleen buiten Nederland toe te staan en opvanglocaties te sluiten. Ze pleiten voor het intrekken van de Spreidingswet, het ontmantelen van het COA en het strafbaar stellen van illegaal verblijf, zodat asielzoekers niet langer kunnen doorstromen binnen Nederland. De kern van hun visie is dat Nederland weer volledige controle krijgt over wie het land binnenkomt en verblijft, met als doel de druk op samenleving, voorzieningen en woningmarkt te verminderen.
FVD wil elke vorm van doorstroom van asielzoekers binnen Nederland beëindigen door opvanglocaties te sluiten, de Spreidingswet in te trekken en het COA te ontmantelen. Hiermee willen ze voorkomen dat asielzoekers zich binnen Nederland kunnen verplaatsen of vestigen, en de aanzuigende werking tegengaan.
Om te voorkomen dat asielzoekers naar Nederland reizen en hier kunnen doorstromen, wil FVD dat asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend. Dit moet de fysieke doorstroom naar en binnen Nederland onmogelijk maken.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
Zolang opvanglocaties nog bestaan, wil FVD de omstandigheden zodanig versoberen en de bewegingsvrijheid beperken dat doorstroom en integratie van asielzoekers in de samenleving wordt tegengegaan.
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
GroenLinks-PvdA wil de doorstroom van asielzoekers verbeteren door hen al tijdens de asielprocedure te plaatsen in de gemeente waar ze mogelijk gaan wonen, en door snelle toegang tot taalonderwijs en werk te bieden. Het huidige stelsel, waarbij asielzoekers vaak moeten verhuizen, wordt als belemmerend gezien voor integratie en doorstroom. De partij kiest voor kleinschalige opvang, snelle procedures en directe participatie van asielzoekers in de samenleving.
GroenLinks-PvdA wil asielzoekers al tijdens hun procedure huisvesten in de gemeente waar ze na statusverlening zullen wonen, om continu verhuizen te voorkomen en de doorstroom naar integratie te versnellen. Dit moet bijdragen aan snellere integratie en minder verstoring van hun leven.
“We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
De partij wil dat asielzoekers snel kunnen deelnemen aan de samenleving door directe toegang tot werk en taalonderwijs, wat de doorstroom naar zelfstandigheid en integratie bevordert.
“We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
Door te kiezen voor kleinschalige opvang en uitvoering van de Spreidingswet wil GroenLinks-PvdA de doorstroom bevorderen en voorkomen dat asielzoekers langdurig in grootschalige centra blijven hangen.
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang.”
NSC wil de doorstroom van asielzoekers verbeteren door het tweestatusstelsel opnieuw in te voeren, opvangcapaciteit structureel uit te breiden en statushouders sneller te laten uitstromen uit asielzoekerscentra. Ze pleiten voor tijdelijke, sobere huisvesting voor statushouders zonder voorrang op sociale huurwoningen en willen werk en scholing direct verplicht stellen na inschrijving bij de gemeente. De nadruk ligt op menselijke opvang, snelle doorstroom en het voorkomen van langdurige verblijfsduur in opvanglocaties.
NSC wil onderscheid maken tussen verschillende groepen asielzoekers om de doorstroom te bevorderen. Persoonlijk vervolgden krijgen altijd toegang tot de asielprocedure, terwijl de grootste groep (tijdelijk beschermden) slechts tijdelijke opvang krijgt met nadruk op terugkeer. Dit moet de druk op opvanglocaties verminderen en de doorstroom versnellen.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC erkent het tekort aan opvangcapaciteit en wil deze structureel uitbreiden om schrijnende situaties te voorkomen en de doorstroom te verbeteren. Voor statushouders moet tijdelijke, sobere woonruimte beschikbaar komen zodat zij sneller uitstromen uit asielzoekerscentra.
“We breiden de capaciteit van het COA voor de eerste opvang structureel uit zodat er sprake is van een menselijke opvang, in het bijzonder voor (gezinnen met) kinderen. ... Voor statushouders moet ook tijdelijke, sobere, woonruimte beschikbaar komen, zodat zij kunnen uitstromen uit de asielzoekerscentra.”
Om de doorstroom eerlijker te maken en wachttijden voor andere woningzoekenden niet te verlengen, wil NSC een verbod op voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen. Statushouders kunnen alleen op andere gronden in aanmerking komen.
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning. Statushouders kunnen wel op andere gronden voor een sociale huurwoning in aanmerking komen.”
NSC wil dat statushouders na inschrijving bij de gemeente direct aan het werk gaan of een scholingstraject volgen, om hun integratie en doorstroom te versnellen en uitkeringsafhankelijkheid te voorkomen.
“Statushouders moeten na inschrijving bij een gemeente direct aan het werk gaan en niet terugvallen in een uitkering. We willen de verplichtingen tot werk en scholing flink aanscherpen en samen met werkgevers het aantal startbanen voor statushouders fors uitbreiden.”
De VVD wil de doorstroom van asielzoekers naar reguliere huisvesting beperken door statushouders geen voorrang meer te geven op sociale huurwoningen en hen in sobere flexwoningen te huisvesten. Tegelijkertijd wil de partij de asielinstroom drastisch beperken, waardoor de druk op de doorstroom vanuit asielzoekerscentra afneemt. De kern van hun visie is dat opvang van asielzoekers niet ten koste mag gaan van Nederlandse woningzoekenden en dat de doorstroom uit azc’s naar reguliere woningen wordt ontmoedigd.
De VVD vindt het oneerlijk dat statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen en wil deze wettelijke taakstelling afschaffen. Om de doorstroom uit azc’s te reguleren, worden statushouders in sobere flexwoningen geplaatst, zodat zij niet direct reguliere woningen innemen en de druk op de woningmarkt vermindert.
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
“We verbieden de voorrang voor statushouders. Voor statushouders kan met flexwoningen tijdelijke woonruimte worden aangeboden om een eerste stap uit het azc te zetten.”
Door de asielinstroom fors te beperken en het asielstelsel te hervormen, wil de VVD voorkomen dat er veel asielzoekers zijn die moeten doorstromen naar reguliere huisvesting. Dit vermindert de druk op de woningmarkt en de noodzaak tot doorstroom uit azc’s.