Forum voor Democratie (FVD) verzet zich krachtig tegen de invoering van een Europese Digital ID en soortgelijke digitale identificatiesystemen, omdat deze volgens de partij de anonimiteit en privacy van burgers ernstig bedreigen. FVD wil dat Nederland geen Europese digitale identiteit accepteert, anonimiteit op internet waarborgen en centrale digitale controlesystemen voorkomen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het expliciet afwijzen van de Europese Digital ID, het beschermen van anoniem internetgebruik en het wettelijk vastleggen van deze vrijheden.
FVD beschouwt de Europese Digital ID als een bedreiging voor privacy en individuele vrijheid, omdat het leidt tot centrale controle en het vrijwel onmogelijk maakt om anoniem gebruik te maken van het internet. De partij wil daarom dat Nederland zich ondubbelzinnig verzet tegen de invoering van een Europese digitale identiteit en soortgelijke systemen.
“We verzetten ons tegen een Europese digitale identiteit, zodat Nederlanders niet in een centraal controlesysteem terechtkomen.”
“Geen Europese Digital ID”
“We accepteren geen Europese Digitale Identiteit.”
“We verzetten ons tegen digitale surveillance, zoals de Sleepwet of Digital ID, en beschermen vrije meningsuiting met een anti-censuurwet.”
FVD vindt anonimiteit op internet essentieel voor een vrije samenleving en verzet zich tegen verplichte identiteitskoppeling aan online accounts. De partij ziet het waarborgen van anonimiteit als bescherming tegen machtsmisbruik en censuur, en als voorwaarde voor het vrij delen van kennis en meningen.
“We maken anonimiteit de norm. We verzetten ons tegen verplichte identiteitskoppeling aan accounts, zodat iedereen zonder angst kennis kan vergaren en meningen kan uiten.”
“Forum voor Democratie vindt anonimiteit een essentieel onderdeel van een vrije samenleving: het stelt burgers in staat ongeremd en in vrijheid kennis te vergaren, meningen te delen en zich te beschermen tegen machtsmisbruik.”
FVD verwerpt het registreren van biometrische data van internetgebruikers, omdat dit de anonimiteit online verder ondermijnt en de privacy van burgers in gevaar brengt.
“We weigeren voorstellen om biometrische data van internetgebruikers op te slaan, zodat anonimiteit online gewaarborgd blijft.”
DENK benoemt "Digital ID" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma. Wel pleit de partij voor sterke waarborgen rond digitale mensenrechten, privacy en bescherming van persoonsgegevens, met nadruk op transparantie en toezicht op digitale systemen en algoritmen. Concrete voorstellen richten zich op het verbieden van discriminerende algoritmen, het versterken van de Autoriteit Persoonsgegevens en het investeren in digitale veiligheid, maar een direct standpunt over digitale identiteitsbewijzen ontbreekt.
DENK wil de privacy van burgers online beter beschermen en pleit voor streng toezicht op het gebruik van persoonsgegevens en algoritmen, mede om discriminatie en machtsmisbruik te voorkomen. Dit raakt aan de randvoorwaarden voor elk Digital ID-systeem, maar een expliciet standpunt vóór of tegen Digital ID wordt niet ingenomen.
“Wij willen inzetten op betere waarborgen van de online privacy. Dat betekent dat handel in persoonsgegevens aan banden wordt gelegd en de macht van de bigtech bedrijven Europees moet worden ingeperkt.”
“Sterker toezicht door de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP krijgt extra middelen, bredere bevoegdheden en diepgaande expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie.”
“Er komt een algoritmewet. In deze wet worden waarborgen voor mensenrechten bij algoritmen verplicht. Het gebruik van afkomstgerelateerde kenmerken in algoritmen en risicoprofielen wordt verboden.”
“Algoritmes worden transparant. Er komt een verplicht algoritmeregister, dat geldt voor zowel overheden als bedrijven die algoritmen inzetten.”
“Wij willen extra ondersteuning voor kleine organisaties om hun digitale beveiliging op orde te krijgen. De overheid investeert in een veilige digitale infrastructuur en de bescherming van persoonsgegevens.”
Volt wil de digitale identiteit in Nederland en de EU fundamenteel vernieuwen door DigiD en de Europese Digital Identity Wallet te vervangen door een biometrisch systeem op publieke, transparante infrastructuur. Ze pleiten voor één digitale identiteit waarmee burgers veilig bij alle overheidsdiensten kunnen inloggen, met privacy, interoperabiliteit en zeggenschap voorop. Volt benadrukt dat burgers eigenaar moeten blijven van hun identiteit en dat alternatieven voor niet-digitale burgers behouden blijven.
Volt wil DigiD en de Europese Digital Identity Wallet vervangen door een biometrisch identificatiesysteem dat draait op publieke, transparante infrastructuur. Dit moet de zeggenschap van burgers en overheden over toegang, beveiliging en datastromen waarborgen, met privacy-by-design als uitgangspunt.
“We verbeteren de digitale identiteit binnen de EU door zowel de Nederlandse DigiD als de Europese Digital Identity Wallet te vervangen door biometrische identificatie op publieke, transparante infrastructuur. Alleen dan behouden burgers en overheden zeggenschap over toegang, beveiliging en datastromen. Daarbij staan interoperabiliteit (uitwisselbaarheid van informatie), open standaarden en privacy-by-design centraal.”
Volt streeft naar één digitale identiteit waarmee burgers veilig kunnen inloggen bij alle overheidsdiensten, zorg, onderwijs en private diensten zoals banken. Dit moet het gebruiksgemak vergroten en herhaald invullen van gegevens voorkomen, terwijl burgers controle houden over hun data.
“Er komt één digitale identiteit waarmee je veilig kunt inloggen bij alle overheidsdiensten. Er komt één plek waar al je gegevens veilig bewaard worden, zodat je nooit meer dezelfde informatie hoeft in te vullen. Het is een systeem waarbij de overheid jouw gegevens niet steeds opnieuw opvraagt, maar deze - met jouw toestemming - deelt tussen verschillende instanties.”
“DigiD-Plus: er komt één digitale identiteit voor overheid, zorg, onderwijs en private diensten zoals banken.”
Volt benadrukt dat iedere burger eigenaar moet blijven van zijn of haar eigen identiteit, ook in de digitale wereld. Ze willen imitatie van persoonsgelijkheid met deepfakes verbieden en volgen hierin het Deense voorbeeld.
“Volt vindt dat iedere burger eigenaar is over zijn of haar eigen identiteit. Daarom volgen we het Deense voorbeeld dat het imiteren van persoonsgelijkheid met deepfakes verbiedt.”
Volt wil dat digitale identiteit en dienstverlening toegankelijk blijven voor iedereen, inclusief mensen die niet digitaal vaardig zijn. Persoonlijke hulp, telefonische dienstverlening en fysieke loketten blijven bestaan als alternatief.
“Er zijn alternatieven voor niet-digitale burgers. Telefonische dienstverlening en fysieke loketten blijven bestaan voor wie dat nodig heeft.”
50PLUS erkent het belang van digitale identificatie voor toegang tot overheidsdiensten, maar benadrukt dat digitale systemen altijd toegankelijk moeten blijven voor ouderen en digibeten. Zij pleiten voor papieren alternatieven, begrijpelijke communicatie en bescherming tegen digitale risico’s zoals identiteitsdiefstal. Het programma bevat geen expliciet beleid voor een centrale "Digital ID", maar focust op inclusie en veiligheid bij digitale identificatieprocessen.
50PLUS wil voorkomen dat ouderen en mensen met beperkte digitale vaardigheden worden buitengesloten door digitalisering van identificatie en overheidsdiensten. Zij eisen dat er altijd een papieren, telefonische of fysieke balie-optie blijft naast digitale identificatiemiddelen zoals DigiD.
“Overheidsdiensten en facilitaire bedrijven bieden ouderen en gehandicapten die moeite hebben met digitale formulieren, een papieren alternatief.”
“Overheidsdiensten en maatschappelijke organisaties (zoals DigiD, MijnOverheid, zorgportalen) zijn altijd ook bereikbaar via post, telefoon of fysieke balie.”
50PLUS maakt zich zorgen over de risico’s van digitale identificatie, zoals identiteitsdiefstal en online oplichting, en wil dat de overheid extra maatregelen neemt om ouderen te beschermen.
“Digitale privacy- en veiligheidsmaatregelen beschermen ouderen tegen online oplichting en identiteitsdiefstal.”
Om misbruik en identiteitsfraude te voorkomen, wil 50PLUS het gebruik van anonieme digitale accounts verbieden of sterk beperken.
“Anonieme accounts worden verboden of in ieder geval sterk beperkt.”
De Partij voor de Dieren is kritisch over het gebruik en de uitbreiding van digitale identificatiemiddelen (Digital ID) en pleit voor maximale privacybescherming, vrijwilligheid en het beperken van identificatieverplichtingen. Zij willen onnodige geslachtsaanduidingen op ID-kaarten schrappen, de identificatieplicht afschaffen en waarborgen dat toegang tot zorg en overheidsdiensten nooit afhankelijk wordt van digitale ID-systemen zoals DigiD.
De PvdD wil de identificatieplicht afschaffen en het gebruik van ID-controles beperken tot strikt noodzakelijke situaties, om privacy en grondrechten te beschermen. Zij vinden dat burgers niet onnodig gecontroleerd of geregistreerd mogen worden op basis van hun identiteit, zeker niet bij vreedzame demonstraties of zonder verdenking van een strafbaar feit.
“We schaffen de identificatieplicht af en de politie houdt geen gegevens bij van mensen die niet verdacht worden van een strafbaar feit.”
“ID-controles van vreedzame demonstranten zijn in strijd met het demonstratierecht, het recht op privacy en het recht op gegevensbescherming. In de instructies wordt duidelijk gemaakt dat ID-controles tijdens demonstraties alleen mogen bij verdenking van een strafbaar feit.”
De partij wil dat persoonlijke kenmerken, zoals geslachtsaanduiding, niet langer onnodig op identiteitsbewijzen worden vermeld. Dit is bedoeld om privacy te vergroten en discriminatie te voorkomen.
“Daarnaast verdwijnt de onnodige geslachtsaanduiding op de Nederlandse ID-kaart.”
PvdD vindt dat toegang tot zorg en overheidsdiensten nooit afhankelijk mag zijn van het bezit of gebruik van digitale identificatiemiddelen zoals DigiD of een smartphone. Dit waarborgt inclusiviteit en voorkomt digitale uitsluiting.
“Zorg mag nooit afhangen van het hebben van een smartphone, laptop of DigiD.”
De SP is kritisch over digitale identificatie en digitalisering door de overheid: mensen moeten altijd de keuze houden om offline te leven en mogen niet worden gedwongen tot digitale identificatie of digitale dienstverlening. De partij eist dat er altijd een niet-digitaal alternatief blijft voor overheidsdiensten en dat privacy en autonomie van burgers centraal staan.
De SP vindt dat digitalisering niet mag leiden tot uitsluiting of dwang; burgers moeten niet verplicht worden tot digitale identificatie of digitale interactie met de overheid. Dit standpunt komt voort uit zorgen over privacy, digitale ongelijkheid en het recht op een offline leven.
“Wanneer de overheid digitaliseert, blijft er een nietdigitaal alternatief over voor wie niet kan of wil meegaan in digitalisering.”
“Iedereen heeft recht om ook offline te kunnen leven, en de overheid moet dat mogelijk maken. We zorgen ervoor dat iedereen die dat wil digitaal kan meedoen, maar bieden ook alternatieven voor wie dat niet wil.”
De SP benadrukt dat digitale identificatie en leeftijdsverificatie nooit mogen leiden tot onnodige opslag van persoonsgegevens. Privacybescherming en dataminimalisatie zijn leidend, ook bij digitale ID-toepassingen.
De VVD wil een gebruiksvriendelijke, centrale digitale toegang tot overheidsdiensten waarbij burgers hun gegevens slechts één keer hoeven aan te leveren en op één plek kunnen inloggen. Ze pleiten voor uitbreiding van MijnOverheid.nl als digitale ID-omgeving, met als doel veiligheid, efficiëntie en gemak voor burgers te vergroten. Privacy en toegankelijkheid staan centraal, maar concrete voorstellen over een bredere digitale identiteit blijven beperkt tot deze centrale overheidsomgeving.
De VVD streeft naar een centrale digitale toegangspoort voor alle overheidsdiensten, zodat burgers hun persoonsgegevens slechts één keer hoeven aan te leveren en op één plek kunnen inloggen. Dit moet leiden tot meer veiligheid, lagere kosten en meer gebruiksgemak. De uitbreiding van MijnOverheid.nl wordt hierbij als oplossing genoemd, waarmee de VVD inzet op een digitale ID-omgeving voor interactie met de overheid.
“Nederlanders hoeven dezelfde informatie nooit meer dan één keer bij de overheid aan te leveren en loggen op één plek in. In plaats van een wildgroei aan loketten, kan het starten van een bedrijf, het doorgeven van een adreswijziging en het inzien van je AOW dan op één plek geregeld worden. Hiervoor breiden we bijvoorbeeld MijnOverheid.nl uit.”
“Overheidsdiensten gebruiken persoonsgegevens die in deze omgeving staan en mogen dit niet dubbel uitvragen. Dit is veiliger, goedkoper en gebruiksvriendelijker.”
De VVD benadrukt dat digitale systemen, waaronder de digitale ID-omgeving, voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk moeten zijn, met speciale aandacht voor mensen met een beperking en voor wie digitale communicatie lastig is. Dit moet digitale inclusie bevorderen en voorkomen dat mensen worden buitengesloten.
“We zorgen dat telefonische en fysieke loketten altijd beschikbaar zijn voor mensen die daar de voorkeur aan geven, en zorgen dat digitale systemen voor iedereen begrijpelijk zijn. De hele overheid communiceert in begrijpelijke taal voor mensen thuis, niet alleen in begrijpelijke taal voor de overheid zelf. Websites en apps van de overheid moeten goed toegankelijk zijn voor blinden en slechtzienden of anderen met een beperking.”
“We zorgen voor digitale inclusie door mensen te helpen die moeite hebben met een digitaliserende samenleving.”
BBB wil binnen de EU werken aan een uniforme, privacyvriendelijke digitale verificatiestandaard voor leeftijds- en identiteitsverificatie op sociale media, vooral ter bescherming tegen deepfakes, online fraude en identiteitsmisbruik. De partij benadrukt dat digitale identificatie privacy moet waarborgen en niet mag leiden tot ongewenste surveillance of beperking van autonomie. Concrete voorstellen richten zich op Europese samenwerking en het beschermen van kwetsbare groepen.
BBB pleit voor een Europees, uniform en privacyvriendelijk systeem voor digitale leeftijds- en identiteitsverificatie op sociale mediaplatforms, met als doel bescherming tegen identiteitsfraude, deepfakes en online misbruik. Dit systeem moet een consistent kenmerk bieden voor accounts van bedrijven, politici, media en instellingen, zonder de privacy van gebruikers te schaden.
“Nederland gaat zich binnen de EU inzetten op een uniform en privacyvriendelijk leeftijdsverificatiesysteem dat apps zoals sociale media binnen de EU moeten hanteren om de veiligheid van persoonlijke data te garanderen.”
“Nederland moet met de EU aan een uniforme digitale verificatiestandaard werken die leidt tot een consistent kenmerk dat op alle sociale mediaplatforms wordt getoond voor accounts van bedrijven, politici, media en instellingen.”
Hoewel niet direct over Digital ID, spreekt BBB zich expliciet uit tegen digitale systemen die financiële privacy en bewegingsvrijheid kunnen beperken, waarmee ze hun algemene zorg over digitale identificatie en privacy onderstrepen.
“BBB wil geen programmeerbare digitale valuta die financiële privacy en bewegingsvrijheid beperkt.”
BIJ1 is kritisch over verplichte identificatie en pleit voor het minimaliseren van dataverzameling door de overheid, met een sterke nadruk op privacy en het beperken van repressieve ID-controles. Het programma bevat geen expliciet beleid voor een digitale identiteit ("Digital ID"), maar stelt wel concrete maatregelen voor om ID-verplichtingen te beperken en privacy te beschermen.
BIJ1 wil de verplichting om een identiteitsbewijs te tonen afschaffen en ID-controles door de politie sterk beperken, vooral bij demonstraties. Dit is bedoeld om repressie, discriminatie en onnodige surveillance tegen te gaan, en om de privacy van burgers te waarborgen.
“Onnodige, repressieve verplichtingen en verboden, zoals de verplichting een ID te kunnen tonen en het verbod op gezichtsbedekkende kleding, worden afgeschaft.”
“ID-controles tijdens vreedzame demonstraties mogen niet meer worden uitgevoerd zonder wettige bevoegdheid om een identiteitsbewijs te vorderen. De politie wordt verplicht om de ID-controles die ze wel uitvoeren, te registreren.”
BIJ1 wil dat de overheid en justitie alleen het strikt noodzakelijke aan persoonsgegevens verzamelen, met streng toezicht door privacywaakhonden. Dit standpunt adresseert zorgen over privacy en de risico’s van grootschalige digitale identificatie en dataverzameling.
“Alle dataverzameling door overheid en justitie wordt geminimaliseerd tot het absoluut noodzakelijke, en er komt altijd streng toezicht van privacywaakhonden.”
BVNL is fel tegen de invoering van een Digitale Europese Identiteit (Digital ID) en pleit voor het behoud van privacy en keuzevrijheid van burgers. De partij verzet zich tegen elke vorm van digitale identificatieplicht, vooral als deze door de overheid wordt opgelegd, en wil dat burgers altijd offline toegang tot essentiële diensten behouden.
BVNL verzet zich expliciet tegen de invoering van een Digitale Europese Identiteit (Digital ID), omdat zij dit zien als een bedreiging voor de privacy en vrijheid van burgers. De partij wil voorkomen dat de overheid burgers digitaal kan volgen of controleren via een centrale digitale identiteit.
“BVNL wil dat Nederlanders in vrijheid kunnen leven zonder door de overheid gevolgd te worden. Daarom willen we geen Digitale Europese Identiteit, geen Digitale Euro, geen Central Bank Digital Currency, geen monitoring van financiële transacties boven de honderd euro en het behoud van cash geld.”
BVNL is tegen elke vorm van verplichte digitale identificatie voor het gebruik van social media of andere digitale diensten. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over privacy, vrijheid van meningsuiting en het voorkomen van overheidscontrole op het digitale leven van burgers.
“Er komt geen identificatieplicht voor het gebruik van social media.”
BVNL vindt dat burgers altijd het recht moeten behouden op een offline leven en dat essentiële maatschappelijke diensten toegankelijk moeten blijven zonder digitale identificatie. Dit voorkomt uitsluiting van mensen die geen digitale ID willen of kunnen gebruiken.
“Dat het recht behouden blijft op een offline leven en offline toegang tot essentiële maatschappelijke diensten gewaarborgd blijft.”
De SGP is uitgesproken tegen de invoering van een Europees digitaal paspoort en een digitale euro, uit vrees voor een te machtige overheid en het verlies van privacy en nationale soevereiniteit. Zij pleiten voor individueel eigenaarschap van data, waarbij burgers zelf bepalen wat er met hun digitale gegevens gebeurt. De partij benadrukt het belang van transparantie, privacybescherming en menselijke regie bij digitale identificatie en data.
De SGP verzet zich expliciet tegen de invoering van een Europees digitaal paspoort en een digitale euro, omdat zij vrezen voor centralisatie van macht en verlies van privacy. Zij willen nationale zeggenschap behouden en zijn kritisch op Europese digitale identificatiesystemen.
“Wij zijn uiterst kritisch op een te machtige overheid. De SGP is daarom tegen het invoeren van een Europees digitaal paspoort en een digitale euro.”
De SGP wil dat burgers zelf de regie houden over hun digitale gegevens en dat bedrijven en organisaties transparant zijn over het gebruik ervan. Dit eigenaarschap moet voorkomen dat derden zonder toestemming van de burger data gebruiken of delen.
“De SGP wil toe naar zoveel mogelijk ‘individueel eigenaarschap’ van data. Niet de autofabrikant en het energiebedrijf, maar de auto- en de woningbezitter moeten bepalen wat er met ‘hun’ data gebeurt.”
De SGP benadrukt dat digitale systemen, waaronder identificatie, altijd rekening moeten houden met privacy en toegankelijkheid, vooral voor minder digitaal vaardige burgers. Overheidsdienstverlening moet ook zonder digitale ID bereikbaar blijven.
“Overheidsdienstverlening moet ook voor minder digitaal vaardige burgers goed bereikbaar te zijn.”
D66 benoemt het belang van digitale autonomie en regie over eigen data, maar doet in het verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen of uitspraken over een "Digital ID" of digitale identiteit voor burgers. Het programma richt zich vooral op bredere digitale soevereiniteit, privacy en controle over persoonlijke data, zonder specifieke plannen voor een nationale of Europese digitale identiteitsoplossing te noemen.
D66 wil dat mensen zelf de regie krijgen over hun online leven en data, als onderdeel van bredere digitale autonomie. Dit wordt gepresenteerd als een fundamenteel recht, maar er worden geen concrete voorstellen gedaan voor een Digital ID-systeem of digitale identiteit. De nadruk ligt op onafhankelijkheid van grote techbedrijven en het beschermen van persoonlijke gegevens.
“D66 introduceert het Baas-over-eigen-bitsprincipe. Mensen krijgen zelf de regie over hun online leven.”
“Onze digitale toekomst is aan ons. Niet aan techbedrijven die verdienen aan verslavende algoritmes. Niet aan AI die discrimineert of mensen de mond snoert. En zeker niet aan buitenlandse machten die ons kunnen afsluiten van onze eigen data.”
GroenLinks-PvdA erkent het belang van digitale toegankelijkheid en privacy bij digitale identificatie, maar noemt "Digital ID" niet expliciet als beleidsvoorstel. Hun focus ligt op het waarborgen van toegankelijke digitale overheidsdiensten (zoals DigiD), het bieden van niet-digitale alternatieven, en het beschermen van persoonsgegevens. Concrete voorstellen zijn gericht op inclusiviteit en privacybescherming, niet op het uitbreiden of veranderen van digitale identiteitsmiddelen.
GroenLinks-PvdA vindt dat toegang tot overheidsdiensten niet uitsluitend via digitale identificatiemiddelen (zoals DigiD) mag verlopen. Ze willen dat iedereen kan meedoen, ook mensen die digitaal minder vaardig zijn, en eisen daarom altijd een volwaardig niet-digitaal alternatief. Dit voorkomt uitsluiting en waarborgt toegankelijkheid voor iedereen.
“Toegang tot de overheid, zorg en onderwijs zit verstopt achter de DigiD-app, ingewikkelde websites en online formulieren. Alle overheidswebsites moeten toegankelijk zijn (A-status) en er moet altijd een niet-digitaal alternatief zijn voor contact met de overheid.”
De partij benadrukt het belang van privacy en het minimaliseren van gegevensverzameling bij digitale diensten, waaronder identificatie. Ze willen dat bedrijven zo min mogelijk gegevens registreren en pleiten voor het digitaal briefgeheim en end-to-end encryptie, om de veiligheid van digitale identificatie en communicatie te waarborgen.
“Bedrijven worden verplicht om zo min mogelijk gegevens te registreren van hun klanten. Wij waarborgen het digitaal briefgeheim en leggen het recht om digitaal privégesprekken te voeren via end-to-end encryptie wettelijk vast.”
NSC is kritisch over digitale identificatie en pleit voor maximale privacybescherming bij digitale identiteitsoplossingen. Ze willen privacyvriendelijke leeftijdsverificatie voor jongeren, expliciet zonder koppeling aan een digitale (Europese) identiteitskaart, en verkennen het gebruik van een persoonlijke digitale kluis die burgers zelf beheren. De partij benadrukt dat burgers zeggenschap moeten houden over hun digitale identiteit en persoonsgegevens.
NSC wil jongeren online beschermen met leeftijdsverificatie, maar verzet zich tegen het koppelen hiervan aan een digitale (Europese) identiteitskaart. Dit standpunt komt voort uit zorgen over privacy, dataminimalisatie en het voorkomen van een centrale digitale identiteit die aan allerlei diensten wordt gekoppeld.
“Er wordt een privacy-vriendelijke en betrouwbare online leeftijdsverificatie ingevoerd om minderjarigen te beschermen tegen online gokken, alcoholverkoop en pornografie. Deze wordt niet gekoppeld aan een aparte digitale (Europese) identiteitskaart.”
NSC wil dat burgers maximale zeggenschap krijgen over hun digitale identiteit en persoonsgegevens. Ze stellen voor te verkennen of een persoonlijke digitale kluis, beheerd door de burger zelf, ingezet kan worden bij digitale dienstverlening. Dit moet privacy waarborgen en de controle over digitale identiteit bij de burger leggen.
“Daarom willen we verkennen of er bij digitale dienstverlening gebruikgemaakt kan worden van een persoonlijke digitale kluis die de burger zelf beheert. Dit levert mogelijk zowel een betere waarborg van de privacy als een betere informatie uitwisseling tussen burger en dienstverlener op.”
De ChristenUnie is kritisch over de invoering van een Europese Digitale Identiteit (eID) en stelt strikte voorwaarden aan de eventuele komst ervan. Ze benadrukken dat een eID alleen vrijwillig, transparant en privacy-proof mag zijn, en verzetten zich tegen de invoering van een Europees Burgerservicenummer.
De ChristenUnie uit zorgen over de privacy, transparantie en vrijwilligheid rondom de Europese Digitale Identiteit. Ze willen voorkomen dat burgers verplicht worden tot een centrale, Europese digitale identificatie en zijn tegen een Europees Burgerservicenummer. Hun standpunt is ingegeven door het belang van privacybescherming en het waarborgen van keuzevrijheid voor burgers.
“De ChristenUnie is kritisch op de ontwikkelingen rondom de Europese Digitale Identiteit (eID). Als er een eID komt, moet dit vrijwillig, transparant en privacy-proof zijn. Er komt geen Europees Burgerservicenummer.”
JA21 is uitgesproken tegen de invoering van een digitale Europese identiteit (Digital ID) en een digitale euro. De partij ziet dit als een ongewenste uitbreiding van Europese controle en pleit voor het behoud van nationale autonomie op het gebied van digitale identificatie en financiële systemen.
JA21 verzet zich expliciet tegen de komst van een digitale Europese identiteit, omdat zij dit zien als een bedreiging voor nationale soevereiniteit en individuele vrijheid. De partij koppelt deze afwijzing aan hun bredere kritiek op Europese centralisatie en digitale controle.
“Geen invoering van een digitale euro en geen digitale Europese identiteit.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma