De SP benoemt de Digitaledienstenverordening (Digital Services Act, DSA) niet expliciet, maar pleit voor strengere regulering van grote online platforms, meer consumentenbescherming en transparantie, en het tegengaan van machtsmisbruik door Big Tech. De partij wil dat digitale diensten eerlijker, transparanter en veiliger worden, met nadruk op het beschermen van gebruikersrechten en het beperken van de invloed van grote techbedrijven.
De SP wil de macht van grote digitale platforms beperken en consumenten beter beschermen tegen misbruik, afhankelijkheid en oneerlijke praktijken. Dit sluit aan bij de doelen van de Digitaledienstenverordening, zoals het tegengaan van machtsmisbruik, het waarborgen van transparantie en het beschermen van gebruikers.
“Wij zetten ons in voor strengere regulering, open standaarden, transparantie over algoritmes en een sterkere positie voor consumenten, werknemers en kleinere ondernemers in de digitale economie.”
“We stoppen de uitholling van consumentenrechten in de digitale wereld. Wanneer je online een product koopt, ben je de eigenaar van dat product. We maken een einde aan geplande veroudering en zetten in op duurzaamheid, ook digitaal. We stellen strengere regulering op voor de wildgroei van abonnementsdiensten (software as a service) die consumenten afhankelijk maakt van techbedrijven.”
“Een eerste stap is daarbij is dat platforms hun eigen producten niet bevoordelen op hun platform.”
De SP wil het verdienmodel van Big Tech aanpakken door gepersonaliseerde advertenties en grootschalige dataverzameling te verbieden, wat aansluit bij de transparantie- en beschermingsdoelen van de Digitaledienstenverordening.
“Daar moet een grote aanpak voorkomen, met als eerste kleine stappen een wettelijk verbod op gepersonaliseerde advertenties, advertentieveilingen en de grootschalige dataverzameling en handel.”
De SP pleit voor snelle en effectieve maatregelen om illegale en schadelijke online content te verwijderen, wat een belangrijk onderdeel is van de Digitaledienstenverordening.
“We moeten voorkomen dat illegale sites en sites met schadelijke beelden en informatie van mensen online blijven staan. Daarom moeten zulke sites direct offline worden gehaald.”
“Door aan te sluiten bij het systeem van de Autoriteit Online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal, creëren we de mogelijkheid tot vrijwel onmiddellijke DNS-blokkades.”
BVNL noemt de Digitaledienstenverordening (DSA) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen concrete voorstellen die direct op deze Europese wetgeving ingaan. Wel spreekt BVNL zich uit tegen digitale censuur, overheidsbemoeienis met social media en het aanmerken van meningen als ‘desinformatie’, wat indirect raakt aan thema’s die door de DSA worden gereguleerd. Hun kernvisie is dat de overheid zich niet mag bemoeien met de inhoud op digitale platforms en dat vrijheid van meningsuiting online maximaal beschermd moet worden.
BVNL verzet zich tegen overheidsinmenging in online meningsvorming en het beïnvloeden van socialmediaplatforms, wat raakt aan de kern van de DSA over moderatie en transparantie. Zij willen dat de overheid geen invloed uitoefent op wat als desinformatie wordt aangemerkt en geen identificatieplicht invoert voor social media.
“De overheid mag geen digitale censuur plegen.”
“De overheid mag geen contacten onderhouden met en invloed uitoefenen op social media en techbedrijven over het dwarszitten van Nederlanders met afwijkende meningen en over welke opvattingen als ‘desinformatie’ moeten worden aangemerkt.”
“Er komt geen identificatieplicht voor het gebruik van social media.”
BVNL benadrukt het belang van vrijheid van meningsuiting op internet en social media, met als enige grens het oproepen tot geweld. Dit standpunt is relevant voor de DSA, die regels stelt aan moderatie en verwijdering van content.
“We geloven dat iedereen het recht heeft om vrijelijk zijn of haar mening te uiten, zowel offline als online. We streven naar een open en inclusieve digitale ruimte waarin diverse perspectieven worden gehoord en gerespecteerd.”
“We zetten ons in voor wetgeving en beleid om de vrijheid van meningsuiting op internet, met name op social media, te waarborgen. De grens ligt bij het oproepen tot geweld.”
NSC noemt de Digitaledienstenverordening (Digital Services Act, DSA) niet expliciet, maar adresseert wel de onderliggende thema’s: het reguleren van grote techbedrijven, het beschermen van burgers tegen privacyschendingen en het versterken van Europese digitale wetgeving. Hun belangrijkste voorstellen zijn strengere handhaving op bestaande regels voor techbedrijven, het strafbaar stellen van deepfakes, en het ondersteunen van vereenvoudiging van EU-digitale wetgeving zonder afbreuk te doen aan privacy en menselijke waardigheid. De kern van hun visie is dat digitalisering kansen biedt, maar dat de rechten van burgers en hun privacy centraal moeten blijven staan.
NSC wil dat de macht van grote technologiebedrijven wordt ingeperkt en dat burgers beter beschermd worden tegen privacyschendingen en misbruik van data. Ze pleiten voor strengere handhaving van bestaande regels, het strafbaar stellen van deepfakes, en het creëren van een wettelijke basis om techbedrijven via het strafrecht aan te pakken. Dit sluit aan bij de doelen van de Digitaledienstenverordening, die platformen verantwoordelijker wil maken voor online content en gebruikersbescherming.
“De macht van de grote technologiebedrijven wordt steeds groter, ten koste van de rechten van mensen. Digitalisering biedt kansen, maar we moeten onze samenleving beschermen tegen de keerzijden hiervan, zoals cybercrime, deepfakes en privacyschendingen.”
“Er moet strengere handhaving zijn op de bestaande regels. Zo mogen er geen grootschalige privacyschendingen van groepen burgers door tech-reuzen en de online advertentie industrie plaatsvinden.”
“Het maken en verspreiden van deepfakes wordt strafbaar gesteld via het auteursrecht, met een verplichte snelle verwijdering van dit materiaal.”
“We vinden dat er een wettelijke basis moet komen om deze bedrijven via het strafrecht aan te pakken.”
NSC ondersteunt het vereenvoudigen van digitale wetgeving op EU-niveau, zoals de AI-verordening, maar benadrukt dat dit niet ten koste mag gaan van privacy en menselijke waardigheid. Dit standpunt raakt aan de implementatie en doorontwikkeling van de Digitaledienstenverordening binnen de bredere context van Europese digitale regelgeving.
“We steunen de vereenvoudiging van digitale wetgeving in de EU, zoals de AI-verordening, om bureaucratie te schrappen en het Europees verdienvermogen te versterken. Dit mag geen afbreuk doen aan de bescherming van privacy en menselijke waardigheid van burgers.”
50PLUS noemt de Digitaledienstenverordening (Digital Services Act, DSA) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen die direct verwijzen naar deze Europese regelgeving. Wel pleit de partij voor strengere regulering van digitale diensten, met nadruk op veiligheid, privacy en toegankelijkheid voor ouderen, maar zonder specifieke verwijzing naar de DSA of haar implementatie.
50PLUS wil digitale diensten veiliger en toegankelijker maken, vooral voor ouderen, door strengere privacy- en veiligheidsmaatregelen en beperking van anonieme accounts. Dit sluit aan bij enkele doelen van de Digitaledienstenverordening, maar wordt niet als zodanig benoemd of uitgewerkt in relatie tot Europese wetgeving.
De partij benadrukt dat digitale overheidsdiensten begrijpelijk en toegankelijk moeten zijn, met papieren en telefonische alternatieven voor wie digitaal niet mee kan komen. Dit raakt aan het thema digitale inclusie, maar wordt niet gekoppeld aan de Digitaledienstenverordening.
“Overheidsdiensten en facilitaire bedrijven bieden ouderen en gehandicapten die moeite hebben met digitale formulieren, een papieren alternatief.”
“Overheidsdiensten en maatschappelijke organisaties (zoals DigiD, MijnOverheid, zorgportalen) zijn altijd ook bereikbaar via post, telefoon of fysieke balie.”
DENK noemt de Digitaledienstenverordening (Digital Services Act, DSA) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel pleit de partij voor strengere regulering van big tech, betere bescherming van online privacy en versterking van toezicht op digitale diensten, wat indirect aansluit bij de doelen van de DSA. De concrete voorstellen richten zich op het beperken van de macht van grote technologiebedrijven, het versterken van privacywaarborgen en het verbeteren van toezicht op digitale infrastructuur.
DENK wil de macht van grote technologiebedrijven aan banden leggen, vooral op Europees niveau, om de privacy van burgers beter te beschermen en machtsmisbruik te voorkomen. Dit sluit aan bij de kern van de Digitaledienstenverordening, die juist toeziet op het reguleren van grote online platforms.
“De macht van de bigtech bedrijven Europees moet worden ingeperkt.”
De partij ziet het beschermen van persoonsgegevens en privacy als essentieel in het digitale tijdperk. DENK wil handel in persoonsgegevens beperken en investeert in veilige digitale infrastructuur, wat raakt aan de verplichtingen uit de Digitaledienstenverordening rond transparantie en gebruikersbescherming.
“Wij willen inzetten op betere waarborgen van de online privacy. Dat betekent dat handel in persoonsgegevens aan banden wordt gelegd...”
“Er moet meer geïnvesteerd worden in digitale veiligheid. We moeten ook inzetten op onafhankelijkheid van onze systemen van andere landen en grote bedrijven.”
DENK pleit voor een versterkte Autoriteit Persoonsgegevens met meer middelen en bevoegdheden, zodat deze effectiever toezicht kan houden op digitale diensten en kunstmatige intelligentie. Dit is relevant voor de handhaving van de Digitaledienstenverordening.
“Sterker toezicht door de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP krijgt extra middelen, bredere bevoegdheden en diepgaande expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) benadrukt het belang van strenge regulering van digitale diensten en Big Tech, waarbij zij pleiten voor meer transparantie, privacybescherming en het tegengaan van de macht van grote technologiebedrijven. Ze willen voorkomen dat Europese IT-wetgeving, zoals de Digitaledienstenverordening (DSA), wordt uitgehold door lobby of juridische trucs, en pleiten voor publieke alternatieven en strikte handhaving van burgerrechten online.
De PvdD ziet de Digitaledienstenverordening als een belangrijk instrument om de macht van Big Tech te beperken en burgerrechten te beschermen. Ze waarschuwen voor uitholling van deze wetgeving door lobby en pleiten voor versterking van publieke alternatieven en nationale soevereiniteit.
“We stellen grenzen aan de macht van deze bedrijven, versterken publieke alternatieven en voorkomen dat Europese IT-wetgeving via lobby of juridische trucs wordt uitgehold.”
De partij wil dat digitale diensten transparanter worden en dat gebruikers meer zeggenschap krijgen over hun data en digitale omgeving. Dit sluit aan bij de doelen van de Digitaledienstenverordening om gebruikersrechten te versterken en platformmacht te reguleren.
“Diensten van overheid, scholen, zorginstellingen en banken mogen nooit alleen nog maar via apps en platformen van Big Tech bereikbaar zijn. Het blijft voor burgers altijd mogelijk om hun digitale zaken te kunnen regelen via websites en/of platformonafhankelijke protocollen.”
“Bedrijven worden gedwongen meer transparantie te geven over hun opslag en gebruik van data en de werking van algoritmes.”
De PvdD wil dat grote internetplatformen als Meta en Google meer verantwoordelijkheid nemen voor hun rol in de samenleving, onder andere door transparantie over algoritmes en het beperken van microtargeting. Dit raakt direct aan de kern van de Digitaledienstenverordening.
“We gaan ervoor zorgen dat internetbedrijven als Meta en Google meer transparantie bieden over wat zij gebruikers laten zien en waarom, en leggen microtargeting (waarbij heel gericht wordt geadverteerd) aan banden.”
BBB noemt de Digitaledienstenverordening (Digital Services Act, DSA) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar verwijst wel naar Europese digitale wetgeving en de noodzaak tot duidelijke, uniforme implementatie zonder extra nationale regels. De partij pleit voor het strikt omzetten van Europese digitale wetgeving naar Nederlands recht en voor Europese standaarden rond digitale veiligheid en leeftijdsverificatie, met nadruk op privacy en bescherming van burgers.
BBB wil dat Europese digitale wetgeving, zoals de NIS2-richtlijn, zonder extra nationale aanvullingen ('koppen') wordt omgezet naar Nederlandse wetgeving. Dit standpunt adresseert het risico op versnippering en extra lasten voor bedrijven en sluit aan bij het streven naar uniforme digitale regels binnen de EU, wat ook relevant is voor de Digitaledienstenverordening.
“Europese wetgeving zoals de NIS2 wordt zonder nationale koppen omgezet naar Nederlandse wetgeving.”
BBB pleit voor uniforme, privacyvriendelijke Europese standaarden voor leeftijdsverificatie en digitale verificatie op sociale mediaplatforms. Dit raakt aan de kern van de Digitaledienstenverordening, die platformen verplicht tot strengere moderatie en bescherming van minderjarigen.
“Nederland gaat zich binnen de EU inzetten op een uniform en privacyvriendelijk leeftijdsverificatiesysteem dat apps zoals sociale media binnen de EU moeten hanteren om de veiligheid van persoonlijke data te garanderen.”
“Nederland moet met de EU aan een uniforme digitale verificatiestandaard werken die leidt tot een consistent kenmerk dat op alle sociale mediaplatforms wordt getoond voor accounts van bedrijven, politici, media en instellingen.”
D66 steunt stevige Europese regelgeving voor digitale diensten en wil dat Nederland en Europa krachtig handhaven op de Digitaledienstenverordening (Digital Services Act). Ze pleiten voor sterke toezichthouders met voldoende capaciteit om grote techbedrijven te reguleren en de online veiligheid, vooral van kinderen, te waarborgen.
D66 vindt het essentieel dat Europese regels als de Digitaledienstenverordening streng worden gehandhaafd om burgers te beschermen tegen schadelijke effecten van grote techbedrijven. Ze willen toezichthouders voldoende capaciteit geven om effectief op te treden en zo digitale autonomie en veiligheid te waarborgen.
“We kiezen voor Europese oplossingen en stevige handhaving van Europese regels.”
“Waar we die autonomie nog niet hebben, beschermen sterke toezichthouders mensen en maatschappij tegen de schadelijke effecten van de verdienmodellen van grote techbedrijven. We zorgen dat deze toezichthouders genoeg capaciteit hebben om sterk te handhaven.”
D66 wil dat Europese digitale regelgeving, zoals de Digitaledienstenverordening, direct en uniform geldt in alle lidstaten om versnippering en onduidelijkheid te voorkomen.
“D66 wil vaker één gezamenlijke Europese regel die overal geldt: de verordening.”
GroenLinks-PvdA steunt de Europese Digitaledienstenverordening (Digital Services Act) en wil deze versterken om online haat, nepnieuws en desinformatie effectiever aan te pakken. De partij pleit voor strengere moderatieverplichtingen voor platforms en een Europees verbod op gepersonaliseerde content en online tracking, om de publieke digitale ruimte te beschermen en gebruikersrechten te waarborgen.
GroenLinks-PvdA ziet de Digitaledienstenverordening als een belangrijk instrument om online haat, nepnieuws en desinformatie te bestrijden. Ze willen een vervolg op deze Europese wetgeving en pleiten voor aanvullende moderatieverplichtingen voor platforms, zodat de online publieke sfeer veiliger en eerlijker wordt.
“In Europa geven we snel een vervolg op de Digital Services Act, zodat we online haat beter kunnen bestrijden.”
“Met Europese wetgeving als de Digital Services Act bestrijden we nepnieuws en desinformatie die via sociale media worden verspreid. Ook moeten er moderatieverplichtingen gelden.”
De partij wil het verdienmodel van grote online platforms doorbreken door op Europees niveau gepersonaliseerde content en online tracking te verbieden. Dit moet de negatieve gevolgen voor privacy, gezondheid en democratie tegengaan en de macht van Big Tech beperken.
“We doorbreken het verdienmodel hierachter door een verbod op Europees niveau van gepersonaliseerde content en online tracking.”
JA21 noemt de Digitaledienstenverordening (Digital Services Act, DSA) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel pleit de partij voor minder EU-regelgeving die Nederlandse ondernemers belemmert en voor digitale soevereiniteit, waarbij Nederland en Europa minder afhankelijk moeten zijn van buitenlandse techbedrijven. Concrete voorstellen richten zich op deregulering van beperkende EU-wetgeving en het versterken van nationale controle over digitale infrastructuur.
JA21 ziet EU-regelgeving, waaronder mogelijk de Digitaledienstenverordening, als een belemmering voor Nederlandse ondernemers en industrie. De partij wil deze regelgeving fors terugdringen om de concurrentiekracht en het ondernemerschap te herstellen.
“Rigoureuze deregulering van beperkende EU-wetgeving die onze ondernemers en industrie al te lang vastzet. Alleen zo herstellen we de concurrentiekracht van Nederland en geven we ondernemerschap weer de ruimte.”
JA21 benadrukt het belang van digitale soevereiniteit en wil investeren in nationale digitale infrastructuur onder Nederlandse wetgeving, zodat Nederland minder afhankelijk is van Amerikaanse of Chinese techbedrijven. Dit raakt aan de discussie rondom de Digitaledienstenverordening, die mede bedoeld is om Europese digitale autonomie te vergroten.
“Digitale soevereiniteit. Investeer in een nationale cloud onder Nederlandse wetgeving. Geen Amerikaanse of Chinese toegang tot onze data.”
“Zorgen voor digitale soevereiniteit. Europa en Nederland mogen niet volledig afhankelijk zijn van Amerikaanse of Chinese techbedrijven. We investeren in strategische technologie en digitale veiligheid.”
De SGP erkent de noodzaak om de macht van grote digitale platforms te beperken en pleit voor strengere regels en toezicht op digitale diensten, waarbij nationale soevereiniteit en bescherming van publieke waarden centraal staan. Ze zijn kritisch op Europese centralisatie, zoals een Europees digitaal paspoort of digitale euro, en willen dat Nederland eigen digitale spelregels ontwikkelt. Transparantie, bescherming van kwetsbare groepen en het waarborgen van privacy zijn kernpunten in hun visie op digitale diensten.
De SGP vindt dat de macht van grote digitale platforms moet worden ingeperkt om concurrentie en publieke waarden te beschermen. Ze willen dat Nederland zelf digitale spelregels ontwikkelt en past, in plaats van te veel Europese centralisatie. Dit standpunt adresseert direct de kern van de Digitaledienstenverordening (DSA): het reguleren van grote online platforms en het beschermen van gebruikers.
“De macht van grote platforms moet aan banden worden gelegd zodat concurrentie mogelijk blijft. Indien nodig worden hiervoor mededingingsregels aangepast. Waarden en normen gelden ook voor de digitale wereld. De overheid moet zorgdragen voor het ontwikkelen en toepassen van digitale ‘spelregels’.”
De SGP is uitgesproken kritisch over verdere Europese integratie op digitaal gebied, zoals een Europees digitaal paspoort of digitale euro. Ze vinden dat dit de nationale soevereiniteit en controle over digitale diensten ondermijnt.
“De SGP is daarom tegen het invoeren van een Europees digitaal paspoort en een digitale euro.”
De partij wil dat bedrijven transparant zijn over datagebruik en streeft naar individueel eigenaarschap van data, zodat burgers zelf bepalen wat er met hun gegevens gebeurt. Dit raakt aan de verplichtingen uit de Digitaledienstenverordening rond transparantie en gebruikersrechten.
“Bedrijven en organisaties moeten transparant zijn over het gebruik van data van burgers. De SGP wil toe naar zoveel mogelijk ‘individueel eigenaarschap’ van data.”
Volt steunt de Europese Digital Services Act (DSA, oftewel digitaledienstenverordening) volledig en wil dat Nederland zich actief inzet voor strikte handhaving ervan binnen de EU. Hun belangrijkste voorstel is om Europese regels voor digitale diensten streng te handhaven, met nadruk op transparantie, privacy, en het tegengaan van desinformatie door online platformen.
Volt vindt het essentieel dat de Digital Services Act streng wordt gehandhaafd om burgers te beschermen tegen misbruik, desinformatie en machtsconcentratie bij grote techbedrijven. Ze willen dat Nederland een voortrekkersrol speelt in de implementatie en controle op naleving van deze Europese regels, zodat digitale diensten transparant, eerlijk en veilig blijven.
“Volt staat volledig achter de Digital Markets Act (DMA) en de Digital Services Act (DSA) en wil dat Nederland zich actief opstelt bij de handhaving hiervan binnen de Europese Commissie.”
“Volt vindt dat online platformen die in de EU actief zijn, zich aan onze spelregels moeten houden. Daarom wil Volt inzetten op strikte handhaving van de Europese regels voor privacy, desinformatie en concurrentie.”
Volt wil dat online platformen verplicht worden transparant te zijn over hun algoritmes, moderatiebeleid en advertentie-inkomsten, in lijn met de eisen van de DSA. Dit moet voorkomen dat desinformatie zich ongecontroleerd verspreidt en zorgt ervoor dat platformbedrijven verantwoordelijkheid nemen voor hun maatschappelijke impact.
“Internetbedrijven moeten verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de verspreiding van desinformatie. Volt wil daarom dat platformbedrijven zoals Meta actief worden verplicht om transparantieregisters openbaar te maken over hoe hun algoritmen informatie verspreiden, welke moderatie plaatsvindt, en cijfers te publiceren over advertentie-inkomsten.”
De ChristenUnie steunt stevige Europese regulering van digitale platforms en hostingbedrijven, met nadruk op een zorgplicht om op te treden tegen strafbare uitingen en gedragingen online. Ze willen dat wat offline verboden is, ook online verboden wordt, en pleiten voor meer grip op grote techbedrijven via transparantie en keuzevrijheid rond algoritmes. De partij ziet de Digitaledienstenverordening als noodzakelijk om burgers te beschermen tegen schadelijke online praktijken en de macht van techreuzen te beperken.
De ChristenUnie wil dat digitale platforms en hostingbedrijven wettelijk verplicht worden om actief op te treden tegen strafbare uitingen en gedragingen, in lijn met de Digitaledienstenverordening. Dit moet voorkomen dat online misstanden onbestraft blijven en zorgt voor gelijke regels online en offline.
“Er komt een stevige Europese zorgplicht voor digitale platforms en hostingbedrijven om op te treden tegen strafbare uitingen en gedragingen wanneer die op of door middel van deze platforms plaatsvinden. Uitgangspunt is hierbij dat wat in de fysieke wereld niet is toegestaan, ook digitaal niet is toegestaan.”
De partij vindt dat grote techbedrijven te veel invloed hebben op welke informatie mensen zien. Ze willen verplichte transparantie over algoritmes en keuzevrijheid voor gebruikers, zodat burgers beter beschermd zijn tegen manipulatie en filterbubbels.
“Ons recht op privacy en onze vrije en ongefilterde toegang tot gegevens kunnen in het gedrang komen als we niet meer grip krijgen op grote techbedrijven die grote hoeveelheden data over ons verzamelen en steeds meer bepalen welke informatie wij zien. Social media bedrijven worden verplicht om minder 'polariserende algoritmes' in te zetten, bijvoorbeeld door gebruikers keuze vrijheid te geven over hoe aanbevelingen tot stand komen.”
FVD is kritisch over de Europese Digitaledienstenverordening (Digital Services Act) en pleit voor herziening ervan, omdat zij deze zien als een bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting en als instrument voor (overheids)controle en censuur op online platforms. Hun belangrijkste voorstel is het herzien van de Digital Services Act, gecombineerd met een anti-censuurwet, om te waarborgen dat alleen strafbare uitingen mogen worden gemodereerd en legale meningen nooit verwijderd worden.
FVD wil de Digital Services Act herzien omdat zij vinden dat deze wetgeving de vrijheid van meningsuiting op online platforms bedreigt en Big Tech-bedrijven te veel macht geeft om legale meningen te censureren. Ze koppelen dit aan hun bredere inzet tegen overheidsbemoeienis en censuur op internet, en willen dat social media als publieke ruimte worden erkend waar dezelfde vrijheden gelden als offline.
“Forum voor Democratie pleit daarom voor een anti-censuurwet, afschaffing van de Cookiewet en herziening van de Digital Services Act. Daarmee beschermen we de vrijheid van meningsuiting en garanderen we dat het publieke debat breed en vrij kan worden gevoerd.”
“Forum voor Democratie pleit daarom voor een anti-censuurwet, afschaffing van de Cookiewet en herziening van de Digital Services Act. Daarmee beschermen we de vrijheid van meningsuiting en garanderen we dat het publieke debat breed en vrij kan worden gevoerd.”
Het CDA wil strengere handhaving en aanscherping van de Digitaledienstenverordening (DSA) om online platforms te dwingen effectiever op te treden tegen desinformatie en schadelijke content. Ze pleiten voor het tijdelijk uit de lucht halen van platforms bij grove overtredingen en willen dat Nederland een voortrekkersrol neemt in het verder aanscherpen van de DSA.
Het CDA vindt dat de huidige Digitaledienstenverordening (DSA) niet ver genoeg gaat om desinformatie en schadelijke/criminele content op platforms te bestrijden. Ze willen strengere handhaving, inclusief het (tijdelijk) offline halen van platforms bij grove overtredingen, en pleiten voor een actieve Nederlandse inzet om de DSA aan te scherpen zodat platforms als Telegram en X meer verantwoordelijkheid nemen.
“We bestraffen platforms die zich niet aan de regels houden. Bij herhaalde en grove schending willen we dat websites en platforms (tijdelijk) uit de lucht worden gehaald. Naast strenge handhaving moet Nederland initiatief nemen voor aanscherping van de DSA, waarmee we platforms als Telegram en X dwingen meer te doen om desinformatie en schadelijke of zelfs criminele content te weren.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma