JA21 noemt nergens expliciet een "digitaal groeifonds" en doet geen voorstel voor een dergelijk fonds. Hun digitale beleid richt zich op het stimuleren van digitalisering en innovatie via deregulering, investeringen in digitale vaardigheden en strategische technologie, maar zonder het instellen van een apart fonds. De partij kiest voor faciliteren van ondernemers en het bedrijfsleven, met nadruk op eenvoud, productiviteit en digitale soevereiniteit.
JA21 wil digitalisering stimuleren door regelgeving te vereenvoudigen, versnipperd beleid te voorkomen en het gebruik van AI in het mkb te bevorderen. Ze kiezen voor een faciliterende overheid die investeert in digitale vaardigheden en strategische technologie, maar stellen geen apart digitaal groeifonds voor.
“Ondernemers de ruimte geven om voorop te lopen in digitalisering door eenvoudige en eenduidige regelgeving.”
“Versnipperd beleid en talloze loketten voor bedrijven die willen digitaliseren voorkomen met een nationale strategie waarin het bedrijfsleven gezamenlijk optrekt met de overheid en kennisinstituten.”
“Het gebruik van AI in de praktijk stimuleren, vooral in het mkb, door in te zetten op slimme data-analyse, automatisering en AI-oplossingen die ondernemers echt helpen. Aan ethische kaders hebben we niet genoeg, het uitgangspunt is productiviteit.”
“Zorgen voor digitale soevereiniteit. Europa en Nederland mogen niet volledig afhankelijk zijn van Amerikaanse of Chinese techbedrijven. We investeren in strategische technologie en digitale veiligheid.”
“Investeren in digitale vaardigheden. Onze arbeidsmarkt moet klaargestoomd worden voor de nieuwe digitale revolutie waar wij nu middenin zitten. Werknemers moeten bijblijven.”
JA21 kiest voor lastenverlichting, directe aftrekbaarheid van R&D-kosten en het afbouwen van subsidies, in plaats van het oprichten van nieuwe fondsen zoals een digitaal groeifonds.
De partij ziet digitale soevereiniteit en cyberveiligheid als essentieel, met investeringen in nationale cloud, strategische technologie en digitale veiligheid, maar zonder een specifiek fonds.
De VVD pleit voor een investeringsagenda voor nationale groei, waarmee gericht wordt geïnvesteerd in digitale infrastructuur, kunstmatige intelligentie en groeitechnologieën. Zij willen een investeringsmaatschappij oprichten die groeikapitaal verstrekt aan start- en scale-ups, met bijzondere aandacht voor digitale innovatie en het stimuleren van technologische koplopers. Het doel is om Nederland aantrekkelijk te maken voor innovatieve bedrijven en zo de economische groei en technologische onafhankelijkheid te waarborgen.
De VVD wil met een investeringsagenda voor nationale groei gericht investeren in digitale infrastructuur, kunstmatige intelligentie en andere groeitechnologieën. Dit fonds moet bijdragen aan het oplossen van economische knelpunten en het versterken van de technologische positie van Nederland, zodat het land minder afhankelijk wordt van het buitenland en aantrekkelijk blijft voor innovatieve bedrijven.
“We investeren in de groei van morgen door de grootste knelpunten in onze economie op te lossen, zoals met investeringen in onze (data-)infrastructuur en in de energietransitie. We kiezen investeringen strategisch, in sectoren en activiteiten die het meest waarde toevoegen. Zo wordt Nederland klaar voor de toekomst en zorgen we dat we de welvaart van morgen, vandaag verdienen.”
“We doen daarom investeringen in kunstmatige intelligentie via de investeringsagenda voor nationale groei en de investeringsmaatschappij.”
“Deze investeringsagenda moet bijdragen aan de komst van een ‘normale’ AI-fabriek in Groningen en een AI-gigafabriek in Nederland mogelijk maken.”
“Deze investeringen kunnen betaald worden uit de investeringsagenda voor nationale groei.”
De VVD stelt voor een investeringsmaatschappij op te richten die zich specifiek richt op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups, met bijzondere aandacht voor digitale en technologische innovatie. Hiermee willen ze het ondernemersklimaat versterken en Nederland positioneren als aantrekkelijke vestigingsplaats voor techbedrijven.
“We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden geld lenen of garanties krijgen om in Nederland door te groeien.”
“We bezien of dit samengevoegd kan worden met bestaande investeringsfondsen.”
“We richten daarnaast een investeringsmaatschappij op die is gericht op start- en scale-ups, zodat zij het geld hebben om op te schalen. We zetten vol in op kunstmatige intelligentie.”
De VVD wil het fiscaal aantrekkelijk maken voor alle Nederlanders om te investeren in start- en scale-ups, waaronder digitale en technologische bedrijven. Dit moet de kapitaalmarkt verdiepen en innovatie versnellen.
“We willen het fiscaal stimuleren dat alle Nederlanders kunnen investeren in start- en scale-ups en kijken daarbij bijvoorbeeld naar een aftrekpost in de inkomstenbelasting.”
Volt pleit voor de oprichting van zowel een Nederlands als een Europees digitaal groeifonds (Tech Fund) om strategische digitale innovaties te stimuleren en de technologische autonomie van Nederland en de EU te versterken. Ze willen barrières voor financiering van start-ups en scale-ups wegnemen, met publieke investeringen, cofinanciering en durfkapitaal gericht op ethische en open technologieën. Zo wil Volt voorkomen dat innovatieve bedrijven naar het buitenland vertrekken en Europa concurrerend en onafhankelijk maken op digitaal gebied.
Volt wil een Nederlands en een Europees Tech Fund opzetten die risicodragend investeren in strategische digitale innovaties zoals AI, quantumtechnologie en cybersecurity. Dit moet de technologische autonomie van Nederland en de EU vergroten en voorkomen dat innovatieve bedrijven door gebrek aan financiering naar het buitenland vertrekken. De fondsen richten zich expliciet op ethische en open technologieën en werken met publieke garanties en cofinanciering.
“Om de digitale en technologische autonomie van de EU te versterken richten we een Europees Tech Fund op dat risicodragend investeert in strategische innovaties, van AI en kwantumtechnologie tot cleantech en biotech. Dit doen we met publieke garanties en cofinanciering, naar het voorbeeld van Bpifrance en de Amerikaanse LPO.”
“Wij ondersteunen het EU-initiatief om een EU Tech Fund op te richten. Nederland moet inzetten op durfkapitaal voor deep-tech en AI-start-ups. We pleiten voor zowel een Nederlands als een EU-investeringsfonds die zich op ethische en open technologieën richten om te voorkomen dat start-ups in AI, quantum computing en cybersecurity, vanwege moeilijk toegang tot opschalingsfinanciering, vaak verkocht worden aan buitenlandse partijen of nog erger: buiten de EU gevestigde bedrijven.”
Volt wil een Nationale Investeringsbank (NIB) oprichten die als centrale speler optreedt bij het investeren in digitale innovatie en het cofinancieren van deelname aan Europese innovatiefondsen. De NIB moet publieke middelen inzetten, toegang hebben tot de kapitaalmarkt en een breed mandaat krijgen om de Nederlandse investeringsopgave te realiseren, inclusief digitale groeifondsen.
“We richten een Nationale Investeringsbank (NIB) op met voldoende publieke middelen, toegang tot de kapitaalmarkt middels staatsgarantie en een breed mandaat om de Nederlandse investeringsopgave te kunnen realiseren.”
“We creëren een Nederlands cofinancieringsfonds om deelname aan Europese innovatiefondsen makkelijker te maken en het aanvraagproces los te trekken van de ministeries. Door de oprichting van een cofinancieringsfonds krijgt Nederland gemakkelijker en meer toegang tot Europese gelden voor innovatieve projecten waardoor we beter kunnen aansluiten op de investeringsstrategie van de EU. Het fonds zal onderdeel uitmaken van de Nationale Investeringsbank.”
Volt vindt dat de overheid een deel van het investeringsrisico moet dragen om private investeringen in digitale innovatie te stimuleren. Door risicodeling en het aantrekken van meer durfkapitaal uit de private sector, moeten start-ups en scale-ups makkelijker toegang krijgen tot financiering, zodat ze kunnen doorgroeien binnen Nederland en de EU.
“Daarom zorgen we dat de overheid bijspringt. Zij draagt een deel van het risico om in deze bedrijven te investeren en helpt hiermee onze maatschappij vooruit. Zo is het aantrekkelijker om te investeren in innovatieve bedrijven, die met nieuwe ideeën bijdragen aan een duurzame en sociale economie.”
“We trekken meer durfkapitaal uit de private sector aan, doordat de overheid zelf ook meer investeert in start-ups. Het aandeel van durfkapitaal in Nederland moet en kan verder worden vergroot.”
BVNL noemt nergens expliciet een "digitaal groeifonds" en presenteert geen concreet voorstel voor een dergelijk fonds. Het programma richt zich vooral op digitale innovatie, cybersecurity en digitale vaardigheden, maar doet dit via algemene investeringsbeloften en marktgerichte maatregelen, niet via een apart fonds. BVNL kiest voor stimulering van digitale groei door marktwerking, samenwerking en investeringen in onderzoek, zonder een centraal groeifonds.
BVNL wil digitale innovatie en vaardigheden stimuleren via investeringen in onderzoek, educatie en samenwerking tussen publieke en private partijen, maar stelt géén apart digitaal groeifonds voor. De partij kiest voor een innovatievriendelijk klimaat en marktwerking, in plaats van centrale fondsen of subsidies.
“Door investeringen in onderzoek en ontwikkeling te vergroten en samenwerking tussen publieke en private partijen te bevorderen, zullen we onze positie als voorloper op het gebied van technologie versterken.”
“We zullen investeren in educatieve programma's voor jongeren, training voor werkenden en ondersteuning bieden aan ouderen om de digitale kloof te overbruggen.”
“Innovatie via vrije markt: Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor cybersecurity-startups creëert banen en stimuleert veilige, transparante systemen.”
BVNL is kritisch op centrale fondsen en kiest voor marktwerking en zelfregulering als motor voor digitale groei, in plaats van een centraal digitaal groeifonds.
“Er wordt een einde gemaakt aan het gebruik van fondsen, zoals het stikstoffonds en het klimaatfonds. Alle bedragen moeten via de Rijksbegroting lopen en onderworpen zijn aan parlementaire controle.”
“Nederland streeft naar een digitale toekomst waarin vrijheid en veiligheid samengaan... Met toenemende cyberdreigingen zoals ransomware biedt BVNL een visie op digitale weerbaarheid via marktwerking, zelfregulering en technologieën zoals blockchain, zonder bureaucratie.”
BBB wil het huidige digitale groeifonds en vergelijkbare fondsen vervangen door een Nationale Investeringsbank die innovatie, digitalisering en strategische autonomie ondersteunt. De partij pleit voor gerichte investeringen in Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen, met nadruk op eenvoud, minder versnippering en meer nationale regie op digitale innovatie.
BBB vindt dat bestaande fondsen zoals het Groeifonds niet goed werken en wil deze vervangen door een Nationale Investeringsbank die investeert in innovatie, digitalisering en strategische sectoren. Dit moet zorgen voor minder versnippering, meer slagkracht en meer investeringen in Nederlandse bedrijven, met een duidelijke focus op strategische autonomie en regionale spreiding.
“De rol overneemt van de huidige gefragmenteerde en niet goed werkende fondsen zoals het Groeifonds en InvestNL die daarmee kunnen worden opgeheven.”
“We stimuleren innovatie door nationale investeringen, BBB wil hiervoor de oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken.”
“Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen die bijdragen aan strategische autonomie en werkgelegenheid in de maakindustrie in Nederland.”
Het CDA wil het bestaande Groeifonds inzetten voor investeringen in digitale sleuteltechnologieën, met een sterke focus op kunstmatige intelligentie (AI) en digitale autonomie. Ze pleiten voor gerichte publieke investeringen om Nederland en Europa minder afhankelijk te maken van Big Tech, en willen samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid stimuleren via centrale regie en innovatieprogramma’s.
Het CDA stelt voor om het Groeifonds specifiek te gebruiken voor investeringen in digitale sleuteltechnologieën, met nadruk op AI, om de digitale autonomie van Nederland en Europa te versterken. Dit moet de afhankelijkheid van buitenlandse Big Tech verminderen en innovatie in eigen land stimuleren. De partij ziet centrale regie, samenwerking en toezicht als essentieel om deze digitale transitie verantwoord te laten verlopen.
Het CDA koppelt het digitaal groeifonds aan het streven naar digitale autonomie en Europese samenwerking, door te investeren in eigen cloud-toepassingen, chipsector en AI-ontwikkelingen. Dit beleid is bedoeld om de strategische positie van Nederland en Europa te versterken en minder afhankelijk te zijn van niet-Europese technologiebedrijven.
“We willen minder afhankelijk worden van Big Tech buiten Europa. Daarom investeren we in digitale autonomie, bijvoorbeeld door als Europa eigen cloud-toepassingen te maken, en met gelijkgestemde landen te bouwen aan de versterking van de Europese chipsector.”
GroenLinks-PvdA pleit voor gerichte investeringen in digitale innovatie en autonomie, maar noemt nergens expliciet een "digitaal groeifonds". Hun beleid richt zich op het stimuleren van Europese digitale industrie, het ondersteunen van start-ups en mkb in de tech-sector, en het investeren in digitale infrastructuur en AI. De partij wil zo de afhankelijkheid van buitenlandse techgiganten verminderen en de digitale economie versterken.
GroenLinks-PvdA wil de digitale economie versterken door te investeren in Europese alternatieven voor digitale infrastructuur en technologie, met speciale aandacht voor innovatieve mkb’ers en start-ups. Dit beleid is bedoeld om de afhankelijkheid van Amerikaanse en Chinese leveranciers te verminderen en de digitale soevereiniteit van Nederland en Europa te vergroten.
“Samen met Europese partners maken we haast met het bouwen van Europese alternatieven en het stallen van data op Europees grondgebied. Voor het stellen van prioriteiten in het bouwen aan digitale autonomie, kiezen we een risico-gedreven aanpak, waarbij we de gehele technologiestack in samenhang benaderen. We ondersteunen initiatieven voor Europese chipfabrieken en sturen bij de Europese Commissie aan op publieke garanties, zoals bij het InvestEU-programma. In Nederland omarmen we het ecosysteem van innovatieve mkb’ers en stimuleren start-ups in de tech-sector.”
“De Rijksoverheid investeert als grootste IT-afnemer van het land in Europese digitale diensten.”
De partij wil investeren in een eigen AI-fabriek en taalmodel, met als doel innovatie te stimuleren en publieke waarden te waarborgen. Dit moet start-ups en overheden de ruimte geven om nieuwe digitale toepassingen te ontwikkelen, met respect voor privacy en auteursrecht.
“We investeren in de komst van een AI-fabriek in Groningen, waar start-ups en overheden vrijuit kunnen experimenteren met nieuwe toepassingen. Dat gebeurt met respect voor het privacy- en auteursrecht, en met een eerlijke beloning van alle deelnemers.”
NSC noemt nergens expliciet een "digitaal groeifonds" in haar verkiezingsprogramma. Wel pleit de partij voor het bundelen van investeringen in strategische digitale sectoren via een Nationale Investeringsbank en sectorale strategieën, met aandacht voor innovatie, digitalisering en risicodragende investeringen. Concrete voorstellen richten zich op langjarige financiering van sleuteltechnologieën zoals AI, chips en biotech, maar een apart digitaal groeifonds wordt niet genoemd.
NSC wil de achterstand van Nederland op het gebied van innovatie en digitalisering inlopen door investeringen te bundelen in strategische sectoren, ondersteund door een Nationale Investeringsbank. Dit moet risicodragend kapitaal beschikbaar maken voor digitale sleuteltechnologieën, vergelijkbaar met investeringsbanken in Duitsland en Frankrijk. Het voorstel adresseert het gebrek aan langjarige, gerichte financiering voor digitale groei, maar noemt geen specifiek "digitaal groeifonds".
“Voor langjarige innovatie en doorgroei richten we een Nationale Investeringsbank op. Nederland loopt achter op landen als Duitsland en Frankrijk, waar publieke investeringsbanken al jarenlang miljarden inzetten voor strategische technologieën. Met de Nationale Investeringsbank leggen we een stevige basis voor risicodragende investeringen in sleuteltechnologieën zoals chips, AI en biotech.”
“Hierin bepalen we om de tien jaar de vijf sectoren met de hoogste toekomstige verdienkansen voor Nederland. Per sector worden innovatie-instrumenten, onderwijsprogramma’s en investeringen gebundeld, zodat beleid, financiering en infrastructuur elkaar versterken.”
NSC is kritisch op het gebruik van grote, vaag omschreven begrotingsfondsen (zoals een generiek groeifonds) en pleit voor meer transparantie en doelmatigheid. Dit standpunt impliceert terughoudendheid ten aanzien van een apart digitaal groeifonds zonder duidelijke doelen of verantwoording.
“Maatschappelijke problemen worden soms ‘aangepakt’ door grote potten geld (‘begrotingsfondsen’) te reserveren met soms vaag omschreven doelen. Dit komt de transparantie over de relatie tussendoelen, maatregelen en middelen niet ten goede. We bezien kritisch waar begrotingsfondsen een toegevoegde waarde hebben.”
Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie bevat geen expliciet voorstel voor een "digitaal groeifonds". Wel pleit de partij voor investeringen in innovatie, digitalisering en groeikapitaal voor het mkb, maar een specifiek fonds gericht op digitale groei wordt niet genoemd. De nadruk ligt op een bredere innovatieagenda en het verbeteren van toegang tot groeikapitaal.
De ChristenUnie wil de toekomstige welvaart veiligstellen door te investeren in innovatie en productiviteit, met een beter samenspel tussen wetenschap, kennisinstituten en bedrijven. Dit gebeurt via een nationale investeringsbank en het verbeteren van toegang tot groeikapitaal, maar zonder een specifiek "digitaal groeifonds" te benoemen. De partij richt zich op een brede innovatieagenda, waar digitalisering onderdeel van is, maar niet als apart fonds wordt uitgewerkt.
“Om onze toekomstige welvaart zeker te stellen is het van belang om nu te investeren in innovatie en productiviteit. Dat vraagt om een beter samenspel van wetenschap, kennisinstituten, opleidingen en bedrijven. Er komt een nationale investeringsbank, als voortzetting van InvestNL.”
“Op macroniveau bedragen op termijn de publieke en private uitgaven aan innovatie en onderzoek 3% van het nationaal inkomen. We verbeteren de toegang van het mkb, start-ups en scale-ups tot groeikapitaal, ook via non-bancaire financiers als Qredits.”
D66 pleit niet expliciet voor een apart "digitaal groeifonds", maar wil digitale innovatie en autonomie stimuleren via een hervormd Nationaal Groeifonds dat onderdeel wordt van een Nationale Investeringsbank. Deze bank investeert gericht in digitale autonomie, technologische innovatie en opschaling van digitale technologieën, met als doel Nederland minder afhankelijk te maken van buitenlandse techbedrijven en de digitale economie te versterken.
D66 wil het bestaande Nationaal Groeifonds hervormen en onderbrengen bij een nieuwe Nationale Investeringsbank, die expliciet investeert in digitale autonomie en technologische innovatie. Hiermee wil D66 de opschaling van digitale technologieën versnellen en de digitale weerbaarheid van Nederland vergroten, met bijzondere aandacht voor mkb’ers en het hele Koninkrijk.
“Het Nationaal Groeifonds, dat we hervormen, wordt onderdeel van de Nationale Investeringsbank. Ook mkb’ers krijgen toegang. En de middelen worden beschikbaar in het hele Koninkrijk, inclusief het Caribisch deel.”
“De bank investeert in wat Nederland vooruithelpt: van verzwaring van het elektriciteitsnet tot warmtenetten in dorpen en steden, van circulaire productie tot herstel van bodem en water. Ook ondersteunt de bank de opschaling van bijvoorbeeld groene waterstof, digitale autonomie, duurzame defensiecapaciteit en technologische innovatie.”
Het verkiezingsprogramma van de PVV bevat geen concrete voorstellen of standpunten over een "digitaal groeifonds". Er wordt nergens expliciet verwezen naar het instellen, behouden, afschaffen of aanpassen van een dergelijk fonds, noch worden digitale innovatie-investeringen of groeifondsen genoemd. De PVV richt zich vooral op het schrappen van bestaande fondsen zoals het Klimaatfonds en het beperken van overheidsuitgaven, zonder specifieke aandacht voor digitale groeifondsen.
Het programma bevat geen enkele concrete passage over een digitaal groeifonds. Er wordt niet gesproken over investeringen in digitale innovatie, digitalisering van de economie, of het oprichten/afschaffen van een digitaal groeifonds. De enige relevante passages gaan over het schrappen van andere fondsen en subsidies, maar noemen digitale groeifondsen niet.
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma