Volt ziet digitale vaardigheden als een essentiële basisvaardigheid voor iedereen en wil deze structureel verankeren in het onderwijs en de samenleving. Ze pleiten voor verplicht digitaal onderwijs, inclusief programmeren en AI, voor kinderen en jongeren, en bieden trainingen aan voor volwassenen en ambtenaren. Volt wil zo de digitale kloof verkleinen en Nederland voorbereiden op een toekomst waarin digitale geletterdheid onmisbaar is.
Volt beschouwt digitale vaardigheden als even belangrijk als lezen, schrijven en rekenen, en wil deze verplicht stellen in het primair en voortgezet onderwijs. Dit moet jongeren voorbereiden op een snel veranderende arbeidsmarkt en samenleving, en de digitale kloof verkleinen.
“Volt versterkt de digitale geletterdheid van kinderen en jongeren door digitaal onderwijs - naast lezen, rekenen en schrijven - te bestempelen als basisvaardigheid in het funderend onderwijs.”
“We maken digitale vaardigheden tot kerncompetentie in het primair en voortgezet onderwijs.”
“Digitale geletterdheid is een basisvaardigheid. We verplichten onderwijs in cybervaardigheden op alle onderwijsniveaus.”
Volt wil dat ook volwassenen, politici en ambtenaren over voldoende digitale vaardigheden beschikken. Daarom komen er verplichte trainingen voor deze groepen, en gratis cursussen voor burgers in bibliotheken en buurthuizen.
“Er moet een verplichte basistraining komen voor politici en ambtenaren op het gebied van digitale vaardigheden en AI.”
“Er worden digitale vaardigheidstrainingen aangeboden. In bibliotheken en buurthuizen worden gratis cursussen gegeven voor iedereen die wil leren werken met digitale diensten.”
Volt wil dat leerlingen leren programmeren en verantwoord omgaan met AI. Daarnaast moet mediawijsheid, inclusief AI-geletterdheid, een verplicht onderdeel worden van het onderwijs om jongeren weerbaar te maken tegen desinformatie.
“Volt pleit voor de ontwikkeling van een nationale strategie en de verplichting van leren programmeren in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.”
“Volt pleit voor AI-geletterdheid binnen het vak mediawijsheid.”
Volt erkent dat niet iedereen vanzelf mee kan komen in de digitale samenleving. Daarom blijven fysieke loketten en persoonlijke hulp beschikbaar, en worden digitale diensten toegankelijk gemaakt voor mensen met een beperking.
“Persoonlijke hulp blijft altijd beschikbaar. In elk gemeentehuis komen digitale servicepunten waar medewerkers burgers helpen met digitale aanvragen.”
“Er zijn alternatieven voor niet-digitale burgers. Telefonische dienstverlening en fysieke loketten blijven bestaan voor wie dat nodig heeft.”
50PLUS vindt het essentieel dat ouderen digitale vaardigheden ontwikkelen om zelfstandig en veilig te blijven functioneren in een steeds digitaler wordende samenleving. De partij pleit voor toegankelijke digitale vaardigheidstrainingen, begrijpelijke digitale communicatie en het behoud van papieren en fysieke alternatieven voor wie moeite heeft met digitalisering. Gemeenten krijgen volgens 50PLUS een wettelijke taak om digitale inclusie en zelfredzaamheid van ouderen te waarborgen.
50PLUS wil dat ouderen actief ondersteund worden bij het ontwikkelen van digitale vaardigheden, zodat zij veilig gebruik kunnen maken van internet, online bankieren en sociale media. Dit moet laagdrempelig en lokaal georganiseerd worden, bijvoorbeeld via bibliotheken en seniorenverenigingen.
“Digitale cursussen voor ouderen om hun vaardigheden te verbeteren, met specifieke aandacht voor internetgebruik, online bankieren en sociale media door lokale gemeenschappen, bibliotheken en seniorenverenigingen.”
“Een Nationaal Programma Leven Lang Leren, met betaalbare en laagdrempelige scholing, digitale vaardigheidstraining en culturele vorming voor ouderen.”
“Lokale leerpunten in bibliotheken, buurthuizen en seniorenverenigingen waar ouderen terecht kunnen om te oefenen met taal, rekenen en digitale toepassingen.”
De partij vindt dat digitale overheidsdiensten begrijpelijk en toegankelijk moeten zijn, maar dat er altijd papieren, telefonische of fysieke alternatieven beschikbaar moeten blijven voor ouderen en gehandicapten die moeite hebben met digitalisering.
“Betere toegankelijkheid van online overheidsdiensten, zoals belastingaangifte en zorginformatie, met duidelijke uitleg.”
“Overheidsdiensten en facilitaire bedrijven bieden ouderen en gehandicapten die moeite hebben met digitale formulieren, een papieren alternatief.”
“Overheidsdiensten en maatschappelijke organisaties (zoals DigiD, MijnOverheid, zorgportalen) zijn altijd ook bereikbaar via post, telefoon of fysieke balie.”
“Alle digitale communicatie van overheden dient te voldoen aan begrijpelijke taal (B1) en toegankelijkheidsrichtlijnen.”
50PLUS wil dat gemeenten wettelijk verantwoordelijk worden voor de digitale inclusie en zelfredzaamheid van ouderen, vergelijkbaar met hun rol bij de WMO.
“Digitale inclusie: een gemeentelijke plicht. Gemeenten krijgen de wettelijke taak om digitale inclusie van ouderen te waarborgen. Net zoals gemeenten verantwoordelijk zijn voor de WMO, worden zij ook verantwoordelijk voor de digitale zelfredzaamheid van hun oudere inwoners.”
D66 vindt digitale vaardigheden essentieel voor gelijke kansen, democratische weerbaarheid en deelname aan de samenleving. Ze willen digitale vaardigheden versterken via onderwijs en voorlichting, met nadruk op basisvaardigheden voor kinderen en het herkennen van nepnieuws. Investeringen in onderwijs en levenslang leren zijn daarbij centrale pijlers.
D66 ziet het versterken van digitale vaardigheden als noodzakelijk om mensen weerbaar te maken tegen nepnieuws en om gelijke kansen te bevorderen. Ze leggen de nadruk op het belang van digitale vaardigheden als basisvaardigheid in het onderwijs, vanaf jonge leeftijd en gedurende het hele leven.
“D66 versterkt digitale vaardigheden via voorlichting en onderwijs, zodat mensen nepnieuws kunnen herkennen.”
“We investeren in goede schoolgebouwen die ook duurzaam en toegankelijk zijn en we versterken digitale vaardigheden én vergroten het leesplezier.”
“We zorgen voor een sterke basis voor ieder kind. Lessen in taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden zijn het belangrijkst.”
D66 koppelt digitale vaardigheden aan het principe van een leven lang leren, zodat iedereen – ook later in de loopbaan – zich kan blijven ontwikkelen en mee kan doen in een digitale samenleving.
“En dat stopt niet na school: we maken het mogelijk dat iedereen, ook later in je loopbaan, kan blijven leren.”
GroenLinks-PvdA vindt dat iedereen moet kunnen meekomen in de digitale samenleving en wil digitale vaardigheden structureel verankeren in het onderwijs en het leven lang leren. Ze pleiten voor mediawijsheid en digitale geletterdheid als vast onderdeel van het curriculum, extra ondersteuning voor laaggeletterden en volwassenen, en ontwikkelbudgetten voor werkenden om digitale vaardigheden bij te houden.
GroenLinks-PvdA wil dat alle jongeren voldoende digitale vaardigheden ontwikkelen en dat mediawijsheid en digitale geletterdheid structureel in het curriculum worden opgenomen. Dit moet voorkomen dat groepen achterblijven en dat basisvaardigheden zoals lezen en kritisch denken onder druk komen te staan door digitalisering.
“Mediawijsheid en digitale geletterdheid worden een vast onderdeel van het onderwijscurriculum. Elke jongere moet voldoende geletterd en gecijferd het onderwijs verlaten. Kerndoelen zoals lezen, schrijven en kritisch nadenken mogen niet lijden onder het gebruik van AI.”
De partij erkent dat veel volwassenen moeite hebben met digitale vaardigheden en wil laagdrempelige cursussen in de buurt aanbieden. Hiermee willen ze digitale uitsluiting tegengaan en zorgen dat iedereen kan meedoen.
“Ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, rekenen en het gebruik van computer of smartphone. Samen met de gemeenten zorgen we er voor dat mensen dicht in hun buurt een goede cursus kunnen volgen om te leren lezen, rekenen en digitaal op weg te komen.”
GroenLinks-PvdA vindt het essentieel dat werkenden hun digitale vaardigheden blijven ontwikkelen, zeker gezien de snelle technologische veranderingen en de opkomst van AI. Ze willen ontwikkelbudgetten en een leerrecht voor om- en bijscholing, ook buiten het directe beroep.
“Daarnaast is het steeds belangrijker dat werknemers bijblijven met digitale vaardigheden en innovaties als AI, zie hoofdstuk ‘Werk, Inkomen en Economie’.”
“Er komt een leerrecht voor iedere Nederlander voor om- en bijscholing. Ook vaardigheden die buiten het directe beroep liggen komen daarvoor in aanmerking.”
BBB vindt digitale vaardigheden essentieel voor zowel de weerbaarheid van burgers als de toekomstbestendigheid van het onderwijs. De partij wil digitale vaardigheden vanaf de basisschool structureel in het curriculum opnemen en benadrukt het belang van digitale educatie, met speciale aandacht voor cyberveiligheid en mediawijsheid. BBB pleit voor concrete verankering van digitale vaardigheden in het onderwijs en voorlichting aan jongeren, ouders en docenten.
BBB wil dat digitale vaardigheden een vaste plek krijgen in het onderwijs, vanaf de basisschool tot en met het beroepsonderwijs. Dit moet jongeren voorbereiden op een digitale samenleving en hen weerbaar maken tegen online risico’s.
“Digitale educatie vanaf de basis. Voorlichting en onderwijs over cyberveiligheid begint op de basisschool en loopt door tot het beroepsonderwijs en bijscholing voor ondernemers.”
“Er dient daarom meer aandacht te komen voor lezen, schrijven en rekenen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs en verankering van digitale vaardigheden in het curriculum.”
BBB erkent de risico’s van de digitale wereld voor jongeren en wil investeren in mediawijsheid en digitale begeleiding. Ouders, docenten en jongeren moeten beter worden ondersteund om veilig en bewust met digitale technologie om te gaan.
“Ondersteuning voor mediawijsheid. Ouders, docenten en jongeren krijgen middelen en voorlichting voor digitale begeleiding en bescherming.”
BVNL erkent het belang van digitale vaardigheden voor volledige deelname aan de digitale samenleving en wil investeren in programma's voor jongeren, werkenden en ouderen. De partij zet in op het bevorderen van digitale geletterdheid via educatie, training en private initiatieven, met bijzondere aandacht voor digitale inclusie en cybersecurity. BVNL benadrukt dat niemand mag worden buitengesloten door een gebrek aan digitale vaardigheden en dat offline toegang tot essentiële diensten behouden moet blijven.
BVNL wil dat iedereen kan meedoen in de digitale samenleving en ziet het ontwikkelen van digitale vaardigheden als essentieel om de digitale kloof te overbruggen. De partij stelt voor om te investeren in educatieve programma's voor jongeren, trainingen voor werkenden en ondersteuning voor ouderen. Dit moet ervoor zorgen dat niemand wordt buitengesloten door een gebrek aan digitale vaardigheden.
“We willen ervoor zorgen dat elke burger de kans krijgt om volledig deel te nemen aan de digitale samenleving. Dit betekent dat we actief programma's en initiatieven zullen bevorderen om digitale vaardigheden te ontwikkelen en toegang tot technologie te vergroten. We zullen investeren in educatieve programma's voor jongeren, training voor werkenden en ondersteuning bieden aan ouderen om de digitale kloof te overbruggen.”
Naast overheidsinitiatieven ziet BVNL ook een rol voor private partijen in het verhogen van digitale vaardigheden, met name op het gebied van cybersecurity en digitale scholing. De partij wil private initiatieven stimuleren om digitale geletterdheid te vergroten en benadrukt het belang van keuzevrijheid en marktwerking.
“Private initiatieven voor cybersecuritytrainingen en digitale scholing om digitale geletterdheid verhogen.”
BVNL vindt dat burgers niet afhankelijk mogen worden van digitale vaardigheden om toegang te krijgen tot essentiële maatschappelijke diensten. Het recht op een offline leven en offline toegang tot diensten moet daarom gewaarborgd blijven, zodat niemand wordt buitengesloten.
“Dat het recht behouden blijft op een offline leven en offline toegang tot essentiële maatschappelijke diensten gewaarborgd blijft.”
Het CDA vindt digitale vaardigheden essentieel voor iedereen, van kinderen tot volwassenen, en wil deze structureel opnemen in het onderwijs. Ze pleiten voor versterking van digitale vaardigheden in het primair onderwijs en het mbo, en voor meer aandacht voor digitale ethiek, mediawijsheid en cyberveiligheid in het funderend en vervolgonderwijs.
Het CDA ziet digitale vaardigheden als een basisvaardigheid die net zo belangrijk is als taal en rekenen. Door deze vaardigheden structureel in het primair onderwijs en het mbo te verankeren, willen ze jongeren voorbereiden op een digitale samenleving en arbeidsmarkt.
“We willen dat het primair onderwijs zich richt op een sterke basis met taal, lezen, rekenen, digitale vaardigheden en burgerschap als kern, en toegankelijk voor alle leerlingen.”
“We versterken burgerschapsonderwijs op middelbare scholen en het mbo. Naast kennis over democratie en rechtsstaat besteden we aandacht aan het omgaan met ideologische verschillen en het ontwikkelen van praktische, financiële en digitale vaardigheden.”
Naast technische digitale vaardigheden wil het CDA dat er meer aandacht komt voor digitale ethiek, het begrijpen van algoritmes, mediawijsheid en cyberveiligheid. Dit moet jongeren en volwassenen weerbaarder maken tegen digitale risico’s en misinformatie.
“Wij willen een betere verankering van digitale ethiek: AI-ethiek, het begrijpen van algoritmes, mediawijsheid en cyberveiligheid in funderend en vervolgonderwijs en bibliotheken.”
NSC vindt het vergroten van digitale vaardigheden essentieel voor zowel jongeren als volwassenen, om iedereen weerbaar te maken in een steeds digitalere samenleving. Ze willen digitale vaardigheden structureel opnemen in het onderwijs vanaf de basisschool en investeren in educatie voor volwassenen via onder andere bibliotheken. Ook wordt extra aandacht besteed aan het aanpakken van laaggeletterdheid en het ondersteunen van bedrijven en werknemers bij digitale bijscholing.
NSC pleit voor het aanleren van digitale vaardigheden vanaf de basisschool en het beschikbaar maken van educatie voor volwassenen en bedrijven, zodat iedereen kan meekomen in de digitale samenleving. Dit moet bijdragen aan weerbaarheid tegen digitale risico’s en het verkleinen van de digitale kloof.
“Al vanaf de basisschool moet er aandacht zijn voor digitale vaardigheden. Ook voor volwassenen en bedrijven moet educatie beschikbaar zijn, onder meer via openbare bibliotheken, om de digitale vaardigheden te vergroten.”
“Samen met de bibliotheken en maatschappelijke organisaties geven we een (financiële) impuls aan de aanpak van laaggeletterdheid en verbeteren van digitale vaardigheden onder volwassenen, van alle leeftijden.”
Naast vaardigheden benadrukt NSC het belang van digitale geletterdheid – het kritisch en bewust omgaan met digitale technologie – voor alle burgers. Dit is nodig om mensen weerbaar te maken tegen digitale risico’s zoals privacyproblemen en misinformatie.
“Aandacht voor digitale geletterdheid bij burgers.”
De VVD ziet digitale vaardigheden als essentieel voor zowel onderwijsprofessionals, leerlingen als volwassenen om mee te kunnen in een steeds digitaler wordende samenleving en economie. De partij wil investeren in het versterken van digitale vaardigheden in het onderwijs en bij volwassenen, met speciale aandacht voor digitale veiligheid en het trainen van onderwijsprofessionals. Concrete voorstellen zijn onder andere het trainen van leraren en volwassenen in digitale vaardigheden en het borgen van digitale veiligheid op scholen.
De VVD vindt het belangrijk dat onderwijsprofessionals continu worden bijgeschoold in digitale vaardigheden, zodat zij leerlingen goed kunnen voorbereiden op de digitale samenleving. Dit is nodig vanwege de snelle technologische ontwikkelingen en de toenemende digitale dreigingen.
“Ook trainen we onderwijsprofessionals beter in digitale vaardigheden.”
“Continue professionele ontwikkeling wordt verplicht, zodat alle leraren bekend zijn met nieuwe (technologische) ontwikkelingen. Daarbij ondersteunen we leraren met bijvoorbeeld het expertisepunt digitale geletterdheid.”
De VVD erkent dat niet alleen jongeren, maar ook volwassenen hun digitale vaardigheden moeten blijven ontwikkelen om volwaardig mee te kunnen doen op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Daarom worden bestaande programma’s voortgezet om deze vaardigheden te versterken.
“We zetten de huidige programma’s, zoals ‘Tel mee met taal’, en maatregelen om taal- reken- en digitale vaardigheden van volwassenen te versterken zetten we voort.”
DENK benoemt het belang van digitale veiligheid en privacy, maar het verkiezingsprogramma bevat geen concrete voorstellen of standpunten die direct gericht zijn op het versterken van digitale vaardigheden bij burgers, jongeren of specifieke doelgroepen. De partij focust vooral op digitale mensenrechten, privacybescherming en het veilig houden van digitale infrastructuur, zonder expliciet beleid of maatregelen voor het aanleren of verbeteren van digitale vaardigheden.
DENK richt zich op het beschermen van burgers tegen machtsmisbruik door technologie, het waarborgen van privacy en het versterken van digitale infrastructuur. Dit beleid adresseert vooral de risico’s van digitalisering, maar noemt niet expliciet het bevorderen van digitale vaardigheden als middel om burgers weerbaarder te maken.
“Er moet meer geïnvesteerd worden in digitale veiligheid. We moeten ook inzetten op onafhankelijkheid van onze systemen van andere landen en grote bedrijven.”
“Wij willen extra ondersteuning voor kleine organisaties om hun digitale beveiliging op orde te krijgen. De overheid investeert in een veilige digitale infrastructuur en de bescherming van persoonsgegevens.”
FVD erkent het belang van digitale vaardigheden vooral in het beroepsonderwijs, waar het integratie van nieuwe technologieën en AI wil bevorderen om jongeren voor te bereiden op de arbeidsmarkt van de toekomst. Het programma bevat echter weinig concrete voorstellen voor brede digitale vaardigheden in het onderwijs; de focus ligt primair op het praktisch leren omgaan met moderne digitale tools binnen vakopleidingen.
FVD wil dat beroepsopleidingen jongeren voorbereiden op een arbeidsmarkt waarin digitale technologie en kunstmatige intelligentie steeds belangrijker worden. Door deze technologieën te integreren in het vakonderwijs, moeten vakmensen leren werken met moderne digitale tools, zodat hun positie op de arbeidsmarkt wordt versterkt en ze toekomstbestendig zijn.
“We integreren nieuwe technologie en AI in beroepsopleidingen, zodat vakmensen leren werken met moderne tools en hun positie op de arbeidsmarkt wordt versterkt.”
“Ook de opkomst van kunstmatige intelligentie maakt de herwaardering van vakmanschap urgent. Spoedig zal AI veel administratieve banen vervangen, maar voorlopig zien wij computers nog geen hamer vasthouden, geen lasnaad leggen of patiënt verzorgen.”
Het PVV-verkiezingsprogramma noemt "digitale vaardigheden" nergens expliciet en doet geen concrete voorstellen om digitale geletterdheid of digitale vaardigheden te bevorderen in het onderwijs of elders. De partij legt de nadruk op het herstel van traditionele basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen, en wijst onderwijsvernieuwingen af. Er zijn geen standpunten of beleidsmaatregelen opgenomen die specifiek gericht zijn op het verbeteren van digitale vaardigheden.
Het PVV-programma bevat geen concrete voorstellen of standpunten over digitale vaardigheden. De partij richt zich uitsluitend op traditionele basisvaardigheden en noemt digitale geletterdheid of digitale vaardigheden niet als aandachtspunt of beleidsdoel.
“Wij willen geen onderwijsvernieuwingen meer. Wij willen terug naar het gestructureerde onderwijs van weleer – met leraren die duidelijk uitleggen, begeleiden en controleren. Geen onderwijs over gender, klimaat of andere linkse indoctrinatie, maar terug naar de basisvaardigheden: rekenen, taal, geschiedenis.”
“Herstel van basisvaardigheden: leer kinderen lezen, schrijven en rekenen”
De Partij voor de Dieren vindt het essentieel dat digitale vaardigheden, inclusief kritisch denken en mediawijsheid, een grotere rol krijgen in het onderwijs. Ze willen investeren in digitale geletterdheid van burgers en leerlingen, met speciale aandacht voor de ethische aspecten van AI en digitale weerbaarheid, zodat iedereen veilig en bewust kan omgaan met digitale technologieën.
De PvdD wil dat leerlingen leren omgaan met digitale technologieën, nepnieuws herkennen en kritisch informatie beoordelen. Ze benadrukken het belang van digitale vaardigheden, inclusief de ethische aspecten van AI, en willen deze structureel opnemen in het curriculum om jongeren weerbaar te maken in de digitale samenleving.
“Kritisch denken, digitale vaardigheden (inclusief de ethische aspecten van AI en digitale weerbaarheid) en mediawijsheid krijgen een grotere rol in het curriculum. Zo leren leerlingen onder andere nepnieuws herkennen en kritisch omgaan met informatie.”
De partij ziet digitale geletterdheid als een noodzakelijke randvoorwaarde voor digitale inclusie en veiligheid. Ze willen investeren in het vergroten van het cyberbewustzijn en de digitale vaardigheden van alle burgers, zodat zij zich kunnen weren tegen digitale criminaliteit en buitenlandse beïnvloeding.
“Er wordt geïnvesteerd in voldoende cyberbewustzijn en dus digitale geletterdheid van burgers. Daarnaast zetten we ons actief in om burgers te helpen digitale criminaliteit, zoals identiteitsfraude en -diefstal, en buitenlandse beïnvloeding te herkennen en zich ertegen te weren.”
De SP vindt het belangrijk dat iedereen kan meedoen in de digitale samenleving, maar wil voorkomen dat digitalisering leidt tot uitsluiting of tweedeling. Daarom investeert de partij in het toegankelijk maken van digitale basiskennis en vaardigheden voor iedereen, terwijl er altijd een niet-digitaal alternatief blijft bestaan voor wie dat nodig heeft.
De SP wil dat iedereen de kans krijgt om digitale vaardigheden te ontwikkelen, zodat niemand wordt buitengesloten door digitalisering. Tegelijkertijd moet er altijd een alternatief blijven voor mensen die niet digitaal mee kunnen of willen doen, om sociale tweedeling te voorkomen.
“Wanneer de overheid digitaliseert, blijft er een nietdigitaal alternatief over voor wie niet kan of wil meegaan in digitalisering. Tegelijkertijd investeren we mogelijkheden voor mensen om digitale basiskennis en vaardigheden op te doen.”
De SP ziet digitale vaardigheden en veilig online gedrag als onderdeel van de basiskennis die op scholen moet worden aangeboden, zodat kinderen goed voorbereid zijn op de moderne samenleving.
“Op scholen is aandacht en ruimte voor seksuele voorlichting, met aandacht voor respect voor elkaar, het aangeven en herkennen van grenzen, voorbehoedsmiddelen, zwangerschap en veilig online gedrag.”
De ChristenUnie vindt digitale vaardigheden essentieel voor volwaardige deelname aan de samenleving en ziet digitale geletterdheid als een basisvaardigheid naast lezen, schrijven en rekenen. Ze pleiten voor structurele aandacht voor digitale vaardigheden in het onderwijs, zodat kinderen en jongeren goed voorbereid zijn op een steeds digitaler wordende wereld. Tegelijkertijd benadrukken ze dat onderwijs meer is dan alleen het aanleren van vaardigheden.
De ChristenUnie beschouwt digitale vaardigheden als een onmisbaar onderdeel van de basisvorming op school, gelijkwaardig aan lezen, schrijven en rekenen. Dit is nodig om kinderen en jongeren zelfstandig en betrokken te laten opgroeien in een digitale samenleving. De partij benadrukt het belang van rust en ruimte voor scholen om deze vaardigheden te onderwijzen, zonder overmatige bemoeienis van de politiek.
“Dat begint bij een stevig fundament: lezen, schrijven en rekenen vormen samen met burgerschap en digitale geletterdheid de basis waarop kinderen zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige en betrokken volwassenen. Deze vaardigheden zijn essentieel om volwaardig mee te kunnen doen in een steeds veranderende samenleving.”
JA21 vindt het essentieel dat Nederland investeert in digitale vaardigheden om de arbeidsmarkt klaar te stomen voor de digitale revolutie en om ondernemers te laten profiteren van digitalisering. De partij wil investeren in digitale vaardigheden van werknemers en benadrukt het belang van bijblijven in een snel veranderende technologische wereld.
JA21 ziet het ontwikkelen van digitale vaardigheden als noodzakelijk om de Nederlandse arbeidsmarkt toekomstbestendig te maken en te zorgen dat werknemers kunnen meekomen met technologische ontwikkelingen zoals AI en automatisering. Dit moet bijdragen aan economische groei en het voorkomen van achterstand ten opzichte van andere landen.
“Investeren in digitale vaardigheden. Onze arbeidsmarkt moet klaargestoomd worden voor de nieuwe digitale revolutie waar wij nu middenin zitten. Werknemers moeten bijblijven.”
De SGP erkent dat digitale vaardigheden essentieel zijn voor deelname aan de samenleving en wil dat de overheid extra aandacht besteedt aan mensen die minder digitaal vaardig zijn. Ze pleiten voor toegankelijke overheidsdienstverlening voor deze groep en samenwerking met het bedrijfsleven om kwetsbare burgers te beschermen tegen cybercrime. De partij is kritisch op digitalisering die mensen buitensluit en wil waarborgen dat iedereen kan meekomen.
De SGP vindt dat digitalisering niet mag leiden tot uitsluiting van mensen met beperkte digitale vaardigheden. De overheid moet haar dienstverlening ook voor deze groep goed bereikbaar houden en afspraken maken met het bedrijfsleven om hen te beschermen tegen digitale risico’s.
“Er moet meer aandacht zijn voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. De SGP wil dat de overheid afspraken maakt met het bedrijfsleven om kwetsbare groepen te beschermen tegen cybercrime. Overheidsdienstverlening moet ook voor minder digitaal vaardige burgers goed bereikbaar te zijn.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma