De SGP benoemt het belang van digitale expertise en technologische weerbaarheid, maar er is geen expliciet voorstel om nu digitale specialisten op de kieslijst te plaatsen. Wel pleit de partij voor meer technologische soevereiniteit, investeringen in digitale veiligheid en ethische kaders rond digitalisering, waarbij de menselijke maat centraal blijft staan. Concrete voorstellen richten zich op digitale infrastructuur, AI, cyberveiligheid en bescherming van kwetsbare groepen, maar niet op het direct toevoegen van digitaal specialisten aan de kieslijst.
De SGP wil dat Nederland minder afhankelijk wordt van buitenlandse technologie en pleit voor investeringen in eigen digitale infrastructuur, zoals een AI-fabriek. Dit moet de digitale weerbaarheid vergroten en de controle over kritieke technologieën waarborgen. Er is echter geen direct voorstel om digitale specialisten op de kieslijst te zetten; de focus ligt op beleid en infrastructuur.
“Nederland heeft meer technologische soevereiniteit nodig. De SGP wil daarom investeren in regionale productiecapaciteit voor nieuwe technologieën zoals een AI-fabriek in Groningen, waarbij het Nederlands belang prevaleert boven Europees belang.”
“De SGP wil ondernemers ondersteunen bij het werken aan cyberveiligheid. De capaciteit van het Digital Trust Centre wordt versterkt.”
“Overheid en bedrijfsleven moeten zich samen voorbereiden op de noodscenario’s ten aanzien van cyberveiligheid van kritieke infrastructuur.”
De SGP benadrukt dat digitalisering en AI altijd onder menselijke controle moeten blijven en dat ethische richtlijnen noodzakelijk zijn. Dit standpunt adresseert de risico’s van digitalisering, maar betreft geen oproep tot het plaatsen van digitale specialisten op de kieslijst.
“Bij het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in de zorg moet een menswaardige toepassing centraal staan. Niet elke doktersafspraak kan zomaar digitaal.”
“AI-systemen moeten voldoen aan de principes van proportionaliteit, subsidiariteit, dataminimalisatie en transparantie. De eindbeslissing moet altijd bij een mens liggen.”
“Er moeten ethische richtlijnen worden geïntegreerd voor AI waaronder het voorkomen van vooringenomenheid en het beschermen van privacy.”
De SGP wil dat de overheid en het bedrijfsleven samenwerken om kwetsbare groepen te beschermen tegen cybercrime en digitale uitsluiting. Dit beleid richt zich op digitale inclusie en veiligheid, niet op het toevoegen van digitaal specialisten aan de kieslijst.
“Er moet meer aandacht zijn voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. De SGP wil dat de overheid afspraken maakt met het bedrijfsleven om kwetsbare groepen te beschermen tegen cybercrime.”
“Overheidsdienstverlening moet ook voor minder digitaal vaardige burgers goed bereikbaar te zijn.”
50PLUS benoemt het belang van digitale veiligheid, digitale vaardigheden en technologische ontwikkelingen, vooral voor ouderen, maar doet géén concrete uitspraken over het plaatsen van digitaal specialisten op de kieslijst. Hun voorstellen richten zich op digitale inclusie, betere digitale dienstverlening en bescherming tegen digitale dreigingen, niet op de samenstelling van de kandidatenlijst.
50PLUS richt zich op het verbeteren van digitale veiligheid, het vergroten van digitale vaardigheden bij ouderen en het waarborgen van digitale inclusie, maar koppelt dit niet aan de samenstelling van de kieslijst of het aantrekken van digitaal specialisten als volksvertegenwoordigers.
“Digitale veiligheid heeft grote urgentie. Er komen digitaal steeds sneller en meer bedreigingen op ons af. We willen dat er extra geïnvesteerd wordt in de veiligheid van onze systemen om onafhankelijk te worden van commerciële en buitenlandse partijen.”
“Digitale cursussen voor ouderen om hun vaardigheden te verbeteren, met specifieke aandacht voor internetgebruik, online bankieren en sociale media door lokale gemeenschappen, bibliotheken en seniorenverenigingen.”
“Digitale zaken en AI-implementatie worden door de overheid beter gecoördineerd.”
“Digitale privacy- en veiligheidsmaatregelen beschermen ouderen tegen online oplichting en identiteitsdiefstal.”
FVD benoemt nergens expliciet dat er nu digitale specialisten op de kieslijst staan of dat zij dit als speerpunt presenteren. In het verkiezingsprogramma ligt de nadruk op digitale vrijheid, privacy, innovatie en het stimuleren van digitale kennis in het onderwijs, maar er wordt geen concreet beleid of voorstel genoemd over het actief plaatsen van digitaal specialisten op de kieslijst. De partij focust vooral op beleidsmaatregelen rondom digitalisering, privacy en onderwijs, niet op de samenstelling van de eigen kandidatenlijst.
Hoewel FVD niet spreekt over digitale specialisten op de kieslijst, benadrukt de partij het belang van digitale innovatie, privacy en het integreren van digitale vaardigheden in het onderwijs. Dit betreft echter beleidsvoornemens voor de samenleving, niet voor de eigen kandidatenlijst.
“We integreren nieuwe technologie en AI in beroepsopleidingen, zodat vakmensen leren werken met moderne tools en hun positie op de arbeidsmarkt wordt versterkt.”
“We zetten kunstmatige intelligentie in binnen de overheid, zodat productiviteit stijgt en minder ambtenaren nodig zijn.”
“We investeren in cyberdefensie, zodat Nederland beschermd blijft tegen digitale dreigingen en koploper wordt op digitaal gebied.”
Het verkiezingsprogramma van GroenLinks-PvdA bevat geen expliciet standpunt of voorstel over het nu op de kieslijst plaatsen van digitale specialisten. Wel pleit de partij voor meer digitale expertise en centrale coördinatie binnen de overheid, onder andere door het instellen van een Minister van Digitale Zaken en het versterken van digitale kennis en vaardigheden in de samenleving.
GroenLinks-PvdA wil de digitalisering van de overheid centraal coördineren door een Minister van Digitale Zaken aan te stellen. Dit moet zorgen voor meer overzicht, betere informatiehuishouding en versterking van digitale expertise binnen de overheid, maar er wordt niet gesproken over het plaatsen van digitale specialisten op de kieslijst zelf.
“De digitalisering gaan we centraal coördineren voor alle lagen van de overheid met een minister van digitale zaken.”
De partij benadrukt het belang van digitale geletterdheid en het opleiden van ICT’ers, maar koppelt dit niet aan het nu op de kieslijst zetten van digitale specialisten. De focus ligt op onderwijs, bijscholing en het versterken van digitale autonomie.
“We verbreden het Actieplan Duurzame Digitalisering en leiden genoeg ICT’ers op voor een groene digitale toekomst.”
“Mediawijsheid en digitale geletterdheid worden een vast onderdeel van het onderwijscurriculum.”
De VVD benoemt het belang van digitale expertise en specialistische kennis binnen de overheid, maar doet geen concrete uitspraken over het nu op de kieslijst plaatsen van digitale specialisten. Wel pleit de partij voor het aantrekken van toptalent, waaronder top-ict-talent, en het beter belonen van specifieke expertise binnen de overheid. De nadruk ligt op het versterken van digitale slagkracht via interne werving en ontwikkeling, niet via expliciete benoeming van digitale specialisten op de kieslijst.
De VVD wil dat de overheid minder afhankelijk wordt van externe consultants en meer eigen digitaal toptalent aantrekt en beter beloont. Dit moet de digitale slagkracht van de overheid vergroten en falende ict-projecten voorkomen. Het beleid richt zich op het structureel binnenhalen en ontwikkelen van digitale specialisten, maar er wordt niet expliciet gepleit voor het plaatsen van deze specialisten op de kieslijst.
“We beperken de externe inhuur van zzp’ers door de salarissen in vaste dienst voor bijvoorbeeld top-ict-talent meer competitief te maken.”
“We geven ruimte om specifieke expertise beter te belonen, ook boven de huidige WNT-norm.”
“De overheid huurt fors minder consultants in en trekt zelf toptalent aan.”
Het BBB-verkiezingsprogramma bevat geen expliciet standpunt of voorstel over het plaatsen van digitale specialisten op de kieslijst. Hoewel het programma veel aandacht besteedt aan digitalisering, cybersecurity en het belang van interne digitale expertise bij de overheid, wordt nergens concreet benoemd dat digitale specialisten nu op de kieslijst staan of moeten komen.
Het programma benoemt het belang van digitale kennis en interne expertise, maar maakt geen melding van het actief plaatsen van digitale specialisten op de BBB-kieslijst. Alle relevante passages richten zich op beleid, educatie en kennisbehoud binnen de overheid, niet op de samenstelling van de kandidatenlijst.
“Kennisbehoud in huis. Kritische kennis over IT en data blijft bij de overheid zelf in plaats van uitbesteed aan externe partijen.”
“Leer van falende ICT-projecten binnen de overheid door het structureel evalueren van projecten, het verbeteren van aanbestedingsprocessen en het versterken van interne expertise.”
BVNL benoemt nergens expliciet dat zij nu digitale specialisten op de kieslijst plaatsen of dit als speerpunt zien. In het verkiezingsprogramma wordt wel gepleit voor een "verstand-van-zakenkabinet", waarbij ministers relevante opleiding en ervaring moeten hebben, maar dit wordt niet concreet gekoppeld aan digitale specialisten of de kieslijst. Er zijn geen concrete voorstellen of toezeggingen gevonden over het actief plaatsen van digitale specialisten op de kieslijst.
BVNL wil dat ministers relevante opleiding en ervaring hebben, zodat het kabinet bestaat uit competente mensen met verstand van zaken. Dit wordt als algemene eis gesteld voor alle ministersposten, waaronder mogelijk ook digitale portefeuilles, maar er wordt niet specifiek gesproken over digitale specialisten op de kieslijst of in de Kamer.
“Bij de benoeming van ministers wordt gekeken naar opleiding, achtergrond en ervaring. Mensen zonder relevante opleiding of ervaring krijgen geen ministerspost.”
“BVNL wil een verstand-van-zakenkabinet. Bij de benoeming van ministers moet worden gekeken naar opleiding, achtergrond en ervaring en het mag niet meer gebeuren dat mensen zonder relevante kennis en ervaring via de baantjescarrousel toch minister of staatssecretaris worden.”
D66 benoemt het belang van digitale expertise en technologische innovatie in haar verkiezingsprogramma, maar er is geen concreet voorstel of expliciete passage waarin wordt gesteld dat er nu digitale specialisten op de kieslijst staan of moeten komen. Het programma legt vooral de nadruk op het versterken van digitale autonomie, het aanstellen van een bewindspersoon voor Technologie en Innovatie, en het benutten van bestaande kennis en ervaring binnen de partij en samenleving.
Hoewel D66 veel aandacht besteedt aan digitale thema’s en het belang van digitale kennis onderstreept, ontbreekt een concreet voorstel of expliciete passage over het plaatsen van digitale specialisten op de kieslijst. Er wordt wel gesproken over het inzetten van bestaande kennis en ervaring, maar dit wordt niet direct gekoppeld aan de samenstelling van de kieslijst.
JA21 benoemt het belang van digitalisering, digitale vaardigheden en technologische innovatie, maar doet geen concrete voorstellen om digitaal specialisten nu op de kieslijst te plaatsen of hun vertegenwoordiging in de politiek te vergroten. Het programma richt zich vooral op het stimuleren van digitale vaardigheden in de samenleving, het bedrijfsleven en de overheid, maar noemt niets over het actief werven of plaatsen van digitaal specialisten op de eigen kieslijst.
JA21 ziet het vergroten van digitale vaardigheden als essentieel voor de arbeidsmarkt en innovatie, maar koppelt dit niet aan het plaatsen van digitaal specialisten op de kieslijst. De partij richt zich op het stimuleren van digitale kennis in het onderwijs, bedrijfsleven en op bestuursniveau, zonder expliciet te benoemen dat digitaal specialisten nu op de kieslijst moeten komen.
Het verkiezingsprogramma van NSC benoemt het belang van digitale expertise en technologiebeleid, maar er is geen enkele concrete passage waarin wordt gesteld dat er nu digitaal specialisten op de kieslijst staan of komen. NSC richt zich vooral op het versterken van digitale kennis binnen overheid en parlement, en op het aantrekken van technisch talent in strategische sectoren, maar verbindt dit niet expliciet aan de samenstelling van de eigen kandidatenlijst.
NSC onderkent het tekort aan technisch en digitaal talent en wil investeren in de instroom van specialisten, met name voor sectoren als AI, halfgeleiders en energietechnologie. Dit wordt echter gepresenteerd als een beleidsdoel voor onderwijs en arbeidsmarkt, niet als een criterium voor de eigen kieslijst.
“Technisch talent is schaars maar wel broodnodig. We investeren in technisch talent. Daarbij zetten we extra in op de instroom in mbo-, hbo- en wo-opleidingen voor strategische sectoren die echt om mensen staan te springen zoals de halfgeleiderindustrie, AI en energietechnologie.”
NSC wil de technologische kennis en ondersteuning binnen het parlement versterken door een apart bureau op te richten, maar noemt niet dat er digitaal specialisten op de kieslijst staan of komen.
“Daarom wordt binnen de Tweede Kamer een Bureau voor Technologie opgericht ter ondersteuning van de wetgevende en controlerende taak.”
Volt erkent het belang van digitale expertise in de politiek en wil de digitale vaardigheden van politici en ambtenaren structureel verbeteren. Zij pleiten voor een verplichte basistraining digitale vaardigheden en AI voor politici, maar benoemen niet expliciet het plaatsen van digitaal specialisten op de kieslijst. De focus ligt op het versterken van digitale deskundigheid binnen de overheid en het beleid, niet op het selecteren van digitale specialisten als kandidaten.
Volt ziet een gebrek aan digitale deskundigheid als een risico voor goed beleid en uitvoering. Om dit te ondervangen, willen zij dat alle politici en ambtenaren verplicht worden getraind in digitale vaardigheden en AI. Dit moet de digitale geletterdheid van beleidsmakers verhogen en de overheid minder afhankelijk maken van externe specialisten, maar het is geen expliciet pleidooi voor digitale specialisten op de kieslijst.
“Er moet een verplichte basistraining komen voor politici en ambtenaren op het gebied van digitale vaardigheden en AI.”
Volt wil de afhankelijkheid van externe leveranciers verminderen door interne digitale expertise op te bouwen. Dit betreft vooral ambtenaren en uitvoerende overheidsorganisaties, niet specifiek de samenstelling van de kieslijst.
“Interne expertise binnen de overheid moet haar afhankelijkheid van leveranciers en vitale bedrijven verminderen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma