De ChristenUnie erkent dat het spoor in Nederland verouderd is, treinen overvol zijn en vertragingen toenemen. De partij wil fors investeren in spoorinfrastructuur, meer en langere treinen mogelijk maken, en treinkaartjes goedkoper maken om het forensen aantrekkelijker en efficiënter te maken. Hun visie is gericht op structurele verbetering van het spoor en het OV, zodat forenzen minder tijd verliezen aan drukte en vertragingen.
De ChristenUnie wil het spoor vernieuwen, uitbreiden en verbeteren om drukte en vertragingen tegen te gaan. Dit doen ze door forse investeringen in spoorverdubbelingen, langere perrons, nieuwe lijnen en hogere frequenties, zodat meer en langere treinen kunnen rijden en het forensen minder tijd kost.
“We investeren in spoorverdubbelingen, extra, langere en bredere perrons, nieuwe keersporen en het verbeteren van de fundering van het spoor, zodat er meer en langere treinen kunnen gaan rijden.”
“Grote delen van ons spoor- en vaarwegennet zijn al meer dan vijftig jaar in gebruik en toe aan onderhoud. De komende jaren gaan we aan de slag om deze infrastructurele werken te vervangen en werken achterstallig onderhoud weg. Hier trekken we extra geld voor uit.”
“Er wordt extra geïnvesteerd in aantrekkelijk en goedkoop treinvervoer.”
“Op het spoorwegennet wordt – daar waar de ondergrond het toelaat – een maximumsnelheid van 160 km/u de norm.”
De partij wil het reizen per trein goedkoper maken en het aanbod vergroten, zodat meer mensen voor de trein kiezen en de drukte afneemt. Dit moet het forensen aantrekkelijker en toegankelijker maken.
“Om de treinkaartjes goedkoper te maken en de jongerendagkaart terug te laten keren, investeren we jaarlijks 120 miljoen euro.”
“We draaien de bezuiniging op het openbaar vervoer terug en stellen in navolging van de Bikker-gelden 300 miljoen euro per jaar beschikbaar voor versterking van het aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes.”
Door te investeren in nieuwe spoorlijnen en betere internationale verbindingen wil de ChristenUnie de capaciteit vergroten en alternatieven bieden voor drukke trajecten, wat de druk op bestaande lijnen moet verlichten.
“We gaan door met de aanleg van de Nedersaksenlijn en stellen de benodigde 13 miljard beschikbaar voor de realisatie van de Lelylijn.”
“Er gaan meer internationale (slaap)treinen rijden. Jaarlijks trekken we hiervoor 500 miljoen euro uit.”
“Internationale treinverbindingen worden verbeterd en samen met andere Europese landen zorgen we voor één transparant systeem voor het boeken van internationale treinkaartjes.”
BBB erkent dat de bereikbaarheid en betrouwbaarheid van het openbaar vervoer, inclusief het spoor, onder druk staan, vooral buiten de Randstad. Hun belangrijkste voorstellen zijn investeren in grote spoorprojecten (zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn), het verbeteren van regionale OV-verbindingen, en het stimuleren van kleinschalige, flexibele vervoersoplossingen. BBB legt de nadruk op infrastructuuronderhoud en maatwerk per regio, maar doet geen concrete beloftes over het verminderen van drukte of vertragingen op bestaande treintrajecten.
BBB wil de bereikbaarheid vergroten door te investeren in grote nieuwe spoorlijnen en het versterken van regionale verbindingen. Hiermee beogen ze de druk op bestaande trajecten te verlichten en reistijden te verkorten, vooral voor forenzen buiten de Randstad. Echter, er worden geen directe oplossingen geboden voor de huidige drukte en vertragingen op bestaande hoofdtrajecten.
“De uitwerking van de Ontwikkelingsstrategie Grootschalige Infrastructuur moet vast stellen welke grote infrastructurele werken de komende 50 jaar nodig zijn en de route daarnaartoe. Hierbij denkt BBB onder meer aan de Lelylijn, de Oude Lijn bij Leiden, het verlengen van de Noord Zuidlijn, de IJmeerverbinding vanuit Almere en de passagiersverbinding tussen Weert en Hamont (Antwerpen).”
“Snelle realisatie Nedersaksenlijn. De Nedersaksenlijn is een belangrijke spoorverbinding tussen Groningen, Emmen en Enschede. Deze lijn versterkt de bereikbaarheid van het oosten en noorden van Nederland...”
“De regionale ontsluiting moet worden versterkt door te blijven investeren in spoor en wegverbindingen.”
Vooral in dunbevolkte gebieden zet BBB in op kleinschalige, flexibele vervoersoplossingen zoals buurtbusjes en OV-op-afroep. Dit is bedoeld om de bereikbaarheid te verbeteren waar reguliere treinverbindingen tekortschieten, maar biedt geen oplossing voor drukte of vertragingen op drukke hoofdspoorlijnen.
“In dunbevolkte gebieden vraagt dat om maatwerk. BBB pleit voor kleinschalige, flexibele vervoersoplossingen zoals buurtbussen, taxi’s of slimme mobiliteitsdiensten, ondersteund door digitalisering.”
“In dunbevolkte gebieden stimuleren we kleinschalige vormen zoals buurtbusjes, OVopafroep en deelvervoer.”
BBB benadrukt het belang van goed onderhoud aan infrastructuur, waaronder spoor, om vertragingen en verstoringen te voorkomen. Dit is een algemene belofte zonder concrete maatregelen specifiek gericht op het oplossen van drukte of punctualiteitsproblemen op het spoor.
“Onze infrastructuur moet goed worden onder houden. Onderhoud en verbetering van ons wegennet betekent ook faciliteren van slimme technologieën.”
“De auto blijft onmisbaar, vooral in landelijke gebieden. Openbaar vervoer moet beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn, ook buiten de Randstad.”
Forum voor Democratie (FVD) erkent dat de treinen in Nederland te druk zijn en wil dit oplossen door structureel meer en langere treinen in te zetten op drukke trajecten. Daarnaast pleit FVD voor het verbeteren van de nachttreinen, het behouden van bushaltes en het investeren in alle vervoerstypen, maar hun meest concrete voorstel tegen overvolle treinen is het vergroten van de capaciteit. Hun kernvisie is dat openbaar vervoer comfortabel, bereikbaar en betaalbaar moet zijn voor iedereen, niet alleen voor forenzen in de Randstad.
FVD stelt dat het probleem van overvolle treinen vooral tijdens de spits op drukke trajecten speelt en wil dit oplossen door structureel meer en langere treinen in te zetten. Dit moet de capaciteit verhogen en het reizen comfortabeler maken, zodat forenzen minder tijd verliezen aan onprettig reizen.
FVD wil de nachtverbindingen tussen grote steden verbeteren, zodat ook reizigers buiten reguliere tijden sneller en makkelijker kunnen reizen. Dit is vooral relevant voor mensen die buiten kantooruren forenzen of reizen.
“We verbeteren de nachtverbindingen tussen de grote steden, zodat studenten, reizigers en nachtwerkers veilig en makkelijk thuiskomen.”
“Betere nachtverbindingen tussen de grote steden en investeringen in alle vervoersmodaliteiten, zodat iedereen zich vrij en veilig kan verplaatsen.”
FVD benadrukt dat investeringen niet alleen naar de Randstad moeten gaan, maar dat het hele land – inclusief dorpen en regio’s – bereikbaar moet blijven. Dit betekent ook het behouden en terugbrengen van bushaltes, zodat forenzen uit afgelegen gebieden niet extra reistijd kwijt zijn.
Hoewel minder direct gerelateerd aan drukte en vertragingen, wil FVD de spitsheffing afschaffen om het OV betaalbaar te houden, wat indirect kan bijdragen aan een betere spreiding van reizigers.
“We schaffen de spitsheffing af, zodat reizen met het openbaar vervoer voor iedereen betaalbaar blijft.”
GroenLinks-PvdA erkent dat het openbaar vervoer, en specifiek het spoor, te druk is en kampt met vertragingen en verstoringen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het fors uitbreiden van het treinnet, investeren in meer capaciteit op bestaande lijnen, het aanpakken van personeelstekorten, en het verbeteren van de regie op ProRail en NS. De partij zet in op structurele investeringen en uitbreiding om reistijdverlies en ongemak voor forenzen te verminderen.
GroenLinks-PvdA wil het treinnetwerk fors uitbreiden en bestaande knelpunten oplossen door aanleg van nieuwe lijnen en verdubbeling van bestaand spoor. Dit moet de drukte verminderen en de betrouwbaarheid van het spoor vergroten, zodat forenzen minder tijd verliezen aan vertragingen en overvolle treinen.
“Het treinnet wordt uitgebreid. We leggen de Lelylijn aan tussen Groningen en de Randstad... De Noord-Zuidlijn wordt naar Schiphol en Hoofddorp doorgetrokken. We zorgen voor voldoende capaciteit op bestaande lijnen”
“We vervangen het enkel spoor tussen Deventer en Zwolle door dubbelspoor. Dat doen we ook voor het spoor van Zwolle naar Enschede (en Münster).”
“De Maaslijn wordt toegevoegd aan het hoofdrailnet, het spoor wordt hier verdubbeld en door de aanleg van bovenleidingen verdwijnt de dieseltrein.”
De partij wil het aanbod van openbaar vervoer beter afstemmen op de behoefte, met meer regie op ProRail en NS. Dit moet leiden tot minder verstoringen en een betrouwbaardere dienstregeling, zodat forenzen minder tijd verliezen aan onbetrouwbaar vervoer.
“We passen het aanbod van ov beter aan op wat nodig is om Nederland bereikbaar te houden. Dat doen we door de regie te versterken op ProRail en NS, de hoofdrailconcessie voor de NS in stand te houden”
GroenLinks-PvdA erkent dat personeelstekorten bijdragen aan verstoringen en uitval. Door te investeren in betere arbeidsvoorwaarden en meer personeel in de mobiliteitssector willen ze de betrouwbaarheid van het OV verbeteren.
“We gaan de personeelstekorten in de mobiliteitssector tegen door de arbeidsvoorwaarden bij vervoersbedrijven in samenspraak met vakbonden te verbeteren.”
Door het aantal stations uit te breiden en de aansluiting tussen hoofdrailnet en regionale netten te verbeteren, wil de partij de bereikbaarheid vergroten en de druk op bestaande verbindingen verlichten.
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil het openbaar vervoer, en met name de trein, aantrekkelijker, comfortabeler en betrouwbaarder maken door fors te investeren in uitbreiding, verlaging van de prijs, en het verbeteren van de voorzieningen. Hun kernvisie is dat meer, langere en snellere treinen, samen met het afschaffen van het klassensysteem en het goedkoper maken van het ov, moeten zorgen voor minder drukte en vertragingen, zodat forenzen minder tijd verliezen aan inefficiënt reizen.
PvdD erkent dat treinen te druk zijn en wil dit oplossen door het aantal treinen uit te breiden, treinen langer te maken en voorzieningen te verbeteren. Dit moet direct bijdragen aan meer zitplaatsen, minder overvolle treinen en een comfortabelere reiservaring voor forenzen.
“Het aantal treinen wordt uitgebreid en de treinen worden langer. Op alle knooppuntstations komen vergader- en werkfaciliteiten. In elk treinstel zijn schone wc’s, stopcontacten en internet.”
“In de treinen wordt het klassensysteem afgeschaft, voor iedereen moet er een goede zitplaats zijn tegen een redelijke prijs.”
Om reistijden te verkorten en vertragingen te verminderen, investeert PvdD in nieuwe en snellere treinverbindingen, met speciale aandacht voor verbindingen tussen regio’s en de Randstad.
“De treinreistijd tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland wordt verkort. De Lelylijn en Nedersaksenlijn komen er zo snel mogelijk. Ook zorgen we voor een nieuwe, snelle treinverbinding tussen Utrecht en Breda.”
Door het ov fors goedkoper te maken, wil PvdD het aantrekkelijker maken dan de auto, waardoor meer mensen voor de trein kiezen en de drukte beter gespreid kan worden. Dit kan indirect bijdragen aan minder overvolle treinen en een betere reiservaring.
“Het openbaar vervoer wordt minimaal 50% goedkoper, zodat het ov financieel aantrekkelijker wordt dan de auto. Voor mensen met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum wordt het openbaar vervoer gratis.”
PvdD wil het ov-netwerk uitbreiden met meer bussen, lightrail en betere aansluitingen, zodat het ov betrouwbaarder en sneller wordt, vooral tijdens de spits. Dit moet verstoringen en vertragingen verminderen.
“Er worden meer (elektrische) bussen ingezet om het openbaarvervoersnetwerk uit te breiden tot een fijnmazig netwerk. Op meerbaanswegen worden rijstroken veranderd in busbanen, zodat het openbaar vervoer, zeker in de spits, sneller en betrouwbaarder wordt dan de auto.”
Hoewel minder direct relevant voor binnenlands forenzen, zet PvdD ook in op betere internationale treinverbindingen, wat de capaciteit op het spoor kan vergroten en de druk op binnenlandse treinen kan verlichten.
“We investeren in een betaalbaar en toegankelijk Europees treinnetwerk. Internationale tickets worden zodanig goedkoper dat de optie voor ov financieel aantrekkelijker wordt dan auto of vliegtuig.”
“Om goed op het Europese treinnetwerk aangesloten te zijn investeert Nederland in frequente internationale verbindingen naar Hamburg/Kopenhagen (noordoost), Berlijn/Praag (oost), München (zuidoost), Parijs (zuid) en Londen (west).”
BIJ1 wil het openbaar vervoer, inclusief het spoor, volledig nationaliseren, gratis maken en fors investeren in uitbreiding en verbetering van de infrastructuur, met speciale aandacht voor betrouwbaarheid en bereikbaarheid buiten de Randstad. Ze keren zich tegen bezuinigingen, willen nieuwe spoorlijnen aanleggen en streven naar een einde aan marktwerking, zodat het ov efficiënter, toegankelijker en minder storingsgevoelig wordt.
BIJ1 stelt dat versnippering en marktwerking op het spoor leiden tot inefficiëntie en storingen. Door alle ov-bedrijven, inclusief NS en ProRail, samen te voegen tot één nationale overheidsdienst, willen ze het spoor betrouwbaarder en efficiënter maken, waardoor vertragingen en verstoringen afnemen.
“Vervolgens werken wij aan concurrentie in het ov afschaffen door ov-bedrijven volledig te nationaliseren: de NS fuseert met alle andere personenvervoerders op het spoor en ProRail samen tot één overheidsdienst die verantwoordelijk is voor het hele Nederlandse spoornetwerk.”
Om drukte en vertragingen te verminderen, wil BIJ1 fors investeren in nieuwe spoorlijnen en infrastructuur, met nadruk op onderbediende regio’s en het terugdraaien van eerdere bezuinigingen. Dit moet leiden tot meer capaciteit, minder overvolle treinen en een robuuster netwerk.
“We investeren in betrouwbaar, goed bereikbaar en gratis openbaar vervoer (ov). Met extra aandacht voor verbeterde infrastructuur buiten de Randstad - de 4 grote steden. Alle bezuinigingen op het ov draaien we direct terug.”
“Nog voor 2030 realiseren we de voorgestelde Lelylijn en Nedersaksenlijn. Deze nieuwe spoorlijnen fungeren als aanvullende ruggengraat voor het landelijke ov-netwerk. En dragen bij aan efficiëntere mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s.”
BIJ1 wil het ov gratis maken en de toegankelijkheid verhogen, zodat meer mensen gebruik kunnen maken van de trein zonder financiële drempels. Dit moet de druk op het spoor beter spreiden en het ov aantrekkelijker maken dan de auto.
Door het ov onder directe democratische controle van werknemers te plaatsen en winstmotieven uit te bannen, wil BIJ1 de focus leggen op kwaliteit, betrouwbaarheid en reizigersbelang in plaats van op kostenbesparing en winstmaximalisatie.
“Door de bestuurstop van winstgedreven bedrijven als de NS onder directe democratische controle van de werknemers te brengen.”
De PVV erkent dat het Nederlandse spoor kampt met overvolle treinen, vertragingen en storingen, en wijst de NS aan als verantwoordelijke voor deze problemen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het samenvoegen van NS en ProRail tot één Nederlands Spoorbedrijf, het waarborgen van voldoende treinen en zitplaatsen (vooral in de spits), en het niet verder verhogen van de treinkaartjesprijzen. De partij legt de nadruk op terug naar de kerntaak: stipte, betaalbare en comfortabele treinreizen.
De PVV stelt dat de NS structureel faalt in het bieden van betrouwbare en comfortabele treinreizen, met name door overvolle treinen en frequente vertragingen. Ze willen dat de NS zich weer volledig richt op haar kerntaak: genoeg treinen met voldoende zitplaatsen op tijd laten rijden, vooral in de spits, zodat forenzen minder tijd verliezen aan reizen.
De PVV ziet de versnippering tussen NS en ProRail als een oorzaak van inefficiëntie en storingen op het spoor. Door deze organisaties samen te voegen tot één groot Nederlands Spoorbedrijf, verwacht de partij dat de prestaties op het spoor verbeteren en de reiziger minder hinder ondervindt.
“NS en ProRail samen in één groot Nederlands Spoorbedrijf”
De PVV vindt dat treinreizen te duur zijn geworden en wil verdere prijsverhogingen tegengaan. Dit moet het openbaar vervoer aantrekkelijker maken voor forenzen en bijdragen aan een betere reiservaring.
“Betaalbare treinkaartjes: geen verdere prijsverhogingen”
De PVV benadrukt dat goed openbaar vervoer niet alleen in de Randstad, maar ook in de regio en op het platteland gegarandeerd moet blijven. Dit is relevant voor forenzen buiten de grote steden die afhankelijk zijn van het spoor en streekvervoer.
De SGP erkent dat het openbaar vervoer, inclusief het spoor, onder druk staat en wil daarom extra investeren in betaalbaar en voldoende ov, met specifieke aandacht voor betere bereikbaarheid en uitbreiding van het spoornet. Hun belangrijkste voorstellen zijn extra investeringen in het ov, het opwaarderen van bestaande spoorlijnen, het toevoegen van nieuwe stations, en het beperken van stakingsmogelijkheden in het ov. De kern van hun visie is dat het ov een publieke dienst is die overal op orde moet blijven, met concrete maatregelen om de bereikbaarheid en betrouwbaarheid te verbeteren.
De SGP wil de drukte en vertragingen op het spoor aanpakken door te investeren in uitbreiding en verbetering van het spoornet, het toevoegen van nieuwe stations en het opwaarderen van bestaande lijnen. Hiermee beogen ze de capaciteit te vergroten en de bereikbaarheid te verbeteren, zodat forenzen minder tijd verliezen aan vertragingen en overvolle treinen.
“Het Rijk moet daarom extra investeren in betaalbaar en voldoende ov.”
“Er komen extra overstappunten auto-ov, bijvoorbeeld bij Utrecht-Lunetten. Dit stoptreinstation wordt een intercitystation met een aansluiting op de A27. Ook bij Harderwijk komt zo’n intercitystop. Er komen nieuwe stations bij onder meer Dordrecht Leerpark, Barneveld-Noord (op de lijn Amersfoort-Apeldoorn) en Staphorst.”
“De SGP wil de aanleg van de Nedersaksenlijn doorzetten.”
“In het masterplan voor de Lelylijn wordt de variant ‘opwaardering van bestaand spoor’ meegenomen, zodat op basis van de beschikbare middelen de beste keus gemaakt kan worden voor betere bereikbaarheid van het noorden van het land.”
De SGP ziet stakingen als een bron van verstoringen en wil deze aan banden leggen om de betrouwbaarheid van het ov te vergroten. Dit moet ervoor zorgen dat forenzen minder vaak te maken krijgen met uitval en vertragingen door arbeidsconflicten.
“De mogelijkheden om te staken in het ov worden aan banden gelegd.”
Hoewel dit niet direct de drukte of vertragingen aanpakt, wil de SGP het ov aantrekkelijker maken door het goedkoper te maken, wat indirect kan bijdragen aan een betere spreiding van reizigers en meer investeringsruimte.
“Het ov wordt goedkoper door een btw-vrijstelling. De SGP wil verder gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar en terugkeer van de jongerendagkaart.”
Volt erkent dat het Nederlandse spoor overbelast is en wil forenzen tijd besparen door het treinsysteem efficiënter, sneller en betrouwbaarder te maken. Ze stellen voor om te investeren in technologische vernieuwing, infrastructuurverbetering, en het spreiden van reizigersstromen. Hun kernvisie is dat beter gebruik van bestaande infrastructuur en slimme innovaties leiden tot minder vertragingen en drukte in de trein.
Volt wil het treinverkeer versnellen en de capaciteit verhogen door moderne technologieën zoals ERTMS in te voeren, waarmee treinen dichter op elkaar en sneller kunnen rijden zonder in te leveren op veiligheid. Dit moet direct bijdragen aan minder vertragingen en meer stiptheid voor forenzen.
“Wij pleiten ervoor dat het European Rail Traffic Management System (ERTMS) zo spoedig mogelijk ingevoerd wordt. Dan kan op bepaalde trajecten met hogere snelheden gereden worden, tot soms wel 200 km/u, en kan ook met kortere afstanden tussen treinen gereden worden zonder dat de veiligheid in het geding komt.”
Volt ziet dat het huidige spoor niet optimaal wordt gebruikt en wil investeren in onderhoud, uitbreiding en het vervangen van knelpunten zoals spoorwegovergangen. Dit moet de doorstroming verbeteren en verstoringen verminderen.
“Binnen Nederland verbeteren we het treinsysteem. Het Nederlandse spoorwegnet is het meest drukbezette van West-Europa, maar we maken niet optimaal gebruik van de bestaande infrastructuur.”
“We zorgen, waar mogelijk, voor het vervangen van spoorwegovergangen door bruggen en tunnels om zo de doorstroming en veiligheid te vergroten.”
Volt wil de drukte in de spits verminderen door financiële prikkels en afspraken met werkgevers, zodat forenzen meer buiten de piekuren reizen en zo minder tijd verliezen aan overvolle treinen.
“Daarnaast spreiden we het ov-verkeer beter over de dag en de week. Dit doen we door een dalkorting op het ov-tarief (tijdelijk) te subsidiëren. Ook passen we de onbelaste thuiswerk- en kilometervergoeding aan op spits/dal en verschillende werkdagen, om zo onder andere de drukte op dinsdag en donderdag tegen te gaan, en maken we afspraken met maatschappelijke partners, bijvoorbeeld over hybride werken.”
Volt wil de capaciteit en betrouwbaarheid verhogen door oude treinen langer te gebruiken, nieuwe treinen aan te schaffen die geschikt zijn voor hogere spanningen, en dieseltreinen te vervangen door elektrische treinen.
“Het vroegtijdig afdanken van treinstellen moet worden voorkomen.”
“We vervangen overal de vervuilende dieseltreinen door elektrische treinen. We verhogen de spanning op de bovenleiding van 1,5 kV DC naar de internationale norm van 25 kV AC, zodat de elektriciteit efficiënter wordt gebruikt. We kopen alleen nog nieuwe treinen die geschikt zijn voor beide spanningen om zo de transitie naar 25 kV AC mogelijk te maken.”
D66 erkent dat het openbaar vervoer, en specifiek de trein, te druk is en kampt met vertragingen en verstoringen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het terugdraaien van bezuinigingen op (regionaal) openbaar vervoer, investeren in beheer, onderhoud en nieuwe infrastructuur, en het vergroten van het aanbod van treinen. D66 wil zo forenzen sneller, betrouwbaarder en comfortabeler maken.
D66 wil de drukte en vertragingen op het spoor aanpakken door meer geld te investeren in beheer, onderhoud en uitbreiding van het spoor. Door het terugdraaien van eerdere bezuinigingen en het vergroten van het aanbod, beoogt D66 de capaciteit en betrouwbaarheid van het treinverkeer te verbeteren, zodat forenzen minder tijd verliezen aan vertragingen en overvolle treinen.
D66 zet in op snelle treinen tussen grote steden en betere ov-knooppunten, zodat reizen sneller en efficiënter wordt. Dit moet de reistijd voor forenzen verkorten en de druk op bestaande verbindingen verlichten.
D66 wil het reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker maken door een Nederlandpas in te voeren, waarmee iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits kan reizen. Dit kan de drukte tijdens de spits verminderen en het forenzen aangenamer maken.
“We voeren een Nederlandpas in: één kaart waarmee iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits in heel Nederland met de bus, tram, metro en trein kan reizen.”
JA21 erkent het belang van goed openbaar vervoer en wil verdere verschraling van het aanbod voorkomen door extra te investeren in het OV, inclusief het spoor. Ze pleiten voor een jaarlijkse investering om het huidige niveau te behouden en willen grote projecten als de Lelylijn versnellen, maar doen geen concrete beloftes over het verminderen van drukte of vertragingen op bestaande treintrajecten. Hun visie is behoud en lichte verbetering van het OV, zonder ingrijpende hervormingen of harde garanties voor forenzen.
JA21 wil het huidige aanbod van openbaar vervoer, waaronder treinen, behouden en verdere verslechtering tegengaan door een jaarlijkse investering. Dit is vooral gericht op het voorkomen van afbouw, niet op het oplossen van bestaande problemen zoals drukte of vertragingen. De partij noemt daarnaast het belang van grote spoorprojecten, maar blijft vaag over directe oplossingen voor dagelijkse forenzen.
“Het kwaliteitsniveau van het openbaar vervoer niet verder verschralen: het verdient daarom een investering van 0,04% van het BBP jaarlijks.”
“JA21 is voorstander van goed openbaar vervoer, waarbij sprake is van een goede mix van spoor, metro’s en sneltrams, stads-, regionale en belbussen. Om het huidige aanbod op peil te houden is een extra investering nodig van circa 0,04 % van het BBP om verdere verschraling te voorkomen.”
“Om tot een verbetering van het openbaar vervoer te komen, met name ook voor de gebieden buiten de Randstad, zal aanzienlijk meer geïnvesteerd moeten worden. Dan komen grote projecten zoals de Lelylijn en de Nedersaksenlijn in beeld.”
“Dat alle mogelijke financieringsbronnen worden onderzocht om de Lelylijn toch binnen het oorspronkelijk tijdpad te realiseren.”
Hoewel JA21 investeringen in het OV voorstaat, doen ze geen harde toezeggingen over het daadwerkelijk verminderen van drukte of vertragingen op het spoor. Hun beleid is vooral defensief: het voorkomen van verdere achteruitgang, niet het oplossen van bestaande knelpunten voor forenzen.
“JA21 wil dat het huidige aanbod niet verder verschraalt en staat dus voor deze extra investering in het openbaar vervoer.”
NSC erkent dat het openbaar vervoer, en met name de trein, te druk is en dat vertragingen en verstoringen een groot probleem vormen voor forenzen. Hun belangrijkste voorstellen zijn investeren in hoogfrequent en sneller openbaar vervoer, het spreiden van reizigers over de week, en het onderzoeken van meer concurrentie op het spoor. De kern van hun visie is dat betere spreiding, hogere frequenties en snellere treinen het forensen aantrekkelijker en efficiënter moeten maken.
NSC wil het treinverkeer aantrekkelijker maken door te investeren in meer en snellere verbindingen, met name tussen grote steden, zodat forenzen minder tijd kwijt zijn en de drukte afneemt. Dit moet leiden tot tijdwinst ten opzichte van de auto en een betere spreiding van reizigers.
“We willen investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur zodat ten opzichte van de auto duidelijk sprake is van tijdwinst.”
Om de spitsdruk te verlagen en de drukte in de trein te verminderen, wil NSC afspraken maken met onderwijsinstellingen en werkgevers over flexibelere werktijden en collegetijden.
“We willen een landelijke aanpak om woon-werkverkeer beter te spreiden over de week. Door afspraken met bijvoorbeeld onderwijsinstellingen over flexibelere collegetijden kunnen we de spitsdruk verlagen en het (studenten)verkeer beter spreiden.”
NSC overweegt om in de toekomst meer concurrentie toe te laten op het hoofdrailnet, in de hoop dat dit leidt tot betere prestaties, minder vertragingen en meer keuze voor reizigers.
“Het hoofdrailnet blijft in handen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De concessie loopt tot 2033, maar we willen bij de herbeoordeling in 2029 al onderzoeken of er meer aanbieders kunnen worden toegelaten.”
Om de drukte in de spits te verminderen en het reizen buiten de piekuren aantrekkelijker te maken, wil NSC een dalurenkaart naar Duits voorbeeld invoeren.
“We verkennen de invoering van een ticket voor onbeperkt reizen door het hele land in de daluren voor een vast bedrag per maand, naar Duits voorbeeld.”
NSC wil investeren in nieuwe spoorlijnen zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn om de bereikbaarheid te vergroten en de druk op bestaande verbindingen te verlichten.
“Met aanleg van de Lelylijn versterken we de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van het noorden. ... De bereikbaarheid en de economie van het noordoosten van het land krijgen een impuls door de aanleg van de Nedersaksenlijn.”
De VVD erkent dat het spoor te druk is en dat vertragingen en verstoringen het forensen bemoeilijken. Hun belangrijkste voorstellen zijn strengere afspraken met spoorvervoerders over punctualiteit en schoonmaak, het stimuleren van innovatie (zoals AI) om het vervoer efficiënter te maken, en investeren in infrastructuur om knelpunten op te lossen. De kern van hun visie is dat betere handhaving, innovatie en investeringen moeten leiden tot sneller, betrouwbaarder en veiliger openbaar vervoer.
De VVD wil dat treinen veiliger, schoner en vooral stipter rijden door spoorvervoerders strenger te houden aan bestaande afspraken. Dit moet direct bijdragen aan minder vertragingen en een betrouwbaarder reis voor forenzen.
“We willen dat treinen veilig, op tijd en schoon zijn. We houden de NS en andere spoorvervoerders daarom strenger aan eerder gemaakte afspraken over veiligheid, punctualiteit en hoe schoon de treinen zijn.”
De partij zet in op investeringen in spoorwegen en infrastructuur om bestaande knelpunten aan te pakken en de bereikbaarheid te verbeteren. Dit moet de drukte en vertragingen op het spoor verminderen.
“We investeren met de investeringsagenda voor nationale groei in onze infrastructuur en daarmee de bereikbaarheid van woonwijken, zodat we nieuwe auto-, spoor- en waterwegen kunnen aanleggen en bestaande verbindingen goed kunnen onderhouden. Daarnaast stellen we ons ten doel om de grootste knelpunten uit de file top-10 aan te pakken.”
De VVD wil innovatie in het vervoer stimuleren, onder andere door het gebruik van AI en het wegnemen van belemmerende regels. Ook willen ze ruimte bieden aan alternatieve aanbieders op het spoor, wat kan leiden tot meer concurrentie en mogelijk betere dienstverlening.
“We blijven innovatie hier stimuleren, maken gebruik van AI waar mogelijk en nemen regels weg die innovatie stimuleren. We passen regels en wetgeving daarvoor aan om vervoerinnovatie te vergemakkelijken en verschillende (nieuwe) vervoersmodaliteiten te combineren.”
“We kijken of er op verschillende spoortrajecten alternatieve aanbieders kunnen rijden, bijvoorbeeld door bij de concessie van het hoofdrailnet ruimte te bieden voor eventuele andere aanbestedingen.”
De VVD wil reistijden tussen regio en Randstad verkorten en de bereikbaarheid van regio’s verbeteren, onder andere door projecten als de Lelylijn te steunen. Dit kan de druk op bestaande trajecten verlichten.
“We zetten ons in voor de verbetering van de bereikbaarheid van de regio door betere ontsluitingen te regelen en reistijden regio-randstad te verkleinen. Daarbij zien we de Lelylijn als een perspectief voor de toekomst, waarvoor we ons blijven inzetten zodra financiering en uitvoerbaarheid dit mogelijk maken.”
BVNL erkent dat de infrastructuur in Nederland achterloopt op de bevolkingsgroei en wil daarom fors investeren in uitbreiding en verbetering van het openbaar vervoer, waaronder het spoor. Ze pleiten voor meer capaciteit, betrouwbaarheid en hoogwaardige verbindingen, met specifieke aandacht voor knelpunten als ProRail en internationale treinverbindingen. Hun kernvisie is dat betere infrastructuur essentieel is om reistijd en frustratie voor forenzen te verminderen.
BVNL ziet het overvolle en onbetrouwbare spoor als gevolg van een achterblijvende infrastructuur en wil daarom investeren in uitbreiding en kwaliteitsverbetering van het openbaar vervoer. Ze benoemen expliciet het belang van betrouwbaarheid, capaciteit en het aanpakken van knelpunten zoals ProRail, zodat forenzen minder tijd verliezen aan vertragingen en verstoringen.
“Meer investeren in hoogwaardig en betrouwbaar openbaar vervoer.”
“Meer aandacht voor internationale treinverbindingen. Doorbreken van het monopolie van kaartverkoop door nationale vervoerders. Meer aandacht voor ProRail als bottle-neck voor nieuwe infrastructuur.”
“Meer investeren in de uitbreiding van de capaciteit van het wegennet. Files worden aangepakt door de capaciteit van de wegen af te stemmen op de hoeveelheid auto’s en er wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer.”
BVNL noemt de aanleg van de Lelylijn als een concrete maatregel om de capaciteit en bereikbaarheid per spoor te vergroten, wat direct kan bijdragen aan minder drukte en vertragingen voor forenzen in het noorden van het land.
“De Lelylijn moet er zo snel mogelijk komen.”
Het CDA erkent dat het Nederlandse spoornetwerk te druk is en dat vertragingen en verstoringen het forensen onaantrekkelijk maken. De partij wil investeren in een robuuster spoornetwerk, met prioriteit voor onderhoud, vernieuwing en uitbreiding van belangrijke spoorverbindingen. Hun kernvisie is dat betere infrastructuur en meer regionale maatwerkoplossingen moeten leiden tot minder vertragingen en comfortabeler reizen.
Het CDA wil de drukte en verstoringen op het spoor aanpakken door te investeren in onderhoud, vernieuwing en uitbreiding van het spoornetwerk, met speciale aandacht voor grote verbindingen en internationale lijnen. Hiermee beogen ze de betrouwbaarheid en capaciteit van het spoor te vergroten, zodat forenzen minder tijd verliezen aan vertragingen en overvolle treinen.
“Op de grote assen van ons land – tussen economische kerngebieden, universiteitssteden, regio’s en havens – blijft investeren in een robuust spoornetwerk noodzakelijk, zoals de Lelylijn, de Noord-Zuidlijn en snelle internationale verbindingen. Daarom moeten ook de Hogesnelheidslijnen en ERTMS snel worden gerealiseerd.”
“We investeren in de basis op orde. Veel bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en spoorwegen naderen het einde van hun technische levensduur. Onderhoud, vervanging en renovatie daarvan is van groot belang om Nederland in beweging te houden.”
Het CDA erkent dat mobiliteitsbehoeften per regio verschillen en wil daarom maatwerkoplossingen stimuleren, zoals extra treinen of flexvervoer waar nodig. Dit moet ervoor zorgen dat het OV beter aansluit op de behoeften van forenzen, waardoor reistijd en ongemak afnemen.
“Mobiliteit vraagt om maatwerk per regio. Wat in Zeeland werkt, werkt niet per se in Gelderland. In de ene regio is dat flexibel vervoer op aanvraag, in de andere een robuuste buslijn of een extra trein.”
“We zorgen dat voorzieningen zoals ziekenhuizen, scholen en verenigingen ook zoveel mogelijk per ov bereikbaar zijn – binnen en buiten de Randstad.”
De SP wil het openbaar vervoer betrouwbaarder, minder druk en goedkoper maken door fors te investeren in het spoor, het samenvoegen van NS en ProRail tot één publiek bedrijf, en het aanstellen van meer personeel. Ze beloven betere treinverbindingen, het stoppen van concurrentie en versnippering, en directe prijsverlagingen, zodat forenzen minder tijd verliezen aan vertragingen en overvolle treinen.
De SP wil de versnippering en concurrentie op het spoor beëindigen door NS en ProRail samen te voegen tot één publiek bedrijf, met meer zichtbaar personeel voor veiligheid, service en stiptheid. Dit moet leiden tot minder vertragingen, betere coördinatie en een betrouwbaarder treinsysteem voor forenzen.
“We stoppen met concurrentie op het spoor en verschillende bedrijven met eigen tarieven en paaltjes. De NS en ProRail worden één publiek spoorbedrijf dat verantwoordelijk is voor het hele spoorvervoer, met meer zichtbaar personeel op stations en in treinen voor veiligheid en service. We zorgen voor voldoende personeel en een goede beloning voor hun werk.”
De SP wil fors investeren in het uitbreiden en verbeteren van treinverbindingen in heel Nederland, zodat alle regio’s goed bereikbaar zijn en het openbaar vervoer betrouwbaarder wordt. Dit moet de druk op bestaande treinen verlichten en vertragingen verminderen.
“We investeren in sterke binnenlandse treinverbindingen, zoals de Lelylijn, Maaslijn en Nedersaksenlijn. Zo zorgen we dat alle regio’s goed bereikbaar zijn en iedereen kan rekenen op betrouwbaar openbaar vervoer.”
De SP verlaagt direct de prijzen van het openbaar vervoer met 25% en introduceert een goedkoop maandabonnement, zodat meer mensen de trein kunnen nemen en de drukte beter gespreid wordt. Goedkopere en toegankelijke treinen moeten het reizen aantrekkelijker en eerlijker maken.
“In opmaat hiernaartoe maken we het openbaar vervoer direct goedkoper door de prijzen met 25 procent te verlagen en een goedkoop maandabonnement (zoals het Duitslandticket) in te voeren.”
De SP benadrukt dat het openbaar vervoer op tijd, veilig en schoon moet zijn, en dat hiervoor investeringen en voldoende personeel nodig zijn. Dit is essentieel om vertragingen en verstoringen te verminderen en het forenzen aangenamer te maken.
“Om met trots gebruik te kunnen maken van écht openbaar vervoer moeten treinen, trams en bussen ook op tijd komen, veilig zijn, en schoon. Daarvoor zijn investeringen en voldoende personeel nodig.”
DENK erkent dat mobiliteit voor veel mensen niet vanzelfsprekend meer is en wil investeren in het openbaar vervoer om het toegankelijker, betaalbaarder en van betere kwaliteit te maken. Ze beloven te investeren in een dekkende dienstregeling en betere kwaliteit, maar doen geen concrete uitspraken over het aanpakken van drukte, vertragingen of verstoringen op het spoor. Het programma blijft op dit punt algemeen en mist specifieke maatregelen die direct gericht zijn op het verminderen van reistijdverlies door drukte of storingen in de trein.
DENK wil het openbaar vervoer verbeteren door te investeren in een dekkende dienstregeling, goedkopere kaartjes en betere kwaliteit. Hiermee beogen ze het OV toegankelijker te maken, maar ze geven geen concrete plannen voor het oplossen van drukte of vertragingen op het spoor. Het standpunt is vooral gericht op algemene verbetering en betaalbaarheid, niet op het direct verminderen van reistijdverlies voor forenzen.
“Wij investeren in het openbaar vervoer. Hiermee zorgen wij voor een dekkende dienstregeling, goedkopere kaartjes, beter kwaliteit en dragen wij bij aan verduurzaming.”
“Mobiliteit moet voor deze groepen altijd toegankelijk blijven.”
“Wij willen daarom inzetten op investeringen in betaalbare mobiliteit en toegankelijk openbaar vervoer. Zo maakt DENK van mobiliteit weer een recht.”
50PLUS erkent het belang van bereikbaarheid en betaalbaarheid van het openbaar vervoer, maar doet geen concrete voorstellen om drukte, vertragingen of verstoringen op het spoor aan te pakken. De partij benadrukt vooral het belang van alternatieven waar OV ontbreekt en het bereikbaar houden van mobiliteit voor iedereen, met extra aandacht voor ouderen. Specifieke maatregelen om het treinverkeer te verbeteren of forensen te ontlasten ontbreken in het programma.
50PLUS vindt dat openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk en betaalbaar moet zijn, vooral waar verbindingen verdwijnen, maar noemt geen concrete plannen om de drukte of vertragingen op het spoor te verminderen. De focus ligt op het faciliteren van alternatieven in gebieden zonder OV en het beschermen van de mobiliteit van ouderen.