BIJ1 wil het openbaar vervoer, inclusief het spoor, volledig nationaliseren, gratis maken en fors investeren in uitbreiding en verbetering van de infrastructuur, met speciale aandacht voor betrouwbaarheid en bereikbaarheid buiten de Randstad. Ze beloven alle bezuinigingen op het ov terug te draaien, nieuwe spoorlijnen aan te leggen en de NS samen te voegen met andere vervoerders tot één publieke dienst. Hun kernvisie is dat collectief, gratis en goed georganiseerd ov de sleutel is tot minder drukte, vertragingen en een prettiger forensen.
BIJ1 ziet marktwerking als oorzaak van versnippering en inefficiëntie op het spoor. Door alle ov-bedrijven, inclusief NS en ProRail, samen te voegen tot één overheidsdienst, willen ze de regie, betrouwbaarheid en kwaliteit verhogen. Dit moet leiden tot minder vertragingen, betere afstemming en minder drukte.
“Vervolgens werken wij aan concurrentie in het ov afschaffen door ov-bedrijven volledig te nationaliseren: de NS fuseert met alle andere personenvervoerders op het spoor en ProRail samen tot één overheidsdienst die verantwoordelijk is voor het hele Nederlandse spoornetwerk.”
“Ov-bedrijven nationaliseren we en plaatsen we onder democratische controle van werknemers. Het openbaar vervoer wordt gratis en toegankelijk, en is uiterlijk in 2035 volledig elektrisch.”
“Door de bestuurstop van winstgedreven bedrijven als de NS onder directe democratische controle van de werknemers te brengen.”
BIJ1 wil fors investeren in nieuwe spoorlijnen (zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn) en in infrastructuur buiten de Randstad. Dit moet de drukte verminderen, de betrouwbaarheid verhogen en de reistijd voor forenzen verkorten.
“We investeren in betrouwbaar, goed bereikbaar en gratis openbaar vervoer (ov). Met extra aandacht voor verbeterde infrastructuur buiten de Randstad - de 4 grote steden. Alle bezuinigingen op het ov draaien we direct terug. Zoals die van Vervoerregio Amsterdam, Vervoerregio Den Haag-Rotterdam en buiten de Randstad. Nog voor 2030 realiseren we de voorgestelde Lelylijn en Nedersaksenlijn.”
“Deze nieuwe spoorlijnen fungeren als aanvullende ruggengraat voor het landelijke ov-netwerk. En dragen bij aan efficiëntere mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s.”
Door het ov gratis te maken en BTW op vervoersbewijzen af te schaffen, wil BIJ1 het ov aantrekkelijker maken en de drempel verlagen, zodat meer mensen de trein nemen en de drukte beter gespreid kan worden.
BIJ1 draait alle recente bezuinigingen op het ov terug en wil structureel investeren in bereikbaarheid, betrouwbaarheid en capaciteit, om zo de vicieuze cirkel van verslechterende dienstverlening en dalende reizigersaantallen te doorbreken.
“Alle bezuinigingen op het ov draaien we direct terug.”
“Op dit moment kleden bestuurders het openbaar vervoer elk jaar meer uit. Het is een vicieuze cirkel: steeds hogere prijzen, waardoor het aantal reizigers daalt en er vervolgens te weinig geld binnenkomt, waardoor de prijzen weer stijgen. Wij gaan dit doorbreken.”
FVD erkent dat het openbaar vervoer, en met name de trein, te druk is en wil dit oplossen door structureel meer en langere treinen in te zetten op drukke trajecten. Daarnaast pleit de partij voor het verbeteren van de nachttreinen, het behouden en terugbrengen van bushaltes, en strengere handhaving op overlast in de trein om de reiservaring te verbeteren. Hun kernvisie is dat OV comfortabel, betaalbaar en toegankelijk moet zijn voor iedereen, met concrete investeringen in capaciteit en bereikbaarheid.
FVD wil het probleem van overvolle treinen direct aanpakken door structureel meer en langere treinen in te zetten, zodat de capaciteit toeneemt en reizen comfortabeler wordt. Dit is hun meest concrete maatregel tegen drukte en onprettig forensen.
FVD wil de bereikbaarheid verbeteren door betere nachtverbindingen tussen grote steden en het behouden/terugbrengen van bushaltes, zodat ook afgelegen gebieden goed bereikbaar blijven. Dit helpt forenzen die buiten reguliere tijden reizen of afhankelijk zijn van aansluitend OV.
Om de treinervaring aangenamer te maken, wil FVD strengere handhaving op ordeverstoring in stiltecoupés, strengere kaartcontroles en een decibelmaximum in het OV. Dit richt zich op het verminderen van overlast, niet direct op vertragingen of drukte, maar wel op het comfort van forenzen.
“We gaan ordeverstoring in stiltecoupés in treinen keihard aanpakken en beboeten, zodat de treinervaring voor reizigers significant verbetert.”
“We gaan de kaartcontroles weer structureel handhaven, zodat zwartrijders (die onevenredig veel overlast en criminaliteit veroorzaken) verdwijnen uit het Openbaar Vervoer.”
“We gaan een decibelmaximum instellen in het Openbaar Vervoer waarop kan worden gehandhaafd, zodat mensen die harde muziek of geluiden afspelen kunnen worden aangepakt.”
FVD wil investeren in trein, bus, tram en metro om de bewegingsvrijheid in heel Nederland te bevorderen. Dit is een bredere visie op mobiliteit, gericht op het verbeteren van het totale OV-netwerk.
“We investeren in trein, bus, tram en metro, zodat de bewegingsvrijheid in heel Nederland wordt bevorderd.”
BBB erkent dat de bereikbaarheid per spoor onder druk staat en wil investeren in vernieuwing van het spoor, met prioriteit voor internationale treinverbindingen en regionale ontsluiting. De partij noemt enkele grote infrastructurele projecten zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn, maar blijft vaag over directe oplossingen voor drukte en vertragingen op bestaande treintrajecten. BBB legt daarnaast veel nadruk op kleinschalige OV-oplossingen buiten de Randstad, maar biedt weinig concrete maatregelen voor forenzen die dagelijks met drukke treinen en verstoringen te maken hebben.
BBB ziet spoorlijnen als essentieel voor de bereikbaarheid en wil investeren in vernieuwing en uitbreiding, met aandacht voor regionale verbindingen en enkele grote projecten. Dit moet op termijn de bereikbaarheid verbeteren, maar er worden geen directe oplossingen geboden voor de huidige drukte en vertragingen op het spoor.
“Bereikbaarheid per spoor en door de lucht is cruciaal voor de economische concurrentiepositie van Nederland. Spoorlijnen zijn de levenslijn voor bereikbaarheid. We zetten vooral in op vernieuwing.”
“De uitwerking van de Ontwikkelingsstrategie Grootschalige Infrastructuur moet vast stellen welke grote infrastructurele werken de komende 50 jaar nodig zijn en de route daarnaartoe. Hierbij denkt BBB onder meer aan de Lelylijn, de Oude Lijn bij Leiden, het verlengen van de Noord Zuidlijn, de IJmeerverbinding vanuit Almere en de passagiersverbinding tussen Weert en Hamont (Antwerpen).”
“Snelle realisatie Nedersaksenlijn. De Nedersaksenlijn is een belangrijke spoorverbinding tussen Groningen, Emmen en Enschede.”
BBB wil internationale trein- en busverbindingen verbeteren als alternatief voor korteafstandsvluchten, wat indirect de druk op het nationale spoor kan verlichten, maar biedt geen directe oplossing voor binnenlandse forenzen.
“Internationale trein en busverbindingen krijgen prioriteit als alternatief voor korteafstandsvluchten.”
BBB richt zich op kleinschalige, flexibele OV-oplossingen in dunbevolkte gebieden, zoals buurtbusjes en OV-op-afroep. Dit is relevant voor bereikbaarheid op het platteland, maar niet voor de drukte en vertragingen op hoofdspoorlijnen waar forenzen last van hebben.
“In dunbevolkte gebieden vraagt dat om maatwerk. BBB pleit voor kleinschalige, flexibele vervoersoplossingen zoals buurtbussen, taxi’s of slimme mobiliteitsdiensten, ondersteund door digitalisering.”
“In dunbevolkte gebieden stimuleren we kleinschalige vormen zoals buurtbusjes, OVopafroep en deelvervoer.”
BBB wil investeren in sociale veiligheid in het openbaar vervoer, onder andere door uitbreiding van bevoegdheden van OV-boa’s. Dit draagt bij aan het comfort van forenzen, maar biedt geen oplossing voor drukte of vertragingen.
“We investeren in sociale veiligheid in het openbaar vervoer en ondersteunen vervoerders, zoals de NS, bij het tegengaan van agressie. OVboa’s krijgen meer informatiebevoegdheden om zelfstandig identiteiten vast te stellen en escalatie te voorkomen.”
De ChristenUnie erkent dat het openbaar vervoer, en met name de trein, te druk is en kampt met vertragingen en verstoringen. Ze willen fors investeren in uitbreiding, verbetering en betaalbaarheid van het spoor, met als doel meer en langere treinen, betere infrastructuur en aantrekkelijker treinvervoer. Hun kernvisie is dat investeren in het OV essentieel is om Nederland bereikbaar te houden en forenzen minder tijd te laten verliezen aan onprettig reizen.
De ChristenUnie kiest voor forse investeringen in het spoor om de capaciteit te vergroten, vertragingen te verminderen en het reizen prettiger te maken. Dit omvat onder andere spoorverdubbelingen, langere perrons, nieuwe lijnen en hogere snelheden, zodat meer en langere treinen kunnen rijden en het forenzen minder belastend wordt.
“We investeren in spoorverdubbelingen, extra, langere en bredere perrons, nieuwe keersporen en het verbeteren van de fundering van het spoor, zodat er meer en langere treinen kunnen gaan rijden. Op het spoorwegennet wordt – daar waar de ondergrond het toelaat – een maximumsnelheid van 160 km/u de norm.”
“Er wordt extra geïnvesteerd in aantrekkelijk en goedkoop treinvervoer. We gaan door met de aanleg van de Nedersaksenlijn en stellen de benodigde 13 miljard beschikbaar voor de realisatie van de Lelylijn.”
“Grote delen van ons spoor- en vaarwegennet zijn al meer dan vijftig jaar in gebruik en toe aan onderhoud. De komende jaren gaan we aan de slag om deze infrastructurele werken te vervangen en werken achterstallig onderhoud weg. Hier trekken we extra geld voor uit.”
Naast infrastructuur wil de ChristenUnie het reizen per trein aantrekkelijker maken door kaartjes goedkoper te maken en het aanbod te vergroten, zodat forenzen minder last hebben van drukte en hoge kosten.
“Om de treinkaartjes goedkoper te maken en de jongerendagkaart terug te laten keren, investeren we jaarlijks 120 miljoen euro.”
“Er dreigt een kaalslag in het OV: buslijnen verdwijnen, ritten worden steeds duurder. We willen dorpen, buitenwijken en voorzieningen beter bereikbaar maken met het openbaar vervoer. We draaien de bezuiniging op het openbaar vervoer terug en stellen in navolging van de Bikker-gelden 300 miljoen euro per jaar beschikbaar voor versterking van het aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes.”
De partij ziet ook kansen in het uitbreiden van internationale treinverbindingen, zodat forenzen en reizigers binnen Europa minder afhankelijk zijn van het vliegtuig en het spoor aantrekkelijker wordt.
De VVD erkent dat het spoor te druk is en dat vertragingen en verstoringen het forensen onaangenaam maken. Hun belangrijkste voorstellen zijn strengere afspraken met spoorvervoerders over punctualiteit en schoonmaak, het stimuleren van alternatieve aanbieders op het spoor, investeren in infrastructuur en innovatie (zoals AI), en het verbeteren van regionale bereikbaarheid. De kern van hun visie is dat betere handhaving, meer concurrentie en investeringen in infrastructuur moeten leiden tot een sneller, betrouwbaarder en prettiger OV.
De VVD wil dat treinen veiliger, schoner en stipter rijden door spoorvervoerders strenger te houden aan bestaande afspraken. Dit moet direct bijdragen aan minder vertragingen en een prettiger reiservaring voor forenzen.
“We willen dat treinen veilig, op tijd en schoon zijn. We houden de NS en andere spoorvervoerders daarom strenger aan eerder gemaakte afspraken over veiligheid, punctualiteit en hoe schoon de treinen zijn.”
Door ruimte te bieden aan alternatieve aanbieders en het stimuleren van innovatie (waaronder AI), wil de VVD de kwaliteit en capaciteit van het spoor verbeteren. Dit moet leiden tot minder drukte en verstoringen, en een efficiënter OV-systeem.
“We kijken of er op verschillende spoortrajecten alternatieve aanbieders kunnen rijden, bijvoorbeeld door bij de concessie van het hoofdrailnet ruimte te bieden voor eventuele andere aanbestedingen.”
“We blijven innovatie hier stimuleren, maken gebruik van AI waar mogelijk en nemen regels weg die innovatie stimuleren.”
De VVD stelt voor om te investeren in de aanleg en het onderhoud van spoorwegen en andere infrastructuur, met speciale aandacht voor het oplossen van de grootste knelpunten. Dit moet de doorstroming verbeteren en vertragingen verminderen.
“We investeren met de investeringsagenda voor nationale groei in onze infrastructuur en daarmee de bereikbaarheid van woonwijken, zodat we nieuwe auto-, spoor- en waterwegen kunnen aanleggen en bestaande verbindingen goed kunnen onderhouden.”
“Daarnaast stellen we ons ten doel om de grootste knelpunten uit de file top-10 aan te pakken.”
De VVD wil reistijden tussen regio en Randstad verkorten en de bereikbaarheid van regio’s verbeteren, onder andere door projecten als de Lelylijn en maatwerkoplossingen waar regulier OV tekortschiet.
“We zetten ons in voor de verbetering van de bereikbaarheid van de regio door betere ontsluitingen te regelen en reistijden regio-randstad te verkleinen. Daarbij zien we de Lelylijn als een perspectief voor de toekomst, waarvoor we ons blijven inzetten zodra financiering en uitvoerbaarheid dit mogelijk maken.”
Voor forenzen die internationaal reizen, wil de VVD het Europese spoornetwerk versterken en systemen als ERTMS versneld invoeren, zodat internationale treinreizen sneller en betrouwbaarder worden.
“Als we in de toekomst goedkoop en snel naar Europese steden willen kunnen reizen, is het van belang dat we het Europese treinnetwerk versterken. Dit willen we doen door open toegang tot het spoorsysteem te verbeteren en ERTMS (European Rail Traffic Management System) zo snel mogelijk uit te rollen.”
GroenLinks-PvdA erkent dat het openbaar vervoer, en met name het spoor, te druk is en kampt met vertragingen en verstoringen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het fors uitbreiden van het treinnet, het verhogen van de capaciteit op bestaande lijnen, het verbeteren van de dienstregeling en het aanpakken van personeelstekorten. De partij zet in op structurele investeringen en regie om het forensen comfortabeler, sneller en betrouwbaarder te maken.
GroenLinks-PvdA wil het treinnetwerk uitbreiden met nieuwe spoorlijnen, meer stations en het doortrekken van bestaande lijnen. Dit moet de druk op bestaande treinen verlichten en de bereikbaarheid verbeteren, zodat forenzen minder tijd verliezen aan overvolle treinen en slechte aansluitingen.
“Het treinnet wordt uitgebreid. We leggen de Lelylijn aan tussen Groningen en de Randstad en in internationaal verband als hogesnelheidslijn naar Noord-Duitsland, Denemarken en Zweden. De Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen gaat rijden en we onderzoeken welke verdere uitbreidingen noodzakelijk zijn... De Noord-Zuidlijn wordt naar Schiphol en Hoofddorp doorgetrokken. We zorgen voor voldoende capaciteit op bestaande lijnen”
“We breiden het aantal treinstations in Nederland fors uit door (her)opening van stations langs bestaande, nieuwe en gereactiveerde lijnen.”
De partij wil het aanbod van openbaar vervoer beter afstemmen op de behoefte, met meer regie op ProRail en NS. Dit moet leiden tot minder vertragingen en verstoringen, en een betere aansluiting tussen hoofd- en regionale lijnen, zodat forenzen minder tijd verliezen aan wachten en overstappen.
“We passen het aanbod van ov beter aan op wat nodig is om Nederland bereikbaar te houden. Dat doen we door de regie te versterken op ProRail en NS, de hoofdrailconcessie voor de NS in stand te houden, en door provincies te ondersteunen bij het weer in eigen hand nemen van het regionale ov. De aansluiting van het hoofdrailnet met regionale netten moet naadloos zijn, verschillende check-insystemen horen daar niet bij.”
GroenLinks-PvdA erkent dat personeelstekorten bijdragen aan vertragingen en uitval. Door te investeren in betere arbeidsvoorwaarden en meer personeel in het ov, willen ze de betrouwbaarheid en frequentie van treinen verhogen, wat direct bijdraagt aan prettiger forensen.
“We gaan de personeelstekorten in de mobiliteitssector tegen door de arbeidsvoorwaarden bij vervoersbedrijven in samenspraak met vakbonden te verbeteren.”
De partij noemt concrete projecten voor dubbelspoor en onderhoud op drukke regionale trajecten, wat de capaciteit en betrouwbaarheid lokaal moet vergroten en daarmee vertragingen en overvolle treinen tegengaat.
“We vervangen het enkel spoor tussen Deventer en Zwolle door dubbelspoor. Dat doen we ook voor het spoor van Zwolle naar Enschede (en Münster).”
“Ook aan het spoor tussen Zwolle en Meppel wordt achterstallig onderhoud verricht.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil het openbaar vervoer, en met name de trein, aantrekkelijker, comfortabeler en betrouwbaarder maken door fors te investeren in uitbreiding, verlaging van de prijs en verbetering van de voorzieningen. Ze stellen voor om meer en langere treinen te laten rijden, het klassensysteem af te schaffen, en de reistijd te verkorten op belangrijke trajecten, zodat forenzen minder tijd kwijt zijn aan drukte en vertragingen.
PvdD erkent dat treinen te druk zijn en wil het aantal treinen uitbreiden, treinen langer maken en voorzieningen verbeteren om het reizen comfortabeler te maken en vertragingen te verminderen. Dit moet direct bijdragen aan minder onprettig forenzen en kortere reistijden.
“Het aantal treinen wordt uitgebreid en de treinen worden langer. Op alle knooppuntstations komen vergader- en werkfaciliteiten. In elk treinstel zijn schone wc’s, stopcontacten en internet.”
“Reizen met de trein moet comfortabel zijn en aansluiten op de behoeften van de reiziger.”
De partij wil reistijden verkorten door nieuwe snelle verbindingen aan te leggen, zoals de Lelylijn en een verbinding tussen Utrecht en Breda, en bestaande trajecten te verbeteren. Dit is bedoeld om forenzen sneller op hun bestemming te krijgen en de druk op bestaande lijnen te verlichten.
“De treinreistijd tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland wordt verkort. De Lelylijn en Nedersaksenlijn komen er zo snel mogelijk. Ook zorgen we voor een nieuwe, snelle treinverbinding tussen Utrecht en Breda.”
Om het ov aantrekkelijker te maken dan de auto en drukte te spreiden, wil PvdD het ov fors goedkoper maken en het klassensysteem in de trein afschaffen, zodat iedereen een goede zitplaats heeft tegen een redelijke prijs.
“Het openbaar vervoer wordt minimaal 50% goedkoper, zodat het ov financieel aantrekkelijker wordt dan de auto. Voor mensen met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum wordt het openbaar vervoer gratis.”
“In de treinen wordt het klassensysteem afgeschaft, voor iedereen moet er een goede zitplaats zijn tegen een redelijke prijs.”
Volt erkent dat het Nederlandse spoor overbelast is en wil forenzen helpen door het treinsysteem efficiënter, sneller en betrouwbaarder te maken. Ze stellen voor om te investeren in technologische vernieuwing, infrastructuurverbetering, en het spreiden van reizigers over de dag. Hun kernvisie is dat beter gebruik van bestaande infrastructuur en slimme innovaties leiden tot minder drukte en vertragingen voor treinreizigers.
Volt wil het treinverkeer efficiënter en sneller maken door het European Rail Traffic Management System (ERTMS) versneld in te voeren. Dit systeem maakt hogere snelheden en kortere afstanden tussen treinen mogelijk, waardoor de capaciteit en betrouwbaarheid toenemen en vertragingen afnemen.
“Wij pleiten ervoor dat het European Rail Traffic Management System (ERTMS) zo spoedig mogelijk ingevoerd wordt. Dan kan op bepaalde trajecten met hogere snelheden gereden worden, tot soms wel 200 km/u, en kan ook met kortere afstanden tussen treinen gereden worden zonder dat de veiligheid in het geding komt.”
Volt wil bestaande infrastructuur beter benutten en waar nodig uitbreiden, onder andere door het vervangen van spoorwegovergangen en elektrificatie van spoorlijnen. Dit moet de doorstroming verbeteren en verstoringen verminderen.
Volt wil de drukte in de spits verminderen door het ov-verkeer beter te spreiden over de dag en week, onder andere via financiële prikkels zoals dalkorting en het aanpassen van thuiswerkvergoedingen.
“Daarnaast spreiden we het ov-verkeer beter over de dag en de week. Dit doen we door een dalkorting op het ov-tarief (tijdelijk) te subsidiëren. Ook passen we de onbelaste thuiswerk- en kilometervergoeding aan op spits/dal en verschillende werkdagen, om zo onder andere de drukte op dinsdag en donderdag tegen te gaan, en maken we afspraken met maatschappelijke partners, bijvoorbeeld over hybride werken.”
Volt ziet technologische innovatie als sleutel om het treinverkeer toekomstbestendig en minder storingsgevoelig te maken.
“Daarnaast wil Volt investeren in onderzoek naar veelbelovende technologieën en innovaties voor het vervoer van de toekomst.”
BVNL erkent dat het openbaar vervoer, waaronder de trein, te druk is en kampt met vertragingen en verstoringen. De partij wil meer investeren in hoogwaardig en betrouwbaar openbaar vervoer, met specifieke aandacht voor uitbreiding van het spoor en internationale treinverbindingen. Hun visie is dat betere infrastructuur en meer capaciteit forenzen tijd en frustratie moeten besparen.
BVNL ziet het verbeteren van het openbaar vervoer als essentieel om de drukte en vertragingen op het spoor aan te pakken. Door te investeren in betrouwbaarheid en capaciteit van het OV, wil de partij forenzen een comfortabeler en efficiënter alternatief bieden voor de auto en files. Dit moet leiden tot minder tijdverlies en een prettiger reiservaring voor treinreizigers.
“Meer investeren in hoogwaardig en betrouwbaar openbaar vervoer.”
“Meer aandacht voor internationale treinverbindingen. Doorbreken van het monopolie van kaartverkoop door nationale vervoerders. Meer aandacht voor ProRail als bottle-neck voor nieuwe infrastructuur.”
“Files worden aangepakt door de capaciteit van de wegen af te stemmen op de hoeveelheid auto’s en er wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer.”
BVNL noemt expliciet de aanleg van de Lelylijn als prioriteit. Dit is een concrete uitbreiding van het spoor die de bereikbaarheid en capaciteit in Noord-Nederland moet vergroten, wat bijdraagt aan het verminderen van drukte en vertragingen op bestaande trajecten.
“De Lelylijn moet er zo snel mogelijk komen.”
Het CDA erkent dat het Nederlandse spoornetwerk onder druk staat en wil investeren in een robuuster, betrouwbaarder spoor met meer capaciteit, vooral op drukke trajecten tussen economische kerngebieden en regio’s. Ze beloven onderhoud, renovatie en uitbreiding van het spoor, inclusief nieuwe lijnen en internationale verbindingen, om vertragingen en overvolle treinen tegen te gaan. Hun aanpak is vooral gericht op lange termijn investeringen en betere regionale bereikbaarheid, maar concrete, directe oplossingen voor dagelijkse forensenproblemen blijven beperkt.
Het CDA wil het spoornetwerk versterken door te investeren in onderhoud, vervanging en uitbreiding van spoorwegen, met prioriteit voor drukke verbindingen en internationale lijnen. Hiermee willen ze de betrouwbaarheid en capaciteit van het spoor verbeteren, zodat vertragingen en overvolle treinen afnemen. De focus ligt op grote projecten en het toekomstbestendig maken van de infrastructuur, niet op snelle, korte termijn oplossingen.
“Op de grote assen van ons land – tussen economische kerngebieden, universiteitssteden, regio’s en havens – blijft investeren in een robuust spoornetwerk noodzakelijk, zoals de Lelylijn, de Noord-Zuidlijn en snelle internationale verbindingen. Daarom moeten ook de Hogesnelheidslijnen en ERTMS snel worden gerealiseerd.”
“We investeren in de basis op orde. Veel bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en spoorwegen naderen het einde van hun technische levensduur. Onderhoud, vervanging en renovatie daarvan is van groot belang om Nederland in beweging te houden.”
Het CDA erkent dat mobiliteitsbehoeften per regio verschillen en wil daarom maatwerk bieden, met extra treinen of robuuste buslijnen waar nodig. Ze willen dat het openbaar vervoer betaalbaar en toegankelijk blijft, en stimuleren lokale initiatieven om het OV-aanbod te verbeteren. Dit kan bijdragen aan minder drukte en betere bereikbaarheid, maar blijft op hoofdlijnen en zonder harde toezeggingen voor forensen.
“Mobiliteit vraagt om maatwerk per regio. Wat in Zeeland werkt, werkt niet per se in Gelderland. In de ene regio is dat flexibel vervoer op aanvraag, in de andere een robuuste buslijn of een extra trein.”
“Openbaar vervoer moet betaalbaar en toegankelijk zijn. Reizen met de bus of trein mag niet duurder zijn dan noodzakelijk, en het systeem moet werken vóór mensen – zeker voor senioren, jongeren en mensen die minder digitaal vaardig zijn.”
D66 erkent dat het openbaar vervoer, en met name de trein, te druk is en kampt met vertragingen en verstoringen. De partij wil het aanbod van openbaar vervoer sterk vergroten, investeert extra in beheer, onderhoud en nieuwe infrastructuur, en draait bezuinigingen op regionaal OV terug. Hun kernvisie is dat beter, toegankelijker en betrouwbaarder openbaar vervoer essentieel is om reistijd en forensenstress te verminderen.
D66 wil het openbaar vervoer aantrekkelijker en betrouwbaarder maken door fors te investeren in uitbreiding van het aanbod, beheer en onderhoud van het spoor, en nieuwe infrastructuur. Hiermee willen ze drukte, vertragingen en verstoringen verminderen, zodat forenzen minder tijd kwijt zijn aan onprettig reizen.
D66 zet in op het slimmer combineren van verschillende vormen van vervoer en investeert in OV-knooppunten rond stations. Dit moet de reiservaring verbeteren, overstappen vergemakkelijken en de druk op treinen verlichten.
“We combineren verschillende soorten openbaar, publiek en doelgroepenvervoer slimmer. Zo worden aanrijtijden korter en wordt het goedkoper en makkelijker voor mensen. Rond stations investeren we in ov-knooppunten.”
Om het reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en de drukte te spreiden, introduceert D66 een Nederlandpas waarmee iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits kan reizen.
“We voeren een Nederlandpas in: één kaart waarmee iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits in heel Nederland met de bus, tram, metro en trein kan reizen.”
JA21 erkent het belang van goed openbaar vervoer en wil verdere verschraling van het aanbod voorkomen door extra te investeren in het OV, inclusief het spoor. Ze pleiten voor een jaarlijkse investering om het huidige niveau te behouden en willen daarnaast grote spoorprojecten zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn versnellen. Concrete voorstellen om drukte, vertragingen en verstoringen op het spoor direct aan te pakken ontbreken echter; de focus ligt vooral op het voorkomen van achteruitgang en het realiseren van nieuwe verbindingen.
JA21 wil het huidige aanbod van openbaar vervoer, waaronder het spoor, behouden en verdere verslechtering tegengaan door structureel extra te investeren. Dit is vooral bedoeld om het bestaande niveau te handhaven, niet om de capaciteit of betrouwbaarheid direct te vergroten. De partij noemt expliciet een jaarlijkse investering als ondergrens, maar doet geen concrete voorstellen voor het oplossen van drukte of vertragingen op korte termijn.
JA21 ziet grote nieuwe spoorprojecten als essentieel voor de bereikbaarheid, vooral buiten de Randstad. Ze willen dat alle financieringsbronnen worden onderzocht om de Lelylijn binnen het oorspronkelijke tijdpad te realiseren en benadrukken het belang van gelijktijdige aanleg van de Lelylijn en Nedersaksenlijn. Dit is een langetermijnvisie en biedt geen directe oplossing voor huidige drukte of verstoringen, maar kan op termijn de capaciteit vergroten.
NSC erkent dat het openbaar vervoer, en met name de trein, te druk is en kampt met vertragingen en verstoringen. Hun belangrijkste voorstellen zijn investeren in hoogfrequent en sneller openbaar vervoer, het spreiden van reizigers over de week, en het betaalbaar houden van het OV. De kern van hun visie is dat betere spreiding, meer capaciteit en snellere verbindingen het forensen aangenamer en efficiënter moeten maken.
NSC wil het treinverkeer aantrekkelijker en sneller maken door te investeren in hoogfrequent openbaar vervoer, met waar mogelijk hogere snelheden, zodat forenzen tijdwinst boeken ten opzichte van de auto. Dit moet de drukte en vertragingen verminderen door meer capaciteit en snellere verbindingen.
“We willen investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur zodat ten opzichte van de auto duidelijk sprake is van tijdwinst.”
Om de spitsdruk te verlagen en de drukte in treinen te verminderen, wil NSC afspraken maken met onderwijsinstellingen en werkgevers over flexibelere werktijden en collegetijden. Dit moet het aantal reizigers in de spits verminderen en zo de reiservaring verbeteren.
“We willen een landelijke aanpak om woon-werkverkeer beter te spreiden over de week. Door afspraken met bijvoorbeeld onderwijsinstellingen over flexibelere collegetijden kunnen we de spitsdruk verlagen en het (studenten)verkeer beter spreiden.”
NSC wil voorkomen dat de prijzen van treinkaartjes te hard stijgen en onderzoekt een dalurenkaart naar Duits voorbeeld. Dit is vooral gericht op het toegankelijk houden van het OV, maar kan indirect ook de drukte in de spits verminderen door reizigers te verleiden buiten de drukste tijden te reizen.
De PVV erkent dat het Nederlandse spoor kampt met overvolle treinen, vertragingen en storingen, en wijst de NS aan als hoofdverantwoordelijke. Hun belangrijkste voorstellen zijn het samenvoegen van NS en ProRail tot één Nederlands Spoorbedrijf, het eisen van meer treinen met voldoende zitplaatsen die op tijd rijden (vooral in de spits), en het niet verder verhogen van de treinkaartjesprijzen. De kern van hun visie is dat het spoorbedrijf terug moet naar de basis: betrouwbaar, betaalbaar en comfortabel forensen mogelijk maken.
De PVV stelt dat de NS structureel faalt in het leveren van voldoende, tijdige en comfortabele treinverbindingen, en wil dat het bedrijf zich weer volledig richt op deze kerntaak. Dit moet leiden tot minder vertragingen, minder overvolle treinen en een prettiger forensen voor reizigers.
De PVV wil de versnippering op het spoor tegengaan door NS en ProRail samen te voegen. Hiermee beogen ze een efficiëntere aansturing en minder organisatorische problemen, wat volgens hen zal bijdragen aan minder verstoringen en vertragingen.
“NS en ProRail samen in één groot Nederlands Spoorbedrijf”
De partij vindt dat forenzen niet nóg meer moeten betalen voor een gebrekkige dienst en wil verdere prijsverhogingen van treinkaartjes stoppen. Dit moet het openbaar vervoer toegankelijk houden, ondanks de huidige problemen.
“Betaalbare treinkaartjes: geen verdere prijsverhogingen”
De SGP erkent dat het openbaar vervoer, inclusief het spoor, onder druk staat en wil extra investeren in betaalbaar en voldoende ov, met specifieke aandacht voor betere bereikbaarheid en nieuwe stations. De partij noemt enkele concrete maatregelen zoals het opwaarderen van bestaande spoorlijnen, het toevoegen van intercity-stops, en het beperken van stakingsmogelijkheden in het ov. De focus ligt vooral op uitbreiding en verbetering van het ov-aanbod, maar er zijn weinig harde toezeggingen over het direct verminderen van drukte en vertragingen voor forenzen.
De SGP wil het ov aantrekkelijker en bereikbaarder maken door te investeren in nieuwe stations, het opwaarderen van bestaande spoorlijnen en het toevoegen van intercity-stops. Dit moet de bereikbaarheid verbeteren, vooral in regio’s buiten de Randstad, en kan op termijn bijdragen aan minder drukte en betere spreiding van reizigers. De partij noemt echter geen concrete maatregelen om op korte termijn de drukte of vertragingen op bestaande trajecten te verminderen.
“Het Rijk moet daarom extra investeren in betaalbaar en voldoende ov. Concreet: Er komen extra overstappunten auto-ov, bijvoorbeeld bij Utrecht-Lunetten. Dit stoptreinstation wordt een intercity-station met een aansluiting op de A27. Ook bij Harderwijk komt zo’n intercitystop. Er komen nieuwe stations bij onder meer Dordrecht Leerpark, Barneveld-Noord (op de lijn Amersfoort-Apeldoorn) en Staphorst. De SGP wil de aanleg van de Nedersaksenlijn doorzetten.”
“In het masterplan voor de Lelylijn wordt de variant ‘opwaardering van bestaand spoor’ meegenomen, zodat op basis van de beschikbare middelen de beste keus gemaakt kan worden voor betere bereikbaarheid van het noorden van het land.”
De SGP wil de mogelijkheden om te staken in het ov aan banden leggen. Dit standpunt is bedoeld om de betrouwbaarheid van het ov te vergroten en verstoringen door stakingen te verminderen, wat forenzen direct kan helpen minder tijd kwijt te raken aan onverwachte uitval.
“De mogelijkheden om te staken in het ov worden aan banden gelegd.”
Hoewel niet direct gericht op drukte of vertragingen, wil de SGP het ov goedkoper maken via een btw-vrijstelling en gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar. Dit kan het ov aantrekkelijker maken, maar heeft geen directe impact op de drukte of punctualiteit voor forenzen.
“Het ov wordt goedkoper door een btw-vrijstelling. De SGP wil verder gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar en terugkeer van de jongerendagkaart.”
De SP erkent dat het openbaar vervoer, en specifiek de trein, betrouwbaarder, minder druk en toegankelijker moet worden. Ze willen dit bereiken door het spoor weer volledig publiek te maken, fors te investeren in personeel en infrastructuur, en de prijzen direct te verlagen. Hun kernvisie is dat goed, betaalbaar en punctueel openbaar vervoer een basisvoorziening moet zijn voor iedereen.
De SP wil de NS en ProRail samenvoegen tot één publiek spoorbedrijf, concurrentie op het spoor stoppen en fors investeren in personeel en infrastructuur. Dit moet leiden tot minder vertragingen, meer punctualiteit en betere service, zodat forenzen minder tijd verliezen aan verstoringen en drukte.
“We stoppen met concurrentie op het spoor en verschillende bedrijven met eigen tarieven en paaltjes. De NS en ProRail worden één publiek spoorbedrijf dat verantwoordelijk is voor het hele spoorvervoer, met meer zichtbaar personeel op stations en in treinen voor veiligheid en service. We zorgen voor voldoende personeel en een goede beloning voor hun werk.”
“Om met trots gebruik te kunnen maken van écht openbaar vervoer moeten treinen, trams en bussen ook op tijd komen, veilig zijn, en schoon. Daarvoor zijn investeringen en voldoende personeel nodig.”
De SP wil investeren in nieuwe en verbeterde treinverbindingen in heel Nederland, zodat de capaciteit toeneemt en de drukte afneemt. Dit moet zorgen voor meer betrouwbaarheid en betere bereikbaarheid voor forenzen.
“We investeren in sterke binnenlandse treinverbindingen, zoals de Lelylijn, Maaslijn en Nedersaksenlijn. Zo zorgen we dat alle regio’s goed bereikbaar zijn en iedereen kan rekenen op betrouwbaar openbaar vervoer.”
Hoewel dit niet direct de drukte of vertragingen aanpakt, wil de SP het reizen met de trein aantrekkelijker en toegankelijker maken door de prijzen direct met 25% te verlagen en een goedkoop maandabonnement in te voeren.
“In opmaat hiernaartoe maken we het openbaar vervoer direct goedkoper door de prijzen met 25 procent te verlagen en een goedkoop maandabonnement (zoals het Duitslandticket) in te voeren.”
50PLUS erkent het belang van bereikbaarheid en betaalbaarheid van het openbaar vervoer, maar doet in haar verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen om drukte, vertragingen of verstoringen op het spoor aan te pakken. De partij benadrukt vooral het belang van toegankelijk OV voor iedereen en alternatieven waar OV ontbreekt, zonder specifieke maatregelen voor forenzen die hinder ondervinden van drukke en onbetrouwbare treinen.
50PLUS vindt dat openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk en betaalbaar moet zijn, vooral voor ouderen en mensen in gebieden waar OV-verbindingen verdwijnen. Er worden echter geen concrete oplossingen geboden voor het verminderen van drukte of vertragingen op het spoor; de focus ligt op algemene bereikbaarheid en alternatieven waar OV ontbreekt.
DENK erkent het belang van toegankelijk en betaalbaar openbaar vervoer en wil hierin investeren, maar doet geen concrete beloftes over het verminderen van drukte, vertragingen of verstoringen op het spoor. Hun belangrijkste voorstel is algemene investeringen in het openbaar vervoer om de dienstregeling dekkender te maken en de kwaliteit te verbeteren, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen. Specifieke maatregelen om het forensen comfortabeler of sneller te maken ontbreken.
DENK wil investeren in het openbaar vervoer om het toegankelijker, goedkoper en van betere kwaliteit te maken, met als doel een dekkende dienstregeling. Dit kan indirect bijdragen aan minder drukte en verstoringen, maar er worden geen concrete maatregelen genoemd die direct gericht zijn op het oplossen van overvolle treinen of vertragingen.