JA21 verzet zich tegen het verbieden of ontmoedigen van het gebruik van brandstofauto’s, waaronder dieselauto’s, en wil geen dwingende elektrificatie van het wagenpark. De partij pleit voor het behoud van keuzevrijheid voor automobilisten en ondernemers, lagere accijnzen, en verzet zich tegen milieuzones en nationale verboden op brandstofauto’s. JA21 vindt dat fossiele brandstoffen voorlopig noodzakelijk blijven en dat beleid rondom elektrificatie realistisch en niet dwingend moet zijn.
JA21 is tegen een verbod op de verkoop van brandstofauto’s (waaronder dieselauto’s) en tegen het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden die het gebruik van dieselauto’s inperken. De partij vindt dat automobilisten en ondernemers niet gedwongen mogen worden tot elektrificatie zolang alternatieven niet haalbaar zijn, en dat de overheid realistisch moet omgaan met de transitie.
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden.”
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
JA21 is tegen het verplicht elektrificeren van het wagenpark, inclusief vrachtwagens en bestelbussen, omdat de partij vindt dat de infrastructuur en kosten dit nog niet toelaten. Ze willen ondernemers en consumenten niet opzadelen met hoge kosten en onhaalbare verplichtingen, en zien fossiele brandstoffen voorlopig als noodzakelijk.
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
“Fossiele brandstof blijft de komende jaren de dominante energiebron in zowel transport als logistiek. Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
JA21 verzet zich tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto (waaronder dieselauto’s) financieel ontmoedigen, zoals hoge accijnzen, rekeningrijden of kilometerheffing. De partij ziet de auto als essentieel voor individuele vrijheid en bereikbaarheid, vooral buiten de Randstad.
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
“JA21 is tegen belastingen en regelgeving die brandstof kunstmatig duurder maken.”
FVD wil het gebruik van dieselauto’s niet ontmoedigen en pleit voor gelijke behandeling van alle brandstoftypen, waaronder diesel. Zij willen het onderscheid in wegenbelasting op basis van brandstofsoort afschaffen, accijnzen op diesel verlagen en milieuzones die dieselauto’s weren opheffen. Hun visie is dat mobiliteit, inclusief het rijden in dieselauto’s, betaalbaar en vrij moet blijven zonder extra lasten of beperkingen.
FVD wil dat dieselrijders niet langer extra wegenbelasting betalen ten opzichte van andere brandstoftypen. Dit moet zorgen voor een eerlijker systeem en het gebruik van dieselauto’s niet langer financieel benadelen.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
FVD wil autorijden, inclusief met dieselauto’s, goedkoper maken door accijnzen op brandstoffen zoals diesel fors te verlagen.
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
“We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af, verlagen de bijtelling en maken we een einde aan zinloze trajectcontroles.”
“We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af en verlagen de bijtelling, zodat autorijden weer betaalbaar wordt.”
“We verhogen de maximumsnelheid naar 130 km/u en hoger waar mogelijk, we verlagen de verkeersboetes, we schaffen trajectcontroles af en snijden drastisch in accijnzen op benzine en diesel, bijtelling en bpm.”
FVD wil dat milieuzones, die vaak specifiek oudere dieselauto’s weren uit steden, volledig verdwijnen. Dit moet de vrijheid van dieselrijders beschermen en het gebruik van dieselauto’s niet langer beperken.
“Milieuzones verdwijnen, kilometerheffing komt er niet en de aanleg van wegen wordt versneld door bureaucratie te verminderen.”
“We schaffen milieuzones af en weigeren invoering van een kilometerheffing, zodat vrijheid van mobiliteit wordt beschermd.”
“Milieuzones in steden verdwijnen.”
Volt wil het gebruik van dieselauto’s en andere voertuigen op fossiele brandstoffen versneld uitfaseren door vanaf 2030 de verkoop van verbrandingsmotoren te verbieden. Ze zetten in op strengere belastingen op vervuilende voertuigen, stimuleren elektrisch rijden en willen het gebruik van bestaande dieselauto’s ontmoedigen via een kilometerheffing en CO₂-gerelateerde belastingen. Hun visie is gericht op een snelle transitie naar uitstootvrij vervoer, waarbij dieselauto’s op termijn volledig uit het straatbeeld verdwijnen.
Volt wil de verkoop van nieuwe dieselauto’s en andere voertuigen met verbrandingsmotoren vanaf 2030 verbieden, om zo de transitie naar emissievrij vervoer te versnellen en de klimaatdoelen eerder te halen. Dit is een directe maatregel die de instroom van nieuwe dieselauto’s op de markt stopt.
Volt wil het gebruik van bestaande dieselauto’s ontmoedigen door een kilometerheffing in te voeren die rekening houdt met de uitstoot en het type voertuig. Ook wordt de BPM (aanschafbelasting) gebaseerd op CO₂-uitstoot, waardoor dieselauto’s zwaarder belast worden.
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
“In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden.”
Volt stimuleert elektrisch rijden door zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij te maken en door onderzoek te doen naar het optimale moment om oude (diesel)auto’s te vervangen. Ze erkennen dat het soms beter is om een bestaande zuinige auto eerst op te rijden, maar de algemene lijn is gericht op versneld afscheid nemen van dieselauto’s.
“Daarnaast moeten ook alle zakelijke leaseauto’s vanaf 2030 uitstootvrij zijn.”
“Als je weinig rijdt en een zuinige, kleine auto hebt, kan het beter zijn voor het klimaat om je huidige auto eerst op te rijden. We investeren in onderzoek naar het omslagpunt en in een platform/tool die rijders inzicht geeft in wat voor hun persoonlijke situatie de beste keuze is.”
BBB wil het gebruik van dieselauto’s en andere voertuigen op fossiele brandstoffen niet ontmoedigen zolang er geen betaalbare en betrouwbare alternatieven zijn. De partij verzet zich tegen overhaaste en dure maatregelen zoals zero-emissiezones en pleit voor een realistische, geleidelijke overgang naar schonere brandstoffen, waarbij kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe mogen worden.
BBB vindt dat het gebruik van dieselauto’s niet ontmoedigd mag worden zolang er geen haalbare alternatieven zijn. De partij wil voorkomen dat burgers en kleine ondernemers onnodig worden benadeeld door overhaaste maatregelen of hoge kosten, en pleit voor een eerlijk speelveld voor Nederlandse transportondernemers.
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken. We zorgen voor een eerlijk speelveld: Nederlandse transportondernemers mogen niet worden benadeeld ten opzichte van buitenlandse concurrenten. We waken voor overhaaste maatregelen die burgers en kleine ondernemers raken.”
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit. We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
BBB wil een landelijk verbod op zero-emissiezones, omdat deze volgens de partij ondernemers in binnensteden onnodig zwaar treffen en het gebruik van dieselauto’s en andere voertuigen op fossiele brandstoffen feitelijk onmogelijk maken.
BBB stimuleert de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, maar kiest niet voor een verbod of snelle uitfasering van dieselauto’s. De partij wil dat de overgang haalbaar en betaalbaar blijft voor iedereen.
De PVV is uitgesproken tegen het verbieden of ontmoedigen van diesel- en andere brandstofauto’s. Zij willen geen verbod op de verkoop van brandstofauto’s, geen zero-emissiezones, en geen verplicht elektrisch rijden, zodat mensen met een dieselauto mobiel blijven. De partij zet zich in voor het behoud van keuzevrijheid voor automobilisten en lagere lasten op brandstof.
De PVV verzet zich tegen beleid dat het bezit of gebruik van dieselauto’s bemoeilijkt, zoals zero-emissiezones, verplichte elektrificatie of een verbod op de verkoop van brandstofauto’s. Zij vinden dat autorijden een basisbehoefte is en willen dat mensen met een dieselauto niet worden uitgesloten of extra worden belast.
“Geen rekeningrijden, geen verbod op de verkoop van brandstofauto’s en niet verplicht elektrisch rijden – nooit en te nimmer.”
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
De PVV wil de accijns op brandstof verlagen en toekomstige verhogingen voorkomen, zodat rijden met een dieselauto betaalbaar blijft. Dit is bedoeld om de koopkracht van automobilisten te beschermen en hen niet extra te belasten vanwege hun keuze voor een brandstofauto.
De Partij voor de Dieren wil het gebruik van vervuilende auto's, waaronder dieselauto's, sterk terugdringen door middel van strenge beprijzing, milieuzones en het stimuleren van alternatieven. Ze pleiten niet voor een één-op-één vervanging door elektrische auto's, maar voor minder autobezit en meer openbaar vervoer en deelmobiliteit. Dieselauto's worden niet expliciet genoemd, maar vallen onder de bredere categorie "fossiele" en "vervuilende" auto's die zwaarder belast en geweerd worden.
De PvdD wil een kilometerheffing invoeren die geldt voor alle voertuigen, inclusief dieselauto's, waarbij het tarief afhankelijk is van het type voertuig en het brandstofgebruik. Dit ontmoedigt het gebruik van vervuilende auto's zoals diesels en zorgt ervoor dat wie meer rijdt en meer vervuilt, meer betaalt.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik.”
De partij wil samen met gemeenten en provincies strenge milieuzones instellen en uitbreiden, wat in de praktijk betekent dat dieselauto's uit steeds meer gebieden geweerd zullen worden.
“We werken actief samen met gemeenten en provincies om strenge milieuzones, zoals zero-emissie zones, in te stellen en uit te breiden.”
De PvdD wijst het idee af om alle fossiele auto's (waaronder diesels) simpelweg te vervangen door elektrische auto's, vanwege de grote impact op grondstoffen. In plaats daarvan willen ze het autobezit verminderen en alternatieven stimuleren.
“We kiezen voor slimme oplossingen en vervangen niet simpelweg alle fossiele auto’s een-op-een door elektrische.”
“We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische.”
De partij wil de verkoop van relatief vervuilende auto's, waaronder diesels, verbieden om de veiligheid en leefbaarheid te vergroten.
“De verkoop van auto’s die relatief vervuilend en gevaarlijk zijn, zoals pick-up trucks en SUV’s, wordt verboden met het oog op veiligheid en leefbaarheid van steden en dorpen.”
GroenLinks-PvdA wil het gebruik van dieselauto’s in Nederland sterk terugdringen door vanaf 2030 alleen nog de verkoop van elektrische voertuigen toe te staan. Daarnaast wordt geïnvesteerd in de elektrificatie van spoorlijnen en het vervangen van dieseltreinen, waarmee het gebruik van diesel in het openbaar vervoer wordt beëindigd. De partij zet hiermee in op een snelle en volledige elektrificatie van mobiliteit om klimaatdoelen te halen.
GroenLinks-PvdA wil dat vanaf 2030 uitsluitend nog elektrische voertuigen, inclusief brom- en snorfietsen, verkocht mogen worden. Dit betekent een definitief einde aan de verkoop van nieuwe dieselauto’s. Het doel is om de uitstoot van broeikasgassen door het wegverkeer drastisch te verminderen en de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
De partij wil alle treinlijnen elektrificeren en noemt expliciet het vervangen van dieseltreinen op regionale spoorlijnen. Hiermee wordt het gebruik van diesel in het openbaar vervoer uitgefaseerd, wat bijdraagt aan schonere lucht en minder CO₂-uitstoot.
“De drie dieselsporen Zutphen-Oldenzaal, Almelo-Mariënberg en Enschede-Münster elektrificeren we.”
“De Maaslijn wordt toegevoegd aan het hoofdrailnet, het spoor wordt hier verdubbeld en door de aanleg van bovenleidingen verdwijnt de dieseltrein.”
“We elektrificeren alle treinlijnen in Nederland.”
De SP wil autorijden schoner maken, maar niet duurder, en steunt de verplichting dat alle nieuwe auto's uiterlijk in 2035 emissievrij zijn. Tot die tijd onderzoekt de partij hoe de overstap naar schone auto's, waaronder het uitfaseren van dieselauto's, het beste kan worden bereikt, met ondersteuning voor mensen die willen overstappen. De nadruk ligt op betaalbaarheid, het vermijden van extra lasten voor automobilisten, en het bieden van alternatieven zoals goed openbaar vervoer.
De SP steunt het beleid dat alle nieuwe auto's vanaf 2035 emissievrij moeten zijn, waarmee de verkoop van nieuwe dieselauto's wordt beëindigd. Tot die tijd wordt onderzocht hoe deze transitie het beste kan plaatsvinden, met aandacht voor betaalbaarheid en ondersteuning voor overstappers. Dit standpunt adresseert de noodzaak om dieselauto's uit te faseren als onderdeel van de bredere verduurzaming van mobiliteit.
De SP wil dat de overstap naar schonere auto's, waaronder het vervangen van dieselauto's, niet leidt tot hogere kosten voor automobilisten, vooral waar alternatieven ontbreken. Mensen die afhankelijk zijn van hun (diesel)auto mogen niet extra belast worden, en de partij is tegen rekeningrijden.
BVNL vindt dat automobilisten volledige keuzevrijheid moeten hebben in het type auto dat zij rijden, inclusief dieselauto’s, zonder sturing van de overheid via belastingen of subsidies. Ze willen accijnzen op diesel fors verlagen en zijn tegen een verbod op verbrandingsmotoren. De partij verzet zich tegen fiscale of wettelijke maatregelen die dieselrijders benadelen en pleit voor lagere lasten en meer vrijheid voor automobilisten.
BVNL stelt dat de overheid zich niet moet bemoeien met de keuze van automobilisten voor dieselauto’s, benzineauto’s, elektrische of hybride voertuigen. Ze willen geen fiscale of subsidieprikkels die de keuze beïnvloeden, zodat dieselrijders niet worden benadeeld. Dit standpunt is ingegeven door het principe van individuele vrijheid en het tegengaan van overheidssturing.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL wil de accijnzen op diesel (en andere brandstoffen) drastisch verlagen en omzetten naar een vast bedrag per hoeveelheid, om zo de lasten voor dieselrijders te verlichten. Dit is bedoeld om autorijden betaalbaar te houden en oneerlijke fiscale druk op dieselgebruikers te voorkomen.
“De accijnzen op benzine, gas en diesel moeten drastisch omlaag. Ook moeten de accijnzen niet als percentage van de verkoopprijs worden berekend, maar worden aangegeven als een vast, nominaal bedrag aan heffing per hoeveelheid.”
BVNL is tegen een verbod op verbrandingsmotoren, waardoor dieselauto’s ook in de toekomst toegestaan blijven. Dit standpunt is bedoeld om technologische keuzevrijheid te waarborgen en automobilisten niet te dwingen tot elektrificatie.
“Het verbod op verbrandingsmotoren wordt geschrapt.”
Het CDA-verkiezingsprogramma noemt "diesel auto" niet expliciet en bevat geen concrete, onderscheidende voorstellen die specifiek gericht zijn op dieselauto’s. Het beleid richt zich in brede zin op het stimuleren van schonere mobiliteit, het tegengaan van vervuiling en het versnellen van de transitie naar elektrische en zero-emissie voertuigen, zonder dieselauto’s apart te benoemen of te adresseren.
Hoewel dieselauto’s niet expliciet worden genoemd, blijkt uit het programma dat het CDA inzet op het stimuleren van elektrische en zero-emissie mobiliteit als onderdeel van de bredere verduurzaming van vervoer. Dit impliceert een afname van het aandeel dieselauto’s, maar zonder directe maatregelen of benoeming.
“We hervormen de MRB, zodat deze beter aansluit bij de transitie naar elektrische auto’s door deze te heffen op voertuigoppervlak in plaats van gewicht.”
“We stimuleren zero-emissie-vrachtvervoer door het versnellen van laadinfrastructuur voor zware voertuigen via publiek-private samenwerking.”
“We werken aan een mobiliteitsaanpak die vervuiling tegengaat en bijdraagt aan leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en toegankelijkheid.”
De ChristenUnie wil het gebruik van dieselauto’s en andere vervuilende voertuigen ontmoedigen door het stimuleren van zero-emissie auto’s en het invoeren van een kilometerprijs die afhankelijk is van milieukenmerken. Het beleid richt zich op het belasten van vervuilende mobiliteit en het versnellen van de transitie naar schoner vervoer, zonder specifieke uitzonderingen voor dieselauto’s.
De ChristenUnie kiest voor het stimuleren van elektrische en andere zero-emissie auto’s, onder meer door aanpassing van de motorrijtuigenbelasting en het invoeren van een kilometerprijs die afhankelijk is van de milieubelasting van het voertuig. Dit beleid is direct nadelig voor dieselauto’s, die doorgaans meer uitstoten en dus zwaarder belast zullen worden.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats...”
De partij wil fiscale voordelen voor fossiele brandstoffen en vervuilende voertuigen, waaronder dieselauto’s, afschaffen. Dit maakt het bezit en gebruik van dieselauto’s financieel minder aantrekkelijk.
“Andere fiscale voordelen die leiden tot extra broeikasgasemissies, ook wel fossiele subsidies genoemd, schaffen we af.”
De ChristenUnie wil milieuvervuiling steviger belasten, onder andere via een NOx-heffing. Dieselauto’s, die relatief veel stikstofoxiden uitstoten, worden hierdoor extra geraakt.
“Milieuvervuiling gaat steviger belast worden, bijvoorbeeld met een NOx-heffing.”
D66 wil het gebruik van dieselauto’s en andere vervuilende voertuigen ontmoedigen door het afbouwen van fiscale voordelen, het stimuleren van elektrische auto’s en het invoeren van rekeningrijden. Hun beleid richt zich op het versneld verduurzamen van mobiliteit en het eerlijker belasten van autogebruik, met bijzondere aandacht voor het verminderen van uitstoot en het stimuleren van emissievrije alternatieven.
D66 wil het aantrekkelijker maken om elektrisch te rijden door subsidies en belastingvoordelen voor elektrische auto’s te stimuleren, terwijl fiscale voordelen voor niet-elektrische (waaronder diesel) en hybride bedrijfswagens worden afgebouwd. Dit ontmoedigt het gebruik van dieselauto’s, vooral in de zakelijke markt.
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen. We moedigen werkgevers aan om hun werknemers (zo) duurzaam (mogelijk) te laten reizen en bouwen fiscale voordelen voor niet-elektrische en hybride bedrijfswagens af.”
D66 wil autorijden eerlijker maken door rekeningrijden in te voeren, waarbij niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. Dit raakt dieselauto’s direct, omdat intensief gebruik van vervuilende voertuigen zwaarder belast zal worden.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast.”
D66 wil gemeenten helpen bij het invoeren van emissievrije zones, waardoor dieselauto’s uit steeds meer stadscentra geweerd zullen worden. Dit versnelt de uitfasering van dieselauto’s in stedelijke gebieden.
“Gemeenten krijgen hulp bij het invoeren van emissievrije zones. Het Rijk neemt hierin de leiding waardoor het voor gemeenten makkelijker wordt om in te voeren en voor ondernemers duidelijker waar ze aan moeten voldoen.”
De SGP vindt dat elektrisch rijden niet mag worden bevoordeeld of benadeeld ten opzichte van rijden op benzine en diesel, en pleit voor techniekneutraliteit in het mobiliteitsbeleid. Voor zakelijke leaserijders wil de partij echter een verplichting tot emissieloos of hybride rijden, waarmee het gebruik van dieselauto’s in die categorie wordt ontmoedigd. Verder zijn er geen concrete voorstellen voor het actief stimuleren of ontmoedigen van dieselauto’s voor particulieren.
De SGP wil dat elektrisch rijden niet bevoordeeld of benadeeld wordt ten opzichte van rijden op benzine en diesel. Dit standpunt is bedoeld om een gelijk speelveld te creëren tussen verschillende aandrijftechnieken en om te voorkomen dat dieselrijders extra worden benadeeld of bevoordeeld. De partij kiest voor techniekneutraliteit en benadrukt dat beleid niet moet discrimineren op basis van brandstoftype.
Voor zakelijke leaserijders stelt de SGP een verplichting voor om te kiezen voor een emissieloze auto of, indien dat niet mogelijk is vanwege netcongestie, een zuinige hybride. Dit betekent dat dieselauto’s voor deze groep feitelijk worden uitgesloten, waarmee de SGP inzet op het versneld verduurzamen van het zakelijke wagenpark.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride.”
BIJ1 wil het autobezit en -gebruik, inclusief dat van dieselauto’s, sterk verminderen vanwege milieu- en grondstoffenproblematiek. In plaats van simpelweg alle brandstofauto’s (waaronder diesels) te vervangen door elektrische auto’s, zet BIJ1 in op minder auto’s, meer openbaar vervoer en ontmoediging van autogebruik, vooral bij hogere inkomens.
BIJ1 vindt dat het vervangen van alle brandstofauto’s (waaronder dieselauto’s) door elektrische auto’s te veel beslag legt op grondstoffen en het milieu onvoldoende ontlast. Daarom wil de partij het autobezit en -gebruik actief terugdringen door te investeren in openbaar vervoer, fietsen en deelvervoer, en door flex- en thuiswerken te stimuleren.
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
Om autogebruik (waaronder dat van dieselauto’s) te ontmoedigen, wil BIJ1 tarieven zoals parkeervergunningen, verkeersboetes en belastingen afhankelijk maken van inkomen en vermogen. Zo betalen hogere inkomens meer, wat moet leiden tot minder auto’s op de weg en minder vervuiling.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik.”
DENK wil autorijden, inclusief het gebruik van dieselauto’s, betaalbaar houden door de accijns op diesel te verlagen. Tegelijkertijd zet de partij in op verduurzaming van mobiliteit, maar kiest daarbij niet voor extra lasten voor dieselrijders of het invoeren van rekeningrijden. De kern van hun visie is dat klimaatmaatregelen eerlijk en betaalbaar moeten zijn, zonder de automobilist financieel te benadelen.
DENK vindt dat de kosten voor autorijden, waaronder die voor dieselauto’s, te hoog zijn geworden en wil deze verlagen door de accijns op diesel te verminderen. De partij verzet zich tegen het invoeren van rekeningrijden en wil mobiliteit als recht waarborgen, ook voor mensen die afhankelijk zijn van dieselauto’s.
“De accijns op benzine en diesel moeten omlaag. Wij gaan geen rekeningrijden invoeren.”
Hoewel DENK inzet op verduurzaming van mobiliteit en het stimuleren van elektrisch rijden, kiest de partij er bewust voor om geen extra belastingen of heffingen op fossiele brandstoffen voor consumenten in te voeren. De nadruk ligt op het betaalbaar houden van mobiliteit tijdens de energietransitie.
“Geen onnodige bemoeizucht richting consumenten. Klimaatbeleid is hard nodig, maar mag geen middel worden om burgers betuttelend te bejegenen of op de kosten te jagen.”
50PLUS doet in haar verkiezingsprogramma geen enkele concrete uitspraak over dieselauto’s. Er worden geen specifieke beleidsmaatregelen, verboden, stimulansen of beperkingen genoemd die direct betrekking hebben op dieselauto’s. Het programma bevat uitsluitend algemene passages over automobiliteit en brandstofaccijnzen, zonder onderscheid te maken naar type brandstof of voertuig.
Het verkiezingsprogramma van 50PLUS bevat geen concrete standpunten, voorstellen of maatregelen die specifiek gericht zijn op dieselauto’s. Er wordt niet gesproken over het stimuleren, ontmoedigen, verbieden of anderszins reguleren van dieselauto’s. De enige relevante passage betreft het bevriezen van accijnstarieven op brandstof in het algemeen, zonder onderscheid naar diesel of andere brandstoffen.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma