De PVV verzet zich tegen streng klimaatbeleid en wil het gebruik van diesel en andere fossiele brandstoffen niet verder beperken. Ze zijn tegen gedwongen elektrificatie, zero-emissiezones en accijnsverhogingen, en willen dat bedrijven en burgers betaalbaar gebruik kunnen blijven maken van diesel en andere brandstoffen. De partij ziet diesel als noodzakelijk voor leveringszekerheid en economische vrijheid, en pleit voor het afschaffen van maatregelen die het gebruik van diesel bemoeilijken.
De PVV wil geen verplichting tot elektrificatie in sectoren waar diesel essentieel is, zoals scheepvaart en transport, en verzet zich tegen verboden op brandstofauto’s. Ze vinden dat ondernemers en burgers vrij moeten blijven om dieselvoertuigen te gebruiken, omdat alternatieven vaak duurder of onpraktisch zijn.
“Geen gedwongen elektrificatie in de scheepvaart.”
“Geen rekeningrijden, geen verbod op de verkoop van brandstofauto’s, niet verplicht elektrisch rijden”
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete. Het alternatief is een peperdure elektrische auto – maar wie dat niet kan betalen, kan zijn zaak opdoeken. De PVV wil af van alle zero-emissiezones, overal in het land.”
De PVV wil de brandstofaccijns verlagen en toekomstige verhogingen voorkomen, zodat dieselgebruik betaalbaar blijft voor burgers en bedrijven. Ze zien hoge accijnzen als een onnodige financiële last die vooral mensen met lagere inkomens treft.
De PVV wijst erop dat de energietransitie en netcongestie ertoe leiden dat zelfs “klimaatneutrale” wijken afhankelijk zijn van dieselaggregaten, wat volgens hen het falen van huidig beleid aantoont. Ze gebruiken dit als argument tegen verdere elektrificatie en voor behoud van betrouwbare energievoorziening.
“Er zijn zelfs 'klimaatneutrale' nieuwbouwwijken die van ellende op dieselaggregaten draaien.”
JA21 verzet zich tegen het versneld afbouwen of verbieden van diesel- en andere fossiele voertuigen, en wil geen dwingende elektrificatie van zwaar transport. De partij vindt dat fossiele brandstoffen, waaronder diesel, voorlopig noodzakelijk blijven voor transport en logistiek, en pleit tegen nationale verboden, milieuzones en extra belastingen die dieselgebruik ontmoedigen. JA21 wil ondernemers en burgers beschermen tegen hoge kosten en onrealistisch beleid rond elektrificatie.
JA21 vindt dat diesel en andere fossiele brandstoffen voorlopig essentieel zijn voor transport en logistiek, en verzet zich tegen beleid dat het gebruik van dieselvoertuigen versneld wil afbouwen of verbieden. De partij wijst op de praktische beperkingen van elektrificatie en wil ondernemers beschermen tegen hoge kosten en regeldruk.
“Fossiele brandstof blijft de komende jaren de dominante energiebron in zowel transport als logistiek. Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
“JA21 is tegen belastingen en regelgeving die brandstof kunstmatig duurder maken.”
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden.”
JA21 wil geen extra belastingen, accijnzen of andere financiële prikkels die het gebruik van diesel (en andere fossiele brandstoffen) ontmoedigen. De partij vindt dat de gewone burger en ondernemers niet financieel gestraft mogen worden zolang er geen volwaardig alternatief is.
BIJ1 noemt "diesel" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar neemt een uitgesproken standpunt in tegen fossiele brandstoffen en vervuilende mobiliteit, waar dieselvoertuigen onder vallen. De partij wil het gebruik van fossiele brandstoffen, inclusief diesel, zo snel mogelijk afbouwen door te investeren in openbaar vervoer, elektrificatie en het verminderen van autobezit. Concrete voorstellen zijn het stoppen van subsidies voor fossiele brandstoffen, het uitfaseren van brandstofauto’s en het investeren in schone alternatieven.
BIJ1 wil het gebruik van fossiele brandstoffen, waaronder diesel, zo snel mogelijk beëindigen vanwege de schadelijke effecten op klimaat en volksgezondheid. De partij richt zich op het afbouwen van fossiele infrastructuur, het stoppen van subsidies en het stimuleren van alternatieven zoals openbaar vervoer en elektrificatie. Diesel wordt niet apart genoemd, maar valt onmiskenbaar onder deze brede aanpak.
“Subsidies op (de productie van) fossiele brandstoffen en financiële steun aan de fossiele industrie worden zo snel mogelijk beëindigd.”
“Het vervangen van alle auto’s op brandstof door elektrische auto’s legt een te groot beslag op de wereldvoorraad van benodigde grondstoffen. Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“We voeren geen snelwegverbredingen meer uit. Nieuwe wegen leggen we alleen aan als deze de bereikbaarheidsnorm bevorderen en niet ten koste gaan van natuurgebieden.”
Om het gebruik van diesel (en andere fossiele brandstoffen) in het vervoer terug te dringen, zet BIJ1 in op gratis, volledig elektrisch openbaar vervoer en het ontmoedigen van individueel autobezit. Dit beleid is bedoeld om de afhankelijkheid van vervuilende voertuigen, waaronder diesels, structureel te verminderen.
“Het openbaar vervoer wordt gratis en toegankelijk, en is uiterlijk in 2035 volledig elektrisch.”
“We investeren in betrouwbaar, goed bereikbaar en gratis openbaar vervoer (ov).”
“Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) wordt een bereikbaarheidsfonds met als doel niet alleen het financieren van beter openbaar vervoer, maar ook (lokale) voorzieningen voor fietsen en deelvervoer.”
Volt wil dieselvoertuigen en dieseltreinen zo snel mogelijk uitfaseren om de uitstoot van broeikasgassen en luchtvervuiling te verminderen. Het programma bevat concrete voorstellen voor een verbod op de verkoop van fossiele verbrandingsmotoren vanaf 2030 en het vervangen van dieseltreinen door elektrische alternatieven. De partij kiest voor een versnelde elektrificatie van vervoer en stimuleert ondernemers om oude dieselvoertuigen te vervangen.
Volt wil de verkoop van voertuigen met fossiele verbrandingsmotoren, waaronder diesel, vanaf 2030 verbieden om de transitie naar uitstootvrij vervoer te versnellen. Dit moet bijdragen aan het halen van klimaatdoelen en het stimuleren van de markt voor emissieloze voertuigen.
Volt wil alle dieseltreinen in Nederland vervangen door elektrische treinen, met prioriteit voor elektrificatie van spoorlijnen waar nog dieseltreinen rijden. Dit vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen en maakt het spoorvervoer duurzamer.
Volt wil ondernemers ondersteunen bij het vervangen van oude dieselbusjes door elektrische voertuigen, onder andere via leenmogelijkheden en financiële prikkels. Dit verlaagt de drempel voor verduurzaming van het wagenpark.
“Denk bijvoorbeeld aan kleine ondernemers die hun oude dieselbusje willen vervangen door een elektrische auto.”
BBB erkent het belang van diesel en andere fossiele brandstoffen voor mobiliteit en economie, en wil geen overhaaste uitfasering zolang er geen betaalbare en betrouwbare alternatieven zijn. De partij pleit voor een overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, maar zonder het autogebruik te ontmoedigen of ondernemers te benadelen. BBB verzet zich tegen dure, overhaaste maatregelen en wil een eerlijk speelveld voor Nederlandse transportondernemers.
BBB wil de overstap naar schonere brandstoffen zoals biodiesel stimuleren, maar vindt dat dit niet mag leiden tot het ontmoedigen van autogebruik of het beperken van bereikbaarheid. De partij benadrukt dat maatregelen realistisch en betaalbaar moeten zijn, en dat kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe mogen worden van hoge kosten of beperkende regels.
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
“We zorgen voor een eerlijk speelveld: Nederlandse transportondernemers mogen niet worden benadeeld ten opzichte van buitenlandse concurrenten. We waken voor overhaaste maatregelen die burgers en kleine ondernemers raken.”
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit. We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
BBB is tegen het uitfaseren van diesel en andere fossiele brandstoffen zolang er geen betrouwbare en betaalbare alternatieven zijn. De partij kiest voor een pragmatische benadering waarbij de energietransitie haalbaar en betaalbaar moet blijven voor burgers en bedrijven.
“Geen onrealistische uitfasering fossiel. We stoppen pas met fossiele energie als er echt betrouwbare en betaalbare alternatieven zijn.”
BVNL vindt dat automobilisten vrij moeten zijn in hun keuze voor dieselauto’s en dat de overheid deze keuze niet mag sturen via belastingen of subsidies. Ze pleiten voor een forse verlaging van de accijnzen op diesel en andere brandstoffen, en willen geen verbod op verbrandingsmotoren. Hun visie is gericht op betaalbaarheid, keuzevrijheid en het tegengaan van overheidsbemoeienis bij de keuze voor diesel.
BVNL vindt dat automobilisten zelf moeten bepalen of ze een diesel, benzine, elektrische of hybride auto rijden, zonder overheidssturing via belastingen of subsidies. Dit standpunt is ingegeven door het streven naar keuzevrijheid en het beperken van overheidsinvloed op de autokeuze van burgers.
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL wil de accijnzen op diesel (en andere brandstoffen) drastisch verlagen en deze als vast bedrag per hoeveelheid heffen, niet als percentage van de verkoopprijs. Dit moet de brandstof betaalbaarder maken voor burgers en ondernemers.
“De accijnzen op benzine, gas en diesel moeten drastisch omlaag. Ook moeten de accijnzen niet als percentage van de verkoopprijs worden berekend, maar worden aangegeven als een vast, nominaal bedrag aan heffing per hoeveelheid.”
BVNL is tegen een verbod op verbrandingsmotoren, waardoor dieselauto’s ook in de toekomst toegestaan blijven. Dit sluit aan bij hun bredere visie op keuzevrijheid en het afwijzen van dwingend klimaatbeleid.
“Het verbod op verbrandingsmotoren wordt geschrapt.”
DENK wil autorijden betaalbaar houden door de accijns op diesel (en benzine) te verlagen. Tegelijkertijd zet de partij in op verduurzaming van mobiliteit, maar kiest expliciet voor het niet belasten van dieselgebruikers extra via rekeningrijden of hogere accijnzen. Hun visie combineert betaalbaarheid voor automobilisten met een streven naar schoner vervoer.
DENK vindt dat de kosten voor automobilisten te hoog zijn en wil daarom de accijns op diesel verlagen. Dit moet mobiliteit betaalbaar houden, vooral voor mensen die afhankelijk zijn van de auto. Tegelijkertijd wijst DENK extra lastenverzwaringen, zoals rekeningrijden, af.
“De accijns op benzine en diesel moeten omlaag. Wij gaan geen rekeningrijden invoeren.”
Hoewel DENK inzet op verduurzaming van vervoer, kiest de partij ervoor om dieselrijders niet extra te belasten. Ze willen investeren in alternatieven zoals openbaar vervoer en elektrisch rijden, maar zonder de dieselrijder financieel te straffen.
“Wij investeren in het openbaar vervoer. Hiermee zorgen wij voor een dekkende dienstregeling, goedkopere kaartjes, beter kwaliteit en dragen wij bij aan verduurzaming.”
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
FVD wil het gebruik van dieselauto’s niet ontmoedigen en pleit voor gelijke behandeling van alle brandstoftypen, waaronder diesel. Ze willen het onderscheid in wegenbelasting tussen diesel en andere brandstoffen afschaffen en accijnzen op diesel fors verlagen, zodat autorijden betaalbaarder wordt en automobilisten niet langer extra worden belast vanwege hun brandstofkeuze.
FVD vindt het onrechtvaardig dat dieselrijders meer wegenbelasting betalen dan anderen. Ze willen het onderscheid tussen brandstofsoorten schrappen, zodat dieselrijders niet langer extra worden belast en alle automobilisten gelijk worden behandeld.
“We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.”
FVD wil autorijden goedkoper maken door accijnzen op brandstoffen, waaronder diesel, drastisch te verlagen. Dit moet de lasten voor automobilisten verlichten en het gebruik van dieselauto’s aantrekkelijk houden.
“We verlagen de accijns op brandstoffen met ten minste 50%, zodat de benzineprijzen naar beneden kunnen en autorijden goedkoper wordt.”
“We verhogen de maximumsnelheid naar 130 km/u en hoger waar mogelijk, we verlagen de verkeersboetes, we schaffen trajectcontroles af en snijden drastisch in accijnzen op benzine en diesel, bijtelling en bpm.”
GroenLinks-PvdA wil het gebruik van diesel in het Nederlandse vervoer en de industrie sterk terugdringen, met als doel een volledig elektrische mobiliteit en verduurzaming van het spoor. De partij stelt voor om dieseltreinen te vervangen door elektrische treinen en wil dat vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht. Hiermee beoogt GroenLinks-PvdA de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen en de transitie naar een duurzame economie te versnellen.
GroenLinks-PvdA ziet het gebruik van dieseltreinen als een probleem voor duurzaamheid en luchtkwaliteit. De partij wil daarom investeren in elektrificatie van het spoor, zodat dieseltreinen verdwijnen en het treinverkeer volledig elektrisch wordt. Dit draagt bij aan het verminderen van CO₂-uitstoot en het realiseren van een schoner openbaar vervoer.
“De Maaslijn wordt toegevoegd aan het hoofdrailnet, het spoor wordt hier verdubbeld en door de aanleg van bovenleidingen verdwijnt de dieseltrein.”
“De drie dieselsporen Zutphen-Oldenzaal, Almelo-Mariënberg en Enschede-Münster”
Om dieselauto’s en andere fossiele voertuigen uit te faseren, wil GroenLinks-PvdA dat vanaf 2030 uitsluitend elektrische voertuigen worden verkocht. Dit geldt ook voor brom- en snorfietsen. De partij ziet dit als een noodzakelijke stap om de mobiliteitssector te verduurzamen en de luchtkwaliteit te verbeteren.
“Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
De Partij voor de Dieren wil het gebruik van diesel en andere fossiele brandstoffen in vervoer en scheepvaart versneld afbouwen. Ze pleiten voor het belasten van fossiele brandstoffen in de scheepvaart, het verbieden van het mengen van chemisch afval in brandstoffen, en het stimuleren van elektrificatie van voertuigen, waarmee dieselvoertuigen op termijn uit het straatbeeld verdwijnen.
De PvdD wil een einde maken aan belastingvoordelen voor fossiele brandstoffen, waaronder diesel, in de scheepvaart door accijns in te voeren. Dit moet de verduurzaming van de vaart stimuleren en het gebruik van diesel ontmoedigen.
“Voor de scheepvaart komt er een einde aan de belastingvoordelen op fossiele brandstof, er komt net als op benzine accijns op scheepsbrandstof.”
De partij wil het mengen van chemisch afval in stookolie voor scheepvaart of autobrandstof, waaronder diesel, verbieden om milieuvervuiling tegen te gaan.
“Bedrijven wordt het niet langer toegestaan om chemisch afval weg te mengen in stookolie voor de scheepvaart of autobrandstof.”
De PvdD streeft naar een snelle elektrificatie van het wagenpark, waardoor dieselvoertuigen worden uitgefaseerd.
“In 2030 zijn vrijwel alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland elektrisch.”
De SGP vindt dat elektrisch rijden niet mag worden benadeeld ten opzichte van rijden op benzine en diesel, maar stelt geen expliciete ontmoedigingsmaatregelen voor dieselgebruik voor. De partij kiest voor techniekneutraliteit en wil dat zakelijke leaserijders overstappen op emissieloze of zuinige hybride auto's, maar diesel blijft toegestaan zolang het niet wordt bevoordeeld. De focus ligt op het stimuleren van alternatieven en het waarborgen van betaalbare mobiliteit, zonder directe restricties op diesel.
De SGP wil dat elektrisch rijden minimaal gelijk wordt behandeld aan rijden op benzine en diesel, om de overstap naar schonere alternatieven te stimuleren. Dit standpunt adresseert het risico dat fiscale of beleidsmatige maatregelen elektrisch rijden onaantrekkelijker maken dan diesel, wat de verduurzaming van mobiliteit zou belemmeren.
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichtscorrectie blijft.”
De SGP wil zakelijke leaserijders verplichten om te kiezen voor een emissieloze auto of een zuinige hybride, tenzij er praktische problemen zijn met laadinfrastructuur. Dit voorstel is bedoeld om de zakelijke markt sneller te verduurzamen, maar sluit dieselauto’s niet expliciet uit zolang ze voldoen aan de zuinigheidseisen.
“Zakelijke leaserijders worden verplicht om te kiezen voor een emissieloze auto of, gelet op de problemen bij het verkrijgen van een netaansluiting voor laadpalen, voor een zuinige hybride.”
De SGP kiest voor techniekneutraliteit bij het stimuleren van emissieloos rijden, wat betekent dat diesel niet op voorhand wordt uitgesloten, maar ook niet extra wordt gestimuleerd. Dit voorkomt dat beleid te eenzijdig wordt en laat ruimte voor verschillende technologische oplossingen.
“Techniekneutraliteit is een belangrijk vertrekpunt.”
50PLUS noemt "diesel" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen afzonderlijk beleid of concrete voorstellen die specifiek op dieselauto's, dieselgebruik of dieselaccijnzen gericht zijn. Het dichtstbijzijnde relevante standpunt betreft het bevriezen van de accijnstarieven op brandstof in het algemeen, zonder onderscheid te maken tussen diesel en andere brandstoffen.
50PLUS wil de huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen en geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022. Dit standpunt is gericht op het betaalbaar houden van mobiliteit voor burgers, waaronder ook dieselrijders, maar noemt diesel niet expliciet. Het voorstel adresseert de zorgen over stijgende brandstofkosten, vooral voor mensen die afhankelijk zijn van de auto.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma