Forum voor Democratie (FVD) is fel tegen de invoering van de digitale euro (CBDC) en ziet deze als een bedreiging voor vrijheid, privacy en nationale soevereiniteit. De partij wil dat Nederland zich ondubbelzinnig verzet tegen elke vorm van digitale euro, uit de eurozone stapt en het recht op cashbetalingen wettelijk waarborgt. FVD stelt dat de digitale euro vooral bedoeld is voor centrale controle en niet voor innovatie of efficiëntie.
FVD verwerpt de digitale euro krachtig en ziet het als een politiek project gericht op centrale controle en beperking van individuele vrijheid. De partij stelt dat de digitale euro programmeerbaar is, waardoor bestedingen van burgers kunnen worden beperkt en privacy wordt aangetast. FVD wil dat Nederland zich ondubbelzinnig verzet tegen elke vorm van Central Bank Digital Currency.
“Forum voor Democratie verwerpt deze ontwikkeling met kracht. Er is geen enkele noodzaak voor de invoering van een digitale euro. Het is een politiek project dat niet draait om innovatie of efficiëntie, maar om meer centrale controle en minder individuele vrijheid.”
“We verzetten ons altijd tegen de invoering van een digitale euro of welke Central Bank Digital Currency dan ook, zodat vrijheid en privacy behouden blijven.”
“We verzetten ons tegen de Digitale Euro (CBDC) en andere systemen die onze vrijheid beperken.”
“We zijn tegen CBDC in elke vorm.”
FVD koppelt het verzet tegen de digitale euro aan het bredere streven om uit de eurozone te stappen en een eigen munt te herintroduceren. Daarnaast wil de partij het recht op cashbetalingen wettelijk vastleggen, omdat cash volgens FVD essentieel is voor vrijheid en privacy en niet kan worden vervangen door digitale alternatieven zoals de digitale euro.
“Wij willen: Uittreden uit de eurozone. We stappen uit de euro, zodat Nederland met een eigen munt weer controle krijgt over de rentevoet, de geldhoeveelheid en de inflatie.”
“Cash geld speelt daarnaast een cruciale rol in het behouden van individuele vrijheid en privacy. Toch wordt contant geld steeds verder ingeperkt door banken en overheid.”
“Cash blijft altijd een wettig betaalmiddel, zonder beperkingen, om anonieme transacties te garanderen.”
FVD waarschuwt dat de digitale euro programmeerbaar is en gebruikt kan worden om bestedingen van burgers te sturen of te beperken, bijvoorbeeld door een CO2-budget of verbod op bepaalde aankopen. De partij noemt dit een directe bedreiging voor privacy en economische onafhankelijkheid.
“Dit behelst een digitaal programmeerbare munt - oftewel: Central Bank Digital Currency (CBDC). Euro-eenheden worden programmeerbaar, wat het mogelijk maakt om een vervaldatum in te stellen op uw (spaar)geld of het uitsluitend besteedbaar te maken aan specifieke producten of diensten.”
“Doordat de Digitale Euro niet meer op te nemen is als cash geld, kan de burger deze beperkingen niet meer omzeilen, waardoor het afdwingen van een persoonlijk CO2-budget eenvoudiger wordt gemaakt en negatieve rentes ook mogelijk worden.”
“Onze vrijheid, privacy en economische onafhankelijkheid mogen nooit worden opgeofferd aan de drang naar macht en centralisatie uit Brussel.”
De SP is uitgesproken tegen de invoering van een digitale euro, vooral als deze in handen is van commerciële banken blijft of de macht van bankiers niet aantast. De partij pleit voor publieke organisatie van het betalingsverkeer, behoud van contant geld en een nationale publieke bank als alternatief. Hun visie is dat monetaire innovatie de macht van financiële instellingen niet mag versterken en dat burgers keuzevrijheid en transparantie moeten behouden.
De SP verzet zich tegen de digitale euro omdat deze volgens hen de macht van bankiers en commerciële banken niet beperkt en het betalingsverkeer niet publiek maakt. Ze zien de digitale euro als een maatregel die vooral de bestaande financiële machtsstructuren in stand houdt, in plaats van het betalingsverkeer democratischer en veiliger te maken voor burgers.
“We zien niets in een digitale euro, die de macht van bankiers onaangetast laat. Het betalingsverkeer en de infrastructuur hiervoor moeten publiek georganiseerd worden.”
“De SP verzet zich tegen meer monetaire bevoegdheden voor de EU. Dat betekent ook dat wij tegen ... de invoering van een digitale euro in handen van commerciële banken.”
In plaats van een digitale euro zoals nu voorgesteld, wil de SP het betalingsverkeer en de infrastructuur publiek organiseren, onder meer via een Nationale Betaal- en Spaarbank. Dit moet zorgen voor meer transparantie, veiligheid en democratische controle, en minder afhankelijkheid van commerciële banken.
BVNL is fel tegen de invoering van de digitale euro en andere vormen van programmeerbaar digitaal geld door centrale banken. De partij wil het gebruik van contant geld waarborgen en stelt expliciet dat er geen Central Bank Digital Currency (CBDC) of digitale euro mag komen, uit zorgen over privacy, staatscontrole en financiële vrijheid.
BVNL verzet zich principieel tegen de invoering van een digitale euro of andere centrale bank digitale valuta, omdat dit volgens de partij leidt tot meer staatscontrole, minder privacy en het risico op programmeerbaar geld waarmee de overheid het uitgavenpatroon van burgers kan sturen. Zij willen het recht op contant geld behouden en geen digitale Europese identiteit of monitoring van financiële transacties.
“BVNL wil dat Nederlanders in vrijheid kunnen leven zonder door de overheid gevolgd te worden. Daarom willen we geen Digitale Europese Identiteit, geen Digitale Euro, geen Central Bank Digital Currency, geen monitoring van financiële transacties boven de honderd euro en het behoud van cash geld.”
“De garantie dat cash geld beschikbaar blijft. Contant geld moet gepind kunnen worden en er moet overal mee betaald kunnen worden. Er komt geen Central Bank Digital Currency (CBDC).”
“De overheid zal geen medewerking verlenen aan het invoeren van programmeerbaar geld. Er komt geen Central Bank Digital Currency (CBDC).”
De Partij voor de Dieren noemt de "digitale euro" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel benadrukt de partij het belang van privacy, digitale soevereiniteit en het behoud van contant geld als betaalmiddel. Concrete voorstellen richten zich op het beschermen van bank- en betaalgegevens en het waarborgen van privacy in het betalingsverkeer.
De PvdD vindt het belangrijk dat contant betalen mogelijk blijft, omdat dit de privacy en onafhankelijkheid van burgers vergroot. Dit standpunt adresseert zorgen over digitale betaalmiddelen, waaronder de digitale euro, die mogelijk minder privacy bieden.
“Contant kunnen betalen blijft mogelijk. Dit vergroot privacy en onafhankelijkheid, en iedereen moet binnen redelijke afstand contant geld kunnen opnemen.”
De partij wil dat bank- en betaalgegevens van burgers strikt vertrouwelijk blijven en verzet zich tegen het delen van deze gegevens met derden zonder expliciete toestemming. Dit standpunt raakt aan de discussie over de digitale euro, waarbij zorgen bestaan over toezicht en toegang tot betaaldata.
De SGP is uitgesproken tegen de invoering van een digitale euro en ziet hierin geen toegevoegde waarde. De partij benadrukt het belang van contant geld en waarschuwt voor een te machtige overheid en verlies van nationale soevereiniteit. Hun belangrijkste concrete voorstel is het wettelijk waarborgen van de acceptatieplicht voor contant geld, terwijl de digitale euro expliciet wordt afgewezen.
De SGP verzet zich principieel tegen de komst van een digitale euro, uit zorgen over overheidsmacht, privacy en het behoud van nationale controle over het geldstelsel. De partij ziet de digitale euro als onnodig en potentieel risicovol voor burgerrechten en financiële autonomie.
“De SGP is daarom tegen het invoeren van een Europees digitaal paspoort en een digitale euro.”
“Een digitale euro is daarentegen niet nodig.”
De SGP vindt het behoud van contant geld essentieel voor toegankelijkheid en privacy, en wil dit wettelijk beschermen. De partij ziet de digitale euro niet als een noodzakelijk alternatief en pleit juist voor het versterken van de positie van contant geld.
“Er komt, op initiatief van de SGP, reeds een acceptatieplicht van contant geld. Deze moet zo snel mogelijk ingevoerd worden, zonder onnodige uitzonderingen. Een digitale euro is daarentegen niet nodig.”
BBB is kritisch over de invoering van een digitale euro en verzet zich expliciet tegen programmeerbare digitale valuta die de financiële privacy en bewegingsvrijheid van burgers kunnen beperken. De partij benadrukt het belang van keuzevrijheid, privacy en het behoud van contant geld als alternatief voor digitale betaalmiddelen.
BBB wijst het idee van een programmeerbare digitale euro af, omdat dit de financiële privacy en bewegingsvrijheid van burgers in gevaar kan brengen. De partij ziet hierin een risico op controle en inperking van individuele vrijheden, en pleit daarom voor het behoud van alternatieven zoals contant geld.
“Geen programmeerbaar digitaal geld. BBB wil geen programmeerbare digitale valuta die financiële privacy en bewegingsvrijheid beperkt.”
BBB vindt het belangrijk dat burgers altijd de mogelijkheid houden om met contant geld te betalen, juist als tegenwicht tegen de opkomst van digitale betaalmiddelen zoals de digitale euro. Dit waarborgt volgens de partij keuzevrijheid, zelfstandigheid en privacy, vooral voor kwetsbare groepen.
“BBB wil het recht op contant betalen behouden voor keuzevrijheid, zelfstandigheid en privacy.”
NSC staat positief tegenover de invoering van een digitale euro, mits deze duidelijke voordelen biedt voor bedrijven en consumenten, zoals betaalbare en transparante betaalopties. Tegelijkertijd benadrukt NSC het belang van privacy, anonimiteit en het behoud van contant geld als wettelijk betaalmiddel. De partij wil dat de digitale euro een aanvulling is, geen vervanging, en dat privacy en keuzevrijheid van burgers gewaarborgd blijven.
NSC vindt dat de digitale euro alleen moet worden ingevoerd als deze daadwerkelijk voordelen oplevert voor bedrijven en consumenten, zoals lagere kosten en meer transparantie. Tegelijkertijd moet de digitale euro privacy waarborgen, vergelijkbaar met contant geld, en mag deze niet leiden tot het verdwijnen van contant geld. De partij ziet de digitale euro als een middel om de dominantie van niet-Europese betaalpartijen te doorbreken, maar stelt strikte voorwaarden aan privacy en keuzevrijheid.
“Een digitale euro moet duidelijke toegevoegde waarde bieden aan bedrijven en consumenten, door betaalbare, toegankelijke en transparante betaalopties door heel Europa mogelijk te maken. Het is mogelijk een tegenwicht tegen de dominantie van creditcardmaatschappijen en niet-Europese partijen in het digitale geldverkeer, die nog vaak gebruik maken van niet-transparante en onnodig hoge tarieven aan het mkb.”
“Digitaal geld moet, net als contant geld, de optie tot anonieme besteding hebben. De introductie van de digitale euro moet samengaan met de wettelijke verankering van contant geld als geaccepteerd betaalmiddel.”
Volt is voorstander van de invoering van een digitale euro, mits deze voldoet aan strenge eisen op het gebied van privacy, non-programmeerbaarheid en monetaire veiligheid. De partij ziet de digitale euro als essentieel voor het waarborgen van Europese monetaire en digitale soevereiniteit en als tegenwicht tegen de digitale valuta van grote technologiebedrijven en andere grootmachten. Volt pleit voor een ambitieuze, geopolitieke strategie rondom de digitale euro, zodat Europa zijn eigen regels en waarden kan beschermen in het digitale tijdperk.
Volt wil een digitale euro invoeren om de monetaire en digitale soevereiniteit van de EU te behouden en Europa minder afhankelijk te maken van buitenlandse grootmachten en big tech. Daarbij stelt Volt duidelijke eisen aan privacy, non-programmeerbaarheid en monetaire veiligheid, en vraagt om een ambitieuze, geopolitieke strategie voor de invoering. Het doel is om Europese waarden te beschermen en de invloed van de EU op het wereldtoneel te vergroten.
“Volt is voorstander van het invoeren van een digitale euro om de monetaire en digitale soevereiniteit van onze EU te behouden. Privacy, non-programmeerbaarheid en monetaire veiligheidskaders zijn hierbij vereisten. Om tegenwicht te bieden aan de digitale valuta van big tech en andere grootmachten, pleiten we in Europees verband voor een ambitieuze, geopolitieke strategie achter de invoering van de digitale euro.”
Volt ziet de digitale euro als onderdeel van een bredere strategie om de euro te versterken als internationale munt en zo de onafhankelijkheid en invloed van Europa te vergroten. Door digitalisering en een sterkere euro kan de EU haar eigen regels stellen en haar waarden wereldwijd uitdragen.
“De EU bouwt daarom aan een sterkere euro, ook digitaal. Met één munt, één begroting, één minister van Financiën en één economie maken we onze eigen regels en beschermen we onze belangen en waarden. Zo staan we sterker tegenover grote spelers zoals China en de Verenigde Staten.”
De ChristenUnie is kritisch over het huidige voorstel voor een digitale euro en ziet hierin vooral risico’s, met name op het gebied van privacy. Zij vinden het voorstel overbodig en benadrukken dat er onvoldoende probleem is dat hiermee wordt opgelost.
De ChristenUnie verwerpt het huidige voorstel voor een digitale euro omdat zij het zien als een oplossing zonder duidelijk probleem en maken zich vooral zorgen over privacywaarborgen. Hun standpunt is dat de risico’s niet opwegen tegen de vermeende voordelen.
“Het huidige voorstel voor een digitale euro is een oplossing op zoek naar een probleem, waar de ChristenUnie vooral bezwaren tegen heeft (bijvoorbeeld als het gaat om privacywaarborgen).”
JA21 is uitgesproken tegen de invoering van een digitale euro en een digitale Europese identiteit. De partij ziet dit als een ongewenste uitbreiding van Europese macht en pleit voor het behoud van nationale soevereiniteit op financieel gebied. JA21 wil dat Nederland zich verzet tegen de komst van de digitale euro en verdere centralisering van financiële controle in Brussel.
JA21 verzet zich principieel tegen de introductie van een digitale euro, omdat dit wordt gezien als een stap richting meer Europese centralisatie en verlies van nationale controle over het monetaire systeem. De partij koppelt dit standpunt aan bredere zorgen over soevereiniteit en de uitbreiding van Europese bevoegdheden.
“Geen invoering van een digitale euro en geen digitale Europese identiteit.”
De PVV is uitgesproken tegen de invoering van de digitale euro. Zij zien dit als een ongewenste uitbreiding van Europese macht en willen dat Nederland zich hiertegen verzet en geen verdere stappen richting Europese integratie zet.
De PVV verzet zich principieel tegen de komst van een digitale euro, omdat zij dit zien als een bedreiging voor de nationale soevereiniteit en een verdere centralisatie van macht bij de Europese Unie. Volgens de partij moet Nederland zijn vetorecht gebruiken om de invoering van de digitale euro te blokkeren en geen bevoegdheden of financiële instrumenten aan Brussel afstaan.
“Geen eurobonds, geen Europese belastingen, geen digitale euro”
De VVD is zeer terughoudend over de invoering van een digitale euro (digitale munt/CBDC). De partij stelt strikte voorwaarden: privacy van gebruikers moet volledig gewaarborgd zijn, betalingen mogen niet naar individuen te herleiden zijn, en de overheid mag geen sturende of beperkende rol spelen in bestedingen, behalve bij gerichte criminele opsporing.
De VVD accepteert een digitale euro alleen als deze aan strenge privacy- en vrijheidsvoorwaarden voldoet. De partij vreest dat de overheid via een digitale munt te veel controle krijgt over individuele bestedingen en wil voorkomen dat betalingen traceerbaar zijn naar personen. Alleen bij criminele opsporing mag er een uitzondering zijn.
“De VVD is terughoudend over de invoering van een digitale munt (CBDC). Invoering daarvan is voor de VVD pas bespreekbaar als de digitale munt technisch en juridisch zo is ingericht dat privacy gewaarborgd is, betalingen niet traceerbaar zijn naar individuen, en de overheid geen sturende of beperkende rol kan spelen in bestedingen, met uitzondering bij gerichte criminele opsporing.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma